Mitä Salamander-kirje tai McLellin-kokoelma msisältää?

Anonyymi

"Salamander-kirje, jonka kirjoitti Smithin kirjuri Martin Harris. Siinä Harris kuvaa tarinaa, jossa Smith seurasi valkoista salamanteria levyille. Kirkon virkamiehet olivat innokkaita saamaan kirjeen, ja he välittivät sopimuksen Steven Christensen -nimisen liikemiehen ja asiakirjakaupan välityksellä. Vuoteen 1985 mennessä Hoffmann oli väittänyt omistavansa linjan niin kutsutulle McLellin-kokoelmalle, joukolle asiakirjoja, jotka kumoivat ajatuksen siitä, että Smith oli se, joka sai kultalevyt, muun informaation avulla, joka saattoi ravistaa Mormonin kirkon perustan."

Netflixissä on mielenkiintoinen sarja mormonien harjoittamasta bisneksestä eli vanhojen asiakirjojen metsästystä.
Ovatpa jotain löytäneetkin, kun pari bisnesmiestä pääsi hengestään.

Mormonien päämaja ostaa näitä vanhoja asiakirjoja suurilla summilla, jotta Smithin perustama uskonliike ei horjuisi.

6

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hoffmann oli huijari ja erittäin taitava väärentäjä. Valitettavasti murhamieskin.
      Hän onnistui huijaamaan MAP-kirkon ylintä johtoa. Profeetoillakaan ei ollut innoitusta erottaa oikeaa väärästä. Jos missä, niin Hoffmannin väärennösten kohdalla olisi kaivattu ilmoitusta Jumalalta. Sitä ei tullut vaan profeetat ja apostolit olivat Hoffmannin vedettävissä kuin pässit. Ironista on, että "antimormonien" ykkönen (tuohon aikaan) ei uskonut Hoffmannia vaan esitti ensimmäisenä että hän oli väärentänyt myymänsä asiakirjat.

      • Anonyymi

        Siis Jerald Tanner ei uskonut väärennöksiin toisin kuin mormonien profeetat.


    • Hoffmann oli taitava huijari, joka huijasi, jos mahdollista, valitutkin. Sellaisia ilmestyy Raamatun mukana viimeisinä aikoina.

      Ja paljastuihan hän.

      Älkää uskoko kirkon vihollisten propagandaa. Kyllä tuokin tapaus on tarkkaan tutkittu, eikä osoita sellaisia asioita mitä Jumalan ja kirkon viholliset väittävät sen osoittavan.

      • Onhan Smithin paljastunut huijariksi. Mm. hänen profetiansa ovat menneet pieleen. Jeesuksenkin piti tulla maan päälle jo toissavuosisadalla!

        Totta kai tuokin tapaus osoittaa, että mormonit, jopa "profeetat" ovat vedätettävissä kuin litran mitta!


    • Anonyymi

      Salamanteri-kirjeen tärkeys MAP-kirkolle oli siinä että se osoitti kuinka kirkon syntytarina on muuttunut alkuperäisestä. Sillai niinkuin joku syytetty rikollinen joka muuttelee omaa versiotaan tapahtuneesta saadakseen sen "sopivaksi".

      Hoffman ajatteli että kirkko olisi halukas ostamaan tälläisiä dokumentteja saadakseen ne pois markkinoilta ja siinä hän olikin oikeassa.

      Kirkon yleisesti kertomassa syntytarinassa Joseph Smith sai kultalevyt enkeli Moronin näyttäydyttä hänelle. Aiemmassa versiossa (vuodelta 1830) Josephin johti kultalevyjen luokse hänelle näyttäytynyt valkoinen salamanteri.

      http://www.mormonismi.net/artikkelit/ei_arvostella.shtml

      • Anonyymi

        Toi valkoinen salamanteri ei kai nyt kuitenkaan ollut oikeasti Joseph Smithin antama versio. Hoffman oli vain väittänyt niin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe