Kaunokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaat 2021

Anonyymi

20

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tässä on selkeä lista kyseisistä kuudesta Finlandiapalkinto-ehdokkaasta
      ja lyhyt luonnehdinta niistä (jos linkitys onnistuu...)

      https://yle.fi/uutiset/3-12182403

      • Anonyymi

        En ole lukenut Saision ainuttakaan kirjaa, tästä "Passiosta" ehkä vähän kiinnostuin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole lukenut Saision ainuttakaan kirjaa, tästä "Passiosta" ehkä vähän kiinnostuin.

        Rosa Liksomin "Väylä" voi olla erikoinen ja koskettava lukukokemus ?
        Toista tähän kirjaan verrattavaa ei ole eikä tule ?

        Ote YLEn jutusta:
        "Väylä on kirjoitettu meänkielellä, jota puhutaan Tornionjokilaaksossa, Liksomin synnyinseduilla. Romaani sijoittuu Lapin sodan aikaiseen hävitykseen, ja se kertoo nuoren tytön silmin pakomatkasta Ruotsin puolelle. Tarina kertoo loputtomasta vaelluksesta karjan kanssa, ankeista evakuointileireistä ja ennen kaikkea eläimistä. Liksom kuvaa sykähdyttävän myötätuntoisesti ihmisten ja eläinten suhdetta. Myös pakolaisten asema avautuu koskettavalla tavalla.

        Valintalautakunta perustelee valintaansa näin: “Tytön tarinasta kasvaa universaali kertomus pakolaisuudesta ja ihmisen sidoksesta muuhun luomakuntaan.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rosa Liksomin "Väylä" voi olla erikoinen ja koskettava lukukokemus ?
        Toista tähän kirjaan verrattavaa ei ole eikä tule ?

        Ote YLEn jutusta:
        "Väylä on kirjoitettu meänkielellä, jota puhutaan Tornionjokilaaksossa, Liksomin synnyinseduilla. Romaani sijoittuu Lapin sodan aikaiseen hävitykseen, ja se kertoo nuoren tytön silmin pakomatkasta Ruotsin puolelle. Tarina kertoo loputtomasta vaelluksesta karjan kanssa, ankeista evakuointileireistä ja ennen kaikkea eläimistä. Liksom kuvaa sykähdyttävän myötätuntoisesti ihmisten ja eläinten suhdetta. Myös pakolaisten asema avautuu koskettavalla tavalla.

        Valintalautakunta perustelee valintaansa näin: “Tytön tarinasta kasvaa universaali kertomus pakolaisuudesta ja ihmisen sidoksesta muuhun luomakuntaan.”

        Saan kirjastosta tulevalla viikolla tuon "kummallisimman" kirjan
        eli Viikkilän "Taivaallinen vastaanotto",
        jonka tilasin jo pari kuukautta sitten, kun ei ollut vielä tietoa ehdokkuuksista.
        Nyt on jopa tuhansia varauksia kaikkiin Finlandia-ehdokas-kirjoihin.
        Luultavasti en "osaa" Viikkilän kirjaa lukea. Sen idea on HS:n arvostelun perusteella
        mysteeri minulle, mutta tuleepahan testatuksi oma jälkeenjääneisyytensä,
        josta muutenkin on merkkejä :)))
        M


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saan kirjastosta tulevalla viikolla tuon "kummallisimman" kirjan
        eli Viikkilän "Taivaallinen vastaanotto",
        jonka tilasin jo pari kuukautta sitten, kun ei ollut vielä tietoa ehdokkuuksista.
        Nyt on jopa tuhansia varauksia kaikkiin Finlandia-ehdokas-kirjoihin.
        Luultavasti en "osaa" Viikkilän kirjaa lukea. Sen idea on HS:n arvostelun perusteella
        mysteeri minulle, mutta tuleepahan testatuksi oma jälkeenjääneisyytensä,
        josta muutenkin on merkkejä :)))
        M

        Hei Demeter ! Olet todennäköisesti lukenut Agricolan loppuun ?
        Jos sinulta kysyttäisiin, mitä se antoi sinulle, mitä vastaisit ?
        Mikä oli lopputulema siitä paksusta opuksesta ?
        M
        Onko kukaan muu lukenut sitä tai muuta kiinnostavaa ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saan kirjastosta tulevalla viikolla tuon "kummallisimman" kirjan
        eli Viikkilän "Taivaallinen vastaanotto",
        jonka tilasin jo pari kuukautta sitten, kun ei ollut vielä tietoa ehdokkuuksista.
        Nyt on jopa tuhansia varauksia kaikkiin Finlandia-ehdokas-kirjoihin.
        Luultavasti en "osaa" Viikkilän kirjaa lukea. Sen idea on HS:n arvostelun perusteella
        mysteeri minulle, mutta tuleepahan testatuksi oma jälkeenjääneisyytensä,
        josta muutenkin on merkkejä :)))
        M

        Meillä oli kirjapiirissä tuo Viikilän aikaisempi teos: Akvarellejä... Se nyt siten oli tssä sitä muodikasta biofiktiota. Kyllä se minulle avasti lähinnä pääkaupunkimme historiaa, mutta kaikki eivät siitä tykänneet...Ehkä samaa vierautta siinä koettiin kuin kuvasit, M..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei Demeter ! Olet todennäköisesti lukenut Agricolan loppuun ?
        Jos sinulta kysyttäisiin, mitä se antoi sinulle, mitä vastaisit ?
        Mikä oli lopputulema siitä paksusta opuksesta ?
        M
        Onko kukaan muu lukenut sitä tai muuta kiinnostavaa ?

        Taisin Pääskyistä jo kirjoittaakin sinne edelliseen kirjaketjuun, M. En vain enää muista mitä ..))

        Sanoisin, että kirja oli omanlaisensa elämys, pystyi kuljettamaan lukijaa sinne se missä tapahtui. Ehkä se avasi myös sitä, miten synkkä historia kristinuskolla on ollut.

        Anna Takasen kirjasta kirjoitin tuolla Paloman kirjaketjussa...
        Onko sinulla jotakin meneillään ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rosa Liksomin "Väylä" voi olla erikoinen ja koskettava lukukokemus ?
        Toista tähän kirjaan verrattavaa ei ole eikä tule ?

        Ote YLEn jutusta:
        "Väylä on kirjoitettu meänkielellä, jota puhutaan Tornionjokilaaksossa, Liksomin synnyinseduilla. Romaani sijoittuu Lapin sodan aikaiseen hävitykseen, ja se kertoo nuoren tytön silmin pakomatkasta Ruotsin puolelle. Tarina kertoo loputtomasta vaelluksesta karjan kanssa, ankeista evakuointileireistä ja ennen kaikkea eläimistä. Liksom kuvaa sykähdyttävän myötätuntoisesti ihmisten ja eläinten suhdetta. Myös pakolaisten asema avautuu koskettavalla tavalla.

        Valintalautakunta perustelee valintaansa näin: “Tytön tarinasta kasvaa universaali kertomus pakolaisuudesta ja ihmisen sidoksesta muuhun luomakuntaan.”

        Kiva kuulla, Ano 12,24. Minä vähän vierastan tuota meänkieltä, mutta ehkä siihen tottuisi kun Liksom ei muuten "lavertele"..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Meillä oli kirjapiirissä tuo Viikilän aikaisempi teos: Akvarellejä... Se nyt siten oli tssä sitä muodikasta biofiktiota. Kyllä se minulle avasti lähinnä pääkaupunkimme historiaa, mutta kaikki eivät siitä tykänneet...Ehkä samaa vierautta siinä koettiin kuin kuvasit, M..

        Tä ? Kuka nuo virheet teki ? Jokin oikolukuohjelma päällä ? En minä nyt ihan noin sokea ole.
        Onneksi lukijat näkevät paremmin..))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rosa Liksomin "Väylä" voi olla erikoinen ja koskettava lukukokemus ?
        Toista tähän kirjaan verrattavaa ei ole eikä tule ?

        Ote YLEn jutusta:
        "Väylä on kirjoitettu meänkielellä, jota puhutaan Tornionjokilaaksossa, Liksomin synnyinseduilla. Romaani sijoittuu Lapin sodan aikaiseen hävitykseen, ja se kertoo nuoren tytön silmin pakomatkasta Ruotsin puolelle. Tarina kertoo loputtomasta vaelluksesta karjan kanssa, ankeista evakuointileireistä ja ennen kaikkea eläimistä. Liksom kuvaa sykähdyttävän myötätuntoisesti ihmisten ja eläinten suhdetta. Myös pakolaisten asema avautuu koskettavalla tavalla.

        Valintalautakunta perustelee valintaansa näin: “Tytön tarinasta kasvaa universaali kertomus pakolaisuudesta ja ihmisen sidoksesta muuhun luomakuntaan.”

        Ymmärtääkö suomalainen meänkieltä ihan hyvin ?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Taisin Pääskyistä jo kirjoittaakin sinne edelliseen kirjaketjuun, M. En vain enää muista mitä ..))

        Sanoisin, että kirja oli omanlaisensa elämys, pystyi kuljettamaan lukijaa sinne se missä tapahtui. Ehkä se avasi myös sitä, miten synkkä historia kristinuskolla on ollut.

        Anna Takasen kirjasta kirjoitin tuolla Paloman kirjaketjussa...
        Onko sinulla jotakin meneillään ?

        Hei D ! 10 uutuuskirjan lukeminen kuukaudessa oli niin kova urakka aivoilleni,
        että en ole vieläkään toipunut :)))
        eikä minulla ole nyt ollut huippukiinnostavia kirjojakaan.

