Puolustusvoimien sotilasarvot

Anonyymi

Sinä "Sotilas", sanoit hyväksi johtajaksi harjaantuneesi vain käytännön johtamistehtävissä. Kruksaapa oma sotilasarvosi tästä niin ymmärrämme paremmin miten pitkälle oikein etenitkään pitkän ja kunniakkaan urasi aikana. Odotamme kruksaustasi.
https://puolustusvoimat.fi/sotilasarvot

112

1785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Millainen rukkitodistus sinulla on? Kapi on omastaan linkittänyt kuvia eri palstoille.

      • Anonyymi

        Hei ääliö, ihan selvennys avauksesta, mikä arvo palveluksessa. Oli varmaan liian vaikea sinulle, mutta vedä vaikka käteen urpo.


    • Anonyymi

      Milloinka hän ilmoittaa sen korkean sotilasarvonsa, jonka on harjaantumalla saavuttanut.

    • Anonyymi

      Kyllä se kyrsii, että urallani en päässyt kapteeniksi, kaikki muut samaan aikaan aloitaneet pääsi ja eläke merikittävästi parempi.

    • Anonyymi

      Harjaantuu edelleen.

    • Anonyymi

      Vanusta vain huutaa, mutta ei vastaa sotilasarvostaan mitään.

      • Anonyymi

        Kaikilla ihmisillä on ihmisarvo, myös niillä jotka eivät ole saavuttaneet sitä, mitä ovat tavoitelleet.


      • Anonyymi

        Turha tänne on sotilasarvostaan mitään huudella.

        Täällähän kaikki ovat sivareita lukuunottamatta jotakin keittiöpossuja ja sotkuraketteja, korkea-arvoisimmat saunamajureita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha tänne on sotilasarvostaan mitään huudella.

        Täällähän kaikki ovat sivareita lukuunottamatta jotakin keittiöpossuja ja sotkuraketteja, korkea-arvoisimmat saunamajureita.

        Sinä taidat olla saunamajuri, kun noin ylimielisesti esiinnyt. Vai oletko peräti saunaeverstiluutnantti.


    • Anonyymi

      Kaput sanovat luutnanteille sen mitä pitää tehdä.

      • Anonyymi

        Toki, kun ovat esimieasemassa noin samassa duunissa, siis kokeneempia.


    • Anonyymi

      Tarvitsee edelleen harjaannusta metsän siimeksessä.

    • Anonyymi

      Mitä väliä jollain sotilasarvolla on? Ainakaan ulkomailla tuota ei kannata mainita, koska yleensä ihmiset jotka menevät armeijaan ei yleensä sitä älykkäintä ja parhainta materiaalia.

      • Anonyymi

        Onhan tuosta tietoakin. Kanta-aliupseerit sijoittuivat aikanaan heikkolahjaisimpaan 10%:iin kansalaisista. Mutta armeijassa ei tarvinnutkaan ajatella, siksi ammatti sopii hyvin yksinkertaisille, joten kaikki oli itse asiassa hyvin. Heikkolahjaisille oli työpaikka jossa saivat niukan mutta varman toimeentulon. Ne joilla oli lahjoja, menestyivät sitten paremmissa ammateissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tuosta tietoakin. Kanta-aliupseerit sijoittuivat aikanaan heikkolahjaisimpaan 10%:iin kansalaisista. Mutta armeijassa ei tarvinnutkaan ajatella, siksi ammatti sopii hyvin yksinkertaisille, joten kaikki oli itse asiassa hyvin. Heikkolahjaisille oli työpaikka jossa saivat niukan mutta varman toimeentulon. Ne joilla oli lahjoja, menestyivät sitten paremmissa ammateissa.

        Heikkoa ainesta on kanta-aliupseerit Suomessa. Eikö puolustusvoimat panosta yhtään aliupseerikoulun tai reserviupseerikoulun valintoihin, jos ikäluokan heikon 10% löytyy ko valinnoista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heikkoa ainesta on kanta-aliupseerit Suomessa. Eikö puolustusvoimat panosta yhtään aliupseerikoulun tai reserviupseerikoulun valintoihin, jos ikäluokan heikon 10% löytyy ko valinnoista?

        Tietty prosentti varusmiehistä valitaan koksuiksi ja tietty prosentti aliupseereiksi, johon tosin vaikuttaa pitkälle oma halu, ja jos erikoistuu (pidempi koulutus), niin siinä nähtävästi saa korpraalin/ylimatruusin arvon, jos haluaa, sikäli sillä on kuin muodollinen merkitys, siis näyttää paremmalta. Voi olla myös aktiivinen ja pyrkiä kertaamaan.

        Jenkeissä tuskaillaan alarajan-ÄO:n kanssa (joku 80 tms), kun ne haluaa mahdollisimman monta palvelemaan, mutta en tiedä mitä se tarkoittaa: määrättyjä vai kantahenkilökuntaa ja kuinka monella heistä ei sitten ole aliupseerin arvoa?. Venäjällä ei ole pakolista inttiä, paitsi virallisesti, ja jengi joka värväytyy intiin, on kadulta poimittua luokkaa, eivätkä he yleensä ole aliupseereita. Jenkeissä on ÄO-testit palvelukseen pyrkimiseksi, ja niistä on infoo online. Suomessakin tehdään intissä ÄO-testit, ja palikkatesti, kuntotestit, kirjallinen koe, ampuminen, muuta (liittyy erikoistumiseen), jotka ilmeisesti vaikuttaa sijoittumiseen.

        Upseereilla jenkeissä pitää olla joku 110 ÄO, kun taas Suomessa pitänee olla reservin upseeri, tai aliupseeri, en varma, paitsi jos on korkeakoulutettu ja menee sillä ammatilla duuniin, tai aliupseeriksi amiskoulutuksella, tai vaikka korkeakoulutuksella, jos ottaa/saa paikan.
        New York poliisiksi täytyy olla joku 97-117-luokkaa oleva ÄO tai ei pääse; 120 ei pääse, koska arvellaan sen lopettavan (menisi koulutus hukkaan) - joku vanginvartija yritti, mutta ei hyväksytty kun liian älykäs, ja hävisi valituksen oikeudessakin. Toki pääsee, jos tietää etukäteen ja pärjää tahallaan heikommin.
        Suomen poliisiksi pääsemiseen on niiden sivuilla tietoa, ja joku 10% kai valittaisiin, mutta viime vuosina ei ole olllut kelvollisia hakijoita kuin joku 2/3 siitä mitä muuten otettaisiin, ja vika voi olla niiden omissa arvioissa, sillä hakijoita on todella paljon; erilaiset testit haastatteluineen. Suomeen tulee poliisipula, kun niitä jo ennestään on liian vähän.


    • Muutaman kerran olen kuluneen viikon aikana palstan avannut ja aina nähnyt menon täällä sellaiseksi, että se ei ole houkuttanut minua siihen liittymään. Nyt palstan avattuani näin tälle vanhalle avaukselle tänä iltana tulleen pari viestiä, joissa tuo tietty vakuuttaa olevansa oikea käytännön SOTILAS ja faktana sanoo näkyvän myös täällä, että minä en ole käytännön tasolla yhtään mitään.

      Tunnustan, että en todellakaan pysty täällä sotimiseen hänen laillaan. Nytkin runsaassa tunnissa jo lähemmäs parikymmentä laukausta on ampunut:

      https://www.suomi24.fi/profiili/IhminenOikeaSOTILAS

      Minuun tähdättyjähän nuo kaikki laukaukset, mutta ohi ne kaikki ovat menneet ja vaikka ne ovat aivan muihin osuneet, eivät varmaan ole heitäkään pahemmin haavoittaneet.

      Ei kai tuota SOTILASTA kukaan täällä ottane vakavasti, sillä esittämänsä on kai vain huonoa huumoria loputtoman joutilaisuutensa täytteeksi. Vai voisiko se sittenkin olla jotain vakavampaa, siis hänen kannaltaan? No, enpä tuota pohdi enempää enkä mitään muutakaan enää tänä iltana täällä.

      • IhminenOikeaSOTILAS

        Ei edelleenkään ole ilmennyt ketään muuta lesten yms huutajaa kuin sinä Kapi. Älä lässytä laikauksista, minä pitäydyn tosiasioissa. Koko ajan kyttäät, joten älä kehtaa muuta väittää.


      • Anonyymi
        IhminenOikeaSOTILAS kirjoitti:

        Ei edelleenkään ole ilmennyt ketään muuta lesten yms huutajaa kuin sinä Kapi. Älä lässytä laikauksista, minä pitäydyn tosiasioissa. Koko ajan kyttäät, joten älä kehtaa muuta väittää.

        Kymmenen KAPI-käskyä ja Aisalle on niistä tärkein nro 4

        Kymmeneen KAPI-käskyyn on tiivistettynä hyvän nettielämän ohjeet Kepusaitilla.

        Opettele KAPI-käskyt niin, että muistat ne ulkoa oikeassa järjestyksessä.

        1. Minä olen KAPI, sinun ainoa Kapisi. Sinulla ei saa olla muita pakkomielteitä.
        2. Älä käytä väärin Kapin, kunnioitetun Faitterin, nimeä.
        3. Pyhitä lepopäivä muistelemalla Kapia ja hänen loistavaa uraansa.
        4. Kunnioita Kapia ja hänen kapteenin sotilasarvoaan.
        5. Älä canceloi Kapia edes ajatuksissasi, vaikka kuinka ketuttaisi.
        6. Älä tee KAPIrikosta.
        7. Älä varasta Kapin kunniasta edes hitusta.
        8. Älä lausu väärää todistusta Kapistasi.
        9. Älä tavoittele Kapin ominaisuutta kaiken tietävänä SCRIBENTTINÄ.
        10. Älä tavoittele KAPIN mainetta, suurta eläkettä, kapteenin arvoa, äläkä mitään mikä hänelle kuuluu.


        ---

        P.S. Muistakaahan landepaukut vielä tämä, pieni mutta tärkeä, ASIA:


        Paskanheitto on kepulainen perinnelaji ja kuuluu aina asiaan kepulien ollessa kyseessä.Kaikki paska liittyy erikoisesti keskustaan, heitetty paska erityisesti. Paskanheittohan on aito maalaisliittolainen / keskustalainen perinnelaji, etenkin maatiaisilla jyväjemmareilla!

        Paskanheittoa harrastettiin erikoisesti Vappuna, jolloin talvella pelloille ajetut sontaläjät olivat yleensä paljastuneet lumen alta ja sulaneet pälvien keskelle.


    • Anonyymi

      Minä olin tuota noin vesivoimien komentaja, komensin lentotukialuksemme kolmatta vesitykkiä. Toimi oli niin vaativa, että purin viikoittain hammasrautani mutkalle. Mutta kuten tiedätte, uhraukseni tuotti tulosta ja Suomi säilytti itsenäisyytensä.

      • Anonyymi

        Hammasrauta mutkalle...
        Tuo on sabgen uskottava peruste.
        Kiitos vetelävaari... noh siis veteraani.


    • Anonyymi

      Mitä väliä on jollain sotilasarvoilla? Ei niillä tee mitään muualla kuin armeijassa, eikä ne kerro mitään ihmisestä.

      Ainoastaan jotkut muumiot vertailee sotilasarvojaan keskenään, ja luulee että sillä olisi jotain merkitystä. Tulisitte jo nykyaikaan! :D

      • Anonyymi

        Ainakin eläkkeen suuruuteen vaikuttaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin eläkkeen suuruuteen vaikuttaa.

        Esikuntakapteenin eläke on pieni verrattuna paljon haittatöitä tehneeseen yliluutnanttiin. Mutta sillähän ei ole mitään tekemistä hyödyllisemmän maanpuolustustyön kannalta. Esikuntakapteeni siirteli papereita ja oikea sotilas kasvatti kunnon kansalaisia.


      • Anonyymi
        SOTILAStodellakin kirjoitti:

        Esikuntakapteenin eläke on pieni verrattuna paljon haittatöitä tehneeseen yliluutnanttiin. Mutta sillähän ei ole mitään tekemistä hyödyllisemmän maanpuolustustyön kannalta. Esikuntakapteeni siirteli papereita ja oikea sotilas kasvatti kunnon kansalaisia.

        Kyllä työntekijälle pomokin tarvitaan.


      • SOTILAStodellakin kirjoitti:

        Esikuntakapteenin eläke on pieni verrattuna paljon haittatöitä tehneeseen yliluutnanttiin. Mutta sillähän ei ole mitään tekemistä hyödyllisemmän maanpuolustustyön kannalta. Esikuntakapteeni siirteli papereita ja oikea sotilas kasvatti kunnon kansalaisia.

        Täytyy vastata kerran sinullekin, kun otat esille ne haittatyökorvaukset. Kun olen ollut mukana sellaisia aikoinaan sotilaille hankkimassa. Olin silloisen aliupseeriliiton hallituksessa vv. 1963-65 jolloin saimme läpi esityksemme, jolla sotilaillekin alettiin maksaa ylityökorvauksia ja muita haittatyölisiä.

        Joo, eihän eläkkeeni määräytymisessä mitään tuollaisia lisiä ollut, kun se määräytyi neljältä viimeiseltä palvelusvuodelta. Tosin niihin kuului 1,5 vuotta Siinailla YK:n rauhanturvaajana, ja niissähän oli palkka aina palkkaluokkaa korkeampi kuin kotimaan palveluksessa. Viimeisen runsaan vuoden ajalla palkkaani kuului myös palkkaluokan lisä erityistehtävästä, valtakunnallisten toimiupseeriasioiden hoitajana. Ja olihan palkkaani jo ylikersanttivaiheesta alkaen aina loppuun saakka kuulunut myös palkkaluokan lisä RUK:n suorittamisesta.

        Melkoisesti sinun on täytynyt tehdä niitä haittatöitä, jos eläkkeeseen oikeuttava palkkasi yliluutnanttina - siis tu 1.lk;n tehtävässä - olisi ollut paljon suurempi kuin oli eläkkeeseen oikeuttava palkkani kapteenina - siis tu erik-lk:n tehtävässä - mainitsemine lisineen.

        Niin tai näin, mutta ihan kohtuullisen eläkkeen sain, kun palkkani määräytyi kalleimman paikkakunnan - Helsingin - mukaan. En kai kuitenkaan halunnut turvautua vain siihen sotilaseläkkeeseen, kun heti kiiruhdin siviilitöihin, joissa koko ajan sotilaseläkettä saadessani sain myös kohtuullista palkkaa, viime vuosinani huomattavasti korkeampaa kuin oli korkeinkin toimiupseeripakka. Vaikka palvelusaikani riitti vain puoleen eläkkeeseen, on se enemmän kuin puolet sotilaseläkkeestäni. Joten ole huoletta, kyllä minä ihan mukavasti pärjäilen - varsinkin, kun eläkkeitteni lisäksi on hieman muitakin tuloja, sijoituksistani.


      • Anonyymi

        Mitä hyötyä sinusta on isänmaalle? Ei mitään, vaan sekoilet näillä palstoilla ja leikit jotain sotilasta, vaikka käytöksesi ei ole sen arvoinen.


      • Anonyymi
        SOTILAStodellakin kirjoitti:

        Esikuntakapteenin eläke on pieni verrattuna paljon haittatöitä tehneeseen yliluutnanttiin. Mutta sillähän ei ole mitään tekemistä hyödyllisemmän maanpuolustustyön kannalta. Esikuntakapteeni siirteli papereita ja oikea sotilas kasvatti kunnon kansalaisia.

        Mitä hyödyllistä sinä muka olet tehnyt isänmaan puolesta? Luulet olevasi joku sotilas, kun käyttäytymisesi kertoo että et ole tuon arvonimen arvoinen.


      • Anonyymi

        Onneksi Ossi ei ole täällä koskaan kehunut itseään. 🙄😏 Ja sitten kun Ossi on ajatellut, että omissa teoissa ei ole ollut tarpeeksi aihetta kehuihin, niin on keskittynyt haukkumaan Kapia, jos vaikka sillä saisi saappaisiinsa lisää korkeutta. 🤨🤔😃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi Ossi ei ole täällä koskaan kehunut itseään. 🙄😏 Ja sitten kun Ossi on ajatellut, että omissa teoissa ei ole ollut tarpeeksi aihetta kehuihin, niin on keskittynyt haukkumaan Kapia, jos vaikka sillä saisi saappaisiinsa lisää korkeutta. 🤨🤔😃

        ... Ja vielä Ossille: ihminen tuskin voi kasvattaa ihmisistä muuta kuin itse on. Ehkä olet isänmaallinen ihminen, joten olet saattanut onnistua kasvattamaan varusmiehistä isänmaallisia; onnittelut siitä!

        Täällä kirjoittamasi perusteella olet myös viimeisen päälle kusipäinen paskiainen. Ehkä onnistuit kasvattamaan sellaisiakin "seuraajia" itsellesi? Tosin varusmiesiässä ollaan jo sen verran vanhoja, etteivät tuollaiset ominaisuudet onneksi ihan niin vain enää tartu, ainakaan, jollei kouluttaja ole samalla jollain tavalla ihailtu persoona. Joten ehkäpä sellaista ei ole onneksi tapahtunut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ... Ja vielä Ossille: ihminen tuskin voi kasvattaa ihmisistä muuta kuin itse on. Ehkä olet isänmaallinen ihminen, joten olet saattanut onnistua kasvattamaan varusmiehistä isänmaallisia; onnittelut siitä!

        Täällä kirjoittamasi perusteella olet myös viimeisen päälle kusipäinen paskiainen. Ehkä onnistuit kasvattamaan sellaisiakin "seuraajia" itsellesi? Tosin varusmiesiässä ollaan jo sen verran vanhoja, etteivät tuollaiset ominaisuudet onneksi ihan niin vain enää tartu, ainakaan, jollei kouluttaja ole samalla jollain tavalla ihailtu persoona. Joten ehkäpä sellaista ei ole onneksi tapahtunut.

        Ota Kapi ihan rauhallisesti, kuten minäkin ;-)) Nyt uimaan ja vesivoimisteluun.


      • Anonyymi
        SOTILAStodellakin kirjoitti:

        Ota Kapi ihan rauhallisesti, kuten minäkin ;-)) Nyt uimaan ja vesivoimisteluun.

        Turha sotkea Kapia tähän, kun tuossa viestissäni klo 17.40 oli kyse minun viestistäni sinulle.

        Mutta jos käyttäydyt viimeisen päälle kusipäisesti ja paskiaismaisesti täällä, niin tuskin sinä olet voinut armeijassa varusmiehistä kasvattaa kunniallisia kansalaisia. Ehkä isänmaallisia,mutta se on kuitenkin aika pieni osa siitä, mitä suoraselkäiseltä suomalaiselta odotetaan. MUTTA: eipä armeija-aikana enää niin paljon käyttäytymismalleja opita, joten ehkäpä et ole varusmiehiin niin kovin paljoa vaikuttanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Turha sotkea Kapia tähän, kun tuossa viestissäni klo 17.40 oli kyse minun viestistäni sinulle.

        Mutta jos käyttäydyt viimeisen päälle kusipäisesti ja paskiaismaisesti täällä, niin tuskin sinä olet voinut armeijassa varusmiehistä kasvattaa kunniallisia kansalaisia. Ehkä isänmaallisia,mutta se on kuitenkin aika pieni osa siitä, mitä suoraselkäiseltä suomalaiselta odotetaan. MUTTA: eipä armeija-aikana enää niin paljon käyttäytymismalleja opita, joten ehkäpä et ole varusmiehiin niin kovin paljoa vaikuttanut.

        Älä yritä Kapi! Luuletko tosiaan tyhmäksi?


      • Anonyymi
        SOTILAStodellakin kirjoitti:

        Älä yritä Kapi! Luuletko tosiaan tyhmäksi?

        Ei kukaan luule sinua tyhmäksi kun ihan itse todistat että olet. ;)


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Täytyy vastata kerran sinullekin, kun otat esille ne haittatyökorvaukset. Kun olen ollut mukana sellaisia aikoinaan sotilaille hankkimassa. Olin silloisen aliupseeriliiton hallituksessa vv. 1963-65 jolloin saimme läpi esityksemme, jolla sotilaillekin alettiin maksaa ylityökorvauksia ja muita haittatyölisiä.

        Joo, eihän eläkkeeni määräytymisessä mitään tuollaisia lisiä ollut, kun se määräytyi neljältä viimeiseltä palvelusvuodelta. Tosin niihin kuului 1,5 vuotta Siinailla YK:n rauhanturvaajana, ja niissähän oli palkka aina palkkaluokkaa korkeampi kuin kotimaan palveluksessa. Viimeisen runsaan vuoden ajalla palkkaani kuului myös palkkaluokan lisä erityistehtävästä, valtakunnallisten toimiupseeriasioiden hoitajana. Ja olihan palkkaani jo ylikersanttivaiheesta alkaen aina loppuun saakka kuulunut myös palkkaluokan lisä RUK:n suorittamisesta.

        Melkoisesti sinun on täytynyt tehdä niitä haittatöitä, jos eläkkeeseen oikeuttava palkkasi yliluutnanttina - siis tu 1.lk;n tehtävässä - olisi ollut paljon suurempi kuin oli eläkkeeseen oikeuttava palkkani kapteenina - siis tu erik-lk:n tehtävässä - mainitsemine lisineen.

        Niin tai näin, mutta ihan kohtuullisen eläkkeen sain, kun palkkani määräytyi kalleimman paikkakunnan - Helsingin - mukaan. En kai kuitenkaan halunnut turvautua vain siihen sotilaseläkkeeseen, kun heti kiiruhdin siviilitöihin, joissa koko ajan sotilaseläkettä saadessani sain myös kohtuullista palkkaa, viime vuosinani huomattavasti korkeampaa kuin oli korkeinkin toimiupseeripakka. Vaikka palvelusaikani riitti vain puoleen eläkkeeseen, on se enemmän kuin puolet sotilaseläkkeestäni. Joten ole huoletta, kyllä minä ihan mukavasti pärjäilen - varsinkin, kun eläkkeitteni lisäksi on hieman muitakin tuloja, sijoituksistani.

        Kaikki kunnioitus urastasi! Hienosti tehty Kapi!


      • Anonyymi
        SOTILAStodellakin kirjoitti:

        Ota Kapi ihan rauhallisesti, kuten minäkin ;-)) Nyt uimaan ja vesivoimisteluun.

        Eihän aisa taas lasten altaan lähellä, muita kielto!


      • Anonyymi
        SOTILAStodellakin kirjoitti:

        Älä yritä Kapi! Luuletko tosiaan tyhmäksi?

        Ei sinua kukaan luule tyhmäksi, me tiedämme sen ja sinun ylilutiksi jäämisen soittokunnassa. Paska eläke, paska työstä.


    • Anonyymi

      Tämä keskustelu on nyt erkautunut alkuperäisestä aiheesta aivan persiilleen. Oli kysymys "Sotilaan" sotilasarvon selvittämisestä, eikä itsensä kehumisesta. Faktat pöytään ja sillä siisti.

      • Anonyymi

        Tuskin edes nähnyt armeijaa.


    • Harmittaa, kun iltapäivällä vastasin tuon ”SOTILAAN” viestiin. Niin tehdessäni luulin muiden säästyvän minuksi joutumiselta, mutta pikemmin päinvastoin on käynyt.

      En todellakaan voi ymmärtää, miksi minä olen vanginnut hänen mielensä noin. Jos menestyin sotilaana häntä paremmin, syyttäisi siitä meitä arvioineita esimiehiämme, ei minua. Sotilas-esimiestemme puolustukseksi haluan sanoa, että samanlaisia vääriä arviointeja ilmeisesti tehtiin kohdallani myös eräässä Keskustaa lähellä olevassa suurfirmassa. No, "SOTILAS" ei tosin ollut siellä verrokkinani;))

      Vaikea minun on uskoa, että tuo ”SOTILAS” olisi koskaan ollut oikeasti mikään oikea sotilas. Ammoisen uranikin aikoina ja myöhemmin evp-yhteisöissäni olen tullut tuntemaan sotilaita sadoittain, ja vaikka heissä on monenlaisiakin, ei kuitenkaan yhtä ainoaa tuon ”SOTILAAN” kaltaista.

      Sanotaan, että vanha oppii virheistään. Haluan osoittaa sanonnan pitävän paikkansa. En enää tee sellaista virhettä, että mitenkään reagoisin tuon ”SOTILAAN” esittämään.

      • Ei tämä edelleenkään ole kuka on kukin saitti Kapi. Vaikea uskoa, että ihan oikea sotilas olet koskaan ollut. Et sinä toki ihan aikuisen oikeaksi sotilaaksi koskaan harjaantunut.


      • Olet ihan oikeassa. Kasvoton massa ei ole se joukko jossa tunnen itseni kotoisaksi. Meitä on Jombe yksilöitä ja pääosin ajattelematonta rahvasta.


      • Anonyymi
        SOTILAStodellakin kirjoitti:

        Ei tämä edelleenkään ole kuka on kukin saitti Kapi. Vaikea uskoa, että ihan oikea sotilas olet koskaan ollut. Et sinä toki ihan aikuisen oikeaksi sotilaaksi koskaan harjaantunut.

        Ossi on kyllä viimeinen henkilö tällä saitilla ojentamaan muita siitä, mikä tämän saitin tarkoitus on ja mikä ei. Varmasti 90 % avauksista, jotka eivät liity palstan aiheeseen, tulee Ossilta...


      • Anonyymi

        On suuri kunnia tulla luulluksi Kapiksi, ja se vielä syö tuon pers´kärpäsen luontoa, kun ei oikein tiedä. Pidetään se lämpöisenä ja annetaan luulla meitä kaikkia Kapeiksi!


    • Anonyymi

      Pitää muuten kirjoittaa Puolustusvoimain, ei Puolustusvoimien Jombe! HO HOO, HO HOO!

      • Puolustusvoimat itse käyttää muotoa Puolustusvoimien, vaikka sen johtaja kirjoitetaankin muodossa Puolustusvoimain komentaja, kuten esimerkiksi tältä sivulta voi havaita:

        https://puolustusvoimat.fi/-/puolustusvoimien-erikoisjoukot-keskitetaan-utin-jaakarirykmenttiin

        Ristiriita johtuu kaiketi siitä, että johtajan nimike on haluttu säilyttää sata vuotta vanhassa kirjoitusasussa, vaikka Puolustusvoimissa muuten onkin ryhdytty käyttämään nykysuomea.

        Toinen erikoisuus on, että Puolustusvoimat kirjoittaa nimensä isolla alkukirjaimella, vaikka valtion virastoilla on ohjeena käyttää pientä alkukirjainta, paitsi tietenkin, jos ensimmäisenä sanana on maamme, maakunnan tai kunnan nimi.


    • Anonyymi

      OLETKO KESKI-SUOMESTA? Keski-Suomen ehdokkaissa on paljon everstiluutnanteja
      jotka pitävät huolta omaishoitajista
      https://vaalit.perussuomalaiset.fi/aluevaalit/ehdokas/tomi-immonen

      Seniorit rakensivat hyvinvointimme koko Suomessa On meidän vuoromme pyrkiä tarjoamaan heille palvelut omassa kodissaan tai laadukkaiden palvelujen kautta, lähellä. Omaishoidon tuki.

      • Anonyymi

        Ei liity suoraan tähän asiaan, mutta: mielenkiintoista katsoa persujen ehdokkaiden valokuvia. Persut mielletään oikeistopuolueeksi. Mutta kun katsoo Keski-Suomen ehdokkaiden kuvia, niin suuri osa ehdokkaista taitaa olla entisiä Vasemmistoliiton ja SDP:n vasemman laidan ehdokkaiden äänestäjiä? Ja sitten mukana muutama yrittäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei liity suoraan tähän asiaan, mutta: mielenkiintoista katsoa persujen ehdokkaiden valokuvia. Persut mielletään oikeistopuolueeksi. Mutta kun katsoo Keski-Suomen ehdokkaiden kuvia, niin suuri osa ehdokkaista taitaa olla entisiä Vasemmistoliiton ja SDP:n vasemman laidan ehdokkaiden äänestäjiä? Ja sitten mukana muutama yrittäjä.

        aivan niin. eliitin prseennuolija katselee kasvoja kun kyse on kansasta ja halveksii kansaa elitiin prseennuolijan nimi on kepu myös


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aivan niin. eliitin prseennuolija katselee kasvoja kun kyse on kansasta ja halveksii kansaa elitiin prseennuolijan nimi on kepu myös

        No, näkemys tuokin... Mutta selvin päin olisit kirjoittanut enemmän asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, näkemys tuokin... Mutta selvin päin olisit kirjoittanut enemmän asiaa.

        eliitin prseennuolijakepu arvostelee sellaisten ihmisten ulkonäköä, jotka maksavat
        läskipersesaarikon ja kremlinkulmunin perheiden elämän veroissaan tyhjäntoimittajia siten omilla pienillä rahoillaan tukien


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eliitin prseennuolijakepu arvostelee sellaisten ihmisten ulkonäköä, jotka maksavat
        läskipersesaarikon ja kremlinkulmunin perheiden elämän veroissaan tyhjäntoimittajia siten omilla pienillä rahoillaan tukien

        Kuka arvostellut kenen ulkonäköä? Kun mainitsin monen Keski-Suomen persuehdokkaan näyttävän entisiltä Vasemmistoliiton ja SDP:n vasemmistolaidan äänestäjiltä, niin ei se ollut ulkonäön arvostelua, ainakaan negatiivisessa mielessä. Eivät he sen huonommilta näytä/näyttäneet kuin muidenkaan puolueen edustajat tai äänestäjät. Mutta tyylillään (hiustyyli, vaatetus, miehillä parta jne.) ihmiset tapaavat viestiä erilaisia asioita.

        Keski-Suomen persuehdokkaissa oli tyyliltään poikkeuksellisen paljon sellaisia tyylipiirteitä, joita hyvin vasemmistolaiset ihmiset tapaavat suosia. Senkö sanominen on väärin? Pelkäätkö, että tämän sanominen veisi persuilta sellaisia äänestäjiä, jotka tuntevat kuuluvansa poliittisesti keskustaan tai oikeistoon? No sitten vie!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eliitin prseennuolijakepu arvostelee sellaisten ihmisten ulkonäköä, jotka maksavat
        läskipersesaarikon ja kremlinkulmunin perheiden elämän veroissaan tyhjäntoimittajia siten omilla pienillä rahoillaan tukien

        Kepun menneisyyttä kaipaaville on vallan karkaamisen Kremlin komhajoamisen myötä kasvanut preseennuolennan halun lisäksi pakkomielteisiä piirteitä kuten arvioida ihmisten ulkonäköä

        Kekrijuhlaporukan pudotus vallankahvasta on niin kova


    • Anonyymi

      Jos äänestät Keski-Suomessa, siellä everstiluutnantteja on runsaasti
      https://vaalit.perussuomalaiset.fi/aluevaalit/ehdokas/martti-martinmaki

      Agrologiopinnoissani (AMK) olen keskittynyt metsätalouteen, biotalouteen ja bioenergian tuotantoon sekä yrittäjyyteen ja taloushallintoon. Opinnäytetyössäni tutkin Venäjän mahdollisuuksia tuottaa metsästä saatavia terveysvaikutteisia tuotteita (non-wood forest products

    • Anonyymi

      Aloittajan pyyntöön on helppo vastata kruksaamalla liittessä oleva arvo.

    • Anonyymi

      Yllä on everstiluutnantteja ehdokkaana mutta JOS everstiluutnantti vaikuttaa liian hienolta tai korkealta
      voi aina hypätä KAPTEENIN kyytiin Keski-Suomessa
      Pekka Katajan vaalivastaavana on järjestellyt nekin

      Ja TIKKAKOSKEN MANNEKIINI järjestää Soten kuntoon
      https://vaalit.perussuomalaiset.fi/aluevaalit/ehdokas/markku-liukkonen

      30-vuoden kokemus valtionhallinnon töissä virkamiehenä ja pelastustoimen tehtävissä oto lentotukikohtien pelastustoimessa.
      Olen 63-vuotias Suomen Ilmavoimien evp kapteeni (Lentokonehuoltoupseeri) ja siirryin reserviin 2008. Sen jälkeen toimin Patria Aviationilla Tikkakoskella

    • Anonyymi

      Me kapteenit ja muut upseerit odotamme sotilaan kruksausta edelleen. Jos olet harjaantunut sotilaana, niin sotilasarvosi on varmaankin niin korkea, että kehtaat kruksata.

      • Anonyymi

        Kruksaa jo nyt vihdoinkin!


    • Anonyymi

      Rysänlinkki pidätettynä USAssa saatiin kiinni Sveitsistä juuri nyt USA:ssa

      Putinin oikean käden Aleksei Gromovin alainen Vladislav Kljushin pidätettiin Zermattin alueelta
      hänen yrittäessään piilotella perheineen hiihtomäessä ja palautettiin paikallisen oikeuskäsittelyn jälkeen nyt USA:han poliisisaattueesa

      Kljushin varasti Putinin laskuun kymmeniä miljoonia dollareita

      murtautumalla USA-laisiin yrityksiin ja käyttämällä saamiaan tietoja

      Kljushin omistaa yrityksen M13 joka harjoittaa rahoitusvakoiluja Putinin laskuun

      SUOMEN KEPUN HANKIKIVEN YDINVOIMALA ON PUTININ YDINASEVAKOILUTOIMISTON ROSTATOMIN OMISTAJA JOKA NÄIN
      PÄÄSEE SUOMEN SÄHKÖKANTAVERKKOON Kepua ei ole tästä pantu vastuuseen

    • Anonyymi

      Tasa-arvo se olla pitää. Jokaisen pitää saada itse valita sotilasarvonsa. Kaikkien sotilasarvojen pitää olla tasavertaisia. Sanotaan nyt vaikka näin, että kun jokin maa hyökkää Suomeen tai Suomi hyökkää johonkin maahan, niin jokainen tarttuu vapaavalintaiseen vehkeeseen millä kylvää nikkeliä kohti vihua. Kun jokainen ammuskelee omaan tahtiin ja pitää riittävästi ammuskelutaukoja sekä lomia, on sotiminen paljon voimaannuttavampaa kuin nykyinen meno. Eri lohkoilla voidaan vihun kanssa tehdä myös erillisrauhoja jos suinkin enemmistö näin tahtoo. Eräs keino luoda yhteenkuuluvuutta vihujen kesken olisi haavoittuneiden vaihto, jossa oman maan haavoittuneet pääsevät vihujen hoiviin ja päin vastoin.

      Vihollisuuksien ylläpito vaatii ponnistuksia, muuten tulee rauha, jolloin aseteollisuuden kyky ylläpitää talouskasvua hiipuu. Paras osoitus aseteollisuuden kansantaloutta kasvattavasta luonteesta on USA, joka on sotinut käytännössä koko elinkaarensa ajan aina jonkun tai joittenkin kanssa ja kansa sen kun vaurastuu.

      Jos kansakunta kovin laiskistuu, ei tarvitse lähteä rähinöimään ulkomaille, sisällissota on tuolloin hyvä vaihtoehto. Koko kansalle jaettavat satunnaiset numeroidut arpaliput ovat hyvä ratkaisu puolen valintaan, esim niin, että parittomat vastaan parilliset. Näin saataisiin luotua myös perheiden sisäisiä konflikteja.

      -muut saa selittää

      • Anonyymi

        Sinä se Martti järkevöidyt päivä päivältä. Pidä tuo ilme, se pukee sinua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se Martti järkevöidyt päivä päivältä. Pidä tuo ilme, se pukee sinua.

        Kiitos


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Minä selätin 11 oikein 12 mahdollisesta.


      • Anonyymi

        "Sotilas", mikä oli tuloksesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sotilas", mikä oli tuloksesi?

        Odotamme mielenkiinnolla.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Palstalla riehunnan lomassa on hyvä välillä kruksata sotilasarvo.

      • Anonyymi

        Odotamme kruksaustasi.


    • Anonyymi

      VKK ja kapinallinen matruusi Anus Turtiainen! Lapsetkin hakataan edullisesti!

    • Anonyymi

      Yksi on nimensä mukaisesti reservin Kapteeni, entäs se meluisampi?

      • Anonyymi

        Mutta kun reservin kapteenilla ei ole yhtään mitään, isänmaan näkökulmasta. HO HOO!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun reservin kapteenilla ei ole yhtään mitään, isänmaan näkökulmasta. HO HOO!

        Kruksaustasi odotellen.


    • Anonyymi

      VKK soittokuntalainen ei mielellään vastaa tähän avaukseen. VKKlaiset osaa ryssän armeijan arvomerkit ulkoa.

    • Anonyymi

      Melko suosittu avaus. Mutta vastausta odotetaan.

      • Anonyymi

        Eikö ehdi vastaamaan, vai eikö halua?


    • Anonyymi

      Minäpä kerron
      -aloikas
      -Soltukka
      -Korpukka
      -Alikessukka
      -Kessukka
      -Ylikessukka
      -Vääpykkä
      -Ylivääpykkä
      -Sotilasoijoimestaaja
      -Vänrykkä
      -Lutikka
      -Ylilutikka
      -Kapukka
      -Majukka
      -Everstoijoijykkä
      -Prikaatinkenrukka
      -Kenrukkamajukka
      -Kenrukkalutikka
      Ja ylimpänä kaikista Kenrukka ja sota-aikana joku ansioitunut Kenrukka voidaan nimittää Marsukaksi ja jos siinä hommassa menestyy niin voidaan nimittää jopa Suomen Marsukaksi.

      • Anonyymi

        Jos minä olisin jäänyt vakinaiseksi, olisin halunnut olla Kenu.


      • Anonyymi

        Mihin kohtaa kuuluu Kepukka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin kohtaa kuuluu Kepukka?

        Se on näiden em. huusin tyhjentäjän työarvo


      • Anonyymi

        Luulisi, että tuon listan perusteella heikoimmankin yksilön oli ollut helppo löytää oma arvonsa.


    • Anonyymi

      Odotamme edelleen kruksaustasi!

    • Anonyymi

      Kapin sotilasarvon me kaikki tiedämme, mutta arkistoistamme puuttuu vielä yksi ....

      • Anonyymi

        Soittolutiksi ylenin jo ennen eläkeikää.


    • Anonyymi

      Kruksausta odotellaan.

    • Anonyymi

      Odottaa vielä ylennystä, eikä siksi vielä voi vastata.

      • Anonyymi

        No pistä nyt kuitenkin se nykyinen ja sitten Itsenäisyypäivän jälkeen se ylennetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No pistä nyt kuitenkin se nykyinen ja sitten Itsenäisyypäivän jälkeen se ylennetty.

        Itsenäisyyspäivä on jo reilun viikon perästä, eli kipin ja Kapin nyt kruksaamaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsenäisyyspäivä on jo reilun viikon perästä, eli kipin ja Kapin nyt kruksaamaan

        Miksi kruksi viipyy?


      • Anonyymi

        Et varmaan voi raksittaa, koska tuolla ei ole "pillipiipari" arvoa. :D


    • Anonyymi

      Joko Kapi ylentää piakkoinkin pankkomajurin pankkoeverstiluutnantiksi? Vai tuleeko alennus kuten Aisa-Ossin nuottivihkoon? Mikäs se olisikaan pankkomajurin alempi arvo heikon osaamisensa ja todella matalan koulutuksensa huomioonottaen? Pankkoalokas?

    • Anonyymi

      Kruksausta odotellen.

      • Anonyymi

        Vastaan nyt tulevaisuudentoiveestani:
        Odotan ylennystä Kepukaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaan nyt tulevaisuudentoiveestani:
        Odotan ylennystä Kepukaksi.

        Miksi tyytyä Kepukaksi, vaikka Kenraaleitakin on kolmea eri tasoa?


    • Anonyymi

      Kruksaapa pikapuoliin, niin voimme jatkaa keskustelua johtamistaidoistasi.

      • Anonyymi

        20 oksennustasi on jo poistettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 oksennustasi on jo poistettu.

        Olisiko noissa poistetuissa ollut se sotilasarvon kruksaus?


    • Minut laitettiin eläkkeelle ensimmäisenä yliluutnanttina, Kapi ei siihen pysty. HO HOO, HO HOO!

    • Anonyymi

      22 Ossioksennusta jo jo poistettu.

    • Anonyymi

      Kruksaapa pian.

    • Anonyymi

      Se potilasarvosi?

    • Anonyymi

      Milloinka kruksaat?

      • Anonyymi

        Vastaapa Ossi pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaapa Ossi pian.

        Oletko pian vastaamassa?


    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2250
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1761
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      160
      1620
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1382
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1251
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1109
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe