Missä järjestyksessä vene hajoaa?

Anonyymi

Jos venettä ei huolla lainkaan, missä järjestyksessä se hajoaa ja missä aikataulussa?

Jos ostaa uuden veneen eikä tee sille mitään, mitä alkaa tapahtua?

20

1064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Akut hajoaa ensimmäiseksi jos niitä ei lataa tai huolehdi niistä lainkaan.

    • Anonyymi

      Ainakin näkki alkaa aiheuttaa ongelmia varsin nopeasti. Jos tukkii vedentulot moottorin jäähdytys ei toimi ja vessaakaan ei voi käyttää ilman vettä. Jos jättää vajaassa latauksessa olevat akut veneeseen talveksi niin keväällä voivat olla entiset. Moottorin käyttömäärät on niin pieniä keskimäärin että aika monta vuotta ajaa huoltamattakin. Jossain vaiheessa suodattimet tukkeutuu ja öljy loppuu. Moottorissa ja muissa paikoissa jäätyvä vesi voi tehdä talvella tuhoa. Päällisin puolin pinnat muuttuu likaisiksi ja kuluneiksi. Moni alkava ja pieni vika muuttuu ajan myötä suuremmaksi.

      • Anonyymi

        Jos ostaa uuden veneen eikä tee sille mitään ei moottorin jäähdytystä tai vessaa tarvita. Mahtaakohan olla edes vesille laskettu.


    • Anonyymi

      Hyvä kysymys on , miten laaja käsite on huolto. Varmaankin se käsittää teknisen kunnossapidon, mutta sisältääkö myös huolehtimisen kiinnityksien, talvisäilytyksen, varkauden estämisen ja vakuutuksien osalta ? Itse laskisin mukaan ainakin kiinnityksen ja talvisäilytyksen.

      Kiinnityksien ja tyhjentämisen laiminlyönti voi jo ensimmäisen kunnollisen myrskyn yhteydessä tuhota irronneen tai vedellä täyttyneen veneen. Ongelmia voi tulla jo jos kiinnitys on kovin riippuvainen veden korkeusvaihteluista, esim. tänään 21.10.2021 kävin löysäämässä oman veneeni kiinnityksiä, kun huominen vedenkorkeusennuste muuttuu 30 => 100 cm pääkaupunkiseudulla ja poiju rupeaa kiristämään köysiä.

      Uponneen veneen aiheuttamat ympäristövahingot sekä nosto saattaa päätyä omistajan maksettavaksi.

      Venetyypistä , rakenteesta ja rakennusaineesta riippuen jo ensimmäiset jäät voivat tehdä tuhojaan. Jos laiminlyö veneen nostamisen niin jäät saattavat rikkoa sen , lumi ja jää päätyä sisälle ja tuhota sisukset. Näin voi käydä myös vaikka saa veneen nostettua ajoissa, jos laiminlyö sen suojaamisen sateelta, lumelta ja tuulelta.

      Pelkkä kosteus voi aiheuttaa talvisäilytyksessä merkittävät homevahingot, jos tuuletus on laiminlyöty.

    • Anonyymi

      En ole vähään aikaan ajanut Merisatamanrantaa Cafe Carouselin ohi. Vieläkö se musta Havsfidra siinä laiturissa kelluu? Hyvin se kesti viime talven jäät. Vai onko jo Kuusakoskella? Jäät eivät ole veneestä riippuen se ensimmäinen surma. Koneelle jäätyminen voi olla ongelma jos ei ole lämmintä hallia tai glykolit jääneet pois.

      Veikkaisin että kone korkkaa ensimmäisenä joko impellerin hajoamiseen tai öljyjen kuivumiseen. Täällä Suomenlahden vesissä näkki voi tukkia vedenoton, ei ole ongelma Pohjanlahdella.

      • Anonyymi

        Vene on vielä siellä, toinen talvi tulossa vedessä.


    • Anonyymi

      Ensin hajoaa oma pää.

