Päiväkoti voi olla vaarallinen paikka...

iranu

Tänä keväänä jälleen suru-uutinen...
Viime vuonna lapsi karkasi päiväkodista ja hukkui. Nyt lapsi jäi "seinustalla olleen puretun leikkitelineen alle"...
Mitä aikuiset tekevät?
Juttelevat keskenään?
Mitä lapset tekevät?
Vaeltelevat yksinään?

Miksi tällaisia vaarallisia painavia rojuja lojuu lasten hoitopaikalla?

Mitä pitäisi tehdä, että lapsella olisi TURVALLINEN hoitopaikka?????
Tällainen touhu pelottaa...

223

108173

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täytyisi

kasvattaa kotonaan, jos siihen vain on mahdollisuuksia. Samalla saisivat enemmän sitä valvontaakin osakseen kuin päiväkodeissa. Eipä silti, kyllä kotona tuntuvat pääasiallisesti nuo vakavat onnettomuudet sattuvan.
      Onkohan kukaan kiinnittänyt huomiota muuten liian valvottujen lasten ongelmaan? Heiltähän viedään tavallaan kaikki virikkeet ja kokeilut pois ylipaapomisineen ja kieltoineen. Paras olisi antaa itse oppia virheistään seuraten vierestä, ettei mitään vakavampaa tapahdu.

• ihanteellinen homma

Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä,että lapset täytyisi kasvattaa kotona.Niin olen myös itse tehnyt(mulla on 3 alle 10vuotiasta ja neljäs on tulossa).Mutta, kun se ei valitettavasti ole helppoa,nimittäin siltä kannalta katsottuna, kuinka hyvin siitä työstä "maksetaan".Eipä se silti helppoa ole muutenkaan aina.Minä olen vakaasti joskus päättänyt että hoidan omat lapseni itse, olinpa sitten kuinka "köyhä" tahansa.Kotiäitejä ei valitettavasti arvosteta, kuten muualla Euroopassa kuulemma tehdään.Se on jännä juttu muuten , jos hoidat omialapsiasi niin "palkka" on aika kehno, mutta jos hoidat toisen lapsia niin johan palkka paranee. En sano tätä sillä että hoitajien palkat olisivat taivaallisen suuria, niistä en tiedä mitään. Enkä sano tätä myöskään sillä ,etteikö vahinkoja sattuisi myös niille jotka ovat kotona kasvavia.Mutta joskus tuntuu että kaikki tässä yhteiskunnassa vain valitettavasti mättää!

• ....
        ihanteellinen homma kirjoitti:

Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä,että lapset täytyisi kasvattaa kotona.Niin olen myös itse tehnyt(mulla on 3 alle 10vuotiasta ja neljäs on tulossa).Mutta, kun se ei valitettavasti ole helppoa,nimittäin siltä kannalta katsottuna, kuinka hyvin siitä työstä "maksetaan".Eipä se silti helppoa ole muutenkaan aina.Minä olen vakaasti joskus päättänyt että hoidan omat lapseni itse, olinpa sitten kuinka "köyhä" tahansa.Kotiäitejä ei valitettavasti arvosteta, kuten muualla Euroopassa kuulemma tehdään.Se on jännä juttu muuten , jos hoidat omialapsiasi niin "palkka" on aika kehno, mutta jos hoidat toisen lapsia niin johan palkka paranee. En sano tätä sillä että hoitajien palkat olisivat taivaallisen suuria, niistä en tiedä mitään. Enkä sano tätä myöskään sillä ,etteikö vahinkoja sattuisi myös niille jotka ovat kotona kasvavia.Mutta joskus tuntuu että kaikki tässä yhteiskunnassa vain valitettavasti mättää!

Jos ne lapset jäävät vain kotiin, sosiaalinen klanssakäynti muiden lasten kanssa kärsii ja kouluun mentäessä ihmismassat saattavat olla pelottavia ja tuntemattomia lapselle.

Kyllä kotonakin voi sattua mitä tahansa, siellä olisi vain yksi silmäpari vahtimassa kun taas päiväkodeissa jne. niitä on enemmän. Kotona sattuneista vahingoista ei vain puhuta yhtä paljon kuin päiväkotiskandaaleista, joita ei edes tapahdu Suomessa niin kauhena usein.

Moni lapsi voi olla turvassakin väkivaltaisilta vanhemmiltaan juuri päiväkodin ansiosta ja lapset tottuvat monenlaisiin ruokiin.

• ihanteelinen homma
        .... kirjoitti:

Jos ne lapset jäävät vain kotiin, sosiaalinen klanssakäynti muiden lasten kanssa kärsii ja kouluun mentäessä ihmismassat saattavat olla pelottavia ja tuntemattomia lapselle.

Kyllä kotonakin voi sattua mitä tahansa, siellä olisi vain yksi silmäpari vahtimassa kun taas päiväkodeissa jne. niitä on enemmän. Kotona sattuneista vahingoista ei vain puhuta yhtä paljon kuin päiväkotiskandaaleista, joita ei edes tapahdu Suomessa niin kauhena usein.

Moni lapsi voi olla turvassakin väkivaltaisilta vanhemmiltaan juuri päiväkodin ansiosta ja lapset tottuvat monenlaisiin ruokiin.

No meillä lapset on sopeutunut oikein hyvin ja kavereita on (onneksi!) Mitäs siihen sanot kun eräs tuttavaperheemme lapsi on päivähoidossa ja illat on kiukkuillut siitä lähtien kun meni hoitoon eikä suostu enää edes potalle?!Taitaa jossain mättää ja pahasti..!Ja ruokapolitiika on sellainen että ruuista jää syömättä yhdellä lapsella vain lasagne toisella paprika ja nuorimmalla hernekeitto(4v.).Ja kaikki muu ruoka menee muitta mutkitta(Eikä meillä syödä vain pottuja ja kastiketta!) vaan monipuolisesti!Mutta eihän se ole sanottua etteikö jossain perheessä näin olisi, mutta sehän on itsestään kiinni mitä jaksaa lasten kanssa harrastaa ja touhuta, sieltä harrastuksienkin parista lapset löytävät kavereita ja eivät varmasti jää syrjään ja tottumattomiksi uusiin ihmisiin.Jos lapsia hankkii, TÄYTYY vanhemman olla valmis jakamaan aikansa niin että ehtii harrastaa ja tehdä asioita lasten kanssa ja pitkälle myös lasten ehdoilla!En hyväksy sitä, että lapsia hankitaan jos ei heidän kanssaan jaksa ja halua elää niinkuin kuuluisi.Valitettavasti joskus näkee myös niitä jotka luulevat lasten olevan kuin nukke jonka voi laittaa syrjään kun ei enää huvita "leikkiä".Enkä ole mikään "kalkkis" jos niin luulette , vaan alle 30- kymppinen äiti.

• Terho

Niin, kyllähän jokainen hoitaa lapsensa miten parhaiten katsoo. Tarhassa lapset saa usein enemmän virikkeitä kuin kotona ja helpottaa sosiaalisia taitoja, ei tietysti voi yleistää. Oma äiti toki tietää ja tuntee lapsensa, joten ei sekään huono vaihtoehto ole että hoitaa itse, mielipide asioita. Onnettomuuksia ikävä kyllä sattuu vaikka kaikkensa yrittää, vahinko ei tule kello kaulassa.

Tuosta palkasta vielä, arvostan kovasti äitejä jotka hoitavat kotona lapsiaan. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan (veronmaksajien) asia maksaa palkkaa jollekin siitä että hoitaa omia lapsiaan. Jos suomi lepäisi öljyn päällä, kuten jotkut muut valtiot tilanne voisi olla toinen mutta ei voida enää enempää vaatia muilta veroja.

Kotihoidontuki ja säästyneet päivähoitomaksut saa riittää. Jos ei riitä niin on mentävä töihin.

Jos taas työkseen hoitaa lapsia, junia, autoja ym. on luonnollista että siitä maksetaan palkkaa.

Vilpittömästi kuitenkin onnea valitsemallenne tielle.

• Nimetön
        Terho kirjoitti:

Niin, kyllähän jokainen hoitaa lapsensa miten parhaiten katsoo. Tarhassa lapset saa usein enemmän virikkeitä kuin kotona ja helpottaa sosiaalisia taitoja, ei tietysti voi yleistää. Oma äiti toki tietää ja tuntee lapsensa, joten ei sekään huono vaihtoehto ole että hoitaa itse, mielipide asioita. Onnettomuuksia ikävä kyllä sattuu vaikka kaikkensa yrittää, vahinko ei tule kello kaulassa.

Tuosta palkasta vielä, arvostan kovasti äitejä jotka hoitavat kotona lapsiaan. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan (veronmaksajien) asia maksaa palkkaa jollekin siitä että hoitaa omia lapsiaan. Jos suomi lepäisi öljyn päällä, kuten jotkut muut valtiot tilanne voisi olla toinen mutta ei voida enää enempää vaatia muilta veroja.

Kotihoidontuki ja säästyneet päivähoitomaksut saa riittää. Jos ei riitä niin on mentävä töihin.

Jos taas työkseen hoitaa lapsia, junia, autoja ym. on luonnollista että siitä maksetaan palkkaa.

Mielestäni on ihme että olen itse vielä hengissä ,
        sen verran tyhmyyksiä on tyllut tehtyä .
        Nyt sitä katselee omaa lasta pelko perseessä ettei sille vaan tulisi naarmuja !!!
        Näin se menee kaikelta ei voi suojata tai suojautua.
        Kiitos

• ihanteellinen homma
        Terho kirjoitti:

Olen vilpittömästi kiitollinen onnen toivotuksestasi! En lisää "palkkaa" ole vaatimassakaan vaan lähinnä halusin tuoda julki sitä että kotiäiti ei saa minkäänlaista arvostusta mistään. Millekään kultakorokkeelle en ole meitä vaatimassakaan vaan olen kyllästynyt siihen kuinka valitettavan moni "tietää" kotiäitien vain löhöävän sohvan nurkassa ja makaavan puolille päiville.Kyllä täytyy sanoa että monen lapsen äitinä tiedän sen että yöuni on usein tosi lyhyt ja vajavainen eikä päivän työt lopu neljältä.Mutta nyt lopetan "marisemisen" ja lähden tästä laitamaan ruokaa,pyykkiä,siivousta,kaupassakäyntiä,ym.ym....!

• Juse

Onko raha ja palkka se arvo mitä arvostetaan? Se, että lapsella on turvallinen ja tuttu aikuinen vierellä, tärkeimmässä kasvuiässä, on arvokkainta mitä vanhemmat voi lapselleen antaa. Ei se raha mitä vanhemmat olisi tienaamassa koska kotona hoitamisesta ei makseta tarpeeksi. Kotiäitin ammatti on arvostetuin ammatti minun mielestä.

Valitettavaa ja surullista, että noin on päässyt käymään Espoossa. Mutta silti lapsen pitää oppia ymmärtämään mikä on vaaranpaikka. Hänen pitää itse oivaltaa missä on vaaran paikka. Ei sillä lailla, että äiti tai isi sanoo ja kertoo ne paikat. Turha paapominen pois.

• Anni
        .... kirjoitti:

Minun tytär käy kerho kaksi kertaa viikossa, hän on nyt 5 vuotias, on sosiaalinen niin lasten kuin aikuisten kanssa. Hän ei todellakaan ole kärsinyt tilanteesta, se on siitä kiinni MITEN lapsi kasvatetaan sekä annetaan aikaa kotona. Joillekin lapsille on hyvä mennä päiväkotiin jos äidillä ei ole ymmärrystä että lapsi tarvitsee muutakin kuin videoita tai elämän tilanne hankala. Mutta silloinkin vain puoli päivää...

• Terho

Olen vilpittömästi kiitollinen onnen toivotuksestasi! En lisää "palkkaa" ole vaatimassakaan vaan lähinnä halusin tuoda julki sitä että kotiäiti ei saa minkäänlaista arvostusta mistään. Millekään kultakorokkeelle en ole meitä vaatimassakaan vaan olen kyllästynyt siihen kuinka valitettavan moni "tietää" kotiäitien vain löhöävän sohvan nurkassa ja makaavan puolille päiville.Kyllä täytyy sanoa että monen lapsen äitinä tiedän sen että yöuni on usein tosi lyhyt ja vajavainen eikä päivän työt lopu neljältä.Mutta nyt lopetan "marisemisen" ja lähden tästä laitamaan ruokaa,pyykkiä,siivousta,kaupassakäyntiä,ym.ym....!

Olin 1/2 sitten aivan keltanokka näissä asioissa (olen kyllä vieläkin...). Sitten meille syntyi poika ja vaimo hoitaa häntä nykyään kotona. Rehellisesti sanottuna on paljon helpompaa lähteä töihin aamulla kun jäädä kotiin lapsen kanssa vaikka lapsen kanssa touhuuminen ihanaa onkin ja pyrin vapaa aikani hänen kanssaan olemaan. Lapsen hoitaminen on tosiaan kokopäivä työtä huonosti nukuttuja öitä. Me ukot pääsemme mielestäni helpolla kun aamulla "pakenemme" töihin.

Ei muuta kuin anna pyykkikoneen laulaa....:-)

• Iiris
        Juse kirjoitti:

Onko raha ja palkka se arvo mitä arvostetaan? Se, että lapsella on turvallinen ja tuttu aikuinen vierellä, tärkeimmässä kasvuiässä, on arvokkainta mitä vanhemmat voi lapselleen antaa. Ei se raha mitä vanhemmat olisi tienaamassa koska kotona hoitamisesta ei makseta tarpeeksi. Kotiäitin ammatti on arvostetuin ammatti minun mielestä.

Valitettavaa ja surullista, että noin on päässyt käymään Espoossa. Mutta silti lapsen pitää oppia ymmärtämään mikä on vaaranpaikka. Hänen pitää itse oivaltaa missä on vaaran paikka. Ei sillä lailla, että äiti tai isi sanoo ja kertoo ne paikat. Turha paapominen pois.

2-vuotias ei itse ymmärrä vielä, miä on vaaran paikka. Jos sinuakaan ei olisi siinä iässä vahdittu, et olisi tässä keskustelemassa.

• Entinen tarhan-ope
        ihanteelinen homma kirjoitti:

No meillä lapset on sopeutunut oikein hyvin ja kavereita on (onneksi!) Mitäs siihen sanot kun eräs tuttavaperheemme lapsi on päivähoidossa ja illat on kiukkuillut siitä lähtien kun meni hoitoon eikä suostu enää edes potalle?!Taitaa jossain mättää ja pahasti..!Ja ruokapolitiika on sellainen että ruuista jää syömättä yhdellä lapsella vain lasagne toisella paprika ja nuorimmalla hernekeitto(4v.).Ja kaikki muu ruoka menee muitta mutkitta(Eikä meillä syödä vain pottuja ja kastiketta!) vaan monipuolisesti!Mutta eihän se ole sanottua etteikö jossain perheessä näin olisi, mutta sehän on itsestään kiinni mitä jaksaa lasten kanssa harrastaa ja touhuta, sieltä harrastuksienkin parista lapset löytävät kavereita ja eivät varmasti jää syrjään ja tottumattomiksi uusiin ihmisiin.Jos lapsia hankkii, TÄYTYY vanhemman olla valmis jakamaan aikansa niin että ehtii harrastaa ja tehdä asioita lasten kanssa ja pitkälle myös lasten ehdoilla!En hyväksy sitä, että lapsia hankitaan jos ei heidän kanssaan jaksa ja halua elää niinkuin kuuluisi.Valitettavasti joskus näkee myös niitä jotka luulevat lasten olevan kuin nukke jonka voi laittaa syrjään kun ei enää huvita "leikkiä".Enkä ole mikään "kalkkis" jos niin luulette , vaan alle 30- kymppinen äiti.

Siellä on ihminen, joka tietää mistä puhuu.. Olet varmasti mahtava äiti :=)

• ---

Lapseni on päiväkodissa, syö hyvin, nukkuu hyvin... On sanalla sanottuna ONNELLINEN!!!!

• maaritti
        .... kirjoitti:

että "syrjäytyykö" vai eikö.Itselläni lapset on kasvanut kotona ainoastaan vanhin käynyt kirkonkerhoa 3-5v.Loput 3 lapsista on vielä liian nuoria sinne(3v,1,5v ja 2kk).Lapsen kanssa voi käydä erilaisissa kerhoissa joita ainakin täällä helsingissä on paljon esim.perhekerhot,jne.Myös leikkipuistoissa on muita lapsia ja aikuisia,joten eipä täällä ainakaan pääse syrjäytymään,jos itse viitsii lähteä pois neljän seinän sisältä ja kestää kaiken maailman valittajat,jotka valittavat lapsista ja rattaista,yms.

• MATTI
        .... kirjoitti:

Oikeassa olet!

Ruotsissa tehdyn tutkimuksen mukaan (lapsia seurattu muistaakseni 30 v) päiväkodin aikaisessa vaihessa aloittanut lapsi on sosiaalisessa kanssakäymisessä selkeästi parempi.

Mutta se ei sinäänsä liity keskustelun aiheeseen. Väittäisin, vilkaisematta tilastoihin, että koti on lapselle vaarallisempi paikka kun päiväkoti. Näin on asian laita aikuisilla!

Media ei yleensä edes saa tietoa kotona tapahtuneista onnettomuuksista. Siksi päiväkodeissa tapahtuneista onnettomuuksista otetaan "kaikki irti".

En tiedä miten suhatuisi asioihin mikäli kysessä olisi omat pojat. Toivottavasti en koskaan saa tietää...

.............

Jos menehtyneen pojan vanhemmat jostain syystä lukee tämän tekstin: Haluan ilmaista syvän osanottoni suruunne! Maailmassa ei löydy sellaisia sanoja joka auttaa tiedät hädssänne. Toivottavsti löydätte tavan jaksaa ja jatkaa eteenpäin.

MATTI

• Robert57

Kulkevat käsi kädessä ja siihen vielä yhdistettetään muut rasitteet, niin tällaista tapahtuu. Ihminen ei voi valvoa kaikkea vaikka niitä oli useampikin, koska ihmisen valvonta ei ole regionaalinen. Huomion kiinnittyy aina välillä johonkin muualle.

Tällaisilta asioita ei voida vastaisuudessakaan välttyä, koska kaikella on aikansa, paikkana ja hintansa. Kaikkia ei voida valvoa loputtomiin koska olemme ihmisiä. Voikka kuinka varmistelisi, niin vahinkoja aina syntyy ja ne ovat ikäviä. Nämä asiat eivät ole silmistä kiinni.

Herääkin kysymys, että kuinka monta tällaista vahinkoa pitää tapahtua, ennen kuin ihminen oppii. Näitä on tapahtunut ennenkin, eikä juuri mitään ole asioille tehty. Ihminen ei opi kuin omien kokemusten kautta ja senkin huonosti. Usein virheet toistetaan.

Nyt sitten odotetaan, että missä taas tapahtuu. Aika näyttää.

• ...
        Anni kirjoitti:

Minun tytär käy kerho kaksi kertaa viikossa, hän on nyt 5 vuotias, on sosiaalinen niin lasten kuin aikuisten kanssa. Hän ei todellakaan ole kärsinyt tilanteesta, se on siitä kiinni MITEN lapsi kasvatetaan sekä annetaan aikaa kotona. Joillekin lapsille on hyvä mennä päiväkotiin jos äidillä ei ole ymmärrystä että lapsi tarvitsee muutakin kuin videoita tai elämän tilanne hankala. Mutta silloinkin vain puoli päivää...

Aika erikoinen ajattelutapa Annilla sanoisin. Millainen Äiti oikein olet???. Huh huh..

• Kotona ja töissä

tästä keskustelusta tuli omahyväisten kotiäitien ylistyslaulu. Jossain mättää ja pahasti, jos on täällä palstalla tarvetta kehuskella omalla hyvyydellään, töissä käyviä äitejä rivien välissä mollaten.

Itse olen hoitanut lapseni puoliksi itse ja puoliksi ollut päivähoidossa, jos lasketaan aika ennen esikouluikää. Eikä ole ollut mitään tarvetta kehuskella omilla ratkaisuillani niille, jotka tekevät toisin. Mielestäni sekä päivähoidossa että kotona hoidettu lapsi voi olla onnellinen ja tasapainoinen lapsi - kyllä se asia on kiinni jostakin muusta kuin hoitomuodosta. Päivähoidossakin oleva lapsi voi saada riittävästi kasvatusta, aikaa ja rakkautta, jos vanhemmilla on asenteet kunnossa.

Niitäkin kotiäitejä löytyy (ja tämä ei ole mikään yleistys, vaan kertoo poikkeuksista!), jotka kuluttavat puolet päivästään naapuruston kotiäitien kanssa juoruten, ja lapset saavat tehdä sillä aikaa mitä lystäävät. Ja joille huudetaan ja karjutaan jatkuvasti, kun oma päänuppi ei kotona oloa kestä, eikä ole kanttia myötää että äidin kireän pinnan takia päiväkoti olisi lapselle parempi paikka.

• lastenhoitaja

Päiväkodin ei ole tarkoitus kasvattaa lasta, vaan toimia kasvatuskumppanina. Ikäviä onnettomuuksia sattuu niin kotona kuin päiväkodissa. itse työskentelen kolme-viisivuotiaiden lasten ryhmässä. Suurin osa lapsistamme ulkoilee kotona ilman vanhempiensa valvontaa ja puuhailee kotona poissa vanhempiensa silmistä, kun äiti laittaa ruokaa ja isällä on omat puuhat. Meille lastenhoitajille maksetaan mm. lasten valvomisesta, joten päiväkodissa lapset ovat aikuisten silmien alla. Mielestäni ei ole kohtuullista yleistää, että päiväkodeissa ei valvota. Inhimillisiä tapaturmia tapahtuu.

• huhhuhhuh
        maaritti kirjoitti:

että "syrjäytyykö" vai eikö.Itselläni lapset on kasvanut kotona ainoastaan vanhin käynyt kirkonkerhoa 3-5v.Loput 3 lapsista on vielä liian nuoria sinne(3v,1,5v ja 2kk).Lapsen kanssa voi käydä erilaisissa kerhoissa joita ainakin täällä helsingissä on paljon esim.perhekerhot,jne.Myös leikkipuistoissa on muita lapsia ja aikuisia,joten eipä täällä ainakaan pääse syrjäytymään,jos itse viitsii lähteä pois neljän seinän sisältä ja kestää kaiken maailman valittajat,jotka valittavat lapsista ja rattaista,yms.

Kyllä kaksivuotias harhailee jo silkasta uteliaisuudesta mitään syrjäytymistä siihen ei tarvita. Ihme juttu kun näinkin hirvittävä asia tapahtuu niin joku jaksaa alkaa etsimään syitä vanhemmista! Mene maaritti hoitoon!

• Äiti minäkin

muiden pitäisi tosiaan nostaa kotiäiti jalustalle, itsehän hän on ratkaisunsa tehnyt! Tokihan hän tekee arvokasta työtä, sitä en vähättele yhtään. Enkä kuvittele heidän vain makaavan sohvalla... Mutta emme me töissäkäyvät äiditkään suuria kunnioita ja arvostuksia saa osaksemme, vaikka mielestäni myös me sen ansaitsisimme (päinvastoin, usein kuulee haukuttavan rahanahneeksi, uraputki-ihmiseksi ja ties miksi). Käymmehän ensin päivän töissä ja sen päälle pyöritämme vielä huushollia sekä hoidamme miehemme ja lapsemme. Raskasta se on sekin. Moni kotiäiti näyttää kuvittelevan, että käymme työpaikalla vaan rentoutumassa.

Mutta nyt lopetan marisemisen ja alan tekemään töitä, koska ruokatunti on lopuillaan. Neljältä lähden kotiin, käyn matkalla kaupassa, laitan ruokaa perheelleni, leivon munkit vapuksi, pullotan simat, pesen siinä sivussa pyykkiä ja imuroin kodin. Taitaa olla yö, ennen kuin pääsen nukkumaan. Hoh hoh hoijaa. Mutta en valita, itsehän olen päätökseni tehnyt, ja toisaalta antaahan tämä kaikki niin paljon minulle.

• ei myöskään kalkkis

Mahdollisesti tuttavaperheesi pikkuinen on "poispilattu" kun tarhaan joutuessaan alkaa kotona kiukutella?? Päiväkoti on parasta lapselle sosiaalistumisen kannalta sanoi mitä tahansa. Ne pari pihakaveria eivät taatusti riitä. Aika harva on lapsensa kanssa vuosikaudet kotona ja ne muutama kuvittelevat täten olevansa parhaita kasvattajia.

• hiukan parempi;)
        maaritti kirjoitti:

Kuskailet lapsiasi eri kerhoihin ihan vain sosiaalistumisen kannalta niin se ei ole siltikään ihan sama kuin se että lapsi on vuosia päiväkodissa!
        kerhoissa ollaan pieni hetki ja noin muutenkin kaverit vaihtuvat vaikka kuinka usein. Päiväkodissa lapsi voi paremmin luoda ystävyyssuhteita toisiin lapsiin. Hyvänä esimerkkinä pidän ympärivuorokautista hoitoa!! oppii lapsi itsenäistymään paremmin eikä juokse koko ajan helmoissa "ÄITI! *ÄITI" että tähän tapaan.

• Yhteiskunta saisi hieman pa...

Niin, että olisi suhteellisen turvallista liikkua ja mennä ja touhuilla.Minä en tajua sitä koska menee se läpi eduskunnan käsittelyn että kotiäidin olostakin kertyisi eläke, meinaan aika huonon eläkkeen saan jos katsoo kauanko olen ollut kotiäippänä. Olin 7-vuotta kotona ja itse hoidin lapset. Palasin työelämään reilu vuosi sitten ja työsuhde on määräaikainen.Tää työtilannekin rassaa, kun eläkettä pitäs hirveesti kartoitella ja kerryttää, et eläisi joten kuten sitten kun eläkeaika tulee käsille.Ja kertyykö ansiosidonnaisella ollessa tai työttömyyspäivistäkään eläkettä ?? Ei taida, eli jottain täytyisi tehdä.Kotiäitiys on arvokas juttu ja vanhemmat tekee arvokasta työtä jos pystyvät olemaan lasten kanssa mahdollisimman kauan kotona.ELI KOTIÄITYS JA ELÄKKEEN KERRYTYS KUNTOON JA PIAN !!

• maajuh
        huhhuhhuh kirjoitti:

Kyllä kaksivuotias harhailee jo silkasta uteliaisuudesta mitään syrjäytymistä siihen ei tarvita. Ihme juttu kun näinkin hirvittävä asia tapahtuu niin joku jaksaa alkaa etsimään syitä vanhemmista! Mene maaritti hoitoon!

enhän mä tarkottanut syyttää sitä 2v tai vanhempia vaan vastasin ainoastaan tohon syrjäytymistä koskevaan viestiin...enkä mihinkään muuhun.Kyllä 2v on aivan liian pieni olemaan missään ilman valvontaa eikä se ole päiväkodissa sallittua jättää lapsia vahtimatta.Jos sitä naperoa olisi vahdittu ollenkaan niin olisi huomattu tavaroiden kaatuminen ja näin ollen lapsi olisi saatu ehkä pelastettua ja sairaalaan.En todellakaan syytä vanhempia mistään!!!!!!!!!!!Tää on aivan kamala tapahtuma ja itse olen päivähoitaja ammatiltani vaikka kotiäitinä olenkin ollut jo yli 7v siitä syystä etten halua laittaa lapsiani tarhaan ellei todella ole aivan pakko.Tarhoissa,kun hoitajat vaan juoruaa ja anna olla,kun joku viitsii leikkiä lasten kanssa niin johan sitä syytetään vaikka mistä ja muutenkin muut hoitajat katsoo kieroon.
        JOten mene itse hoitoon huhhuhhuh!!!!

• maajuh
        hiukan parempi;) kirjoitti:

Kuskailet lapsiasi eri kerhoihin ihan vain sosiaalistumisen kannalta niin se ei ole siltikään ihan sama kuin se että lapsi on vuosia päiväkodissa!
        kerhoissa ollaan pieni hetki ja noin muutenkin kaverit vaihtuvat vaikka kuinka usein. Päiväkodissa lapsi voi paremmin luoda ystävyyssuhteita toisiin lapsiin. Hyvänä esimerkkinä pidän ympärivuorokautista hoitoa!! oppii lapsi itsenäistymään paremmin eikä juokse koko ajan helmoissa "ÄITI! *ÄITI" että tähän tapaan.

taas mennään ihan asian vierestä.Kukaan tarkoittanut,että lapsia pitää juoksuttaa vaikka missä kerhoissa.Sitä paitsi seurakunnan kerho on 2- kertaa viikossa ja siellä ollaan samalla lailla hoidossa,kun päiväkodeissakin,joten kaverit on aivan saman jopa 3vuotta.
        Ota selvää ennenkun alat yleistämään.
        Itse olen koulutettu samalla alalle,joten tiedän mistä puhun.
        KOTIÄITEYS kunniaan!!!!

• Tuleva ammattikasvattaja

keskustella päivähoidon henkilökunnan kanssa ongelmista. Ja voi hyvinkin olla että joku tietty hoitaja jonka kanssa ei kemiat pelaa. Tai toisten/toisen lapsen kanssa ei kemiat pelaa ja tulee sanomista päivän aikana mikä hidastaa sopeutumista ryhmään. Ja purkaa kotona pahan olon. Tai sitten vain hakee huomiota pitkän hoitopäivän päätteeksi. Tai sitten on uhma iässä. On monta tekijää ja vain keskustelemalla se tekijä sieltä alkaa hahmottua.

• sihti

Ei muuten lopu työssäkäyvän äidinkään työpäivä neljältä. Luettelemasi asiat plus paljon muuta tehdään vielä palkkatyöpäivän jälkeen yhdessä perheen kanssa. Valinta lasten hoitamisesta kotona ja tarhassa on täysin vapaa. Minä en halua veroja sinun vuoksesi maksaa.

• Sihti

Voi jestas sentään! Luettelemasi hommat plus vielä paljon muuta teen minä palkkatyöläisäiti työpäivän klo 1600 jälkeen. Sinun pitäisi vähän organisoida asioitasi, jos nuo vievät kaiken aikasi. Minä en ainakaan halua sinua veromarkoillani elättää. Mieluimmin maksan niillä tyttäreni korkeatasoista kouluopetusta. Näen kyllä työasioissani liikkuessa kaupungilla teitä kotiäitejä. Kaikilla synkät tummat vaatteet, likaiset hapsottavat hiukset ja epämääräinen meluava lapsilauma ympärillä ilman minkäänlaista käytöstä ja kuria. Jos ette ryhdistäydy ja vähän näe vaivaa ulkonäkönenne vuoksi, ette työtä saakaan ja olette pian ns. yksinhuoltajaäitejä.

• häh???
        Sihti kirjoitti:

Voi jestas sentään! Luettelemasi hommat plus vielä paljon muuta teen minä palkkatyöläisäiti työpäivän klo 1600 jälkeen. Sinun pitäisi vähän organisoida asioitasi, jos nuo vievät kaiken aikasi. Minä en ainakaan halua sinua veromarkoillani elättää. Mieluimmin maksan niillä tyttäreni korkeatasoista kouluopetusta. Näen kyllä työasioissani liikkuessa kaupungilla teitä kotiäitejä. Kaikilla synkät tummat vaatteet, likaiset hapsottavat hiukset ja epämääräinen meluava lapsilauma ympärillä ilman minkäänlaista käytöstä ja kuria. Jos ette ryhdistäydy ja vähän näe vaivaa ulkonäkönenne vuoksi, ette työtä saakaan ja olette pian ns. yksinhuoltajaäitejä.

Jos on kotiäiti, voi pukeutua kaupungille menessä hyvin, meikata ja laittaa hiukset. Lapset eivät ole epämääräinen, meluava lauma, sillä silloin oltaisiin jääty kotiin. Kukaan ei lähde kaupungille päivänä, jolloin lapset ovat epämääräinen, MELUAVA lauma? Miten määrittelet tuon "epämääräisen". Jos näet mielestäsi kotiäidin usean lapsen kanssa, etkö ole koskaan ihmetellyt, miten hän on voinut synnyttää vuoden sisällä kolme-neljä erinäköistä lasta? Vai onko tapanasi vain tuijotella itsellesi vieraita naisia? Epäilyttävää sekin. Oletko koskaan kuullut, että on sellainenkin ammatti kuin PERHEPÄIVÄHOITAJA? Et todennäköisesti. Ja kaikilla kaupungilla näkyvillä äideilläkö on tuo kuvailemasi lookki? Sinullakin, jos liikut tyttäresi kanssa? Mistä MINÄ tiedän, että sinäkin et olisi kotiäiti, kun sinut kaupungilla näen? Jätätkö lapsesi heitteille viikonloppuisinkin vain että saisit sipsutella mahdollisimman virheettömänä kaupungilla viiniterasseilla? Ja ettei kukaan vaan luule minkään valtakunnan äidiksi.
        KOTIÄITI VOI OLLA MYÖS SIKSI, ETTÄ MIES TIENAA NIIN HYVIN, ETTÄ VAIMON EI TARVITSE MENNÄ TÖIHIN ENNEN NUORIMMAN KOLMEVUOTISPÄIVÄÄ! Sitten töihin ja nuttura tiukalle.

• bläääääh
        sihti kirjoitti:

Ei muuten lopu työssäkäyvän äidinkään työpäivä neljältä. Luettelemasi asiat plus paljon muuta tehdään vielä palkkatyöpäivän jälkeen yhdessä perheen kanssa. Valinta lasten hoitamisesta kotona ja tarhassa on täysin vapaa. Minä en halua veroja sinun vuoksesi maksaa.

Tekisit enemmän töitä, niin suurin ongelmasi ei olisi veroeurojen käyttö. Tai hanki järkeä ja täytä veroilmoituksesi paremmin. Jos et itse osaa, pyydä miestäsi (onko?).
        Ei kukaan käytä päiviänsä verojen pohtimiseen. Miten sinun elämäsi noin epäonnistui. Ikävää. Toivottavasti saat apua ja lapsesi saisi tasapainoisemman äidin tulevaisuudessa.
        P.S. Ei kotiäidit ole välttämättä työttömiä. Ehkä he ovat hoitovapaalla? Yritä nyt hyvä rouva tajuta sellainenkin vaihtoehto äläkä nolaa täällä itseäsi enempää.

• monen lapsen isoäiti
        .... kirjoitti:

Oppivat kilpailemaan huomiosta, kärsimään rakkauden puutteesta jne. Hoitakaa hyvät vanhemmat lapsenne kotona! Olen lastentarhanopettaja päiväkodista ja voin pahoin!

• vittuuntunut ukko.
        sihti kirjoitti:

SÄ oot varmaa semmone tiukkapipo kenel o menny lapsie kans päin mönkää ku ajattelet vaa verorahoja pihiÄMMÄ...!!!

• Koti-aikuinen
        MATTI kirjoitti:

Oikeassa olet!

Ruotsissa tehdyn tutkimuksen mukaan (lapsia seurattu muistaakseni 30 v) päiväkodin aikaisessa vaihessa aloittanut lapsi on sosiaalisessa kanssakäymisessä selkeästi parempi.

Mutta se ei sinäänsä liity keskustelun aiheeseen. Väittäisin, vilkaisematta tilastoihin, että koti on lapselle vaarallisempi paikka kun päiväkoti. Näin on asian laita aikuisilla!

Media ei yleensä edes saa tietoa kotona tapahtuneista onnettomuuksista. Siksi päiväkodeissa tapahtuneista onnettomuuksista otetaan "kaikki irti".

En tiedä miten suhatuisi asioihin mikäli kysessä olisi omat pojat. Toivottavasti en koskaan saa tietää...

.............

Jos menehtyneen pojan vanhemmat jostain syystä lukee tämän tekstin: Haluan ilmaista syvän osanottoni suruunne! Maailmassa ei löydy sellaisia sanoja joka auttaa tiedät hädssänne. Toivottavsti löydätte tavan jaksaa ja jatkaa eteenpäin.

MATTI

Siis miten on asian laita? Aikuisilleko on myös koti vaarallisempi paikka kuin päiväkoti? No ei minulle ainakaan kun en paljoa päiväkodissa aikaa vietä.

• Kotiäiti, kohta 20v
        Terho kirjoitti:

No miksi sitten verovaroista annetaan almuja heille, jotka vievät lapsensa hoitoon? Saavathan hekin tukea joka kuukausi noin 1000e. Tai laitettaisiin päivähoitomaksu todellisen maksun mukaan, 1000-1200e/kk.
        Tai ehkä kompromissi? Päivähoitomaksu 500e/kk/lapsi ja kotona lastaan hoitavalle 500e/kk/lapsi. Eikös tuo olisi tasa-arvoista?

• ihaa

En väitä, että kotiäidit makaavat puolille päivin yms. mutta onhan työssä käyvän äidinkin hoidettava nuo samat hommat duunin jälkeen. Ruoka, pyykit, kauppa ym. Joten ei ymmärrä...

• virginia

Jotenkin en ole koskaan osannut luottaa noihin yksityisiin lastenhoitajiin ja niin sanottuihin perhepäivähoitajiin. En myöskään usko, että pelkäästään lasten pitäminen kotona on paras mahdollinen ratkaisu oikeaoppiseen kasvatukseen.

Maailma on mahdottoman julma ja turvaton paikka. Pistää miettimään, että missä tämän täänään kuolleen 2-vuotiaan lapsen hoitaja oli koko tuon ajan? Uskon kyllä, ettei lasten hoito ole helppoa puuhaa, muttei siihen pitäisi ryhtyä, jos ei pysty vahtimaan jokaista lasta joka hetki. En väitä, että tuo vastuussa ollut ihminen olisi jotenkin laiminlyönyt työtehtäviään, mutta joku meni pieleen kuitenkin.

Henkilökohtaisella kokemuksella tiedän kuitenkin sen, miten kaikkea pahaa tapahtuu pelkän huonon tuurin vuoksi. Kaikki on vain sattumien summaa. Pitäisi vain pohtia, että mitkä sattumat voisi jokainen omalla kohdallaan välttää.

• T-rex

Itse voin kertoa omakohtaisia kokemuksia päivähoidosta.Olen ollut 9 vuotta päiväkodissa töissä (olen koulutettu ihminen).Tällä hetkellä olen yksityisessä päiväkodissa ja välillä on tilanteita että ole YKSIN ulkona vahtimassa 27 lasta joiden ikä on 0-6v.Millä perkeleellä siinä kerkiät jokaisen perään katsomaan? vastaus:ET MILLÄÄN! Yksityisien päiväkotien SUURIN ongelma on se että pyritään säästämään joka asiassa jopa turvallisuuden kustannuksella.Ei palkata lisää henkilökuntaa koska se maksaa,tehdään bisnestä asialla millä EI voi tehdä bisnestä.Omistaja repii elantonsa toisten kustannuksella (omistaja repii noin 4500e/kk palkkaa ja tämä on faktaa tietoa)Että miettikää tätä kun alatte syyttämään henkilökuntaa siitä että siellä pihalla vaan juorutaa muiden aikuisten kanssa...kumpa siellä olisikin AINA edes joku toinen jonka kanssa voisikin vaihtaa pari sanaa.....
        Toivottavasti tämä kirjoitus avasi joidenkin silmät.

P.S. Itse neljän lapsen äitinä EN IKINÄ vie lapsiani yksityiseen hoitopaikkaan!

• Cupa
        T-rex kirjoitti:

Itse voin kertoa omakohtaisia kokemuksia päivähoidosta.Olen ollut 9 vuotta päiväkodissa töissä (olen koulutettu ihminen).Tällä hetkellä olen yksityisessä päiväkodissa ja välillä on tilanteita että ole YKSIN ulkona vahtimassa 27 lasta joiden ikä on 0-6v.Millä perkeleellä siinä kerkiät jokaisen perään katsomaan? vastaus:ET MILLÄÄN! Yksityisien päiväkotien SUURIN ongelma on se että pyritään säästämään joka asiassa jopa turvallisuuden kustannuksella.Ei palkata lisää henkilökuntaa koska se maksaa,tehdään bisnestä asialla millä EI voi tehdä bisnestä.Omistaja repii elantonsa toisten kustannuksella (omistaja repii noin 4500e/kk palkkaa ja tämä on faktaa tietoa)Että miettikää tätä kun alatte syyttämään henkilökuntaa siitä että siellä pihalla vaan juorutaa muiden aikuisten kanssa...kumpa siellä olisikin AINA edes joku toinen jonka kanssa voisikin vaihtaa pari sanaa.....

.. et tee ilmoitusta kaupungille tilanteesta joka kertomasi mukaan jo vaikuttaa laittomalta?
        .. suostut ottamaan yksin vastuun noin monesta lapsesta? koska vastuu on päiväkodin ja valvovan hoitajan, ei lapsen!!

• T-rex
        Cupa kirjoitti:

.. et tee ilmoitusta kaupungille tilanteesta joka kertomasi mukaan jo vaikuttaa laittomalta?
        .. suostut ottamaan yksin vastuun noin monesta lapsesta? koska vastuu on päiväkodin ja valvovan hoitajan, ei lapsen!!

Tästä paikasta on tehty ilmoituksia niin entisten kuin nykyistenkin työntekijöiden toimesta,lasten vanhempien toimesta mutta tuloksetta.Mitään apua mistään ei ole tullut ainoastaan saat suut silmät täyteen pomolta.Toki,itse en ole ko.päiväkodissa töissä yhtään kauempaa kun on pakko vaan lähden HETI kun saan uuden työpaikan.On vain ajan kysymys koska ko.päiväkodissa jotain tapahtuu....enkä toivottavasti enään silloin ole siellä vaan kunnallisessa päiväkodissa.

• Kummasteleva
        T-rex kirjoitti:

Tässä nyt hyvät hyvä esimerkki kuinka ajattelemattomia "Ammattilastenhoitajat" ovat!!.

Annetaan hyvää esimerkkiä kiroilemalla. Minkä koulutuksen olet saanut, metsurin, vaiko leipurin?

Taisi jäädä tuo koulu kesken tai koulutustaso on laskenut ja pahasti. Saitko ehdot peräti koulussasi?

Millainen lasten hoitaja oikein olet?

Noh, kyllä sinä vielä opit..jos opit koskaan

• juuri

Tajuatko nämä ovat aina yksittäistapahtumia jotka ovat surullisia. Mutta lapsia kuolee huomattavasti enemmän teidän niin sanottujen äitien käsien kautta,kuin päivähoidossa. Kirjoittele näitä juttujasi ja kommenttejasi mielluummin päättäjille.Älä yleistä!!!! Joka ammttikunnassa tapahtuu aina jotain surullista, siitä ei pääse mihinkään.

• Pakana
        Kummasteleva kirjoitti:

Tässä nyt hyvät hyvä esimerkki kuinka ajattelemattomia "Ammattilastenhoitajat" ovat!!.

Annetaan hyvää esimerkkiä kiroilemalla. Minkä koulutuksen olet saanut, metsurin, vaiko leipurin?

Taisi jäädä tuo koulu kesken tai koulutustaso on laskenut ja pahasti. Saitko ehdot peräti koulussasi?

Millainen lasten hoitaja oikein olet?

Noh, kyllä sinä vielä opit..jos opit koskaan

helvettiin siitä jeesustelemasta, tyhmä jäykkis!

Kiroilu ei välttämättä kerro ihmisen koulutustasosta eikä varsinkaan älykkyydestä mitään. Kaikki vain eivät ole kristinuskon sokaisemia aivokuolleita ihmisiä, jotka nielevät kaikki tupisematta mitä käsketään! Kirosanat ovat sanoja sanojen joukossa, ja pahan merkityksen niille antavat vain kaltaisesi joka-asiasta-herneen-nokkaan-vetäjät. Ongelma ei siis aiheudu kiroilijasta, vaan kuulijan tulkinnasta. Minua ei kirosana siellä täällä hetkauta mihinkään suuntaan. Elämässä on tärkeämpääkin tekemistä kuin kytätä toisten kiroilua tai kiroilematta jättämistä.

• ...
        T-rex kirjoitti:

että palkasta vähennetään verot ja muut kulut. Joten sillä ei rikastu, mitä jää käteen.

Turhaan kadehdit.. Rahasta tai materiaalista ei voi olla toiselle kateellinen.

Kadehtiminen on epäkypsyyttä!

• ...
        Pakana kirjoitti:

helvettiin siitä jeesustelemasta, tyhmä jäykkis!

Kiroilu ei välttämättä kerro ihmisen koulutustasosta eikä varsinkaan älykkyydestä mitään. Kaikki vain eivät ole kristinuskon sokaisemia aivokuolleita ihmisiä, jotka nielevät kaikki tupisematta mitä käsketään! Kirosanat ovat sanoja sanojen joukossa, ja pahan merkityksen niille antavat vain kaltaisesi joka-asiasta-herneen-nokkaan-vetäjät. Ongelma ei siis aiheudu kiroilijasta, vaan kuulijan tulkinnasta. Minua ei kirosana siellä täällä hetkauta mihinkään suuntaan. Elämässä on tärkeämpääkin tekemistä kuin kytätä toisten kiroilua tai kiroilematta jättämistä.

Itsekin sanoit.. ei välttämättä. Arviosi kovin hutera sanoisin.

Pieni tarkennus asiaan.

1. En ole uskossa
        2. Kiroilu kuvastaa elämän, sekä
        3. Kertoo heikosta viestimisen tasosta.
        4. Nimitteleminen kertoo heikosta itsetunnosta.

Mikäli et asiaa ymmärtänyt, syytön siihen olen.

Eikä se sitä paitsi olisi mitenkään yllättävää jos et ymmärrä. Ei haittaa..

Pidä tuosta kiinni. Good bye!

• sanat
        ... kirjoitti:

Itsekin sanoit.. ei välttämättä. Arviosi kovin hutera sanoisin.

Pieni tarkennus asiaan.

1. En ole uskossa
        2. Kiroilu kuvastaa elämän, sekä
        3. Kertoo heikosta viestimisen tasosta.
        4. Nimitteleminen kertoo heikosta itsetunnosta.

Mikäli et asiaa ymmärtänyt, syytön siihen olen.

Eikä se sitä paitsi olisi mitenkään yllättävää jos et ymmärrä. Ei haittaa..

Pidä tuosta kiinni. Good bye!

Tarpeesi puolustella itseäsi kriittisen viestini jälkeen kertoo heikosta itsetunnostasi.

Piste.

• mää
        T-rex kirjoitti:

Tästä paikasta on tehty ilmoituksia niin entisten kuin nykyistenkin työntekijöiden toimesta,lasten vanhempien toimesta mutta tuloksetta.Mitään apua mistään ei ole tullut ainoastaan saat suut silmät täyteen pomolta.Toki,itse en ole ko.päiväkodissa töissä yhtään kauempaa kun on pakko vaan lähden HETI kun saan uuden työpaikan.On vain ajan kysymys koska ko.päiväkodissa jotain tapahtuu....enkä toivottavasti enään silloin ole siellä vaan kunnallisessa päiväkodissa.

ilmoita asiasta työsuojelupiiriin. Tulevat hyvinkin mielellään ja nopeasti käymään

• heikkoa

Kyseisestä tarhasta en mitään tiedä. Mutta itse karkasin lapsena tarhasta aivan helposti, ei ne osaa laskea montako pihaulkoilusta tulee takaisin sisälle kun kutsutaan. Olin silloin varmaan noin 5-6 vuotias ja Espoolainen. Toki karkaaminen olisi muutenkin ollut naurettavan helppoa, silloin jäin toverin kanssa vain piiloon ja kun kaikki oli sisällä tarhassa tarhanhoitajineen oli maailma auki seikkailulle. Lopulta yksi tarhanhoitaja löysi meidät kun etsi autolla :)

Kun kaikki menee aina hyvin niin valvonta löystyy pikkuhiljaa. Pikkulapsi kun ei riskeja kovin hyvin ymmärrä ja voi kokeilla vaikka mitä. Ikävää alkaa tuossakin tapauksessa jakamaan tuomioita, voitte vain kuvitella vanhempien tunteita ja reaktioita!

Tv. Espoon saku.

• sa82m30

Olen töissä kouluavustajana ja lapset on hoidossa päiväkodissa mikä on koulun kanssa samassa rakennuksessa. Kaksi kertaa on nuorempi tytär tullut koulun puolelle "moikkaamaan" äiti siis karannut hoidosta. Tyttö on 1.5v eikä siis osaa pysyä "omalla" puolella (siis hoidossa. Eka karkaamisen jälkeen vein tytön takasin päiväkodin puolelle siellä tädit ei edes olleet huomanneet että joku puuttuu joukosta. Toisen karkaamisen jälkeen vein taas neidin tädeille kuului taas vaan toteamus että sellainen se teidän tyttö on aina on karkaamassa jonnekin. :( Ilmoitin päivähoito toimistolle asiasta ja he otti heti yhteyttä päiväkodin johtajaan. Sen jälkeen on henkilökunta ollut "mielinkielin" mulle.Jospa nyt lapset pysyy hoitopaikan puolella eikä tule kadulla tai pihalla vastaan.

• entinen

Niin traagista kuin onkin sanoa, niin tämä oli vain ajan kysymys. Olen ollut töissä saman yksityisen omistajan toisessa päiväkodissa ja perushoidossa on vuosien ajan ollut huutavia puutteita ja henkilökunnan vaihtuvuus erittäin suuri. Itsekin otin lopputilin, sillä en halunnut olla paikalla kun/jos jotain sattuu. Ilmoituksia paikasta ovat työntekijät kyllä tehneet, mutta paikka ei ole jäänyt hoidon laiminlyönneistä kiinni. Me entiset työntekijät aiomme tuoda kokemuksemme tutkittavaksi. Tässä sen huomaa kuinka yksityisen paikan kaunis ulkokuori voi pettää... Syy ei ole hoitajissa eikä lastentarhanopettajissa! Johto on saatava tilille asiasta!

• asiallisesti
        entinen kirjoitti:

Niin traagista kuin onkin sanoa, niin tämä oli vain ajan kysymys. Olen ollut töissä saman yksityisen omistajan toisessa päiväkodissa ja perushoidossa on vuosien ajan ollut huutavia puutteita ja henkilökunnan vaihtuvuus erittäin suuri. Itsekin otin lopputilin, sillä en halunnut olla paikalla kun/jos jotain sattuu. Ilmoituksia paikasta ovat työntekijät kyllä tehneet, mutta paikka ei ole jäänyt hoidon laiminlyönneistä kiinni. Me entiset työntekijät aiomme tuoda kokemuksemme tutkittavaksi. Tässä sen huomaa kuinka yksityisen paikan kaunis ulkokuori voi pettää... Syy ei ole hoitajissa eikä lastentarhanopettajissa! Johto on saatava tilille asiasta!

Näin lehdetkin antavat ymmärtää... Jos siinä on perää, on asia tutkittava ja selvitettävä, soveltuuko paikka päiväkodiksi. Kaupunki on käsittääkseni tarkastuksia pitänyt (?). Jos vahingot toistuvat samoissa paikoissa, on selvitettävä mistä ne jotuvat ja mitä tarttis tehrä. Otetaan kuitenkin selvää ja tuomitaan vasta sitten.

• Lepardi*
        entinen kirjoitti:

Tuntuu joillakin hoitajilla olevan tärkeempää tuo juoruaminen kun lasten perään katsominen..!
        Veljeni oli reilu 3-vuotias,kun pääsi karkaamaan kotiin päiväkodista. Vanhempamme olivat töissä ja oli sovittu meidän kolmen vanhemman sisarusten ja hoitajien kanssa että jompi kumpi vanhemmista hakee pojan. Olimme juuri tulleet muiden sisarusten kanssa
        koulusta,kun huomasimme posket punaisina hehkuvan veljemmme tulevan sisälle. "Toiko isi sut kotiin? missä se sitten on? No entä tuliko äiti?" veli vaan toisteli että "ei,ei.minä itte" Ja me sitten naureskeltiin että nyt sä narraat. siinä samassa isämme kurvasi autolla pihaan ja juoksi sisälle.
        "Onko poitsu tullu kotia? sehän oli semmonen puhe että me äiskän kanssa haetaan! Kävin päikkärissä ja siellä sanottiin että veli oli hakenut!" Ja me tietysti intettiin ettei oltu haettu kun kerta on sovittu. Kävi ilmi että joku vieras poika oli hakenut oman sisaruksensa ja veli oli päässyt samalla livahtamaan. Hoitajat antoivat selityksen että me luultiin että se haettiin kun ei sitä enää näkynyt. Kunhan olettivat! jessus!!! Veli oli yksin juosta teputtanut reilun kilometrin matkan kotiin!! Luojan kiitos asumme pienellä paikkakunnalla että osasi tulla kotiin! Mutta silti! saatanan juoruakat!!!!

• yksityisessä päiväkodissa.
        entinen kirjoitti:

Tällä en tarkoita sitä, että yksityiset olisivat huonompia. Voi olla päinvastoin verrattuna kunnalliseen, mutta yksityisessä voidaan vapaasti toimia "omalla tavallaan" Olin ihan hölmistynyt, kun johtajatar esitteli minulle taloa. Pienten makuhuoneessa ei ollut ketään aikuista valvomassa (oli päiväunen aika), isojen makuhuoneessa ei ollut ketään valvomassa ja muutama lapsi leikki yksin eräässä huoneessa siis ilman valvontaa. Yksi aikuinen oli keittiöhommissa, yksi siivosi ja yksi haastatteli mua. Johtajatar sanoi vielä minulle tyyliin " kannattaa järjestää lapsille tekemistä, etteivät ne roiku jaloissa" Tuli heti sellainen tunne, että en halua tänne.

• tapako
        asiallisesti kirjoitti:

Näin lehdetkin antavat ymmärtää... Jos siinä on perää, on asia tutkittava ja selvitettävä, soveltuuko paikka päiväkodiksi. Kaupunki on käsittääkseni tarkastuksia pitänyt (?). Jos vahingot toistuvat samoissa paikoissa, on selvitettävä mistä ne jotuvat ja mitä tarttis tehrä. Otetaan kuitenkin selvää ja tuomitaan vasta sitten.

Niinhän sitä pitäis tutkia monia muitakin asioita, jopa TOTUUDENMUKAISESTI, eikä kuten niin mielellään "vilkasemalla", jonka tuloksena ei havaita mitään huomautettavaa, joka ei liene harvinaista, monissa yllättävissäkin yhteyksissä, jolloin voitaisiin vielä puhua siitä ennakolta ehkäisemisestäkin!

Mutta nykyäänhän kaikki täytyy tapahtua, sen näyttöön perustuvan näkemyksen mukaan!
        Mitään ei tarvitse tehdä, ei reagoida, kun ei mitään ole tapahtunut. Vielä!
        Näytöt vain voivat sitten joskus olla myös kovin vähän toivottuja, joskus jopa peruuttamattomia. Valitettavasti!

Onkohan tässäkin tapauksessa vähän "vilkastu", koskapa kaupungin järjestämissä tarkastuksissa?, ei ole havaittu mitään huomautettavaa, vaikka jopa henkilökuntakin on niitä ollut näkevinään?
        Jos paikka on tarkastukset läpäissyt, sehän silloin täyttää asetetut vaatimukset!
        Helposti herääkin kysymys tarkastuksen suoritustavasta, asianmukaisuudesta?

• Miksi?

Miksi teline purettuna jätettiin nojaamaan seinustalle? Aina on lapsia, joiden mielestä kiipeily on parasta huvia, joten ongelma on valmis.
      Työ pitäisi tehdä loppuun asti, kun on tällainen paikka kysessä ja muutenkin. Aina löytyy vaaroja, ja pitäisi käyttää mielikuvitusta, ja miettiä, mitä voi tapahtua?

• nitta

se mikä mielestäni ihan todella on kaikkein ihmeelisintä on fakta,että MIKSI aina pitää sattua jotain ennen kuin asioihin puututaan? Miksei päiväkodin asioihin ole puututtu aiemmin valtion tarkastuksin tai muin keinoin jos ja kun kerran siitä on ennenkin valituksia tehty. Eikä sillä, moni muukin paikka varmaan kaipaisi tarkistusta mutta kun niissä nyt vielä kaikki on niin kovin hyvin kun mitään ei kerran vielä ole sattunut. Älytöntä! On tietysti varmaan tärkeämpiäkin rahreikiä budjetissa,mutta kauaskantoihnen ajattelu se on tässäkin pohjalla.

• Se on sosialismia

Se on sitä sosialismia!

• kaikkea muuta

Tämä on siitä malliesimerkki, kuinka voi käydä äärimmilleen viedyssä markkinataloudessa, kuten Suomessa, sillä ihmisyydellä ei ole enää mitään arvoa, ei edes pienen lapsen hengellä, kun vastassa ovat markkinavoimat, tehokkuus, säästäminen parempiosaisten hyväksi. Kyllä on jo heti puututtava
        valtapuolueiden- ja eliitin törkeään ihmisyyttä raiskaavaan käytökseen ja seuraavissa eduskuntavaaleissa äänestettävä nykyiset valtaapitävät puolueet pois. Lähtekäämme eduskuntatalon eteen osoittamaan mieltä vappupäivänä. Kaikki joukolla mukaan! Myös maakunnista tulkaa sankoin joukoin!

• millaista
        kaikkea muuta kirjoitti:

Tämä on siitä malliesimerkki, kuinka voi käydä äärimmilleen viedyssä markkinataloudessa, kuten Suomessa, sillä ihmisyydellä ei ole enää mitään arvoa, ei edes pienen lapsen hengellä, kun vastassa ovat markkinavoimat, tehokkuus, säästäminen parempiosaisten hyväksi. Kyllä on jo heti puututtava
        valtapuolueiden- ja eliitin törkeään ihmisyyttä raiskaavaan käytökseen ja seuraavissa eduskuntavaaleissa äänestettävä nykyiset valtaapitävät puolueet pois. Lähtekäämme eduskuntatalon eteen osoittamaan mieltä vappupäivänä. Kaikki joukolla mukaan! Myös maakunnista tulkaa sankoin joukoin!

jälkeä sillä sun ihannesysteemilläsi syntyy!

• systeemillä?
        millaista kirjoitti:

jälkeä sillä sun ihannesysteemilläsi syntyy!

Nimenomaan Karjalasta näkyy, kun Venäjällä ollaan viety markkinatalous vielä pidemmälle, kuin Suomessa! Enkä ole ikinä ihannoinut kommunistien järjestelmää, joka osoittautui yhtä epäonnistuneeksi, vaan haluan ihmisyyttä järjestelmään. Miksi kaikki leimataan heti kommareiksi, kun haluaa järkeä systeemeihin?
        Taidat itse kuulua valtaeliittiin, kun heti ärähdät?
        Vai oletko se kehityksen kelkasta pudonnut peräkammarin poika, jolla ei kaikki käynytkään, kuten oppikirjoissa mainittiin?

• säästöt?

Kuinka monta aikuista oli valvomassa? Yksi tai kaksi, koska kok, sdp ja kepu ovat ahneuksissaan säästäneet hoitajat pihalle. Mielestäni päättäjät olisi nyt saatava syytteisiin kuolemantuottamuksesta. Vaimoni on lastenhoitaja suuressa päiväkodissa ja siellä on normaalia, että jossain vaiheessa iltapäivää on vain 1-2 hoitajaa 30:n lapsen kanssa ulkona. Samoin lastemme päiväkodissa, joten ei ihme, että sattuuonnettomuuksia. Päättäjät syytteeseen!

• Vera

Eli siitä ei ollut tällä kertaa kyse.

• Hoitaja itsekin.
        Vera kirjoitti:

Eli siitä ei ollut tällä kertaa kyse.

Vaikka olisi viisikymmentä hoitajaa, mutta jos ne kaikki seisovat ringissä juoruilemassa... kuka katsoo lasten perään..??

• Nimetön
        Hoitaja itsekin. kirjoitti:

Vaikka olisi viisikymmentä hoitajaa, mutta jos ne kaikki seisovat ringissä juoruilemassa... kuka katsoo lasten perään..??

Maksa parempaa palkkaa niin ehkä kiinnostaisi katsoa
        sinunkin kauhukakaraasi paremmin. Ja voisit myös opettaa lastasi olemaan tekemättä tyhmyyksiä!!!

• Allu
        Hoitaja itsekin. kirjoitti:

Tästähän ei ollut kyse, vaan siitä, että joku toinen idiootti epäili hoitajia olleen yksi tai kaksi. Kuole idiootti, jos et osaa lukea!!!!

• jakjvo
        Nimetön kirjoitti:

sinunkin kauhukakaraasi paremmin. Ja voisit myös opettaa lastasi olemaan tekemättä tyhmyyksiä!!!

kyse palkkauksen tasosta. Jos ottaa työtehtävän vastaan, työ pitää hoitaa hyvin riippumatta palkan tasosta. Tuskin ketään on pakotettu ottamaan lastenhoitajan tai vastaavan työt, kyllä sinne pyritään. Jos ei palkka tyydytä, voi aina sitten kouluttautua ja hakeutua paremmin palkattuihin töihin. Nyt pieni lapsi sai maksaa hengellään valvonnan pettämisen.

• 1523
        jakjvo kirjoitti:

kyse palkkauksen tasosta. Jos ottaa työtehtävän vastaan, työ pitää hoitaa hyvin riippumatta palkan tasosta. Tuskin ketään on pakotettu ottamaan lastenhoitajan tai vastaavan työt, kyllä sinne pyritään. Jos ei palkka tyydytä, voi aina sitten kouluttautua ja hakeutua paremmin palkattuihin töihin. Nyt pieni lapsi sai maksaa hengellään valvonnan pettämisen.

Idiootti!

• työnantaja
        1523 kirjoitti:

Idiootti!

Taidat ollakin leväperä tarhanämmä, oikea ääliö! Lopettakaa juoruilunne ja tehkää välillä töitä, teille maksetaan lasten hoitamisesta, ei juoruilusta!

• 5678
        työnantaja kirjoitti:

Taidat ollakin leväperä tarhanämmä, oikea ääliö! Lopettakaa juoruilunne ja tehkää välillä töitä, teille maksetaan lasten hoitamisesta, ei juoruilusta!

Mene töihin ja lopeta lorvailu, tai saat POTKUT.

• ;););)
        5678 kirjoitti:

Mene töihin ja lopeta lorvailu, tai saat POTKUT.

vapaapäivä, mites sulla?

• 1234
        ;););) kirjoitti:

vapaapäivä, mites sulla?

Mä oonkin työtön että meehän ny töihin tienaamaan mulle , päivärahoja!

• vähän
        Nimetön kirjoitti:

Tarkotatko sitä että koska sun pomo ei maksa sulle tarpeeksi niin sinä saat jättää jonkun pienen 2-vuotiaan kuolemaan.Parin vuoden vanha ipana on niin pieni että ei se vielä tiedä mitä ne sun tarkottamat tyhmyydet on.Siksi sen perään kuuluu hoitajan katsoa.

• Figaro
        Nimetön kirjoitti:

Olipas taas järjenjättiläinen. Tottakai lapset tekevät tyhmyyksiä ihan oletusarvoisesti. Eivätkä he voi mitään koskaan oppiakaan, jos he eivät mitään koskaan yritä tehdäkään. Etkö ole kuullut, että kokemus on paras opettaja.

Ja jos lapset eivät tekisi tyhmyyksiä, niin eihän sitä silloin mitään hoitopaikkoja tarvittaisikaan.

Jos katsot saavasi liian huonoa palkkaa, niin vaihda sitten työtä tai tee työsi paremmin ja todista olevasi sen suuremman palkan arvoinen. Tämän hetkinen asenteesi ei ainakaan liiallisesta motivaatiosta kerro.

• Tomppa

Joka vuosi Suomessa kuolee moninkertainen määrä lapsia syöpään, aivokalvontulehduksiin, keuhkokuumeeseen ja liikenneonnettomuuksiin verrattuna tapaturmiin päiväkodin pihalla.

Vaikka jokainen kuolema onkin suuren surun aihe, ei elinympäristöä voida tehdä 100%:n turvalliseksi. Montako lasta leikki v. 2004 päiväkodeissa? 10000? 50000? 100000? Heistä yksi hukkui, eli päiväkoti oli vähintään 99,99%:lle turvallinen.

• mutta

Nämä mainitsemasi sairaudet eivät välillisestikään aiheudu päättäjien virheistä, vaan kuuluvat normaaliin ihmiselämään, mutta jos säästöjen vuoksi ihmisiä kuolee ja varsinkin lapsia, silloin ollaan jo menty liian pitkälle. Päättäjät on saatava vastuuseen teoistaan!

• mutta...

...yleensä lastentarhan opettajilla / valvojilla menee kaikki aika keskusteluun toistensa kanssa, eikä lapsien vahtimiseen! Mielestäni yhdenkään lapsen ei tulisi kuolla huolimattomuuden tai järjestäytymisen puutteessa!!

• lapsekas
        mutta... kirjoitti:

...yleensä lastentarhan opettajilla / valvojilla menee kaikki aika keskusteluun toistensa kanssa, eikä lapsien vahtimiseen! Mielestäni yhdenkään lapsen ei tulisi kuolla huolimattomuuden tai järjestäytymisen puutteessa!!

En tiedä, missä päiväkodeissa jää aikaa juoruiluun, mutta ainakin niissä, missä omat lapseni ovat olleet ja ovat, on aikuisia liian vähän suhteessa lapsimääriin. Samoin vaimoni, joka on alan ammattilainen, lastenhoitaja suuressa Itä-Helsinkiläisessä päiväkodissa, on jo vuosia valittanut säästöistä johtuvaa hoitajapulaa. Ei yksi hoitaja voi vahtia tehokkaasti 30:ä lasta!

• hfias
        mutta... kirjoitti:

olen havainnut saman asian. Ei ole kyse suinkaan siitä, etteikö henkilökuntaa olisi riittävästi, vaan kyse on työn laadusta. Joillekin hoitajille näyttää olevan tärkeämpääkin tekemistä kuin lasten toimien tarkkailu ulkoillessa. Seistään ringissä naamat vastakkain, kuinka silloin lasten seuraaminen onnistuu?

• kun lisää

Listaasi ne surulliset lapsille kotona tapahtuvat vanhempien aiheuttamat tragediat - tulipalot yms.
        Tottakai tässäkin tapauksessa surumme vanhempien kanssa on suuri, mutta toisaalta on myös muistettava ja pidettävä mielessä, että ainakin tässä tapauksessa esim. hoitajia oli hyvinkin paljon ja turvallisuuten oli satsattu - silti vahinko sattui. Jos tästä tulee jotakin sanktioita kuolemantuottamuksesta tms. tuntuu todella väärältä, ettei esim. kuntien poliittisia päättäjiä tuomita myöskin, sillä he ovat pihistäneet rahaa mielenterveystoiminnalta ja se on aiheuttanut valtavia tragedioita ympäri maata.

• Vera
        mutta kirjoitti:

Nämä mainitsemasi sairaudet eivät välillisestikään aiheudu päättäjien virheistä, vaan kuuluvat normaaliin ihmiselämään, mutta jos säästöjen vuoksi ihmisiä kuolee ja varsinkin lapsia, silloin ollaan jo menty liian pitkälle. Päättäjät on saatava vastuuseen teoistaan!

Voin kertoa, etteivät mitenkään. ÄLÄ SOTKE ASIOITA IDIOOTTI!

• oletpa outo
        Vera kirjoitti:

Et ole tainnut olla missään tekemisissä säästöjen kanssa, kun voit väittää, ettei säästöillä ole mitään tekemistä näiden asioiden kanssa? Sitäpaitsi järkevässä keskustelussa ei HUUDETA, vaan keskustellaan, myös tällaisilla keskustelupalstoilla! Mielestäni tällaisen tapahtuman opetus on se, että meidän yhteiset rahamme on kohdennettava sinne, missä niitä tarvitaan, eikä mihinkään hömpötyksiin, kuten oopperataloihin, eduskunnan lisärakennuksiin, kunnanjohtajien kultaisiin kädenpuristuksiin erotilanteissa, ym. Siksi päättäjät on saatava vastuullisiksi tällaisista tapauksista, jotta asia menisi perille. Myös päättäjällä on oltava tulosvastuu asioista, varsinkin, kun on ihmishenkien menetys kyseessä.

• Tuija
        oletpa outo kirjoitti:

Et ole tainnut olla missään tekemisissä säästöjen kanssa, kun voit väittää, ettei säästöillä ole mitään tekemistä näiden asioiden kanssa? Sitäpaitsi järkevässä keskustelussa ei HUUDETA, vaan keskustellaan, myös tällaisilla keskustelupalstoilla! Mielestäni tällaisen tapahtuman opetus on se, että meidän yhteiset rahamme on kohdennettava sinne, missä niitä tarvitaan, eikä mihinkään hömpötyksiin, kuten oopperataloihin, eduskunnan lisärakennuksiin, kunnanjohtajien kultaisiin kädenpuristuksiin erotilanteissa, ym. Siksi päättäjät on saatava vastuullisiksi tällaisista tapauksista, jotta asia menisi perille. Myös päättäjällä on oltava tulosvastuu asioista, varsinkin, kun on ihmishenkien menetys kyseessä.

Tähän kyseiseen asiaan eivät säästöt liityneet mitenkään. Siitä oli kyse ja sen varmasti fiksuna ihmisenä ymmärrät. On erittäin typerää ja lyhytnäköistä sotkea asioita keskenään, eikö vain?

• ei ollut kyse?
        Tuija kirjoitti:

Tähän kyseiseen asiaan eivät säästöt liityneet mitenkään. Siitä oli kyse ja sen varmasti fiksuna ihmisenä ymmärrät. On erittäin typerää ja lyhytnäköistä sotkea asioita keskenään, eikö vain?

"Siitä oli kyse ja sen varmasti fiksuna ihmisenä ymmärrät" En ymmärrä, mistä oli kyse, en todellakaan. Vaikka tässä kyseisessä onnettomuudessa ei ehkä suoranaisesti ollut kyse hoitajien vähyydestä, ei se silti poista vastuuta ylemmiltä päättäjiltä, heidän vastuualueeseensa kuuluu nimenomaan, ettei tällaista saa tapahtua! Heidät pitää saattaa vastuuseen kuolemantuottamuksesta! Ei hoitajia voi kaikesta syyttää!

• työlaatua parannettava
        kun lisää kirjoitti:

Listaasi ne surulliset lapsille kotona tapahtuvat vanhempien aiheuttamat tragediat - tulipalot yms.
        Tottakai tässäkin tapauksessa surumme vanhempien kanssa on suuri, mutta toisaalta on myös muistettava ja pidettävä mielessä, että ainakin tässä tapauksessa esim. hoitajia oli hyvinkin paljon ja turvallisuuten oli satsattu - silti vahinko sattui. Jos tästä tulee jotakin sanktioita kuolemantuottamuksesta tms. tuntuu todella väärältä, ettei esim. kuntien poliittisia päättäjiä tuomita myöskin, sillä he ovat pihistäneet rahaa mielenterveystoiminnalta ja se on aiheuttanut valtavia tragedioita ympäri maata.

Vaikka hoitajia olisi kuinka paljon, se ei auta jos he eivät hoida hommiaan, vaan juoruilevat tms. Sellainen on valitettavan yleistä päiväkodeissa, olen huomannut.

• Tuija
        ei ollut kyse? kirjoitti:

"Siitä oli kyse ja sen varmasti fiksuna ihmisenä ymmärrät" En ymmärrä, mistä oli kyse, en todellakaan. Vaikka tässä kyseisessä onnettomuudessa ei ehkä suoranaisesti ollut kyse hoitajien vähyydestä, ei se silti poista vastuuta ylemmiltä päättäjiltä, heidän vastuualueeseensa kuuluu nimenomaan, ettei tällaista saa tapahtua! Heidät pitää saattaa vastuuseen kuolemantuottamuksesta! Ei hoitajia voi kaikesta syyttää!

Eli tässä tapauksessa kyse ei ollut säästöistä. Hoitajia oli paikalla riittävästi. Heidän toimintaansa tilanteessa en ota kantaa, koska en ollut paikalla. Uskoakseni et sinäkään. Mutta jos paikalla oli runsaasti hoitajia, en ymmärrä miten asia liittyisi säästöihin. Päiväkodeissa kun on säästetty nimenomaan vähentämällä henkilöstökustannuksia. Toki muustakin, mutta en usko, että purettu leikkiteline piharakennuksen seinustalla liittyi säästöihin. Väännänkö vielä lisää rautalankaa mutkalle?

• 123
        työlaatua parannettava kirjoitti:

Vaikka hoitajia olisi kuinka paljon, se ei auta jos he eivät hoida hommiaan, vaan juoruilevat tms. Sellainen on valitettavan yleistä päiväkodeissa, olen huomannut.

Tehkää töitä ja lopettakaa työnantajan ajan VARASTAMINEN!

• Aivan niin
        Tuija kirjoitti:

Eli tässä tapauksessa kyse ei ollut säästöistä. Hoitajia oli paikalla riittävästi. Heidän toimintaansa tilanteessa en ota kantaa, koska en ollut paikalla. Uskoakseni et sinäkään. Mutta jos paikalla oli runsaasti hoitajia, en ymmärrä miten asia liittyisi säästöihin. Päiväkodeissa kun on säästetty nimenomaan vähentämällä henkilöstökustannuksia. Toki muustakin, mutta en usko, että purettu leikkiteline piharakennuksen seinustalla liittyi säästöihin. Väännänkö vielä lisää rautalankaa mutkalle?

Aivan.
        Jos säästöistä on kyse ollut, täytyy kysyä, miksi tuo teline oli sinne jäänyt? Eikö sen poiskuljettaminen ollutkaan tärkeä asia? Kaikki säästöt eivät koske päiväkoteja. Tarkkuutta jatkossa.

• Tarkkasilmä
        mutta kirjoitti:

Missä on säästetty jos skidi on yksityisessä päiväkodissa?

• työpaikalla työskennellään
        oletpa outo kirjoitti:

on aina kääntää asia resurssikysymykseksi, kun se on myös laatukysymys. Valvonta petti (vaikka tarpeeksi henkilkuntaa) ja sillä siisti. Seurauksen tässä valitettavassa tapauksessa tiedämme.

• lopeta itse
        123 kirjoitti:

Tehkää töitä ja lopettakaa työnantajan ajan VARASTAMINEN!

kuules vapaapäivä, ja siksi toiseksi jos "varastan" työnantajaltani, se on minun oma asiani. Olen näet oma työnantajani.

• 3466
        lopeta itse kirjoitti:

kuules vapaapäivä, ja siksi toiseksi jos "varastan" työnantajaltani, se on minun oma asiani. Olen näet oma työnantajani.

Hä?

• :( :(
        3466 kirjoitti:

Hä?

ihmeessä ammattiauttajan puheille, ehkä sinua voidaan auttaa!

• yksinkertainen?
        Tuija kirjoitti:

Nimenomaan säästöistä on kysymys, kun verorahoista on säästetty, niin joudutaan antamaan hoitovastuu yksityiselle puolelle ja siellä ei tunnetusti ole kiikarissa muu kuin raha, ei lasten (tai muiden hoidokkien) hyvinvointi. Palkataan osaamattomia sieltä mistä saadaan, vaikka EilaKaislalta tilapäisvoimaa, kun kukaan ei tule sillä palkalla töihin muuten. Siis yksityistäminen on = hoidon huonontuminen. Siitä säästetään nimenomaan tällätavoin. Etkö ymmärrä, vai pitääkö muuttaa kieltä joksikin muuksi kieleksi, savoksi ehkä?

• Helena
        Vera kirjoitti:

En tiedä minkä ikäinen olet, mutta älykkyystasosi ei ole huima. Asia on täysin retorinen. Miten kuvittelet mm. aitojen tarhojen ympärille ilmestyvän. Teillä ne vissiin kasvavat itsestään.

Tarhoilla on paljon investoitavia ja parannettavia kohteita, joilla on oleellinen merkitys turvallisuuteen.

Et nähtävästi tunne liiketaloutta, kun moista täällä puhelet, joten kouluun takaisin siitä mars, mars.

Ps. Toisten nimittelyllä näytät epäkypsyytesi :)

• Juups

"Vaikka jokainen kuolema onkin suuren surun aihe, ei elinympäristöä voida tehdä 100%:n turvalliseksi. Montako lasta leikki v. 2004 päiväkodeissa? 10000? 50000? 100000? Heistä yksi hukkui, eli päiväkoti oli vähintään 99,99%:lle turvallinen."
        Tuota minäkin olen ajatellut. Päiväkodit ovat mielestäni turvallisia, kun suhteuttaa sattuneet vahingot niissä hoidettavien lasten määrään. Vertailun vuoksi olisi kiva tietää, kuinka monta vahinkoa sattui esim. viime vuonna kotihoidossa oleville lapsille suhteutettuna kotihoidossa olevien lasten lukumäärään. Veikkaanpa että paljon enemmän. Näistä vaan ei puhuta, kun tapahtuneesta ei voi syyttää muita kuin itseään. Sama kun tapahtuu päiväkodissa, on helppo osoittaa sormella päiväkodin henkilöstöä ja huutaa suureen ääneen: "sun vika"!
        Tosiasia on, että virheitä tekevät kaikki. Vaikka kuinka vahtisi ja hoitaisi hyvin lasta, voi silti sattua ns. "kun käänsin sekunniksi selkäni..." -vahinko. Vai kehtaako joku väittää itseään yli-ihmiseksi?
        Esim. olen itse ollut kotihoidossa kouluikään asti, ja muistan elävästi seuraavan tapauksen: Äiti oli meidän lasten kanssa pihamaalla. Kun hän käänsi hetkeksi selkänsä (laittoi muistaaksen kurakintaita pikkusiskolleni), pikkuveljeni karkasi pihasta. Siinä olikin sitten monen tunnin operaatio ennen kuin poika löydettiin - ehjin nahoin. Huonostikin olisi voinut käydä - vieressä joki ja kapea, vilkasliikenteinen tie. Muutamia vuosia myöhemmin naapurustossa 1,5-vuotias lapsi hukkui pihan laidalla olevaan ojaan, kun äiti oli vastannut puhelimeen ja kiinnittänyt huomionsa keskusteluun pariksi minuutiksi. Että sattuu näitä hyvillekin vahtijoille.

• EHKÄPÄ
        Tarkkasilmä kirjoitti:

Missä on säästetty jos skidi on yksityisessä päiväkodissa?

Ehkäpä on säästetty matkoissa. Jos ainoa päiväkoti lähellä on yksityinen, niin sinne sitä haetaan. Ei yksityinen päiväkoti tarkoita, että siellä on vain varakkaide lapsia.

• valikoivaako
        mutta kirjoitti:

Kukas sitten vastaa siitä, kun pelkästään Suomessa kuolee esim. tulehduskipulääkkeiden aiheuttamiin seurauksiin yli 300 (lue kolmesataa) ihmistä, jopa tilastojenkin mukaan!
        Kuten tiedämme, tilastohan edustaa vain osatotuutta.
        Todellinen määrä oletettavasti on tietenkin huomattavasti suurempi.

Liikennekuolemien määrä ylittää 400. Suuruusluokka siis edustaa samaa kokoa. Kuitenkaan näiden yli 300:n kohtalosta, asiasta ei paljoa hiiskuta!
        Sensijaan liikenneturmista nähtävät otsikot ovat lähes päivittäisiä! Valikoivaako?

• rahako ratkaisu
        oletpa outo kirjoitti:

Eikös se ole ollut tapana jo maailman sivu, että mitä isot edellä, sitä pienet perässä!!!
        Jos isotkaan eivät välitä työnsä tuloksista, eikä mitä ne tulokset sitten vaikuttavat sillä tasolla, jossa niitä toteutetaan, niin kyllähän tämä oppi kovin helposti, ja vain pienen harjoituksen jälkeen opitaan!

Tässä on jälleen yksi valitettava esimerkki, kun ainut motiivi on vain se raha, jonka ympärillä kaikki pyörii, eikä työn eikä toiminnan lopputuloksista sitten ole väliä.
        Myöskään loogisen aivotoiminnan perusedellytyksiä, syyn ja seurauksen suhteista, näkemyksistä, ei voida ymmärtää, tai on ainakin aivan liian vaikeaa, koskapa kaatuilevia rautarakenteita jätetään tällaisiin paikkoihin !!!

Onpa mielenkiintoista havaita, jopa todetakin, että kaikkin mahdollisiin paikkoihin, ja tapauksiin löytyy näköjään apu siitä RAHASTA, ja sen puuttesta taas kaikki ongelmat johtuu! Näyttää, että tässäkin, kovin valitettavassa tapauksessa, sitä pelastavana enkelinä mainostetaan!
        Mutta jos oikein hölmöillään, ja toimitaan suorastaan normaalin järjenkäytönkin vastaisesti, tuskinpa siinä edes miljoonatkaan auttavat, joskin sen sanotaan kyllä rauhoittavan!

• tinde

mitä ettekö päiväkodissa vahitalapsia tää ei voi olla tottta vahtikaaa ette varmaaan haluuu et omatkaaa lapset kuoleee

• hoitaja

Kuinka moni teistä on ollut päiväkodissa töissä kun täällä noin avoimesti arvostelette meidän työtä??? Jos noin harmittaa niin menkää kaupungin päättäjille valittamaan ja anomaan meille lisää rahaa, juuri on nimittäin tullut tieto että taas päivähoidon puolelta vähennetään rahoja, joka aiheuttaa sen ettei päiväkoteihin pystytä palkkaamaan tarpeeksi hoitajia, eli lapsia on aivan liikaa suhteessa hoitajiin!

Toisinaan joutuu olemaan jopa yksin lasten kanssa ulkona, kun varahenkilöitä ei saada ottaa sairaiden työntekijöiden tilalle, joten voitte vain miettiä voiko silloin olla silmät jokapuolella!!!

• surkeaa toimintaa hartola

SILLE JOLLE VASTUU KULUU TÄSSÄASIASSA KANTAKOON MYÖS ,ELI TUOMIO TAHALLISESTA TAPOSTA EINKAUTISEEN VANKEUTEEN ,JA MAKSAMAAN VANHEMMILLE KAIKESTA KÄRSIMYKSISTÄ VÄHINTÄÄN 1 MILJOONA EUROA KERTA SUORITUKSENA .RAHALLA EI IHMIS HENKEÄ VOI PELASTAA MUTTA OLKOON VAROITUS ENNAKKO TAPAUS MUILLE ETTEI SAA HEITTÄÄ KAATUILEVIA RASKAITA TAVAROITA LASTEN LEIKKIPAIKOILLE .OTAN OSAA SURUUNNE HYVÄT VANHEMMAT .HARTOLAN ROUVA JOEN VARRELTA

• Vera

Kukaan ei voi olla noin idiootti!

• hyvä
        Vera kirjoitti:

Kukaan ei voi olla noin idiootti!

Ikävä kyllä maailmaan mahtuu montakin tuollaista ajattelematonta - pikkusieluista idioottia.
        Lähetetään me osanottomme, niin menehtyneen lapsen omaisille kuin, kuin sureville tarhalaisillekkin.

• kaksonen

sehän on aina ollut totta että lapset leikkivät ja tekevät mitä vain kun aikuiset ohjaajat vain juttelevat keskenään. katsokaapa vaikka päiväkodin pihaan niin siellä ne vain juttelevat ja lapsilla saattaa olla vaarallinenkin tilanne meneillään. ei ne enää osaa katsoa kun ovat olleet töissä useampiakin vuosia. alkuun se menee niin että suurinpiirtein mennään joka lapsen perässä mutta sitten se innostus loppuu ja alkaa tapahtumaan. tuo kuolema on kyllä sieltä aivan hirveimmistä päästä. joskus tulee kuhmuja lapsille ja ohjaajat ei huomaa mitään.

• sivusta seuranut

On hoitajia valvomassa pihalla mutta juttelevat
        tosiaan keskenään vaan omia juttuja !
        Sen näkee ohikulkijakin kun seuraa päivä-
        kodin pihan touhuja .
        Lapset touhuu omiaan ja tappelevat !!!
        Pihoilta pitää tietenkin poistaa kaikki epämääräiset rakenteet ,mutta sitten vasta
        huomataan kun näin vakavaa tapahtuu.
        VALVOVIA tätejä juorutätejen tilalle !!

Kuka VALVOO valvojia....siinä pulma !!

• huolestunut äiti
        sivusta seuranut kirjoitti:

On hoitajia valvomassa pihalla mutta juttelevat
        tosiaan keskenään vaan omia juttuja !
        Sen näkee ohikulkijakin kun seuraa päivä-
        kodin pihan touhuja .
        Lapset touhuu omiaan ja tappelevat !!!
        Pihoilta pitää tietenkin poistaa kaikki epämääräiset rakenteet ,mutta sitten vasta
        huomataan kun näin vakavaa tapahtuu.
        VALVOVIA tätejä juorutätejen tilalle !!

Kuka VALVOO valvojia....siinä pulma !!

Eli itse kuljen pienen, 1,5 vuotiaan lapsen kanssa päivittäin kävelyillä useammankin päiväkodin ohitse. Ei ole mitenkään tavatonta että joku taapero siellä pihalla puuhailee täysin omiaan hoitajien höpistessä keskellä pihaa. Tutuillanikin kävi niin, että äiti vei lapsen aamulla hoitoon ja isän hakiessa lasta iltapäivällä kotiin pihalla olleet epäilivät koko lapsen paikallaoloa! Vasta talon sisältä löytyi hoitaja joka tiesi lapsen olevan hoidossa, ja lopulta se löytyikin sitten pihalta (!). Eli pihalla olevat hoitajat eivät edes tienneet ulkoilevien lasten lukumäärää... Itse en kyllä vie lastani päiväkotiin ennen kuin on ihan pakko. Yritän kyllä ensisijaisesti löytää muita hoitomuotoja tarvittaessa.

• Anni

On ihan pakko sanoa oma mielipiteeni tähän juoruilukeskusteluun. Toimin sijaisena eri päiväkodeissa silloin tällöin. Pihalla on yleensä 2-4 lastentarhanopettajaa ja lapsia vilisee 30-40 pihalla. Piha on iso ja lapset saavat leikkiä ja juoksennella siellä lähes miten haluavat. On todella vaikeata laskea ovatko kaikki lapset nyt pihalla vai onko joku karannut aidan alta.

Tärkeää olisi että pienillä lapsilla (1-3v) olisi henkilö joka koko ajan tietää missä tämä liikkuu. Tästä vanhemmille lapsille pitäisi selittää ja myös tarkistaa että he ovat ymmärtäneet sen asian että miksi päiväkodissa ollaan ja miksi sieltä ei saa karata. Hoitajien tulee myös oppia tuntemaan ryhmänsä lapset jotta tietävät että jos joku on "potentiaalinen karkaaja"

Tappeluita ja kuhmuja lapsille tulee tuon tuosta, mutta eräs sosiaalinen taito on myös riitojen selvittely toisten lasten kanssa. Tästä ei aina tule mitään ja silloin lastentarhanopettajat ovat olemassa.

En väitä etteikö hoitajat juoruilisi pihalla toisten hoitajien kanssa, mutta olen myös huomannut sen että jokainen hoitaja pitää silmässä lapsia, vaikka sitä ei ulkopuoliset tielläkävelijät huomaisikaan. Lapset kyllä tulevat hoitajan luo jos heillä on ongelmia tai huolia.

Myös minä juttelen muiden hoitajien kanssa jotta saisin aikani kulumaan, mutta pidän myös siitä että saan muutamia lapsia yhteisen leikin (pikipata, hyppynari tms) pariin.

Pointtina tässä kirjoituksessa oli se, että lastentarhanopettajan työ ei ole helppoa tai mitenkään ruusuilla tanssimista. Tosia asia on, että hoitajia on vähän, ja lapsia on paljon, lähes joka päivä joku hoitaja on lomalla ja sijaiset vaihtuvat usein. Lapset ovat vilkkaita ja liikkuvaisia eikä kukaan voi koko ajan hengittää heidän niskaansa.

• pph
        Anni kirjoitti:

On ihan pakko sanoa oma mielipiteeni tähän juoruilukeskusteluun. Toimin sijaisena eri päiväkodeissa silloin tällöin. Pihalla on yleensä 2-4 lastentarhanopettajaa ja lapsia vilisee 30-40 pihalla. Piha on iso ja lapset saavat leikkiä ja juoksennella siellä lähes miten haluavat. On todella vaikeata laskea ovatko kaikki lapset nyt pihalla vai onko joku karannut aidan alta.

Tärkeää olisi että pienillä lapsilla (1-3v) olisi henkilö joka koko ajan tietää missä tämä liikkuu. Tästä vanhemmille lapsille pitäisi selittää ja myös tarkistaa että he ovat ymmärtäneet sen asian että miksi päiväkodissa ollaan ja miksi sieltä ei saa karata. Hoitajien tulee myös oppia tuntemaan ryhmänsä lapset jotta tietävät että jos joku on "potentiaalinen karkaaja"

Tappeluita ja kuhmuja lapsille tulee tuon tuosta, mutta eräs sosiaalinen taito on myös riitojen selvittely toisten lasten kanssa. Tästä ei aina tule mitään ja silloin lastentarhanopettajat ovat olemassa.

En väitä etteikö hoitajat juoruilisi pihalla toisten hoitajien kanssa, mutta olen myös huomannut sen että jokainen hoitaja pitää silmässä lapsia, vaikka sitä ei ulkopuoliset tielläkävelijät huomaisikaan. Lapset kyllä tulevat hoitajan luo jos heillä on ongelmia tai huolia.

Myös minä juttelen muiden hoitajien kanssa jotta saisin aikani kulumaan, mutta pidän myös siitä että saan muutamia lapsia yhteisen leikin (pikipata, hyppynari tms) pariin.

Pointtina tässä kirjoituksessa oli se, että lastentarhanopettajan työ ei ole helppoa tai mitenkään ruusuilla tanssimista. Tosia asia on, että hoitajia on vähän, ja lapsia on paljon, lähes joka päivä joku hoitaja on lomalla ja sijaiset vaihtuvat usein. Lapset ovat vilkkaita ja liikkuvaisia eikä kukaan voi koko ajan hengittää heidän niskaansa.

Viekää lapset perhepäivähoitoon. siellä hoitsu valvoo varmasti, kun ryhmässä vain neljä lasta. Tietävät koko ajan keitä lapsia on paikalla ja puuttuvat vaaratilanteisiin varmasti.Välinpitämätöntä perhepäivähoitajaa ei ole.

• marika
        pph kirjoitti:

Viekää lapset perhepäivähoitoon. siellä hoitsu valvoo varmasti, kun ryhmässä vain neljä lasta. Tietävät koko ajan keitä lapsia on paikalla ja puuttuvat vaaratilanteisiin varmasti.Välinpitämätöntä perhepäivähoitajaa ei ole.

alusta asti olen päättänyt,että koskaan en vie lastani päiväkotiin! itse olen nuorena ollut työharjoittelussa päiväkodissa vauvaosastolla ja totuus oli kylmä: hoitajat eivät huolehdi lapsista! oma tyttäreni on alusta asti ollut perhepäivähoitajalla ja tulee aina olemaan! parempaa hoitopaikkaa ei ole!

• Kokemusta on
        pph kirjoitti:

Kyllä niitäkin on. Jotka ei välitä hoidokeistaan.

• maaritti
        pph kirjoitti:

Mä ainakin koulutettuna päivähoitajana oon nähnyt paljonkin perhepäivähoitajia,jotka ei vahdi lapsia ollessaan leikkipuistossa.Siellä lapset hilluu kuka missäkin ja hoitaja vaan juoruilee toisten perhepäivähoitajien kanssa.Joten en todellakaan luottais niihinkään...

• äiti
        Kokemusta on kirjoitti:

Kyllä niitäkin on. Jotka ei välitä hoidokeistaan.

pelkäsi perhepäivähoitajaa...rähjäsi heille niin että lapselle tuli pelkotiloja. Nyt päiväkodissa ja onnellisempi kun koskaan. Minun kuullen ei rähjännyt vaan lässytti lapsille, mutta kuulin tässä jokin aika sitten sen kyseisen hoitajan, oli hoitolasten kanssa liikenteessä ja aika kaukana oli se herttainen mummeli jota minulle esitti. Ammattimaisesta käyttäytymisesta todella kaukana.

• kokemuksesta tiedän
        pph kirjoitti:

Vahinkoja voi sattua perhepäivähoitajallekin. Oma tyttäreni jäi puolitoistavuotiaana perhepäivähoitajan pihalle peruuttavan pakettiauton alle ja kuoli.

• Robert57

• töissä
        Anni kirjoitti:

Sinä muka päiväkodissa töissä.haluaisinpa vaan nähdä päiväkodin joka pihalla 2-4 lastentarhanopea!Annat ymmärtää että Lto:jat siellä lapsia hoitaa.Kyllä ne muualla ainakin ovat päivähoitajia jotka pihalla seisoskelevat.Lastentarhanopettajat eivät yleensä edes enää iltapäivisin tule pihalle vaan ovat sisällä "suunnittelemassa".Kovimman työn tekevät lasten kanssa kyllä aivan muut henkilöt kuin Lto:t.

• kuvitella

et meidän pojalle kävisi noin.
      TARHASSA! mitä nämä hoitsut tekee siellä??
      minun mielesta niiden pitäisi vahtia mitä kullan nuput siellä tekee!
      en itse antaisi anteeksi missään tilanteessa tälläista tapahtumaa.

ja kuinka sinne on jätetty telineitten osia???

mutta vastuu on hoitsuilla ei lapsi saa kuolla päivähoidossa. sen pitää olla turvallinen paikka mihin lapset jättää hoitoon päiväksi.

otan osaa vanhempien suruun.

• Hoitajilla vastuu!

Kuka päiväkodissa lapsia valvoo jos ei hoitajat? Eihän tässä kohta enää uskalla päästää lapsiaan päiväkotiin ja kouluun ollenkaan! Pieniä haavoja/naarmuja joskus sattuu leikin temmellyksessä, mutta että tuollainen "vahinko"??Muijat senkun juoruaa keskenään, ja lapset tekee mitä huvittaa.VASTUU ON HOITAJILLA!!! Kenelläkäs muulla? Sen takia vanhemmat vievät lapsensa hoitoon, että lapset olisivat TURVALLISESSA HOIDOSSA sen aikaa kun vanhemmat ovat töissä! Sen takiahan päiväkodit on perustettu!

Otan osaa vanhempien suureen suruun ja tuskaan.

• Mies Pispalasta

Joka vuosi kuolee lapsia kotipiirisä esim. seuravaankaltaisissa onnettomuuksissa.
      Isä perustaa traktorilla ylitse, tulitikkuleikki tai joulukuusi sytyttää tulipalon, ikkuna on auku ja oops...,pihapiirissä tai sen välittömäsä läheisyydessä on vanha kaivo tai joku vesilätäkkö ja sitten molskis, kotikadulla on kiva leikkiä kunnes tulee se päivän ainoa autobiili ja mäiskis.

Olen aina pelännyt elämää, koska se on täynnä riskeja. Kaikkea sellaista sattuu, mitä ei nyt yleensä kuvittelisi sattuvaksi.

Ihmislapsen elo on huteralla pohjalla maailman turvallisimmissakin maissa, kuten Suomessa.

Ainaista kuoleman arjon laaksoa koko elämä.

• Enkelitär-hoitaja

Joka aamu viedessänne lasta hoitoon, että enkelit ja taivaan isä olisi hänen kanssaan, rukoilkaa hoitajille voimia ja nähdä tilanteet, itse monen hoitajana pelkään aina pahinta, mutta jätän kaikki taivaan isän huomaan ja valvon parhaani mukaan, muuta en osaa.

Nuoria hoitajia pitäisi valistaa enemmän, elämänkokemuksen myötä oppii, että vahinko ei tule kello kaulassa ja silmistä ei auta yhtään päästää pois pientä lasta.
        Lapsia vieressä nytkin ja silmät seuraa.

• Tarkkasilmä
        Enkelitär-hoitaja kirjoitti:

Joka aamu viedessänne lasta hoitoon, että enkelit ja taivaan isä olisi hänen kanssaan, rukoilkaa hoitajille voimia ja nähdä tilanteet, itse monen hoitajana pelkään aina pahinta, mutta jätän kaikki taivaan isän huomaan ja valvon parhaani mukaan, muuta en osaa.

Nuoria hoitajia pitäisi valistaa enemmän, elämänkokemuksen myötä oppii, että vahinko ei tule kello kaulassa ja silmistä ei auta yhtään päästää pois pientä lasta.
        Lapsia vieressä nytkin ja silmät seuraa.

Mä ainakin rukoilen että sä muistasit ottaa sen aamulääkkeen.

• yksi mielipide

Kirjoitit asiaa...kotipihassa sattuu onnettomuuksia kuten muuallakin. Itseasiassa paljon enemmän, uskotaan että kotona on turvallista leikkiä, myös siellä voi mm. tukehtua lelun pieneen osaan.

Monen tulisi tutustua päiväkoti-toimintaa. Se ei ole yksi suuri piha ja yhdet valvojat. Usein paikka on jaettu erikokoisiin alueisiin, jossa kunkin ikäisen ryhmän lapset leikkivät valvojien silmien alla.

ja uskokoon ken haluaa niin lasten lukumäärä lasketaan TODELLA usein. Sitä ei kukaan ulkopuolinen näe. Tosiasia on myös, että lapset haluavat leikkiä keskenään ilman hoitajaa (mikä näyttää juuri siltä juoruamiselta) mutta tarkemmin katsellessa huomaa kuinka vähän väliä joku hoitaja poistuu ja katsoo tilannetta. ihan pieneen kinaan ei aikuinen voi heti mennä väliin, on osattava seurata tilannetta.

Lapsia lasketaan, aikuiset puhuvat keskenään, heidän kanssaan leikitään jos haluavat, mutta lapsille on tärkeätä toisten lasten seura.

Mitä esimerkiksi lasten karkaamiseen tulee..serkkuni otti ja lähti päiväkodin pihasta. Kukaan ei syyttänyt hoitajia, koska kyseinen ihana tyttö on vikkeläjalkainen.

Lapsia ei voi sekunnittain laskea, jokainen lapsi osaa keksiä keinon millä poistua, tavalla jota aikuinen ei ymmärrä. Meidän Aikuisten tulee muistella itse omaa lapsuuttamme. Minä ainakin ihan normaalina kilttinä tyttönä otin ja karkasin usein omastakin pihasta.

ja lapset menevät mitä ihmeellisimpiin paikkoihin leikkimään, jossa ikävä kyllä voi seuraukset olla huonot. Niin teemme me aikuisetkin.

Mietitäänpä teemmekö me aina oikein joka asiassa? Kuljemme päin punaisia? Työmaalla käytämmekö kaikkia turvavarusteita, olemmeko varovaisia toimistoissakin tuoliemme kanssa (tiedän että kun sillä kaatuu selälleen voi kuolla),käytämme tehtaissa kaikkia ohjeita juuri niin kuin pitää.

Onko työpaikoilla kaikki tavarat oikeassa paikassa ehjänä ja niin että kukaan ei kompastu niihin. Jätämmekö me itse tavaroita levälleen koska emme tarvitse niitä ja parempi nostaa pois paikaltaan, että saa ehjän tilalle (vanhan voi laittaa vaikka viereen lattialle ja vien heti...)juuri jokin aika sitten kaksi työmiestä kuoli kun telineet eivät olleet kunnolla kiinni, samantyylinen asia.

Olen työskennellyt molemmissa paikoissa niin lastentarhassa kuin toimistossa ja tehtaassa. Olen varma, että jokainen paikka on yhtä turvalliseksi tehty kuin voimme, joskus sattuu ikäviä tapauksia, niiltä ei voi maailmassa välttyä.

aikuiset ovat varmasti parhaansa mukaan tekemässä työtään. Lastenhoitaminen on huonopalkkaista hommaa kuten mm. poliisin. silti työntekijöitä riittää. Se on sitä ns. kutsumustyötä, jota todella halutaan tehdä.

Olen varma, että lapset ovat turvassa niin kotona kuin hoidossa liika hoivaaminen on pahasti. Aina verrataan kuinka entisaikaan kaikki oli hyvin. Miten olen hengissä vaikka en ole käyttänyt pyöräilykypärää, olen juossut leikkimässä niin metsässä kuin kaduilla, olen leikkinyt puistoissa iltaisin ilman valvojaa, tehnyt majoja jne. olen silti täysissä voimissa onnellinen turvallisesta lapsuudesta

ja kunnioitan niin kotiäitejä kuin lastentarharhan/perhepäivähoitajia! Kaikki he haluavat lapsille parasta! Aina ei vain voi voittaa, se on elämän tosi asia!

• pumpuliemo

.. on pitää lapset kotona. Niitä ei saa päästää pihalle, tarhaan, kavereille, ei ottaa kaupungille mukaan jne. Missä tahansa voi sattua mitä tahansa. Niin ikävää kuin onkin niin sellaista on elämä.

• ja varsinkin tapahtuu

Niin se on, aina sattuu ja tapahtuu kun nousee sängystä ylös ja lähtee maailmalle.

Kolmen lapsen isänä olen jo antanut itselleni mielenrauhan; en voi koko aikaa pelätä kun lapseni tekevät sellaista mistä he tulevat onnellisiksi. Siis leikkivät hurjia leikkejä, kiipelevät, uivat, pyöräilevät... Joutuisin hullujenhuoneelle jos koko ajan murehtisin....

Olenhan itsekin ollut samanlainen

• Nimetön

Sinun lapsesi ovatkin elossa.

• Vera

Suomen päiväkodeissa sattuu kuolemaan johtavia tapaturmia todella vähän. Viime vuonna kokonaista yksi kappaletta. Määrää ei voi verratakaan siihen, kuinka paljon kotona tapahtuu vastaavaa. Ja päiväkodissa kuitenkin vietetään todella paljon aikaa. HERÄTKÄÄ PAHVIT!
      Ymmärrän kyllä, että yksikin tapaus on liikaa, mutta sellaista elämä on. Täysin turvallista ympäristöä on mahdotonta kehittää, menettämättä samalla kaikkia virikkeitä.

• isä-75

Jostakin syystä päiväkotien tädit eivät viitsi pitää yhtä hyvää huolta pienistä pojista päiväkodeissa. Näitä sitten kuolee säännöllisin väliajoin hykkumalla tai muuten.

Tämä on valitettavaa.

• Vera

Jostain syystä lasten vanhemmat eivät viitsi pitää lapsistaan hyvä huolta kotona ja vapaa-ajalla. Näitä sitten kuolee todella usein tulipaloissa, hukkumalla, putoamalla, vanhempansa tahallaan tappamana tai muuten.

• tulevaisuuteen

Onko tämänkin tapauksen kohdalla niin, että olennaisinta kaikessa on syyllisten löytäminen ja rankaiseminen?

On totta, että nykypäivänä päivähoidon(kin) resurssien karsiminen on johtanut usein vajaamiehitykseen päiväkodeissa. Keskeisimpiä syitä on sijaisten palkkauskielto, joka käsittääkseni (?) on voimassa myös Espoossa (ainakin lyhytaikaisten). Tässä tapauksessa kuitenkin on miehitys ollut kunnossa. Toki voidaan myös syyttää töissä olleita, erityisesti jostakin, mistä ei tiedetä.

Syyllisten löytäminen on kuitenkin toissijainen asia. Olennaisinta on löytää ne keinot, joilla tämänkaltaisten onnettomuuksien tapahtuminen voidaan jatkossa estää.

Asiaa, että purettuja rakenteita ei saisi jättää lojumaan, mutta minkäs aina teet? Yksikään onnettomuus ei yleensä tapahdu sielä, missä sen odottaa tapahtuvan, koska siihen on varuduttu.

Otetaan onkeemme ja toimitaan tarkemmin jatkossa.

• päät vadille

Kun päättäjät ovat kuitenkin vastuussa näistä säästökuureista, on heidänkin kannettava vähintään yhtä suuri, ellei suurempi vastuu tällaisesta trgediasta. Nyt siis sosiaali-ja terveysministerin on syytä erota, sillä hänellä on päävastuu tästäkin asiasta!

• Tuija
        päät vadille kirjoitti:

Kun päättäjät ovat kuitenkin vastuussa näistä säästökuureista, on heidänkin kannettava vähintään yhtä suuri, ellei suurempi vastuu tällaisesta trgediasta. Nyt siis sosiaali-ja terveysministerin on syytä erota, sillä hänellä on päävastuu tästäkin asiasta!

Miten säästökuuri liittyi tähän nimenomaiseen tapahtumaan?

• tulevaisuuteen
        Tuija kirjoitti:

Miten säästökuuri liittyi tähän nimenomaiseen tapahtumaan?

Juuri niin, ei mitenkään, varsinkaan päivähoitopuolella. Ei asia kuulu ministerinkään vastuulle, eikä edes Espoon kaupungin päiväkerhotyöstä vastaavankaan. Toki, onkeen on otetaava ja mahdolliset virheet korjattava. Sillä luodaan turvallisempaa tulevaisuutta.

• mulle kuuluu

Sortunut vanhan vesikaivon kansi, täynnä vettä,soratulla tyhjällä tontilla, veden sorvaama onkalo, syvä ja lapsen mahtuva, rikkinäisiä kaivonkansia. Nämä kaikka on tullu vastaan viimeisen vuoden aikana ulkoilluttaessani koiraa. Kun ilmoitat asiasta kaupunkille tai poliisille, niin mitään ei kerta soitolla tapahdu, ensin haitaan kenelle se kuuluu ei kuulu maille, lainkaan ajattelematta vaaraa. pientä ihmisen alkua, lapsia.
      Miten on lainkaan mahdollista että päiväkodin piha-alueelle jätetaan purkujätettä. AHAA ei kuulunut purkuporukalle jätteen pois kuljetus vaan jollekin toiselle.

• Jonsson

Tapaturmainen kuolema on aina järkytys ja suuren surun aihe. Varsinkin, jos ja kun kyseessä on vielä lapsi. Näitä ei toivoisi kenenkään kohdalle todellakaan sattuvan, mutta fakta on se, ettei näiltä voida aina välttyä. Ja onhan noita tapaturmia sattunut ihan valvonnan allakin. Kaikki saattaa olla joskus sekunneistakin kiinni ja silloin ei tarkkaavaisinkaan valvoja ehdi tekemään juuri mitään, ellei sitten koko ajan kulje lapsen rinnalla. Jotta näiltä vältyttäisiin, täytyisi jokaiselle lapselle hankkia päiväkodissa ns. henkilökohtainen valvoja, joka kulkisi koko ajan lapsen mukana, herpaantumatta hetkeksikään. Vaan eipä taida resurssit riittää mistään sellaiseen.
        Tarkempia taustoja tietämättä, en lähde hakemaan syyllistä/syyllisiä valvojien joukosta. Ja muutenkin; on varmasti järkyttävä kokemus myös valvojille ja taatusti melko rankka itsesyytösten paikka. Oli "syyllinen" sitten kuka tahansa. Jos hakemalla täytyy syyllisiä lähteä hakemaan, niin mielestäni päävastuu on tässä tapauksessa sillä ihmisellä tai instanssilla, joka oli jättänyt pihalle jotain sellaista, joka ei todellakaan päiväkodin pihaan kuulu - eli se purkujäte.
        Jollain on viimekädessä ollut velvollisuus ja työ siirtää purkujäte pois päiväkodin pihasta ja se, joka tätä ei ole hoitanut, kokekoon vaikka niitä itsesyytöksiä, koska vastuu on ollut Hänellä.
        Valvojien syyttäminen on mielestäni turhaa, koska he ovat tuskin purkujätettä pihaan halunneet tai jättäneet ja Heillä tuskin on ollut velvollisuutta toimittaa purkujätettä pois pihasta. Purkujätteiden hoitaminen ei kuulu valvojien toimenkuvaan. Heidän on tarkoitus valvoa, ei siirrellä jätteitä.

• Iiris
        Jonsson kirjoitti:

Tapaturmainen kuolema on aina järkytys ja suuren surun aihe. Varsinkin, jos ja kun kyseessä on vielä lapsi. Näitä ei toivoisi kenenkään kohdalle todellakaan sattuvan, mutta fakta on se, ettei näiltä voida aina välttyä. Ja onhan noita tapaturmia sattunut ihan valvonnan allakin. Kaikki saattaa olla joskus sekunneistakin kiinni ja silloin ei tarkkaavaisinkaan valvoja ehdi tekemään juuri mitään, ellei sitten koko ajan kulje lapsen rinnalla. Jotta näiltä vältyttäisiin, täytyisi jokaiselle lapselle hankkia päiväkodissa ns. henkilökohtainen valvoja, joka kulkisi koko ajan lapsen mukana, herpaantumatta hetkeksikään. Vaan eipä taida resurssit riittää mistään sellaiseen.
        Tarkempia taustoja tietämättä, en lähde hakemaan syyllistä/syyllisiä valvojien joukosta. Ja muutenkin; on varmasti järkyttävä kokemus myös valvojille ja taatusti melko rankka itsesyytösten paikka. Oli "syyllinen" sitten kuka tahansa. Jos hakemalla täytyy syyllisiä lähteä hakemaan, niin mielestäni päävastuu on tässä tapauksessa sillä ihmisellä tai instanssilla, joka oli jättänyt pihalle jotain sellaista, joka ei todellakaan päiväkodin pihaan kuulu - eli se purkujäte.
        Jollain on viimekädessä ollut velvollisuus ja työ siirtää purkujäte pois päiväkodin pihasta ja se, joka tätä ei ole hoitanut, kokekoon vaikka niitä itsesyytöksiä, koska vastuu on ollut Hänellä.
        Valvojien syyttäminen on mielestäni turhaa, koska he ovat tuskin purkujätettä pihaan halunneet tai jättäneet ja Heillä tuskin on ollut velvollisuutta toimittaa purkujätettä pois pihasta. Purkujätteiden hoitaminen ei kuulu valvojien toimenkuvaan. Heidän on tarkoitus valvoa, ei siirrellä jätteitä.

ei ole päiväkodissa, sillä sen ikäistä ei saa laskea silmistään juuri hetkeksikään. Päiväkodin suuressa ryhmässä, suurella pihalla vahtiminen on tosi vaikeaa. Kuntien harjoittama typerä politiikka, jossa kotihoidon tuen kuntalisiä karsitaan ja perhepäivähoitoa vähennetään, on aika väärä.

• sjkjgf
        Iiris kirjoitti:

ei ole päiväkodissa, sillä sen ikäistä ei saa laskea silmistään juuri hetkeksikään. Päiväkodin suuressa ryhmässä, suurella pihalla vahtiminen on tosi vaikeaa. Kuntien harjoittama typerä politiikka, jossa kotihoidon tuen kuntalisiä karsitaan ja perhepäivähoitoa vähennetään, on aika väärä.

Kuinka paljon sitten henkilökuntaa tulisi olla paikalla, tässä tapuksessahan ainakaan ei sattuneella todellakaan ollut mitään tekemistä henkilökuntapulan kanssa, hoitajia oli kyllä riittävästi.

• MammaMu

Itse olen ollut töissä päiväkodissa ja näin jälkeen päin ihmettelen ettei mitään sattunut, liian vähän henkilökuntaa oli jatkuva ongelma. Tässä tapauksessa oli tarpeeksi henkilökuntaa mutta mietin mitä he tekivät pihalla ja miten 2 vuotias jätetään ilman valvovaa aikuista ?
      Itse päätin kun sain lapsia, he eivät mene päiväkotiin, onneksi meillä talous antaa myöden että voin olla kotona, nuorin 5 v.

Kotimme vieressä on yksityinen päiväkoti (ei sama) jossa aikuiset istuvat penkillä ja lapset leikkivät. Lapset eivät saa mennä oven eteen, ai mistäkö tiedän sen ? Juu siitä että aina joku tädeista huutaa penkiltä (!) lapseille, nyt pois sieltä ! Kyseessa yleensä alle 2 vuotias lapsi, piha kun on suunniteltu isoille lapsille, ei vauvakeinua ei pientä liukumäkeä. Eli tämä pienet saavat sitten leikkiä kun ovat n 5 vuotiaita.
      Moni luulee että yksityinen on parempi lapselle mutta kannattaa miettiä ettei kukaan valvo pk menoa...

• eräs mummo

Otan osaa suruun,sekä vanhempien että päiväkodin suruun.Elämä on hiuskarvan varassa monasti.Vaikka kuinka yrittäisi suojella pieniään,ei aina siinä onnistu.Tuskinpa sitä kaatunutta rakennelmaa kukaan tahallaan jätti sinne pihalle...tai tarkoituksella aiheuttaa surua.Ajatelkaa,miten monasti vaarat vaanivat kotonakin...tai liikenteessä,rannoilla,ihan missä tahansa.Ei isä tai äiti,tai päiväkotihenkilökunta voi alkaa suojelusenkeleiksi.Eikä lasta voi määrättömästi rajoittaakaan.Totuushan on ettei jokaista lasta voi koko aikaa seurata katseella.Enkä tarkoita,että puolustelisin huolimattomuutta tässä tapauksessa.Se,joka kaatuvan rakennelman jätti siihen kiikkerälle paikalle on mielestäni vastuussa...ei hoitohenkilökunta.Kuinka he olisivat voineet tietää kuinka huterasti rakennelma oli kiinnitetty?noh,joka tapauksessa,voimia kaikille osapuolille.

• kikka.s

Olen todellakin sitä mieltä, että päiväkodeissa sattuu ja tapahtuu ihan liikaa. Olen itsekin ollut päiväkodissa työssä, ja voin sanoa että monet hoitajat siellä vain juttelevat keskenään, ja lapset tuntuvat tekevän ihan omia juttujaan. Heidänhän nimenomaan pitäisi katsoa lasten perään, koska he ovat täysin vastuussa siitä, mitä lapset päiväkodin ulkona ja sisällä puuhaavat keskenään. Vahinko ei tuu kello kaulassa mutta lasten kanssa oleminen ja heidän perään katsominen on hoitajien työtä, ja silloin nää "kahvipöytäkeskustelut" sais jäädä todellakin vähemmälle. Erityisen kiireisiä tuntuu olevan lastentarhanopettajat, heillä kun ei tunnu olevan ikinä kunnolla aikaa lasten kanssa olemiseen. Taitaa mennä ihan suunnitteluhommiksi vaan tää heidän nykyinen työnsä. Lastentarhanopettaja on aina ensisijaisessa vastuussa siitä, mitä päiväkodissa tapahtuu. Tietysti heilläkin on esimiehensä. Tässäkin tapauksessa ensisijainen vastuu kuului lastentarhanopettajalle.

• ex-päiväkodintyöntekijä

Saman huomion olen tehnyt. Olin muutama vuosi sitten töissä päiväkodissa ja pihaleikit leikittiin ilman aikuisen valvontaa. Toki pihalla oli pari aikuista mutta he olivat jossain kuistilla juoruilemassa, ilman mitään käsitystä mitä pihan perällä tapahtuu. Aloitin harjoittelijana kyiseisessä paikassa, ja sopimuksessani luki ettei harjoittelija saa koskaan vastata yksin ulkoilusta. Monet kerrat olin vasta-aloittaneena 30 lapsen kanssa pihalla. Tein valituksen, sain siirron siivoojaksi.

• Tarkkasilmä

Vaara vaanii ottajaa! Hyökyaallot turistia, kaaharikuski junan matkustajia. Vanhuuskuolema Paula Koivuniemeä... On se niin surkeata, samoin kuin tämän keskustelupalstan taso.

• antza

..nykyajan vanhemmat enää osaa AJATELLA!!!????
      kautta aikain on käynyt onnettomuuksia,uhrina
      lapsi tai aikuinen. eikö millään mene jakeluun,että joka sattuu,se sattuu. tässä ei ollut rikoksesta kysymys,tapaturma. yhtähyvin
      olisi voinut jäädä bussin alle. on paha maku suussa,mutta lapsen hengellä rahastetaan.
      minua oksennuttaa.

• RUmpe

oksennuttaa kaltaisesi ihmiset, pieni lapsi menetti henkensä, ja sinä vaan epäsuorasti puolustelet tapahtunutta. Kyllä tässä tapauksessa varmaan esitutkinta löytää syylliset, valvojiahan oli riittävästi. Ei kaksivuotias voi olla itse syyllinen, hiukan suhteellisuudentajua, kiitos!

• Entinen Enkeli

Taas tehtaasta nimeltä Päiväkoti,lennähti Pikku-Enkeli paikkaan jossa raha tai sen puute ei enää ratkaise puolustuskyvyttömien naperojen turvallisuutta. Ja taas päättäjät kääntävät päänsä sanoen, ei kai niitä sieltä niin kauheasti lentele,,pidetään budjetti tiukkana niin säästyy rahaa "tärkeämpiin" kohteisiin.

• Tuija

Kerropa miten raha vaikutti tähän kyseiseen asiaan. Olen todella kiinnostunut kuulemaan.

• tulevaisuuteen
        Tuija kirjoitti:

Kerropa miten raha vaikutti tähän kyseiseen asiaan. Olen todella kiinnostunut kuulemaan.

Niin, ja kenen raha?
        Yksityinen päiväkoti toimii omalla rahoituksellaan ja vastaa siis itse toiminnastaan. Jos kustannussäästöt vaarantavat turvallisuutta, on siihen puututtava, mutta oliko tästä todellakaan kyse?

Kiipeilyteline oli kuulemma ollut paikalla talven yli, ei siis kuljetusta odottamassa, joten se siitäkin.

Ainoa, mitä kysyn, on hoitajien huolellisuus. Toisaalta, laskekaapa joskus moniko lapsi Suomessa käy päiväkodissa vuosittain ja laskekaa sitten kuolemantapaukset. Aika turvallista sanoisin. Kuitenkin on yksikin tapaus aina liikaa, tässäkin asiassa.

Aina kuitenkin sattuu virheitäkin, sattuiko tässä, en tiedä. Parempi ottaa opiksi ja etsiä tapa, jolla tämänkaltainen voitaisi jatkossa välttää. Se olisi varmasti kaikkien etu.

• Buster

Tuomio taposta kaikille hoitajille! Olen kyllästynyt ja peloissani, kun haen muksuja tarhasta. 5-6 hoitajaa seisoo ringissä juoruamassa. Jos kysyn lasteni perään, toteavat että kyllä ne tässä oli vielä vartti sitten. Ja taas jatkavat juoruamistaan!

Ei kun tuomiolle kaikki! Ja päiväkoti maksaa satatuhatta euroa sakkoa! Ei muuten jää viimeiseksi tämäkään tapaus...

• Eki
        Buster kirjoitti:

Tuomio taposta kaikille hoitajille! Olen kyllästynyt ja peloissani, kun haen muksuja tarhasta. 5-6 hoitajaa seisoo ringissä juoruamassa. Jos kysyn lasteni perään, toteavat että kyllä ne tässä oli vielä vartti sitten. Ja taas jatkavat juoruamistaan!

Ei kun tuomiolle kaikki! Ja päiväkoti maksaa satatuhatta euroa sakkoa! Ei muuten jää viimeiseksi tämäkään tapaus...

...elinkautinen tuomio idioottimaisuudesta. Missä kaltaisiasi ääliöitä oikein sikiää? Kaltaisillesi umpitolloille ei pitäisi antaa mitään armoa.

• Buster
        Eki kirjoitti:

...elinkautinen tuomio idioottimaisuudesta. Missä kaltaisiasi ääliöitä oikein sikiää? Kaltaisillesi umpitolloille ei pitäisi antaa mitään armoa.

Sinun mielestäsikö hoitajien kuuluu keskenään keskustella ja 30:n lapsen mellastaa rauhassa? Mistähän se palkka maksetaan hoitajille?
        Olenko idiootti kun vaadin kalliille hoitomaksuille vastinetta ja lapsilleni turvallista hoitopaikkaa?
        Selitähän kantasi minulle tai vaikka tuon 2-vuotiaan pojan vanhemmille! Miksi minä olen väärässä ja juoruavat hoitajat oikeassa? Kerro!

• joka työpaikassa

Joka työpaikkaan mahtuu hyviä ja huonoja työntekijöitä !
        Kyllä niitä tätejä löytyy myös päiväkodeissa jotka silmät edessä ja takaa seuraavat lapsia
        pihalla ja ovat valppaina ....mutta sitten on niitä
        kun viisveisaavat antaa toisten vahtia !
        Näin se on !!....kokenut arjessa !

• kikka.s
        joka työpaikassa kirjoitti:

Joka työpaikkaan mahtuu hyviä ja huonoja työntekijöitä !
        Kyllä niitä tätejä löytyy myös päiväkodeissa jotka silmät edessä ja takaa seuraavat lapsia
        pihalla ja ovat valppaina ....mutta sitten on niitä
        kun viisveisaavat antaa toisten vahtia !
        Näin se on !!....kokenut arjessa !

Olen itse kokenut tuon saman ilmiön päiväkodissa, et voisi olla enempää oikeassa!

• Hoitsu

Olen aina ollut sitä mieltä, että yksityiset hoitolaitokset, niin lapsilla kuin vanhuksillakin, ovat vain rahan takia perustettuja. Niiden valvonta ei ole ajantasalla. Tiedän mistä puhun, itsekkin olen yksityisellä työskennellyt vanhusten hoitajana. Siellä kävi kerran vuoteen paikallisen kunnan sosiaalijohtaja, jonka tulo tiedettiin minuutin tarkkuudella. Silloin kiillotettiin kristalli kruunut, plyyssisohvat ja pöytäliinat oli valkoiset. Vanhukset saivat sinä päivänä "erikoisen hyvää ja ravitsevaa ruokaa"! Henkilökunta menetti vapaapäivänsä, jotta olisi näyttänyt, että hoitajia on normi määrä.
      Uskomatonta touhua! Vaan kun oli arki, yksi hoitaja valvoi yön 60 ihmistä hoidettavanaan, 3 oli iltavuorossa, yksi keittiössä, kaksi osastolla. Päivässä tuskin väliin 4 hoitajaa. K.o koti on erään uskonnollisen ryhmittymän hoitokoti. Vaan pakko on kuntien tämä hyväksyä, koska raha tässäkin merkitsee! Ei ole osoittaa muuta paikkaa hoidettavalle, koska omassa kunnassa ei päättäjät rakenna uusia hoitolaitoksia.
      Samoin on lasten päivähoidossa. Supistetaan päivähoitopaikkoja koko ajan. Ryhmät ovat suuria, siinä hyvä sauma yksityiselle jolta kunnan on sitten pakko ostaa se hoito.
      Niinpä niin... kaikkinainen bisnes maailma.. mihin tämä kaikki loppujen lopuksi johtaa?

• yleistä

Ei kyllä pidä ihan paikkaansa eikä kannata yleistää.
        Tuo on kyllä ihmeellinen ajattelutapa, että jos on yksityinen, niin rahaa vaan kerätään. Kyllä monta kertaa saa paljon yksilöllisempää palvelua yksityiseltä (oli se sitten mikä laitos tahansa). Ja usein on myös niin, että saa vaikuttaa asioihin, mikä usein kunnan puolella ei tule kuuloonkaan.
        Jos joskus on saanut huonoa palvelua jossain ei se tarkoita, että sitä saa joka paikassa.

Niinpä niin, tuo talutusnuorassa käveleminen... Se on sitten mukavaa!

• Destiny

johtuu siitä, että turvallisuutta lapsilleen, vanhuksilleen... haluavat eivät ole valmiita maksamaan siitä, että hoitopaikkaan voitaisiin palkata lisää työntekijöitä ja siten parantaa turvallisuutta. Turvallisuutta halutaan kyllä lisää - kunhan siitä ei tarvitse maksaa itse mitään! Menkää hei vähän itseenne, pihit perkeleet. Tai lakatkaa ainakin kätisemästä asiasta, jos ette ole valmiit tekemään itse mitään sen eteen. Teilaus ei tätä asiaa muuta parempaan suuntaan.

Sama juttu tuossa Hartolan tapauksessa - jos teline oli kerta ollut purettuna ja paikallaan lojumassa koko talven - miksei KUKAAN VANHEMMISTA puuttunut asiaan ja sanonut, että tuo vaarantaa lasten turvallisuuden? Sitten kun jotain tapahtuikin, syytetään työmiehiä, päiväkodin väkeä jne jne., vaikka yhtä lailla vahinko olisi voitu estää itsekin.

Joskus on hyväksyttävä sekin tosiasia, että ihmisiä kuolee vaikka mitä tehtäisiin. Ns. kohtalo pistää sormensa peliin - se on tosiasia, jonka myöntäminen näyttää olevan enemmistölle liian rankka juttu. Lapsia vammautuu ja kuolee aina, vaikka kuinka vahdittaisiin ja tehtäisiin ympäristö turvalliseksi - kotihoidossakin!

Olisihan tämänkin lapsen henki voitu säästää, jos hänet olisi teljetty metallihäkkiin, eikä olisi sieltä koskaan päästetty mihinkään. Fyysisesti olisi kyllä pysynyt hengissä, mutta henkisesti ei.

• Surullista on

Tuntuu käsittämättömälle se ettei lapsista edes välitetä ja pidetä huolta .
      Kyllä luulisi päiväkodin pihalla jonkun valvovan mitä tapahtuu ja katsovan ettei lapset mene jonnekin leikkipihasta kauemmas jonnekin vajanluo
      Huolimatonta porukkaa .
      Pitää sielä olla turvallista missä ne lapset leikkii ja ei tuollaiseen paikkaan saisi edes mennä yksin .
      Mitäs ne hoitajat teki silloin kuka missäkin .
      Miten toinen lapsi tulee kertomaan tapahtuman heille ja on ollut jo jonkin aikaa siinä sitten yksinään kun on kuollut lapsi .
      Kamalaa ja pitääkö tuolla tavalla löytyä turvallisuus lapsille että aina joku häviää ja kuolee ennekuin kiinnitetään huomiota turvallisiin puitteisiin
      Kyllä tuossa päiväkodissa on vähän ihmettelemistä että siellä saa olla tuollaisia vaarallisia paikkoja ja ettei edes katsota missä kaksivuotias on .
      Kyllä vastuuseen vain asioista ei voi mennä päätäsilitellen asia sentään nyt. ei taida olla pelkkä vahinko

• ellinoa

mutta suhtaudun hyvin varauksellisesti yksityisiin päiväkoteihin.Olen kuullut negatiivisia juttuja Turussakin toimivasta yksityisestä päiväkodista, jossa lasta voidaan arvostella julmasti aivan aiheetta...et kannattaa harkita minkälaiseen päiväkotiin lapsensa vie.

• päiväkodin ohi usein menen

lapset leikkii siellä keskenään ja joku parkuu itkee kulkee sielä sokkeloisella pihalla telineiden luona ja rinteissä ,kukaan hoitaja ei noteeraa vaikka itkee muksu siellä juuri noita pieniä alle kolmevuotiaita jotka ei sitte osaa äidille ja isällekkään kertoa mitään.
      ohikulkijat huomioi hyvin että hoitajat vain juttelee ja nauraa keskenään ääneen jänniä juttujaan kun pitäsi olla lasten kanssa leikkiä ja huolehtia ja välittää . Mistä se palkka teille maksetaan ihmettlen vaan. Vanhemmat luotavat että lapset on turvallisessa hyvässä hoidossa sen aikaa kun työssä käyvät ja maksavat siitä HOIDOSTA Ja HUOLENPIDOSTA .

• 8765

Älä varasta työaikaa!!!

• minä vaan
        8765 kirjoitti:

Älä varasta työaikaa!!!

sinä,joka hoet koko ajan työajan varastamisesta.. Otappa se järki käteen,ei se minuutin tai kahden minuutin keskustelu ole keltään pois! Tai jos jollain on vapaata tai jotain muuta.. Josko heräisit tähän päivään,arvostele vasta sitten,kiitos.

• 4567
        minä vaan kirjoitti:

sinä,joka hoet koko ajan työajan varastamisesta.. Otappa se järki käteen,ei se minuutin tai kahden minuutin keskustelu ole keltään pois! Tai jos jollain on vapaata tai jotain muuta.. Josko heräisit tähän päivään,arvostele vasta sitten,kiitos.

On se sun työn antajalta pois!

Idiootti täällä vapaa aikaa tuhlaa!

• aikuinen
        8765 kirjoitti:

Älä varasta työaikaa!!!

Että voi joku siis olla lapsellinen ja ällöttävä, että tuollaisia kirjoittelee tänne asiatekstin sekaan jostain työajan varastamisesta. Tulee väkisinkin mielikuva, että olet itse ollut siellä muka 'hoitajana' ja nyt huono omatunto kolkuttaa- jos nyt noin lapsellisella ihmisellä sellasista onkaan?

• tulevaisuuteen

Moneskohan kirjoittaja olet tässä keskustelussa, joka sanot päiväkerhojen työntekijöiden VAIN juttelevan keskenään?

Ulkopuolisen on äärimmäisen vaikeaa saada todellista kuvaa jostain työpaikasta tai työtavasta olematta osa sitä. Toki, varmasti todellisiakin tapauksia aina löytyy, mutta onkohan tämä AINA totta?

Tapaus on selvä osoitus siitä, että valvontakulttuuria on tarpeen kehittää, mutta aukottomaksi sitä ei koskaan saa. Tuon ikäisten kohdalla tulisi valvonnan olla aina mahdollisimman huolellista. Missä tapahtui virhe, vai tapahtuiko? Onko kyse edes huolellisuuden puutteesta, vai jostain aivan muusta?

Kyseisessä päiväkodissa varmasti moneen kertaan puidaa, miten tapaus olisi voitu välttää ja mitä olisi voitu tehdä toisin. TÄMÄ on oikea tapa lähestyä asiaa.

Kyse on erittäin traumaattisesta kokemuksesta niin hoitajille, lapsille kuin uhrin vanhemmillekin. Heitäkään ei tapauksessa saa jättää yksin (ketään heistä) ja heille on suotava mahdollisuus puida asiaa. Julkisuuskohu ja syytökset eivät varmasti helpota asiaa.

Jos todellisia syyllisiä on, on heitä toki asiasta asianmukaisesti rangaistava, mutta julkinen polttaminen roviolla ei VARMASTI ole oikea tapa, varsinkaan etukäteen. Tutkitaan ensin, hutkitaan sitten, jos todella on tarpeen.

• wene
        aikuinen kirjoitti:

Että voi joku siis olla lapsellinen ja ällöttävä, että tuollaisia kirjoittelee tänne asiatekstin sekaan jostain työajan varastamisesta. Tulee väkisinkin mielikuva, että olet itse ollut siellä muka 'hoitajana' ja nyt huono omatunto kolkuttaa- jos nyt noin lapsellisella ihmisellä sellasista onkaan?

Taidat itse olla kuvottava idiootti ?

• Entinen tarhan-ope

Kyllä tuollainen laittaa miettimään, että millisia nykyään on valvojat päiväkodeilla. Kyllä aikuisten kuuluisi osata valvoa lapsia ja sanoa montaa kertaa mihin saa koskea ja mihin ei, ja että minne saa mennä ja minne ei.. Kyllä lapsikin sen oppii.. Liekkö taas vain aikuiset jutelleet keskenään ja eivät ole välittäneet mitä ympärillä tapahtuu.. Tiedän itse kokemuksesta miten osataan lasten vanhemmille vetää hyvin teatteria.. "Kyllä lapsenne on täällä hyvissä käsissä, on teillä ihana lapsi.. jne.. " Sitten, kun vanhemmat lähtee niin muuttuu ääni kellossa ja karataan vain tupakalle ja jätetään lapset harjottelioiden huostaan.. Varmasti harjoitteliat osaa hommansa, mutta heidän vastuullaan ei ole jos jotain sattuu vaan sen aikuisen, joka on vuorossa.. Näinhän sanoo jo lakikin.. No onhan meillä onneksi hyviäkin päiväkoteja.. Tuollaista vaan ei saisi koskaan sattua!!!

• Lepardi*

että pentuko vikkeläjalkainen..? jos muksu on osannut tulla kotiin ja isä etsii melkein tuntia myöhemmin muksua päiväkodista,jossa saa vastauksina seuraavaa: odotas,se voi olla nukkumassa,ei olekaan.. jos se on pihalla,ei olekaan.. no jospa se on jossain sisällä mistä ei älytty.. ei... se lähtikin veljen kanssa kotiin.. "isommat muksut eivät saa tulla hakemaan,jos muistatte!!!".. No se on lähtenyt silti.. ja vasta kotona tajuamme että muksu on karannut ja hoitajat eivät älynneet sitä ennen kuin soitimme kyseiseen päiväkotiin haukkuen juoruakat sinne alimpaan! kenen syy?????? Lapsen?????? Kertokaa!!!

• ~*PiPPuRi*~

(Lukekaa tuo äskeinen viesti, totta joka sana!) Miettikää tarkasti, hyvät ihmiset, minne viette lapsenne. Jos esimerkiksi kaupanseinällä on ilmoitus "Kiva ja rehellinen opiskelijatyttö vahtii pikkulapsia. Palkasta sovitaan. Soita siihen ja siihen numeroon", niin onko tuo tyttö välttämättä niin hyvä vahti, kuin lapussa lukee? Jos on mahdollista, niin kyselkää lapsenvahdeilta esim. oletko ennen hoitanut lapsia?, onko sinulla pikkusiskoja tai veljiä?, millaista työkokemusta sinulla on? yms.! Tässä maailmassa on niin monta tolikkaa, ettei kaikkiin ole luottamista. (HOX! En minä väitä, etteivätkö opiskelijatytötkin voisi olla hyviä lapsenvahteja!! Monet saattavat olla parempia kuin "oikeat" lapsenvahdit!!)

• tulevaisuuteen
        Lepardi* kirjoitti:

että pentuko vikkeläjalkainen..? jos muksu on osannut tulla kotiin ja isä etsii melkein tuntia myöhemmin muksua päiväkodista,jossa saa vastauksina seuraavaa: odotas,se voi olla nukkumassa,ei olekaan.. jos se on pihalla,ei olekaan.. no jospa se on jossain sisällä mistä ei älytty.. ei... se lähtikin veljen kanssa kotiin.. "isommat muksut eivät saa tulla hakemaan,jos muistatte!!!".. No se on lähtenyt silti.. ja vasta kotona tajuamme että muksu on karannut ja hoitajat eivät älynneet sitä ennen kuin soitimme kyseiseen päiväkotiin haukkuen juoruakat sinne alimpaan! kenen syy?????? Lapsen?????? Kertokaa!!!

TOTTA !!!

NOIN EI SAA TAPAHTUA !!!

Mutta syyllisen löytäminenkö siinä auttaa? Jos syy ei ole hoitajan, niin logiikallasi se on lapsen? tai vanhempien? tai päivähoitojärjestelmän? tai ehkä ministerin? Jos yksi ei ole SYYLLINEN, niin joku toinen on?

Ongelma on siinä, että JOSTAIN SYYSTÄ näin pääsi tapahtumaan, ei siis välttämättä JONKUN SYYSTÄ.

Olennaisinta on virheen korjaaminen ja sen toistumisen estäminen, ei syyllisen löytäminen.

• Avuttomat lapset

Samat sanat: Pelottaa lasten puolesta. Tuossakin kyseisessä tapauksessa ( lehtien mukaan) 7-vuotias tyttö meni SISÄLLE ilmoittamaan hoitajille, että poika ei enää vastaa. MIKSI oli aikuiset "hoitajat" sisällä????? Mitä on yksityinen päivähoito?? KARSEA TAPAHTUMA!!!!

• Äiti30

Kyllähän se on tosi että lapsia otetaan hoitoon rahan ahneudessa ja ovat ylipuukattuja ja sitten ei ole muka varaa palkata lisää henkilökuntaa. Aika hataroin perustein antavat perustaa yksityisiä päivähoito paikkoja.

• asiana
        Äiti30 kirjoitti:

Kyllähän se on tosi että lapsia otetaan hoitoon rahan ahneudessa ja ovat ylipuukattuja ja sitten ei ole muka varaa palkata lisää henkilökuntaa. Aika hataroin perustein antavat perustaa yksityisiä päivähoito paikkoja.

Kuule kyllä se niin ennemminkin on, että kunnat eivät palkkaa tarpeeksi hoitajia. Tässä nyt ei varmaankaan ole siitä kysymys onko hoitopaikka yksityinen vai kunnan, vaan ihan muista asioista. Kuten esim. miksi pihaan on jätetty tällaista vaarallista "romua"?
        Tiedätkö sinä millä perusteella yksityisen päiväkodin saa perustaa?

• äiti itsekin

mitä ihmettä purettu rakennusteline tekee päiväkodin pihalla? Ennakoivaa toimintaa hyvät ihmiset, lasten kanssa tarvitaan aina. Ennalta ehkäisy parasta turvallisuutta mitä on. Ja tässä tapauksessa telineen säilyttäminen jossain muualla kuin lasten ulottuvilla olisi ennalta ehkäisevää toimintaa.

• äiti itsekin

kiipeilyteline

• Darkest Nightmare
        äiti itsekin kirjoitti:

kiipeilyteline

Niin juuri! Mitä helvettiä kiipeilyteline tekee päiväkodin pihalla! Ajatelkaa lapsia, hyvät ihmiset!

• äiti itsekin
        Darkest Nightmare kirjoitti:

Niin juuri! Mitä helvettiä kiipeilyteline tekee päiväkodin pihalla! Ajatelkaa lapsia, hyvät ihmiset!

nimenomaan purettu kiipeilyteline.. jos vastauksessasi oli sarkasmia niin kuoli siihen paikkaan.

• Imelda

Vahinkoja sattuu, kotona tai muualla, sille ei voi mitään. Muuten olen sitä mieltä että pienen lapsen paras paikka on oma koti. Puhun nyt normaali perheestä. Itselleni ainakin on ollut itsestään selvää, kun lapsia hankin, hoidqan heidät itse. Olin 15 vuotta kotona lasten kanssa. En kadu päivääkään, se on ollut hienoa. Ja höpö, höpö, eivät lapset syrjäydy jos hoidetaan kotona. Omani ovat erittäin sosiaalisia, hyvin menestyneitä elämässään ja opinnoissa. Kävivät kerhossa muutaman kerran viikossa ja muuten touhuttiin kotona. En ole jäänyt mitään paitsi, päinvastoin! Tottakai oli tiukempaa kun vain toinen oli työssä, mutta vanha talo saatiin hankittua ja minäkin sain hyvän työn kaikkien vuosien jälkeen ja nyt on aikaa itselle. En tajua ideaa, hankitaan lapsia ja viedään heidät säilöön. Tsemppiä kovasti kaikille jotka hoidatte omat lapsenne! En halua syyllistää ketään, mutta MIKSI HANKKIA LAPSIA JOS EI HALUA OLLA HEIDÄN KANSSAAN?

• irma saartamo

terve
      minustakin on väärin että lapsia Ei katsota kun ne leikkivät.minusta hoitoa saisi parantaa
      ottakaa kantaa

• Mieshoitajana ollut...

Säästöt näkyvät varmaan jo jossain mielessä lasten valvonnassakin,ja tähänhän meidän äänestäjien olisi puututtava!Jokaiselle arvostelijalle tällä palstalla,tekisi hyvää olla töissä päiväkodissa, siinä monen isän ja äidin silmät aukeaisivat! Henkilökuntaa on niukasti,lasten kaikki allergiat ovat lisääntyneet(erikoisruokavalio).Lisäksi monet sairaudet ovat lisääntyneet.Kuinka moni tällä palstalla kirjoitteleva hallitsee astman,diabeteksen,atooppisen ihottuman,keliakian,epilepsian ym. hoidon? Hoitajien on ne hallittava, ja se vaatii tosi paljon päivän aikana.Hoitajat liikkuvat välillä jaksamisen rajoilla.Lisäksi ovat nämä negatiiviset vanhemmat, jotka kiukettelevat välillä vielä enemmän ,kuin lapsensa.He eivät ole tyytyväisiä yhteiskunnan heille järjestämään lastenhoitoon! Yhteiskunnan tehtäväkö on kasvattaa heidän lapsensa.Minun mielestäni lasten hoitaminen ja kasvattaminen on vanhempien tehtävä, yhteiskunta vain auttaa siinä.Onko meillä nykyaikuisilla vähän vanhemmuuden merkitys hämärtynyt.Kun hankkii lapsia,on myös siitä huolehdittava!Lapsi on vain hetken aikaa pieni,"uhrataan" se aika Hänelle, pörssi- ja valuuttakurssien kustannuksella.Se työ meidät kyllä aikanaan palkitsee!Kukaan hoitaja ei tahallaan aiheuta vaaratilanteita lapsille.Joskus vain käy näin ikävästi.Meidän kaikkien tulisi vaikuttaa tähän asiaan,eikä vain kirjotella täällä, ja vähän ajan kuluttua unohtaa asia.Seuraavien vaalien aikaan, olisi asia nostettava pöydälle!Äänestäjinä me voimme vaikuttaa, kunhan olemme vain yhdessä liikkeellä.Lastenhoito ei ole asia, jossa voi säästää!!

Otan osaa lapsen vanhempien suruun,Ja Toivotan Teille Jaksamista

• äippä

Sinäkin huomasit että valittavia äitejä palstalla
        piisaa:) ennakkoluuloiseksi heti aletaan kun tapah-
        tuu tällaista vaikkakin mielestäni hyvin harvoin
        tapahtuu. Jos on pakko valittaa niin pitäkää se
        lapsenne neljän seinän sisällä 18v. niin eipähän
        vahingossa joudu esim.liikenneonnettomuuteen.
        Siis haloo onnettomuuksia sattuu jokapuolella ja
        nyt kun uutisoidaan enemmän päiväkotien tapatur-
        mista niin siitä tehdään jo vaarallinen paikka.
        Minä ainakin vien ihan normaalisti jatkossakin
        tyttöni päiväkotiin "pelkäämättä". Jo,o koittakaa
        selviytyä kunnialla;)

• älliä

Löydetäänköhän myös joidenkin romujen epäasialliseen varastointiin, säilyttämiseen, poiskuljettamattomuuteen, nykyään joka paikkaan esitettävä, niin ylevä, ja aina auttava syy, kuin se ainainen RAHANPUUTE???

Ko. materiaali voidaan oletettavasti varastoida myös niin, että sen painopiste on lähimpänä maata, jolloin se ei enää hae sitä fysiikan lakien mukaista tasapainoa, eikä kukaan jää enää liikkuvan, putoavan, kaatuvan, materiaalin alle!
        Kustannuksiakaan oletettavasti ei synny sen enempää, kuin vastakkaisessakaan tavassa!

• Surullinen mummi

Olen itkenyt tänäaamuna niin katkerasti, jo siitäkin syystä että itselläni on samanikäinen tyttären poika. Nämä niin innostuneet ja uteliaat pikkuihmiset ovat kiinnostuneita kaikista ja niin pitääkin. Herää kysymys että aina kaikki tällaiset onnettomuudet laitetaan sen tiliin, ettei ole hoitajia tarpeeksi sitä en hyväksy!!
      Jokainen tietää jolla on pieniä lapsia niin silmät pitää olla selässäkin toki onnettomuuksia sattuu siitäkin huolimatta. Olen joskus seurannut hoitajien käytöstä siellä hoidetaan monesti omat asiat kuntoon ja yht äkkiä havahdutaan että yksi on joukosta poissa. En syytä ketään, eikä minulla ole siihen edes oikeutta.
      Toivon tälle perheelle jotka ovat menettäneet pienen päivänsäteensä voimia ja siunausta.

Jimin 2 vee mummi!

• m.m.m

Itse olen entisenä varhaiskasvatuksen ammattilaisena seurannut huolestuneena nykyistä tilannetta päivähoidossa.
      Henkilökuntaa on juuri sen verran mitä minimissä vaaditaan. Lapsiluvut kuitenkin ovat yleensä vähintään muutaman lapsen yli, mitä ryhmään saisi ottaa. Eihän kaksi hoitajaa ja yksi lastentarhan opettaja millään ehdi katsoa yli kahden kymmenen lapsen perään niin, että hoitopaikkaa voisi sanoa turvalliseksi.
      Lisäksi monet päiväkodit ovat vanhoja ja niissä tehdään vähän väliä jotain remonttia,eikä kunnan 'huoltomiehet' välitä/ehdi heti korjata jälkiään pois, yksityisestä sektorista puhumattakaan. Ja jos ei tosiaan ole jotain purkujätettä joka on haitolla, niin sitten rakennus on yltä päältä homeessa ja siitä saadaan henkilökunnalle ja lapsille ikuiset terveysongelmat.
      Perhepäivähoitajista on huutava pula lähes joka paikassa. Sitten ne hoitajat, jotka ovat kunnan palkkakirjoilla ovat jälleen täyteen buukattuja. Lapsia yli paikoilla. Monta pientä lasta yhdellä (alle 2 v.), jotka takulla vaativat enemmän huomiota.
      Kunnan/kaupungin päättäjät näistä ikävistä tapahtumista pitäisi saada vastuulle.. ja kuinka paljon näitä 'läheltä piti' tapauksia onkaan jo sattunut, kun nehän eivät koskaan tule missään isommasti näkyville.
      Mielestäni jokainen lapsi on sen arvoinen, että on oikeutettu turvalliseen hoitopaikkaan.
      Mitä tulee lapsien hoitamiseen kotona (alle 3v.), olen sitä mieltä että kotihan se paras paikka olisi mutta ikävä kyllä nyky-yhteiskunnassa kaikkien ei ole mahdollista hoitaa lapsiaan itse kotona. Nostan hattua kaikille lapsensa kotona hoitaneille, teette arvokasta työtä jota pitäisi tukea paljon enemmän.. Mielestäni jokaisella pitäisi olla oikeus hoitaa lapsensa kotona, mutta sitä pitäisi myös tukea niin että se olisi kaytännössä mahdollista. (Kaikilla nimittäin ei ole sitä hyvässä ansiotyössä olevaa miestä, tai rikkaita isovanhempia).

• kaikilla eri tilanne

Olen samaa mieltä siitä, että lapsen paraspaikka on olla kotona hoidossa. Mutta kannattaa myös ajatella että päivähoitokin voi olla myös parempi mahdollisuus kuin hoito kotona. Meitä äitejäkin on moneen junaan ja uskon että kaikki rakastavat lastaan joku kenties tavalla jota toinen ei ymmärrä mutta tämä äiti tekee kaikkensa jos nyt ei puututa äiteihin jotka voivat olla sairaita henkisesti tms. Taloudellinen tilanne on myös asia joka ajaa pakostakin työelämään harva pärjää tässä meidänkin maassa yhden palkalla ja siihen on turha ainakin minuun vedota, että kyllä sitä tulee toimeen vähälläkin ihan varmasti pitää paikkansa mutta harvassa lapsiperhe taloudessa.

• syksy

Itse olin monta vuotta perhepäivähoitajana, mutta nyt lopetin. Syy miksi? PALKKA! Hoitaja, joka on perheessä hoitamassa neljää alle kouluikäistä lasta (monesti perheessä on myös kouluikäisiä lapsia. Vaikka sanotaan, että heistä ei tarvitse huolehtia, niin kuitenki pitää!)saa kuukaudessa n.1275 euroa palkkaa. Mutta työaika, että saisit tuon vaivaisen 1275 euroa, täytyy olla 2 viikon jaksolla 86.5 tuntia!
        Päiväkodissa nyt on "vähän parempi tuo palkka n. 1470 euroa ja työaika on 2 viikon jakso 38.15.
        Lapsia kotonaan hoitavan perhepäivähoitajan palkoista en niin tiedä, mutta ne ovat vielä pienempiä kuin edellämäinitut palkat ja työpäivät pitkiä.
        Joten en yhtään ihmettele, vaikkei kukaan ryhdy enään perhepäivähoitajaksi!
        Täälläkin paikkakunnalla jossa asun, olisi HUUTAVA pula perhepäivähoitajista, mutta kuka alkaa nykyään tuolla palkalla hoitamaan lapsia kotonaan.
        Kunnat käyttävät palkkoisaan alarajaliukumaa, kun heillä olisi mahdollisuus käyttää sitä ylärajaliukumaa!

• marjo

kunniaan perhepäivähoito. valtiomme laitostuu joten lapset ei saa yksilöllistä hoitoa, ja ei palkata hoitohenkilökuntaa tarpeeksi. olen itse ollut pk:ssa töissä ja tiedän kuinka hankalaa yhden ihmisen on venyä moneen suuntaan.rauha tämän pienen ihmisen sielulle.

• Anneli

Kyllä asia niinkin on että toisista ei vain ole
        lastenhoitajaksi vaikka olisi koulutettukin .
        Lapset eivät kiinnosta eikä työ motivoi , voi
        lapsirukat kun tällaiselle tädille JOUTUU !
        Paljon olisi korjattavaa silläkin työsaralla .
        Lapset ovat niin helppoja "työnantajia " !!
        Aikuiset on niin kovia alistajia jos työ
        on pakkopullaa !

• vain

Milestäni listaasi voisi laittaa vielä--- Mitä pitäisi tehdä, että lapsella olisi TURVALLINEN elämä... Ainakin vanhmmille älykkyys testi olisi poikaa ,ja sitten vielä koulutus jakso kaikkeen arkielämään liittyen.

• Suru

:'(
      Mä olen erittäin surullinen tuosta. Aikuisten pitäisi ottaa vastuu lapsistaan. Lapset eivät osaa huolehtia itse itsestään! VASTUUN KANTOA!

• niiskuneiti-83

Otan keskusteluun kantaa oman kokemukseni perusteella päiväkodin työntekijänä. Joku puhui määrärahoista ja kuinka pitää osata lasten allergiat jne. Ja mitenhän ne liittyy siihen, että lasten vahtiminen on todella surkeaa?! Hoitajat keskittyvät vaan toistensa asioihin ja juoruamiseen lasten vahtimisen sijaan ja vielä mokomat saavat siitä juoruilusta palkkaakin!!!

Niin huvittavaa kuunnella keskusteluja pihalla..

"Hei, ootpas sä ruskea! Mistä tuollaista itseruskettavaa voidetta oikein saa..?"

"No mites se teidän Maijan eilinen pianotunti oikein meni...?"

"Voi, kun se meidän Eero on niin hyvä mies, siivoaakin kotona ja hoitaa lapsia niin, että mulle jää aikaa omiin menoihin. Osaa ruokaakin laittaa..."

"Toi Marja on taas käynyt vaihtamassa työlistanvuoroja, millä oikeudella se ne vaihtaa, kaikkia vuoroja senkin pitäisi tehdä..."

SIIS HUH HUH! Tuollasten ihme juoruiluiden takia lapsille tapahtuu kaikkea pahaa. Ja kun aatellaan sitäkin hoitajien määrää, mitä siellä pihalla niitä on niin kyllä niitä vahtivia silmiä riittäisi joka paikkaan, kun vaan keksityttäisiin siihen itse asiaan, eli lapsien vahtimiseen/hoitamiseen, josta myös sitä palkkaa maksetaan!!!

AJATELKAAPA SITÄ!!!!

• epäpätevä

HUONO JOHTAJA luo huonon ilmapiirin se pätee
        päiväkodissakin !
        Työasiat kun on johtan puolelta hyvin hanskassa
        ei pihalla tarvitse huonon johtajan tekemisiä
        tai tekemättä jättämisiä ihmetellä !!!!
        SIITÄ KAIKKI LÄHTEE ,huono lepsu ,hössö,johtaja pois "PALLILTA " ja osaava tilalle ,niin rupeaa
        asiat hoituumaan ! Työmotivaatio paraanee ja
        tarkkaavaisuus lisääntyy !

• Koulutettu

Olen samaa todennut niiskuneidin kanssa .
        Toiset työtekijät selvittelevät kovasti toisen työ-toverin tekemisiä ja unohtavat lapset kokonaan .
        Tärkempää on työtuntilistat ja mikäkin vuoro
        sille tai sille kuuluisi .Arvostellaan sen ja sen
        perheen asioita !Jos vielä on huono pomo ,niin
        jo on asiat sekaisin.Johtajalta pitäisi vaatia
        taitoa hoitaa käytännön asiat eikä olla homsantuutta , koska se jos mikä heijastauu
        päiväkodin koko asioiden HOITOON !!

• Maksava asiakas

Nettikamerat ovat halpoja.

Päiväkoteihin pitäisi asentaa nettikameroita, joista vanhemmat näkevät työpaikoillaan miten pienokaisten päivä ja henkilökunnan kahvinjuonti sujuu.

• sopivasti äitinä

Meinasin tukehtua kahviini! eikö monille ole työpaikalle meno sitä että pääsee ajatuksissaan myös
        hiukan kaikesta muusta pois? En ihan veisi kotiasioita enää työpaikalle....onhan se nyt hermolepoa välillä ajatella jotain muutakin.

• Kontr-Olli
        sopivasti äitinä kirjoitti:

Meinasin tukehtua kahviini! eikö monille ole työpaikalle meno sitä että pääsee ajatuksissaan myös
        hiukan kaikesta muusta pois? En ihan veisi kotiasioita enää työpaikalle....onhan se nyt hermolepoa välillä ajatella jotain muutakin.

Lapset ovat päiväkodissa, koska aikuset ovat työssä. Päiväkotiasiat eivät ole mitään kotiasioita, vaan ehdottomasti työasioita.

• sama
        Kontr-Olli kirjoitti:

Lapset ovat päiväkodissa, koska aikuset ovat työssä. Päiväkotiasiat eivät ole mitään kotiasioita, vaan ehdottomasti työasioita.

Lapset ovat päiväkodissa "työasia" vain hoitajille!!
        työssä käyminen on muutakin kuin rahan hakua.
        Monelle se on myös sitä että pääsee vähän niinkuin
        kaikesta muusta irti ja sitten on mukavampi tulla taas kotiin. En usko että kaikki äidit haluavat työpaikalla ollessaan seurata tenavansa touhuilua kun sitä näkee kotonakin ihan kiitettävästi.

• Äiti

Kerran ylitin katua rattaiden, koiran ja kolmen lapsen kanssa, olimme puolessa välin ylittämässä ja ainut auto tuolla hyvän näkyväisyyden omaavalla suoralla oli ajaa yhden, pikku spurtin, ottaneen tyttöni yli. Tyttöni halvaantui paikoilleen kuullessaan kauhunkiljaisuni joka hukkui jarrujen kirskuntaan. Täpärällä oli, autoilija jatkoi saman tien matkaansa ilman että olisi antanut meidän edes päästä kadun yli.Minä olin lasten äiti ja minä olin heistä vastuussa, siltikään en olisi mahtanut tilanteessa mitään jos kohtalo olisi toisin määrännyt. Koko loppupäivän vapisin tuon tilanteen aiheuttamasta shokista.
      Kerran autolla liikkeellä ollut ystäväni tunnistaessaan lapsieni olevan pyrkimässä suojatiellä kadun ylitykseen, halusi varmistaa heille tienylityksen, pysähtyi ja viittoi reitin olevan vapaan. Tuo pysähdys oli koitua perheemme kohtaloksi menettää lapset ja ystäväni kohtaloksi saada iänikuinen henkinen trauma tyttöjen suojatielle ohjaamisesta, takana toisella kaistalla vauhdilla ajanut autoilija ei tuntenut liikennesääntöjä vaan hurautti pysähtymättä ohi. Säikähdyksellä jälleen selvittiin, koska tytöt eivät onneksi juosseet suojatielle päästessään.
      Kerran katselin ikkunasta pikkuiseni kadun ylitystä, tyttöni oli jäädä taksin yliajamaksi...
      Kaksi näistä kolmesta tapauksesta olisin itse nähnyt, mutta tänä päivänä muistan tapaukset kuin eiliset. Nämä ovat onnellisia loppuja, vaan tarinoita jotka toistuvat päivittäin...jos, jos, jos...
      En voi kuvitella perheen surua pienokaisensa elämänkaaren päättymisestä, en voi myöskään olla tuntematta surua tuon päiväkodin henkilökunnan työntekijöiden puolesta, sillä syyttäjiä ja sormella osoittajia riittää. En kykene kuvittelemaan vanhempien ja sukulaisten tai pienokaisen hoitohenkilökunnan nykyistä ahdistuksen määrää ja heille kaikille toivon selviytymistä tästä hirvittävästä onnettomuudesta.
      Lapsi olisi voinut olla minun, minä olisin voinut olla myös tuo lapsesta vastuussa oleva hoitotäti/hoitosetä, ja siksi voimaton olen ketään kivillä viskomaan.

• äitix5

Asiaa puhuit! Tiedän myös kokemuksesta kuinka vähästä on ihmiselämä kiinni! Kiitos hyvästä ja koskettavasta kirjoituksesta!

• teoistaan

Autoissa on rekisterikilvet, joista selviää omistajan tiedot, esim. lähettämällä tekstiviesti "AUTO XYZ-123" numeroon 16400. Maksaa alle 2 euroa.

Litran purkki maalinpoistoainetta tekee ihmeitä auton katolle, samoin saumaussilikoni lukkojen voiteluaineena. Polttoainesäiliöön voi kokella rohkeitakin nesteyhdistelmiä. Ilmakaan ei tahdo pysyä renkaassa, jossa on reikä.

• äiti ja LTO

Hiljaisuus valtaa mieleni. Turha tässä syyllistä etsiä, turha nostaa osoittavaa sormea, ne olisivat kuin huuto tuuleen; mikään ei palauta vanhemmilleen heidän aarrettaan! Pieni poika ei palaa enää vanhempiensa syliin tai astele lapsen kevein askelin vastaan vaikka hoitajat ja rakennusurakoitsijat tuomittaisi kuolemaan.

Kukaan meistä ei voi käsittää sitä suunnatonta tuskaa, jota vanhemmat tällä hetkellä kokevat, ellei sitä ole itse kokenut. Mutta jokainen meistä voi yrittää kuvitella sen.

Toivottavasti suojelusenkelit vartioivat muita lapsia vastaavilta tapahtumilta-jokainen lapsi on suojelusenkelinsä ansainnut, sillä me aikuiset emme yksinkertaisesti kykene suojelemaan heitä kaikelta tässä maailmassa.

Minulta ei löydy vanhemmille ja koko perheelle yhtään kaunista lausetta, joka kuvaisi syvää osanottoani tapahtumaan. Toivon heille paljon voimia, sillä tämä tulee varmasti olemaan heidän elämänsä raskain polku, joka heidän täytyy kulkea. Ja sen polun kulkemisen ainoa tarkoitus on luopua rakkaimmastaan, pienestä lapsestaan. Jäljelle jäävät vain kyyneleet ja muistot, jotka toivottavasti myös lohduttavat.

Lämmin halaus niin läheisille kuin päiväkodin henkilökunnalle ja perheille sekä rakennusmiehille; Milla

• cindy3

Kaunista tekstiä. Tällä palstalla kirjoittelee niin moni syyttävä sormi pystyssä että heille ei lapsia soisi..

• äiti ja LTo
        cindy3 kirjoitti:

Kaunista tekstiä. Tällä palstalla kirjoittelee niin moni syyttävä sormi pystyssä että heille ei lapsia soisi..

...vaikka eihän tässä kauniitkaan sanat riitä.

• äitix5

Ja luettavaa!! Kun ihmiset osaisivat enemmän kirjoittaa ja keskustella..ei aina syyttävällä tavalla kommentoida! Kenellä olisi varaa heittää se ensimmäinen kivi?? Jokainen äiti tietää miten pienikin herpaantuminen valvonnassa voi olla se kohtalokas hetki! Ei aina voi olla kiinni lapsessa ja vahtia..

• sama äippä
        äiti ja LTo kirjoitti:

...vaikka eihän tässä kauniitkaan sanat riitä.

Tuskin auttavat kauniit sanat tällä hetkellä vanhempia. Itse en voisi kuvitellakaan menettäväni 5v.tytärtäni..:( kun ajatteleekin niin??

• frank

Missä on on sitten turvallista? Äärimmäisyyksiinkään ei voi mennä varautumisesssa.

Tapaturmia sattuu kotona, koulussa, työpaikoilla ja vapaa-ajalla. Kaikkea ei voi välttää millään keinoin.

Lapset voi toki laittaa hoitopäivän ajaksi häkkiin - mutta sekään ei lie ole kenenkään etu.

Toki voisi olla niin, että potentiaalisiin vaaratekijöihin suhtauduttaisiin vielä nykyistä vakavammin. Nythän reagoidaan vasta sitten kun jotain sattuu. Tyyliin tasoristeystä ei saa millään vartoiduksi ennen kuin tarpeeksi iso onnettomuus sattuu...

• äiti

Viimeinen päiväkoti mis olin töissä ennen äitiyslomaa (sijaisena). Työajat menivät seuraavasti.

Aamu: 6.30-13.30
        Väli:8.15-16.15
        Ilta: 10.10-17.10

Meidän osastolla oli kaksi lastentarhanopettajaa ja yksi lastenhoitaja. LTOn työaika oli 7h työmaalla ja 45min suunnitteluaikaa missä halusit. Kuten jo huomaatte tuo välivuoro on 8h eli meillä tehtiin niin et se lyhennettiin aamuvuorosta ja silloin työpäivä loppui 12.30 ja siitä miinustettiin vielä 12min yölisää joten kotiin pääsi 12.18. Eli meillä oltiin kutakuinkin aina kahdestaan. Kun ilta saapui kl.10.10 aamu meni kotiin kl.12.18.

Ulkona oli aina välivuorolainen sekä aamupäivällä ja iltapäivällä. Ulkoilussa olit aina yksin sen 10-11.15 silloin aamuvuoro tuli ottaa lapset vastaan ja sinä sait pannuunpalannutta kahvia.

Nukkumistilanteessa oli iltavuoro koska aamuihminen oli jo kotona. Kaikki lepäsi meidän päiväkodissa (oli sellainen, istuu seinissä juttu). Siis meidän osastolla oli 21 lasta josta 12 oli eskarilaisia ja loput pieniä. Yks oli kahden paikalla (22lasta), yks oli pelle (pilas kaiken kaikilta), yks oli tempperamenttinen (kun suuttui ja laitettiin eri huoneeseen hajoitti paikkoja jne.). Kaksoset jolla molemmilla oli tempperamenttisuutta ( räki päin näköä, meni piiloon, karkasi jne.). Joten voitte kuvitella mitä oli olla kahestaan näitten kanssa.

