Mitä tietoja lääkäri näkee?

Anonyymi

Eli mitä tietoja lääkäri voi nähdä potilaasta? Näkeekö jostain virallisia tietoja vaikkapa että tämä potilas on käynyt koulua omnialla tai tämä on suorittanut lähihoitajan tutkinnon, tältä on jäänyt tämä lukio kesken tms? Vai onko lääkärit potilaan kertoman varassa?

5

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Anteeksi, en ymmärrä, mitä lääkärille kuuluu kuka on käynyt mitäkin kouluja?
      Ei ainakaan minulla näy omakannassa eikä maisassa mitä minä teen työkseni.

Minä menen lääkärille vain silloin kun minulla on joku terveydellinen ongelma.

Viimeksi oli polvi kipeä. Sain erittäin pätevää hoitoa ja troppeja vaivaani.
      Sen verran lääkäri sivusi "työn tekemistä" sillä käynnillä, että kysyi, olenko töissä ja tarvitsenko sairaslomaa.

• Anonyymi

Ainoastaan jos pääsee näkemään Kannasta kouluterveydenhuollon tiedot. En ole varma pääseekö. Joka tapauksessa, ei ainakaan jos teet kiellot Omakannassa sen organisaation kohdalle mitä et halua kaikkien lääkärien näkevän.
      Julkisella sektorilla on kuitenkin niin huonosti, että potilas ei voi rajata saman sairaanhoitopiirin sisällä tietoja. Eli terveyskskuslääkäri näkee sairaalan tiedot jne. jos nämä ovat samassa sh-piirissä. Ainoastaan sh-piirin ulkopuolelle (yksityiselle, muihin sh-piireihin jne) voi estää näkyvyyden.

Voit kysyä asiasta esimerkiksi oppilaitoksen terveydenhuollosta. Näkyykö heidän merkintänsä Kannassa muille hoitopaikoille. Kannattaa katsoa keneltä kysyy, sillä joskus terveydenhuollon henkilökunnalla on hyvin huono tietämys Kannasta ja minne tiedot näkyvät. Paras olisi kysyä tietosuojavastaavalta, sellainen pitäisi olla jokaisessa terveydenhuollon organisaatiossa. Myös Kelasta voi kysyä, sillä Kela pitää teknisesti yllä Kanta-järjestelmää.

• Anonyymi

Suurin osa lääkäreistä ei jaksa lukea, mitä potilaasta on kantaan kirjailtu. Miten enemmän tarinaa on kertynyt, sitä vähemmän jaksaa kiinnostaa.

• Anonyymi

Lääkärillä ei ole aikaa selata taustatietoja, nopeimmin senkertaiset oireet ja hoitotarpeen kysyy potilaalta. Sen jälkeen voi vilkaista vaikkapa juuri siihen hoitokertaan tarvittavia tietoja. Koulutustietoja en ole nähnyt missään tiedoissa omakannassa, ammatti siellä voi olla kirjattuna erityisesti silloin jos se voisi vaikuttaa terveydentilaan.

• Anonyymi

No ainakin, jos kantaan menee tieto alkoholismista niin se oli sitten siinä. Mistään et saa enää palvelua, joka puolella todetaan että mene juoppo kotiisi kuolemaan. Itse aiheutit...

Koskaan ei kannata lekurille puhua jos on taipumusta juopotteluun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kyllä tiedän että ajattelet

Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      16
      3931
    2. Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat

https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita
      Maailman menoa
      168
      3895
    3. Syvästi levoton

Muistat varmaan sinäkin. Ei sitä olisi koskaan toivonut omalle kohdalle tämmöistä. Mutta kyllä minä selviän kuten ennenk
      Ikävä
      15
      2968
    4. Vuosi vaihtuu!

Hyvvää Uutta Vuotta! Toevottavasti tulleepi kaekille parempi tuleva vuosi 2025! Olokaahan kilttejä ihanat, rakkaat palst
      Suomussalmi
      21
      1411
    5. Oletko koskaan törmännyt ihmiseen.....

Jota haluat niin paljon että järki lähtee? Toinen näyttääkin niin stanan hyvältä että tekisi mieli syödä se kokonaan. Yk
      Ikävä
      42
      1090
    6. Voitko ymmärtää

Rakastan ja vihaan sinua mies.
      Ikävä
      114
      1053
    7. Kuinka arvokas kaivattusi on?

Hinta rahana.
      Ikävä
      81
      1043
    8. Onko kaivattusi

Ulkoisesti viehättävä?
      Ikävä
      64
      1000
    9. Hyvää vuoden viimeistä

Maanantai aamupäivää. Huomenta hyvää aurinkoista ☕🐺❄️😊❤️🌞
      Ikävä
      162
      979
    10. Uudenvuoden toivotukset

Listataan tähän kivoja uudenvuoden toivotuksia 🙂👇 Aloitan: "Toivon sinulle ensi vuodeksi 12 kuukautta iloa, 52 viikk
      Uusivuosi
      5
      905
    Aihe