Dyneemanostimeen holkki, paksunnos tai vastaava

Anonyymi

Vaijeriinhan pystyy asentamaan puristusholkin paksunnokseksi, kaiketi sitten puristamalla. Saako dynemaan vastaavaa?

Nykyisessä vaijerinostimessa on tuollainen holkki niillä nurkilla, jossa vaijeri vaihtuu köydeksi. Holkki napsautetaan kiskolla kulkevaan vaunuun, jonka sijaintia säädetään magik boxista.

Jos vaihtaisin vaijerinostimen dyneemaan, niin minkälainen paksunnos siihen olisi näppärä virittää? Luulisi metalliholkin luistavan.

Vai onko jotain muita ideoita? Paksunnos ei saisi olla suurempi kuin mitä maston sisällä mahtuu kulkemaan, sanotaan halkaisijaksi 10 mm maksimissaan.

29

844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tuohon taida saada mitään holkkia oikein millään. Ei metalli luista, mutta köysi katkeaa pian puristuskohdasta.

      Pitää keksiä kokonaan uusi systeemi. Vaihtoehtoja on pala vaijeria, jossa on tuo holkki tai köyteen pleissattu silmukka, joka korvaa holkkikiinnityksen jotenkin.

      Jollissa ja pienissä köliveneissä on usein fallilukko topissa vaijerille holkille. Noihin jätetään pala vaijeria tuota varten.

    • Anonyymi

      Laita siihen kiskolla kulkevaan vaunuun vinssinvapautin. Tai knaapi, jos halvemmalla haluat päästä. Rapulukkokin voi riittää, jos pieni paatti.

    • Anonyymi

      H-veneen fokan nostimesta on kyse. Sellainenkin on tullut mieleen, että jos nostin olisi vaikka viisimillistä dyneemaa, niin siinä oleva solmu saattaisi olla sopivankokoinen tuohon hahloon.

    • Anonyymi

      … eli ehkä ennemmin pieni rapulukko kuin vinssinvapautin. Ai onko niitäkin miniatyyrikokoisia?

    • Anonyymi

      Ei siinä kuorettomassa dyneemassa mikään tahdo pitää kuin pleissi. Laita dyneeman päähän pleissilenkki ja vetoköydeksi lippunaru. Vaunuun koukku, johon pleissin pujotat. Ensimmäisen kiristyksen jälkeen joudut siirtämään pleissiä, kun köysi ja pleissi asettuu ellei taljassa ole reilusti säätövaraa.

      Useissa muissa tuon kokoluokan veneissä (606, Albin Express jne.) on fokalla cuningham. Eli falli vedetään rapu- tai vinssilukkoon (paljaassa dyneemassa oletava kuori tuolla kohtaaa) ja kiristys tehdään cuninghamilla. Noissa ei tarvita silloin skuuttikiskoa, vaan säätö tehdään fokkaa nostamalla.

      • Anonyymi

        Ehkä luovun koko hankkeesta. Nyt fokan kireyden säätö on oikein hyvä, enkä siksi haluaisi luopua taikalaatikosta. Fokka nousee ilman vinssiä, taikalaatikon funktio on ollut vain hienosäätö.

        Suoraviivaisin vaihto dyneemanostimeen olisi kai korvata nostin koko matkalta kuorellisella dyneemalla - rapulukkoon kiinni vaan. Köyteen ehkä muutama merkkiommel säätämistä varten. Siinä tapauksessa laatikko saisi mennä.

        Mitä nämä köysikuulat ovat, ja miten toimivat? Olisiko niistä ratkaisuksi?
        https://www.marnela.com/product/280HD02827/Köysikuula Musta 25x6mm


    • Anonyymi

      Onko sulla joku kuva tuosta Magic Boxista? Yleensähän niissä on joku koukku tai tappi eikä taluriitille hahloa.

      Jos siihen tuollainen pallokin mahtuu, niin kai se silloin voi olla ratkaisu. Mutta aiemmin sanoit, ettei saa olla yli 10 mm paksu.

      5 mm dyneeman pleissi ei ole yli 10 mm paksu ja se on helppo laittaa koukkuun.

      Koko Magic Box on aikalailla menneen ajan ratkaisu. Tekeekö Harken niitä edes enää? Parilla plokilla tai renkaalla sopiva kaskaditalja voisi olla fiksumpi. Tuohon sitten se koukku pleissille.

      Ilman taljaa tai vinssiä ei fallia saa tarpeeksi kireälle.

      • Anonyymi

        Ei ole kuvaa, mutta hahlo metallimöntille siinä nyt kuitenkin on. Useammassakin H:ssa olen moisia nähnyt.

        Se, mitä magik boxista ulostulevan vaijerin päähän on milloinkin laitettu, on epäilemättä vaihdellut venheestä toiseen. Minulla on hahlolla varustettu vaunu, joka kulkee kiskolla. Voisi se vaunu olla erilainenkin (eikä sen kai sen tarvitsisi edes olla kiskoilla kulkeva vaunu lainkaan).

        En hallitse metallitöitä, joten vaunun muokkaaminen ei ole kuitenkaan ensisijainen vaihtoehto. Optimitilanteessa olisi olemassa mötiköitä, jonka saisi dyneemaan kiinni. Täällä on nyt arveltu, ettei metallimötikkä toimi.

        Noita palloja näyttää olevan eri kokoisia (linkissä 6 mm), en vaan ole nähnyt livenä, enkä osaa kuvasta päätellä miten ne toimivat. Tai pysyisivätkö dyneemassa. Eli jos joku tietää, mitä nuo ovat ja mitä niillä yehdään, niin kättä vaan reilusti ylös. (Ovat osastossa köysitarvikkeet ja päätyhelat, että ehkä ollaan lähellä ratkaisua.)

        Magik box voi olla ns. menneen ajan ratkaisu, mutta koska se toimii ja minulla jo on sellainen, niin kernaasti sen hyödyntäisin. Ei niitä enää uutena Harkenilta saa, ja varmaankin miettisin tyystin muuta ratkaisua, jos puhtaalta pöydältä olisin rakentamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kuvaa, mutta hahlo metallimöntille siinä nyt kuitenkin on. Useammassakin H:ssa olen moisia nähnyt.

        Se, mitä magik boxista ulostulevan vaijerin päähän on milloinkin laitettu, on epäilemättä vaihdellut venheestä toiseen. Minulla on hahlolla varustettu vaunu, joka kulkee kiskolla. Voisi se vaunu olla erilainenkin (eikä sen kai sen tarvitsisi edes olla kiskoilla kulkeva vaunu lainkaan).

        En hallitse metallitöitä, joten vaunun muokkaaminen ei ole kuitenkaan ensisijainen vaihtoehto. Optimitilanteessa olisi olemassa mötiköitä, jonka saisi dyneemaan kiinni. Täällä on nyt arveltu, ettei metallimötikkä toimi.

        Noita palloja näyttää olevan eri kokoisia (linkissä 6 mm), en vaan ole nähnyt livenä, enkä osaa kuvasta päätellä miten ne toimivat. Tai pysyisivätkö dyneemassa. Eli jos joku tietää, mitä nuo ovat ja mitä niillä yehdään, niin kättä vaan reilusti ylös. (Ovat osastossa köysitarvikkeet ja päätyhelat, että ehkä ollaan lähellä ratkaisua.)

        Magik box voi olla ns. menneen ajan ratkaisu, mutta koska se toimii ja minulla jo on sellainen, niin kernaasti sen hyödyntäisin. Ei niitä enää uutena Harkenilta saa, ja varmaankin miettisin tyystin muuta ratkaisua, jos puhtaalta pöydältä olisin rakentamassa.

        Köysikuulia käytetään pienemmissä veneissä paljon pysäyttämään köysi plokiin tms. helaan. Se on pallo, josta on reikä läpi. Toiselta puolelta pienempi ja toiselta suurempi. Köysi on sen pienemmän kokoinen ja köyteen tehty solmu uppoaa siihen suurempaan ja pallo tarttuu siihen.

        Tuo 25x6 on siis 6 mm köydelle ja ulkohalkaisija 25 mm. Mahtuuko mastoon ja tarttuuko vaunuun? Kuorellinen dyneema tuossa varmasti pysyy. Kuorettomassa solmu kiristyy pieneksi ja menee läpi.

        Eikös yksi ratkaisu ole laittaa dyneeman päähän 10 cm pätkä vaijeria? Tai vaikka terästangon pätkä, joka tarttuu vaunuun. Silloin ongelmaksi jää dyneeman kiinnitys. Tangon päässä voi olla reikä ja vaijerissa päätehela, jossa reikä. Reikään pleissataan dyneema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köysikuulia käytetään pienemmissä veneissä paljon pysäyttämään köysi plokiin tms. helaan. Se on pallo, josta on reikä läpi. Toiselta puolelta pienempi ja toiselta suurempi. Köysi on sen pienemmän kokoinen ja köyteen tehty solmu uppoaa siihen suurempaan ja pallo tarttuu siihen.

        Tuo 25x6 on siis 6 mm köydelle ja ulkohalkaisija 25 mm. Mahtuuko mastoon ja tarttuuko vaunuun? Kuorellinen dyneema tuossa varmasti pysyy. Kuorettomassa solmu kiristyy pieneksi ja menee läpi.

        Eikös yksi ratkaisu ole laittaa dyneeman päähän 10 cm pätkä vaijeria? Tai vaikka terästangon pätkä, joka tarttuu vaunuun. Silloin ongelmaksi jää dyneeman kiinnitys. Tangon päässä voi olla reikä ja vaijerissa päätehela, jossa reikä. Reikään pleissataan dyneema.

        Juu, aivan valtava mötikkähän tuo muovikuula on. Ei mitenkään mahtuisi mastoon, eikä pyöreytensä vuoksi tarttune hahloonkaan.

        Täytyy jatkaa pohtimista. Kiitokset.


    • Anonyymi

      Magic boxilla tai vastaavilla taljavirityksillä nostimen säätö on niin paljon näppärämpää kuin vinssillä, että ei kannata luopua. Vaihtoehtoja:

      1) Pidä se vaijeri
      2) Kuoreton dyneema: magic boxin jälkeen koukku, johon kuorettoman dyneeman päähän pleissattu lenkki. Lenkkiin myös joku naru, jolla saat kiskottua purjeen ylös. Saa olla melkein mitä vain, kun ei sen tarvitse kantaa kuormaa. Sen verran ohutta kuitenkin, että lenkit menevät maston läpiviennistä.
      3) Kuoreton dyneema: katkaise se nykyinen vaijerinostin niin että pallon jälkeen jää riittävästi pleissausvaraa ja pleissaat dyneeman siihen.
      4) Kuorellinen dyneema: maxic boxin jälkeen hela, jossa rapulukko, knaapi tms köyden kiinnitin

      • Anonyymi

        Mikäs tuossa Magic boxissa on välitys? Entä sen todellinen hyötysuhde. Tuskin kaksinen, kun tuo on hävinnyt markkinoilta ja lienee 80-luvulta, jolloin noita oli paljon käytössä.

        Paljonko H-veneen fokan falliin tarvitaan välitystä? 1:4 tai 1:8 riittää varmasti. Sen rakentaminen ei paljoa vaadi aikaa eikä rahaa kaskaditaljana. Pari pätkää dyneemaa ja kaksi tai kolme plokia/rengasta. Ehkä helpompaa kuin Magic boxin modaaminen ja hyvin todennäköisesti toimii paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs tuossa Magic boxissa on välitys? Entä sen todellinen hyötysuhde. Tuskin kaksinen, kun tuo on hävinnyt markkinoilta ja lienee 80-luvulta, jolloin noita oli paljon käytössä.