    • Anonyymi

      Ekana menee vessan pumppu, vuodessa. Sitten vessan letkut kalkkeutuvat umpeen toisena vuotena. Varmaan kolmasosa kaikesta venerempasta / -huollosta kohdistuu wc -tekniikkaan.
      Värillisellä gelcoatilla päällystetty runko alkaa harmaantumaan merkittävästi kolmantena vuotena, Awlgripattu ei juuri ollenkaan.
      Purjeista menee ekana rullagenoan UV -suoja.
      Sprayhoodin ikkunat harmaantuvat neljässä vuodessa. Purjeet muuten kestävät kymmenkunta vuotta, iso kauemminkin.

      Kone menee pelkillä öljyn ja suotimien vaihdoilla ainakin 10 vuotta, impelleri kestää suht luotettavasti viisi vuotta. Ainakaan Yanmarissa ei tarvitse säätää edes venttiilejä 3000 tunnin aikana.
      Jos moottorin alla on vettä, startin solenoidi alkaa risata 2000 tunnin paikkeilla, kuivana menee ainakin 6000 tuntia.

      Taliboksi kestää ainakin 3000 tuntia pelkillä rasvalisäyksillä,. Volvon kumituttiläpivienti kestää saman verran tekemättä yhtään mitään muuta paitsi veteenlaskun jälkeisen lypsähdyksen.
      Hydraulinen ohjaus ja pilotti kestävät varmaan 40 000 mpk koskematta. Hihnapilotin hihna korkkaa jossain 5000 mpk kohdalla.
      Vinssejä en oikeastaan ikinä ole joutunut avaamaan muuta kuin uteliaisuuttani.
      Tavalliset akut menevät jossain 7-9 vuodessa vaihtokuntoon.
      Jääkaapin kompurassa kestää aineet sisällä 10 vuotta kunnes tiivisteet hapertuvat vuotamaan.
      Käätyvälapaiset potkurit pitäisi rasvata edes parin vuoden välein. Napasinkki kestää muutaman vuoden, runkosinkki kolmekin.
      Kova kuparimaali kestää aktivointihiontojen avulla kymmenisen vuotta toimivana, Copper Coat kuulemma 20 vuotta.

      Uusia veneitäni huolsin/huollatin aktiivisesti. Huolloista usein kehkeytyi niistä johtuvia vikoja.
      Nykyisessä 30 -vuotiaassa veneessä noudatan neuvostoliittolaisten ydinvoimaloiden huoltoperiaatetta, "korjataan sit jos hajoaa." pl. öljynvaihdot. Huomasin aikanaan että tein tai teetätin huoltotoimenpiteitä vääriin paikkoihin, veneissä ilmeni jokseenkin saman verran vikoja kummassakin tapauksessa.
      Terv.
      Ariel 336 Valenciasta.

      • Anonyymi

        Niissä puheissa, joissa kehotetaan olemaan huoltamatta tai korjaamatta toimivaa laitetta, näyttää sinunkin kokemusten perusteella olevan perää.
        Minäkin olen jostakin omaksunut tuon ”liikaa” huoltamisen, vaikka isäni on ollut aina ns. normaalisti huoltaja.

        On kyllä selvää, että tällä varmuuden vuoksi tehtävällä huoltamisella saa ainakin veneilykulut ylös.
        Kurjinta olisi se, jos mielenrauhan saavuttamisen tavoittelussa tulisi aiheutettua ylimääräisiä ongelmia veneessä.
        Pitäisiköhän minun mennä johonkin vertaistukiryhmään päästäkseni irti tuosta ”vammasta” D.

        Olin nuorena töissä eräässä kuljetusliikkeessä. Omistaja oli todella kova ennakkoon huoltaja.
        Ilmeisesti minulla oli hänen silmissään niin hyvät ominaisuudet, että hän alkoi kouluttamaan minusta ajomestaria.
        Olin minä kerran muutaman kuukauden töissä eräässä maansiirtoliikkeessä, joka oli täydellinen vastakohta. Siellä ei tehty kuin öljynvaihdot.
        Töitä tehtiin niin kauan kunnes jotakin hajosi. Korjaus tehtiin ja jatkettiin ajoa.
        Kauhat olivat terittämättä ja kynnet loppuun kuluneet.

        Mitenkäs siellä nykyisin pärjää näiden koronamääräysten kanssa. Saako liikkua vapaasti.
        Terveisin Masaesbosta


      • Anonyymi

        Morjensta Ariel 336, olenkin miettinyt onko mies vaihtanut takaisin tavallisempaan elämään tai jotain sattunut, kun ei ole hetkeen täällä kuulunut.

        Olipa hienoa lukea taas vastaus, joka ei sisältänyt täällä niin yleistä tahallaan väärinymmärtämistä. Itsekin ymmärsin aloittajan kysymyksen samaan tapaan, eli että venettä ja sen tekniikkaa käytetettäisiin sentään oikein, mutta huoltoa laiminlyödään korjausvelkaa kasvattamalla.

        Vastauksestasi Ariel 336 saa myös hyvän käsityksen siitä, miten suhtautuminen asioihin muuttuu kun veneestä tulee harrastuksen sijaan asunto ja asiat arkistuu. Paljonhan huviveneilijällä on sitä täysin turhaakin puuhastelua ja päivitystä veneen kimpussa, kun harrastaa pitää ja hyvät harrastukset maksaa. Vai miten se latteus menikään.

        Mutta nyt kun olet Ariel taas kuulolla, niin käytänpä tilaisuutta hyväksi. Kävi niin onnellisesti että sain viime keväänä veneeni myytyä ja olen tässä rauhassa katsellut seuraavaa. Tiedän ettei veneellä ole niinkään väliä, kunhan vain lähtee, mutta onko sulle Välimerellä vietettyjen vuosien varrella muodostunut käsitystä veneen optimikoosta nimenomaan marina ja telakointikulujen kannalta? Onko siinä jotain vastaavaa maagista rajaa kuin matkailuatohommissa 7m, joka on seurausta lauttaveloituksista.

        Tietysti pienempi joka suhteessa edullisempi, mutta johonkin ne hinnoittelun rajat on vedetty.

        Olen kyllä selaillut netistä marinoiden hinnastoja, mutta sen perusteella en ole ainakaan itse päässyt selvyyteen maagisesta pituusrajasta.

        Ja tottakai venevalintaan vaikuttaa paljon muukin kuin pituus, mutta tätä satamamaksuvaikutusta ei ole liiemmin käsitelty.

        Sulla on vielä komeat kelit siellä Valensiassa. Meinaatko talvehtia koko talven siellä vai onko tarkoitus valua vielä alemmas? Marinassa vai ankkurilahdessa?

        Täällä kalenteriin merkitty tärkeä päivämäärä lähestyy pikkuhiljaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Morjensta Ariel 336, olenkin miettinyt onko mies vaihtanut takaisin tavallisempaan elämään tai jotain sattunut, kun ei ole hetkeen täällä kuulunut.

        Olipa hienoa lukea taas vastaus, joka ei sisältänyt täällä niin yleistä tahallaan väärinymmärtämistä. Itsekin ymmärsin aloittajan kysymyksen samaan tapaan, eli että venettä ja sen tekniikkaa käytetettäisiin sentään oikein, mutta huoltoa laiminlyödään korjausvelkaa kasvattamalla.

        Vastauksestasi Ariel 336 saa myös hyvän käsityksen siitä, miten suhtautuminen asioihin muuttuu kun veneestä tulee harrastuksen sijaan asunto ja asiat arkistuu. Paljonhan huviveneilijällä on sitä täysin turhaakin puuhastelua ja päivitystä veneen kimpussa, kun harrastaa pitää ja hyvät harrastukset maksaa. Vai miten se latteus menikään.

        Mutta nyt kun olet Ariel taas kuulolla, niin käytänpä tilaisuutta hyväksi. Kävi niin onnellisesti että sain viime keväänä veneeni myytyä ja olen tässä rauhassa katsellut seuraavaa. Tiedän ettei veneellä ole niinkään väliä, kunhan vain lähtee, mutta onko sulle Välimerellä vietettyjen vuosien varrella muodostunut käsitystä veneen optimikoosta nimenomaan marina ja telakointikulujen kannalta? Onko siinä jotain vastaavaa maagista rajaa kuin matkailuatohommissa 7m, joka on seurausta lauttaveloituksista.

        Tietysti pienempi joka suhteessa edullisempi, mutta johonkin ne hinnoittelun rajat on vedetty.

        Olen kyllä selaillut netistä marinoiden hinnastoja, mutta sen perusteella en ole ainakaan itse päässyt selvyyteen maagisesta pituusrajasta.

        Ja tottakai venevalintaan vaikuttaa paljon muukin kuin pituus, mutta tätä satamamaksuvaikutusta ei ole liiemmin käsitelty.

        Sulla on vielä komeat kelit siellä Valensiassa. Meinaatko talvehtia koko talven siellä vai onko tarkoitus valua vielä alemmas? Marinassa vai ankkurilahdessa?

        Täällä kalenteriin merkitty tärkeä päivämäärä lähestyy pikkuhiljaa.

        Semmonen muistikuva on että 12m olisi ainakin joskus ollut jonkinlainen raja. Riippuu varmaan satamastakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Morjensta Ariel 336, olenkin miettinyt onko mies vaihtanut takaisin tavallisempaan elämään tai jotain sattunut, kun ei ole hetkeen täällä kuulunut.

        Olipa hienoa lukea taas vastaus, joka ei sisältänyt täällä niin yleistä tahallaan väärinymmärtämistä. Itsekin ymmärsin aloittajan kysymyksen samaan tapaan, eli että venettä ja sen tekniikkaa käytetettäisiin sentään oikein, mutta huoltoa laiminlyödään korjausvelkaa kasvattamalla.

        Vastauksestasi Ariel 336 saa myös hyvän käsityksen siitä, miten suhtautuminen asioihin muuttuu kun veneestä tulee harrastuksen sijaan asunto ja asiat arkistuu. Paljonhan huviveneilijällä on sitä täysin turhaakin puuhastelua ja päivitystä veneen kimpussa, kun harrastaa pitää ja hyvät harrastukset maksaa. Vai miten se latteus menikään.

        Mutta nyt kun olet Ariel taas kuulolla, niin käytänpä tilaisuutta hyväksi. Kävi niin onnellisesti että sain viime keväänä veneeni myytyä ja olen tässä rauhassa katsellut seuraavaa. Tiedän ettei veneellä ole niinkään väliä, kunhan vain lähtee, mutta onko sulle Välimerellä vietettyjen vuosien varrella muodostunut käsitystä veneen optimikoosta nimenomaan marina ja telakointikulujen kannalta? Onko siinä jotain vastaavaa maagista rajaa kuin matkailuatohommissa 7m, joka on seurausta lauttaveloituksista.

        Tietysti pienempi joka suhteessa edullisempi, mutta johonkin ne hinnoittelun rajat on vedetty.

        Olen kyllä selaillut netistä marinoiden hinnastoja, mutta sen perusteella en ole ainakaan itse päässyt selvyyteen maagisesta pituusrajasta.

        Ja tottakai venevalintaan vaikuttaa paljon muukin kuin pituus, mutta tätä satamamaksuvaikutusta ei ole liiemmin käsitelty.

        Sulla on vielä komeat kelit siellä Valensiassa. Meinaatko talvehtia koko talven siellä vai onko tarkoitus valua vielä alemmas? Marinassa vai ankkurilahdessa?

        Täällä kalenteriin merkitty tärkeä päivämäärä lähestyy pikkuhiljaa.

        Jos miehistön pienuuden (yksin/kaksin) ansiosta onnistuu, pyri jäämään juuri alle 10 m pituuden. Laiturihinnan lisäksi silloin on todennäköisempää että veneellesi yleensä löytyy paikka.

        Olen aina ollut lokakuusta huhtikuuhun satamissa, nyt on jopa ympärivuotinen paikka. Hinta täällä Valenciassa sähköineen ja vesineen noin 3200eur/vuosi 10-11 -metrin sarjassa.

        Portugalin länsirannikolla on edullinen, varmaan edelleen alta tonnin / talvi, satama nimeltään Leixoes Porto'ssa. Tuplaa tuo niin pääset Lissabonin lahden suulle Cascaisiin. Kelitkin paranevat, pitäisin Portoa pohjoisimpana siedettävänä talvehtimispaikkana.
        Algarvessa voi talvehtia monessa satamassa, Marina de Lagos aktiivisin ja kansainvälisin. Varmaan jotain 2500/talvi nykyään. Toinen kiva on Portimao ja kolmas umpisuojainen Albufeira. Tiukalla budjetilla voi jäädä talveksikin Culatran laguuniin ankkuriin, tai Espanjan ja Portugalin rajajokeen.

        Espanjassa suosituin cruising -väen talvipaikka lienee Almerimar. Toinen edullinen on La Linea aivan Gibraltarin juurella. Noissa on heikkoa valvontaa ja rikollisuutta esiintyy, Valencian satamassa olen saanut olla täysin rauhassa.
        Verrokkina talvihinta vielä Ibizan Santa Eulaliasta, 4500 / talvi. Kesällä se on 110/yö. Tuolla kesät ankkuroidaan ja vettä tankataan satamasta 8 eur/kerta.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos miehistön pienuuden (yksin/kaksin) ansiosta onnistuu, pyri jäämään juuri alle 10 m pituuden. Laiturihinnan lisäksi silloin on todennäköisempää että veneellesi yleensä löytyy paikka.

        Olen aina ollut lokakuusta huhtikuuhun satamissa, nyt on jopa ympärivuotinen paikka. Hinta täällä Valenciassa sähköineen ja vesineen noin 3200eur/vuosi 10-11 -metrin sarjassa.

        Portugalin länsirannikolla on edullinen, varmaan edelleen alta tonnin / talvi, satama nimeltään Leixoes Porto'ssa. Tuplaa tuo niin pääset Lissabonin lahden suulle Cascaisiin. Kelitkin paranevat, pitäisin Portoa pohjoisimpana siedettävänä talvehtimispaikkana.
        Algarvessa voi talvehtia monessa satamassa, Marina de Lagos aktiivisin ja kansainvälisin. Varmaan jotain 2500/talvi nykyään. Toinen kiva on Portimao ja kolmas umpisuojainen Albufeira. Tiukalla budjetilla voi jäädä talveksikin Culatran laguuniin ankkuriin, tai Espanjan ja Portugalin rajajokeen.

        Espanjassa suosituin cruising -väen talvipaikka lienee Almerimar. Toinen edullinen on La Linea aivan Gibraltarin juurella. Noissa on heikkoa valvontaa ja rikollisuutta esiintyy, Valencian satamassa olen saanut olla täysin rauhassa.
        Verrokkina talvihinta vielä Ibizan Santa Eulaliasta, 4500 / talvi. Kesällä se on 110/yö. Tuolla kesät ankkuroidaan ja vettä tankataan satamasta 8 eur/kerta.
        Ariel 336.

        Kiitoksia vastauksesta Ariel 336. Harmi kun tuli laitettua kysymys tällaisen täysin eri aiheen ketjun jatkoksi, kun tämä kustannus aihe lisi ollut vaikka ihan oman ketjun arvoinen.

        Itse olen miettinyt budjettihommaa vähän siltä kannalta, että kaikki "turhasta" säästetty antaa pitkässä juoksussa mahdollisuuden tehdä enemmän itseä kiinnostavia aktiviteetteja ja esim. veneen ylimääräisistä jaloista lankeavat marina yms. kulut olisivat mielestäni juuri sellaisia. Mielummin käyttäisin ne rahat jotenkin muuten.

        Ja tuon vinkkaamasi 10m rajan kanssa pystyy tulemaan toimeen omalla kokoonpanolla. Tuossa kokoluokassa veneiden layouteissa on merkittäviä eroja.

        Tuo mainitsemasi vuosihinta Valenciassa kuulostaa tosi edulliselta, kun miettii sijaintia. Hinta lienee ihan paikanpäällä neuvoteltu?

        Sellainenkin kysymys kustannuksista tuli vielä mieleen, että oletko missään vaiheessa säilyttänyt siellä suunnilla venettä pidempään telakalla. Jos purjehduksiin tulisi vaikka vuoden tai puolen taukoa, niin millaista telakointihintaa tuollaiselle 10 metrisellä saisi neuvoteltua. Toki riippuu paikasta, mutta sulla saattaa olla hyvä näppituntuma tästäkin?

        Ei muuta kuin terveisiä sinne lämpimään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta Ariel 336. Harmi kun tuli laitettua kysymys tällaisen täysin eri aiheen ketjun jatkoksi, kun tämä kustannus aihe lisi ollut vaikka ihan oman ketjun arvoinen.

        Itse olen miettinyt budjettihommaa vähän siltä kannalta, että kaikki "turhasta" säästetty antaa pitkässä juoksussa mahdollisuuden tehdä enemmän itseä kiinnostavia aktiviteetteja ja esim. veneen ylimääräisistä jaloista lankeavat marina yms. kulut olisivat mielestäni juuri sellaisia. Mielummin käyttäisin ne rahat jotenkin muuten.

        Ja tuon vinkkaamasi 10m rajan kanssa pystyy tulemaan toimeen omalla kokoonpanolla. Tuossa kokoluokassa veneiden layouteissa on merkittäviä eroja.

        Tuo mainitsemasi vuosihinta Valenciassa kuulostaa tosi edulliselta, kun miettii sijaintia. Hinta lienee ihan paikanpäällä neuvoteltu?

        Sellainenkin kysymys kustannuksista tuli vielä mieleen, että oletko missään vaiheessa säilyttänyt siellä suunnilla venettä pidempään telakalla. Jos purjehduksiin tulisi vaikka vuoden tai puolen taukoa, niin millaista telakointihintaa tuollaiselle 10 metrisellä saisi neuvoteltua. Toki riippuu paikasta, mutta sulla saattaa olla hyvä näppituntuma tästäkin?

        Ei muuta kuin terveisiä sinne lämpimään!

        Hinnat tapaavat olla kiinteät marinoissa, neuvoteltavaa ei juuri ole.
        Oma hintani on virallinen sataman listahinta, mutta yksityiset veneettömiksi jääneet satamaosakkaat usein vuokraavat sitä halvemmalla. Monille riittää se että saa pois vastikesumman, noin 200 eur/kk.

        Jos päätyy telakointiin kuivilla, kannattaa valita sellainen paikka missä veneessä saa asua maissakin ja myös tehdä itse huoltotöitä. Nämä onnistuivat ainakin Lagosissa ja Olhao'ssa.
        Hinnoista ei jäänyt muistikuvia, tuskin oli kalliimpaa kuin laiturissakaan.
        Olhaossa on oikeastaan ympärivuotinen yhteisö, josta ajetaan vain 3mpk keväisin Culatralle ankkuriin ja syksyisin sama takaisin. Talvet asutaan veneessä kuivilla tai paikan saamaan onnistuneet Olhaon marinassa.

        Usein kuivatelakointialaa on niukasti ja itsekin jäin vastoin suunnitelmaa veneineni veteen koronasulun ajaksi, telakkakenttä täyttyi yllättäen veneistä joiden omistajat eivät päässeet aluksilleen.

        Kannattaa tiedustella paikan päällä venesatamia jotka ovat paikallisten kotisatamia, eivät vierasmarinoita. Meininki on autenttisempaa, yli-innokkaat pohjoiset mailinvetäjät puuttuvat, puhutaan muustakin kuin merestä / veneistä jne. Samalla kassa säästyy. Toki olematta klubin jäsen et aina saa kaikkia samoja etuja kuin kymppitonneja maksaneet / maksavat jäsenet. Klubijäsenyys ja purjehdus yleensäkin ovat etelässä yhä korkealle arvostettuja asioita. Välillä oikein huvittaa se tärkeily.

        Lienen käyttänyt rahaa noin tonnin/kk, tarkkaan en ole laskenut. Alussa kun asioita ei vielä ymmärrä ja tulee kiirehdittyä, kulut ovat isommat. Pienin tietämäni budjetti on noin 5000 eur/v. Siihen ei kannata lähteä, mutta tonni /kk on jo ihan OK jos remontteja ei tarvita. 500 /kk niin riittää puolisollekin.

        Sinänsä nämä asiat eivät niinkään ole kiinni rahasta, vaan kyseessä ennemminkin on elämän suurin muutospäätös.
        Monet tapaamani cruiserit ovat sanoneet että heidän olisi ollut hyvä lähteä jo aiemmin. Kukaan ei ole sanonut katuneensa lähtöpäätöstään. Joitakin keskeyttäneitä tiedän, elämäntapa ei sovi jokaiselle.
        Ennen eläkeikää olisi syytä olla joku reissu takana. Muuten ei välttämättä uskalla silloin enää lähteä, jos kyseessä olisi eka reissu kauemmas. Pariskuntien kannattaa avoimesti puhua siitä että onhan reissu varmasti kummankin puolison unelma, vai vaiko sittenkin vain toisen.

        Muita suomalaisveneitä en ole pariin vuoteen tavannut, en siihen ole pyrkinytkään.
        Ariel 336


    • Anonyymi

      missäs hinnoissa läntisen välimeren satamapaikat liikkuu jos talvehtii samassa paikassa pidempään, esim marras-maaliskuu? tai lähinnä halvimman pään paikat siis? onkohan atlantin puolella portugalin länsirannikolla halvempaa kuin etelämmässä tai välimeren puolella spaniassa?

    • Anonyymi

      Jos päätä ei huolla lainkaan, missä järjestyksessä se hajoaa ja missä aikataulussa?

    • Anonyymi

      Riippuu pitkälti veneestä ja sen mallista .

    • Anonyymi

      Nyt pitää oikein pinnistellä muistia. Vene oli ostohetkellä 10 v. Nyt 22 v. Aika vähän mitään on hajonnut.

      Hakureissulla hajosi kiki jiipissä. Olis kestäny löysäämäällä.
      12 v hajosi plotterin ulkonäyttö.
      13 v ison jalusploki korkkasi
      15 v hajosi tuulimittarin mastoanturi.
      18 v jääkapin kompura käy koko ajan, kun kylmäaine vähissä. Toimii kuitenkin edelleen.
      18 v uusi sprayhood
      18 v tiikkikannen hionta
      19 v taittolapapotkurin napa meni vaihtoon, kun ravisti liikaa
      20 v fokkaa (dyneema tuplataffeta) piti vähän paikalla
      21 v hupiakku geeli meni vaihtoon
      22 v tutkan/plotterin sisänäyttö hajosi

      Edelleen melkeen kaikki alkuperäistä. Kama on ollut hyvälaatuista alusta alkaen, mm. köydet ja purjeet dyneema, helat laadukkaita. Ehkä toi plotteri ja elektroniikkahomma oli yllättävän lyhytikäistä. Kaikki alunperin simradia. Ollut todella kallis setti alunperin.

    • Anonyymi

      Määrittele "huolto". Jos ei tankkaa niin meno loppuu kun polttoaine loppuu. Jos ei polttoaine lopu niin todennäköisesti viimestään talvella tulee jäätymisvaurioita jos pilssiä, vesitankkia tai makeavesijäähdytteisestä moottorista poista jäätyviävesiä ennen pakkasia.

    • Anonyymi

      Omassa perämoottoriveneessä lopetin ylihuoltamisen alkuinnostuksen jälkeen. Viimeiseen kymmeneen vuoteen en ole edes vaihtanut moottoriöljyjä joka vuosi, enkä peräöljyjäkään. Akunkin jätän ulos pakkaseen. Kaikki on pelannut tosi hyvin. Rahaa on säästynyt satoja euroja ja lukemattomia työtunteja. Voi olla että moottori on nyt huonommassa kunnossa sisuskaluiltaan kuin jos olisin sitä joka vuosi huoltanut. Mutta ei moottorin ole mielestäni tarkoituskaan kestää 50 vuotta, 20-30v riittää hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2283
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      163
      1481
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      54
      1325
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1059
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      212
      949
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      855
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      680
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    Aihe