Kuinka lujaa autonne kulkee?

Anonyymi

Ennenwanhaan viritetty AeroSaabini kulki helposti 240 ja 0-100Kmh noin 7 sekuntia.

Mutta nykyään ainoastaan fysiikka on rajana, sillä kuljeskelen polkupyörällä. Teoriassa jopa valonnopeus on mahdollinen. Siinä vauhdissa Cresentin ruosteet saisivat kyytiä.

15

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä narraa. Ennen kuin nopeutesi on kiihtynyt lähellekään valonnopeutta, olet jo kulkenut niin pitkän matkan, että olet hyvin suurella todennäköisyydellä törmännyt satunnaiseen avaruudessa sijaitsevaan kiljupönttöön ja olet joutunut pysähtymään tyhjentämään sen.

      Autoni kulkee 128 km/h. Sen kovempaa ei ole varaa ajaa, koska poliisi voi tulla sakottamaan ylinopeudesta. Sitä paitsi minulla ei ole niin kiire mihinkään.

    • Eiköhän mun Nissani saman kulje kun sun Saabbi, mutta vapaassa pudotuksessa ja riittävän korkeelta. 😂

      Satanenkin tuntuu jo villiltä. Meniskö toi 130-140 km/h? Mutta taatusti menee korkeemmassa lumessa ja p.skassa kun sun Suabbi.

    • Anonyymi

      Heh. Tuo kiljuteoria kumosi juuri suhteellisuusteorian. Mukavaa lukea tällaisia viestejä, jossa ei keskitytä haukkumiseen.

      Mutta kiljupönttöteoria on ainoa ja oikea!

    • Anonyymi

      Ostin keken auton se kulkee tuhatta ja sataa ja siin on turbo eli kuunteles keke rosberg formula rock


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Se on kyllä hyvä. Hieno videokin piisissä. https://www.youtube.com/watch?v=tGY38EwJwq8&t=35s Hyvin kasaria!

        "Keke kisan voitti, vaikka rataa moitti.
        Isä ajo mettään, eikä tunne kettään.
        Pois on isän huoli, riittää rullatuoli.
        Eläkettä ropo ja pojalla on mopo.
        Isän lailla poika kaahailee!"

        Videon seuraava videossa jännämies sigin matti inkinen aito jännämies


    • En osa sanoa mikä on huippunopeus. Ei kovin hätänen. Netti väittää 195–220 km/h. Farmari, en kyllä usko et edes 195 km/h kulkee.

    • Piti ihan googletella. Autoni 146 heppainen ja 181 Nm vääntöinen 2.0 vapari-bensakone liikuttaa auton 0-100km/h 9,9 sekunnissa ja huippunopeus on ilmeisestikin 202 km/h.
      http://www.1001moteurs.com/performance/view-Mazda-6-Sport Combi 2-0 Comfort-21150.html

      Vaikkakin omalla kohdallani tuollaiset speksit vähänkään nykyaikaisissa ja normaalikokoisissa autoissa ei erityisemmin kiinnosta, kun ei Suomessa kuitenkaan rajoitusten puolesta noita mitenkään hätyytellä. Liikkuuhan tuo Mazda ihan vaivattomasti noilla lukemilla, ja kuten olen maininnutkin toisessa ketjussa, niin toi myöskin kuluttaa bensaa vähemmän kuin vuotta uudempi entinen Lagunani 1,8 koneella tai 90-luvun puolivälin Mersut niin ikään 1,8 koneella. Noissa kaikissa tehoa oli noin 120hp.

      Sanotaan näin, että kun olen varhais-aikuisuudessa omistanut hetken aikaa sellaisen kananmunan muotoisen 1.0 bensakoneella olevan Suzuki Carry pakettiauton, myöhemmin ajoin muistaakseni vuosina 2012-2013 noin 22tkm vuodessa, melko isonkin osan määrästä kärry perässä Skoda Felicialla joka oli 1,3 koneella ja tehoa noin 60 heppaa, ja sittemmin viime vuosina oli se vm.1992 Fiesta jossa tehoa oli nimellisesti noin 60 heppaa, mutta varmaan lähestulkoon puolet niistä oli jo jossain muilla laitumilla. Ja sitten oli se reilu 70-heppaisella vapari-dieselillä oleva Hiase, joka ei myöskään ollut kiireisen miehen auto, mutta se ei silti tuntunut varsinaisesti voimattomalta. Johtunee dieselin vääntökäyrästä ja pakun peränvälityksistä. Niin noiden jälkeen kaikki yli 80 heppaiset ovat mun kirjoissa suht tehokkaita 😅

      Tehokkain autoni oli se Jaguar, jonka 3.0 V6 koneessa oli tehoa 238hp ja vääntöä 293 Nm. Lähteenä Wikipedia. Äkkiseltään en löydä kiihtyvyyttä, mutta muistaakseni noin 7,5 sekunttia se oli 0-100 km/h. Mutta oli siinä myös omamassaa muistaakseni joku lähemmäs 1800kg, niin ei tuokaan mikään varsinainen raketti ollut. Sellainen leppoisa maantielaiva ja naapurien kiusa 😁

      • Anonyymi

        Noh. Ei se Aero Saabikaan mikään keijukainen ollut. Mutta se aikoinaan rakennettiin edustusautoksi, joten kyyti oli ylellistä kovissakin nopeuksissa.

        Itse en ole edustossa, mutta sain kautta rantain ostettua Viron edustolta moisen peltikasan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noh. Ei se Aero Saabikaan mikään keijukainen ollut. Mutta se aikoinaan rakennettiin edustusautoksi, joten kyyti oli ylellistä kovissakin nopeuksissa.

        Itse en ole edustossa, mutta sain kautta rantain ostettua Viron edustolta moisen peltikasan.

        Niinpä, isoja ja jämäkköjä autoja Saabit yleensä ovat. Niissä toki on turbo, joka voi tuoda tietynlaista sporttisuuden tunnetta verrattuna vaikka Jaguarin vapaastihengittävään V6-koneeseen. Siinä ei sen kummempaa potkua ollut, mutta voimaa tarjolla eri kierroksilla ja vaihteilla ihan mukavasti.

        Mähän olen siitä palstalla kertonutkin, että ensimmäinen ajamani auto oli joskus 90-luvulla tuttuni turbo-Ysisatku, firman alkutaipaleella oli samanlainen työn alla, sittemmin samanlainen tuli kerran vaihtoautoksikin, ja silloin kun oli ajankohtaista vaihtaa Feliciasta vähän isompaan autoon, niin kävin mä yhtä NG Ysisatkua koeajamassa, mutta ei ollut oikein mun auto. Joten päädyin sitten mersumieheksi useammaksi vuodeksi. Ei kaikki munkaan omistamat autot todellakaan ole loistaneet maineellaan tai laatumielikuvallaan, mutta jotenkin mulla on Saabeista mielikuva autoina joita on vaikea korjata, kaikki maksaa, saatavuus epävarmaa, tietyt tyyppiviat esim. moottorin huohotinongelmat on aika kalliita jos osuu omalle kohdalle jne. Sekä tietenkin ne jotkut Saabin ominaispiirteet vaatii totuttelua ja niiden perusteella joko Saabeista pitää (yleensä aika fanaattisesti) tai sitten ei juurikaan.

        Äkkiseltään on vaikea lokeroida itseään minkään merkin mieheksi, kun olen niin monenlaisia autoja omistanut ja työjuttujen kautta ollut tekemisissä. Yhteenlaskettuna firman ja omat autot, niin Fordeja on kai ollut eniten ja voin sanoa tietäväni niistä aika paljon joko ihan mielenkiinnosta mutta myös ammattitaitoni puitteissa. Tietyt mallit ja niiden sudenkuopat on hyvä tiedostaa, mutta mun mielestä vähän suottakin parjattu merkki joka pitää arvonsa huonosti, joka taasen on mun kannalta vain hyvä asia 😁 Jollain tasolla tykkään niistä, varsinkin viime vuosituhannen loppupuolen malleista.

        Mersu (W202) mulla oli pisimpään, noin 3v 3kk ja sitä ennen oli samanlainen 1v 10kk ja Vitokin köyhdytti mua 1v 2kk ajan. Eli noitakin on ollut, ja tosiaan kolme pisimpään ajossa ollutta autoani ovat olleet Mersuja. Ja olinhan mä tuohon aikaan salaa ja välillä vähän avoimestikin ylpeä siitä, että maantie näytti varsin kivalta tähden läpi katsottuna, ja haaveilin että tulevaisuudessa mulla olisi esim. W212 eli vm.2009-2016 E-Mersu tai W204 eli vm.2007-2014 C-sarjalainen. Eli olen mä ehkä tietyllä tavalla ollut eniten Mersumies elämäni aikana. Mukavia ja hyviä autoja, eipä siinä, mutta ei loppupeleissä mitenkään ihmeellisiä nyt kun olen muitakin saman segmentin autoja omistanut. Vanhojen W202-Mersujen kanssa pääsi todella helpolla, silloin harvoin kun vikoja tuli niin selvittiin lähes aina kympeillä, tai parhaassa tapauksessa palikka löytyi omasta hyllystä. Mutta Vito vm.2008 puolestaan osoitti varsin hyvin sen, mitä tietyn ikäluokan Mersujen ylläpito pahimmillaan voi olla, joten samalla loppui kutittelu noita uudempia henkilöautomallejakin kohtaan. Ja toki noi haaveet oli realistisempia silloin, kun äitini oli vielä elossa ja kotitaloudessamme oli kahden ihmisen ansiotulot esim. laskujenmaksua varten. Mähän en hänellä autoja ostattanut ikinä, ja maksoin aina itse kaikki vakuutukset, verot ja korjaukset, mutta silloin toki oli helpompaa säästää pääomaa ja korjausbudjettia omista ansiotuloista. Ja hyvä vain että säästin, ihan on ollut käyttöä ja tarvetta niille eikä siis todellakaan minkään uudehkon Mersun ostoon.

        Omassa tuttavapiirissä on paljon todella merkkiuskollisia tyyppejä, kuten Toyota-miehiä, oikein vanhan liiton Mersumiehiä W123:ineen, VAG-uskollisia, Saab-hulluja jne. mutta mä näen käytetyt autot lähinnä yksilöinä välttäen toki muutamia merkkejä joko järki- tai imagosyistä. Ja paljon on myös merkkejä joita sinänsä arvostan suht korkealle, mutta en ole koskaan omistanut. Mazda hyvänä esimerkkinä. En mä näitä koskaan ole varsinaisesti karsastanut, mutta vasta tänä vuonna osui ekan kerran omalle kohdalle käyttöautoksi 😃 Esim. Hyundaita, KIA:aa, Subarua, Hondaa, tiettyjä Volvoja yms. pidän ihan laatuautoina, mutta ei ole omakohtaista kokemusta käyttöautona. Toisaalta taas välttelen esim. Opeleita, Bemareita, Fiateja ja VAG-tuotteita, vaikka niitä ei Skoda Feliciaa lukuunottamatta ole ollut itsellä ajossa. Ja joitain merkkejä kuten Porschea, Lanciaa, GM:n Amerikan brändejä yms. ihailen ja arvostan, mutta en näe niitä järkevinä käyttöautoina Suomessa varsinkin omat käyttötarpeeni huomioiden.


    • Anonyymi

      Kymmenen vuotta vanha AMG:ni kulkee papereiden mukaan lastuttamatta 257,4km/h mutta enpä ole sillä koskaan ajanut yli 170km/h. Kiesi on nykyään työmatkakäytössä pääkaupunkiseudulla josta syystä nykyisillä ajoillani on keskinopeus noin 40km/h.

    • Mulla verenpaine nousee expotentiaalisesti, kun auton nopeus ylittää 100 km/h.
      Eli kuski kulkee maksimissaan 130 km/h.

      • Anonyymi

        Niin. Pietarsaari/Kokkola lentokentällä kokeillessani huippunopeutta kolesteroli ja muut tukokset huuhtoutuivat pois.

        Nyt vuosien jälkeen on jo pulssi tasaantunut alle 140.


    • Anonyymi

      Nimimerkki kyllä viittaa hevosen omistajaan.

      • Anonyymi

        Hevoinen on varmatoiminen ja uskollinen työjuhta. Mutta hankala opettaa hiekkalaatikolle. Tosin rappukäytävässä naapuritkin hirnuvat. Varmaankin kunnioittaakseni lemmikkiäni.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      39
      4427
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      46
      3224
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3176
    4. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      488
      2812
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      202
      2050
    6. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      145
      1913
    7. Romillt veressä

      Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      42
      1592
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      30
      1557
    9. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1301
    10. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1242
    Aihe