Vanhempia en syytä missään vaiheessa, vaan näin on miltein joka päiväkodissa. Henkilökuntaa on liian vähän tai ei ole pätevää koulutusta. Se mitä te voitte vanhempina tehdä on tarkistaa päivähoitopaikan tilanne. Eli kysytte suoraan onko kaikilla kyseisen ammatin koulutus. Teillä on oikeus vaatia ammattitaitoista väkeä hoitamaan lapsianne. Lukumäärän varmaan tiedätte (siis lapsimäärän ja henkilökunnan). Jos on liian vähän porukkaa kannattaa ottaa yhteyttä korkeammalle tasolle tai jos opiskelija seisoo yksin lasten kanssa kun tulette hakemaan. Meillä oli yks LTOn sijainen joka oli ammattiltaan kokki joten voitte kuvitella.

Tässä on minun syy jäädä kotiin. Tuo viimeinen vuosi jäi minulle traumaattisena kokemuksena. Jos halusit eskareitten kanssa metsään tai kuten meillä oli uimakouluun (sait lähteä yksin). Eskareitten kanssa lähettiin aina yksin liikenteeseen. Henkilökunta oli kans koetuksella, ja lastenhoitaja jäikin joulun jälkeen burnout lomalle. Toinen LTO oli menos naimisiin ja häämatkalle samaan aikaan joten siellä sit olin yksin 2 viikkoa siivoojan kanssa.

• ikävä kyllä

Päiväkodin piha ei voi olla kuin rakennusliikkeen varasto. Ylimääräisen roinan poistaminen lasten leikkialueelta on itsestäänselvyys. Ammattitaidottomuutta vai piittaamattomuutta - sillä ei ole väliä.

Jos pitää surmanloukkuja tuonlaisessa paikassa, niin silloin on koko ajan käynnissä arvonta tapaturman sattumisajankodasta ja uhrin nimestä.

• santtu

Tuntuu kyllä ihmeelliseltä että miten tällaista voi päästä tapahtumaan. Eikö hoitajien kuuluisi koko ajan valvoa lasten tekemisiä? Ainakin poikani hoitopaikassa hoitaja on koko ajan lasten vieressä. Ja muutenkin kaksi vuotias voi saada päähänsä tehdä kaikenlaista niin miten sen ikäinen on ilman valvontaa?? Kyllä tämmöinen järkyttää.

• lady9

Kiroilu sallittakoon tässä vaiheessa! vai että näin menit väittämään. Tarkoittaako tuo asiasi nyt sitä että kun sinä et hoida ns. työksi lastasi niin se on paremmassa turvassa. Kumma homma kuinka naivia porukkaa täällä! voi helvetin helvetti! hoitajat ovat ihmisiä siinä missä äiditkin. Lapsia nyt vaan ei ikinä voi pitää 100% silmällä ja tämä on fakta.

• liinukka

Olisi lapsi sitten ollut kotona tai koulussa, tarkoitus oli tapahtua näin. Kuoleman edelle ei pääse kukaan.

• välinpitämättömyyttä

Tuo kaiken tarkoituksesta höpöttäminen vie huomion pois laiminlyönneistä ja luo siten otollisen maaperän uusille piittaamattomuudesta johtuville onnettomuuksille.

• Thompson

Edelliseen viestiin onkin hyvä päättää.. Turha tällaisista tapauksista on ottaa opiksi, koska näin piti tapahtua ja vaikka kukaan ei tee mitään lasten turvallisuuden parantamiseksi - niinkin on tarkoitus tapahtua.
        Pedofiilit nusailee 400 lapsen kanssa ympäri maailmaa - tälläkin oli tarkoitus. Minä lähetin tämän viestin - näin piti käydä! JEE! Menikin elämä aika helpoksi..

• Thompson
        Thompson kirjoitti:

Edelliseen viestiin onkin hyvä päättää.. Turha tällaisista tapauksista on ottaa opiksi, koska näin piti tapahtua ja vaikka kukaan ei tee mitään lasten turvallisuuden parantamiseksi - niinkin on tarkoitus tapahtua.
        Pedofiilit nusailee 400 lapsen kanssa ympäri maailmaa - tälläkin oli tarkoitus. Minä lähetin tämän viestin - näin piti käydä! JEE! Menikin elämä aika helpoksi..

sitä vieläkin edellisempää..

• Minsku

Ei ole hauskaa kun lapsia menehtyy: hukkuu, jää mökkien alle, seuraavaksi sattuu pahempaakin.
      Nyt kanattaa olla varovainen!! -Sanokaa aikuisille jotka ovat jättäneet lapsensa hoitamatta: JÄRKI KÄTEEN LAPSET EIVÄT OLE TULLEET TAPETTAVAKSI TÄHÄN MAAILMAAN!!!!!..

• Surullinen ajattelija

Hän/He jotka purkivat telineen, olisi pitänyt tajuta viedä purettu teline heti pois LASTENTARHAN PIHASTA.
      Hyvin ihmeelliseltä kuulosti uutisissa sanottuna että "kaksi vuotias lapsi löytyi" ....???? miten kaksi vuotias lapsi VOI LÖYTYÄ päiväkodin pihalta romujen alta ??? Kaksi vuotias lapsi tarvitsee jatkuvaa silmälläpitoa ulkonakin ollessaan.
      Minne meidän lasten hoiturvallisuus on kadonnut päiväkodeista ???

• Thompson

Kaksi vuotias voi löytyä mitä ihmeellisimmistä paikoista ja yllättävän nopeasti. Sellaista valvontaa ei ole mahdollista pitää yllä joka olisi ihan 100% varma. Ulkona valvovat henkilöt voivat valvoa niin tarkasti kuin vain suinkin voivat, mutta silti ei tarvita kuin yksi Matti joka näyttää "tädille" pihalta löytynyttä käpyä ja siinä samalla jo ryömitään johonkin loukkoon.. Tietenkään sellaisia loukkoja ei pitäsi jäädä, mutta kuinka moni voi rehellisesti sanoa ettei ole koskaan aiheuttanut minkäänlaista vaaratilannetta. Sanotaanko vaikka että oma tai vieras lapsi taapertelee ympäri kämppää ja sinä jätät kahvikupin vähän liian lähelle pöydän reunaa - lapsi kurottelee kuppia ja pian on kahvit silmillä. Tällaista ei saa käydä, mutta.. mutta.. Tästä täytyy taas kaikkien ottaa opiksi ja yrittää olla vielä tarkempi kaikessa kaikkien kanssa... Ja ihan pakko ottaa kantaa tässä viestiketjussa aikaisemmin kirjoittaneeseen viestiin jossa mainittiin ammattitaidon puute. Se pitää aivan varmasti paikkansa, mutta kyllä ammattitaidoton hyvällä maalaisjärjellä varustettu henkilö saattaa silti olla ihan yhtä hyvä vaihtoehto kuin huippuunsa koulutettu päiväkodinkansankynttilä. Ainakin ulkovalvonnassa... Ongelmatilanteiden selvittäminen ja muut jutut ovat tietenkin asia erikseen. Ei muuta!

• kantaa

tuli vain tässä mieleen että nämä tapaturmat on sattuneet yksityisissä päiväkodeissa, kuvastaako tämä tämän päivän tilannetta kun kaikki yksityistetään ja kiristetään, valvonta höltyy, hlökuntaa liian vähän. Oma lapseni on kunnallisessa perhepäivähoidossa (huom.), enkä muista aikoihin kuulleeni pph:ssa tapahtuneista laiminlyönneistä tai onnettomuuksista, voin turvallisin mielin viedä lapseni hoitoon (hoitajakin suorittanut ko alan tutkinnon) joten on ihan pätevä ja hyvä

• Nainen71

Nyt riittää tämä syyttely ja jossittelu täällä! Jos jokainen meistä, joka on täällä on mielepiteensä tästä erittäin ikävästä tapahtumasta, allekirjoittaisi adressin päättäjillemme, olisimme tehneet paljon enemmän kuin jeesustelleet täällä. Sillä näiden mielenilmauksien jälkeenkin päivähoidon resurssit pysyvät samoina ja jokainen uusi päivä on potentiaalinen surmanloukko päiväkodeissa.

Eli jospa me yrittäisimme vaikuttaa tilanteeseen-ihan aikuisten oikeasti! Meillä on siihen aikuisina mahdollisuus-sen me olemme velkaa Anton-pojalle ja eilen menehtyneelle pikkumiehelle ja jokaiselle lapselle!

• jaana

Todella valitettava ja surullinen uutinen... vaikka kuinka tietää, että onnettomuuksia voi sattua missä vain, niin kotona, koulussa, työpaikalla, päiväkodissa kuin keskellä vilkasta jalkakäytävääkin niin silti on aina kurjaa näitä lukea ja ajatella sitä tuskaa mikä täytyy olla sekä menehtyneen lapsen perheen kesken, että tässä päiväkodissa.

Tämmöisen tekstin kopioin:

"Kunnissa lähtökohta on, että päivähoitopaikat ovat tehokkaassa käytössä, jolloin lapsia otetaan ylipaikoille. Tällöin voi syntyä tilanteita, jolloin henkilöstöä ei ole riittävästi paikalla.

Vuonna 1993 päivähoidossa luovuttiin lapsiryhmän koon määrittelystä ja siirryttiin henkilöstön ja lasten välisen suhdeluvun sääntelyyn sekä päiväkoti- että perhepäivähoidossa. Päiväkodissa yhtä kasvattajaa kohden saa olla neljä alle kolmevuotiasta lasta tai seitsemän yli kolmevuotiasta lasta.

Kuntien arvion mukaan päiväkodeissa on riittävästi kasvattajia päivittäin 39 prosentissa kunnista. Siitä, ettei kasvattajia ole lapsiryhmässä riittävästi paikalla, näyttää tulleen yleinen käytäntö.

Etenkin keskisuurissa ja suurissa kunnissa määrärahaa sijaisten palkkaamiseen oli viime vuonna varattu liian vähän. Kunnat eivät palkkaa sijaisia lyhyisiin poissaoloihin. Ongelmana on myös se, että sijaisia on vaikea saada."

Sijaisia on vaikea saada tai niitä ei saa palkata ! Lapsia kuitenkin saman verran hoidossa kuin muinakin päivinä. Pakko tulla toimeen sillä henkilökunnalla mitä sillä hetkellä on paikalla, vaikka se onkin jopa vaarallista lasten turvallisuudelle... Yksittäiset päiväkodit tai yksittäiset hoitajat eivät voi asialle mitään, säännöt ovat säännöt. Ja entistä enemmän ollaan menossa siihen suuntaan, että sijaisten ottamisia vähennetään >:( Näin säästetään... mutta toivottavasti tämä suuntaus pysähtyy, sillä on erittäin julmaa, että lasten turvallisuudella leikitään ! Lapsia otetaan ylipaikoille ja ryhmäkokoja suurennetaan, mutta sijaisia ei saa palkata. Olen ollut päiväkodissa töissä muutama vuosi sitten, mutta touhu alkoi mennä niin hullunmyllyksi, ettei sitä enää kerta kaikkiaan jaksanut ja vaihdoin alaa... tuttavani on edelleen päiväkotialalla ja sanoo, että se ei ole enää lapsille turvallista, kun lapsimääriä lisätään ja hoitajapula on suuri joinain päivinä, lasketaan vain prosentteja, ettei vain koskaan ole liikaa hoitohenkilökuntaa... Liian vähästä henkilökunnasta kukaan ei tee laskelmia... lisäksi tuo sääntö, että 7 yli 3- vuotiasta lasta yhtä hoitajaa kohden on älytön tai 4 alle 3- vuotiasta yhtä hoitajaa kohden, koska ikinä hoitohenkilökunnasta kaikki eivät ole yhtä aikaa paikalla ! Toiset tekevät aamuvuoroa ja lähtevät aikaisin pois, toiset tekevät iltavuoroa ja tulevat myöhään töihin, jolloin lapsia on periaatteessa liikaa aamulla ja illalla, kun osan hoitajista työvuoro on joko päättynyt tai ei ole vielä alkanut... Eiväthän ne lapset ole hoidossa työntekijöiden työvuorojen mukaan vaan kuten tuttavani mukaan suuntaus on, että lasten yleisin hoitoaika on klo 8-17 eli lähes aukeamisajasta sulkemisaikaan asti. Minusta liian usein etsitään sitä yhtä ainutta syyllistä näissä tapauksissa, ihmisillä kun on kova tarve saada joku tuomittua ja ristiinnaulittua, jotta tapaus voidaan unohtaa ja pyyhkiä maton alle. Päiväkodissakin ulkoilutilanteet ovat lasten suuren määrän ja liikkuvaisuuden kannalta vaikeita valvoa. Millään ei pysty kokoajan näkemään jokaista lasta yhtä aikaa ja kun lapset leikkiessään vaihtavat nopeasti paikkaa niin hetki sitten hiekkalaatikolla ollut lapsi onkin ehtinyt jo juosta johonkin muualle, kun seuraat ja valvot mitä toiset tekevät. Onnettomuus voi sattua silmänräpäyksessä, ehkä juuri silloin kun käännyt katsomaan mitä Maija puuhaa hiekkalaatikolla niin onkin Kalle ehtinyt tippua puusta ja ehkäpä Pekka lyö kaveriaan nyrkillä nenään toisaalla ja Tiina on kaatunut ja satuttanut kätensä, samaan aikaan Annalle tulee kova pissahätä ja ehkä vielä Liisakin on juuri aikomassa heittää kaveriaan kivellä päähän. Päiväkodin arki näin ajateltuna kuulostaa humoristiselta, mutta oikeasti se ei sitä ole. Ja vielä nyt, kun lapsetkin ovat saaneet vähän turhan vapaan kasvatuksen kotonaan ja vähät välittävät mitä aikuinen sanoo ja tekevät mitä lystäävät niin tuo 7 yli 3- vuotiasta yhtä aikuista kohden on liikaa, saati sitten se, ettei aina ole edes sitäkään määrää aikuisia. Vanhemmat eivät pärjää kotonaan kaksin edes yhden lapsen kanssa ja päiväkodissa yhden ihmisen pitäisi pärjätä vähintään 7 lapsen kanssa... Omana lapsuusaikanani aikuisia kunnioitettiin eikä kukaan uskaltanut ryppyillä aikuisille vastaan päiväkodissa, viimeistään siinä vaiheessa kun pistettiin miettimään asioita niin uskottiin, mutta nyt lapset haistattelevat jo päiväkodissa ja sylkevät päin naamaa aikuista ja nauravat vain kun kielletään. Täytyy todella toivoa, että tämä tapaus nyt pysäyttäisi päättäjiä ajattelemaan mikä se tärkein seikka päivähoidossa on; rahan säästäminen vai lapsen turvallisuus ! Asian pitäisi olla itsestään selvä, mutta ilmeisesti se ei ole >:( Tämä tehokkuuden tavoittelu joka alalla alkaa jo mennä todella liiallisuuksiin ! Todella järkyttävää, että tämäkin tapaus pääsi sattumaan :(

• Pieni Lapsonen

Itse olen vasta kaksitoista-vuotias, mutta haluan silti ottaa kantaa tähän asiaan.
        Päiväkoti ei ole ainut paikka missä voi kuolla.
        Esim. Ystäväni isosisko oli kuollut kotona nukkuessaan aivoverenvuotoon. Se voi tapahtua kotonakin.
        Mutta hoitajien pitäisi olla vastuuntuntoisia,minimoida tapaturmat mahdollisin tavoin. Itse en ole ollut päiväkodissa, mutta hoitopaikassa kylläkin jo pienestä pitäen. Siinäpä se sitten oli, tälläisen "pienen ihmisen" kanta.
        P.S. Otan osaa kaikille rakkaan menettäneille.

• jonna
        Pieni Lapsonen kirjoitti:

Itse olen vasta kaksitoista-vuotias, mutta haluan silti ottaa kantaa tähän asiaan.
        Päiväkoti ei ole ainut paikka missä voi kuolla.
        Esim. Ystäväni isosisko oli kuollut kotona nukkuessaan aivoverenvuotoon. Se voi tapahtua kotonakin.
        Mutta hoitajien pitäisi olla vastuuntuntoisia,minimoida tapaturmat mahdollisin tavoin. Itse en ole ollut päiväkodissa, mutta hoitopaikassa kylläkin jo pienestä pitäen. Siinäpä se sitten oli, tälläisen "pienen ihmisen" kanta.
        P.S. Otan osaa kaikille rakkaan menettäneille.

pitäkää alle 3 vuotiaat muksut kotona niin ei tarvitse pelätä että jos se vaikka kuolee tarhassa..kyllä jumankauta päiväkodeissa pitää olla pihalla vahtimassa 6 lasta kohti yksi aikuinen..ja se on kyllä totta että hoitajat juoruilee siellä pihalla..itekin olen ollut päiväkodeissa ja kouluissa harjoitteluissa ja oon nähnyt tilanteen..mä oon sitten ollut ylimääräisenä ja VAPAAEHTOISENA vahtimassa muksuja...

• huolestunut nuorimies.

Kun viette lapsenne ensimmäistä kertaa hoitoon, niin
      sanokaa hoitajille että jos teidän lapsillenne tapahtuu jotain, niin he sen sen jälkeen tietävät, että jotain on sattunut...!!!

• maailmani napa

Itse olin aikoinani päiväkodissa töissä ja silloin vielä sai sijaisia eli ei pulaa henk.kunnasta.Juoruilu ja lasten vanhempien haukkuminen oli silloin puheenaiheita pihalla (itsekin siihen syyllistyin.)Päiväkodeissa missä työskentelin oli kaikissa "tätien" kesken jos jonkinlaista skismaa.Lapset hoidettiin siinä sivussa kun muilta jutuilta ehti.Vanhemmille kyllä oltiin mielinkielin.Oma lapseni on myös käynyt päiväkodin kaikesta huolimatta.Aina kun hän oli pihalla loukannut kysyin näkikö joku täti,yleensä hän sanoi ettei tädit huomanneet.Ja välillä kun jostain naarmuista tai mustelmista kysyin ei kukaan tiennyt mitään oli aina ollut juuri silloin muualla ja joku muu ehkä oli saattanut nähdä.tädit olivat aina mukavia mutta ei paljon auta jos eivät pysty lapsia vahtimaan.Turha ruinata että palkka on pieni,sehän on varmaan tiedossa jo kouluttautuessa eli kannattaa miettiä lukeeko alalle jossa on pieni palkka..riittääkä motivaatio hommaan.

• Misantrooppi
        maailmani napa kirjoitti:

Itse olin aikoinani päiväkodissa töissä ja silloin vielä sai sijaisia eli ei pulaa henk.kunnasta.Juoruilu ja lasten vanhempien haukkuminen oli silloin puheenaiheita pihalla (itsekin siihen syyllistyin.)Päiväkodeissa missä työskentelin oli kaikissa "tätien" kesken jos jonkinlaista skismaa.Lapset hoidettiin siinä sivussa kun muilta jutuilta ehti.Vanhemmille kyllä oltiin mielinkielin.Oma lapseni on myös käynyt päiväkodin kaikesta huolimatta.Aina kun hän oli pihalla loukannut kysyin näkikö joku täti,yleensä hän sanoi ettei tädit huomanneet.Ja välillä kun jostain naarmuista tai mustelmista kysyin ei kukaan tiennyt mitään oli aina ollut juuri silloin muualla ja joku muu ehkä oli saattanut nähdä.tädit olivat aina mukavia mutta ei paljon auta jos eivät pysty lapsia vahtimaan.Turha ruinata että palkka on pieni,sehän on varmaan tiedossa jo kouluttautuessa eli kannattaa miettiä lukeeko alalle jossa on pieni palkka..riittääkä motivaatio hommaan.

Turhaa vouhkaamista, ihmisä "tippuu kuin kärpäsiä" joka päivä. Kuka mistäkin syystä...

Luonnon laki ja valinta: Vain vahvimmat selviytyvät, heikot ja elinkelvottomat yksilöt karsiutuvat pois.

• satu
        Misantrooppi kirjoitti:

Turhaa vouhkaamista, ihmisä "tippuu kuin kärpäsiä" joka päivä. Kuka mistäkin syystä...

Luonnon laki ja valinta: Vain vahvimmat selviytyvät, heikot ja elinkelvottomat yksilöt karsiutuvat pois.

ja olen ollut päiväkodissa työharjoittelussa ainakin vuoden ja voin sanoa että siellä pihistellään hieman väärissä kohdissa rahaa ja se näkyy mm. työntekijöissä, niitä on liian vähän!!!
        Tälläisiä juttuja ei pääse tapahtumaan jos työntekijöitä olisi tarpeeksi ja osa henkilökunnasta on niin vanhaa porukkaa et paskat välittää lapsista, pääasia kun palkka juoksee!!!!
        En halua yleistää!!!mut tuollaiset eläkkeelle ja äkkiä!!Minun lapset menevät ensi syksynä päiväkotiin ja toivon että tälläisiä juttuja ei pääse tapahtumaan!!!
        Nyt Suomen maan poliitikot huomio!!!!
        Sijoittakaa lapsiin ja nuoriin enemmän!!!!Heissä on tulevaisuus!!
        Vai paskatko ne lapsista välittää, ehkäpä tämä on heidän tapansa vähentää suomalaisia ja muita lapsia täältä?????????????????

• ääää

Itse olin päiväkodissa, muistaakseni kolme vuotiiasta lähtien aina kouluikään. Pelkästään hyviä muistoja on paikasta, Espoossa. Tällä hetkellä sukulaistytto on hoidossa.

Kyllä, välillä hoitajat puhuvat keskenään. Se on heidän päivänsä. Kun sinä vahdit lastasi kotona, voitko sanoa että ikinä et puhu puhelimessa, katso televisiota, keskustele kumppanisi kanssa? On hoitajan tehtävä kuitenkin tästä sosiaalisesta kanssakäymisestä huolimatta kuitenkin kiinnittää huomiota lapsiin koko ajan, ja varmistaa että he ovat turvassa. Ehkä kyseissä tapauksessa kävi näin, en tiedä, mutta turhaan KAIKKIA hoitajia leimataan piittaamattomiksi juoruakoiksi, kuten nyt on käynyt.

Hyvät ihmiset, kuinka voitte sanoa etta päiväkodit ovat vaarallinen ja turvaton ympäristo? Suhteuttakaa lasten onnettomuuksien määrä tapaturmiin ja kuolemiin kotona!! En tiedä tarkkoja lukumääria, mutta nyt on vuoden sisällä ollut kaksi hoitotapausta (hukkuminen & kiipeilyteline). Entä kotona? VARMASTI paljon enemmän! En todellakaan yritä vähätellä tapahtumaa, mutta tilastollisesti päiväkoti on turvallisempi paikka kun koti.

Sattui onnettomuus. Varmasti on ihmisiä jotka tuntee syyllisyyttä siihen, ja pitääkin, mutta suhteellisuudentajua pyydän!

Ja sitten nämä puheet että "nykyään ei enää lapsista välitetä"... Ihan varmasti on tapaturmia sattunut ennenkin. Nyt median ansiota ne vaan nostetaan uudelle tasolle.

Ugh.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      32
      2078
    2. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      46
      1695
    3. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      110
      1460
    4. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      104
      1206
    5. Ootko A-nainen vielä vihainen?

Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja
      Ikävä
      104
      1004
    6. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      75
      938
    7. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      59
      835
    8. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      52
      779
    9. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      28
      750
    10. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      99
      709
    Aihe