        Paljonko H-veneen fokan falliin tarvitaan välitystä? 1:4 tai 1:8 riittää varmasti. Sen rakentaminen ei paljoa vaadi aikaa eikä rahaa kaskaditaljana. Pari pätkää dyneemaa ja kaksi tai kolme plokia/rengasta. Ehkä helpompaa kuin Magic boxin modaaminen ja hyvin todennäköisesti toimii paremmin.

        Minulla on vähän isommassa veneessä itse kasattu talja samaan hommaan. Välitys 1:8 ja hyvin riittää. H-veneessä varmaankin riittäisi 1:6.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on vähän isommassa veneessä itse kasattu talja samaan hommaan. Välitys 1:8 ja hyvin riittää. H-veneessä varmaankin riittäisi 1:6.

        NJK:n J/80:ssa on vain rapulukko johon falli laitetaan. Joutuukin sitten kikkailemaan, että sen saa tarpeeksi kireälle kovempaan keliin. Kyllä 1:4 varmaan riittäisi H-veneeseen, jos hyötysuhde sadaan hyväksi eli ei liikaa kitkaa plokissa ylhäällä eikä taljassa. Kaskadilla siten saman tien 1:8, jos 1:4 ei riitä.

        Tuolle Magic boxille on myös lempinimi frictionbox. Jos se on 1:8, voi sen varmasti hyvin korvata 1:4 hyvälaatuisella taljalla. Jos se on 1:6, entistä paremmin korvautuu 1:4:lla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        NJK:n J/80:ssa on vain rapulukko johon falli laitetaan. Joutuukin sitten kikkailemaan, että sen saa tarpeeksi kireälle kovempaan keliin. Kyllä 1:4 varmaan riittäisi H-veneeseen, jos hyötysuhde sadaan hyväksi eli ei liikaa kitkaa plokissa ylhäällä eikä taljassa. Kaskadilla siten saman tien 1:8, jos 1:4 ei riitä.

        Tuolle Magic boxille on myös lempinimi frictionbox. Jos se on 1:8, voi sen varmasti hyvin korvata 1:4 hyvälaatuisella taljalla. Jos se on 1:6, entistä paremmin korvautuu 1:4:lla.

        Välityksistä ja voimista: H-veneen fokassa ei minusta ole kyse suoranaisesta voimalajista, enkä nyt tarkkaan muista oliko taikalaatikossa kuinka monta pylpyrää (taitaa tulla 6 täyttä kierrosta ulostulon ja sissäänmenon lisäksi).

        Joka tapauksessa se on ns. höyhenen kevyt ja toimii. (Samaan tapaan kuin vanha Hooverin pölynimuri on hiljainen kuin kuiskaus.)

        Aivan varmasti riittäisi 1:4 talja, saan fokan nähdäkseni täysin ylös käsivoiminkin. Mukavampi on toki nostaa boksilla.

        Seuraava kysymys on tietysti se, hyödynkö vaijerinostimen vaihtamisesta dyneemaan jotenkin. Eli seuraavaksi voitte laskeskella minulle venymiä… Toki jossain vaiheessa vaihto on edessä, ehkä silloin sitten vaihtuu systeemi toisenlaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välityksistä ja voimista: H-veneen fokassa ei minusta ole kyse suoranaisesta voimalajista, enkä nyt tarkkaan muista oliko taikalaatikossa kuinka monta pylpyrää (taitaa tulla 6 täyttä kierrosta ulostulon ja sissäänmenon lisäksi).

        Joka tapauksessa se on ns. höyhenen kevyt ja toimii. (Samaan tapaan kuin vanha Hooverin pölynimuri on hiljainen kuin kuiskaus.)

        Aivan varmasti riittäisi 1:4 talja, saan fokan nähdäkseni täysin ylös käsivoiminkin. Mukavampi on toki nostaa boksilla.

        Seuraava kysymys on tietysti se, hyödynkö vaijerinostimen vaihtamisesta dyneemaan jotenkin. Eli seuraavaksi voitte laskeskella minulle venymiä… Toki jossain vaiheessa vaihto on edessä, ehkä silloin sitten vaihtuu systeemi toisenlaiseksi.

        Vaikea uskoa, että käsivoimin ilman taljaa saisit fokan fallin sopivaan kireyteen H:ssa myös kovaan keliin. Ei se ainakaan 606:ssa tai J/80:ssa onnistu. Edellisessä fokka laitetaan käsin oikeaan korkeuteen, mutta etuliikki kiristetään sitten cuninghamilla, jossa taitaa olla 1:4 välitys. Jälkimmäisessä kovassa kelissä fokan fallia kiristämään laitetaan kaksi henkilöä, jotka roikkuvat fallissa koko painollaan. Hekki pitää myös muistaa löysätä ennen tuota. Sitten voi onnistua. Kummassakin skuutti löysällä fallia säädettäessä.

        Ei vaijerin vaihdosta dyneemaan juuri hyötyä ole. Painoa säästyy vähän ja venymä hieman kasvaa. Halvempi se on, itse laitettavissa ja ei tule katkenneista säikeistä tai pleissistä törröttävistä säikeistä haavoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välityksistä ja voimista: H-veneen fokassa ei minusta ole kyse suoranaisesta voimalajista, enkä nyt tarkkaan muista oliko taikalaatikossa kuinka monta pylpyrää (taitaa tulla 6 täyttä kierrosta ulostulon ja sissäänmenon lisäksi).

        Joka tapauksessa se on ns. höyhenen kevyt ja toimii. (Samaan tapaan kuin vanha Hooverin pölynimuri on hiljainen kuin kuiskaus.)

        Aivan varmasti riittäisi 1:4 talja, saan fokan nähdäkseni täysin ylös käsivoiminkin. Mukavampi on toki nostaa boksilla.

        Seuraava kysymys on tietysti se, hyödynkö vaijerinostimen vaihtamisesta dyneemaan jotenkin. Eli seuraavaksi voitte laskeskella minulle venymiä… Toki jossain vaiheessa vaihto on edessä, ehkä silloin sitten vaihtuu systeemi toisenlaiseksi.

        Toki sen purjeen saa nostettua ihan käsin vetämällä. Magic box on purjehduksen aikaista säätämistä varten. Et taatusti pysty säätämään edes H-veneen kokoisessa veneessä fokan fallia purjeen ollessa vedossa, ellei sinulla ole käytettävissä vinssi tai kunnollinen talja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki sen purjeen saa nostettua ihan käsin vetämällä. Magic box on purjehduksen aikaista säätämistä varten. Et taatusti pysty säätämään edes H-veneen kokoisessa veneessä fokan fallia purjeen ollessa vedossa, ellei sinulla ole käytettävissä vinssi tai kunnollinen talja.

        Tuskin tuollakaan saa säädettyä purje vedossa kryssillä. Ei ainakaan onnistu ~30 m2 fokalla ja 30:llä vinssillä. Tai ehkä oikein yrittämällä saa fallin poikki. Purje ei kyllä nouse ennen vendaa tai muuten skuutin löysäämistä. Siksi tuo fokan cuningham on näppärä. Vetää samaan suuntaan kuin skuutti ja kitkaa ei juuri ole. Säätö onnistuu kevysti skuuttiin koskematta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin tuollakaan saa säädettyä purje vedossa kryssillä. Ei ainakaan onnistu ~30 m2 fokalla ja 30:llä vinssillä. Tai ehkä oikein yrittämällä saa fallin poikki. Purje ei kyllä nouse ennen vendaa tai muuten skuutin löysäämistä. Siksi tuo fokan cuningham on näppärä. Vetää samaan suuntaan kuin skuutti ja kitkaa ei juuri ole. Säätö onnistuu kevysti skuuttiin koskematta.

        Puhut nyt varmaan foilissa olevasta fokasta? H veneen fokka on etustaagissa muovisilla tai messinkisillä hakasilla. Paljon vähemmän kitkaa kuin foilissa. Kokoa purjeella kolmannes siitä 30m2 fokasta. Keskituulissa saa hyvin säädettyä magic boxilla. Kovassa ei, mutta eipä sitä silloin säädelläkään, kun pidetään "pohjassa" koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea uskoa, että käsivoimin ilman taljaa saisit fokan fallin sopivaan kireyteen H:ssa myös kovaan keliin. Ei se ainakaan 606:ssa tai J/80:ssa onnistu. Edellisessä fokka laitetaan käsin oikeaan korkeuteen, mutta etuliikki kiristetään sitten cuninghamilla, jossa taitaa olla 1:4 välitys. Jälkimmäisessä kovassa kelissä fokan fallia kiristämään laitetaan kaksi henkilöä, jotka roikkuvat fallissa koko painollaan. Hekki pitää myös muistaa löysätä ennen tuota. Sitten voi onnistua. Kummassakin skuutti löysällä fallia säädettäessä.

        Ei vaijerin vaihdosta dyneemaan juuri hyötyä ole. Painoa säästyy vähän ja venymä hieman kasvaa. Halvempi se on, itse laitettavissa ja ei tule katkenneista säikeistä tai pleissistä törröttävistä säikeistä haavoja.

        Tuosta nostamisesta: lähellä vaijerin ja köyden liitoskohtaa olevasta metallimötikästä näen kuinka ylhäällä fokka on. Saan sen ilman boksia nähdäkseni jotakuinkin yhtä ylös kuin boksillakin. Yhden kauden boksi oli jumissa, jolloin suoraan rapulukkoon nostin vedettiin, käsipelillä. Keskiviikkona olen lähdössä vesille, ehkäpä kokeilen silloin, onko muistikuvani oikea.

        Homma alkaa kyllä kristallisoitua niin, että en taida mitään toistaiseksi tehdä. Jos vaijerinostin on parempi, voin aivan hyvin teettää uuden kun aika koittaa.

        Ison ja spinaakkerin nostimet vaihdoin juuri dyneemaan, ne olivat siinä määrin sujuvia ja suoraviivaisia projekteja, että ajattelin, josko fokkakin. Ehkäpä sitten ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin tuollakaan saa säädettyä purje vedossa kryssillä. Ei ainakaan onnistu ~30 m2 fokalla ja 30:llä vinssillä. Tai ehkä oikein yrittämällä saa fallin poikki. Purje ei kyllä nouse ennen vendaa tai muuten skuutin löysäämistä. Siksi tuo fokan cuningham on näppärä. Vetää samaan suuntaan kuin skuutti ja kitkaa ei juuri ole. Säätö onnistuu kevysti skuuttiin koskematta.

        Miksi sitä kryssillä pitäisi säätää? Minusta fokka on silloin niin ylhäällä kuin suinkin. Myötäisellä saatan kuvitella laskevani sitä hiukan.

        Oli miten oli, magik boxilla fokan kireys on kyllä nyt oikein hyvin säädettävissä. En ole tullut edes ajatelleeksi, että voisin sillä saada nostimen poikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitä kryssillä pitäisi säätää? Minusta fokka on silloin niin ylhäällä kuin suinkin. Myötäisellä saatan kuvitella laskevani sitä hiukan.

        Oli miten oli, magik boxilla fokan kireys on kyllä nyt oikein hyvin säädettävissä. En ole tullut edes ajatelleeksi, että voisin sillä saada nostimen poikki.

        Jos et kaipaa fokan falliin säätöä, et sitten tarvitse sitä Magic Boxia mihinkään. Laitat vain rapulukon.

        Itse säädän fokan fallia kelin mukaan. Siis löystän ja kiristän tuulen muuttuessa. Säätö ei ole montaa senttiä eikä tarkoitus ole muuttaa fokan nostokorkeutta vaan etuliikin kireyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitä kryssillä pitäisi säätää? Minusta fokka on silloin niin ylhäällä kuin suinkin. Myötäisellä saatan kuvitella laskevani sitä hiukan.

        Oli miten oli, magik boxilla fokan kireys on kyllä nyt oikein hyvin säädettävissä. En ole tullut edes ajatelleeksi, että voisin sillä saada nostimen poikki.

        Nimenomaan kryssillähän sitä säädetään. Kiristämällä purjeprofiilin syvin kohta siirtyy eteenpäin. Sitä säädellään tuulen mukaan, jos halutaan muodon olevan optimaalinen.

        Myötäisellä fokan trimmillä ei ole mitään merkitystä. Useimmissa veneissähän fokka lasketaan myötäisellä, mutta H-veneessä se voidaan yleensä jättää ylös, koska se on niin pieni, ettei juuri häiritse spinnua.

        Nämä siis koskevat kilpapurjehdusta. Jos et kilpaile, niin et tarvitse sitä magic boxia mihinkään. Kiskot fokan lähtiessä ylös ja annat olla siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut nyt varmaan foilissa olevasta fokasta? H veneen fokka on etustaagissa muovisilla tai messinkisillä hakasilla. Paljon vähemmän kitkaa kuin foilissa. Kokoa purjeella kolmannes siitä 30m2 fokasta. Keskituulissa saa hyvin säädettyä magic boxilla. Kovassa ei, mutta eipä sitä silloin säädelläkään, kun pidetään "pohjassa" koko ajan.

        30:ssä vinssissä on 1:30 voimasuhde eli suurempi kuin ero pinta-alassa. Tuo on tosiaan foilissa, mutta edellisessä veneessä oli hakasilla 17 m2 fokka eikä sitäkään kiristänyt kryssitrimmissä 30:llä vinssillä. Ehkä keskituulessa juuri ja juuri, mutta sitten oli vendan jälkeen liian kireä, jos oli ennen vendaa kiristänyt sopivaksi.

        Tuulen noustessa kovaksi on mukava pystyä säätämään trimmit kohdalleen. Ja on siinä eroa kovan ja kovemman tuulen välilläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et kaipaa fokan falliin säätöä, et sitten tarvitse sitä Magic Boxia mihinkään. Laitat vain rapulukon.

        Itse säädän fokan fallia kelin mukaan. Siis löystän ja kiristän tuulen muuttuessa. Säätö ei ole montaa senttiä eikä tarkoitus ole muuttaa fokan nostokorkeutta vaan etuliikin kireyttä.

        Jos kireyden säätökonstina on pelkästään purjeen nostokulmaan kiinnitetty nostin, niin eikö kiristäminen väistämättä nosta purjetta? En näe tässä suhteessa kuin terminologisen eron.

        Tarvitsen taikalaatikkoa siihen, että saan purjeen nostettua vaivattomasti ylös. Näköjään sitten voin sillä vaikuttaa fookan muotoon kryssillä, mutta toisaalta täällä nyt joku väittää, että boxilla tuota säätöä ei voisi tehdä. (Tämä ei siis pidä paikkaansa, koska pystyn sitä säätämään.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kireyden säätökonstina on pelkästään purjeen nostokulmaan kiinnitetty nostin, niin eikö kiristäminen väistämättä nosta purjetta? En näe tässä suhteessa kuin terminologisen eron.

        Tarvitsen taikalaatikkoa siihen, että saan purjeen nostettua vaivattomasti ylös. Näköjään sitten voin sillä vaikuttaa fookan muotoon kryssillä, mutta toisaalta täällä nyt joku väittää, että boxilla tuota säätöä ei voisi tehdä. (Tämä ei siis pidä paikkaansa, koska pystyn sitä säätämään.)

        Tänään klo 10-14 testiajoa. Kyllä, taikalaatikolla jaksoi aivan hyvin säätämään fokan kireyttä myös kryssillä. Tuulta 7-10 m/s, puuskat kahtatoista. Harmajan lukemia, eli ovat yläkanttiin. Tosiasiassa siis mitä miellyttävin purjehdustuuli.

        Mutta onhan se boksi rahiseva tekele, ei siitä mihinkään pääse. Näillä nyt toistaiseksi mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään klo 10-14 testiajoa. Kyllä, taikalaatikolla jaksoi aivan hyvin säätämään fokan kireyttä myös kryssillä. Tuulta 7-10 m/s, puuskat kahtatoista. Harmajan lukemia, eli ovat yläkanttiin. Tosiasiassa siis mitä miellyttävin purjehdustuuli.

        Mutta onhan se boksi rahiseva tekele, ei siitä mihinkään pääse. Näillä nyt toistaiseksi mennään.

        Asian sivusta, mutta mitä tarkoitat tällä?
        " Tuulta 7-10 m/s, puuskat kahtatoista. Harmajan lukemia, eli ovat yläkanttiin."

        Onko tiedossa, että Harmajan mittauslukemat ovat jotenkin virheellisiä? Vai viittaako vain siihen, että purjehdit jossain muualla kuin Harmajan kupeessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asian sivusta, mutta mitä tarkoitat tällä?
        " Tuulta 7-10 m/s, puuskat kahtatoista. Harmajan lukemia, eli ovat yläkanttiin."

        Onko tiedossa, että Harmajan mittauslukemat ovat jotenkin virheellisiä? Vai viittaako vain siihen, että purjehdit jossain muualla kuin Harmajan kupeessa?

        FMI:n sivuilta: "Tuulimittari sijaitsee saaren eteläosassa ja mitataan 17 metrin korkeudelta merenpinnasta. Harmajan tuulenmittaus ei ole kovin edustava koillistuulille vaan se näyttää vähän liian alhaisia tuulennopeusarvoja johtuen saaren rakennelmista. Avomereltä puhaltavat tuulet ovat kohtalaisia, mutta mittauskorkeudesta johtuen antavat vähän liian suuria tuulennopeuksia. Muuten Harmajan tuuli on edustava Suomenlahden keskiosien merialueelle muutaman kilometrin etäisyydellä rannikosta, etelänpuoleisilla tuulilla lähempänäkin. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        FMI:n sivuilta: "Tuulimittari sijaitsee saaren eteläosassa ja mitataan 17 metrin korkeudelta merenpinnasta. Harmajan tuulenmittaus ei ole kovin edustava koillistuulille vaan se näyttää vähän liian alhaisia tuulennopeusarvoja johtuen saaren rakennelmista. Avomereltä puhaltavat tuulet ovat kohtalaisia, mutta mittauskorkeudesta johtuen antavat vähän liian suuria tuulennopeuksia. Muuten Harmajan tuuli on edustava Suomenlahden keskiosien merialueelle muutaman kilometrin etäisyydellä rannikosta, etelänpuoleisilla tuulilla lähempänäkin. "

        Kiitos selvennyksestä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      320
      11489
    2. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      217
      4883
    3. Tänään olisn uskaltanut

      Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      2578
    4. Taitaa olla aika

      laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      162
      1914
    5. Kirjoita jotain kivaa

      ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      129
      1891
    6. Tiedäthän että

      Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      13
      1348
    7. Tiistaina nähdään.

      Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      92
      1228
    8. Rattoisaa lauantai iltaa

      Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1146
    9. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

      Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      40
      1050
    10. Mikset ala

      Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      85
      954
    Aihe