Johtaako osaproteesit kokoproteeseihin

Anonyymi

Tälläisen väittämän olen kuullut, ja nyt alkaa omalla kohdalla tosiaan tuntumaankin siltä! Eli kymmenisen vuotta ollut osaproteesit, ja nyt hiljattain olen menettänyt jo kaksi tukihammasta. Eli vaikka kuinka olen hoitanut, niin tukihampaat kuluvat sieltä missä on ne metallikoukut, ja lopputuloksena niitä on jouduttu juurihoitamaan ja tosiaan kaksi on nyt sitten poistettu niistä jo lisää. Tosin kaksi muutakin on epäonnistuneiden juurihoitojen tai halkeaman tms takia jouduttu myös poistamaan lisää. Ja nyt sitten näistä tukihampaista toinen oli jo todella tärkeä, eli hammaslääkäri jo sanoi että ei saada ehkä enää yhtä tukevaa osaproteesia tehtyä kun ei sieltä takaa saada tukea, joten se todennäköisesti pääsee liikkumaan purressa enemmän ja se taas kuluttaa niitä tukihampaita entistä enemmän. Alkaa siis ihan tosissaan vaikuttaa tuo väittämä ihan pätevältä, joten varmaan sitten pitää ruveta totuttelemaan ajatukseen kokoproteeseista jonakin päivänä?

3

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Osaproteesi on usein välivaihe matkalla kokoproteeseihin. Kun osaproteesin kiinnityshammas tai useita menetetään, edessä on kokoproteesin hankinta.

• Anonyymi

Aivan, no tältä se juuri vaikuttaa ja tähän olen näköjään menossa. Varmaan sitten aika varmaa että kokoproteesit suuhuni jollain aikavälillä saan, kun tätä menoa jouduttu poistamaan ja ikääkin vasta reilut 40 nyt. Ei riitä kyllä tukihampaita osaproteesille loppuikäksi. Ehkä olisi sitten alunperin pitänyt olla vaan aukkojen kanssa, mutta kun kyllä syöminenkin meni hankalaksi kun useampi oli jo poistettu.

• Anonyymi

Laitatin keväällä yhden hampaan osaproteesin. On paro ja aikanaan väärin juurihoidettu hammas aiheutti tulehduksen koko suussa, siihen yhteen tuli mätää ja se piti poistaa. Implanttikielto tuli. Käytän proteesia vain ihmisten ilmoilla, muuten rasiassa. Otin asenteen, että jos hammas unohtui kotiin, sanon, että nyt olen ilman hammasta, on tilapäinen ongelma ja se siitä. Tajusin heti että sitä ei voi pitää jatkuvasti, eikä sillä voi syödä kun jäätelöä (no vähän karrikointia).
      On vetämässä paikka kunnan määräämälle hammasklinikalle, jossa arvioidaan, milloin voi laittaa implantin. Koska aikaa on, pitää varmaan laittaa jo lisäluuta.
      Jos sitten saan tuomion, ettei enää onnistu tähän suuhun, laitan osaproteesia lisää sitä mukaan kuin tarve vaatii. Olen surrut, lukenut asiasta ja perehtynyt kalustooni juurta jaksain ja päätynyt koko proteesin hyväksymiseen jos siihen on pakko siirtyä. Raskas juttu on. Hoidan hampaita niin huolellisesti kuin kukaan pystyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe