jos sillä ei aja?
Taloyhtiön asukas roikottaa autoa lämmitysjohdossa syksystä kesään vaikka ei koskaan aja sillä.
Onko ennakkopäätöksiä?
Kannattaako autoa lämmittää,
86
2111
Vastaukset
- Anonyymi
Vähän vaikea kommentoida kun ei tiedä as.oy:nne mahdollisia autopaikkasääntöjä tai vuoraperiaatteita, -sopimusta vai kuuluvatko autopaikat mahdollisesti yhtiöjärjestyksen mukaan huoneiston hallintaan?
Mutta jos ajatellaan, että autopaikat omistaa yhtiö ja asukas on vuokrannut paikan ja lämmityspistokkeen sekä maksaa niistä määrätyt maksut, niin aika huonoa on mennä mistään huomauttelemaan. Tosi, auton kannaltahan tuollainen turha lämmittäminen ei ole hyväksi.- Anonyymi
Luulen, että auto on saatu lahjaksi ja ajokorttiakaan tuskin on. Niinpä sillä ei oikein voine ajaakaan ainakaan 'ihmisten ilmoilla'.
Monenlaista sääntöä on eli että ei esim. saa johtoa roikottaa ilman kiinnitystä, mutta ei varmaan ole vielä keksitty että lämmitetään autoa vaikka sillä ei ajettaisi.
Tuo ei ole suomalainen tapa joten siitä ei ole keksitty laatia sääntöäkään.
Lämmitys pelaa 2h kerrallaan ja 2xvrk. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulen, että auto on saatu lahjaksi ja ajokorttiakaan tuskin on. Niinpä sillä ei oikein voine ajaakaan ainakaan 'ihmisten ilmoilla'.
Monenlaista sääntöä on eli että ei esim. saa johtoa roikottaa ilman kiinnitystä, mutta ei varmaan ole vielä keksitty että lämmitetään autoa vaikka sillä ei ajettaisi.
Tuo ei ole suomalainen tapa joten siitä ei ole keksitty laatia sääntöäkään.
Lämmitys pelaa 2h kerrallaan ja 2xvrk.On paljon vanhoja taloyhtiöitä joiden autonlämmitystolpissa ei ole kelloja. Virta on kokokentällä päällä samaan aikaan ja se on pitkä koska autoa käytetään hyvin eri aikoihin. Vaikkapa postinkantaja lähtee töihin 'melko' aikaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On paljon vanhoja taloyhtiöitä joiden autonlämmitystolpissa ei ole kelloja. Virta on kokokentällä päällä samaan aikaan ja se on pitkä koska autoa käytetään hyvin eri aikoihin. Vaikkapa postinkantaja lähtee töihin 'melko' aikaisin.
Ajastin voisi olla myös moottoritilassa, kännykällä ohjattavakin on.
- Anonyymi
Minulla on kahden tunnin lämmitysaika/vuorokausi. Talvella on hyvä lämmittää autoa, niin se ei kostu, ruostu ja homehdu. Oletko varma, ettei aja koskaan. Ehkä hän sairastelee tms. Ei täällä aja kohta muutkaan, jos valtiovalta ei saa bansan hintaa kuriin. Keskittyisit olennaisempiin asioihin.
- Anonyymi
No turha sähkönkulutus onkin epäolennaista.
- Anonyymi
Jotkut omakotiasukit valittavat sähkön kalleudesta.
No. Sähkön hinnalla ei ole merkitystä kun ei siitä joudu maksamaan itse... - Anonyymi
Ei se auto sillä kuivana ja kunnossa pysy. Todella tyhmää paahtaa ja pilata auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut omakotiasukit valittavat sähkön kalleudesta.
No. Sähkön hinnalla ei ole merkitystä kun ei siitä joudu maksamaan itse...Kyllä sen sähkön maksamiseen osallistuu tavalla tai toisella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sen sähkön maksamiseen osallistuu tavalla tai toisella.
Nämä eivät maksa jotka kiintiönä Suomeen tulevat...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä eivät maksa jotka kiintiönä Suomeen tulevat...
Miksi maksaisivatkaan kun kaikki tulee kuin manulle illallinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se auto sillä kuivana ja kunnossa pysy. Todella tyhmää paahtaa ja pilata auto.
Tottakai sisätilan lämmitin pitää auton kuivana. Ei kai kukaan niin nuuka ole, että lämmittää vain moottorin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai sisätilan lämmitin pitää auton kuivana. Ei kai kukaan niin nuuka ole, että lämmittää vain moottorin.
Köyhä voi olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No turha sähkönkulutus onkin epäolennaista.
Eihän tuossa ole kysymys turhasta sähkönkulutuksesta, Päinvastoin.
- Anonyymi
Sori, bensan hinta kuriin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No turha sähkönkulutus onkin epäolennaista.
jos sähköautolla ajetut kilometrit ovat päästöttömiä, niin kai on sähköllä lämmitetyn auton seisoskelutkin.
- Anonyymi
Siitä ei tarvita ennakkopäätöstä, että saako lämmittää autoaan jos maksaa tolppapaikasta. Jos maksaa, tai jos se sisältyy muutenkin vastikkeeseen tai vuokraan tai vastaavaan, niin siinähän roikottaa piuhan päässä vaikka 24/7.
Auton kannalta tuolla lämmittämisellä on tuskin mitään väliä, ei vaikuttane todellisuudessa auton elinkaaren suuntaan eikä toiseen.- Anonyymi
Toisille on luettu lakia ettei saa edes pitää autoa pihassa jos sillä ei aja. Eli piha ei ole varasto.
Toisille taas lakia ei lueta... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisille on luettu lakia ettei saa edes pitää autoa pihassa jos sillä ei aja. Eli piha ei ole varasto.
Toisille taas lakia ei lueta...Tietysti omalla maksullisella paikalla saa pitää vaikka ei ajaisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti omalla maksullisella paikalla saa pitää vaikka ei ajaisi.
Jos se paikka on oma, niin siiä saa olla vaikka kylpytynnyri.
Jos parkkipaikka on taloyhtiön ja parkkipaikkoja on vähemmän kuin huoneistoja, niin monessa taloyhtiössä on vanhuksilta otettu parkkiruutu pois sen takia, kun sitä käyttää lapsenlapset kaksi kertaa vuodessa ja vaikka vanhus maksaa siitä 4€/kk.
Tai jos helmikuussa autossa on kesärenkaat alla, niin tulee siirtokehotus.
Eräs rähinä oli, kun taloyhtiö ilmoitti osakkeenomistajalle, että taloyhtiön omistama parkkipaikka ei auton säilytyspaikka.
Ko. osakas asui ulkomailla yli puolet vuodesta ja säilytti autoaan vuokraamallaan parkkipaikalla.
Taloyhtiössä muutettiin parkkisääntöjä ja osakas joutui siirtämään autonsa ja päätyi jonottamaan parkkiruutua.
Taloyhtiön säännöissä on, parkkipaikkaan on oikeutettu autolliset osakkaat / vuokralaiset, joiden auton viikottaisessa käytössä.
Toki, jos on kaksi viikkoa Thaimaassa, niin ei sillä välin parkkipaikaa lunasteta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos se paikka on oma, niin siiä saa olla vaikka kylpytynnyri.
Jos parkkipaikka on taloyhtiön ja parkkipaikkoja on vähemmän kuin huoneistoja, niin monessa taloyhtiössä on vanhuksilta otettu parkkiruutu pois sen takia, kun sitä käyttää lapsenlapset kaksi kertaa vuodessa ja vaikka vanhus maksaa siitä 4€/kk.
Tai jos helmikuussa autossa on kesärenkaat alla, niin tulee siirtokehotus.
Eräs rähinä oli, kun taloyhtiö ilmoitti osakkeenomistajalle, että taloyhtiön omistama parkkipaikka ei auton säilytyspaikka.
Ko. osakas asui ulkomailla yli puolet vuodesta ja säilytti autoaan vuokraamallaan parkkipaikalla.
Taloyhtiössä muutettiin parkkisääntöjä ja osakas joutui siirtämään autonsa ja päätyi jonottamaan parkkiruutua.
Taloyhtiön säännöissä on, parkkipaikkaan on oikeutettu autolliset osakkaat / vuokralaiset, joiden auton viikottaisessa käytössä.
Toki, jos on kaksi viikkoa Thaimaassa, niin ei sillä välin parkkipaikaa lunasteta.Tuskinpa oerustuu mihinkään lakiin, täällä on autohallissa ollut muutama auto vuosia ajamatta, vaikka varmasti olisi paikoille ottajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa oerustuu mihinkään lakiin, täällä on autohallissa ollut muutama auto vuosia ajamatta, vaikka varmasti olisi paikoille ottajia.
Kyse ei ole laista, vaan parkkipaikan säännöistä.
Jos autohallin vuokraaja sallii autojen säilytyksen niin se on okei.
Kerrostalon parkkipaikat, varsinkin kun niitä parkkiruutuja on vähemmän kuin huoneistoja, on tarkoitettu nimenomaan pysäköimiseen ja sen takia sääntöjän on muokattu, että parkkiruudut säilyisi pysäköintiläytössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse ei ole laista, vaan parkkipaikan säännöistä.
Jos autohallin vuokraaja sallii autojen säilytyksen niin se on okei.
Kerrostalon parkkipaikat, varsinkin kun niitä parkkiruutuja on vähemmän kuin huoneistoja, on tarkoitettu nimenomaan pysäköimiseen ja sen takia sääntöjän on muokattu, että parkkiruudut säilyisi pysäköintiläytössä.Silloinhan se ei ole koskaan tyhjänä jos on auto koko ajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos se paikka on oma, niin siiä saa olla vaikka kylpytynnyri.
Jos parkkipaikka on taloyhtiön ja parkkipaikkoja on vähemmän kuin huoneistoja, niin monessa taloyhtiössä on vanhuksilta otettu parkkiruutu pois sen takia, kun sitä käyttää lapsenlapset kaksi kertaa vuodessa ja vaikka vanhus maksaa siitä 4€/kk.
Tai jos helmikuussa autossa on kesärenkaat alla, niin tulee siirtokehotus.
Eräs rähinä oli, kun taloyhtiö ilmoitti osakkeenomistajalle, että taloyhtiön omistama parkkipaikka ei auton säilytyspaikka.
Ko. osakas asui ulkomailla yli puolet vuodesta ja säilytti autoaan vuokraamallaan parkkipaikalla.
Taloyhtiössä muutettiin parkkisääntöjä ja osakas joutui siirtämään autonsa ja päätyi jonottamaan parkkiruutua.
Taloyhtiön säännöissä on, parkkipaikkaan on oikeutettu autolliset osakkaat / vuokralaiset, joiden auton viikottaisessa käytössä.
Toki, jos on kaksi viikkoa Thaimaassa, niin ei sillä välin parkkipaikaa lunasteta."Tai jos helmikuussa autossa on kesärenkaat alla, niin tulee siirtokehotus."
taloyhtiön on syytä päivittää omat sääntönsä vastaamaan nykyistä asetusta talvirenkaiden pakollisuudesta....
Mutta tosiaan monen taloyhtiön tai alueen parkkihallin säännöissä luetellaan aika tarkkaan mitä parkkiruudussa saa olla ja mitä ei. Esimerkiksi rekisteristä poistettua autoa ruudusta ei yleensä saa löytyä, monessa parkkihallissa on luvalliset autotkin rajattu siihen, minkä rekisteritunnukset on ilmoitettu hallin vuokrauksen yhteydessä. Kahta ajoneuvoa samassa ruudussa ei kaikkialla sallita (auto moottoripyörä), vaikka ne ruutuun mahtuisivatkin. Korjaus ja huoltotoimenpiteet kielletty jne.
Kysymys on sopimusasiasta, joten aika monenlaisia sääntöjä voi olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tai jos helmikuussa autossa on kesärenkaat alla, niin tulee siirtokehotus."
taloyhtiön on syytä päivittää omat sääntönsä vastaamaan nykyistä asetusta talvirenkaiden pakollisuudesta....
Mutta tosiaan monen taloyhtiön tai alueen parkkihallin säännöissä luetellaan aika tarkkaan mitä parkkiruudussa saa olla ja mitä ei. Esimerkiksi rekisteristä poistettua autoa ruudusta ei yleensä saa löytyä, monessa parkkihallissa on luvalliset autotkin rajattu siihen, minkä rekisteritunnukset on ilmoitettu hallin vuokrauksen yhteydessä. Kahta ajoneuvoa samassa ruudussa ei kaikkialla sallita (auto moottoripyörä), vaikka ne ruutuun mahtuisivatkin. Korjaus ja huoltotoimenpiteet kielletty jne.
Kysymys on sopimusasiasta, joten aika monenlaisia sääntöjä voi olla.kaksi ajoneuvoa ruudussa kielletty on ehkä typerin pykälä aiheeseen liittyen.
Kaverilla oli parkkihallin parkkiruudussa, jonka oli vuokrannut parkkiyhtiöltä moposkootteri parkkiruudussa seinää vasten ja sitten auto.
Pituuden puolesta reilusti maalattujen viivojen sisällä.
Tuli ilmoitus, että jos ei auto tai huputettu moposkootteri katoa ruudusta, niin menttää oikeuden parkkiruutuun ja jonosta otetaan seuraava.
Vain yksi ajoneuvo/ruutu, säännöissä sanotaan.
Mutta sähköfillari saa olla auton kanssa ruudussa, kun polkupyörä ei ole kulkuneuvo...
Ei auttanut kuin viedä moposkootteri parvekkeelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kaksi ajoneuvoa ruudussa kielletty on ehkä typerin pykälä aiheeseen liittyen.
Kaverilla oli parkkihallin parkkiruudussa, jonka oli vuokrannut parkkiyhtiöltä moposkootteri parkkiruudussa seinää vasten ja sitten auto.
Pituuden puolesta reilusti maalattujen viivojen sisällä.
Tuli ilmoitus, että jos ei auto tai huputettu moposkootteri katoa ruudusta, niin menttää oikeuden parkkiruutuun ja jonosta otetaan seuraava.
Vain yksi ajoneuvo/ruutu, säännöissä sanotaan.
Mutta sähköfillari saa olla auton kanssa ruudussa, kun polkupyörä ei ole kulkuneuvo...
Ei auttanut kuin viedä moposkootteri parvekkeelle.Kaikenlaisia kieltoja hallissakin, mitkä ei näytä joitakin koskevan ollenkaan, toisista kateelliset valittaa mistä tahansa.
- Anonyymi
Se on trendikästä "sähköautoilua".
- Anonyymi
Kommuuniasuminen ja parkkiruutu.
Kuten mainittu, niin kaikki läjteen taloyhtiön säännöistä ja niitä on hyvin kirjava valikoima.
Myös parkkiruudun "omistusoikeuksia" on monenlaisia.
En ala tässä kaikkia luettelemaan, mutta jos asia askarruttaa mieltä, niin isännöitsijä mielellään lauttaa faksilla taloyhtiön parkkiruutupykälät.
Jos asia tuntuu epäoikeudenmukaiselta, niin sääntöjen muuttaminen onnistuu.
Esitys hallitukselle, hallitus käsittelee ja tekee siitä sitten esityksen erilillisessä taloyhtiön kokouksessa tai sitten kerran vuodessa olevan taloyhtiön kokouksessa.
Sitten osakkaat hyväksyy tai asiasta äänestetään.
Taloyhtiön säännöt sanoo, että riittääkö yksinkertaisen enemmistö pykälien muokkaukseen vai pitääkö päätös olla yksimielinen.
Vinkkinä voin sanoa, että jos taloyhtiän parkkipaikalla on tammikuussa auto kesärenkailla, niin parkkipaikkamaksu on liian edullinen, siis jos on taloyhtiön paikoista kyse.- Anonyymi
Ainoa mitä on tapahtunut autolle, niin renkaat on vaihdettu ikäänkuin sillä oikeasti ajettaisiin vaikka ei ajetakaan.
Sitten mennään taas autoon istumaan parkkipaikalla. Ja huudellaan ohikulkijoille. - Anonyymi
Ei se muille kuuluu ajaako autolla vai ei, riittää kun maksaa paikan. Voihan se harmittaa jotakin jos haluaisi autopaikan, mutta ei se muutu mihinkään jos nämä alkaisi ajaa autoillaan. Enemmän haittaa niistä jotka seisottaa useita vaikkapa myynnissä olevia autoja ilmaisilla paikoilla tai ihan kiusan vuoksi kuten Karpon ohjelmassa joku teki.
- Anonyymi
Taloyhtiö? Omakotitalo maaseudulla ja saa itse päättää asiat omalla tontilla. Aurinkopaneelit tallinkatolla jelppii hiukan.
- Anonyymi
Sähköautoissa pitäisi olla aina auronkopaneelit katolle, ihmetyttää ettei ole vaikkeivat ole enää kalliitakaan.
- Anonyymi
Todella isoa sähkön tuhlausta jos vielä tulee virta 24h autoon.
500w voi olla vastus eli 0.5KW
Aiheuttaa kuluja muille ja tuottaa co2 päästöjä. Kannattaisi isännöitsijän ilmoittaa- Anonyymi
Ei siihe autoo virtaa mee ku ei se aja
Ei se siin paikal kuluta virtaa ku ei aja.
Voi se olla vaik kuin kauaan sähkö johdon päässä eikä se mitään kuluta. Co päästöijä ei tule kun ei se aja eikä lämmitys mitän pästöjä vie kun on tuuli sähkö.
Isännöitijä ei kuulu tommone ja kateelliset vaan kyttää kun ei ole varaa maksaa sähkö laskuja.
Haha!
#turku rules - Anonyymi
Niin, jos tulee 24 tuntia virta. Epäilen.
- Anonyymi
Oletko ikinä kuullut autoon
asennettavasta kellokytkimestä?
Siinä mielessä tolppaan asennettua parempi, että akkulaturin virtaa ei katsota, vaikka lämmittimen virtaa katkotaankin.
Omakotitalossa asuvalle erittäin suositeltava ratkaisu. - Anonyymi
Joissakin kulutus menee myös omaan mittariin.
- Anonyymi
Jo on aikoihin eletty jos vielä taloyhtiö jossa ei 2h kellokytkimiä.
Äkkiä semmoiset.
Nykyään onneksi autosähkö usein oman mittarin takana esim rivitaloissa. - Anonyymi
Kyllä minä pidän aina autoa tolpassa kun on yöpakkasia eli koko talven. Vähän ajoa, auto pysyy kuivana sisältä, en lämmitä vain kovilla pakkasilla tai tyhjäkäynnillä kuten monet ikkunoiden skrapaajat, auto lähtee sina kuin palmun alta. Minä maksan siitä autopaikasta ympäri vuoden samaa hintaa, joten kellään ei pitäisi olla nokan koputtamista.
Minä en tule teille kyttäämään saunotko joka päivä vai et, sehän ei mitään energian säästöä ole, mutta ei siitä kukaan haloota nosta, tottakai oman saunan voi lämmittää vaikka joka ilta, mutta autoa ei ellei ole 20 pakkasta, niinkö?- Anonyymi
Kyse on siitä ettei autolla ajeta_koskaan_
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on siitä ettei autolla ajeta_koskaan_
Menee huonoksi kosteilla keleillä ellei lämmitetä.
Niissä tolpissa on kello, mulla 2 h kello eli ei se yötä päivää lämpiä vaikka piuha olus aina kiinni, vaan kerran päivässä 2 h ja sitten toinen lämmitys ennen ajoon lähtöä jos tarvii ajaa eikä ole lämmin valmiiksi. - Anonyymi
Saunan lämmityksen maksaa kukin asukas itse. Tolppasähkö kustannetaan yhtiövastikkeesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on siitä ettei autolla ajeta_koskaan_
Koskaan ja koskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saunan lämmityksen maksaa kukin asukas itse. Tolppasähkö kustannetaan yhtiövastikkeesta.
useimmissa tapauksissa tolppasähkö kustannetaan autopaikan vuokrasta, ei taloyhtiön normaali vastikkeista. vastikerahoitus lienee harvinainen vaihtoehto, enkä ainakaan itse ole yhteenkään sellaiseen taloyhtiöön törmännyt, jossa tolppapaikasta ei perittäisi erillistä vuokraa/vastiketta.
- Anonyymi
Paljon riippuu siitä, että kuka maksaa minkäkin sähkön.
- Anonyymi
Suomen valtio maksaa, kun kyse on muualta tulleista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen valtio maksaa, kun kyse on muualta tulleista.
Loistava kommenti.
Kertoo paljon ajan hengestä.
- Anonyymi
Volkkarin ID.3 autoja säilytettiin vuoden ajan ulkosalla saksassa ennenkuin ostajat sai ne itelleen (2019-2020), oliko 10 vai 20 tuhatta valmista autoa joista puuttui softa. Softa oli niin buginen ettei autoja voitu aiemmin luovuttaa ostajille. Bugeja oli myös luovutuksen jälkeen vaikka kuinka, mutta myös kosteudesta johtuvia ongelmia riittämiin, paljon sähkövikoja ja ovet kastuneet sisäpuolelta ym. 12 V akut oli sippi jne.
Autot on toki tehty ajettaviksi, mutta jos ajoa vähän niin jotta pysyy kunnossa niin ei kannata vuosia taivasalla säilyttää.
Kuten tuolla jo mainittu, niin sähkötolpissa on 24 h kello, yleensä vain 2 h päivässä antaa virtaa vaikka piuha olis aina kiinni, itse säädät mihin aikaan virta kytketään ja siitä 2 h ja sen jälkeen on taas kylmänä 22 h ellei erikseen lämmitä.
Jos se aloittajan naapuri käy 12 kertaa päivässä siirtämässä kelloa niin sitten menee hulluuden piikkiin.- Anonyymi
Eivät puhu suomea / mitään eurooppalaista kieltä. Onko sellaisilla suomalainen ajokortti - epäilen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät puhu suomea / mitään eurooppalaista kieltä. Onko sellaisilla suomalainen ajokortti - epäilen.
yleensä on suomalainen ajokortti, koska kehitysmaiden korteilla ei pääsääntöisesti saa Suomessa.
- Anonyymi
Onneksi muistetaan useassa kohtaa mainita kielitaito ja se, että on myös muualta tulleita.
Ei siinä mitä, syntyperäinen norjalainen olen ja sukunimi on -nen päätteinen, joten matu mikä matu.
Miten valtion saa maksamaan minun sähkölaskun? - Anonyymi
Pakolaiset ovat kovia lämmittämään lahjaksi saamiaan autojaan - vaikka eivät niillä ajaisikaan.
Yhteiskuntaan integroituminen onnistuu vain jos seisoo tila-auto pihassa. Siellä voi käydä välillä koko perheen voimin istuksimassa. Ollaan niinkuin retkellä.- Anonyymi
onhan se aika röyhkeetä että pakolaiset ajaa miun rahoilla henommilla autoilla kuin mihin miula on varaa lisäksi lasten rattaat saa kelasta ja niin kuin uusimmat älypuhelimet ja lapsille pleikkarit jos pakolaisissa on jotain hyvää niin ne ei vie meidän työpaikkoja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
onhan se aika röyhkeetä että pakolaiset ajaa miun rahoilla henommilla autoilla kuin mihin miula on varaa lisäksi lasten rattaat saa kelasta ja niin kuin uusimmat älypuhelimet ja lapsille pleikkarit jos pakolaisissa on jotain hyvää niin ne ei vie meidän työpaikkoja
Paljonko sinun rahoita ollaan otettu pakolaisille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko sinun rahoita ollaan otettu pakolaisille?
miun kokonais vero aste on siellä 75 prosentin hujakoilla että sen verran on miun rahoja otettu
- Anonyymi
... ja minkä takia suomen valtio / spr lahjoittaa pakolaisille tila-autot kun ei heillä ole ajotaitoa, ajokorttia, mitään käsitystä liikennesäännöistä...
kalliit autot seisovat pihassa lämmitysjohdon päässä puolet vuodesta.- Anonyymi
ihan hullun menoa pakolaisilla kun heille on annettu sähkömopot ja invamopot, joilla he sitten kaahailevat tuhatta ja sataa kävelyteillä. siinä on lasten henki vaarassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ihan hullun menoa pakolaisilla kun heille on annettu sähkömopot ja invamopot, joilla he sitten kaahailevat tuhatta ja sataa kävelyteillä. siinä on lasten henki vaarassa.
Niin ja ajavat vielä väärällä puolella tietä kuin olisivat edelleen kotimaassa.
- Anonyymi
Sisätilan lämmitys ennen ajoon lähtöä on mukavuusasia, mutta moottorin esilämmityksessä pitäisi olla järki mukana!
Nykyisissä bensa-autoissa on lähes poikkeuksetta vain 200-300W kontaktilämmitin, joka saa 2 tunnin aikana moottoriin aikaiseksi "huimat" n. 250Wh lämpöenergiaa (noin puolet energiasta johtuu pois moottorista). Kahden minuutin tyhjäkäynti tuottaa moottoriin lämpöä enemmän ja tasaisemmin jakautuen!
Pieni hyöty noista kontaktilämmittimistä voi startissa olla, jos se lämmittää öljypohjaa. Tosin saman saa kun vaihtaa 0W öljyyn. Lohkon kyljessä kontaktilämmitin saattaa jopa tehdä hallaa moottorille (pistemäinen epänormaali lämpeneminen, mottorinohjaus sekoaa). - Anonyymi
Eräs omakotiasukas ei lämmitä autoaan sähkölaskun pelossa. Ajoa on päivittäin. Ehkä jos pakkasta on yli 20 astetta, niin voi jonkun minuutin lämmittää.
Sitten on näitä jotka lämmittävät ympäri vuoden vaikka ajoa on 0 km/vuosi. Kun ei tarvitse itse maksaa.- Anonyymi
Asun omakotitalossa, eikä autossani ole lohkolämmintä tai polttoainekäyttöistä lisälämmitintä.
Miksi polttomoottoria pitää sähköllä lämmittä.
Kyllä ehjä auto lähtee pakkasessa käyntiin ja minuutin joutokäynti ennen liikkeelle lähtöä ajaa lohkolämmittimen tehtävän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asun omakotitalossa, eikä autossani ole lohkolämmintä tai polttoainekäyttöistä lisälämmitintä.
Miksi polttomoottoria pitää sähköllä lämmittä.
Kyllä ehjä auto lähtee pakkasessa käyntiin ja minuutin joutokäynti ennen liikkeelle lähtöä ajaa lohkolämmittimen tehtävän.Saastemielessä nuo ovat kaksi erilaista asiaa. Pienikin lämmitys vähentää kylmäkäynnin päästöjä.
Jos olet pihdannut lämmittimissä niin se on tietty oma asiasi mutta se että sinä olet tuota mieltä ei tee toimistasi toisten ihmisten arjen suhteen yleispätevää.
Minä kuten aika moni muu lähtee autolla heti liikkeell käynnistyksen jälkeen.
Onneksi auto lämpiää sähköllä etukäteen, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asun omakotitalossa, eikä autossani ole lohkolämmintä tai polttoainekäyttöistä lisälämmitintä.
Miksi polttomoottoria pitää sähköllä lämmittä.
Kyllä ehjä auto lähtee pakkasessa käyntiin ja minuutin joutokäynti ennen liikkeelle lähtöä ajaa lohkolämmittimen tehtävän.Ja huollossa voi vaihtaa moottorin, turha pitkittää moottorin elinikää lämmittmällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asun omakotitalossa, eikä autossani ole lohkolämmintä tai polttoainekäyttöistä lisälämmitintä.
Miksi polttomoottoria pitää sähköllä lämmittä.
Kyllä ehjä auto lähtee pakkasessa käyntiin ja minuutin joutokäynti ennen liikkeelle lähtöä ajaa lohkolämmittimen tehtävän.Siksi koska polttomoottorin esilämmittäminen pidentää moottorin käyttöikää. Lisäksi vähentää polttoaineenkulutusta ja haitallisten pakokaasupäästöjen määriä(pakkasen kylmän moottorin pakokaasupäästöt ovat moninkertaisesti suurempia kuin lämpöisen moottorin). Kylmän moottoriöljyn voitelukyky ei ole paras mahdollinen, lisäksi kylmä öljy kiertää moottorissa hitaammin kuin lämmin öljy. Kylmä jäähdytysneste myös kiertää hitaammin jäähdytysjärjestelmässä kuin esilämmitetty jäähdytysneste.
Sähkö(mukaanlukien myös sähköllä moottorin esilämmittäminen), öljyt, nesteet ovat halpoja verrattuna auton remontteihin. Moottorin vaihtaminen tai korjaus ei ole halpaa. Kuten ei myöskään vaihteiston(erityisesti automaattivaihteiston). Ei kannata verrata yhtään mitään 90 luvun tai vanhempaa autoa yli 2001 luvun autoihin koska erilaisia antureita ja sähköjohtoja, letkuja ja putkia(neste,öljy,ilma), sekä hydraulisesti tai sähköllä ohjattuja osiakin yms on aika paljon enemmän uudemmissa moottoreissa kuin vanhemmissa. Jo pelkästään rikkoutuneen moottorin vaihtaminen tai korjaaminen kaikkineen kuluineen maksaa jopa kolme kertaa yli sen koko auton arvon ainakin yli 2001 vuosimallin polttomoottorillisissa autoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi koska polttomoottorin esilämmittäminen pidentää moottorin käyttöikää. Lisäksi vähentää polttoaineenkulutusta ja haitallisten pakokaasupäästöjen määriä(pakkasen kylmän moottorin pakokaasupäästöt ovat moninkertaisesti suurempia kuin lämpöisen moottorin). Kylmän moottoriöljyn voitelukyky ei ole paras mahdollinen, lisäksi kylmä öljy kiertää moottorissa hitaammin kuin lämmin öljy. Kylmä jäähdytysneste myös kiertää hitaammin jäähdytysjärjestelmässä kuin esilämmitetty jäähdytysneste.
Sähkö(mukaanlukien myös sähköllä moottorin esilämmittäminen), öljyt, nesteet ovat halpoja verrattuna auton remontteihin. Moottorin vaihtaminen tai korjaus ei ole halpaa. Kuten ei myöskään vaihteiston(erityisesti automaattivaihteiston). Ei kannata verrata yhtään mitään 90 luvun tai vanhempaa autoa yli 2001 luvun autoihin koska erilaisia antureita ja sähköjohtoja, letkuja ja putkia(neste,öljy,ilma), sekä hydraulisesti tai sähköllä ohjattuja osiakin yms on aika paljon enemmän uudemmissa moottoreissa kuin vanhemmissa. Jo pelkästään rikkoutuneen moottorin vaihtaminen tai korjaaminen kaikkineen kuluineen maksaa jopa kolme kertaa yli sen koko auton arvon ainakin yli 2001 vuosimallin polttomoottorillisissa autoissa.Luuletko, että kiinnostaa.
Auto menee vaihtoon reilu parivuotiaana, kun mittarissa 50 000- 60 000km.
Joku muu miettii niitä moottorihuolia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuletko, että kiinnostaa.
Auto menee vaihtoon reilu parivuotiaana, kun mittarissa 50 000- 60 000km.
Joku muu miettii niitä moottorihuolia.Varmaan Kiva lähtee -20 pakkasessa kylmällä autolla.ihan sama vaikka vaihtas auton uuteen parin kuukauden välein kyllä autossa lämmitin pitää olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saastemielessä nuo ovat kaksi erilaista asiaa. Pienikin lämmitys vähentää kylmäkäynnin päästöjä.
Jos olet pihdannut lämmittimissä niin se on tietty oma asiasi mutta se että sinä olet tuota mieltä ei tee toimistasi toisten ihmisten arjen suhteen yleispätevää.
Minä kuten aika moni muu lähtee autolla heti liikkeell käynnistyksen jälkeen.
Onneksi auto lämpiää sähköllä etukäteen,"pienikin lämmitys vähentää kylmäkäynnin päästöjä"
No sillä kontaktilämmittimellä (aka "säteilylämmitin") ei kyllä ole mitään vaikutusta kylmästartin päästöihin. Se lämmittää vain ja ainoastaan auton omistajan korvien väliä ja auto/lämmitin-kauppiaan pankkitiliä!Ja sähköyhtiöiden kassaa!
Kannatta laskea ihan fysiikan laeilla, kuinka paljon 200-300W kontaktilämmitin tuottaa lämpöenergiaa moottoriin 2 tunnin lämmitysaikana, kun huomioidaan, että samalla tuon 2 tunnin aikana suurin osa siitä johtuu/säteilee ulos mottorista! (Vastaus: alle 0,25 kWh).
Ja vielä kun laskee, että tyhjäkäynnillä 1,5 l/h kulutuksella moottoriin tulee lämpöenergiaa 2 minuutissa n. 0,45 kWh!
Nimimerkki: fysiikka osaava - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"pienikin lämmitys vähentää kylmäkäynnin päästöjä"
No sillä kontaktilämmittimellä (aka "säteilylämmitin") ei kyllä ole mitään vaikutusta kylmästartin päästöihin. Se lämmittää vain ja ainoastaan auton omistajan korvien väliä ja auto/lämmitin-kauppiaan pankkitiliä!Ja sähköyhtiöiden kassaa!
Kannatta laskea ihan fysiikan laeilla, kuinka paljon 200-300W kontaktilämmitin tuottaa lämpöenergiaa moottoriin 2 tunnin lämmitysaikana, kun huomioidaan, että samalla tuon 2 tunnin aikana suurin osa siitä johtuu/säteilee ulos mottorista! (Vastaus: alle 0,25 kWh).
Ja vielä kun laskee, että tyhjäkäynnillä 1,5 l/h kulutuksella moottoriin tulee lämpöenergiaa 2 minuutissa n. 0,45 kWh!
Nimimerkki: fysiikka osaavaKerro vielä kaava miten laskit!
- Anonyymi
Tuohan on pientä kulutusta sähköautojen lataukseen, muut asiakkaat maksaa kauppojen pihassa latauksen. Eikä nuo lämmittimetkään ole koko aikaa päällä kuin ehkä kovimmila pakkasilla ja ajastimen salliessa.
- Anonyymi
Asun itsekin kerrostalossa.
Katsotaanpa, miten sähkötolpalla varustettujen autopaikkojen vuokraus ja sähkönjakelu niihin tapahtuvat...
1. Paikan vuokrannut maksaa siitä kuukausivuokraa taloyhtiölle. Kuukausivuokra sisältää maksun käytettävästä sähköstä, mutta sähkönkulutusta ei kuitenkaan mitata autopaikkakohtaisesti, vaan ainoastaan koko parkkipaikka-alueen kokonaissähkönkulutus mitataan. Jos siis kokonaiskulutus nousee huomattavasti, niin pienellä viiveellä tämä aiheuttaisi korotuspaineita kuukausimaksuun.
2. Jokaisessa tolpassa on:
16 A sulake, 2 maadoitettua pistorasiaa ja 2 kellokytkintä, jotka toimivat seuraavasti (jos asetuskiekkoa ei käännellä): Virtaa tulee kellokytkimen määrämänä ajankohtana 2 tuntia, sitten pistorasia on 22 tuntia virrattomana, jonka jälkeen sykli toistuu. Jos siis autoa pitäisi koko ajan kytkettynä, niin sähköä kuluu 2h vuorokaudessa, jollei autoilija itse käy kääntelemässsä asetuskiekkoa aina välillä.
Kukin tolppa on jaettu kahden viereisen autopaikan vuokraajan kesken, ja siinä on lukittava kansi. Ohjeet käskevät pitämään kannen aina lukittuna.
Lisäksi vuokrasopimuksessa sanotaan: maksimi sallittu kuormitus on 1250 W / autopaikka.
Onneksi tässä taloyhtiössä on hoidettu asia suhteellisen järkevästi.- Anonyymi
Huoltomies käy pari kertaa vuodessa nyppimässä ne tulitikut pois sieltä lämmitystulpan kellosta ja parkkipaikan vuokraajalle lähetetään lasku uudesta ajastinkellosta...
- Anonyymi
Maksetaanhan paikasta reilu korvaus joka kk eli ihan vapaasti vaan lämmittämään , ei se 2h/vrk juuri hetkauta mutta kiva lähteä esilämmiteyllä liikenteeseen , bensankulutus laskee myös. Öljyt nyt ei lie tykkää pidemmänpäälle mutta ei käytännön merkitystä.
- Anonyymi
Luulisin että auto kuluu enemmän kylmäkäynnistämällä ja ajamalla kuin roikottamalla tolpassa joka lämmittää 2 tuntia päivässä.
- Anonyymi
Ei tee moottorille ja öljyille mitään, 3-vuorotyössä auto oli lämmityksessä 3x2h ja hyvin pelasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tee moottorille ja öljyille mitään, 3-vuorotyössä auto oli lämmityksessä 3x2h ja hyvin pelasi.
Varsin kattava ja luotettava testi ollut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsin kattava ja luotettava testi ollut.
Pitkä testi, useita vuosia. Kylmäkäynnistykset ainakin kuluttaa autoa, polttoainetta ja hermoja.
- Anonyymi
Varma konsti tuhota moottori: pitää jatkuvasti kytkettynä lämmitytolppaan = lämmittää 2 tuntia lähtemättä ajoon!
Lämmitys sulattaa huurretta moottorista vedeksi, joka jäätyy, jos moottoria ei kuivata ajamalla sitä kunnolla lämpimäksi. Esim. huohottimet voivat jäätyä umpeen ja tulee varmasti mieleenjäävä startti, jos apulaitehina on jäätynyt hihnapyöriin - kronks....- Anonyymi
Ei lämmitin aiheuta huohottamista eikä jäätymistä.
- Anonyymi
Sähköyhtiötä kannattaa tukea
- Anonyymi
Juu, pomoille lisää liksaa.
Carunan toimitusjohtaja yritti salata huipputulonsa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/verosuunnittelukohun-keskella-olevan-carunan-toimitusjohtaja-tienasi-viime-vuonna-huipputulot-salasi-verotietonsa-huipputuloisten-listalta/7979350#gs.khpdnm - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, pomoille lisää liksaa.
Carunan toimitusjohtaja yritti salata huipputulonsa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/verosuunnittelukohun-keskella-olevan-carunan-toimitusjohtaja-tienasi-viime-vuonna-huipputulot-salasi-verotietonsa-huipputuloisten-listalta/7979350#gs.khpdnmMistä johtuu, että täällä idässä kuntien suurimmaksi osaksi omistama sähkönjakelufirma on kalliimpi kuin Caruna...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, pomoille lisää liksaa.
Carunan toimitusjohtaja yritti salata huipputulonsa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/verosuunnittelukohun-keskella-olevan-carunan-toimitusjohtaja-tienasi-viime-vuonna-huipputulot-salasi-verotietonsa-huipputuloisten-listalta/7979350#gs.khpdnm760 000€, on ne röyhkeitä, olisi kirveelle töitä.
- Anonyymi
Kyllä autoa kannattaa lämmittää. -30 pakkasella VW ilmoittaa että sähköautoa pitää "käyttää" joka päivä muuten takuu raukeaa. Auton elektroniikka ja akku ei kestä ilman lämpöä. Ovat käyttäneen consumer-leimattuja mikropiirejä ja halppiskennoja akussa.
- Anonyymi
Nyt puhuttiin autoista. Patterilelut ovat asia erikseen.
- Anonyymi
Joo, teslat ei sovellu edes leluiksi Suomeen, eikä minnekään.
- Anonyymi
Ei kannata.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 14910901
- 525200
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452413- 302113
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131681Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421514Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta301221Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351166Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo92925TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o317882