        Uutta minulle, kuusi kirjaa on kesken (!) , en saa otetta.
        Tällaista ei ole ennen tapahtunut. "Pitääkö olla huolissaan ?" :))))

        En jätä kesken kirjaa kesken koskaan, jos se on vähänkään kiinnostava.
        Vasta luettuani kirjan loppuun aloitan uuden.

        Kiinnostavin, joka tuskin kiinnostaa ketään muuta, on nyt menossa
        eli Eero Murron "Virkamiesvaltaa - ministerien ja virkamiesten väliset valtasuhteet Suomessa vuosikymmenien aikana".

        Kirja on ihan oikeasti kiinnostava, paljon asiaa, mutta ei kuivasti kirjoitettu.
        Kirjoittaja on itse ollut VVM:ssä pitkään. Kirjassa on monia mainintoja
        ministereitten osaamisesta ja toimintatavoista ja kirjan idea on tietysti selvittää ja kertoa kummalla on enemmän valtaa Suomessa ministereillä vai virkamiehillä.

        Kirja taitaa olla niitä harvoja, joka antaa tavikselle käsitystä ko. asioista
        olematta raskasta luettavaa. Opin kirjasta paljon vasta nyt , mikä olisi ollut hyödyksi politiikkaa seuratessani aikaisemmin. (Ohhoh ! Mitä tulikaan ajatelluksi :)))
        Kuvittelinko oppivani vielä jotain ?!
        Nyt naurattaa. Itseironia on siitä hyvä laji, että voi nauraa sydämensä pohjasta,
        koska ei loukkaa muita)

        Minua jäi kiinnostamaan Agricola-lukukokemuksestasi kuinka paljon se laajasti valaisi
        sen aikaista "yleistä" historiaa eli sitä mitä siihen aikaan muutenkin tapahtui ?

        Myös ihmettelen Finlandia-ehdokkaaksi valintoja.
        Mukavia lukuhetkiä toivotellen kaikille
        M


    • Olen sivulla 130. Paljon on vielä luettavaa ja sulateltavaa ennen kuin pääsen kommentoimaan. Mutta "perästä kuuluu... :))

    • Anonyymi

      Sain loppuun A.-P. Pietilän : Erkon verikoirat.
      Kirja perustuu pitkälti Pietilän omiin päiväkirjamerkintöihin, jotka ovat tarkkoja merkintöjä 80-luvulta aina viime vuosikymmenelle.
      Siinä palautuu monet Suomea mullistaneet asiat:
      90- luvun pankkikriisi ja tuskalliset EU-neuvottelut, sekä paljon muuta vehkeilyä ja vääntöä.
      Suosittelen, sujuvaa luettavaa!
      V

      • Anonyymi

        Minäkin kuin Pietilän kirjan. Hyvä "kertauskurssi" plus paljon uutta tietoa,
        mitä ei julkisuudessa ole ollut ja "vetävästi" kirjoitettu niinkuin hyvä toimittaja
        parhaimmillaan osaa. Ei kuitenkaan sensaationhakuisesti kirjoitettu, vaan asiallisuudessa pysyen. Samoin suosittelen kirjaa ! Sen parissa ei pitkästy.
        M


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin kuin Pietilän kirjan. Hyvä "kertauskurssi" plus paljon uutta tietoa,
        mitä ei julkisuudessa ole ollut ja "vetävästi" kirjoitettu niinkuin hyvä toimittaja
        parhaimmillaan osaa. Ei kuitenkaan sensaationhakuisesti kirjoitettu, vaan asiallisuudessa pysyen. Samoin suosittelen kirjaa ! Sen parissa ei pitkästy.
        M

        Pistän tilaukseen, V ja M. Onko paljon sivuja ?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Pistän tilaukseen, V ja M. Onko paljon sivuja ?

        Sähköposti on olemassa henkilökohtaisille viesteille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähköposti on olemassa henkilökohtaisille viesteille.

        Koituiko sinulle suurtakin vahinkoa tuosta viestittelystä, Ano 17.29 ? Kun ei tässä ketjussa nyt niin kovasti osallistujia ole.
        Mutta pidetään muistutuksesi mielessä.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Pistän tilaukseen, V ja M. Onko paljon sivuja ?

        Pietilän kirjassa 570 sivua.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Pistän tilaukseen, V ja M. Onko paljon sivuja ?

        Noin 550 sivua on Pietilän kirjassa, mutta ne hurahti mennä nopeasti.
        M


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin 550 sivua on Pietilän kirjassa, mutta ne hurahti mennä nopeasti.
        M

        Ups ! En ollut huomannut, että ennen minua onkin jo vastattu. Anteeksi ja hyvää yötä !
        M


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      63
      1668
    2. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      73
      1146
    3. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1044
    4. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      13
      924
    5. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      31
      817
    6. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      255
      778
    7. Tiedätkö sinä

      Miten lähellä tänään oli että olisin pyytänyt sua treffaamaan. Olin täysin valmistunut siihen, mutta en löytänyt sinua t
      Ikävä
      19
      749
    8. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      59
      719
    9. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      706
    10. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      208
      706
    Aihe