Vastuukysymyksiä

Mulla olisi tässä dilemma.

Eräs henkilö on luvannut jo puoli vuotta sitten tehdä jonkin tärkeän asian. Asia on hoitamatta edelleen. Miten helkkarissa jonkun saa hoitamaan velvollisuutensa, kun ei vastaa edes viesteihin eikä toistuviin pyyntöihin tulla sopimaan asioita?

Miten itse näette vastuun ja sanojensa takaa seisomisen? Miten saatte lierot kelmit tekemään sovitut asiat?

74

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minähän lähes viimeiseen saakka välttelen sitä, että joutuisin jotenkin olen riippuvainen siitä tekeekö joku muu jotakin. Eli oikeastaan en edes yritä saada ketään tekemään mitään: tekevät jos tekevät. Joskus voin perustella, että sillä mitä itse teen on oikeasti hyödyllisyyttä ja merkitystä vain jos myös osapuoli x tekee jonkin asian.

      Tärkeys on niin suhteellista. Noin teoreettiselta kannalta on ihan mielenkiintoista tosiaan yrittää kaikesta erottaa se, mikä on tärkeää. Ja elämässä yleensäkin ja erityisesti esim. työelämässä tärkeän ja kiireellisen välillä käy jatkuvasti jonkinlainen taistelu. Jompaan kumpaan kategoriaanhan kaikki yleensä sopii, koska sen kai voi suosiolla unohtaa mikä ei ole sen paremmin kiireellistä kuin tärkeää.

      • Joo käsitän tuon tärkeysperiaatteen. Mietitään oikeasti sitä mikä on tärkeää. Toinen on kiireen kanssa. Onko kiire oikeasti? Onko kyse elvyttämisestä vai jostakin vähäpätöisemmästä asiasta?

        Keissi on vaan niin, että eräs henkilö tarjouitui tekemään kattoremonttia, jota ei ole vielä tapahtunut. Tämä puhtaasti siksi, että minusta ei ole katolle menijäksi ja miehelläni on ongelmia jo liiaksi.

        Kyseessä ei ole oma rakennus, vaan perikunnan omistama tila ja sen yksi sivurakennus. Ei siinä mitään muuten mutta kun katto on jo osittain purettu. Talviprkl painaa päälle. Tässä alkaa olla huoli siitä, että rakennus tuhoutuu jos ei kestä talven seurauksia. Ja tätä yhtä sankaria ei saa kiinni. Ei sopimaan asioista (juu, kyllä hän hoitaa) mitä tehdään ja milloin.

        En yleensä mielelläni käytä aseita. Nyt hieman tekisi mieli.


      • elisakettu kirjoitti:

        Joo käsitän tuon tärkeysperiaatteen. Mietitään oikeasti sitä mikä on tärkeää. Toinen on kiireen kanssa. Onko kiire oikeasti? Onko kyse elvyttämisestä vai jostakin vähäpätöisemmästä asiasta?

        Keissi on vaan niin, että eräs henkilö tarjouitui tekemään kattoremonttia, jota ei ole vielä tapahtunut. Tämä puhtaasti siksi, että minusta ei ole katolle menijäksi ja miehelläni on ongelmia jo liiaksi.

        Kyseessä ei ole oma rakennus, vaan perikunnan omistama tila ja sen yksi sivurakennus. Ei siinä mitään muuten mutta kun katto on jo osittain purettu. Talviprkl painaa päälle. Tässä alkaa olla huoli siitä, että rakennus tuhoutuu jos ei kestä talven seurauksia. Ja tätä yhtä sankaria ei saa kiinni. Ei sopimaan asioista (juu, kyllä hän hoitaa) mitä tehdään ja milloin.

        En yleensä mielelläni käytä aseita. Nyt hieman tekisi mieli.

        Sinulle katto/rakennus on ongelma ja tärkeä. En tiedä mikä sen merkitys lopulta on tämän lupauksen tehneen henkilän prioriteeteissä. Koska siellä voi olla tilanne, että katto on kyllä hänelle tärkeä mutta elämässä voi olla paljon enemmän tärkeitäkin asioita meneillään.

        Hakisin vaihtoehdon, jolla katto-ongelma ratkaistaan ilman henkilöä x ja esitetään hänelle vaihtoehdot. Tällöin myös asian tärkeys sinulle konkretisoituu osapuolelle x.


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Joo käsitän tuon tärkeysperiaatteen. Mietitään oikeasti sitä mikä on tärkeää. Toinen on kiireen kanssa. Onko kiire oikeasti? Onko kyse elvyttämisestä vai jostakin vähäpätöisemmästä asiasta?

        Keissi on vaan niin, että eräs henkilö tarjouitui tekemään kattoremonttia, jota ei ole vielä tapahtunut. Tämä puhtaasti siksi, että minusta ei ole katolle menijäksi ja miehelläni on ongelmia jo liiaksi.

        Kyseessä ei ole oma rakennus, vaan perikunnan omistama tila ja sen yksi sivurakennus. Ei siinä mitään muuten mutta kun katto on jo osittain purettu. Talviprkl painaa päälle. Tässä alkaa olla huoli siitä, että rakennus tuhoutuu jos ei kestä talven seurauksia. Ja tätä yhtä sankaria ei saa kiinni. Ei sopimaan asioista (juu, kyllä hän hoitaa) mitä tehdään ja milloin.

        En yleensä mielelläni käytä aseita. Nyt hieman tekisi mieli.

        Oletan että olette tosiasiassa tehneet sopimuksen, vaikka puhutkin tarjouksesta. Sopimus syntyy, kun tarjous on hyväksytty.

        Oikeuslaitos on mm. sitä varten, että se ratkoo riita-asioita. Jos tuossa on taloudellisen vahingon vaara, ilmoita sopimuskumppanillesi, että vahingon realisoituessa nostat kanteen, johon kuuluu vahingonkorvausvaatimus.

        Jos ei vieläkään tapahdu mitään ja taloudellista vahinkoa tulee, sitten nostat kanteen.


      • scrg kirjoitti:

        Sinulle katto/rakennus on ongelma ja tärkeä. En tiedä mikä sen merkitys lopulta on tämän lupauksen tehneen henkilän prioriteeteissä. Koska siellä voi olla tilanne, että katto on kyllä hänelle tärkeä mutta elämässä voi olla paljon enemmän tärkeitäkin asioita meneillään.

        Hakisin vaihtoehdon, jolla katto-ongelma ratkaistaan ilman henkilöä x ja esitetään hänelle vaihtoehdot. Tällöin myös asian tärkeys sinulle konkretisoituu osapuolelle x.

        Susta Sergei saisi hyvän valtakunnan sovittelijan :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletan että olette tosiasiassa tehneet sopimuksen, vaikka puhutkin tarjouksesta. Sopimus syntyy, kun tarjous on hyväksytty.

        Oikeuslaitos on mm. sitä varten, että se ratkoo riita-asioita. Jos tuossa on taloudellisen vahingon vaara, ilmoita sopimuskumppanillesi, että vahingon realisoituessa nostat kanteen, johon kuuluu vahingonkorvausvaatimus.

        Jos ei vieläkään tapahdu mitään ja taloudellista vahinkoa tulee, sitten nostat kanteen.

        Sopimus on tehty. Suullinen kylläkin, kun ei jostain syystä ikinä saanut aikaiseksi kirjoittaa kirjallista (olisi tietenkin pitänyt vaatia, ihan kustannustenkin vuoksi).

        Tuo oikeudellinen perusta on kyllä tiedossa. Ja juu, olisi mahdollisuus käyttää sitä.

        Jostain syystä ei haluttaisi lähteä sille linjalle.

        Ehkä eniten harmittaa se, miten sokeasti sitä uskoo ihmiseen. Ja se, että on petetty olo.

        Toivoisin että näihin vastuuasioihin saataisiin silti jokin muu ratkaisu kuin kanteennosto. Tuntuu pahalta, nuoren ihmisen puolesta.


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Sopimus on tehty. Suullinen kylläkin, kun ei jostain syystä ikinä saanut aikaiseksi kirjoittaa kirjallista (olisi tietenkin pitänyt vaatia, ihan kustannustenkin vuoksi).

        Tuo oikeudellinen perusta on kyllä tiedossa. Ja juu, olisi mahdollisuus käyttää sitä.

        Jostain syystä ei haluttaisi lähteä sille linjalle.

        Ehkä eniten harmittaa se, miten sokeasti sitä uskoo ihmiseen. Ja se, että on petetty olo.

        Toivoisin että näihin vastuuasioihin saataisiin silti jokin muu ratkaisu kuin kanteennosto. Tuntuu pahalta, nuoren ihmisen puolesta.

        Etsit vaan semmoisen tekijän joka sinne joutaa ja ilmoitat sitten tälle tyhjän lupailijalle ettei tarvitse tulla, eikö se sillä hoidu? jos alat pakottamaan hoitamaan hommansa voisi kuvitella että työn jälki ei tule olemaan kovin kummoista.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etsit vaan semmoisen tekijän joka sinne joutaa ja ilmoitat sitten tälle tyhjän lupailijalle ettei tarvitse tulla, eikö se sillä hoidu? jos alat pakottamaan hoitamaan hommansa voisi kuvitella että työn jälki ei tule olemaan kovin kummoista.

        -harmiseikirj-

        Juu. Olen samaa mieltä kyllä siitä, että pakottaminen ei onnistu. Jää paha maku suuhun. Se että jos se paha maku jää nyt omaan suuhuhn, ei ole loputon harmi. Kyllä siitä yli pääsee.


    • Anonyymi

      Voi hyvä sentään ohjelmakin onnenarpa missä voi arvailla eläinten nimiä ruudukosta.

      • Olisiko vastuusta jotakin sanottavaa?


    • Anonyymi

      Anna sille pimppiä ja joka päivä sekstailet sen kanssa niin varmasti tekee että näkee sinut ja saa olla kanssasi ja teet sille hyvää ruokaa ja jälkkäreitä ja leivot tai ostat hyvää kahvin/teen kanssa

      • Anonyymi

        Eli yksi ongelma ratkaistu eli onko vielä muita ongelmia


      • Kuulostaisi siltä että työnantaja käyttää hyväkseen asemaansa ja työntekijäänsä.

        Ei kiitos.


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Kuulostaisi siltä että työnantaja käyttää hyväkseen asemaansa ja työntekijäänsä.

        Ei kiitos.

        Eli et maksa palkkaa työntekijälle no ei ihme jos ei hänestä kuulu mitään vai pitäis ilman palkkaa tehdä


    • Anonyymi

      Tuollsainen olisi jo kerrassaan pelottavaa jos joku tyttö piiloutuu oman sängyn ja ja sitten keskellä yötä sieltä hyökkää ja peloittelee

    • Anonyymi

      Mjoo

      Ensinnäkin on todettava, että aina pitää tehdä kaikki itse. Ja jos tämä ei onnistu, on luonnehdittava sitova ja lainvoimainen sopimus, jolla on allekirjoittajat, joita ei ole tuulesta temmattu. Lisäksi sopimukseen on oltava myös määritelty sopimussakko, jonka tulee olla mittava, jottei tällaisia ajallisia lapsuksia kehittyisi.

      Kummallista kyllä, mielestäni sanat eivät merkitse tässä maailmassa mitään ilman vahvaa näyttöä niiden aikeista, tuloksista ja oikeudenmukaisuudesta.

      (naurua)

      • Anonyymi

        Sopimus sitoo, jos se on pätevä (pacta sunt servanda -periaate). Pätemättömiä sopimuksia ei kannata edes laatia.

        Sopimuksen ei aina tarvitse olla kirjallinen. Suullinen tai sähköinen käy, ellei sopimustyyppi edellytä tiettyä muotoa. Kirjallista tai sähköistä on oikeuslaitoksen kuitenkin helpompi tulkita. Tulkinnassa voidaan käyttää apuna paitsi itse sopimusta myös sopijaosapuolten oletettuja tarkoituksia ja tosiasiallista havainnoitua käyttäytymistä.

        Sopimussakko on yleensä mm. urakkasopimuksissa tarpeeton sen vuoksi, että tilaaja on sitoutunut maksamaan urakasta. Kun urakoitsija jättää velvoitteensa täyttämättä, sopimus voidaan purkaa sopimusrikkomuksen nojalla. Tällöin tilaajaltakin poistuu velvollisuus suorittaa vastike. Aloittajan tapauksessa sopimusrikkomus saattaa aiheuttaa vahinkoa, jonka nojalla voi hakea vahingonkorvausta. Näihin ei tarvita erillistä ehtoa sopimussakosta.

        Tietysti sopimuksen ehtoihin voi vielä lisätä ehdon, joka koskee sopimussakkoa. Se on kuitenkin yleisempää kauppasopimuksissa kuin urakkasopimuksissa. Sopimussakon ehtoja saatetaan oikeudessa kohtuullistaa, jos ne ovat kohtuuttomat, joten ihan mitä tahansa ei kannata vaatia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopimus sitoo, jos se on pätevä (pacta sunt servanda -periaate). Pätemättömiä sopimuksia ei kannata edes laatia.

        Sopimuksen ei aina tarvitse olla kirjallinen. Suullinen tai sähköinen käy, ellei sopimustyyppi edellytä tiettyä muotoa. Kirjallista tai sähköistä on oikeuslaitoksen kuitenkin helpompi tulkita. Tulkinnassa voidaan käyttää apuna paitsi itse sopimusta myös sopijaosapuolten oletettuja tarkoituksia ja tosiasiallista havainnoitua käyttäytymistä.

        Sopimussakko on yleensä mm. urakkasopimuksissa tarpeeton sen vuoksi, että tilaaja on sitoutunut maksamaan urakasta. Kun urakoitsija jättää velvoitteensa täyttämättä, sopimus voidaan purkaa sopimusrikkomuksen nojalla. Tällöin tilaajaltakin poistuu velvollisuus suorittaa vastike. Aloittajan tapauksessa sopimusrikkomus saattaa aiheuttaa vahinkoa, jonka nojalla voi hakea vahingonkorvausta. Näihin ei tarvita erillistä ehtoa sopimussakosta.

        Tietysti sopimuksen ehtoihin voi vielä lisätä ehdon, joka koskee sopimussakkoa. Se on kuitenkin yleisempää kauppasopimuksissa kuin urakkasopimuksissa. Sopimussakon ehtoja saatetaan oikeudessa kohtuullistaa, jos ne ovat kohtuuttomat, joten ihan mitä tahansa ei kannata vaatia.

        Aaa!

        Nyt vasta hokasin mikä keissi tämä edes oli. Olen näköjään tehostanut lukuharrastustani, sillä kaivelin hieman faktoja lisää esiin rimpsuista ja römspyistä.

        Tämähän on jokin kattoprojekti, joka laahaa perässä kuin... laahus.

        Mä jo ihmettelin että mistä urakoista täällä oikein höpistään.

        (hirn)


      • Kuten sergeikin sanoi, olet samaa mieltä että kaikki pitäisi tehdä itse. Joo, ollaan monta kertaa jouduttu toteamaan sama asia. Minkä helkkarin takia ihminen ei opi ikinä virheistään?

        On ollut remonttiongelmia ennenkin ja talonmiesongelmia. Joka hiivatin asia pitäisi tehdä itse. Mutta puuttuu rahkeet siihen.

        En enää tiedä pitäisikö joku seuraava urakkalainen pelotella kurat housuihin jo valmiiksi, ettei tule näitä tulkintaongelmia.


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Kuten sergeikin sanoi, olet samaa mieltä että kaikki pitäisi tehdä itse. Joo, ollaan monta kertaa jouduttu toteamaan sama asia. Minkä helkkarin takia ihminen ei opi ikinä virheistään?

        On ollut remonttiongelmia ennenkin ja talonmiesongelmia. Joka hiivatin asia pitäisi tehdä itse. Mutta puuttuu rahkeet siihen.

        En enää tiedä pitäisikö joku seuraava urakkalainen pelotella kurat housuihin jo valmiiksi, ettei tule näitä tulkintaongelmia.

        Mjoo

        Polta sen talo ja vuokraa sille katoton omasi yli markkinahintojen, niin saa tuntea millaista on kusetus.

        Lisäksi saat vibaa elämääsi.

        (hihitystä)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sopimus sitoo, jos se on pätevä (pacta sunt servanda -periaate). Pätemättömiä sopimuksia ei kannata edes laatia.

        Sopimuksen ei aina tarvitse olla kirjallinen. Suullinen tai sähköinen käy, ellei sopimustyyppi edellytä tiettyä muotoa. Kirjallista tai sähköistä on oikeuslaitoksen kuitenkin helpompi tulkita. Tulkinnassa voidaan käyttää apuna paitsi itse sopimusta myös sopijaosapuolten oletettuja tarkoituksia ja tosiasiallista havainnoitua käyttäytymistä.

        Sopimussakko on yleensä mm. urakkasopimuksissa tarpeeton sen vuoksi, että tilaaja on sitoutunut maksamaan urakasta. Kun urakoitsija jättää velvoitteensa täyttämättä, sopimus voidaan purkaa sopimusrikkomuksen nojalla. Tällöin tilaajaltakin poistuu velvollisuus suorittaa vastike. Aloittajan tapauksessa sopimusrikkomus saattaa aiheuttaa vahinkoa, jonka nojalla voi hakea vahingonkorvausta. Näihin ei tarvita erillistä ehtoa sopimussakosta.

        Tietysti sopimuksen ehtoihin voi vielä lisätä ehdon, joka koskee sopimussakkoa. Se on kuitenkin yleisempää kauppasopimuksissa kuin urakkasopimuksissa. Sopimussakon ehtoja saatetaan oikeudessa kohtuullistaa, jos ne ovat kohtuuttomat, joten ihan mitä tahansa ei kannata vaatia.

        Se olit varmaan sinä, jolle vastasin jo ylempänä?

        Jämpti olisi tietysti se sana, jota tässä haetaan. Tiedän että tuo toimisi (oikeudellinen prosessi), mutta se että suhteet joihinkin ihmisiin kärsisivät.

        Haluaisin vain, että ottaisi vastuun siitä, mitä on luvannut tehdä. Mistä näitä kusettajia aina riittää? Vai mahdollistammeko vain sellaisten syntymisen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aaa!

        Nyt vasta hokasin mikä keissi tämä edes oli. Olen näköjään tehostanut lukuharrastustani, sillä kaivelin hieman faktoja lisää esiin rimpsuista ja römspyistä.

        Tämähän on jokin kattoprojekti, joka laahaa perässä kuin... laahus.

        Mä jo ihmettelin että mistä urakoista täällä oikein höpistään.

        (hirn)

        Laahus? Naulan kantaan!

        (kikatusta)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mjoo

        Polta sen talo ja vuokraa sille katoton omasi yli markkinahintojen, niin saa tuntea millaista on kusetus.

        Lisäksi saat vibaa elämääsi.

        (hihitystä)

        Tämä olikin oikein mainio idea :-D

        (mä taidan postata tän ketjun sitten sille kun se on valmiiksi pureskeltu keissi)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aaa!

        Nyt vasta hokasin mikä keissi tämä edes oli. Olen näköjään tehostanut lukuharrastustani, sillä kaivelin hieman faktoja lisää esiin rimpsuista ja römspyistä.

        Tämähän on jokin kattoprojekti, joka laahaa perässä kuin... laahus.

        Mä jo ihmettelin että mistä urakoista täällä oikein höpistään.

        (hirn)

        Juu. Ja sen voin lisätä vielä henkilökohtaisesta elämästäni oppineena, että urakkasopimuksen tekopäivä kannattaa merkitä muistiin. Sitä tarvitaan, kun hakee kotitalousvähennystä verottajalta.

        Verottaja sitten vertaa urakkasopimuksen tekopäivää ja urakasta aiheutuneen/aiheutuneiden laskun/laskujen kirjauspäivää/-päiviä ja arvioi, onko remontin kuluja jaettu veronkiertämistarkoituksessa eri verovuosille.

        Verosuunnittelu on kuitenkin sallittua. Jos urakka on sovittu syksyllä ja aloitettu syksyllä mutta laskut jakaantuvat vuodenvaihteen molemmin puolin, eri verovuosille, voihan olla, että kyseessä on verosuunnittelu eikä veron kiertämistarkoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Ja sen voin lisätä vielä henkilökohtaisesta elämästäni oppineena, että urakkasopimuksen tekopäivä kannattaa merkitä muistiin. Sitä tarvitaan, kun hakee kotitalousvähennystä verottajalta.

        Verottaja sitten vertaa urakkasopimuksen tekopäivää ja urakasta aiheutuneen/aiheutuneiden laskun/laskujen kirjauspäivää/-päiviä ja arvioi, onko remontin kuluja jaettu veronkiertämistarkoituksessa eri verovuosille.

        Verosuunnittelu on kuitenkin sallittua. Jos urakka on sovittu syksyllä ja aloitettu syksyllä mutta laskut jakaantuvat vuodenvaihteen molemmin puolin, eri verovuosille, voihan olla, että kyseessä on verosuunnittelu eikä veron kiertämistarkoitus.

        Tärkeä lisäys: jotta kotitalousvähennyksen voi saada, urakoitsijan yrityksen täytyy kuulua ennakkoperintärekisteriin.

        Tilaajan vastuulla on selvittää asia.

        elisaketulle sanoisin: vaihda urakoitsijaa ja kääri kotitalousvähennykset. Jotenkin jaksan epäillä, ettei nykyinen "urakoitsijakandidaattisi" pysy ennakkoperintärekisterissä. Voin olla väärässäkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Ja sen voin lisätä vielä henkilökohtaisesta elämästäni oppineena, että urakkasopimuksen tekopäivä kannattaa merkitä muistiin. Sitä tarvitaan, kun hakee kotitalousvähennystä verottajalta.

        Verottaja sitten vertaa urakkasopimuksen tekopäivää ja urakasta aiheutuneen/aiheutuneiden laskun/laskujen kirjauspäivää/-päiviä ja arvioi, onko remontin kuluja jaettu veronkiertämistarkoituksessa eri verovuosille.

        Verosuunnittelu on kuitenkin sallittua. Jos urakka on sovittu syksyllä ja aloitettu syksyllä mutta laskut jakaantuvat vuodenvaihteen molemmin puolin, eri verovuosille, voihan olla, että kyseessä on verosuunnittelu eikä veron kiertämistarkoitus.

        Hyvä huomio tämäkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeä lisäys: jotta kotitalousvähennyksen voi saada, urakoitsijan yrityksen täytyy kuulua ennakkoperintärekisteriin.

        Tilaajan vastuulla on selvittää asia.

        elisaketulle sanoisin: vaihda urakoitsijaa ja kääri kotitalousvähennykset. Jotenkin jaksan epäillä, ettei nykyinen "urakoitsijakandidaattisi" pysy ennakkoperintärekisterissä. Voin olla väärässäkin.

        Hmm, en tiedä. Tekee kuitenkin aika isoa työmaata etelä-suomessa eri kunnille.

        Mutta jotain vilunkia mä tässä haistan. Tämä ei ollut mun urakkani, mutta osallinen olen epäsuorasti. Jälkikäteen on vain todella tyhmä olo. Oikea tollojen tollo.

        Ihme ettei kaveria näytä häiritsevän edes se, että tekee selkeästi huonoa mainosta itselleen.


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Hmm, en tiedä. Tekee kuitenkin aika isoa työmaata etelä-suomessa eri kunnille.

        Mutta jotain vilunkia mä tässä haistan. Tämä ei ollut mun urakkani, mutta osallinen olen epäsuorasti. Jälkikäteen on vain todella tyhmä olo. Oikea tollojen tollo.

        Ihme ettei kaveria näytä häiritsevän edes se, että tekee selkeästi huonoa mainosta itselleen.

        "Hmm, en tiedä. Tekee kuitenkin aika isoa työmaata etelä-suomessa eri kunnille."

        Onko ainoa työntekijä? Silloin on helppoa luvata enemmän kuin pystyy tekemään, ja yrityksen maine kärsii. Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on hallinnollisesti iso asia, joten kynnys on suuri.

        Osa kiireisistä yrityksistä valitsee asiakkaansa sen mukaan, miten tuottoisa urakka on. Siinä kohtaa kun huomaa, ettei ehdi tehdä "pikku-urakoita", pitäisi ymmärtää kieltäytyä niistä.

        Ellet saa yhteyttä henkilöön, älä sovi enää mitään hänen kanssaan. Jos jokin urakassa menee pieleen, olet saman ongelman edessä. Vastuullinen urakoitsija vähintään vastaa puhelimeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Hmm, en tiedä. Tekee kuitenkin aika isoa työmaata etelä-suomessa eri kunnille."

        Onko ainoa työntekijä? Silloin on helppoa luvata enemmän kuin pystyy tekemään, ja yrityksen maine kärsii. Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on hallinnollisesti iso asia, joten kynnys on suuri.

        Osa kiireisistä yrityksistä valitsee asiakkaansa sen mukaan, miten tuottoisa urakka on. Siinä kohtaa kun huomaa, ettei ehdi tehdä "pikku-urakoita", pitäisi ymmärtää kieltäytyä niistä.

        Ellet saa yhteyttä henkilöön, älä sovi enää mitään hänen kanssaan. Jos jokin urakassa menee pieleen, olet saman ongelman edessä. Vastuullinen urakoitsija vähintään vastaa puhelimeen.

        Joo, isoja hommia hänellä. On työntekijöitäkin, mutta kiireinen ollut. Vähän samaa pohdittu, että joku tälläinen dilemma hänellä. Isommat urakat vetää rahallisesti paremmin ja ovat tärkeitä uusien sopimusten kannalta. Meidän pikku keissi menee takavasemmalle.

        Vastuullinen urakoitsija. Niinpä niin. Piti tulla eilenkin, joo olen kohta siellä, ei näkynyt koko tyypppiä. Eikä vastaa viesteihin. Prkl.


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Joo, isoja hommia hänellä. On työntekijöitäkin, mutta kiireinen ollut. Vähän samaa pohdittu, että joku tälläinen dilemma hänellä. Isommat urakat vetää rahallisesti paremmin ja ovat tärkeitä uusien sopimusten kannalta. Meidän pikku keissi menee takavasemmalle.

        Vastuullinen urakoitsija. Niinpä niin. Piti tulla eilenkin, joo olen kohta siellä, ei näkynyt koko tyypppiä. Eikä vastaa viesteihin. Prkl.

        Joo, selvä keissi. Urakka eri ihmiselle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, selvä keissi. Urakka eri ihmiselle.

        Jeps.


    • Anonyymi

      Näinhän se usein menee. Nyt vain perikunta koolle ja
      miettimään miten asia hoidetaan.

      • Tuota pohdittu myös. Ongelmahan että me olemme vastuusta tästä koko sopasta.

        Tiedän kyllä että moni lienee sitten sillä kannalla, että sopimus puretaan. Meidän ongelmaksi jää vaan se suojaus ja estää lisäongelmat ennen tulevaa kesää. Jokuhan tässä takkiin ottaa.


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Tuota pohdittu myös. Ongelmahan että me olemme vastuusta tästä koko sopasta.

        Tiedän kyllä että moni lienee sitten sillä kannalla, että sopimus puretaan. Meidän ongelmaksi jää vaan se suojaus ja estää lisäongelmat ennen tulevaa kesää. Jokuhan tässä takkiin ottaa.

        Huonoja muistoja

        No meillä kävi niin että saunarakennus (iso ja pitkä) oli yhden talven pressujen alla ilman kattoa.

        No katsos kun tuolla hieman tuulee ja myrskyää syksyisin ja talvisin, niin pressusta ei ollut kuin postimerkin kokoinen biitti jäljellä keväällä.

        Että tällaista.
        '
        (hirn)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huonoja muistoja

        No meillä kävi niin että saunarakennus (iso ja pitkä) oli yhden talven pressujen alla ilman kattoa.

        No katsos kun tuolla hieman tuulee ja myrskyää syksyisin ja talvisin, niin pressusta ei ollut kuin postimerkin kokoinen biitti jäljellä keväällä.

        Että tällaista.
        '
        (hirn)

        Auts :(

        Sama homma tuulen ja myrskyn kanssa. Päreet vielä on mutta ei taida ihan auttaa jos lunta tupsahtaa.


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Auts :(

        Sama homma tuulen ja myrskyn kanssa. Päreet vielä on mutta ei taida ihan auttaa jos lunta tupsahtaa.

        Mjoo

        No jos sulla on päreet katolla niin putiikki on varmaan sitten hirttä. Hirret kyllä kestää yhden talven taivasalla.

        Vähän lumilapiota ensin ja fööniä perään, niin johan alkaa linnut livertää puissa.

        (hihitystä)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mjoo

        No jos sulla on päreet katolla niin putiikki on varmaan sitten hirttä. Hirret kyllä kestää yhden talven taivasalla.

        Vähän lumilapiota ensin ja fööniä perään, niin johan alkaa linnut livertää puissa.

        (hihitystä)

        Homehtuu koko torppa, suatana sentään. Fööniä :-D

        Kyseessä on tosiaan vanha rakennnus.


    • Välillä jotkut ei ole lieroja kelmejä, vaan ne on yksinkertaisesti vaan saamattomia nahjuksia, jotka huijaavat lähinnä itseään, kun sanovat hoitavansa jonkun homman.

      Miten sen saa hoidettua? Hoitaa itse ja jatkossakin luottaa johonkin muuhun kuin siihen sankariin...ja jos on joku yhteisomistusjuttu, niin ei kun lihoiks tai ostaa nahjuksen pois vapaamatkustajuudesta. :oD

      • Joo kokemusta noista nahjuksistakin. Tämä vaan vaikutti hitoksen aikaansaavalta kaverilta. Siksihän me diili tehtiinkin.

        Mutta. Kun ei ole tehnyt lupaamiansa asioita. Ja nyt tää palikka on siinä kunnossa, että ollaan kusessa tod, jos ei ite tehdä sitä, mikä hänen piti tehdä. Musta ei vain ole katolle. Ja tuo kipsikinttu vissiin vinksahtaa vielä alas sieltä... halleluja. Mutta kun ei tähän hätään saada oikein apua muualtakaan. Eikä massia palkata omasta pussista uutta tilalle. Perikunnan kun piti hoitaa asia sitten aikanaan.

        Itse en tykkää yhteisomistajuudesta oikein yhtään. Mutta tämä nyt on sellainen tilanne ettei muuta voi.


      • elisakettu kirjoitti:

        Joo kokemusta noista nahjuksistakin. Tämä vaan vaikutti hitoksen aikaansaavalta kaverilta. Siksihän me diili tehtiinkin.

        Mutta. Kun ei ole tehnyt lupaamiansa asioita. Ja nyt tää palikka on siinä kunnossa, että ollaan kusessa tod, jos ei ite tehdä sitä, mikä hänen piti tehdä. Musta ei vain ole katolle. Ja tuo kipsikinttu vissiin vinksahtaa vielä alas sieltä... halleluja. Mutta kun ei tähän hätään saada oikein apua muualtakaan. Eikä massia palkata omasta pussista uutta tilalle. Perikunnan kun piti hoitaa asia sitten aikanaan.

        Itse en tykkää yhteisomistajuudesta oikein yhtään. Mutta tämä nyt on sellainen tilanne ettei muuta voi.

        No kuullostaa juurikin sellaiselta, mistä puhun....touhottaa kyllä vaikka mitä, mutta lupailee liikoja. :o/

        Joku väliaikaisratkaisu keksittävä. Talveks jotkut lainapeitteet katolle ja siihen joku urheiluseura ne sinne virittämään urakkahintaan.

        Noihin perikuntahommiin pitäis aina vetää viiva johonkin kohti...ei kannata pitkään pitää, varsinkin jos alkaa olla iäkkäämpää porukkaa jo... :o/


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Joo kokemusta noista nahjuksistakin. Tämä vaan vaikutti hitoksen aikaansaavalta kaverilta. Siksihän me diili tehtiinkin.

        Mutta. Kun ei ole tehnyt lupaamiansa asioita. Ja nyt tää palikka on siinä kunnossa, että ollaan kusessa tod, jos ei ite tehdä sitä, mikä hänen piti tehdä. Musta ei vain ole katolle. Ja tuo kipsikinttu vissiin vinksahtaa vielä alas sieltä... halleluja. Mutta kun ei tähän hätään saada oikein apua muualtakaan. Eikä massia palkata omasta pussista uutta tilalle. Perikunnan kun piti hoitaa asia sitten aikanaan.

        Itse en tykkää yhteisomistajuudesta oikein yhtään. Mutta tämä nyt on sellainen tilanne ettei muuta voi.

        Et saa kotitalousvähennystä, ellet teetä kuolinpesän remonttia omasta pussistasi ja ellet asu rakennuksessa tai käytä vapaa-ajan rakennusta.

        Selvitä nyt ensin ne verovähennysasiat ja mieti järkevä remontin rahoitus sen mukaan.


      • interlocutrice kirjoitti:

        No kuullostaa juurikin sellaiselta, mistä puhun....touhottaa kyllä vaikka mitä, mutta lupailee liikoja. :o/

        Joku väliaikaisratkaisu keksittävä. Talveks jotkut lainapeitteet katolle ja siihen joku urheiluseura ne sinne virittämään urakkahintaan.

        Noihin perikuntahommiin pitäis aina vetää viiva johonkin kohti...ei kannata pitkään pitää, varsinkin jos alkaa olla iäkkäämpää porukkaa jo... :o/

        Lupaileekin liikoja. "Joo, se on mun homma" Hoituu" jne Mutta kun ei tapahdu.

        Ei raahita luopua paikasta. Hommaa on liikaakin (kahdelle, kukaan muu ei perusta koko paikasta), mutta jokin oma tunnelma siellä on. Katsellaan, ajan saatossa, mitä tapahtuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et saa kotitalousvähennystä, ellet teetä kuolinpesän remonttia omasta pussistasi ja ellet asu rakennuksessa tai käytä vapaa-ajan rakennusta.

        Selvitä nyt ensin ne verovähennysasiat ja mieti järkevä remontin rahoitus sen mukaan.

        Vapaa-ajan asuntona ja vähennykset olisi ollut mahdollisuus netota jos maksaja olisi vain yksi. Sovittiin sitten että menee kahteen pekkaan , mutta maksu myöhemmin (työntekijä ei pitänyt rahalla kiirettä). Tai no, vähennysoikeus silti jäisi kahdellekin.

        Isäntä sanoi hoitavansa rahoituksen ja hommaa sen urakoitsijankin muualta.


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Lupaileekin liikoja. "Joo, se on mun homma" Hoituu" jne Mutta kun ei tapahdu.

        Ei raahita luopua paikasta. Hommaa on liikaakin (kahdelle, kukaan muu ei perusta koko paikasta), mutta jokin oma tunnelma siellä on. Katsellaan, ajan saatossa, mitä tapahtuu.

        "Raahita"

        Mä kun olen tällainen kielestä kiinnostunut pössö ja uupelo, niin tämä kyseinen mainitsemasi sana kiinnitti huomioni vieden sen pois katoltasi.

        Jaa että mistähän mahtaa tuollainen tulla?

        (hirn)


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Raahita"

        Mä kun olen tällainen kielestä kiinnostunut pössö ja uupelo, niin tämä kyseinen mainitsemasi sana kiinnitti huomioni vieden sen pois katoltasi.

        Jaa että mistähän mahtaa tuollainen tulla?

        (hirn)

        Hei kaveri, katto on tässä nyt pääosissa.

        (kyllä sinä sen sanan varsin hyvin tiedät ;))


      • elisakettu kirjoitti:

        Lupaileekin liikoja. "Joo, se on mun homma" Hoituu" jne Mutta kun ei tapahdu.

        Ei raahita luopua paikasta. Hommaa on liikaakin (kahdelle, kukaan muu ei perusta koko paikasta), mutta jokin oma tunnelma siellä on. Katsellaan, ajan saatossa, mitä tapahtuu.

        No sit vaan kahvipöydän ympärille kaikki ja hoidatte sen itselle, puoliilmaiseksi ja sitä rataa....


      • interlocutrice kirjoitti:

        No sit vaan kahvipöydän ympärille kaikki ja hoidatte sen itselle, puoliilmaiseksi ja sitä rataa....

        Puoliso ei suostu. Vielä. Ja minä en osta enää mitään.

        Meillon omat omaisuutemme, menot ja tulomme.


      • elisakettu kirjoitti:

        Puoliso ei suostu. Vielä. Ja minä en osta enää mitään.

        Meillon omat omaisuutemme, menot ja tulomme.

        Juu...

        No kuuluukos se "hoitaja" siihen perikuntaan?

        Noissa hommissa kun ne hoitajat ei oikein itse kostu mitään, varsinkaan jos ei kympillä nappaa, niin jää hoitamatta...
        Vaikka onhan noi kivoja mestoja, mutta usein kellään ei riitä aika, raha ja kiinnostus lppulta hoitaa, niin kannattais vaan luopua, kun niistä vielä jotain saa... :o/


      • interlocutrice kirjoitti:

        Juu...

        No kuuluukos se "hoitaja" siihen perikuntaan?

        Noissa hommissa kun ne hoitajat ei oikein itse kostu mitään, varsinkaan jos ei kympillä nappaa, niin jää hoitamatta...
        Vaikka onhan noi kivoja mestoja, mutta usein kellään ei riitä aika, raha ja kiinnostus lppulta hoitaa, niin kannattais vaan luopua, kun niistä vielä jotain saa... :o/

        Työntekijä, ei hoitaja. Ulkopuolinen siis.

        Tässä on ääneen lausumaton tosiasia se, että me huolehdimme tuosta paikasta. Koska muuten se olisi myyty ajat sitten. Itte ollaan siis näin halunneet. Vaikka olet oikeassa siitä ajasta, rahasta ja vaivasta. Kiinnostus on vielä kuitenkin jäljellä. Itse ainakin nautin eri maisemista ja paikoista.

        Ostohomma olisi mahdollinen, ehkä. Mutta sitä ei juuri nyt kannata panostaa siihen.


      • elisakettu kirjoitti:

        Työntekijä, ei hoitaja. Ulkopuolinen siis.

        Tässä on ääneen lausumaton tosiasia se, että me huolehdimme tuosta paikasta. Koska muuten se olisi myyty ajat sitten. Itte ollaan siis näin halunneet. Vaikka olet oikeassa siitä ajasta, rahasta ja vaivasta. Kiinnostus on vielä kuitenkin jäljellä. Itse ainakin nautin eri maisemista ja paikoista.

        Ostohomma olisi mahdollinen, ehkä. Mutta sitä ei juuri nyt kannata panostaa siihen.

        Eli kyse oli katosta ja talvi tulossa, eikä kerkee enää hoitaa ketään muuta siihen tähän hätiin tekee kattoa talveks?
        Silloin joku hätäratkaisu talveks ja talvi on aikaa hommata uusi tekijä. ?? Eikö?

        Tavallaan taas menee aikaa, mutta mitäpä suotta sätkimään? Ehkä se tekijä hoitais sinne vaikka pressut?


      • interlocutrice kirjoitti:

        Eli kyse oli katosta ja talvi tulossa, eikä kerkee enää hoitaa ketään muuta siihen tähän hätiin tekee kattoa talveks?
        Silloin joku hätäratkaisu talveks ja talvi on aikaa hommata uusi tekijä. ?? Eikö?

        Tavallaan taas menee aikaa, mutta mitäpä suotta sätkimään? Ehkä se tekijä hoitais sinne vaikka pressut?

        Jännä juttu. Hoitaiskin. Ollaan ahdisteltu niistä pressuistakin monta päivää, mutta ei mitään vastausta.

        Juu, se hätäratkaisu on nyt tehtävä. Se pitävyys toki hirvittää (kts Funeaun kommentti) mutta muuhun ei ole aikaa. Kun jonkun pitäisi olla myös paikalla, jos ja kun uusi ihminen alkaa tekemään työt. Eli kipsikinttu rämpii katolle pressuja ja tukipuita ruuvaamaan, jos ei huomenna siitä veijarista mitään kuulu.

        Kyllä elämä on ihanata.


      • elisakettu kirjoitti:

        Jännä juttu. Hoitaiskin. Ollaan ahdisteltu niistä pressuistakin monta päivää, mutta ei mitään vastausta.

        Juu, se hätäratkaisu on nyt tehtävä. Se pitävyys toki hirvittää (kts Funeaun kommentti) mutta muuhun ei ole aikaa. Kun jonkun pitäisi olla myös paikalla, jos ja kun uusi ihminen alkaa tekemään työt. Eli kipsikinttu rämpii katolle pressuja ja tukipuita ruuvaamaan, jos ei huomenna siitä veijarista mitään kuulu.

        Kyllä elämä on ihanata.

        Pressu on pressu, ei mikään kevytpeite. Kevytpeitteillä ei kattoa suojata kuin päiväksi tai viikoksi.
        Kannattaa kysellä josko jostain löytyis kunnon kamaa....ja sit kunnolla vaan kiinni ne, niin kestää kyllä...

        Jotain vuokrakäytöstä poistettuja saa jostain, tai raksaliikkeiltä voi saada jotain myös...


      • interlocutrice kirjoitti:

        Pressu on pressu, ei mikään kevytpeite. Kevytpeitteillä ei kattoa suojata kuin päiväksi tai viikoksi.
        Kannattaa kysellä josko jostain löytyis kunnon kamaa....ja sit kunnolla vaan kiinni ne, niin kestää kyllä...

        Jotain vuokrakäytöstä poistettuja saa jostain, tai raksaliikkeiltä voi saada jotain myös...

        Pressut tietysti.

        Musta tässä ketjussa on tullut hyviä vinkkejä muihinkin tarkoituksiin. Kyllä palsta tietää :)


      • elisakettu kirjoitti:

        Pressut tietysti.

        Musta tässä ketjussa on tullut hyviä vinkkejä muihinkin tarkoituksiin. Kyllä palsta tietää :)

        Noista erikoisvahvoista pressuista tuli vielä mieleen, että ovat muuten hinnoissaan. En minä sitä ihmettele onhan kangas mikä tahansa arvoistansa, mutta monelle voi tulla yllätyksenä.


      • elisakettu kirjoitti:

        Noista erikoisvahvoista pressuista tuli vielä mieleen, että ovat muuten hinnoissaan. En minä sitä ihmettele onhan kangas mikä tahansa arvoistansa, mutta monelle voi tulla yllätyksenä.

        Joo, ei ne ilmaisia ole.... :o)


    • Remonttimiehistä on muistaakseni tehty ihan tosiTV-sarja, missä kauhisteltiin niiden saamattomuutta tai aikaansaannoksia.
      Sillä alalla on monenlaista yrittäjää ja jos hyvän miehen löytää, kannattaa pitää hänen puhelinnumeronsa tallessa.

      Meillä remppamies hoiti asiat vinksinvonksin, mutta lupasi laittaa ne kuntoon seuraavana päivänä. Koska hän teki töitä tuntipalkalla, lopetin sopimuksen ja hoidin itse viimeistelyn.

      • Mua aina mietittänyt kirvesmiesten ammattiylpeys. Tietysti kaiki remonttimiehet ja -naiset ei ole puuseppiä eikä kirvesmiehiä, mutta ne hyvät jotka olen tuntenut ovat ylpeitä osaamisestaan ja tarkkoja maineestaan.

        Sitten hirvittää kun tulee näitä tuulentuomia. Mulla itselläni kun tehtiin saunaremonttia, niin sun olisi pitänyt nähdä se savuhormin reikä, kun ne eivät meinanneet saada sitä millään pellinpalasella peittoon. Mietin että miten voi olla yksinkertaista sakkia... ja yksi yritti mennä vintille ikkunaluukun kautta, kun ei ollut hoksannut etsiä portaita ;-D


    • Anonyymi

      Kun henkilö ei ole sitä puoleen vuoteen hoitanut, voi vain todeta, että se on jäänyt hoitamatta. Tuollaisessa menee luottamus. Itse en siitä syystä enää edes huolisi tekemään lupaamaansa hommaa, vaan etsisin toisen.

      • Kiitos, napakkaa tekstiä.

        Luulen että meilläkin on ongelmana aivan liiallinen kiltteys ja pitkämielisyys. Ei sillä aina kasvateta kunnon aikuisia.


      • elisakettu kirjoitti:

        Kiitos, napakkaa tekstiä.

        Luulen että meilläkin on ongelmana aivan liiallinen kiltteys ja pitkämielisyys. Ei sillä aina kasvateta kunnon aikuisia.

        Helposti höynäytettävät unohtui listalta :-D


    • Anonyymi

      Miksi konstasapeli konstailee ja tekee rikoksia ihmiskuntaa vastaan yleisesti=

      • Ei mahda olla kovinkaan yleinen ilmiö.


    • Anonyymi

      Miksi poliisimiesa on tai nainen on rikollinen, olisi helppoa laitaqa poliisai omiin vankloihin eikolliawr airrwn kun vankilatkin omastaq takaa

      • Poliiseilla on vain putkat, ei vankiloita. Ja oikeus tuomitsee rikollisen vankilaan, jos lain edellytykset täyttyvät.

        Itse arvostan poliiseja.


    • Anonyymi

      Nenäpäivän mummit rli muudikoy ja muumiot.

    • No jos remonteista puhutaan niin useammalta tarjous. Tarjoukseen myös aikataulu ja sen lisäksi maininta sakoista mikäli työ viivästyy. Siitä näkee onko aikeissa hoitaa asiansa.
      Toinen asia on että en palkkaa ihmistä jota kukaan ystävä ei tiedä/tunne tai kuka ei uskalla kertoa missä on edelliset työkohteet olleet joista voisi kysellä suosituksia.

      Nyt joko pressuista väliaikainen ratkaisu tai jos on tarkoitus myöhemmin tehdä koko kattoremontti niin pyydä tarjous firmoilta jotka lupaavat päivässä tehtävän sateelta suojaksi. Tälle firmalle sitten optio siitä suuremmasta kattorempasta.

      • Asiaa puhut.

        Tämä oikeastaan lähti siitä, että kyseinen henkilö havaitsi ongelmaan ja teki itse tarjouksen urakasta. Oli nimittäin tarkoitus tehdä se itse, mutta aiemmin nuo sairastumissessiot esti aikeet. Eikä onnistu nytkään.

        Itsekin olen sen virheen tehnyt aiemmin, etten pyytänyt tarpeeksi tarjouksia eri firmoilta. Se lähti kytkynä, kun serkku uusi lämmityspaneelin ja teki sitten diilin osuusfirmaansa. Jos siinä joku petti, niin se oli aikataulu. Luotin liikaa siihen että luotettavalta isohkolta firmalta hoidetaan kyllä homma.

        Mutta tässä keississä tehdään nyt se väliaikaisratkaisu ja uudet neuvottelut uusien henkilöiden kanssa. Oppirahat jne.....

        Ymmärrän että jokaiselle voi sattua erehdyksiä ja tekevät tyhmiä ratkaisuja. Jossain vaiheessa oli nimittäin puhetta siitäkin, että kuulosti liian hyvälle ollakseen totta. Niinhän se sitten olikin. Siksi aloitus.


    • Anonyymi

      Ohitan kelmit ja teen itse tai ostan muualta.
      Ongelmaa ei ole, jollet tyhmyyksissäsi ole mennyt maksamaan jotain etukäteen.

      -keinovaginamies-

      • Olipa viisas neuvo. Joskus on vain turvauduttuva muihinkin.

        Juu, eipä olla maksettu.


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Olipa viisas neuvo. Joskus on vain turvauduttuva muihinkin.

        Juu, eipä olla maksettu.

        Hyvä.

        K.I.S.S.

        -keinovaginamies-


    • Anonyymi

      Mikä olisi oikein suosikki näyttelijä tv-sarjoistakin

    • Anonyymi

      Onnrnstps js rläinyrn nimry oli hsddu js ksunid kyllä juonysjs yuodds.

      Arvaa eläinten nimiä.

    • Anonyymi

      Heh heh… pistäpä kuule tupakiks.

    • Ei sovi lierojen kelmien kanssa.
      Siten asiat toimii.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe