Millä me ajamme 2035 jälkeen

Anonyymi

Bensaa ei enää saa ilman erityislupaa ja sähkö ja vety ovat julmetun kalliita. Polttisautot ovat menettäneet arvonsa. Tietullit ja ruuhkamaksut nielevät satasia kuukaudessa

98

532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aja polkupyörällä !

      • Anonyymi

        Fillarilla ilman sähköä.


      • Anonyymi

        Verollehan nekin laitettaisiin ja vakuutukset rekisteröinnit ja käyttömaksut vaadittaisiin, jos kaikki alkaisivat pyöräilemään. Sama 8 miljardia on valtion liikenteestä jollain tavoin saatava, vaikkei autoja olisi Suomessa ainuttakaan. Se kun on tärkeä osa budjettia, ja kun on jo selväksi tullut että liikenteestä se on otettava, mikään muu ei käy! Niin tottakai jos autoilijoita ei olisi, se perittäisiin pyöräilijöiltä ja jalankulkijoilta.


    • Anonyymi

      Onko tuo ongelma, koska asfalttiakaan ei synny kolonnien jätteenä. A-talkissa oli sähköntarpeen kasvaminen 2-4 kertaiseksi maassamme, joten senkin hinta nousee taivaisiin.

      Sorateillämme polkuautot ovat yhä useammin vastaantuleva näky.

    • Anonyymi

      Ajetaan biodieselillä.

      • Anonyymi

        Voiko sähköautoon tankata biodieseliä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko sähköautoon tankata biodieseliä?

        Kyllä voi, jos siinä on polttokenno.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko sähköautoon tankata biodieseliä?

        Mihinkäs ne polttisautot katoaisivat. Chilessä ajetaan vielä -50 luvun amerikanraudoilla.


    • Anonyymi

      Vetyautoilla.

      • Anonyymi

        Tuo on hyvä kommentti.
        Miks ajaa sähkärillä 25kWh/100km, kun vetyauto tekee saman 100kWh/100km


      • Anonyymi

        Se vasta kallista onkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on hyvä kommentti.
        Miks ajaa sähkärillä 25kWh/100km, kun vetyauto tekee saman 100kWh/100km

        Eipä taida ero olla edes noin pieni. Vety on niin kallista ja autot myös ettei niillä ajeta kuin rahtia ja kuormaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida ero olla edes noin pieni. Vety on niin kallista ja autot myös ettei niillä ajeta kuin rahtia ja kuormaa.

        Voipi olla vetyrekkoja käyttävät kuljetusfirmat hyvin nopeasti konkurssissa, kun sähkörekkoja käyttävät kilpailijat kuljettavat kymmeniä prosentteja halvemmalla kuin +-0 vedyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voipi olla vetyrekkoja käyttävät kuljetusfirmat hyvin nopeasti konkurssissa, kun sähkörekkoja käyttävät kilpailijat kuljettavat kymmeniä prosentteja halvemmalla kuin -0 vedyllä.

        Tai sitten ei. Sähkörekoissa pelkät akut painavat monta tonnia, joten sähkörekoilla ei suuria kuormia kuljeteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voipi olla vetyrekkoja käyttävät kuljetusfirmat hyvin nopeasti konkurssissa, kun sähkörekkoja käyttävät kilpailijat kuljettavat kymmeniä prosentteja halvemmalla kuin -0 vedyllä.

        Mutku tavarat pitää saada jopa yli 100km päähän ja jopa samanpäivän aikana, siihen ei patterirekat vielä pysty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten ei. Sähkörekoissa pelkät akut painavat monta tonnia, joten sähkörekoilla ei suuria kuormia kuljeteta.

        Voidaan sillä kuljettaa pattereita,.. hyötykuormaa ei, paitsi styroxia ja höyheniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten ei. Sähkörekoissa pelkät akut painavat monta tonnia, joten sähkörekoilla ei suuria kuormia kuljeteta.

        Käy nyt ihmeessä kertomassa viisautesi Volvollekin etteivät rakentaisi niitä sähkörekkoja enää.


    • Anonyymi

      Tuohikontti selässä kävellen kerjäämään maalaisilta ruokaa, siinä tulevaisuus hiilineutraalisti.

    • Anonyymi

      Kuka on sanonut ettei vuoden 2035 jälkeen saa bensaa. Käsittääkseni bensaa saa ja polttomoottoriautoilla saa ajaa hamaan tulevaisuuteen,kuka sitten 15 vuoden jälkeen enää haluaa ajaa tällaislla autoilla. Kun Herra Ford keksi auton niin kuka halusi enää 15 vuoden kuluttua ajaa hevoskärryillä. Polttomoottorikäyttöisten autojen valmistus lopetetaan 2035 ja todennäköisesti kysyntä romahtaa ja jo paljon ennen joten suurin osa autonvalmistajista lopettaa valmistuksen jo paljon aiemmin. Sähkö,vetyautot tulevat seuraavan 15 vuoden aikana kehittymään valtavasti ,ajomatkat pitenevät, edullisuus on kiistatonta. Kyseisten autojen hinnat asettuvat ihan sille tasolle mitä nytkin uudet polttomoottori autot maksavat . Tulevaisuutta ei kannata pelätä 15 vuotta on pitkä aika, ehdit hyvin tehdä surutyötä rakkaan poltto-moottoriautosi kanssa. Asioita ei kannata surra etukäteen elämässä, kaikki kuitenkin asettuu tulevaisuudessa parhaaksi.

      • Anonyymi

        Ehkä bensaa saa mutta bensa-autoilusta tehdään helvetin kallista, sillä ei tarvitse olla nero ymmärtääkseen, ettei asetettuihin päästötavoitteisiin tulla Suomessa pääsemään ja jostakin pitää ne sakkoverot imuroida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä bensaa saa mutta bensa-autoilusta tehdään helvetin kallista, sillä ei tarvitse olla nero ymmärtääkseen, ettei asetettuihin päästötavoitteisiin tulla Suomessa pääsemään ja jostakin pitää ne sakkoverot imuroida.

        No mitäpä luulet, ei näitä sähköautoilijoita lellitä kuin tämän eduskuntakauden. Rahaa pitää saada valtion kassaan. Jos bensaa/Dieseliä ei pala ,niin uusi lypsylehmä on sähköautoilijat. Sähköautolla ajavia aletaan tulevaisuudessa verottomaan ihan yhtä suurella tarmolla. Keksitään liikenteen sähkövero, kilometriverotus, tietullit, Parkkialueet tehdään todella kalliiksi, autottomia lähiöitä. Taloyhtiöissä pitää erikseen ostaa parkkiruutu-osake joka voi olla 40 000 eur jotta voi ladata rakkaan menopelinsä kotona. Valtion pitää saada aina verotulonsa ja ei valtio tule jatkossakaan luopumaan rakkaasta lypsylehmästä eli autoilijasta. Erillinen parkkipaikka osake on jo nyt arkipäivää pääkaupunkiseudulla uusissa asunto-osakeyhtiöissä. Jos haluat tuoda autosi kotipihaan/autotalliin niin sinun pitää ostaa asunnon lisäksi autopaikka. Sitten on ihan eri kysymys : Miten pidetään koko Suomi asuttuna myös syrjäkylät. Päättäjät elävät ainoastaan isojen kaupunkien sykkeessä unohtaen koko muun Suomen.


      • Anonyymi

        Höpö höpö, vuonna 2035 monet kulkevat edelleen bensa-autoilla. Ehkä jopa valtaosa ihmisistä.

        Kannattaa muistaa, että Suomessa autojen keskimääräinen romutusikä on 21 vuotta. Ja tuo siis on keskiarvo eli noin puolet on tuota paljon kauemmin liikenteessä. Normaalit suomalaiset ajavat 10-15 vuotta vanhoilla autoilla ja köyhempi kansanosa yleensä yli 20 vuotta vanhoilla autoilla. Ja tulee olemaan myös vuonna 2035.

        Ja muuten, autojen keski-ikä on vain kasvussa ja jos nykyinen trendi jatkuu niin valtaosa ajelee bensa-autoilla jopa vuonna 2040.


      • Anonyymi

        Käytetyn bensa-auton arvo sen kun nousee kun uusien myynti lähestyy loppuaan, ellei sähköauton kehityksessä tapahdu kova edistystä tai vety ja vetyautot halpene todella reilusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä bensaa saa mutta bensa-autoilusta tehdään helvetin kallista, sillä ei tarvitse olla nero ymmärtääkseen, ettei asetettuihin päästötavoitteisiin tulla Suomessa pääsemään ja jostakin pitää ne sakkoverot imuroida.

        Siinä vaiheessa kun bensa-autojen määrä on laskenut reilummin, niin ei poliitikkoja ne enää kiinnosta ja bensalla saa ajaa hyvinkin järkevään hintaan. Suomi on iso maa ja hyvin harvaan asuttu ja varallisuuskin on surkeaa, niin bensa on ainoa vaihtoehto ja poliitikot eivät uskalla sitä lopettaa.


