Sähköauton akut

Anonyymi

Mitenköhän sähköauton akut voi kestää käytössä useita vuosia? Sähköpotkulaudassani on LG valmistamat akusto, jossa on huippukennot, jotka kestävät vähintää 500 latausta. Nyt olen huomannut että lataus vähenee paljon odotettua nopeammin eli noin vuoden käytön jälkeen ajomatka ei ole samaa tasoa kuin uutena. Oma arvioni on että kapsiteetti on nyt 80% vuoden käytön jälkeen (vähäistä käyttöä). Voikohan olla että akkuteknologia ei ole vielä valmis useiden vuosien käyttöön ja kapasiteetti tippuu nopeasti 1. vuoden jälkeen, kymmenen prosenttia. Onko jossain testitulos, jossa sähköauton ajomatka / kapsiteetti mitataan viiden vuoden käytön jälkeen, paljonkohan on tippunut jos vertaa uuteen?

41

1058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja varsinkin, jos pikalatausta käyttää usein.

    • Anonyymi

      Jokaisella on kokemusta porakoneiden akkujen kestävyydestä. Sähköautojen akustot on koottu tuhansista samanlaisista akkukennoista, joten pelkän porakoneen akun kestävyyden perusteella voi tehdä hyvän arvion sähköauton akun kestävyydestä. Lyhyesti sanottuna sähköautojen akut ovat täyttä kuraa.

      • Anonyymi

        Merkkikoneissa on käytetty niin laadukkaita ja kestäviä li-io kennoja esim 18650 kokoa kuin on markkinoilla. Tämä on ollut se 15 vuotta normi. Nämäkin huononee jos vaan käyttää päivässä voi tulla yksi purkaus/lataus tai enemmänkin jos on tarvetta töissä. Vuodessa voi huomata helposti että akku paljon huonompi kuin uusi, joutuu latamaan tiheämmin ja ei anna välttämättä virtaa yhtä tehokkaasti.

        Nimh kennojen aikana akut huononi nopeasti vaikka kennot oli niin laatua kuin oli saatavilla. Amerikassa monetkaan merkit eivät myyneet nimh kennoilla kestävyyden ja nopean itsepurkautumisen takia.


        Muissa on huonolaatuisia kennoja jotka tehty kiinassa tuntemattomilla valmistajilla,


    • Anonyymi

      Akkusähköautojen akut menettävät tosiaan nopeasti kapasiteettiaan.
      Moni ei edes huomaa asiaa kun ajetaan vain lyhyttä matkaa. Sitten kun tulee pidempi reissu eteen niin asia voi yllättää karulla tavalla.

      • Anonyymi

        Sitten pitää olla vara-akku mukana mielummin Makita tai Milwaukee, hyvällä kennoilla.


    • Anonyymi

      Voi kakka ja moni on hommannut akkulavetin, saako takuuseen uudet duracelit?🐼🐼

      • Anonyymi

        Aika pitkät akkuturvat näyttää olevan kaikilla merkeillä, tuskin niiden kesto on mikään yleinen ja oleellinen ongelma. Asiat kehittyy ja tulevaisuudessa akut halpenee ja akkujen korjaaminen ja vaihtaminen halpenee huomattavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pitkät akkuturvat näyttää olevan kaikilla merkeillä, tuskin niiden kesto on mikään yleinen ja oleellinen ongelma. Asiat kehittyy ja tulevaisuudessa akut halpenee ja akkujen korjaaminen ja vaihtaminen halpenee huomattavasti.

        Akkuturva ei ehkä hyödytä jos käyttömatka on 30% talvella, vanhoilla akuilla. Miten voi hinnat pudota akuissa tulevaisuudessa, jos uusia sähköautoilijoita tulee satoja miljoonia lisää. Hyvä jos riittää puhelimiin akkumateriaalia tulevaisuudessa. Kaivoksia on nyt jo liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pitkät akkuturvat näyttää olevan kaikilla merkeillä, tuskin niiden kesto on mikään yleinen ja oleellinen ongelma. Asiat kehittyy ja tulevaisuudessa akut halpenee ja akkujen korjaaminen ja vaihtaminen halpenee huomattavasti.

        Tuo on kiva illuusio " tulevaisuudessa akut halpenee" . Markkinataloudessa lisääntyvä kysyntä korottaa hintaa. Ei halpene sähköautot, akut ei korjaaminenkaan. Nyt ostettavan 40 000€ sähköauton jälleenmyytiarvoa 6-7 vuotiaana ei tiedä kukaan.


    • Anonyymi

      Ei ne potkulautojen akut kovin laadukkaita ole, oli valmistaja kuka hyvänsä. Muuten laudan hinta nousisi liikaa jos akut olisi oikeasti laadukkaat.

      • Anonyymi

        Onko uutta kehitystä akuista tapahtunut? Sanyonkennot taitaa olla edelleen parhaat markkinoilla. Mulla on sellaiset.


    • Anonyymi

      Minulla on ollut sähköauto viisi vuotta ja mitään heikennystä ei akuissa ole tapahtunut, ei huollon testien eikä minun tuntemukseni mukaan.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö. Huolto ilmoittaa akuissa olevan kapasiteetin heikkenemisestä vasta kun se putoaa alle 71 prosentin uuden akun kapasiteetista.
        Se on akkujen takuuehdoissa.
        Jos se on pudonnut alle tuon niin akku menee takuuseen.


    • Anonyymi

      Ero tulee latauslaitteesta. Sähköauton laturi kun valvoo kennoja mm jännitettä sekä lämpöä. Lisäksi potkulaudan valmistajaa ei kiinnosta kestääkö akku vai ei. Sähköauton valmistuksessa otetaan moinen huomioon koska pitkä takuu.

      Omenia on turha verrata banaanin

      • Anonyymi

        Älykäslataus ei ole uusi keksintö ja se on ollut laajasta läytössä elektroniikassa. Ei sen varaan kannata laskea. Akkua hyväilemällä voidaan ehkä pidentää sen käyttöikää, mutta akut huononee ajan myötä ja loppuu. Teknologia akuissa on sama kuin ennenkin.


    • Anonyymi

      Sähköautojen akut tyhjiähän ne ovat, eivät pidä vitaa ja purkautuvat itsestään ja räjähtävät, jos niissä on vähänkin virtaa. Työntäähän niitä jouttuu lataukseen. Hinausauton lavalla pitemmät matkat. Kyllähän niillä tietysti kaljanhainnissa käy, kuun kiirettä ei tarvitse pitää.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti järkevin ratkaisu uudistaa autokantaa on vetyauto.
      Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km.
      Toyota Mirailla ajettu ennätys on 1360 km yhdellä vetytankillisella.

      Vetyauton hyviin puoliin kuuluu myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.

      Suomeen on suunnitteilla 25-40 vetytankkausasemaa vuosikymmenen loppuun mennessä ja ensimmäiset niistä avataan vuonna 2023, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle.

      • Anonyymi

        Ja myös Tampereelle avataan vuonna 2023 vetytankkausasema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja myös Tampereelle avataan vuonna 2023 vetytankkausasema.

        Ja Oulussa on jo yksi vetyauto. Mahtavaa.


    • Anonyymi

      Kannattaa uudesta sähköautosta ottaa heti selvää ja testata kauanko menee minuutteja aivan tyhjästä täyteen ja ladata itse kotona ja testata.

      Kun akku huononee käytön ja ajan takia niin latausaika lyhenee koska ei ota virtaa sisään kuin uutena.

    • Anonyymi

      Jos vertaa esim teslan sormipattereita niin akkukemia taitaa olla aika pitkälle hienosäädetty en usko että löytyy perus työkaluista. Douppaus on salaisuus vaikka kaikki akkulabrat sen koostumuksen tietää tai ovat selvittäneet. Tasalaatuiset kennot niin estyy kennonen välinen ratsastus. Kuulemma on niin hyvin mätsätty ettei yhtä sormipatteria vaihtaa vaikka gruber motors muuta väittää.

      • Anonyymi

        Koitapa ensi kerralla kirjoitella selvin päin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koitapa ensi kerralla kirjoitella selvin päin.

        Ainahan minä kirjoittelen vesiselvänä.


    • Anonyymi

      Meikäläisen hiukan yli 3-vuotiaan Nissan Leafin akku on LeafSpy-sovelluksella katsottuna vähän yli 93 %:sessa kunnossa, eikä ajomatkan lyhentymistä vielä huomaa. 10 %:n lataukseen puretun akun kennojen jännite-ero on 16 mV eli kennot ovat tasaisesti hiipuneet.

      Nissan ei käytä akuissaan satoja pyöreitä, vaan muutamakymmentä isoa litteää kennoa.

    • Anonyymi

      Sähköautoissa akun heikkenemistä kompensoidaan kasvattamalla varauskykyaluetta. Uusilla akuilla se ei ole lähellekään 100 % vaan esim 20-90%.

    • Anonyymi

      Ladattavissa autoissa käytettävät akut kestävät noin 3.000 latauskertaa (20...80%).

      Täyssähköautolla, joka ladataan 2 kertaa viikossa akut siis kestäisivät tuon perusteella noin 1.500 vkoa = 28 vuotta!

      Ladattavalla hybridillä, joka ladataan joka päivä ne kestäisivät 3.000 pv = 8 vuotta!

      Akkujen kesto tosin riippuu monesta muustakin tekijästä, mutta tuon perusteella voi sanoa, että täyssähköllä keston pitäisi olla on luokkaa yli 20 vuotta; plugareilla yli 5 vuotta!

      • Anonyymi

        Juu pitäisi olla mutta tuskin on.
        Akun kestoikä on noin 10 vuotta max 15 vuotta . Ajoneuvokäytössä.
        Mistä niitä kierrätettäviä akkuja tulee ?
        "Viiden EU-maan isojen litiumioniakkujen kierrättäjät ovat mukana yhteistyöverkostossa, jonka avulla varaudutaan sähköautojen akkujen kasvaviin kierrätysmääriin. Mukana on myös norjalainen BatteriRetur, joka on jo usean vuoden ajan ottanut vastaan ja purkanut käytöstä poistuvia sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akkuja. Kiinnostus elinkaarensa lopussa oleviin ajovoima-akkuihin kasvaa koko ajan."
        https://www.kriittisetmateriaalit.fi/norjan-batteriretur-mukana-eurooppalaisessa-akkukierratysverkostossa-tahtaimessa-sahkoautojen-ajovoima-akut/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu pitäisi olla mutta tuskin on.
        Akun kestoikä on noin 10 vuotta max 15 vuotta . Ajoneuvokäytössä.
        Mistä niitä kierrätettäviä akkuja tulee ?
        "Viiden EU-maan isojen litiumioniakkujen kierrättäjät ovat mukana yhteistyöverkostossa, jonka avulla varaudutaan sähköautojen akkujen kasvaviin kierrätysmääriin. Mukana on myös norjalainen BatteriRetur, joka on jo usean vuoden ajan ottanut vastaan ja purkanut käytöstä poistuvia sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akkuja. Kiinnostus elinkaarensa lopussa oleviin ajovoima-akkuihin kasvaa koko ajan."
        https://www.kriittisetmateriaalit.fi/norjan-batteriretur-mukana-eurooppalaisessa-akkukierratysverkostossa-tahtaimessa-sahkoautojen-ajovoima-akut/

        Niin, sinun mutu ratkaisee, vaikka kaikki data osoittaa muuten.

        Olet sinäkin sankari.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka niin mutu on tästä ihan myöskin dataa käytettävissä.
        https://www.geotab.com/fleet-management-solutions/ev-battery-degradation-tool/

        Mielenkiintoinen työkalu, mutta ei vastaa todellisuutta oikean maailman datan osalta ainakaan Tesla Model S:n kohdalla.

        Todellisuudessa ensimmäisen vuoden jälkeen kapasiteetti on vähentynyt paljon työkalun väittämää enemmän, mutta viiden vuoden kohdalla paljon vähemmän.


    • Anonyymi

      Potkulaudan tai työkalujen akkujen vertaaminen sähköauton akkuun ontuu pahasti.
      - Sähköautojen akkuja ei koskaan ladata täyteen eikä vastaavasti pureta nolliin, eli elektroniikka pitää kummassakin päässä ns. puskuria, näin ei ole missään muissa akkulaitteissa.
      - Sähköautojen akuissa on tehokas lämmönhallinta joilla akkujen lämmöt pidetään aina optimaalisina, näin ei ole missään muissa akkulaitteissa.
      - Sähköautojen akkuja ladataan pääasiassa hitaalla latauksella akkujen kapasiteettiin nähden, muut akkulaitteet ladataan aina pikalatauksella suhteutettuna akun kapasiteettiin ja se vastaa yli 150kW.n pikalaturia sähköautolle.

      • Anonyymi

        Jatketaan...
        Esim. porakoneen akku perheessä jossa porakoneelle on vähän käyttöä pidetään yleensä aina täyteen ladattuna, jopa jatkuvasti kytkettynä laturiin, tämä saa aikaan akun nopean väsähtämisen. Akku kannattaisi pitää puolilleen ladattuna kun sille on vähän käyttöä, näin pitävät myös valveutuneet sähköautoilijat autojensa akkuja normi arkiajossa, akku ladataan täyteen vain kun lähdetään pidemmälle reissulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatketaan...
        Esim. porakoneen akku perheessä jossa porakoneelle on vähän käyttöä pidetään yleensä aina täyteen ladattuna, jopa jatkuvasti kytkettynä laturiin, tämä saa aikaan akun nopean väsähtämisen. Akku kannattaisi pitää puolilleen ladattuna kun sille on vähän käyttöä, näin pitävät myös valveutuneet sähköautoilijat autojensa akkuja normi arkiajossa, akku ladataan täyteen vain kun lähdetään pidemmälle reissulle.

        Näkeehän täälläkin kerrankin asiantuntevaa ja faktoihin perustuvaa kirjoittelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatketaan...
        Esim. porakoneen akku perheessä jossa porakoneelle on vähän käyttöä pidetään yleensä aina täyteen ladattuna, jopa jatkuvasti kytkettynä laturiin, tämä saa aikaan akun nopean väsähtämisen. Akku kannattaisi pitää puolilleen ladattuna kun sille on vähän käyttöä, näin pitävät myös valveutuneet sähköautoilijat autojensa akkuja normi arkiajossa, akku ladataan täyteen vain kun lähdetään pidemmälle reissulle.

        Vähäisesti käytetyn Hitachi-porakoneen akut kestivät 10 vuotta.
        Miten kestävät Makita tai deWalt ?


    • Anonyymi

      Kaikki latteet joissa akku on ollut suuria pettymyksia oli sitten partakone kännykkä porakone tms aina akku tyhjä ja nopeastti heikentynyt toiminta aika joten ei ihme että sähköautoihin ei löydy suurta luottamusta.

      • Anonyymi

        Ei ole litium akuissa ollut ongelmia akkutyökaluissa, bosch pro sarjan akut. Vanhoja akkuja jotka pitäneet kunnon, säilytän min varauksella kun ei käytössä. Kennot ei ole kiinalaiset merkkityökaluissa.


        Autossa tulee latauksia paljon tiheämpään eli joka vuorokausi näillä akkujen koolla kun eivät ole vielä riittäviä, Ei varmaan tule pysymään 10 vuotta kunnossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole litium akuissa ollut ongelmia akkutyökaluissa, bosch pro sarjan akut. Vanhoja akkuja jotka pitäneet kunnon, säilytän min varauksella kun ei käytössä. Kennot ei ole kiinalaiset merkkityökaluissa.


        Autossa tulee latauksia paljon tiheämpään eli joka vuorokausi näillä akkujen koolla kun eivät ole vielä riittäviä, Ei varmaan tule pysymään 10 vuotta kunnossa

        "Autossa tulee latauksia paljon tiheämpään eli joka vuorokausi näillä akkujen koolla kun eivät ole vielä riittäviä, Ei varmaan tule pysymään 10 vuotta kunnossa"

        Ajat vuodessa 150 tkm? Huh huh.

        Itse lataan kerran-pari kertaa viikossa.


    • Anonyymi

      Akuissa on hyvät katteet. Akkuauto on hyvää bisnestä niiden valmistajille. Ostaa halvalla ja myy kalliilla. Kun akut hyytyy käytössä niin lypsy alkaa. 10 vuotta on liian pitkä ikä akulle. Viiden vuoden välein merkkiakut vaihtoon.

      • Anonyymi

        Hehee, olet pihalla. Nyt on jo näyttöä ettei 10 vuotta tee akuille juurikaan mitään.


    • Anonyymi

      Teknisissä tiedoissa lukee että sähköauton akun ikä ja kunto voivat vaikuttaa merkittävästi toimintamatkaan. Riski on ostajalla.

    • Anonyymi

      Mitä voiko erihintaisissa akuissa olla jotain eroja?

      Eihän autojen moottoreissakaan ole mitään eroja, eihän?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe