Veneiden hinnannousu on jatkossa pysyvä ilmiö

Anonyymi

Se on kuulkaas semmoinen homma, että uusien veneiden hinnat ovat revenneet merkittävästi korkeammalle tasolle kun ehkä kukaan ymmärsikään. Hinnannousua on muutamassa vuodessa merkistä riippumatta 20-50% ja lähivuosien komponenttipula sustainability hömppä vaan ajaa kaikkia kuluja lujaa ylös.

Samalla kunnollisten käytettyjen myyntilaita on kokonaan tyhjentynyt ja hinnat kääntyneet vastaavasti 10-20% nousuun jo nyt. Hinnannousussa näkyy kuitenkin vasta tarjonnan vähyys ja hintaeroa uusiin ei ole vielä täysimääräisesti siirtynyt käytettyjen hintaan.

Aiemmin 70 tonnin Hanse on nyt 80 tonnin paatti, 170 tonnin hyvä X:ä tai Arcona lähestyy 200 tonnia ja molemmissa on nousupainetta. Nämä hinnat jatkavat nyt nousua, se on selvää. Käytetyt ja varsinkin hyvät sellaiset kallistuvat suhteellisesti enemmän uusiin nähden, koska tarjontaa ei ole ja hintaero uuteen ei voi olla nykytasolla.

Venemarkkina on siis vastoin kaikkia odotuksia tervehtynyt.

41

954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tervehtynyt se on vasta sitten kun uusia myydään jossain järjellisessä suhteessa venekantaan. Nyt on 10 000 purjeveneen kanta ja uusia myydään 20. Tällä menolla veneiden keski-iäksi tulee 500 v!

      • Anonyymi

        Hyvä kommentti. Jos ei ole kysyntää, jotain on pahasti vialla. Hinta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kommentti. Jos ei ole kysyntää, jotain on pahasti vialla. Hinta?

        Ei välttämättä ole mitään vialla. Kysynnän puute voi kertoa ihan yksinkertaisesti markkinan kyllästymisestä: veneitä on tarpeeksi.
        Lujitemuovisen venerungon maksimi-ikää ei ole vielä edes löydetty, ei oikeastaan edes keskiarvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä ole mitään vialla. Kysynnän puute voi kertoa ihan yksinkertaisesti markkinan kyllästymisestä: veneitä on tarpeeksi.
        Lujitemuovisen venerungon maksimi-ikää ei ole vielä edes löydetty, ei oikeastaan edes keskiarvoa.

        On sille löydetty kuitenkin ikä, jossa se on aikalailla arvoton. Tuo on suuruusluokkaa 40 v ellei kyse ole jostain klassikosta, jonka ylläpitoon on laitettu tolkuttomasti rahaa.

        Mielenkiintoista toki nähdä miten tuo kehittyy eli milloin 80-luvun loppupuolen modernimmat veneet ja 00-luvun halpikset muuttuvat arvottomiksi. Joku 80-luvun FG36 tai 00-luvun Bavaria 36 taitaa maksaa nyt 60 tonnin paikkeilla eli melkein saman kuin 10 v sitten. Ero uuteen on hypännyt.

        Kun veneen arvo on alempi kuin uuden moottorin tai purjekerran, keskimäärin sen ylläpito jää heikoksi ja arvo tippuu entistä nopeammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sille löydetty kuitenkin ikä, jossa se on aikalailla arvoton. Tuo on suuruusluokkaa 40 v ellei kyse ole jostain klassikosta, jonka ylläpitoon on laitettu tolkuttomasti rahaa.

        Mielenkiintoista toki nähdä miten tuo kehittyy eli milloin 80-luvun loppupuolen modernimmat veneet ja 00-luvun halpikset muuttuvat arvottomiksi. Joku 80-luvun FG36 tai 00-luvun Bavaria 36 taitaa maksaa nyt 60 tonnin paikkeilla eli melkein saman kuin 10 v sitten. Ero uuteen on hypännyt.

        Kun veneen arvo on alempi kuin uuden moottorin tai purjekerran, keskimäärin sen ylläpito jää heikoksi ja arvo tippuu entistä nopeammin.

        Mistä päättelet, että 40 v vene olisi arvoton? Hyvin päivitetty 1980-vuosimalli on varmasti arvokkaampi kuin huonosti pidetty 1989-malli. Ei noin vanhoissa veneissä voi mitään päätellä veneen iästä, vaan arvon säilyminen riippuu veneen ylläpidosta.

        80-luvulla moni veistämö teki samaa mallia toistakymmentä vuotta, esim. Avance 36 ja Linjett 32 tulivat 70-luvun lopulla ja niitä valmistettiin 90-luvun alkuun asti. Laatu toki kehittyi vuosien aikana, mutta peruskonstruktio ei muuttunut. Kumpaakin tehtiin paljon puolivalmiina, josta tulee jo paljon laadunvaihtelua. Juuri 1/2-tonnarien kokoluokka on nyt hyvän hinta/laatusuhteen vuoksi suosittu ensiveneenä. Kun kysyntää on, ei arvo voi mitenkään kadota.

        Nämä FG36:set ja 00-luvun Bavariat varmasti pitävät hintansa jatkossa, koska uudempaa kalustoa ei enää yksinkertaisesti tule. Uudet veneet myydään nyt Charter-markkinalle. Sieltä (Karibia, Välimeri) kynnys kaluston hakemiseen on ymmärrettävästi suurempi kuin, vaikka Ruotsista tai Tanskasta. Toisaalta suomalaisia matkaveneitä, kuten FG:t ei enää tehdä. Niillä on edelleen ja tulevaisuudessa vahva kannatajakunta, joka osaa arvostaa viistokeulaa, tiikkisisustusta ja kaunista ulkomuotoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päättelet, että 40 v vene olisi arvoton? Hyvin päivitetty 1980-vuosimalli on varmasti arvokkaampi kuin huonosti pidetty 1989-malli. Ei noin vanhoissa veneissä voi mitään päätellä veneen iästä, vaan arvon säilyminen riippuu veneen ylläpidosta.

        80-luvulla moni veistämö teki samaa mallia toistakymmentä vuotta, esim. Avance 36 ja Linjett 32 tulivat 70-luvun lopulla ja niitä valmistettiin 90-luvun alkuun asti. Laatu toki kehittyi vuosien aikana, mutta peruskonstruktio ei muuttunut. Kumpaakin tehtiin paljon puolivalmiina, josta tulee jo paljon laadunvaihtelua. Juuri 1/2-tonnarien kokoluokka on nyt hyvän hinta/laatusuhteen vuoksi suosittu ensiveneenä. Kun kysyntää on, ei arvo voi mitenkään kadota.

        Nämä FG36:set ja 00-luvun Bavariat varmasti pitävät hintansa jatkossa, koska uudempaa kalustoa ei enää yksinkertaisesti tule. Uudet veneet myydään nyt Charter-markkinalle. Sieltä (Karibia, Välimeri) kynnys kaluston hakemiseen on ymmärrettävästi suurempi kuin, vaikka Ruotsista tai Tanskasta. Toisaalta suomalaisia matkaveneitä, kuten FG:t ei enää tehdä. Niillä on edelleen ja tulevaisuudessa vahva kannatajakunta, joka osaa arvostaa viistokeulaa, tiikkisisustusta ja kaunista ulkomuotoa.

        En sanonut juuri 40 v vaan suuruusluokkaa. Ja arvottomalla tarkoitin hintaa suhteessa moottorinvaihtoon, purjekertaan tai uuteen.

        Lähes kaikki pienemmät 70- ja 80-luvun veneet menevät tuohon. Vega, Guy 22/27, Helmsmann 20-26, FE83, Scanper, Maxi 68/77, H jne. Siis hintaluokka 1-5 tonnia, kun uusi 50-100 tonnia, sisäkoneen uusinta 5-10 tonnia ja purjekerta useamman tonnin.

        Puoltonnareistakin jo monet Murenasta alkaen.

        Tietysti mukava saada halvalla tuollainen, mutta kynnys uusia mitään kalliimpaa on korkea. Ei tuosta ole paluuta eli pääosa noista rapistuu ja jäänee hyljätyiksi tulevan 10-20 v aikana, vaikka sinänsä eivät ole vielä miksikään menneet. Jo nyt ne ovat lähes täysin kadonneet päivämatkaa kauempaa kotisatamasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sille löydetty kuitenkin ikä, jossa se on aikalailla arvoton. Tuo on suuruusluokkaa 40 v ellei kyse ole jostain klassikosta, jonka ylläpitoon on laitettu tolkuttomasti rahaa.

        Mielenkiintoista toki nähdä miten tuo kehittyy eli milloin 80-luvun loppupuolen modernimmat veneet ja 00-luvun halpikset muuttuvat arvottomiksi. Joku 80-luvun FG36 tai 00-luvun Bavaria 36 taitaa maksaa nyt 60 tonnin paikkeilla eli melkein saman kuin 10 v sitten. Ero uuteen on hypännyt.

        Kun veneen arvo on alempi kuin uuden moottorin tai purjekerran, keskimäärin sen ylläpito jää heikoksi ja arvo tippuu entistä nopeammin.

        Nyt en ymmärrä. Hyvänä hoidettu 80-lukulainen vene palvelee käyttäjäänsä seuraavat 10 vuotta ilman minkäänlaista ongelmaa. Eikä luku jää siihen. Teknisesti runko ei vanhene pitkään pitkään aikaan. Muotoilultaan ne vanhenivat jo joten en näe siinä suhteessa mitään negatiivistä kehitystä lähitulevaisuudessa.
        Hinnan määrää pikemminkin kysynnän ja tarjonnan suhde kuin tekninen ikä - mikä nyt lienee itsestään selvyys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt en ymmärrä. Hyvänä hoidettu 80-lukulainen vene palvelee käyttäjäänsä seuraavat 10 vuotta ilman minkäänlaista ongelmaa. Eikä luku jää siihen. Teknisesti runko ei vanhene pitkään pitkään aikaan. Muotoilultaan ne vanhenivat jo joten en näe siinä suhteessa mitään negatiivistä kehitystä lähitulevaisuudessa.
        Hinnan määrää pikemminkin kysynnän ja tarjonnan suhde kuin tekninen ikä - mikä nyt lienee itsestään selvyys

        Runko kestää melko ikuisesti, mutta moottori, purjeet, heloitus, lämppäri jne. ei. Veneen halvetessa siihen laitettu raha vähenee ja laitettua rahaa ei saa myydessä takaisin. Tietysti osaa veneistä pidetään hyvässä kunnossa ajatuksena pitkäaikainen oma käyttö. Suurinta osaa ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runko kestää melko ikuisesti, mutta moottori, purjeet, heloitus, lämppäri jne. ei. Veneen halvetessa siihen laitettu raha vähenee ja laitettua rahaa ei saa myydessä takaisin. Tietysti osaa veneistä pidetään hyvässä kunnossa ajatuksena pitkäaikainen oma käyttö. Suurinta osaa ei.

        Purjeet ovat kulutustavaraa. Ne vaihdetaan uusiin silloin, kun ovat ajettu loppuun. Tai aikaisemminkin, jos haluaa ajaa litteillä,kisapurjeilla. Ei minulla vaikuta purjeiden uusimiseen mitenkään se, minkä arvoinen veneeni on, vaan se, haluanko uudet purjeet. Seuraava purjekertani on epäilemättä arvokkaampi, kuin koko veneeni arvo nyt.

        Helat ovat pitkäikäisempää,kulutustavaraa, hajonneiden tilalle ostetaan uusia, tai sitten halutaan uutta jostain muusta syystä. Tämänkin suhteen veneen arvo on epäolennainen: jos tarvitsen vaikkapa uuden vinssin, niin sellaisen hankin - mitenkä sitä muuten vinssaisi.

        Lämpppäri uusitaan, kun vanha ei enää toimi. Ei siksi, että veneen arvo nousisi, vaan siksi ettei tulisi kylmä.

        Sisäkoneen vaihto voi olla ns. helvetin työmaa, mutta vaihdetaanhan niitäkin. Perämoottorikokoluokassa tätäkään ongelmaa ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjeet ovat kulutustavaraa. Ne vaihdetaan uusiin silloin, kun ovat ajettu loppuun. Tai aikaisemminkin, jos haluaa ajaa litteillä,kisapurjeilla. Ei minulla vaikuta purjeiden uusimiseen mitenkään se, minkä arvoinen veneeni on, vaan se, haluanko uudet purjeet. Seuraava purjekertani on epäilemättä arvokkaampi, kuin koko veneeni arvo nyt.

        Helat ovat pitkäikäisempää,kulutustavaraa, hajonneiden tilalle ostetaan uusia, tai sitten halutaan uutta jostain muusta syystä. Tämänkin suhteen veneen arvo on epäolennainen: jos tarvitsen vaikkapa uuden vinssin, niin sellaisen hankin - mitenkä sitä muuten vinssaisi.

        Lämpppäri uusitaan, kun vanha ei enää toimi. Ei siksi, että veneen arvo nousisi, vaan siksi ettei tulisi kylmä.

        Sisäkoneen vaihto voi olla ns. helvetin työmaa, mutta vaihdetaanhan niitäkin. Perämoottorikokoluokassa tätäkään ongelmaa ei ole.

        Sinulle se voi olla noin, mutta keskimäärin ei. Hiukan ränsistynyt vene on helpompi ja halvempi vaihtaa toiseen, jossa joku muu on törsännyt rahat purjeisiin ja lämppäriin, ehkä uuteen koneeseenkin.

        Eipä ne 5 tonnin veneen purjeet keskimäärin kaunista katseltavaa ole. Tietysti on noita myös erinomaisilla purjeilla, mutta vähemmistö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle se voi olla noin, mutta keskimäärin ei. Hiukan ränsistynyt vene on helpompi ja halvempi vaihtaa toiseen, jossa joku muu on törsännyt rahat purjeisiin ja lämppäriin, ehkä uuteen koneeseenkin.

        Eipä ne 5 tonnin veneen purjeet keskimäärin kaunista katseltavaa ole. Tietysti on noita myös erinomaisilla purjeilla, mutta vähemmistö.

        "Sinulle se voi olla noin, mutta keskimäärin ei. Hiukan ränsistynyt vene on helpompi ja halvempi vaihtaa toiseen, jossa joku muu on törsännyt rahat purjeisiin ja lämppäriin, ehkä uuteen koneeseenkin."

        Uskallan väittää olevasi useimmissa tapauksissa väärässä. Ensinnäkin, pahasti ränsistymään päässeestä veneestä on hyvin vaikea päästä eroon mitenkään muuten kuin maksamalla jätemaksun. Niitä ränsistyneitä veneitä kun on tarjolla, vaikka hyvistä pulaa olisikin. Toisekseen, sellaisia veneitä, joissa joku on törsännyt rahat purjeisiin, lämppäriin ja koneeseen ei käytännössä ole markkinoilla. Juuri kukaan ei siis satsaa veneeseensä, mikäli aikoo sen pian myydä juuri siksi, että varustelija ei koskaan saa omiaan takaisin.

        On paljon erittäin hyväkuntoisia ja hyvin varusteltuja 70- ja 80-luvun veneitä, mutta ne ovat veneitä, joihin omistaja on satsannut itseään varten, eikä niitä juuri markkinoilla näy. Minullakin on 40-vuotias puolitonnari. Ostin sen viitisen vuotta sitten 17 tonnilla, joka oli siinä kunnossa ja varustelussa ok hinta. Nyt siitä varusteineen saisi oman arvaukseni mukaan 25-30 tonnia. Työn lisäksi rahaa sen kunnostamiseen ja varusteluun on mennyt yhtä paljon kuin tuo arvioimani nykyarvo. Se on satsaus omaan purjehdusnautintooni ja perheeni viihtyvyyteen veneessä. Jos olisin myymässä venettä, olisi tuo tietysti ollut hyvin epärationaalinen investointi. Nyt olen tyytyväinen.

        Helmiä toki joskus tulee kaupan, kun joltain kiinnostus lopahtaa, tulee vararikko, äkillinen himo suurempaan tms, mutta niin harvoin sitä tapahtuu, että on väärin väittää sellaisen löytymistä helpoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjeet ovat kulutustavaraa. Ne vaihdetaan uusiin silloin, kun ovat ajettu loppuun. Tai aikaisemminkin, jos haluaa ajaa litteillä,kisapurjeilla. Ei minulla vaikuta purjeiden uusimiseen mitenkään se, minkä arvoinen veneeni on, vaan se, haluanko uudet purjeet. Seuraava purjekertani on epäilemättä arvokkaampi, kuin koko veneeni arvo nyt.

        Helat ovat pitkäikäisempää,kulutustavaraa, hajonneiden tilalle ostetaan uusia, tai sitten halutaan uutta jostain muusta syystä. Tämänkin suhteen veneen arvo on epäolennainen: jos tarvitsen vaikkapa uuden vinssin, niin sellaisen hankin - mitenkä sitä muuten vinssaisi.

        Lämpppäri uusitaan, kun vanha ei enää toimi. Ei siksi, että veneen arvo nousisi, vaan siksi ettei tulisi kylmä.

        Sisäkoneen vaihto voi olla ns. helvetin työmaa, mutta vaihdetaanhan niitäkin. Perämoottorikokoluokassa tätäkään ongelmaa ei ole.

        Juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sinulle se voi olla noin, mutta keskimäärin ei. Hiukan ränsistynyt vene on helpompi ja halvempi vaihtaa toiseen, jossa joku muu on törsännyt rahat purjeisiin ja lämppäriin, ehkä uuteen koneeseenkin."

        Uskallan väittää olevasi useimmissa tapauksissa väärässä. Ensinnäkin, pahasti ränsistymään päässeestä veneestä on hyvin vaikea päästä eroon mitenkään muuten kuin maksamalla jätemaksun. Niitä ränsistyneitä veneitä kun on tarjolla, vaikka hyvistä pulaa olisikin. Toisekseen, sellaisia veneitä, joissa joku on törsännyt rahat purjeisiin, lämppäriin ja koneeseen ei käytännössä ole markkinoilla. Juuri kukaan ei siis satsaa veneeseensä, mikäli aikoo sen pian myydä juuri siksi, että varustelija ei koskaan saa omiaan takaisin.

        On paljon erittäin hyväkuntoisia ja hyvin varusteltuja 70- ja 80-luvun veneitä, mutta ne ovat veneitä, joihin omistaja on satsannut itseään varten, eikä niitä juuri markkinoilla näy. Minullakin on 40-vuotias puolitonnari. Ostin sen viitisen vuotta sitten 17 tonnilla, joka oli siinä kunnossa ja varustelussa ok hinta. Nyt siitä varusteineen saisi oman arvaukseni mukaan 25-30 tonnia. Työn lisäksi rahaa sen kunnostamiseen ja varusteluun on mennyt yhtä paljon kuin tuo arvioimani nykyarvo. Se on satsaus omaan purjehdusnautintooni ja perheeni viihtyvyyteen veneessä. Jos olisin myymässä venettä, olisi tuo tietysti ollut hyvin epärationaalinen investointi. Nyt olen tyytyväinen.

        Helmiä toki joskus tulee kaupan, kun joltain kiinnostus lopahtaa, tulee vararikko, äkillinen himo suurempaan tms, mutta niin harvoin sitä tapahtuu, että on väärin väittää sellaisen löytymistä helpoksi.

        On niitä hyvin pidettyjä markkinoilla, mutta menevät tietysti kohtuu nopeasti, jos hintapyynti on järjellinen. Ikä tulee vastaan tai sitten vaan innostutaankin vaihtamaan venettä. Molempia tapauksia useampia seurakavereilla. Tyypillisempää on kuitenkin vanha moottori, purjeet jne. Menee nuokin kaupaksi, kunhan ei aivan ränsistynyt ole. Hinta tietysti hiukan halvempi.

        Hiukan epäilen, että kukaan maksaisi 25-30 tonnia 40-vuotiaasta puolitonnarista, jonka hinta oli viitisen vuotta sitten 17 tonnia. Tuon kokoluokan kalleimpia ovat yleensä olleet Inferno 31 ja Comfortina 32. Niitä ei vielä aivan 40-vuotiaina ole. Vaikea noistakaan on saada tuota 25-30 tonnia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä hyvin pidettyjä markkinoilla, mutta menevät tietysti kohtuu nopeasti, jos hintapyynti on järjellinen. Ikä tulee vastaan tai sitten vaan innostutaankin vaihtamaan venettä. Molempia tapauksia useampia seurakavereilla. Tyypillisempää on kuitenkin vanha moottori, purjeet jne. Menee nuokin kaupaksi, kunhan ei aivan ränsistynyt ole. Hinta tietysti hiukan halvempi.

        Hiukan epäilen, että kukaan maksaisi 25-30 tonnia 40-vuotiaasta puolitonnarista, jonka hinta oli viitisen vuotta sitten 17 tonnia. Tuon kokoluokan kalleimpia ovat yleensä olleet Inferno 31 ja Comfortina 32. Niitä ei vielä aivan 40-vuotiaina ole. Vaikea noistakaan on saada tuota 25-30 tonnia.

        Arvioni perustuu siihen, että kyseisen venemallin pyynnit ovat tyypillisesti 20-35 tonnia (ja poistuvat myynnistä, eli todennäköisesti ovat menneet jollain hinnalla kaupaksi), ja nykyisessä kunnossaan ja varustelussaan veneeni on huomattavasti parempi kuin yksikään myynnissä näkemäni.

        Siinä viidessä vuodessa on uusittu mm: isopurje, genua, fokka, spinaakkeri, kaikki köydet, ankkuri, autopilotti, maasähköjärjestelmä, aurinkosähköjärjestelmä, 440 Ah akusto, akkumonitori, VHF, koko WC-järjestelmä, patjat päällisineen, puomipeite, sprayhood, kaikki talvisäilytysvarusteet jne. Heloitus parannettu merkittävästi, pinttyneet kyljet kiillotettu, sisätilan puuosat hiottu puulle ja lakattu, seinäverhoilut uusittu, jne. Yleisilmeeltään ihan eri luokkaa ja teknisesti kaikki viimeisen päälle kunnossa. Aika huoletonta ja vähäkuluista harrastamista uskoisin olevan tulevina vuosina. Kone on noin 20-vuotias ja makeavesijäähdytyksellä, eli vuosikymmeniä vielä jäljellä.

        Olen melko vakuuttunut, että jos laittaisin myyntiin 25 tonnilla, niin menisi nopeasti, ja kärsivällisesti myymällä se 30 olisi hyvinkin realistinen. Saatan tietysti olla väärässäkin, eikä sillä niin väliä, kun tosiaan itselleni tuon veneen laitoin enkä ole myymässä.


    • Anonyymi

      Pitkässä juoksussa kaikki hinnat nousevat.
      Ei siinä ole mitään uutta eikä oivaltavaa.

    • Anonyymi

      Hieno juttu, yes!!
      Onneksi omista avomerikelpoisen matkaveneen eikä tarvitse enää ikinä hankkia uutta.

    • Anonyymi

      Jos on aikeissa lopettaa veneilyä, niin se pitää tehdä ensi vuonna.
      Jatkossa voi sitten vuokravenholla käydä pahimman poltteen sammuttamassa.

    • Anonyymi

      Viimeisen reilun vuoden aikana ennätysmäärä käytettyjä veneitä on vaihtanut omistajaa. Samalla todennäköisesti enemmän kuin koskaan uusia veneilijöitä on aloittanut veneilyharrastuksen omalla veneellä - ostamalla pikaisella päätöksellä käytetyn veneen. Uusiakin olisi mennyt paljon enemmän kaupaksi jos niitä olisi ollut valmiina hyllyssä. Käytettyjen siirtyminen uusille harrastajille on koko scenelle lottovoitto ja se on näkynyt mm saariston palveluiden hyvänä käyttöasteena,

      Seuraavan puolentoista vuoden aikana tulee tapahtumaan uusien harrastajien osalta seuraavaa:
      - osa innostuu entisestään ja tilaa uuden veneen. Käytetty vapautuu markkinoille
      - osa toteaa, että menee sittenkin mieluummin mallorcalle. Käytetty vapautuu markkinoille.
      -> Käytettyjen hinnat laskee huomattavasti. Veikkaisin, että huippu on ohitettu ja 23 keväällä nyt 50 000€ maksava käytetty vene maksaa n 30 000€. Hinnat tulee tippumaan puolessatoista vuodessa kymmeniä prosentteja.

      • Anonyymi

        Näin varmastikkin keskikokoisissa ja pienissä veneissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin varmastikkin keskikokoisissa ja pienissä veneissä.

        Halvempien kategoriassa näin, toki sielläkin vanhaa kalustoa poistuu Kuusakosken kautta eli ei ihan selvää.

        Kalliimmassa päässä käytetyn ja uuden ero on pakko tasaantua ja se voi tapahtua vain käytettyjen, joita on rajallisesti, hinnannousun kautta. Uudet eivät tule halpenemaan, se ei ole mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halvempien kategoriassa näin, toki sielläkin vanhaa kalustoa poistuu Kuusakosken kautta eli ei ihan selvää.

        Kalliimmassa päässä käytetyn ja uuden ero on pakko tasaantua ja se voi tapahtua vain käytettyjen, joita on rajallisesti, hinnannousun kautta. Uudet eivät tule halpenemaan, se ei ole mahdollista.

        Ei näin välttämättä tapahdu. Jos käytettyjen tarjonta yksinkertaisesti ylittää kysynnän niin hinnat laskee - ei siinä mikään auta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näin välttämättä tapahdu. Jos käytettyjen tarjonta yksinkertaisesti ylittää kysynnän niin hinnat laskee - ei siinä mikään auta.

        Käytetyissä matkaveneissä tarjonta on nyt varsin niukkaa.


    • Anonyymi

      Vanhojen kohdalla kuitenkin on tiettyjä merkkejä ja malleja jotka tulee vähintäänkin pitämään tän hetkisen hintatasonsa. Ja sitten lähes merkki kuin merkki, niin ne poikkeuksellisen hyvin pidetyt ja yli päivitetyt menestyy, vaikkei niistä tietenkään sijoitustaan takaisin saa. Mutta että on suht vakaaseen hintaan myytävissä ja ylipäätään myytävissä. Kehnot päivittämättömät yksilöt jotka alunperinkin myyty puolivalmisteena tulee olemaan murheenkryynejä. Sanotaan vaikka ikoninen hyvä päivitelty Albin Ballad on nyt jossain 15 000 hujakoilla, ja ei se siitä alaspäin tule. Pidä 10 vuotta hyvin ja päivitä mitä tarvii, ni kyllä se samoissa hinnoissa on edelleen. Ei suosittujen klassikkojen hinnat voi tippua juuri enää, mutta se "nippu" tiivistyy. 10 000 - 20 000 hintahaarukassa on pian valtava määrä veneitä. Uudempien käytettyjen hinnat kipuaa, mitä kaikkee ne tulee hinaamaan mukanaan ylös? Kaikki kunnollisella takahytillä olevat vanhemmatkin purret nousee väkisin mukana ennenpitkää.

      Hyvä kysymys toisaalta on, että käykö pienellä viiveellä niin että aivan kaikki erittäin hyvät veneet tulee nousemaan toteutuneilta myyntihinnoiltaan? Voi se niinkin mennä. Projektien ja hyvien välille repeää kunnon railo. Kyllä se uusien ja uudehkojen hinnannousu voi hilata lopulta ylös kaikkien hyvien veneiden markkinaa.

      • Anonyymi

        Satavarmasti kaikkien veneiden hinnat putoavat pitää niitä klassikkoina tai ei. Poikkeuksena museoveneet, joiden arvoa ei mitata käyttöominaisuuksian perusteella.

        Jos minulla olisi vaikka sitten se albin, toivoisin juuri noin, mutta sille on vain vähän perusteita. Tekniikka kehittyy. Aina, kun katsotaan riittävän kauas taaksepäin, niin vanhat mallit poistuvat käytöstä. Eihän merellä ole edes 100 vuotta vanhoja veneitä muussa kuin museotyyppisessä harrastekäytössä..


      • Anonyymi

        " Sanotaan vaikka ikoninen hyvä päivitelty Albin Ballad on nyt jossain 15 000 hujakoilla, ja ei se siitä alaspäin tule. Pidä 10 vuotta hyvin ja päivitä mitä tarvii, ni kyllä se samoissa hinnoissa on edelleen. "

        Uskon samoin. Toisaalta, jos veneen arvo on tuota luokkaa, niin on ihan se ja sama mitä sille myyntiarvolle käy. Kun pidät vanhaa venettä 10 vuotta päivittäen kaiken mitä tarvitsee, niin jopa 50% myyntiarvon muutos on mitätön suhteessa tuon 10 vuoden veneilyn kokonaiskustannuksiin.

        Minä väittäisin, että jos puhutaan näistä halvoista veneistä, joiden arvo on luokkaa kymmenesosa uuden hinnasta, niin uusien veneiden hinnat eivät niiden arvoon juuri vaikuta. Vastaavasti uuden Teslan hinnalla ei taatusti ole merkittävää vaikutusta 800 euron Corollan hintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satavarmasti kaikkien veneiden hinnat putoavat pitää niitä klassikkoina tai ei. Poikkeuksena museoveneet, joiden arvoa ei mitata käyttöominaisuuksian perusteella.

        Jos minulla olisi vaikka sitten se albin, toivoisin juuri noin, mutta sille on vain vähän perusteita. Tekniikka kehittyy. Aina, kun katsotaan riittävän kauas taaksepäin, niin vanhat mallit poistuvat käytöstä. Eihän merellä ole edes 100 vuotta vanhoja veneitä muussa kuin museotyyppisessä harrastekäytössä..

        Hyvin pidettynä alunperin hyvä vene ei käyttöominaisuuksiltaan vanhene. Tässä suhteessa vene käyttäytyy hyvin eri tavalla kuin vaikkapa auto. Jos katsot vaikkapa hyvin pidettyä 80-luvun venettä, niin hyvin vähän niissä on enää sitä vanhaa tekniikkaa. Vene vertautuu enemmän taloon. Huonosti pidettynä jossain vaiheessa päädytään molempien kohdalla siihen, että ei enää kannata kunnostaa, ja sitten hävitetään. Hyvin pidetyssä vanhentuvia osia jatkuvasti uusitaan ja tekniikka elää kehityksen mukana. Hyvin pidettynä hyvin rakennettu talo ja hyvin rakennettu vene ovat lähes ikuisia ja ovat käyttöominaisuuksiltaan monilta osin uusia vastaavia. Joiltain osin varmasti huonompia, toisilta osin parempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin pidettynä alunperin hyvä vene ei käyttöominaisuuksiltaan vanhene. Tässä suhteessa vene käyttäytyy hyvin eri tavalla kuin vaikkapa auto. Jos katsot vaikkapa hyvin pidettyä 80-luvun venettä, niin hyvin vähän niissä on enää sitä vanhaa tekniikkaa. Vene vertautuu enemmän taloon. Huonosti pidettynä jossain vaiheessa päädytään molempien kohdalla siihen, että ei enää kannata kunnostaa, ja sitten hävitetään. Hyvin pidetyssä vanhentuvia osia jatkuvasti uusitaan ja tekniikka elää kehityksen mukana. Hyvin pidettynä hyvin rakennettu talo ja hyvin rakennettu vene ovat lähes ikuisia ja ovat käyttöominaisuuksiltaan monilta osin uusia vastaavia. Joiltain osin varmasti huonompia, toisilta osin parempia.

        Taloistakin suurin osa puretaan koska niitä ei kannata tekohengittää.
        Sama pätee vanhoihin veneisiin. Osa vanhentuu nopeammin, osa hitaammin, mutta kaikki varmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloistakin suurin osa puretaan koska niitä ei kannata tekohengittää.
        Sama pätee vanhoihin veneisiin. Osa vanhentuu nopeammin, osa hitaammin, mutta kaikki varmasti.

        Talo on sinänsä huono vertailukohta, että siihen liittyy aina tontti ja rajallinen rakennusoikeus. Uutta rakentaakseen on usein pakko purkaa. Sama koskee veneitäkin eli uudet ei myy ellei vanhoja katoa tai purjehtijoiden määrä kasva. Omistajan kannalta kuitenkin ei ole tarpeen hävittää venettä, vaan sen voi myydä (tai jättää tontinnurkkaan lahoamaan).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloistakin suurin osa puretaan koska niitä ei kannata tekohengittää.
        Sama pätee vanhoihin veneisiin. Osa vanhentuu nopeammin, osa hitaammin, mutta kaikki varmasti.

        Höpöhöpö, älä yleistä. Tällä hetkellä liikkeellä olevat 80 ja 90 lukujen HR ja Najad ja monet muutkin tasokkaat merikelpoiset veneet tulee olemaan liikkeellä ja käytössä ja hyvissä hinnoissa vuosikymmentenkin päästä. On nyt ja tulee aina olemaan ihmisiä jotka nimenomaan haluaa näitä klassisen mallisia jykeviä matkaveneitä. Ei niiden kanssa kilpaile mitkään uudemman tuotannon veneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, älä yleistä. Tällä hetkellä liikkeellä olevat 80 ja 90 lukujen HR ja Najad ja monet muutkin tasokkaat merikelpoiset veneet tulee olemaan liikkeellä ja käytössä ja hyvissä hinnoissa vuosikymmentenkin päästä. On nyt ja tulee aina olemaan ihmisiä jotka nimenomaan haluaa näitä klassisen mallisia jykeviä matkaveneitä. Ei niiden kanssa kilpaile mitkään uudemman tuotannon veneet.

        Ja taloistakin puretaan lähinnä niitä, joiden ylläpito on jäänyt tekemättä, ja niitä, jotka ovat alunperinkin olleet huonoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taloistakin puretaan lähinnä niitä, joiden ylläpito on jäänyt tekemättä, ja niitä, jotka ovat alunperinkin olleet huonoja.

        Sitten sellaiselta alueelta, jolla ei ole kysyntää talo jää helposti hoitamatta, koska ylläpidossa on kova kustannus ja minimaalinen ansainta.

        Sama veneessä, venetyypit joita ei haluta jääväthoitamatta. Vaikkapa liukuva iso moottorivene on tälläinen paatti. Bensan hinta tekee noihin ongelman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten sellaiselta alueelta, jolla ei ole kysyntää talo jää helposti hoitamatta, koska ylläpidossa on kova kustannus ja minimaalinen ansainta.

        Sama veneessä, venetyypit joita ei haluta jääväthoitamatta. Vaikkapa liukuva iso moottorivene on tälläinen paatti. Bensan hinta tekee noihin ongelman.

        Niin sama juttu purjeveneissä, jotka eivät nykyään enää ole haluttavia eli ovat liian pieniä, kapeita tai muuten vanhanaikaisia. Nuo jäävät ennemmin tai myöhemmin omistajalle, jolla ei halua itseään varten ylimääräistä laittaa veneeseen ja myyntiarvon puolesta kaikki veneeseen laitettu on 100% hukkaa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, älä yleistä. Tällä hetkellä liikkeellä olevat 80 ja 90 lukujen HR ja Najad ja monet muutkin tasokkaat merikelpoiset veneet tulee olemaan liikkeellä ja käytössä ja hyvissä hinnoissa vuosikymmentenkin päästä. On nyt ja tulee aina olemaan ihmisiä jotka nimenomaan haluaa näitä klassisen mallisia jykeviä matkaveneitä. Ei niiden kanssa kilpaile mitkään uudemman tuotannon veneet.

        Olet vahva uskossasi. Mikään elävässä elämässä ei kuitenkaan tue tuota käsitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satavarmasti kaikkien veneiden hinnat putoavat pitää niitä klassikkoina tai ei. Poikkeuksena museoveneet, joiden arvoa ei mitata käyttöominaisuuksian perusteella.

        Jos minulla olisi vaikka sitten se albin, toivoisin juuri noin, mutta sille on vain vähän perusteita. Tekniikka kehittyy. Aina, kun katsotaan riittävän kauas taaksepäin, niin vanhat mallit poistuvat käytöstä. Eihän merellä ole edes 100 vuotta vanhoja veneitä muussa kuin museotyyppisessä harrastekäytössä..

        Eikös veneet ole rakenteiltaan lähinnä huonontuneet vuosien myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloistakin suurin osa puretaan koska niitä ei kannata tekohengittää.
        Sama pätee vanhoihin veneisiin. Osa vanhentuu nopeammin, osa hitaammin, mutta kaikki varmasti.

        Paitsi hirsitalot ja hyvin pidetyt rintamamiestalot.


    • Anonyymi

      Mikähän mahtaisi olla euroiksi muutettuna ja kaikenmaailman indekseillä muutettuna veneen 830 000 markan hinta alkaen tänä päivänä. Siis uusi vene.

      Tuo summa löytyy veneen esitteestä 30 vuoden takaa.

      • Anonyymi

        Tuohon on ihan yksiselitteinen vastaus Suomen Pankin sivuilta:

        Laskennan tulos

        Vuoden 1991 rahamäärää 830 000,00 markkaa vastaava rahamäärä
        vuonna 2020 oli 211 995,99 euroa.

        Elinkustannusindeksi vuonna 1991 oli 157 487


    • Anonyymi

      On selvää, että uusi vene maksaa paljon. Ja kuten alussa todettiin, hiilineutraalius tulee entisestään nostamaan hintoja raaka-aineissa.

      Hintaeroja on autoissakin. Uusi mersu maksaa 50 000eur, käytetyn saa alta kymppitonnin. Silti uusiakin autoja ostetaan. Kysymys on vain siitä, onko kukkarossa riittävästi rahaa ja mihin sen haluaa käyttää.

      • Anonyymi

        Laatuveneitä on 2000 luvulla rekisteröity niin vähän, että niiden omistajilla alkaa nyt olla aika hyvät ajat. Hintojen on pakko nousta.

        Eihän voi olla niin, että vielä taannoin sai 34 jalkaisen Rassyn n. 140 000-150 000 hinnalla käytännössä vasta sisään ajettuna ja loistokunnossa. Ja uusi vastaava, yhtä hyvä, maksaa reilusti yli 300 000 vastaavilla varusteilla. Ei mitään järkeä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laatuveneitä on 2000 luvulla rekisteröity niin vähän, että niiden omistajilla alkaa nyt olla aika hyvät ajat. Hintojen on pakko nousta.

        Eihän voi olla niin, että vielä taannoin sai 34 jalkaisen Rassyn n. 140 000-150 000 hinnalla käytännössä vasta sisään ajettuna ja loistokunnossa. Ja uusi vastaava, yhtä hyvä, maksaa reilusti yli 300 000 vastaavilla varusteilla. Ei mitään järkeä!

        Osalle kelpaa käytetty auto, kalsarit, deodorantit, naiset jne. Toisille pitää sitten olla ihan uutta ja korkkaamatonta. Mulle on kelvannut noi käytetytkin.


    • Anonyymi

      Suorittakaa kova vääntö veneen hinnasta. Liikaa ei pidä maksaa. Kohtuus kaikessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1718
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1059
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      830
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe