Orjuus ja muu VT

Anonyymi

Kirkko ja Kaupunki oli pohtinut, että koska moni sanoo tulkitsevansa Raamattua suoraan muuttamatta, pitäisi orjuuskin hyväksyä. Raamatun ohjeisiin pitäisi suhtautua kriittisesti. Ida Bois sivullaan pohtii myös ja sanoo ettei VT orjuus ollutkaan ollenkaan niin pahaa kuin esim Usan orjuus. VTn orjat pystyi ostamaan Idan mukaan itsensä vapaaksi ja VT on oikeassa, KK väärässä.

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      VT :ssä kaikki on niin hyvää orjuuskin...

      • Anonyymi

        Raamatun orjuusjärjestelmä on ihan erilainen, mitä ihmiset ymmärtävät orjuudella. Raamatun orjuusjärjetelmä toimii siten, että ihminen myy itsensä jostain hinnasta orjaksi ja hän vapautuu määräaikaisesta palvelussuhteesta viimeistään seuraavana sapattivuotena eli enintään 6 vuoden päästä ja saa isännältä runsaat läksiäislahjat.

        5 Moos 15:12 "Jos heimolaisesi, heprealainen mies tai nainen, on joutunut myymään itsensä sinulle orjaksi, ja hän on palvellut sinua kuusi vuotta, sinun on seitsemäntenä vuotena vapautettava hänet.
        13 Kun päästät hänet vapaaksi, älä anna hänen lähteä tyhjin käsin,
        14 vaan lahjoita hänelle runsaasti kaikkea, mitä Herra, sinun Jumalasi, on sinulle suonut: lampaita ja vuohia sekä pellon ja viinitarhan antimia.
        15 Muista, että itse olit orjana Egyptissä ja että Herra, sinun Jumalasi, lunasti sinut vapaaksi. Sen tähden minä annan sinulle nyt tämän käskyn.

        Jos joku ei myy itseään orjaksi, niin orjuutta ei ole.

        Tänä päivänä orjia ovat lähinnä NHL-jääkiekkoijat ja Ranskan muukalaislegioonaan värväytyneet sotilaat. NHL-jääkiekkoilijat ovat seuran omaisuutta, joita seura myy toisille mielensä mukaisesti. Muukalaislegioonissa on määräaikainen palvelu ja palkka tulee käytännössä vasta palvelun jälkeen.


    • Anonyymi

      Jeesuskin sanoo. Mooseksen laista ei katoa pienin piirtokaan. Uskovat sanovat ettei raamattu ole sidottu kulttuuriin vaan kaikki Raamatun opit ja ohjeet toimii sellaisenaan mitään muuttamatta. Esim naisten asema.

      • Uskovat? Kaikki? Vai se ehkä 0,01 % mikä tosielämässä?


    • Anonyymi

      Vt n moniavioisuudesta kysyttiin TMV ssa. Pasi Patmoksesta vastasi että Jeesus opetti yksiavioisuutta mutta kaikissa Raamatun liitoissa MIES on perheenpää oli sit yksi tai tuhat vaimoa. Eli mies nais suhde on avioliiton perusta monivaimoisuudessakin. Pasi ei kannata sitä muuten.

    • Anonyymi

      Meidän pastori sanoo että Pyhä Henki kertoo miten VT a tulkitaan.

    • Anonyymi

      Ei millään pahalla, mutta jonkinlainen yksinkertaisuus kait pitää olla ihmisessä, jos ei näe, että aikakaudet vaikuttaa myös uskontojen oppeihin. Raamatun kautta on toki perusteita hyväksyttävyyteen orjuuttajat pyrkineet hakemaan. Samoin kuin sotiin jne pyritään hakemaan oikeutusta Raamatun tai muun pyhän kirjan kautta. Sairasta ja yksinkertaista. Mutta ihmisessä on myös sairaita puolia ja jotkut elävät sairaudessa, henkisessä mielen vankilassa.

      LS

    • Anonyymi

      Mooseksen lain käskyt eivät ole enää voimassa. Eikä Mooseksen laki ole koskaan ollut voimassa Suomessa.
      minä puhun sinulle kaikki ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka sinun on opetettava heille, että he seuraisivat niitä siinä maassa, jonka minä annan heille omaksi.'
      Mookseksen lain käskyt olivat sen ajan tapojen mukaisia.
      Jeesus itse opetti Mooseksesta: Teidän sydämenne kovuuden tähden hän (Mooses) kirjoitti teille tämän säädöksen. Lain säännösten laatimiseen osallistui myös Israelin vanhimpia. he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas. Eikä hän kajonnut kädellänsä israelilaisten valittuihin, ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat.

      • Anonyymi

        Miksi Jumala ei tiedä mitä tahtoo? Välillä sydämen kovuuden antaa ja sallii ja jopa kehoittaa, muista että Moosekselle annetut käskytkin tulevat Raamatun mukaan suoraan Jumalalta. Ja sitten muuttaa mielensä? Kohta Jumalaa ei kiinnosta se mistä langoista on kirjailtu vaatteet ja oma asumuksensa, pyhäkkökin menettää merkityksensä uhripaikkana?

        Se johtuu yksinomaan siitä, että uskonto on muuttunut,se miten ihminen ajattelee, että on oikein uskoa.

        LS


      • Anonyymi

        "Teidän sydämenne kovuuden tähden hän (Mooses) kirjoitti teille tämän säädöksen. "

        ja sitten Jeesus kiristi kyseistä säädöstä vielä kireämmäksi heh...


      • Anonyymi

        "Mooseksen lain käskyt eivät ole enää voimassa"

        Jokaisella saa olla oma mielipiteensä asiaan ja tuo on sinun mielipiteesi .


        Jeesuksen mielipide asiaan poikkeaa hiukan sinun mielipiteestäsi mutta kuten sanoin kaikilla on oikeus mielipiteeseen




        Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
        Matt. 5:18 "Sillä totisesti minä (Jeesus) sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
        Luuk. 16:17 "Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää."


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mooseksen lain käskyt eivät ole enää voimassa"

        Jokaisella saa olla oma mielipiteensä asiaan ja tuo on sinun mielipiteesi .


        Jeesuksen mielipide asiaan poikkeaa hiukan sinun mielipiteestäsi mutta kuten sanoin kaikilla on oikeus mielipiteeseen




        Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
        Matt. 5:18 "Sillä totisesti minä (Jeesus) sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
        Luuk. 16:17 "Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää."

        Niin, Jeesus varmasti tarkoitti, ettei yksikään noudatettava piirto häviä niiltä, jotka lain kautta yrittävät pelastua.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Niin, Jeesus varmasti tarkoitti, ettei yksikään noudatettava piirto häviä niiltä, jotka lain kautta yrittävät pelastua.

        Sana ilmoittaa: "pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin." Kirjoitus oli kymmenen käskyn lain taulut ja säädökset koko muu Mooseksen laki.
        Paavali kirjoitti juutalaisista, sillä Mooseksen säädökset eivät ole koskaan olleet voimassa Suomessa. Menneitten sukupolvien aikoina hän (Jumala) on sallinut kaikkien pakanain vaeltaa omia teitänsä;
        Mooseksen laki oli voimassa Jeesuksen eläessä maan päällä. kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen.
        Jeesuksen täydellinen uhri teki tarpeetomaksi Aaronin pappeuden: "Hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin". Pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
        Mooseksen lain tilalle tulivat Jeesuksen, suuren ylipapin käskyt: tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Niin, Jeesus varmasti tarkoitti, ettei yksikään noudatettava piirto häviä niiltä, jotka lain kautta yrittävät pelastua.

        "Niin, Jeesus varmasti tarkoitti, ettei yksikään noudatettava piirto häviä niiltä, jotka lain kautta yrittävät pelastua."

        Miksi hän ei sitten niin sanonut .?

        Mitä te hyödytte siitä että lisäilette raamattuun omia mielikuvituksenne tuotteita etteä ota raamatun ilmoituksia vastaan sellaisenaan onko ne liian vaikeita teille ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana ilmoittaa: "pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin." Kirjoitus oli kymmenen käskyn lain taulut ja säädökset koko muu Mooseksen laki.
        Paavali kirjoitti juutalaisista, sillä Mooseksen säädökset eivät ole koskaan olleet voimassa Suomessa. Menneitten sukupolvien aikoina hän (Jumala) on sallinut kaikkien pakanain vaeltaa omia teitänsä;
        Mooseksen laki oli voimassa Jeesuksen eläessä maan päällä. kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen.
        Jeesuksen täydellinen uhri teki tarpeetomaksi Aaronin pappeuden: "Hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin". Pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
        Mooseksen lain tilalle tulivat Jeesuksen, suuren ylipapin käskyt: tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.

        >>>Sana ilmoittaa: "pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin."<<<

        Tässä ei pyyhitä lakia pois vaan syntivelkakirja pyyhitään pois. Sitä paitsi Mooseksen laissa on myös opetus armosta.

        2 Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

        Sananl 28:13 Joka rikkomuksensa salaa, ei menesty, joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon.
        14 Hyvin käy sen, joka tuntee pyhää pelkoa, tuhoon kulkee se, joka kovettaa sydämensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana ilmoittaa: "pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin." Kirjoitus oli kymmenen käskyn lain taulut ja säädökset koko muu Mooseksen laki.
        Paavali kirjoitti juutalaisista, sillä Mooseksen säädökset eivät ole koskaan olleet voimassa Suomessa. Menneitten sukupolvien aikoina hän (Jumala) on sallinut kaikkien pakanain vaeltaa omia teitänsä;
        Mooseksen laki oli voimassa Jeesuksen eläessä maan päällä. kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen.
        Jeesuksen täydellinen uhri teki tarpeetomaksi Aaronin pappeuden: "Hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin". Pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
        Mooseksen lain tilalle tulivat Jeesuksen, suuren ylipapin käskyt: tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.

        >>>Mooseksen laki oli voimassa Jeesuksen eläessä maan päällä.<<<

        Puhut valhetta. Jeesus sanoi, että laki on voimassa koko uuden liiton ajan mitään siitä muuttamatta.

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        ----
        27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


    • Anonyymi

      Raamatun orjuusjärjestelmä on ihan erilainen, mitä ihmiset ymmärtävät orjuudella. Raamatun orjuusjärjetelmä toimii siten, että ihminen myy itsensä jostain hinnasta orjaksi ja hän vapautuu määräaikaisesta palvelussuhteesta viimeistään seuraavana sapattivuotena eli enintään 6 vuoden päästä ja saa isännältä runsaat läksiäislahjat.

      5 Moos 15:12 "Jos heimolaisesi, heprealainen mies tai nainen, on joutunut myymään itsensä sinulle orjaksi, ja hän on palvellut sinua kuusi vuotta, sinun on seitsemäntenä vuotena vapautettava hänet.
      13 Kun päästät hänet vapaaksi, älä anna hänen lähteä tyhjin käsin,
      14 vaan lahjoita hänelle runsaasti kaikkea, mitä Herra, sinun Jumalasi, on sinulle suonut: lampaita ja vuohia sekä pellon ja viinitarhan antimia.
      15 Muista, että itse olit orjana Egyptissä ja että Herra, sinun Jumalasi, lunasti sinut vapaaksi. Sen tähden minä annan sinulle nyt tämän käskyn.

      Jos joku ei myy itseään orjaksi, niin orjuutta ei ole.

      Tänä päivänä orjia ovat lähinnä NHL-jääkiekkoijat ja Ranskan muukalaislegioonaan värväytyneet sotilaat. NHL-jääkiekkoilijat ovat seuran omaisuutta, joita seura myy toisille mielensä mukaisesti. Muukalaislegioonissa on määräaikainen palvelu ja palkka tulee käytännössä vasta palvelun jälkeen.

    • Anonyymi

      > pitäisi orjuuskin hyväksyä.

      Ihminen jonka on pakko maksaa veroja, on verottajan orja. Jos orjuutta ei hyväksytä, pakkoverotus kiellettäisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      79
      1838
    2. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      73
      1186
    3. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1064
    4. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      14
      990
    5. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      33
      886
    6. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      267
      864
    7. Tiedätkö sinä

      Miten lähellä tänään oli että olisin pyytänyt sua treffaamaan. Olin täysin valmistunut siihen, mutta en löytänyt sinua t
      Ikävä
      19
      809
    8. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      61
      778
    9. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      211
      761
    10. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      746
    Aihe