Sähköauto on kokonaisuudessaan halvinta autoilua,

Anonyymi

Bensan hinta on noussut niin korkeaksi että ainoastaan pienimpien autojen luokassa bensa-auto on kokonaisuudessaan sähköautoa edullisempi. Kaikissa muissa kokoluokissa sähköauto on edullisin tapa autoilla.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9ab6053a-70e6-4b56-810b-5f13c65ae14c

"täyssähköautoilu halpeni Suomessa vuoden takaiseen verrattuna. Auton koko elinkaaren ajalta laskettujen kustannusten perusteella Suomi nousi viidenneksi edullisimmaksi maaksi täyssähköautojen osalta.

Vielä viime vuonna polttomoottoriautot olivat Suomessa kaikissa kokoluokissa edullisempia kuin sähköautot, kun kustannukset lasketaan elinkaarimallin mukaan.

Nyt enää pienten henkilöautojen kokoluokassa polttomoottori sinnittelee sähköauton edellä. "

57

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköauto on huonoin auto minkä tiedän. Ei ole huonompaa autoa kuin sähköauto.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä


    • Anonyymi

      Unohdat kokonaan käytetyt autot.

      Niillä on edullisin liikkua ja siksi on minullakin. Tulee kohtaa 100 000km omia ajoja bensa autoon josta maksoin alle 2000eur km ostettaessa oli 250tkm.

      On kyllä ollut halpoja vuosia.

      Tämäkin auton takia on mahdoton alkaa maksamaan paljon kalliimpaa autoa esim 8000eur, puhumattakaan uusista tai akkuautoista.

      • Anonyymi

        Vielä halvempaa on liikkua fillarilla. Sepä nyt ei kuitenkaan ole tämän jutun pointti koskaaina pitää vertailla saman ikäisiä autoja keskenään. Kun nyt uudet sähköautot tulevat käytettyinä hintaluokkaan 2.000 euroa niin kukaan ei halua kahden tonnin polttista. On se niin kallista touhua ajaa niillä verrattuna sähköautoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä halvempaa on liikkua fillarilla. Sepä nyt ei kuitenkaan ole tämän jutun pointti koskaaina pitää vertailla saman ikäisiä autoja keskenään. Kun nyt uudet sähköautot tulevat käytettyinä hintaluokkaan 2.000 euroa niin kukaan ei halua kahden tonnin polttista. On se niin kallista touhua ajaa niillä verrattuna sähköautoon.

        Kun käytetyt sähköautot tulevat hintaluokkaan 2.000 euroa . Näihin kahdentonnin sähköautoihin joutuu ostamaan ajoakun hinta 8-30 tuhatta euroa. Jos näihin on jo akku uusittu tai korjattu käyttökelpoiseksi , silloin hinta ei ole tuo 2000 Euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun käytetyt sähköautot tulevat hintaluokkaan 2.000 euroa . Näihin kahdentonnin sähköautoihin joutuu ostamaan ajoakun hinta 8-30 tuhatta euroa. Jos näihin on jo akku uusittu tai korjattu käyttökelpoiseksi , silloin hinta ei ole tuo 2000 Euroa.

        Kahden tonnin sähköautossa ei ole rikkinäistä akkua vaan akku jonka kapasiteetista on hiipunut pois ehkä noin puolet. Ei niitä kukaan ala vaihtamaan vaan niitä vaan sitten ladataan useammin. Kun range puolittuu 400km --> 200km niin ei se menoa haittaa niin paljoa että kukaan alkaisi tekemään kallista akkujen vaihtoa. Ruuhkasuomessa 200km on enemmänn kuin tarpeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun käytetyt sähköautot tulevat hintaluokkaan 2.000 euroa . Näihin kahdentonnin sähköautoihin joutuu ostamaan ajoakun hinta 8-30 tuhatta euroa. Jos näihin on jo akku uusittu tai korjattu käyttökelpoiseksi , silloin hinta ei ole tuo 2000 Euroa.

        Citroenin sähköautoon uusi akku maksoi 42000 euroa. Vertailun vuoksi autoa myytiin 46000 eurolla uutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun käytetyt sähköautot tulevat hintaluokkaan 2.000 euroa . Näihin kahdentonnin sähköautoihin joutuu ostamaan ajoakun hinta 8-30 tuhatta euroa. Jos näihin on jo akku uusittu tai korjattu käyttökelpoiseksi , silloin hinta ei ole tuo 2000 Euroa.

        Sähkön hinta noussut tänä vuonna 1oo pros

        Kasvulle ei loppua näy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kahden tonnin sähköautossa ei ole rikkinäistä akkua vaan akku jonka kapasiteetista on hiipunut pois ehkä noin puolet. Ei niitä kukaan ala vaihtamaan vaan niitä vaan sitten ladataan useammin. Kun range puolittuu 400km --> 200km niin ei se menoa haittaa niin paljoa että kukaan alkaisi tekemään kallista akkujen vaihtoa. Ruuhkasuomessa 200km on enemmänn kuin tarpeeksi.

        Missä on näitä 2 000 eron sähköautoja on joissa on akun kapasiteetista jäljellä puolet.
        https://www.nettiauto.com/nissan/sunny/12061173


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Odota 10 vuotta niin näet.

        Voi teitä sähköauto vouhottajia. On odotettu jo kymmenen vuotta. Tulos on tämä.
        https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot?id_vehicle_type=1&id_car_type=3&id_gear_type=3&yfrom=2010&yto=2012&id_country[]=73
        Kovin on ristiriitaista sähköauto vouhottajien tieto , sähkö auto säilyttää hyvin hintansa ja seuraavassa lauseessa kun auto on kymmenen vuotias niitä saa 2000 eurolla.
        Ei voi olla molempia joko säilyttää arvonsa hyvin tai ei säilytä .
        Koita nyt päättää joko säilyttää hyvin tai ei .Mutta ei molempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkön hinta noussut tänä vuonna 1oo pros

        Kasvulle ei loppua näy

        Vai että 1,oo prosenttia. Se ei ole kovin paljon.


