Ranskalaiset edelleen heikkoja?

Anonyymi

Oliskohan tuossakin Nokian törnäyksessä puuhun selvinnyt useampi tai kaikki hengissä jos Citikan tilalla olisi olut joku muu auto? Melko uudelta näyttää ja katkesi kahtia, vain kuski selvisi hengissä. Taitaa olla joku halvempi malli, tuskin oli sivuturvatyynyjäkään, mutta olisiko edes auttaneet kun auto hajoaa. Jos 170lm/h huippunopeus niin varmaankin pienimpiä malleja.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/94be3457-da20-4cb4-9445-95682b38bb2d

Isommilla ja vankemmilla autoilla voi kuolla yksi puun kohdalla mutta harvoin useampaa kun auto säilyy paremmin ehjänä.

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laskevat törmäysnopeuden mäntyyn olleen 104km/h, mutta auton katkettuakin vielä 82-85km/h kun törmännyt koivuun. Eiköhän ole ollut paljon suurempi nopeus mäntyyn törmätessä, energiaa hukkaantuu valtavasti katketessa, varmasti hidastuu enemmän kuin tuon 20km/h.
      https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000008251296.html

    • Anonyymi

      Joillakin ei kestä kuin metrinen ratakisko. Pidemmän taivuttavat ja lyhemmän hukkaavat.
      Ainakin tuossa tuli todistettua, että ranskalainen käsijarru toimii. Toki olisi ollut parempi, että tuossakin mallissa se olisi vaikuttanut etupyöriin.

      • Anonyymi

        Auto katkesi kun veti käsijarrusta, vähän liiankin tehokas vai puolsiko käsijarru niin paljon että meni poikittain. Yleensä tuolla tavalla katkeaa vanhat ruosteiset vaikka turvallisuus olisi pitänyt lisääntyä.

        Pitäisi alkaa tehdä törmäystestejä myös pylväisiin sivuittain, taitavat keskittyä suoraan edestä tai etukulmiin ja toisen auton keulaan, vaikka usein ovat juuri puita tai tolppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto katkesi kun veti käsijarrusta, vähän liiankin tehokas vai puolsiko käsijarru niin paljon että meni poikittain. Yleensä tuolla tavalla katkeaa vanhat ruosteiset vaikka turvallisuus olisi pitänyt lisääntyä.

        Pitäisi alkaa tehdä törmäystestejä myös pylväisiin sivuittain, taitavat keskittyä suoraan edestä tai etukulmiin ja toisen auton keulaan, vaikka usein ovat juuri puita tai tolppia.

        Harvassa autossa menee takapyörät lukkoon satasen vauhdissa, asfaltilla, kun käsijarrua kiskasee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto katkesi kun veti käsijarrusta, vähän liiankin tehokas vai puolsiko käsijarru niin paljon että meni poikittain. Yleensä tuolla tavalla katkeaa vanhat ruosteiset vaikka turvallisuus olisi pitänyt lisääntyä.

        Pitäisi alkaa tehdä törmäystestejä myös pylväisiin sivuittain, taitavat keskittyä suoraan edestä tai etukulmiin ja toisen auton keulaan, vaikka usein ovat juuri puita tai tolppia.

        Kokeile vaikka jollain leluautolla. Lukitse takapyorät ja yritä saada sen kulkemaan suoraan. Lukitut pyörät siirtyvät aina auton etupuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeile vaikka jollain leluautolla. Lukitse takapyorät ja yritä saada sen kulkemaan suoraan. Lukitut pyörät siirtyvät aina auton etupuolelle.

        Et voi olla tosissasi. Jos vain toinen takapyörä jarruttaa niin se pyrkii siirtymään taaimmaiseksi ja auto käntyy vinoittain. Jos samaan aikaan kääntää rattia niin voi pyörähtää ympärikin.


    • Anonyymi

      Toyotalla kuskikin olisi muusia.

      • Anonyymi

        VW:llä pelkkää pölyä.


    • Anonyymi

      C 3 ,joka on suunnilleen nissan micran kokoinen on aika turvaton, kun ei ole peltiä ympärillä. Pitäs kieltää kaikki nuo turvattomat mopoautot.

      • Anonyymi

        Ihan vinkki, autossa on runkorakenteet niiden peltien alla, joiden on tarkoitus suojata ihmisiä.

        Ne pellit siinä pinnassa on vain "kosmeettinen ja aerodynaaminen" pakollinen näkösuoja, ei turvallisuusvaruste.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vinkki, autossa on runkorakenteet niiden peltien alla, joiden on tarkoitus suojata ihmisiä.

        Ne pellit siinä pinnassa on vain "kosmeettinen ja aerodynaaminen" pakollinen näkösuoja, ei turvallisuusvaruste.

        Haluatko lukita vastauksen? Vaikka modernissa monokokkikorissa onkin erinäköistä palkkia ja putkea, ei pelti todellakaan ole kosmeettinen lisäys, vaan olennainen osa. Hitto, jopa tuulilasi on nykyään kantavaa runkoa (minkä takia ne varmaan hajoilevatkin jatkuvasti).


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Haluatko lukita vastauksen? Vaikka modernissa monokokkikorissa onkin erinäköistä palkkia ja putkea, ei pelti todellakaan ole kosmeettinen lisäys, vaan olennainen osa. Hitto, jopa tuulilasi on nykyään kantavaa runkoa (minkä takia ne varmaan hajoilevatkin jatkuvasti).

        Olennainen ja olennainen.

        Jos noiden peltien jäykkyys merkitsee edes 10 prosenttia koko korirakenteen jäykkyydestä niin hieno homma.

        Katso niiden peltien alle, siellä on kehikko joka suojaa niitä ihmisiä sen sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olennainen ja olennainen.

        Jos noiden peltien jäykkyys merkitsee edes 10 prosenttia koko korirakenteen jäykkyydestä niin hieno homma.

        Katso niiden peltien alle, siellä on kehikko joka suojaa niitä ihmisiä sen sisällä.

        Itsekantavassa korissa jäykkyys on lähes kokonaan korin ansiota ja nykyään käytännössä kaikki ovat itsekantavia. Melkoinen ero vahvuudessa jos peltien paksuus 1,5 tai 0,7 milliä. Kun pohjakin repeää tuolla tavalla niin uskomattoman heikkoja ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekantavassa korissa jäykkyys on lähes kokonaan korin ansiota ja nykyään käytännössä kaikki ovat itsekantavia. Melkoinen ero vahvuudessa jos peltien paksuus 1,5 tai 0,7 milliä. Kun pohjakin repeää tuolla tavalla niin uskomattoman heikkoja ovat.

        Jos noissa peltien paksuusissa olisi se ratkaiseva ero, niin luulisi että autonvalmistajat mainostaisi sen pellin paksuudella autonsa turvallisuutta. Mutta ei, he mainostavat ihan eri asiaa:

        https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/photos/34511


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos noissa peltien paksuusissa olisi se ratkaiseva ero, niin luulisi että autonvalmistajat mainostaisi sen pellin paksuudella autonsa turvallisuutta. Mutta ei, he mainostavat ihan eri asiaa:

        https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/photos/34511

        Nykyään on suurlujuuspeltejä kun halutaan säästää painossa, millä taas säästetään polttoainetta. Citikassa ei taida olla läheskään kaikki suurlujuuspeltejä, ei ainakaan siltä näytä tai suunnittelussa ei ole otettu huomioon tuollaista törmäystä. Suurlujuuspeltikin on vahvempaa jos se on paksumpaa.


    • Anonyymi

      Idiootti kuski ja tuo 17 vuotiaiden pentujen poikkeuslupa pitäis ehdottomasti perua. Toki voi jossitella oiski kaikki hengissä jos auto olisi ollut v70 volvo mutta pentujen ja idioottien käsissä saa silläkin rumaa jälkeä autoonsa puhumattakaan vaarantaa toisten liikenneturvallisuutta.

      • Anonyymi

        Ei kaikki ole itsetuhoisia ja juo ajaessaan. Tuskin siinä paljonkaan eroa on saako kortin 17 vai 18v, järkeä ja taitoa tulee ajokokemuksen myötä. Jos ajaa kortin vasta vanhempana, niin ei välttämättä opikaan hallitsemaan kun ei uskalla kokeilla rajoja, sama naisilla. Vauhtiajoa ja hallintaa pitäisi vaan päästä kokeilemaan suljetulla alueella.


    • Anonyymi

      Toyotalla olisi oikeudenkäynti nyt tarpeeton.

    • Anonyymi

      Ehkä aivottomin aloitus aikoihin. Ei ole terveen ihmisen juttu.

      • Anonyymi

        Pidätkö turvallisuutta aivottomana? Ei kannata ottaa henilökohtaisesti vaikka itselläsi olisikin Citikka. Ei niitä törmäystestejä huvin vuoksi tehdä, mutta pitäisi laajentaa.


    • Anonyymi

      Onko tullut mieleen että se käsijarru meni itsestään päälle kun auto meni poikki? Vaijeri kiristyi. Sitä ei pystytty todistamaan missä vaiheessa käsijarru meni päälle.

      • Anonyymi

        Jos kiristyisi, vetäisi kahvaa pois päältä.


    • Anonyymi

      Ajatelkaa jos tuo kolariauto olisi ollut Toyota. Olisi tutkijat olleet ihmeissää kun paikalta olisi löytynyt kasa ruskeaa ruostepölyä ja neljä pyörää ja kasa muoviläpysköjä ja seassa neljä raatoa.

      • Anonyymi

        Ajatelkaa jos tuo kolariauto olisi ollut VW konsernin kikotin. Olisi tutkijat olleet ihmeissää kun paikalta olisi löytynyt kasa ihan pelkkää pölyä, joka olisi ollut helppo siivota imurilla pois!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

      HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      340
      1657
    2. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

      Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      1571
    3. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

      Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1549
    4. Kimmo Kiljunen

      "Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      246
      1114
    5. Herätät kyllä

      Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      983
    6. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      964
    7. Kauan aiot vielä vastustella minua?

      Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      726
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      725
    9. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

      Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      679
    10. Nyt on aika

      Nousta sängystä keittämään kahvit. ☕ Hyyvää huomenta. Hyyvää huomenta. 🎄❤️😊💫⚜️🐺
      Ikävä
      118
      644
    Aihe