Jokin aika sitten loin SSH-avaimet ja en suojannut niitä erillesellä salasanalla. Nyt haluaisin kuitenkin suojata avainkansion salasanalla, onnistuuko se enää näin jälkikäteen ja jos kyllä, niin miten se tehdään?
Olen aika tumpelo näiden asioiden kanssa muutenkin.
SSH-avaimille salasana jälkikäteen?
2
2287
Vastaukset
- Anonyymi
Ei niihin avaimiin kannata rakastua. Tee uudet salasanan kanssa. Käytä avaintyyppinä vaikka ed25519-sk:ta. Sekin tuo lisää vaihtelua.
- Anonyymi
Ennemmin suosittelen asettamaan palvelimeen SSH avain ja kirjautumistunnus edellytystä.
SSH avain ei suojaa murroilta, sillä hakkerit voivat aina kaapata koneen, jolle avain on tallennettu, ja yhdistää palvelimeen tai jopa ladata avaimen itselleen (ja myös se salasana voidaan murtaa, siinä missä kaikki salasanat)
Kun aktivoit SSH avain ja kirjautumistunnus edellytykset, et pysty yhdistämään palvelimeen ilman avainta, ja palvelin kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa vaikka käyttäisit avaintakin. Tämä vaikeuttaa prosessia, sillä tietämättä käyttäjää jolle avain on luotu, hakkerin pitää arvata se.
Ja ennen kuin joku sanoo, että ei SSH avaimia murreta, niin sen murtaminen onnistuu jopa helpommin, kuin esim. Youtube, facebook, google tai minkä tahansa webbisivukirjautumisen murto, SSH kun myös käyttää SSL salausta, toisin kuin webbisivuissa, SSH avain on tiedosto jonka voi ladata ja jossa on salasana siansaksaksi kirjoitettuna itse tiedostoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit1106887KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3846533Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei653297Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521262832Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1082430- 1251834
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro211697Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään351587Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1821367- 741257