    • Anonyymi

      Ei niin mitään järkeä muussa kuin kusetus mielessä.

      Mikähän auto otetaan käyttöön matkoihin, jotka voi ihan helposti kävellä? Ihan sama kuin ajaa sähköautolla kuntosalille.

      Rahat pois nopeammin tuplahintaisilla leluilla vrt iLelut

      Luonnonvarojen hillitön riisto kihtyy, ei "ehditä" enää valmistaa sähkökomponentteja hinnat nousee. Kaivoksia suunnitellaan erämaihin. Suomi maksetaan köyhäksi hinnalla millä hyvänsä, jotta voidaan sitten "työllisyyden " nimissä tehdä Suomesta avolouhos ja myrkkyvesien maa.

      Vuosi jo lopuillaan ja minun autoiluun sijoittamat rahat ovat menneet kyllä vanhaan dieseliin. Oma auto ja vuoden kulut tällä hetkellä 324,86€ ja huom. olen kävellyt kaikki ne matkat joita varten te hullut sähköautohörhöt olette lelunne hankkineet. Työni on tulleet tehdyksi, kiitos vanhan dieselin jolla pääsin perille kaikkine työkaluineni 458 kg -30 Celsiusastetta 150 km.

      • Anonyymi

        Oletko saannut vapautuksen käyttövoimaverosta ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko saannut vapautuksen käyttövoimaverosta ?

        Näillä polttishemmoilla on aika valikoiva muisti kun puhutaan kuluista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näillä polttishemmoilla on aika valikoiva muisti kun puhutaan kuluista.

        Sama vika patteripettereissä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko saannut vapautuksen käyttövoimaverosta ?

        Näillä vihreiden verohinnoilla ei autoa pidetä liikennekäytössä. Kun auto ns. seisonnassa, niin ei mene käyttövoimaveroa. Samalla on vakuutusmaksut 16 € vuosi. Kun ajat otat ajoneuvon käyttöön ja pois käytöstä ennen kuin veroa on 20 €;lla. alle 20 veroja kun ei suomessa peritä. Sitä vaan toistaen aina kun on yrittäjällä kauempana keikkaa.

        19€-5,4€=säästö per käyttöönotto. Keikat sattuu meikän firmaan sen verran harvoin, että onnistuu. Ja kun vielä tilaajana on sähköautohörhö jaka on ajanut lelunsa patterit erätaipaleella tyhjiin, niin voi laskuttaa keikalla niin että heikompia hirvittää. Se on nääs tuo vilu melkoinen konsultti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näillä vihreiden verohinnoilla ei autoa pidetä liikennekäytössä. Kun auto ns. seisonnassa, niin ei mene käyttövoimaveroa. Samalla on vakuutusmaksut 16 € vuosi. Kun ajat otat ajoneuvon käyttöön ja pois käytöstä ennen kuin veroa on 20 €;lla. alle 20 veroja kun ei suomessa peritä. Sitä vaan toistaen aina kun on yrittäjällä kauempana keikkaa.

        19€-5,4€=säästö per käyttöönotto. Keikat sattuu meikän firmaan sen verran harvoin, että onnistuu. Ja kun vielä tilaajana on sähköautohörhö jaka on ajanut lelunsa patterit erätaipaleella tyhjiin, niin voi laskuttaa keikalla niin että heikompia hirvittää. Se on nääs tuo vilu melkoinen konsultti.

        Jompi kumpi antaa virheellistä tietoa sinä tai trafi.
        "Huomioi, että jos otat ajoneuvon liikennekäytöstä poistojen välillä liikennekäyttöön, lähetetään käyttöajalta aina vähintään 10 € suuruinen ajoneuvoverolippu (ajoneuvoveron pienin maksuunpantava määrä)."
        Näin veronmaksajain liito.
        "Maksamaton ajoneuvovero merkitsee käyttökieltoa
        Auto on käyttökiellossa, jos ajoneuvoveroa ei ole maksettu viimeistään eräpäivänä. Auton määräaikaiskatsastusta ei myöskään hyväksytä, jos veroa on maksamatta. Autokohtaisen käyttökiellon aiheuttaa myös auton edellisten omistajan maksamattomat ajoneuvoverot."

        Poliisi-, rajavartio-, ja tulliviranomaiset valvovat, että liikenteessä ei käytetä autoa, josta on erääntynyttä veroa maksamatta.

        Artikkeli on päivitetty 16.2.2021.
        Näin Finlex
        "62 § (12.12.2014/1065)
        Pienin perittävä, maksuunpantava ja palautettava määrä
        Ajoneuvoveroa maksuunpannaan aina vähintään 10 euroa verokauden pituudesta riippumatta, lukuun ottamatta 20 §:n mukaista ajoneuvoveron lisämaksuunpanoa. Veroa palautetaan, jos palautettava määrä on viisi euroa tai sen yli. Alle viiden euron palautus voidaan siirtää seuraavan maksuunpanon hyvitykseksi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jompi kumpi antaa virheellistä tietoa sinä tai trafi.
        "Huomioi, että jos otat ajoneuvon liikennekäytöstä poistojen välillä liikennekäyttöön, lähetetään käyttöajalta aina vähintään 10 € suuruinen ajoneuvoverolippu (ajoneuvoveron pienin maksuunpantava määrä)."
        Näin veronmaksajain liito.
        "Maksamaton ajoneuvovero merkitsee käyttökieltoa
        Auto on käyttökiellossa, jos ajoneuvoveroa ei ole maksettu viimeistään eräpäivänä. Auton määräaikaiskatsastusta ei myöskään hyväksytä, jos veroa on maksamatta. Autokohtaisen käyttökiellon aiheuttaa myös auton edellisten omistajan maksamattomat ajoneuvoverot."

        Poliisi-, rajavartio-, ja tulliviranomaiset valvovat, että liikenteessä ei käytetä autoa, josta on erääntynyttä veroa maksamatta.

        Artikkeli on päivitetty 16.2.2021.
        Näin Finlex
        "62 § (12.12.2014/1065)
        Pienin perittävä, maksuunpantava ja palautettava määrä
        Ajoneuvoveroa maksuunpannaan aina vähintään 10 euroa verokauden pituudesta riippumatta, lukuun ottamatta 20 §:n mukaista ajoneuvoveron lisämaksuunpanoa. Veroa palautetaan, jos palautettava määrä on viisi euroa tai sen yli. Alle viiden euron palautus voidaan siirtää seuraavan maksuunpanon hyvitykseksi."

        Lisään,voiko luottaa Vero fi tietoon
        Milloin jäännösvero pitää maksaa?
        "Suurimmalla osalla henkilöasiakkaista jäännösveron eräpäivät ovat elo- ja lokakuussa tai syys- ja marraskuussa. Maksueriä on kaksi silloin, jos jäännösvero on 170 euroa tai enemmän."

        "Sinulle ei määrätä jäännösveroa maksettavaksi, jos määrä on pienempi kuin kymmenen euroa."
        https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/maksaminen/jaannosveron-maksaminen/
        Vättämättä jokainen , ei usko eikä luota "satujesi" oikeellisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jompi kumpi antaa virheellistä tietoa sinä tai trafi.
        "Huomioi, että jos otat ajoneuvon liikennekäytöstä poistojen välillä liikennekäyttöön, lähetetään käyttöajalta aina vähintään 10 € suuruinen ajoneuvoverolippu (ajoneuvoveron pienin maksuunpantava määrä)."
        Näin veronmaksajain liito.
        "Maksamaton ajoneuvovero merkitsee käyttökieltoa
        Auto on käyttökiellossa, jos ajoneuvoveroa ei ole maksettu viimeistään eräpäivänä. Auton määräaikaiskatsastusta ei myöskään hyväksytä, jos veroa on maksamatta. Autokohtaisen käyttökiellon aiheuttaa myös auton edellisten omistajan maksamattomat ajoneuvoverot."

        Poliisi-, rajavartio-, ja tulliviranomaiset valvovat, että liikenteessä ei käytetä autoa, josta on erääntynyttä veroa maksamatta.

        Artikkeli on päivitetty 16.2.2021.
        Näin Finlex
        "62 § (12.12.2014/1065)
        Pienin perittävä, maksuunpantava ja palautettava määrä
        Ajoneuvoveroa maksuunpannaan aina vähintään 10 euroa verokauden pituudesta riippumatta, lukuun ottamatta 20 §:n mukaista ajoneuvoveron lisämaksuunpanoa. Veroa palautetaan, jos palautettava määrä on viisi euroa tai sen yli. Alle viiden euron palautus voidaan siirtää seuraavan maksuunpanon hyvitykseksi."

        minun virhe. En viitsinyt tarkistaa summaa. Siis 10 € on raja, sen alle ei peritä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minun virhe. En viitsinyt tarkistaa summaa. Siis 10 € on raja, sen alle ei peritä.

        Juu ja toinen virhe. 10 euroa on minimi ja se peritään aina .
        Ei pitäisi olla vaikeaa lukea ja omaksua seuraava lause.
        "Huomioi, että jos otat ajoneuvon liikennekäytöstä poistojen välillä liikennekäyttöön, lähetetään käyttöajalta aina vähintään 10 € suuruinen ajoneuvoverolippu (ajoneuvoveron pienin maksuunpantava määrä)."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja toinen virhe. 10 euroa on minimi ja se peritään aina .
        Ei pitäisi olla vaikeaa lukea ja omaksua seuraava lause.
        "Huomioi, että jos otat ajoneuvon liikennekäytöstä poistojen välillä liikennekäyttöön, lähetetään käyttöajalta aina vähintään 10 € suuruinen ajoneuvoverolippu (ajoneuvoveron pienin maksuunpantava määrä)."

        Eipä ole laskua tullut! Traficom sen sijaan saa aina 5,4€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole laskua tullut! Traficom sen sijaan saa aina 5,4€.

        Piti oikein tarkistaa maksamaton ajoneuvovero. 0€ näkyi. Eli ei ole laskua tulossakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko saannut vapautuksen käyttövoimaverosta ?

        Kuljetus liikkeen hän saasyttaa eniten
        Milloin rekat siirtyy saastetomaan sähkö ydin voimaan

        Eikä vaan köyhäkansa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piti oikein tarkistaa maksamaton ajoneuvovero. 0€ näkyi. Eli ei ole laskua tulossakaan.

        Entä auton liikenne vakuutus . Saako sen tehtyä yhdeksipäiväksi? Myöskin on maksettava vuosittainen autovero käyttövoimavero . Ja edelleen on kymmenen euroa minimiveloitus.
        Ajoneuvon haltija tai omistaja voi tehdä ilmoituksen, että auto poistetaan liikennekäytöstä. Ajoneuvoveron maksuvelvollisuus päättyy poistopäivänä.

        "Rekisteri-ilmoitus liikennekäytöstä poistosta voidaan tehdä joko katsastustoimipaikalla tai vakuutusyhtiössä (toimipiste tai sähköinen itsepalvelu), jossa ajoneuvo on vakuutettu. Ilmoituksen auton liikennekäytöstä poistosta voi tehdä myös Traficomin sähköisessä palvelussa. Tämä edellyttää, että autolla ei ole liikennekäytöstä poiston tekemistä estäviä rekisterimerkintöjä. Esimerkiksi harraste- ja ammattiautoilijat sekä ns. kesäautojen omistajat voivat hyödyntää liikennekäytöstä poiston mahdollisuutta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä auton liikenne vakuutus . Saako sen tehtyä yhdeksipäiväksi? Myöskin on maksettava vuosittainen autovero käyttövoimavero . Ja edelleen on kymmenen euroa minimiveloitus.
        Ajoneuvon haltija tai omistaja voi tehdä ilmoituksen, että auto poistetaan liikennekäytöstä. Ajoneuvoveron maksuvelvollisuus päättyy poistopäivänä.

        "Rekisteri-ilmoitus liikennekäytöstä poistosta voidaan tehdä joko katsastustoimipaikalla tai vakuutusyhtiössä (toimipiste tai sähköinen itsepalvelu), jossa ajoneuvo on vakuutettu. Ilmoituksen auton liikennekäytöstä poistosta voi tehdä myös Traficomin sähköisessä palvelussa. Tämä edellyttää, että autolla ei ole liikennekäytöstä poiston tekemistä estäviä rekisterimerkintöjä. Esimerkiksi harraste- ja ammattiautoilijat sekä ns. kesäautojen omistajat voivat hyödyntää liikennekäytöstä poiston mahdollisuutta."

        Ovathan ne alkuvuodesta perineet 36,06€ kun ajoinkin viikon putkeen. Mutta sittemmin ei ole trafilta lisälaskua kuulunut yksittäisten päivien ajoista. Vakuutus maksetaan kyllä sopimuksen mukaan, mutta palautusta tulee kun/jos ei auto ole ajossa. Vakuutushan ei katkea kun auto on seisonnassa. Maksu vain on pienempi kun ei liikennekäytössä. Ainakin minun käyttämä vakuutusyhtiö saa tiedon auton liikennekäytöstä suoraan Traficomilta . Itse ei tarvitse olla millään tavalla yhteydessä vakuutusyhtiöön auton hankinnan jälkeen.


    • Anonyymi

      Mun hybriidi maksoin noin 4ote. Sama kaada olikin ladattavana noin 6t km range maksaa 2ote enemmän
      Paljonkohan saan pensas ostaa 2o ooo e lla
      Kun kuukaudessa mene pensaan noin. 13o e

      Hybriidin vero 129e vuodessa ja pensas noi 5 l sadalla. Neliveto.

    • Anonyymi

      Kuinka kauan akut kestää näissä autoissa ja paljonkohan maksaa akkujen uusiminen. Olisi kiva tietää. Tuskin myyjät kertoo muuta ,kuin positiivistä näitä myydessään.

      • Anonyymi

        TM:
        "Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM:
        "Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan."

        TM
        "TUTKIMUKSESSA SELVITETTIIN myös, miten akun jäähdys- ja lämmitysjärjestelmä voi vaikuttaa sen pitkäikäisyyteen. Eräinä esimerkkeinä olivat kaksi vuosimallin 2015 sähköautoa. Tesla Model S:n akun kapasiteetti putosi keskimäärin 2,3 prosenttia joka vuosi. Saman vuosimallin Nissan Leafin akku puolestaan menetti kapasiteetistaan 4,2 prosenttia."
        Lisää dataa tutkippa sitä kuinka on mahdollinen tuo keskimäärin 220vuoden akun ikä.
        https://storage.googleapis.com/geotab-sandbox/ev-battery-degradation/index.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM:
        "Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan."

        Talous taito
        https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/#d5
        "Sähköautojen ja hybridien akuissa on hämmentävän laaja hintahaitari. Akkujen hintaerot voivat olla jopa kymmeniätuhansia euroja."

        "Kokenut automyyjä totesi hiljattain asiakkaiden kertovan, että he eivät osta sähköautoja eivätkä hybridejä vielä, koska he odottavat akkujen ensin halpenevan. Näin odotukset korkeajänniteakkujen hintojen putoamisesta toimivat sähköä käyttävien autojen myynnin jarruna."

        "Sähköautojen ja hybridien akkujen hinta tuntuu olevan arka aihe, sillä hinnoista on olemattoman vähän tietoa, vaikka muista sähköautoihin liittyvistä asioista tiedotetaan innokkaasti. Osa automaahantuojista vastasi Taloustaidon hintakyselyihin hiljaisuudella, osa kiemurteli vastausten kanssa, osalla ei tuntunut todellakaan olevan tietoa akkujen hinnoista. Teslan edustajaa ei tavoitettu sen enempää sähköpostilla kuin puhelimellakaan."

        "Vaiteliaisuus ei palvele sähköistettyjen autojen kauppaa. Monen automerkin täyssähköautoja ja hybridejä on myyty jo monta vuotta, ja niitä liikkuu vaihtoautomarkkinoillakin. Mutta kuka ostaa käytetyn sähköauton tai hybridin, jos tietoa akkujen kestosta ja hinnoista ei ole saatavilla ja akkutakuu loppuu 100 000 kilometrin kohdalla?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talous taito
        https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/#d5
        "Sähköautojen ja hybridien akuissa on hämmentävän laaja hintahaitari. Akkujen hintaerot voivat olla jopa kymmeniätuhansia euroja."

        "Kokenut automyyjä totesi hiljattain asiakkaiden kertovan, että he eivät osta sähköautoja eivätkä hybridejä vielä, koska he odottavat akkujen ensin halpenevan. Näin odotukset korkeajänniteakkujen hintojen putoamisesta toimivat sähköä käyttävien autojen myynnin jarruna."

        "Sähköautojen ja hybridien akkujen hinta tuntuu olevan arka aihe, sillä hinnoista on olemattoman vähän tietoa, vaikka muista sähköautoihin liittyvistä asioista tiedotetaan innokkaasti. Osa automaahantuojista vastasi Taloustaidon hintakyselyihin hiljaisuudella, osa kiemurteli vastausten kanssa, osalla ei tuntunut todellakaan olevan tietoa akkujen hinnoista. Teslan edustajaa ei tavoitettu sen enempää sähköpostilla kuin puhelimellakaan."

        "Vaiteliaisuus ei palvele sähköistettyjen autojen kauppaa. Monen automerkin täyssähköautoja ja hybridejä on myyty jo monta vuotta, ja niitä liikkuu vaihtoautomarkkinoillakin. Mutta kuka ostaa käytetyn sähköauton tai hybridin, jos tietoa akkujen kestosta ja hinnoista ei ole saatavilla ja akkutakuu loppuu 100 000 kilometrin kohdalla?"

        Hallitus laskee bensa ja diiselveroa 20% niin köyhät maalaiset pääsee taas autoilee ,silloinhan verotus ei enää o ku ,50%


    • Anonyymi

      Vaikka akkuauton tai ladattavan hybridin ostaminen ei ole edes mielessä niin kiinnostaa seurata miten myyntihinta muuttuu käytetyissä akkuautoissa. Jos ei mene kaupaksi niin kyllä uusien myyntikin toppaa.

      Kun katsoo teslojen hintoja niin ovat todella korkealla suhteessa auton ikään ja ajettuihin km. Esim model s. Eihän nuo voi vaihtaa omistajia kun ostajan kannattavampi ja riskittömämpi hankkia paljon edullisempia ja jää paljon rahaa, tai saa uuden autonkin.

      Kumminkin elektroniikalla ja komponenteilla, voimansiirrolla, akun kennoilla on käyttöikä. Siellä on varmaan paljon enemmän kaikenlaista

      • Anonyymi

        Sähköauto on teknisesti todella paljon yksinkertaisempi kuin polttis. Sähköauton voimalinjassa on noin 20-30 liikkuvaa osaas kun polttiksessa määrä on noin 2.000.
        Myös elektroniikan osalta sähköauto on påaljon yksinkertaisempi koska polttiksissa on suuri määrä antureita yms sälää joita tarvitaan moottorin ohjaamiseen eli päästöjen minimoimiseen.

        Yksinkertainen Sähköauto on paljon luotettavampi ja pitkäikäisempi kuin monimutkainen polttis. Sen näkee jo huolto-ohjelmasta. Esim volsuissa ei ole kilometripohjaista huolto-ohjelmaa lainkaan. Ainoastaan tarkastus joka toinen vuosi ja sillä on hintaa 130€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on teknisesti todella paljon yksinkertaisempi kuin polttis. Sähköauton voimalinjassa on noin 20-30 liikkuvaa osaas kun polttiksessa määrä on noin 2.000.
        Myös elektroniikan osalta sähköauto on påaljon yksinkertaisempi koska polttiksissa on suuri määrä antureita yms sälää joita tarvitaan moottorin ohjaamiseen eli päästöjen minimoimiseen.

        Yksinkertainen Sähköauto on paljon luotettavampi ja pitkäikäisempi kuin monimutkainen polttis. Sen näkee jo huolto-ohjelmasta. Esim volsuissa ei ole kilometripohjaista huolto-ohjelmaa lainkaan. Ainoastaan tarkastus joka toinen vuosi ja sillä on hintaa 130€.

        "Sähköauto on teknisesti todella paljon yksinkertaisempi kuin polttis. Sähköauton voimalinjassa on noin 20-30 liikkuvaa osaas kun polttiksessa määrä on noin 2.000."
        Vaikka on sähköauto yksinkertaisempi , kuitenkin tämä maksaa 15-20 tuhatta euroa enemmän kuin polttis. Lisäksi autotehtaat valmistavat sähköautoja tappiolla tuotantokustannukset ovat suurempia kuin siitä saatu hinta.
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1265944f-4bda-4c9f-8d71-83a876a07645


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköauto on teknisesti todella paljon yksinkertaisempi kuin polttis. Sähköauton voimalinjassa on noin 20-30 liikkuvaa osaas kun polttiksessa määrä on noin 2.000."
        Vaikka on sähköauto yksinkertaisempi , kuitenkin tämä maksaa 15-20 tuhatta euroa enemmän kuin polttis. Lisäksi autotehtaat valmistavat sähköautoja tappiolla tuotantokustannukset ovat suurempia kuin siitä saatu hinta.
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1265944f-4bda-4c9f-8d71-83a876a07645

        Tuo juttu on on vanha ja koskee vain lyhyttä ajanjaksoa menneisyydessä.
        Tesla on tehnyt jo pitkään tulosta sähköautoilla ja sama koskee myös VWtä.

        Samoin tuo hintavertailu on jostain menneisyydestä. Halvin vertailukelpoinen latauskelvoton 2.0 Corolla maksaa noin 32.000 kun ID.3 maksaa hankintatuet huomioonottaen noin 34.000.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo juttu on on vanha ja koskee vain lyhyttä ajanjaksoa menneisyydessä.
        Tesla on tehnyt jo pitkään tulosta sähköautoilla ja sama koskee myös VWtä.

        Samoin tuo hintavertailu on jostain menneisyydestä. Halvin vertailukelpoinen latauskelvoton 2.0 Corolla maksaa noin 32.000 kun ID.3 maksaa hankintatuet huomioonottaen noin 34.000.

        Mikä mitta keppi on corolla . Autot eivät ole millään tapaa vertailukelpoisia , syystä kun tuon
        ID3 Range on aivan onneton puhdas kaupunkiauto, Ja vielä lisäksi eivät ole millään tapaa vertailu kelpoisia , koska toyotaa myydään tuhansia Suomessa , ID3 karvalakki mallia ei taideta myydä montakaan kappaletta Suomessa . No saa siitä tuon vertailu hinnan ,sähköauto vouhottaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä mitta keppi on corolla . Autot eivät ole millään tapaa vertailukelpoisia , syystä kun tuon
        ID3 Range on aivan onneton puhdas kaupunkiauto, Ja vielä lisäksi eivät ole millään tapaa vertailu kelpoisia , koska toyotaa myydään tuhansia Suomessa , ID3 karvalakki mallia ei taideta myydä montakaan kappaletta Suomessa . No saa siitä tuon vertailu hinnan ,sähköauto vouhottaja.

        34.000 Eurolla saa 58 kWh akulla varustetun ID.3n jonka Range on noin 350km. Ei mikään hinnat alkaen malli tai kaupunkiauto. Sillä ajaa 1.000km alle 11 tuntia jos tarve tulee. Voi katsoa Youtuvesta jos kiinnostaa.

        Tiloiltaan ID.3 on isompi kuin Corolla. Riippumatta akkukoosta.

        Suorituskyvyn osalta Corollan perusteella
        Perusmalli 1.8 on täysi vitsi. Edes nopein Corolla eli isolohko 2.0 ei pärjää ID.3n hitaimmalle versiolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        34.000 Eurolla saa 58 kWh akulla varustetun ID.3n jonka Range on noin 350km. Ei mikään hinnat alkaen malli tai kaupunkiauto. Sillä ajaa 1.000km alle 11 tuntia jos tarve tulee. Voi katsoa Youtuvesta jos kiinnostaa.

        Tiloiltaan ID.3 on isompi kuin Corolla. Riippumatta akkukoosta.

        Suorituskyvyn osalta Corollan perusteella
        Perusmalli 1.8 on täysi vitsi. Edes nopein Corolla eli isolohko 2.0 ei pärjää ID.3n hitaimmalle versiolle.

        "Suorituskyvyn osalta Corollan perusteella
        Perusmalli 1.8 on täysi vitsi. Edes nopein Corolla eli isolohko 2.0 ei pärjää ID.3n hitaimmalle versiolle."
        Älä valehtele Id 3 107 kw huippunopeus 160 corolla 2.0 180
        Kiihtyvyys ID3 0-100km 9,6s corolla 0-100 km 7,9
        "34.000 Eurolla saa 58 kWh akulla varustetun ID.3n jonka Range on noin 350km."
        Talvella TM testin mukaan 252 Km pakkasta ei ollut kuin 11 astetta ja auto oli esilämmitetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suorituskyvyn osalta Corollan perusteella
        Perusmalli 1.8 on täysi vitsi. Edes nopein Corolla eli isolohko 2.0 ei pärjää ID.3n hitaimmalle versiolle."
        Älä valehtele Id 3 107 kw huippunopeus 160 corolla 2.0 180
        Kiihtyvyys ID3 0-100km 9,6s corolla 0-100 km 7,9
        "34.000 Eurolla saa 58 kWh akulla varustetun ID.3n jonka Range on noin 350km."
        Talvella TM testin mukaan 252 Km pakkasta ei ollut kuin 11 astetta ja auto oli esilämmitetty.

        "34.000 Eurolla saa 58 kWh akulla varustetun ID.3n jonka Range on noin 350km."
        Talvella TM testin mukaan 252 Km pakkasta ei ollut kuin 11 astetta ja auto oli esilämmitetty.

        Täällä ruuhkasuomessa missä valtaosa suomalaisista asuu niin 11 asteen pakkanen on hyvin harvinainen ilmiö. Samoin kuin tarve ajaa autolla yli 250 km päivässä.

        Ihan kiva että pidät näin sateenkaari-aikoina vähemmistön lippua korkealla mutta bisnes on bisnestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "34.000 Eurolla saa 58 kWh akulla varustetun ID.3n jonka Range on noin 350km."
        Talvella TM testin mukaan 252 Km pakkasta ei ollut kuin 11 astetta ja auto oli esilämmitetty.

        Täällä ruuhkasuomessa missä valtaosa suomalaisista asuu niin 11 asteen pakkanen on hyvin harvinainen ilmiö. Samoin kuin tarve ajaa autolla yli 250 km päivässä.

        Ihan kiva että pidät näin sateenkaari-aikoina vähemmistön lippua korkealla mutta bisnes on bisnestä.

        "Täällä ruuhkasuomessa missä valtaosa suomalaisista asuu niin 11 asteen pakkanen on hyvin harvinainen ilmiö. Samoin kuin tarve ajaa autolla yli 250 km päivässä"
        Järki käteen juuri rangen takia on plugareitten osuus paljon suurempi kuin täys-sähköautojen . Jos pitkälle toimintamatkalle ei olisi tarvetta ei niitä ostettaisi lainkaan jokainen hankinta kohdistuisi pieniakkuiseen versioon kun sillä saadaan parempi suorituskyky, ajettavuus paranee lisäksi tämä pieni akkuinen on edullisempi ostaa .
        Ei ole järjen hiventekään päättelykyvyissäsi
        "Täällä ruuhkasuomessa missä valtaosa suomalaisista asuu niin 11 asteen pakkanen on hyvin harvinainen ilmiö. Samoin kuin tarve ajaa autolla yli 250 km päivässä"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "34.000 Eurolla saa 58 kWh akulla varustetun ID.3n jonka Range on noin 350km."
        Talvella TM testin mukaan 252 Km pakkasta ei ollut kuin 11 astetta ja auto oli esilämmitetty.

        Täällä ruuhkasuomessa missä valtaosa suomalaisista asuu niin 11 asteen pakkanen on hyvin harvinainen ilmiö. Samoin kuin tarve ajaa autolla yli 250 km päivässä.

        Ihan kiva että pidät näin sateenkaari-aikoina vähemmistön lippua korkealla mutta bisnes on bisnestä.

        "Ihan kiva että pidät näin sateenkaari-aikoina vähemmistön lippua korkealla mutta bisnes on bisnestä"
        Kuinka niin sateenkaarilippua ? Huumoriako , ehkä, mutta melko mautonta
        https://www.hyundai.fi/sahkoauton-esilammitys-talvella-vinkit-mukavampaan-matkantekoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Täällä ruuhkasuomessa missä valtaosa suomalaisista asuu niin 11 asteen pakkanen on hyvin harvinainen ilmiö. Samoin kuin tarve ajaa autolla yli 250 km päivässä"
        Järki käteen juuri rangen takia on plugareitten osuus paljon suurempi kuin täys-sähköautojen . Jos pitkälle toimintamatkalle ei olisi tarvetta ei niitä ostettaisi lainkaan jokainen hankinta kohdistuisi pieniakkuiseen versioon kun sillä saadaan parempi suorituskyky, ajettavuus paranee lisäksi tämä pieni akkuinen on edullisempi ostaa .
        Ei ole järjen hiventekään päättelykyvyissäsi
        "Täällä ruuhkasuomessa missä valtaosa suomalaisista asuu niin 11 asteen pakkanen on hyvin harvinainen ilmiö. Samoin kuin tarve ajaa autolla yli 250 km päivässä"

        ⁶Järki käteen juuri rangen takia on plugareitten osuus paljon suurempi kuin täys-sähköautojen . "

        Myönnän syyllisyyteni siltä osin tämän asian suhteen etten ole koskaan ymmärtänyt plugareiden hyödyllisyyttä reaalielämässä. Se että minä en kykene keksimään käyttötapausta jossa plugari olisi jollekin fiksu ratkaisu perustuu vain ajatusmaailmani rajallisuuteen.

        Mulle on vain niin vaikeaa nähdä että optimiratkaisu olisi maksaa kahdesta erillisestä voimalinjasta yhdessä autossa


    • Anonyymi

      Sähköauto saa on vaan aurinkoa painavämympöristämyrkky akku.

      Samoin käyttövoima saastutva maailman tuhoota ydinvoima


      Vihreet hän vaan ehtona osallistumiseen Sipilän hallitukseen suomen ydinvoimasta luopumista.

      Nyt kun vihreet lopullisesti oikeisto puolue ei saastuttava ydinvoima ole enää este sähköauto ole enää este oikeistopolitiikalal

    • Anonyymi

      Tällä hetkellä sähköautot on aikalailla niiden herkkua kenellä siihen hankintahintaan on varaa, eli suht harvan.

      Mutta kun lähdin itse ostamaan viimeksi uutta autoa koeajoin useita erilaisia ja otin varmaan 20 tarjousta eri laitteista. Lopulta laskin ajamisen ja omistamisen kustannukset vertaillen autoja niiden vähimmäiskulutuksen mukaan ja bensan hinnalla 1.7 €/litra vs. sähköauton korkeimman kulutuksen mukaan hinnalla 0.1 snt/kWh ja lopputulema oli, että sähköauto on aina reilusti halvempi. Sitten tajusin, että sähköautoa ei tarvitse huoltaa kuin kerran kahdessa vuodessa, joten valinta oli selvä ja tilasin uuden sähköauton. Tähän mennessä päässyt n. 1 €/100 km kustannuksiin ajamisessa kun latailen kotona öisin

      Taloudesta löytyy useita autoja ja tähän mennessä vastaan on tullut vain kerran sellainen päivä, että tulin sähköautolla kotiin suht tyhjällä akulla niin piti vaihtaa autoa bensavehkeeseen koska piti lähteä yllättäen pidemmälle reissulle. Samoin kun olen taittanut yli 1000 km reissuja olen lähtenyt matkaan polttomoottorilaitteilla.

      Sähköauto on ajomukavuudeltaan paras mitä tiedän.

    • Anonyymi

      Sähköauto maksaa ainakin 20 000 euroa enemmän kuin vastaava bensa- auto. Hintaerolla ajaa yli 200 000 kilometriä. Jos ostaa muutaman tonnin tavallisen auton niin sähköautolla saa ajaa pidemmälle kuin kuuhun ennen kuin hintaero tulee kuitattua.

      • Anonyymi

        Annapa esimerkki tuosta 20.000 euron hintaerosta.
        Minä voin antaa tässä esimerkin siitä että hintaero on vain 2.000 euroa.
        Corolla 2.0 ja VW ID.3. 58kWh.
        ID.3 on tilavampi ja nopeampi. Viiden vuoden päästä latauskelvottomasta tojotasta saa vaihdossa vain lähinnä säälivän hymyn ja hiluja. Sähköautolle riittää ottajia käytettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Annapa esimerkki tuosta 20.000 euron hintaerosta.
        Minä voin antaa tässä esimerkin siitä että hintaero on vain 2.000 euroa.
        Corolla 2.0 ja VW ID.3. 58kWh.
        ID.3 on tilavampi ja nopeampi. Viiden vuoden päästä latauskelvottomasta tojotasta saa vaihdossa vain lähinnä säälivän hymyn ja hiluja. Sähköautolle riittää ottajia käytettynä.

        Saman kokoluokan Leaf maksaa vähemmän kuin kumpikaan noista.
        Siinä on säästöä heti ekasta kilometristä lähtien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman kokoluokan Leaf maksaa vähemmän kuin kumpikaan noista.
        Siinä on säästöä heti ekasta kilometristä lähtien.

        No ilman muuta sitten jokainen mies ja nainen leaffin ostoon ja rahan säästöön . Ei haittaa vaikka ei ole rahaa edulliset käyttökustannukset kattavat kyllä autolainan kulut ja rahaa jää vielä säästöönkin . Tietenkin on kannattavaa ostaa näitä leaffeja vaikka kaksi niin silloin on säästö suurempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ilman muuta sitten jokainen mies ja nainen leaffin ostoon ja rahan säästöön . Ei haittaa vaikka ei ole rahaa edulliset käyttökustannukset kattavat kyllä autolainan kulut ja rahaa jää vielä säästöönkin . Tietenkin on kannattavaa ostaa näitä leaffeja vaikka kaksi niin silloin on säästö suurempi.

        Leafin kulut korkeat kun vertaan bensa autooni joka vie minne tahansa kun starttia käännetään. Eikä tarvitse kaapelia ja seinäpistokkeita.

        Tulee illalla pihaan ja kävelee sisään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Annapa esimerkki tuosta 20.000 euron hintaerosta.
        Minä voin antaa tässä esimerkin siitä että hintaero on vain 2.000 euroa.
        Corolla 2.0 ja VW ID.3. 58kWh.
        ID.3 on tilavampi ja nopeampi. Viiden vuoden päästä latauskelvottomasta tojotasta saa vaihdossa vain lähinnä säälivän hymyn ja hiluja. Sähköautolle riittää ottajia käytettynä.

        Minusta Corolla / ID.3 hintaero on kyllä selvästi suurempi, hankintatuen jälkeen ID.3 on noin 37 k€ ja vastaava 2.0 Corolla vajaa 31 k€.

        Lisäksi miksi verrata omenoita päärynöihin kun voi verrata saman mallin autoja:
        Hyundai Kona - sähkömalli reilusti yli 10 k€ kalliimpi
        Opel Corsa - sama juttu, sähkömalli yli 10 k€ kalliimpi jne.

        Toki ID.3:n edullisimmat mallit on hinnoiteltu kohtuullisen kilpailukykyisesti, mutta sitten taas toisaalta noin 30 k€ perusfarkulle ei löydy sähkiksenä oikein mitään vaihtoehtoa (tila-automaisemmat ID.4:set yms. ei miellytä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ilman muuta sitten jokainen mies ja nainen leaffin ostoon ja rahan säästöön . Ei haittaa vaikka ei ole rahaa edulliset käyttökustannukset kattavat kyllä autolainan kulut ja rahaa jää vielä säästöönkin . Tietenkin on kannattavaa ostaa näitä leaffeja vaikka kaksi niin silloin on säästö suurempi.

        Ei kai kukaan ala huvikseen autoa vaihtamaan eikä siinä ole mieltä. Typerää provoilua.

        Tämän homman pointti oikeasti on se että jos nyt on ostamassa uutta autoa niin latauskelvottoman ostaminen on typerä veto. Niiden käyttö on kallista ja jälleenmyyntiarvo surkea juurikin korkeiden käyttökustannusten takia..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan ala huvikseen autoa vaihtamaan eikä siinä ole mieltä. Typerää provoilua.

        Tämän homman pointti oikeasti on se että jos nyt on ostamassa uutta autoa niin latauskelvottoman ostaminen on typerä veto. Niiden käyttö on kallista ja jälleenmyyntiarvo surkea juurikin korkeiden käyttökustannusten takia..

        Tiedetään kyllä mitä maksaa latauskevottomalla ajo, myöskin tiedetään täyssähköauton arvon säilyminen myöskin on näyttöä ajoakun käyttöiästä . Mutta eihän kukaan kiellä sähköautovouhottajien luuloja autoilun edullisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedetään kyllä mitä maksaa latauskevottomalla ajo, myöskin tiedetään täyssähköauton arvon säilyminen myöskin on näyttöä ajoakun käyttöiästä . Mutta eihän kukaan kiellä sähköautovouhottajien luuloja autoilun edullisuudesta.

        Ajoakun käyttöiäksi tiedetään 20-30 vuotta. LFP akut kestävät tätäkin kauemmin, isältä pojalle.

        Tietysti heikompiakin POIKKEUKSIA on, mutta ei se tarkoita että tämä koskee kaikkia malleja. Aivan kuten polttomoottoriautoissa on malleja, joihin on parempi olla koskematta.


    • Anonyymi

      45.000 hankintahinta liikaa köyhemmille.
      15.000 e akuvaihto sopii rikkaille ?
      Valtion piikkiin !

    • Anonyymi

      "Eikä tarvitse kaapelia ja seinäpistokkeita."

      Kyllähän se kotilataus on kaikkein mukavin. Ei tarvitse erikseen käydä missään bensiksillä seisoskelemassa haiseva letku kädessä.
      Eihän kukaan enää käy pankissakaan maksamassa laskujaan isolla vaivalla ja kalliiilla palvelumaksuilla kun homman voi hoitaa mukavasti kotona.

      • Anonyymi

        " Ei tarvitse erikseen käydä missään bensiksillä seisoskelemassa haiseva letku kädessä."

        Oma letkusi on haiseva ja silti seisot se kädessä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe