Vetyauto ei voita ominaisuuksissa bensiini ja diesel autoa.

Anonyymi

Perustelkaa minulle miksi en ostaisi UUTTA noin 25 000 bensiini tai diesel autoa vetyauton sijaan? Ja sama vertailu hybridinä 30 000e (reilusti yläkanttiin)? Tässä hintaluokassa löytyy kyllä lähes jokaiselle itseä miellyttävä auto tavalliselle pulliaiselle kun puhutaan normaalista käyttöautosta. Jos haluaa säästää rahaa, niin kohtuu hyvin tarjontaa löytyy jo 20 000e hintaan myös ja aivan kovasti pihistellen jopa 14 000e ylöspäin pikkuautoja, jotka tosin ei oikein vastaa vetyautojen kokoluokkaa. Sen sijaan vetyautot suomessa tulevat maksamaan 70 000e ylöspäin kuluttajalle, joka on älytön summa rahaa tavallisille pulliaisille laittaa rahaa kiinni pelkästään autoon. Ylempi keskiluokka ja fanaattiset autoharrastajat ovat sitten ryhmänä erikseen, mutta tässä pohditaan normi kansalaisista jotka uusia autoja ostavat ja mihin heillä on varaa keskimäärin.

Bensiini/diesel.
- Muutaman minuutin tankkaus
- Vuosikymmeniä toimiva ja ympärivuotisesti testattu polttoainejakelu koko suomen maassa. Ei tarvitse turhaa ajoa vedyn hakemiseen (ajan ja rahan säästö) ja harvoin polttoaine on loppu asemalta. Ja vaikka harva kerta olisikin loppu niin ei tarvitse ajaa pitkää matkaa seuraavalle asemalle.
- Moottorin sivutuotteena syntyy lämpöä, joten ei lyhennä ajomatkaa talvella kuten sähköautoissa.
- Todennäköisesti isommat tavaratilat vetyautoon verrattuna kun vetysäiliöt ja ajopatteri vie tilaa vetyautosta.
- Jälleenmyyntiarvo on parempi suhteessa hankintahintaan.
- Pienellä bensiinimoottorilla pienemmät polttoainekulut vetyautoon verrattuna. Dieselillä paljon ajettaessa selvästi halvempaa ajaa kuin vedyllä.

... vety tarjoaa enään vain puhtaampia kokonaispäästöjä JOS vety on onnistuttu tuottamaan vihreällä energialla (tuuli, aurinko ja vesivoima) vaikka sitä ei ole kuin hetkellisesti ylitarjontaa suomessa, sillä joka vuosi sähköä ostetaan suomeen ulkomailta noin 23% verran kulutuksesta joka ei välttämättä ole kovin vihreää. Onko tämä ainut plussa vetyauton hyväksi kun mietitään mikä käyttövoima kannattaa hankkia???

Mitä ihmettä muka vetyauto pystyy tarjoamaan minulle että siitä kannattaisi maksaa noin 3-5 kertaa enemmän kun pohditaan hankintahintaa ja kuluja? Miksi en käyttäisi "säästyneitä" rahoja kaikkeen kivaan vaikka 2 kertaa vuodessa ulkomaille mukavan loman merkeissä vähintään 10 vuoden ajan ostamalla bensa/diesel auton vaan laitan kaikki kiinni vetyautoon?

31

1375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyautolla ei voi ajaa vielä vuosiin, tai koskaan.

    • Anonyymi

      Vetyautoa et saa tankattua Suomessa, eiköhän siinä ole riittävä peruste.

      10-20 vuoden päästä tilanne voi olla toinen, ja siiheksi kaikki muutkin voimanlähteenä muuttuu kovasti.
      Palataan silloin kysymykseen, jos se on joltain osin ajankohtainen.

      • Anonyymi

        Suomen ensimmäiset vetytankkausasemat avataan vuonna 2023 Tampereelle, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen ensimmäiset vetytankkausasemat avataan vuonna 2023 Tampereelle, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle.

        No tuokin on yksi vastaus aloittajalle. Mitä järkeä olisi hankkia auto, jonka voi ehkä tankata kahden vuoden päästä kolmessa paikassa Suomessa?


    • Anonyymi

      No eihän tällainen vastakkainasettelu ole edes mitenkään järkevää.
      Toki bensiini- tai dieselauto on nykyisin hyvä vaihtoehto.
      Tulevaisuudessa kuitenkin bensa- ja dieselautojen valmistus loppuu. Ikävä kyllä.
      Toyota tosin tuo onneksi markkinoille mm. Priuksen 2025 jossa on vedyllä toimiva päästötön polttomoottori.
      Mirai taas on sähköauto jonka sähkö tuotetaan vedyllä polttokennossa.

      • Anonyymi

        Bensiinimoottoristen henkilöautojen valmistus loppuu suurimmalla osalla eurooppalaisilta valmistajilta. Dieselmoottoriset säilyvät, ainakin raskaammassa liikenteessä koska niissä voidaan käyttää biopolttoaineita. Bensiiniautojakin saadaan vielä vuoden 2035 jälkeenkin kauko-idän ja USA:n autonvalmistajilta.


      • Anonyymi

        Näkis vaan, Toyotan "kehitystyö" on vaan niiiin jälkijunassa 😂🤣


    • Anonyymi

      Kukaan ei keksi syytä miksi vetyauto kannattaa valita bensiini, diesel, etanoli tai kaasuautosta huolimatta? Nyt niitä saa vielä monta vuotta suomessa.

    • Anonyymi

      ----No eihän tällainen vastakkainasettelu ole edes mitenkään järkevää.

      Ideana oli pohtia jotain järkisyytä miksi kannattaa maksaa itsensä kipeäksi ihan vain sen takia että voi ajella vetyautolla. Miten vetyauto antaa rahalle vastinetta jos kerran ominaisuudet ovat melko samat polttomoottori autoihin verrattuna?

    • Anonyymi

      Sähköautojen toimintamatka on jo riittävän pitkä ja omassa pihassa lataaminen on helpointa ja säästää aikaa. Aina myös mukavan lämmintä sisätiloissa. Enpä vaihtaisi pois.

      • Anonyymi

        Toimintamatkasta . Toisille on ja toisille ei . Ainakin niile sähköauton käyttäjille on toimintamatka riittävä kun taloudessa on toinen polttomoottorikäyttöinen auto jolla hoidetaan
        pidemmät matkat. No toimintamatka ei ole mahdollinen ongelma kuin vajaa 1 % autoilijoista
        näistäkin ylipuolella on käytössä myöskin polttomoottorikäyttöinen auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimintamatkasta . Toisille on ja toisille ei . Ainakin niile sähköauton käyttäjille on toimintamatka riittävä kun taloudessa on toinen polttomoottorikäyttöinen auto jolla hoidetaan
        pidemmät matkat. No toimintamatka ei ole mahdollinen ongelma kuin vajaa 1 % autoilijoista
        näistäkin ylipuolella on käytössä myöskin polttomoottorikäyttöinen auto.

        Jos perheeseen halutaan vain yksi auto kaikkeen käyttöön, paras vaihtoehto on ladattava hybridi mahdollisimman suurella akustolla. Silloin kaikki kotinurkkien asiointi ja työmatkat liikutaan käytännössä aina sähköllä. Vasta pidemmillä matkoilla kuluu bensiiniä kun akuston range ei enää riitä, mutta matkan varrellakin voi hieman pienentää ajokuluja jos pystyy lataamaan sähköä halvalla/ilmaiseksi matkatauoilla ja/tai perillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos perheeseen halutaan vain yksi auto kaikkeen käyttöön, paras vaihtoehto on ladattava hybridi mahdollisimman suurella akustolla. Silloin kaikki kotinurkkien asiointi ja työmatkat liikutaan käytännössä aina sähköllä. Vasta pidemmillä matkoilla kuluu bensiiniä kun akuston range ei enää riitä, mutta matkan varrellakin voi hieman pienentää ajokuluja jos pystyy lataamaan sähköä halvalla/ilmaiseksi matkatauoilla ja/tai perillä.

        "Jos perheeseen halutaan vain yksi auto kaikkeen käyttöön, paras vaihtoehto on ladattava hybridi mahdollisimman suurella akustolla."

        Höpö höpö. Tesla Model 3 LR on toiminut tuossa käytössä jo kaksi vuotta meillä, eikä ole range ollut missään vaiheessa ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos perheeseen halutaan vain yksi auto kaikkeen käyttöön, paras vaihtoehto on ladattava hybridi mahdollisimman suurella akustolla."

        Höpö höpö. Tesla Model 3 LR on toiminut tuossa käytössä jo kaksi vuotta meillä, eikä ole range ollut missään vaiheessa ongelma.

        Se että teillä toimii, tarkoittaa, että teillä toimii ei muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se että teillä toimii, tarkoittaa, että teillä toimii ei muuta.

        Saman voi sanoa aivan jokaisesta autosta.


    • Anonyymi

      Pystyykö vetyautoa lataamaan töpselistä, jos aikoo lapin mökille?

      • Anonyymi

        Ei, Suomessa sitä ei voi tankata mitenkään, missään.


      • Anonyymi

        En ole tarkistanut, mutta oletettavasti vetyauto on verrattavissa akustoltaan kevythybridiin, joten verkkolataus ei ole kannattavaa pienen akun vuoksi.


    • Anonyymi

      Osta nyt vaan se vetyauto ja lopeta tuo säälittävä ruikutus.

    • Anonyymi

      Miksi ostaisin minkäänlaista autoa, joka maksaa yli 15 000 €? Autolla on tarkoitus päästä paikasta A paikkaan B.

    • Anonyymi

      Tuosta "uutta 25 000eur"

      Vielä kannattavampaa on hankkia tuollainen uutena 25000eur auto 5 vuotiaana, aika iso rahasäästö.

      Bensa ja dieselin käyttövarmuus ja edullisuus korjata vaikka olisi paljon ajettu

    • Anonyymi

      Sulla säästyy oston jälkeen kaikki polttoaineeseen varatut rahat. Voi olla isokin summa, jos aioit ajaa paljon. Tosin rahasi menevät osin bussilippuihin.

    • Anonyymi

      "Vielä kannattavampaa on hankkia tuollainen uutena 25000eur auto 5 vuotiaana, aika iso rahasäästö. "

      Mirai kannattaa ostaa Kaliforniassa uutena noin 55 000 dollarilla ja myydä kolmen vuoden jälkeen pois noin 10 000 dollarilla. Näin on oikeassa elämässä käynyt ja voi tarkistaa nykyisistä myynti-ilmoituksista, että arvonpudotus on todella hurjaa koska jatkuvia vedyn loppumisia tankkausasemilla ja ihmisiä harmittaa etteivät voi vetyautollaan sujuvasti ajaa. Sen takia hinta tippuu älyttömästi kun juuri kukaan ei halua sitä ostaa.

    • Anonyymi

      Ilmeisesti kukaan ei keksi oikein mitään hyvää vetyauton eduksi? Eräs autokauppias kommentoi että vetyauto saattaa tarjota eksoottista uuden tekniikan mukavaa fiilistelyä joillekkin ihmisille ja sen takia ovat valmiita maksamaan siitä suuria summia. Siis eräänlaista hifistelyä ja imagoautoilua.

    • Anonyymi

      Katsokaa Motivan sivuilta tietoa vedystä, niin ymmärrätte miksi vetytalous on mahdotonta, saati sitten polttokennoautot. Ja hei, Motiva on ihan valtiollinen instanssi, josta saa puolueetonta tietoa, ei mikään Toyotan mainossivusto.

    • Anonyymi

      Miksi et laita suoraa linkkiä ja lainausta mitä yrität sanoa Motivasta?

      • Anonyymi

        Valtion Motiva on räikeä salaliitto Toyotaa kohtaan.


      • Anonyymi

        Valtiollinen Motiva on saatanallinen salaliitto Toyotaa vastaan ja se pitää saada tutkintaan.


    • Anonyymi

      Vetyspämmääjän tarkoitus on oikeasti vain fanittaa Toyotaa kun se on vaikeuksissa vetyautojensa kanssa?

    • Anonyymi

      Toyota kehittää myös sähköautoja useampaa mallia. Ovat ilmeisesti vihdoin myöntämässä hävinneensä vetyauto veikkauksensa.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      82
      2928
    2. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1696
    3. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      77
      1501
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1418
    5. Nuorempi mies

      Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      132
      1377
    6. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      146
      1266
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      158
      1231
    8. Jos siis saamme

      Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      97
      1174
    9. Onko sinulla

      Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      82
      1158
    10. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      80
      1155
    Aihe