      • Anonyymi

        Niinpä, eikös vetyautokin ole polttomoottoriauto ja kun on vetyauton kehitys lopetetaan kannattamattomana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, eikös vetyautokin ole polttomoottoriauto ja kun on vetyauton kehitys lopetetaan kannattamattomana.

        Vetyauto ei ole polttomoottoriauto. Polttokennoauto ainakaan ei ole polttomoottoriauto.


      • Anonyymi

        Ensinnäkin herra Ford ei keksinyt autoa ja auton keksimisen jälkeen 1900 luvun alussa monikin ajoi vielä hevoskärryillä. Suomessa hevospeli oli suosittu vielä 50 vuotta auton keksimisen jälkeenkin.


      • Anonyymi

        ”Kyseisten autojen hinnat asettuvat ihan sille tasolle mitä nytkin uudet polttomoottori autot maksavat.”

        Mutta käytettyjen autojen kauppa loppuu, ja vain ne, joilla on varaa ostaa uusia, ajavat tulevaisuudessa autoilla. Olemmehan jo nähneet että sähköautot eivät a) kestä hyväkuntoisina kovin pitkään akkujen osalta ja b) eivät halpene taviskansan budjetille sopivaksi käyttökelpoisen elinkaarensa aikana.
        Tavallinen rahvas siis tulevaisuudessa kävelee. Töissä ei sitten enää pahemmin käydä kodin ulkopuolella, tai sitten asutaan slummeissa tehtaiden takapihoilla joista voi kävellä töihin. Maaseudulla varmaan siirrytään takaisin hevosiin, toki todennäköisesti nekin pitää siruttaa gps-paikannukseen perustuvaa tienkäyttömaksua varten…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin herra Ford ei keksinyt autoa ja auton keksimisen jälkeen 1900 luvun alussa monikin ajoi vielä hevoskärryillä. Suomessa hevospeli oli suosittu vielä 50 vuotta auton keksimisen jälkeenkin.

        ”Suomessa hevospeli oli suosittu vielä 50 vuotta auton keksimisen jälkeenkin.”

        Ja tulee maaseudulla olemaan suosittu polttomoottoriautojen aikakauden jälkeenkin. Ellei sitten sähköautojen hinnassa ja etenkin akkujen hinnassa ja kestävyydessä tapahdu jotain hyvin mullistavaa. Itse en usko että tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä bensaa saa mutta bensa-autoilusta tehdään helvetin kallista, sillä ei tarvitse olla nero ymmärtääkseen, ettei asetettuihin päästötavoitteisiin tulla Suomessa pääsemään ja jostakin pitää ne sakkoverot imuroida.

        Muistathan, että koko tämä "touhu" on vain EU:n itseaiheutettu "päänsärky" EU:n alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö, vuonna 2035 monet kulkevat edelleen bensa-autoilla. Ehkä jopa valtaosa ihmisistä.

        Kannattaa muistaa, että Suomessa autojen keskimääräinen romutusikä on 21 vuotta. Ja tuo siis on keskiarvo eli noin puolet on tuota paljon kauemmin liikenteessä. Normaalit suomalaiset ajavat 10-15 vuotta vanhoilla autoilla ja köyhempi kansanosa yleensä yli 20 vuotta vanhoilla autoilla. Ja tulee olemaan myös vuonna 2035.

        Ja muuten, autojen keski-ikä on vain kasvussa ja jos nykyinen trendi jatkuu niin valtaosa ajelee bensa-autoilla jopa vuonna 2040.

        ... ja jopa vuonna 2055.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Kyseisten autojen hinnat asettuvat ihan sille tasolle mitä nytkin uudet polttomoottori autot maksavat.”

        Mutta käytettyjen autojen kauppa loppuu, ja vain ne, joilla on varaa ostaa uusia, ajavat tulevaisuudessa autoilla. Olemmehan jo nähneet että sähköautot eivät a) kestä hyväkuntoisina kovin pitkään akkujen osalta ja b) eivät halpene taviskansan budjetille sopivaksi käyttökelpoisen elinkaarensa aikana.
        Tavallinen rahvas siis tulevaisuudessa kävelee. Töissä ei sitten enää pahemmin käydä kodin ulkopuolella, tai sitten asutaan slummeissa tehtaiden takapihoilla joista voi kävellä töihin. Maaseudulla varmaan siirrytään takaisin hevosiin, toki todennäköisesti nekin pitää siruttaa gps-paikannukseen perustuvaa tienkäyttömaksua varten…

        Mistä sait päähäsi että käytettyjen pottisautojen kauppa loppuu. Voin ihan hyvin myydä autoni naapurille vielä 2035 jälkeenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun bensa-autojen määrä on laskenut reilummin, niin ei poliitikkoja ne enää kiinnosta ja bensalla saa ajaa hyvinkin järkevään hintaan. Suomi on iso maa ja hyvin harvaan asuttu ja varallisuuskin on surkeaa, niin bensa on ainoa vaihtoehto ja poliitikot eivät uskalla sitä lopettaa.

        Suomi on iso ja pitkä, lisäksi puolet lähes asumatonta. Suomi on puolipitkä ja puoliksi asuttu. Jos laittaa kolmion Turku, Tampere, Helsinki kolmion keskelle harpin ja säteeksi 170 km., niin normaali 300 km,,:n rangella tavoittaisi yli puolet Suomalaisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Suomessa hevospeli oli suosittu vielä 50 vuotta auton keksimisen jälkeenkin.”

        Ja tulee maaseudulla olemaan suosittu polttomoottoriautojen aikakauden jälkeenkin. Ellei sitten sähköautojen hinnassa ja etenkin akkujen hinnassa ja kestävyydessä tapahdu jotain hyvin mullistavaa. Itse en usko että tapahtuu.

        Josko sähköt saisivat sinne, niin sähkömopolla voisi... Eikä tarvitse korttia eikä vakuutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun bensa-autojen määrä on laskenut reilummin, niin ei poliitikkoja ne enää kiinnosta ja bensalla saa ajaa hyvinkin järkevään hintaan. Suomi on iso maa ja hyvin harvaan asuttu ja varallisuuskin on surkeaa, niin bensa on ainoa vaihtoehto ja poliitikot eivät uskalla sitä lopettaa.

        Meinaatko että huoltoasemayrittäjät myyvät bensaa alle ostohinnan vaikka ostajia ei juurikaan enää ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyauto ei ole polttomoottoriauto. Polttokennoauto ainakaan ei ole polttomoottoriauto.

        Vetykennoauto on sähköauto. Siinä ainoa moottori on sähkömoottori joka ottaa virtansa akustosta.


    • Anonyymi

      Ettei totuus taaskaan unohtuisi, niin tällä sähköautojen määrän kasvulla akkuihin soveltuvan litiumin tarve nousee 42-kertaiseksi vuoteen 2040 mennessä. Onko tuotanto valmis?

      • Anonyymi

        Tähän mennessä koko maailman litiumin tuotanto on ollut varsinaista nappikauppaa, vain jotain 2.8 mrd € vuodessa.

        Litiumin lähteitä kyllä riittää. Ei kuullosta kovin kummoiselta, jos vuoteen 2040 mennessä litiumteollisuuden arvo nousisi 150 mrd € vuodessa. Tuokin on yhä nappikauppaa verrattuna moneen muuhun vastaavaan teollisuudenalaan.

        Litiumia maapallolla riittää. Merivedestäkin sitä saa, käytännössä samoista paikoista kuin mistä suolaa yleensäkin saadaan.

        Litiumtuotannossa, kuten kaivostoiminnassa yleensäkin, on noin 5 vuoden aika suunnitelmasta tuotantoon. Vuoden 2025 tienoilla voi litiumista olla jossain määrin pulaa, mutta uutta tuotantoa on kehitteillä melkoiset määrät.


      • Anonyymi

        Akkuteollisuudessa ollaan vasta alussa akkujen kehityksessä. 20 vuodessa tulee tapahtumaan huima mullistus koko alalla . tuohon 2040 on aikaa liki 20 vuotta. Vuonna 2040 litium voi olla raaka-aineena jo vanhanaikainen. Kun teollisuus ja tutkimustyö laitetaan pakon eteen niin ihminen on uskomaton ajatteleva eläin. Moni mahdoton ongelma on ratkaistu ihmiskunnassa.
        Ainoastaan sotia ei ole ole onnistuttu lopettamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkuteollisuudessa ollaan vasta alussa akkujen kehityksessä. 20 vuodessa tulee tapahtumaan huima mullistus koko alalla . tuohon 2040 on aikaa liki 20 vuotta. Vuonna 2040 litium voi olla raaka-aineena jo vanhanaikainen. Kun teollisuus ja tutkimustyö laitetaan pakon eteen niin ihminen on uskomaton ajatteleva eläin. Moni mahdoton ongelma on ratkaistu ihmiskunnassa.
        Ainoastaan sotia ei ole ole onnistuttu lopettamaan.

        Akkujen valmistuskustannus määrittää, mistä raaka-aineista ne loppupeleissä tehdään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkuteollisuudessa ollaan vasta alussa akkujen kehityksessä. 20 vuodessa tulee tapahtumaan huima mullistus koko alalla . tuohon 2040 on aikaa liki 20 vuotta. Vuonna 2040 litium voi olla raaka-aineena jo vanhanaikainen. Kun teollisuus ja tutkimustyö laitetaan pakon eteen niin ihminen on uskomaton ajatteleva eläin. Moni mahdoton ongelma on ratkaistu ihmiskunnassa.
        Ainoastaan sotia ei ole ole onnistuttu lopettamaan.

        Suurimmat keksinnöt on jo kuitenkin tehty, joten mitään mullistavaa ei kannata enää odottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmat keksinnöt on jo kuitenkin tehty, joten mitään mullistavaa ei kannata enää odottaa.

        Ei välttämättä mullistavaa, mutta akkuja voidaan jo nyt tehdä monenlaisista aineista. Energiatiheys vain vaihtelee ja muut ominaisuudet. Voidaanhan akkuja tehdä jopa natriumista. Ja monissa sähköautojen akkuja ei käytetä ollenkaan kobolttia, mistä kovasti on puhuttu. Teslahan on sanonut lopettavansa muutaman vuoden aikana kokonaan koboltin käytön akuissa. Teslan halvimmissa malleissa on LFP-akku, jossa ei ole kobolttia eikä myöskään nikkeliä (ne on korvattu raudalla ja fosfaatilla). Ja litiumkin on korvattavissa muilla aineilla, mutta ne eivät välttämättä ole parempia.

        Se ei sinänsä ole mullistavaa, että koko akun koostumus vaihtuu, mikä onnistuisi jo nyt.. Ja myös latausnopeus voi kasvaa, energiatiheys jne.


      • Anonyymi

        Eli akkutehtaat hakevat nikkelit ja kobolttisulfaatit suomesta ja jättävät paskat suomalaisten veronmaksajien siivottavaksi?
        Tämän on ollut aina suomalaisten ongelma:
        1.Me emme osaa myydä (jalostaa) mitään (myymme kuution puuta esim. Tanskalaisiile 10€, he valmistavat siitä 10000€ huonekaluja vientiin, mm. Suomeen)
        2.Me emme osaa kilpailuttaa mitään (joku keksi, että kaikki isot hankinnat pitää kilpailuttaa. Mitä tekee Suomi ja suomalaiset yritykset valtio mukaan lukien? Kaikista muista EU-maista poiketen, Suomi kilpailuttaa ja ostaa, mistä halvimmalla saa, vaikka sen seurauksena oman maan tuotanto menee konkurssiin ja firmat lopettavat!!!)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkuteollisuudessa ollaan vasta alussa akkujen kehityksessä. 20 vuodessa tulee tapahtumaan huima mullistus koko alalla . tuohon 2040 on aikaa liki 20 vuotta. Vuonna 2040 litium voi olla raaka-aineena jo vanhanaikainen. Kun teollisuus ja tutkimustyö laitetaan pakon eteen niin ihminen on uskomaton ajatteleva eläin. Moni mahdoton ongelma on ratkaistu ihmiskunnassa.
        Ainoastaan sotia ei ole ole onnistuttu lopettamaan.

        Akkujen kehittyminen tyyliin mikripiirit on toiveajattelua. Katteettomia lupauksia on kuultu paljon viimeisen 15 vuoden aikana, jostain syystä niitä ei ole näkynyt vaan maanteillä. Litiumakun korvaajaa ei ole saatu aikaiseksi edes laboratorio olosuhteissa
        Ettei vain kemia ole tullut vastaan akun kehittämisessä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli akkutehtaat hakevat nikkelit ja kobolttisulfaatit suomesta ja jättävät paskat suomalaisten veronmaksajien siivottavaksi?
        Tämän on ollut aina suomalaisten ongelma:
        1.Me emme osaa myydä (jalostaa) mitään (myymme kuution puuta esim. Tanskalaisiile 10€, he valmistavat siitä 10000€ huonekaluja vientiin, mm. Suomeen)
        2.Me emme osaa kilpailuttaa mitään (joku keksi, että kaikki isot hankinnat pitää kilpailuttaa. Mitä tekee Suomi ja suomalaiset yritykset valtio mukaan lukien? Kaikista muista EU-maista poiketen, Suomi kilpailuttaa ja ostaa, mistä halvimmalla saa, vaikka sen seurauksena oman maan tuotanto menee konkurssiin ja firmat lopettavat!!!)

        Ei varmasti. Meillä on kova kaksikko Bat ja Ryyd. Ministerikaksikko Ryydmaan ja se toinen. He kyllä hoitava valtion etuja noudattaen.


    • Anonyymi

      Ajan bensalla jossain sivistysvaltiossa, jossa elämä ja työnteko ei ole kielletty.

      • Anonyymi

        Muuta vaikkapa Somaliaan tai Pohjois-Koreaan. Niissä varmasti bensaa käytetään vielä kauan ja töitä saa tehdä.


    • Anonyymi

      Suomi siirtyy häkäpönttöautoihin. Tulee erittäin edulliseksi suomalaisille. Polttoaine kustannukset 0 euroa.

    • Anonyymi

      Tuota ei tapahdu. Itse asiassa valtaosa ajelee polttomoottoriautoilla jopa vuonna 2035. Muutos on nimittäin todella hidas.

      • Anonyymi

        Todennäköisesti noin tulee tapahtumaan, mutta polttisten suhteen ollaan nyt kyllästymispisteessä. Jatkossa tehoja ja kulutusta pienennetään ja isot polttikset haudataan oman aikansa kummajaisina.


    • Anonyymi

      Mennään ilmaiseksi jokapaikkaan robottitaksilla kuunnelleen mainoksia.

      Rikkaat voivat maksaa robottitaksipalvelusta ilman mainosten pakkosyöttöä tai jopa omistaa yksityisen itseajavan auton.

      VR/AR-laitteiden ja palveluiden kehitys tekee läsnäolosta turhaa. 2050-luvulla matkustaminen koetaan liian hitaaksi ja turhaksi. 2100-luvulla Holodeck tasoinen neuroimplantti antaa paremman kokemuksen kuin oikeasti kreikan biitsillä makoilu.

    • Anonyymi

      Miksi ei saisi bensaa ihan samaan tapaan kuin nytkin?

    • Anonyymi

      Nostavat hinnat pilviin jos ei ole omasta takaa.

      • Anonyymi

        Tuohon riittää pitkälti, kun mietit, mitä puoluetta esim. seuraavissa vaaleissa aiot äänestää. Jos mielessäsi kummittelee vaihtoehdot Vihreät vai Vasemmistoliitto, bensan hinta on jo seuraavalla hallituskaudella 3-4€/litra, ehkä enemmänkin. Heidän missio on pelastaa koko maailma, suomalaisin verovaroin.


    • Anonyymi

      Polkupyörällä.

      • Anonyymi

        Ennemmin kävelenkin kuin jollain nololla polkupyörällä ajelen.


    • Anonyymi

      Hallitus kyttää kansan rahoja todenteolla, uudet rahastus automaatit on jo keksitty!💸

      • Anonyymi

        Kun astut kotiovesta ulos, niin aina jokin maksunkerääjä napsahtaa käyntiin.


    • Anonyymi

      Onko vetyauto polttomoottoriauto ja kielletty -35 jälkeen

      • Anonyymi

        Ei ole, koska polttokennoauto ei ole polttomoottoriauto.


      • Anonyymi

        Suomessa ei ole yhtään vetyhenkilöautoa liikenteessä 2035.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei ole yhtään vetyhenkilöautoa liikenteessä 2035.

        Ei varmasti olekaan. Sähköautoja voi olla 0,7 miljoonaa. Loput 2 miljoonaa on edelleen polttomoottoriautoja.


    • Anonyymi

      Pyörällä ajetaan ja työajaksi liisataan... Omistaa ei kennata.. Eikä maalla asua. Eikä työttömönä omistaa..

    • Anonyymi

      Sähköllä, sähköhän on jo nyt huippuhalpaa ja halpenee edelleen.

      • Anonyymi

        Joo. Kaikille vaan sähköpotkulauta alle. Sellaisen saattaa saada vähän pienipalkkaisempikin hankittua.
        Kun kymmenvuotiaat parin tonnin polttikset maailmasta loppuvat, loppuu myös henkilöauton tarina koko kansan kätevänä sujuvan arjen mahdollistajana.
        Kalliit ja lyhytikäiset sähköautot eivät samaan yllä.


    • Anonyymi

      Miksi pitäisi enää autoilla? Maamme on 2035 raunioina ja köyhä, Venäjän sodan takia. Puolet maasta otti Venäjä ja puolikkaalla mennään. Hyvä kun ruokaa saadaan, asuntokin +10 astetta maksimi jos on ehjä talo. Osta siinä sitten autoja!

      • Anonyymi

        Sillä Venäjän puolella varmasti saa vielä ajaa autoillakin. Sillä toisella, vihersosialistien hallinnoimalla EU-liittovaltioon kuuluvalla puolella taatusti ei.


    • Anonyymi

      Ei hätää, EU:n älytön polttoautojen kielto ehdittiin perua ennenkuin EU hajosi

    • Anonyymi

      Miksi pojat on peloissaan?

      • Anonyymi

        Sen suuren kansanosan, joka ei varsinaisesti minkään rahakirstun päällä istu, on syytäkin olla peloissaan. Pakkosähköautoistaminen merkitsee heille merkittävää elämän kurjistumista ja paluuta aikaan, jolloin kunnon autoja ei ollut kuin rikkaimmilla, ja jos köyhä jonkinlaisen räyskän hankituksi sai, oli se kunnoltaan sellainen ettei sillä kauaksi kotipihalta uskaltanut lähteä.
        Tulevaisuudessa rikkaat ajavat miten mielivät uusilla long range Tesloillaan, köyhillä on 25 vuotta vanha Leaf jolla pääsee viittäkymppiä körötellen 20km latauksella.
        Polttomoottoriautoissa vanha ja halpa saattoi olla helpostikin yhtä käyttökelpoinen kuin uusi ja kallis, mutta sähköautoissa näin ei enää tule olemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen suuren kansanosan, joka ei varsinaisesti minkään rahakirstun päällä istu, on syytäkin olla peloissaan. Pakkosähköautoistaminen merkitsee heille merkittävää elämän kurjistumista ja paluuta aikaan, jolloin kunnon autoja ei ollut kuin rikkaimmilla, ja jos köyhä jonkinlaisen räyskän hankituksi sai, oli se kunnoltaan sellainen ettei sillä kauaksi kotipihalta uskaltanut lähteä.
        Tulevaisuudessa rikkaat ajavat miten mielivät uusilla long range Tesloillaan, köyhillä on 25 vuotta vanha Leaf jolla pääsee viittäkymppiä körötellen 20km latauksella.
        Polttomoottoriautoissa vanha ja halpa saattoi olla helpostikin yhtä käyttökelpoinen kuin uusi ja kallis, mutta sähköautoissa näin ei enää tule olemaan.

        Köyhät ajavat velkavetoisilla Tesloillaan tien tukkeena. Varakkaat ajavat bensa- ja dieselautoilla tientukkeena olevien sähköautojen ohi ja naureskelevat.


    • Anonyymi

      EI MILLÄÄ PERSEAUKIISTEN TARVITSe AJAA, SIIS SUOMALAISTEN.
      MIKÄLI ANNATTE VALLAN PUNA-VIHREILLE-VASUREILLE.
      TARVIAA MUUTOS PAREMPAAN, HINNAT ALAS JA TULOT YLÖS.
      SAATAVUUS TURVATAAN. TARVITAAN MONIPUOLISTA TEOLLISUUTTA, MYÖS TURPEEN, SOIDEN HYÖDYNTÄMINEN. UUSIUTUVAT LUONNON VARAT KÄYTTÖÖN, METSÄT. POIS PUU METSÄSTÄ KIERTOON JA UUTTA KASVAMAAN.
      "kun entinen kuolee, niin eikun uutta suolee"

      • Anonyymi

        Jossain keskustelussa puitiin tuoko sähköauto ääliöt palstoille. Jossain tapauksissa taitaa olla eksynyt dsl ambulanssi matkalla Niuvaniemeen


    • Anonyymi

      Bensalla mennään seuraavat 50 vuotta ainakin , eli ei kiirettä asian suhteen , moni asia ehtii vielä muuttua matkalla , maltti on valttia tässäkin asiassa.

    • Anonyymi

      Ajetaan dieselillä kuten ennenkin. 🤗

    • Anonyymi

      No osa - aikatyöläisen kannttaa ottaa leasing.. Ja kun työ loppuu niin palauttaa pois... Vapaa ajat pyörällä..

    • Anonyymi

      Mitä tuota pohtimaan. Jatketaan sähköllä ajelua, kuten nytkin. Sitä riittää viela 2035 jälkeenkin.

      • Anonyymi

        Ja bensaakin riittää vuoden 2035 jälkeenkin, joten jatketaan bensa-autoilla ajelua. Kuten valtaosa tekee myös vuonna 2035 ja jopa vuonna 2040.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Sähköautoa ei kannata työttömän pitää....

      • Anonyymi

        No eihän työttömän kannata mitään autoa pitää, kuten ei myöskään omaa taloa eikä töissä käyvää vaimoa. Työtön pärjää kaikkein parhaiten kun ei omista yhtään mitään, silloin tuet juoksee parhaiten.
        Mutta kohta se on sama juttu pienempipalkkaisen työssäkäyvänkin kanssa. Ennen säästeliäästi elävä tavallinen duunarikin saattoi luoda kunnon puitteet elämälleen, mutta ne ajat ovat ohi. 80-luvulta lähtien on tavallinen palkkatyöläinen ollut se, joka aina joka muutoksessa ja uudistuksessa on hävinnyt muihin nähden.
        Ja niin tapahtuu tässä liikenteen sähköistymisessäkin. Köyhälle jää ostettavaksi entistä kalliimpia ja entistä kelvottomampia ajopelejä, ja kuilu yhteiskuntaluokkien välillä kasvaa näin entisestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eihän työttömän kannata mitään autoa pitää, kuten ei myöskään omaa taloa eikä töissä käyvää vaimoa. Työtön pärjää kaikkein parhaiten kun ei omista yhtään mitään, silloin tuet juoksee parhaiten.
        Mutta kohta se on sama juttu pienempipalkkaisen työssäkäyvänkin kanssa. Ennen säästeliäästi elävä tavallinen duunarikin saattoi luoda kunnon puitteet elämälleen, mutta ne ajat ovat ohi. 80-luvulta lähtien on tavallinen palkkatyöläinen ollut se, joka aina joka muutoksessa ja uudistuksessa on hävinnyt muihin nähden.
        Ja niin tapahtuu tässä liikenteen sähköistymisessäkin. Köyhälle jää ostettavaksi entistä kalliimpia ja entistä kelvottomampia ajopelejä, ja kuilu yhteiskuntaluokkien välillä kasvaa näin entisestään.

        Työläinen ja köyhä on kaksi eri asiaa.
        Hyvin harva meistä on muuta kuin työssä käyvä ja työläinen eli palkollinen.

        Vihervasemmiston mukaan ihmisten ei tarvitse eikä pidä asua omakotitalossa eikä omistaa henkilökohtaista kuljetinta eli autoa. Heidän mielestä kaikki voi asua kehä ykkösen sisällä pienissä kotiloissa.

        Joten jos sama porukka jatkaa vallan kahvassa niin teillä on tilaa ja autiotalojen määrä kasvaa. Kaikki vain istuu kuutiossa pienen ledilampun valossa ja mäkättää somessa kuinka ollan niin köyhiä ja vika on aina muissa.


    • Anonyymi

      Bensaa ja naftaa saa samalla lailla kuin nyt. Polttomoottoriautojen valmistuksen kieltämistä kaavaillaan mutta se tuskin toteutuu ainakaan vielä silloin.

      • Anonyymi

        Ei saa.


    • Anonyymi

      Diesel

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Täyssähköautoilla mennään.

      Kotimainen käyttövoima, sähkö, on aivan ylivoimainen Suomen oloihin kansantaloudellisesti.

      • Anonyymi

        Tavallinen rahvas ajaa korkeintaan sähköskoottereilla. Kalliit ja lyhytikäiset sähköautot jäävät varakkaiden etuoikeudeksi.


    • Anonyymi

      Osa ajaa sähköllä, osa synteettisellä bensalla / dieselillä, ja pieni murto-osa vedyllä ja kaasulla.

      • Anonyymi

        Sähköllä, bensalla tai dieselillä, siinä se. Vedyllä ei liiku kuin korkeintaan pieni osa rekkoja.
        Ei se, että vielä on usko ettei uusia bensa tai dieseleitä saa myydä, lopeta polttoaineen myyntiä, vaan se jatkuu ainakin 2050 asti.


    • Anonyymi

      Tunnin junilla😂

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kotimaisella energialla mennään eli sähköllä.

    • Anonyymi

      Ajatelin ajaa itse tuotetulla aurinkosähköllä ja jo maksetulla sähköautolla.

    • Anonyymi

      Se on turha rutista esim. bentsiinin loppumisesta, kyllä sitä aina tullaan saamaan esim. autotohtorin määräämällä reseptillä apteekeista.
      T. Vielä mahdollisesti v. - 2045 Bemaria ajava?

      • Anonyymi

        Ja litrahinta sama kuin Koskenkorvalla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      959
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      865
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe