Mistä tietää onko ne kuluneet tai mistä öljynkulutus johtuu kun ei savuta? Olisi puristuspainemittarikin, mutta en viitsi pyytää ketään starttaamaan, vanhemmissa opeleissahan on huonosti tehtyjä hoonauksia että voi johtua siitäkin. Kun avaa käynnissä ollessa öljyntäyttötulpan puhaltaa kyllä melkoisesti, mutta ei näy savua eikä haise edes.
Venttiilinvarren kumit
16
1860
Vastaukset
- Anonyymi
"mutta en viitsi pyytää ketään starttaamaan" Viitsit sentään kirjoittamaan tänne. Tuskin viitsit mitään tekemään vaikka saisit hyvät ohjeet. Minä en puolestaan viitsi kirjoittamaan niitä. Mene nukkumaan että piristyisit.
- Anonyymi
Viitsit sentään kirjoittaa, mutta hyvä ettet yritä neuvoa :D
- Anonyymi
tokko kattiauto alkaa savuttaa ennenkuin katalysaattori on täysin pilalle myrkyttynyt öljynkulutuksesta.
- Anonyymi
Starttaukseen ei tarvi apulaista.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/virrankatkaisijat/kaynnistyspainike-2000022306
Kytkeällä tuollainen nappula akun plussan ja startin herätteen välille, voit startata moottoria painamalla nappulasta, olemalla itse moottoritilassa.
Vaihde pitää tietenkin olla vapaalla...
Nykyautoissa ei moottorin öljynkulutus tahdo näkyä ulospäin, katalysaattori peittää öljynkatkun aika tehokkaasti.
Jos öljyä ei varmasti vuoda moottorista ulos, se joutuu jotakin reittiä palotilaan:
-männärenkaiden ohi
-venttiilinvarsien kautta
-imusarjan kautta (huohotinjärjestelmä)
Jos auto on 2008 mallinen tai uudempi niin männänrenkaiden kuluminen on ihan potentiaalinen syy. Tuokaan ongelma ei välttämättä näy puristusmittauksessa. Venttiilinvarren kumien falskaaminen ei takuulla näy puristuspainemittauksessa.
Itse mittaisin ne puristuspaineet ja jos niissä ei näy mitään merkittävää huononnusta, vaihtaisin ne venttiilinvarren kumit. Jos auto olisi sellainen, missä on tunnettua männänrengasongelmaa, alottaisin siitä.- Anonyymi
Juu, ei vaan tuolla autohallissa muutenkaan viitsisi alkaa oikein tehdä mitään, kaverin luona olisi paremmat paikat, mutta turhan kaukana.
Opeleissa on ollut jo aikaisemmin isoa öljynkulutusta, 10W saattaa vähän vähentää. Voisi kokeilla myös RVS-käsittelyä, mutta ei ole hyötyä jos vika olisi kumeissa. Luulisi tulevan kuitenkin käryä venttiilikopasta jos kumit vuotaisi.
Mitä tarkoitat tuolla huohotinjärjestelmällä, ei kai siinä muuta voi olla kuin etttä männän ohi paine menisi silloinkin. Öljyvuotoja ei näy missään eikä tiputa, ei myöskään nyvi ja vetää hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, ei vaan tuolla autohallissa muutenkaan viitsisi alkaa oikein tehdä mitään, kaverin luona olisi paremmat paikat, mutta turhan kaukana.
Opeleissa on ollut jo aikaisemmin isoa öljynkulutusta, 10W saattaa vähän vähentää. Voisi kokeilla myös RVS-käsittelyä, mutta ei ole hyötyä jos vika olisi kumeissa. Luulisi tulevan kuitenkin käryä venttiilikopasta jos kumit vuotaisi.
Mitä tarkoitat tuolla huohotinjärjestelmällä, ei kai siinä muuta voi olla kuin etttä männän ohi paine menisi silloinkin. Öljyvuotoja ei näy missään eikä tiputa, ei myöskään nyvi ja vetää hyvin.Et selvästi ymmärrä huohotinjärjestelmän toimintaa.
Eli, männät laskevat aina painetta ohitseen. Tuo pienehkö paine purkautuu kampikammioon, männänrenkaiden ohi. Kun nykyisin ei saa noitakaan kaasuja päästää suoraan taivalle, ne ohjataan imupuolelle, jotta moottori polttaisi ne kaasut.
Tuossa on se ongelma, että imusarjaan ei voi olla suoraa reikää kampikammiosta, joten noiden välille on laitettu venttiili, jota kutsutaan EGR venttiiliksi. Jos tuo kyseinen venttiili juuttuu aukiasentoon, voi moottorin imusarjassa oleva alipaine imeä kampikammiosta voiteluöljyä.
Ja sitten tuohon toiseen asiaan, venttiilivarren kumit. Oma autoni alkoi pölläytellä sinistä käynnstyksen yhteydessä. Vaihdoin moottoriin valvolinen öljyn, jonka tarkoitus on "elvyttää" kumitiivisteitä ja kas kummaa, pölläyttely loppui ja on pysynyt poissa ainakin kolme vuotta.
Ongelmaasi olisi helpompaa pohtia jos tietäisimme auton tarkan mallin ja vuosimallin, mutta ilmeisesti ne halutaan pitää salaisuutena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et selvästi ymmärrä huohotinjärjestelmän toimintaa.
Eli, männät laskevat aina painetta ohitseen. Tuo pienehkö paine purkautuu kampikammioon, männänrenkaiden ohi. Kun nykyisin ei saa noitakaan kaasuja päästää suoraan taivalle, ne ohjataan imupuolelle, jotta moottori polttaisi ne kaasut.
Tuossa on se ongelma, että imusarjaan ei voi olla suoraa reikää kampikammiosta, joten noiden välille on laitettu venttiili, jota kutsutaan EGR venttiiliksi. Jos tuo kyseinen venttiili juuttuu aukiasentoon, voi moottorin imusarjassa oleva alipaine imeä kampikammiosta voiteluöljyä.
Ja sitten tuohon toiseen asiaan, venttiilivarren kumit. Oma autoni alkoi pölläytellä sinistä käynnstyksen yhteydessä. Vaihdoin moottoriin valvolinen öljyn, jonka tarkoitus on "elvyttää" kumitiivisteitä ja kas kummaa, pölläyttely loppui ja on pysynyt poissa ainakin kolme vuotta.
Ongelmaasi olisi helpompaa pohtia jos tietäisimme auton tarkan mallin ja vuosimallin, mutta ilmeisesti ne halutaan pitää salaisuutena.Tiedän kyllä huohotinsysteemin, mutta huonosti hoonatuissa tai muuten viallisissa moottoreissa huohottaa liikaa. Yleensä letku tukkeentuu, jäätyy tai venttiili jää kiinni asentoon, missä se on normaalisti ennen kuin sähköisesti avataan, jos olisi koko ajan auki, luulisi olevan myös käyntihäiriöitä. Ei taida niin kovaa imua olla että jaksaisi öljyt vetää ja vetäisihän se sitten aina kun venttiili on auki.
Ei tuossa tarkalla mallilla ole väliä kun samalla tavalla ne kaikki toimii ja esim hoonausongelma ollut useissa malleissa. Kumeille on oma lisäainekin, mutta en uskonut niiden voivan oikeasti korjata, voisi ensin kokeilla sitäkin jos sinulla auttanut, ei siitä haittaakaan ole. Nuo moottorin lisäaineet vähän epäilyttää, mutta molempia RVS ja X-1R on kuitenkin kehuttu rallipalstoillakin, pitäisi toimia jonkin aikaa jopa ilman öljyä.
Muuten on hyväkuntoinen niin kumit voisi vaihdattaa korjaamollakin, mutta ei isompaa moottoriremonttia. Lisäaineet ei sen puoleen haittaa vaikka sotkisivat pintoja kunhan eivät aiheuttaisi ongelmia esim jakopäähän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän kyllä huohotinsysteemin, mutta huonosti hoonatuissa tai muuten viallisissa moottoreissa huohottaa liikaa. Yleensä letku tukkeentuu, jäätyy tai venttiili jää kiinni asentoon, missä se on normaalisti ennen kuin sähköisesti avataan, jos olisi koko ajan auki, luulisi olevan myös käyntihäiriöitä. Ei taida niin kovaa imua olla että jaksaisi öljyt vetää ja vetäisihän se sitten aina kun venttiili on auki.
Ei tuossa tarkalla mallilla ole väliä kun samalla tavalla ne kaikki toimii ja esim hoonausongelma ollut useissa malleissa. Kumeille on oma lisäainekin, mutta en uskonut niiden voivan oikeasti korjata, voisi ensin kokeilla sitäkin jos sinulla auttanut, ei siitä haittaakaan ole. Nuo moottorin lisäaineet vähän epäilyttää, mutta molempia RVS ja X-1R on kuitenkin kehuttu rallipalstoillakin, pitäisi toimia jonkin aikaa jopa ilman öljyä.
Muuten on hyväkuntoinen niin kumit voisi vaihdattaa korjaamollakin, mutta ei isompaa moottoriremonttia. Lisäaineet ei sen puoleen haittaa vaikka sotkisivat pintoja kunhan eivät aiheuttaisi ongelmia esim jakopäähän." Ei taida niin kovaa imua olla että jaksaisi öljyt vetää "
Imusarjassa on parhaimmillaan 20mbar absoluuttipaine, kyllä se sangen tehokkaasti vetää kampikammiosta sumua. Käynnin aikana se öljy ei makaa siististi siellä öljypohjassa vaan roiskuu sinne tänne ja osa on sumuna ilmassa.
"Kumeille on oma lisäainekin, mutta en uskonut niiden voivan oikeasti korjata, voisi ensin kokeilla sitäkin jos sinulla auttanut, ei siitä haittaakaan ole. "
Eipä noiden kokeilussa juuri mitään menetettävää ole. Valvoline Maxlife auttoi minun autossani öljypölläytelyyn. Ohjurin kumit oli vaihdettu 12 vuotta aiemmin ja jos pölläyttely niistä johtui niin tuntui tepsivän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Ei taida niin kovaa imua olla että jaksaisi öljyt vetää "
Imusarjassa on parhaimmillaan 20mbar absoluuttipaine, kyllä se sangen tehokkaasti vetää kampikammiosta sumua. Käynnin aikana se öljy ei makaa siististi siellä öljypohjassa vaan roiskuu sinne tänne ja osa on sumuna ilmassa.
"Kumeille on oma lisäainekin, mutta en uskonut niiden voivan oikeasti korjata, voisi ensin kokeilla sitäkin jos sinulla auttanut, ei siitä haittaakaan ole. "
Eipä noiden kokeilussa juuri mitään menetettävää ole. Valvoline Maxlife auttoi minun autossani öljypölläytelyyn. Ohjurin kumit oli vaihdettu 12 vuotta aiemmin ja jos pölläyttely niistä johtui niin tuntui tepsivän.Nesteen vetäminen on kuitenkin eri asia kuin kaasun ja venttiili aukeaa juuri suuremmilla kerroksilla. Pakkohan se on ollut ottaa huomioon ettei niin käy, paisti kun ajaa katolleen.
Valvolineakin on näköjään 10W-40, olisikin voinut ostaa sitä, täytyy kokeilla seuraavaksi.
- Anonyymi
Moottorin huohotus venttiili voi olla jumissa karstasta, kannattaa liotaa CRS!
- Anonyymi
Mutta ei kai sen pitäisi lisätä öljynkulutusta ellei työnnä ulos mittatikun reiästä tai jostain muualta
- Anonyymi
Ei sitä puristuspainemittaria tarvi vahtia voi itse startata ja sitten käydä lukemassa paineet
- Anonyymi
Ei taida pysyä paikallaan ellei paina kun ei ole kierteillä, enkä muista jäikö viisari näyttämään painetta vai laskeeko heti, ei tuossa halvassa ole korttia tai digitaalista näyttöä. Voi olla vaikka kumikin hapertunut kun käytetty viimeksi joskus kauan sitten. Ei tuo ohivuotomittauskaan kovin kallis olisi teettää, olisi paljon tarkempi, kumien vaihto olisi jo aika kallis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida pysyä paikallaan ellei paina kun ei ole kierteillä, enkä muista jäikö viisari näyttämään painetta vai laskeeko heti, ei tuossa halvassa ole korttia tai digitaalista näyttöä. Voi olla vaikka kumikin hapertunut kun käytetty viimeksi joskus kauan sitten. Ei tuo ohivuotomittauskaan kovin kallis olisi teettää, olisi paljon tarkempi, kumien vaihto olisi jo aika kallis.
Ei taida olla kauhean vaikeaa teipata mittaria jesarilla paikoilleen ja kännykkö videoimaan mittaus?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida olla kauhean vaikeaa teipata mittaria jesarilla paikoilleen ja kännykkö videoimaan mittaus?
Heh olisi pitänyt lukea kommentti. Ei ole kierteellä mittari.
- Anonyymi
Kyllä sen kierteellä olla pitää ei muuten ole oikeat lukemat painemittareihihin jää osoitin näyttämään paineet , minkä ikäinen auto tosiaan huohotin systeemi jos tukossa voi lykätä öljyä imupuolelle ja auto polttaa öljyn venttiilivarren kumeista kovin suuria määriä tuskin menee öljyä ja sen huomaa savuttamisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161