Ensimmäinen vetyauto liikkuu nyt Oulussa

Anonyymi

16

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vety on kiva juttu, mutta ei nykytekniikalla vielä valmis henkilöautokäyttöön.
      Sitten kun vihreää vetyä on saatavilla kohtuulliseen hintaan, niin katsellaan uudestaan.

      Antaa muiden touhuta sen vedyn kanssa ja katsellaan me täällä suomessa, että miten homma lähtee luistamaan.
      Jos näyttää siltä, että hommassa on oikeasti potenttiaalia, niin hypätään sitten mukaan.

      Muutaman vuoden myöhästyminen vetybuumin kuumimmalta aallonharjalta tuskin syöksee suomea perikadon porteille.
      Voi olla niin, että hetken odottelu säästää roimasti yhteiskunnan varoja.

      Olemme vähäväkinen, ostovoimaltaan heikohto ja laajalle alueelle levittäynyt kansa.
      Jo nämä kolme syytä hankaloittaa kummasti vedyn käyttöä henkilöautoissa.

      Kun vetyä aletaan yleisemmin käyttämään, niin henkilöautoliikenne, varsinkaan suomen henkilöautoliikenne ei todellakaan ole jonon ensimmäisenä.
      Siellä on paljon tärekeämpiä käyttökohteita vedylle odottelemassa, joilla saadaan ilmastotekoja paljon kustannustehokkaammin kuin sitä vetyä tankattaisiin henkilöautoihin.

      Vielä niistä EU:n vetyjakeluasematavoitteista:
      Komissio korostaa myös latausinfrastruktuurin laajentamisen tärkeyttä.
      Komissio haluaisi, että sähkö- ja vetyautoille olisi lataus- ja tankkausmahdollisuuksia läpi EU-alueen.
      Jäsenmaiden tulisi lisätä latauskapasiteettia päästöttömien autojen myynnin mukaan ja perustaa suurimmille teille lataus- ja tankkauspisteitä säännöllisin välimatkoin.
      Sähkölatauspisteitä tulisi olla EU:n päätieverkon (TEN-T) teillä 60 kilometrin välein vuoteen 2025 mennessä ja vetytankkauspisteitä 150 kilometrin välein vuoteen 2030 mennessä.

      Suomen TEN-T päätieverkko on Naantali-Vaalimaa ja Helsingistä-Jyväskylä-Oulu-Tornio.
      Jos noilla kahdella pätkällä pitää olla vetyjakeluasema 2030 mennessä, niin ei siihen montaa asemaa tarvitse.

    • Anonyymi

      Artikkelista:

      "Vetyauton lähimmät kaupallisen tankkauspisteet ovat Tallinnassa ja Tukholmassa. Oulussa sijaitsee kuitenkin kaksi vetyä tuottavaa tehdasta."

      Tuleeko Oulun laidalle nyt ensimmäinen tankkauspiste siirtokontti periaatteella aivan tehtaan kylkeen? Se jää nähtäväksi. Kuka haluaa sen vähintään miljoonan euron kontin maksaa vain yhden (tulevaisuudessa muutaman) vetyauton tähden kun puhutaan ensimmäisestä vuodesta? Ja jos vety floppaa niin vetytankkauspiste tuottaa rajusti tappiota sijoittajalle.

      • Anonyymi

        Kaikki jakelufirmat odottavat kynä valmiina sopimuksen tekoon kun Suomen valtio jakaa ilmaista (vero)rahaa vetyasemien rakentamiseen.


    • Anonyymi

      Artikkelissa oli että ensimmäinen vetyauto liikkuu ehkä Oulun seudulla. MUTTA missä se auto tankataan? Taitaa kyse olla vain oman firman mainostempusta ja vetyauto seisoo oikeasti firman pihassa pihakoristeena. Saadaan firman nimi ja toiminta lehteen poikien uusia asiakkaita vetyautoilulla ratsastaen. Välttämättä vetyhenkilöautot eivät ole tämän firman todellinen tavoite vaan teollisuus. Siksi perämeren ympäristö sijaintina.

      • Anonyymi

        Eiköhän sillä ajeta joskus harvoin muutaman kilometrin mainoslenkin Oulun keskustassa. Kun sitten auto kertoo jäljellä olevan vain muutaman kilometrin rangen, auto ajetaan autojunaan ja kohti Helsinkiä. Siitä sitten lautalla Talinnaan tankkaamaan ja takaisin Ouluun jos auton käyttö enää kiinnostaa vuokrannutta firmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän sillä ajeta joskus harvoin muutaman kilometrin mainoslenkin Oulun keskustassa. Kun sitten auto kertoo jäljellä olevan vain muutaman kilometrin rangen, auto ajetaan autojunaan ja kohti Helsinkiä. Siitä sitten lautalla Talinnaan tankkaamaan ja takaisin Ouluun jos auton käyttö enää kiinnostaa vuokrannutta firmaa.

        "Kun sitten auto kertoo jäljellä olevan vain muutaman kilometrin rangen, auto ajetaan autojunaan ja kohti Helsinkiä. Siitä sitten lautalla Talinnaan tankkaamaan ja takaisin Ouluun jos auton käyttö enää kiinnostaa vuokrannutta firmaa."

        Ihanan halpaa ja helppoa koko lysti tankkausoperaatiossa. Ja minkälaisen hiilijalanjäljen koko mainosauto jättää tankkausoperaatiossa, joten sinne katoaa vihreys. Tankkaajalle pitää myös maksaa palkkaa ellei johtaja itse sitten hyödynnä sitä tuomalla tuliaisia Tallinnasta samalla ikäänkuin työmatkana. Sitten vielä pieniä häviö vedyn haihtuminen tankista kun sillä vain harvakseltaan raaskitaan ajaa, joten ei voi loputtomiin autoa seisottaa parkkipaikalla.


      • Anonyymi

        Älä mieti asioita jotka eivät sinun päähän mahdu


    • Anonyymi

      ja renault tuo omat vetytankkauskontit juu

    • Anonyymi

      Uusiutuvan, vihreän vedyn ongelmana on, että sen tuottaminen vaatii todella monen tuulivoimalan energiantuotantoa. Esimerkiksi SSAB:n Raahen terästehtaan vaatiman vetymäärän tuottamiseen tarvittaisiin noin 10 terawattituntia energiaa nykyisellä vesielektrolyysillä, käytännössä yhden ydinvoimalan verran.

      Vertailun vuoksi: Suomen tuulivoimalat tuottivat vuonna 2020 sähköä 7,8 TWh. Suomessa oli viime vuoden lopussa 821 tuulivoimalaa, joiden kokonaiskapasiteetti on 2 586 MW.

      Tuotantotavasta riippuen vetyä kuvaillaan eri väreillä. Vetyä voidaan esimerkiksi tuottaa sähkön avulla elektrolyysissä, jossa vedestä erotetaan vety ja happi toisistaan. Vetyä syntyy myös kemianteollisuuden prosesseissa.

      Vihreä vety
      Uusiutuva vety, joka on tehty aurinko-, tuuli- tai vesivoimalla tuotetun sähkön avulla.

      Sininen vety
      Fossiilisilla polttoaineilla tuotettu vety, jonka CO2-päästöjä vähennetään hiilen talteenotolla ja varastoinnilla.

      Harmaa vety
      Fossiilisilla polttoaineilla, esimerkiksi maakaasulla tuotettu vety, joka tuottaa CO2-päästöjä.

      Päästötön vety
      Vety, joka tuotetaan ilman CO2-päästöjä ydinvoimalla tai uusiutuvalla energialla.

    • Anonyymi

      Vetyä tarvitaan, jotta säästä riippuvaisen aurinko- ja tuulienergian mahdollista ylijäämää voidaan varastoida suurina määrinä ja pitkäksi ajaksi.

      Elektrolyysillä tuotetun vedyn hyötysuhde on 60–70 prosenttia. Noin kolmannes käytetystä sähköstä menee hukkaan lämpönä.

      Kun vedystä tuotetaan sähköä kaasuturbiinilla tai polttokennolla, hyötysuhde on 40–55 prosenttia. Näin ollen kokonaishyötysuhde prosessissa sähköstä vedyksi ja takaisin sähköksi on 24–38 prosenttia.

    • Anonyymi

      Huttulan mukaan vihreää, päästötöntä sähköä ei riitä kaikille. Huttulan laskelmien mukaan koko maailman mittakaavassa pelkästään vedyllä tuotettu teräs tarkoittaisi noin 400 uuden ydinvoimalan tai 240 000 uuden tuulivoimalan rakentamista. Maailmassa on tällä hetkellä noin 440 ydinreaktoria.

    • Anonyymi

      Vetyauton imagoa tahkova firma Skarta on pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa. 3 vuotta tuottanut vain reilusti tappiota ja velkaantumisaste vain nousee. Taitaa olla vain mediatempusta etsiessään oikeasti rahoitusta (asiakkaita) toiminnalleen median kautta?

      https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/osakekurssit/16407730-skarta-group?details

    • Anonyymi

      Aika huikeaa

    • Anonyymi

      Hieno juttu

    • Anonyymi

      dieselin korvaaja-vaivaton

    • Anonyymi

      Hyvä uutinen todellakin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1700
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1326
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1275
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1018
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      916
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      913
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe