Vetyautoilu saattaa olla tulevaisuuden KUPLA

Anonyymi

Tässä on pohdintaa sijoituskuplista ja sivutaan myös aihetta vihreästä energiasta. Vaikkei tässä aivan suoraan vetyä mainita, niin vetytalous täyttää kyllä kuplan merkit, koska 20v aikana useammassa maassa vetyautoilu ei ole lyönyt itseään läpi kovasta yrityksestä ja suurista puheista huolimatta. Vety on edelleen vain hyvin pienenä osana autoilun eri käyttövoimista eikä selviä todisteita ole edelleenkään että vetyautojen myyntitilastot lisääntyvät selvästi joka vuosi kuten täyssähköautoille on nyt viime vuosina käynyt. Kovasti puhutaan ja hehkutetaan vedystä, joten kupla ja floppi on iso riski, jonka seuraksena voi hävitä suuria rahoja.

"Energian tuottaminen joillakin uusilla ja aiempaa puhtaammilla tavoilla olisi kiistatta mahtava uudistus, josta koituisi kuka ties kuinka paljon yleistä hyötyä.

Samoin teollisuuden, liikenteen ja muidenkin yhteiskunnan toimintojen uudistaminen nykyistä puhtaammiksi olisi suuri askel kohti nykyistä puhtaampaa maailmaa.

Mutta mikä tahansa noita tavoitteita edistävä keksintö ei välttämättä eikä ainakaan automaattisesti ole myös hyvä ja tuottoisa sijoituskohde.

Ei varsinkaan, jos käy niin kuin talousmullistusten aikaan on liki väistämättä aiemmin käynyt.

Suuri osa talous- ja teknologiamullistusten innostamista huumavaiheen sijoituksista on epäonnistunut joko liian suurten LUPAUSTEN tai liian suurten ODOTUSTEN – ja usein molempien – PETTÄMISEEN.

Murroksen orastavassa alkuvaiheessa uuteen teknologiaan virtaa kasvava määrä sijoituspääomaa, kun uuden teknologian kauppiaat lupaavat ja sijoittajat havittelevat kovaa kasvua ja suuria tuottoja.

Kun kasvusta alkaa näkyä muitakin merkkejä kuin lupauksia, ja kun aikaiset sijoittajat alkavat saada näyttäviä pikavoittoja, lähtee "mukaan" lisää sijoittajia.

Rahavirran voimistuminen nostaa kursseja – ja houkuttelee apajille lisää saman mullistuksen toteuttajia ja saman kasvutarinan kauppiaita – ja ennen kaikkea lisää sijoittajia.

Ainakin tähän mennessä jokaisessa suuressa talousmullistuksessa ja sijoitusmarkkinoiden teknologiahuumassa UUTTA ja TOIVEIKASTA sijoituspääomaa on pakkautunut samojen tuottojen havitteluun paljon runsaammin kuin tarinan lupaamaa kasvua tai tuottoja on MITENKÄÄN MAHDOLLISTA synnyttää.

Liian suuret lupaukset ja liian suuret odotukset ovat muuttuneet KARVAIKSI TAPPIOIKSI sen jälkeen, kun niiden paisuttama KUPLA on PUHJENNUT."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008395820.html

48

866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raskasliikenne jatkaa dieselillä tai vaihtaa vetyyn jossain kohtaa. Henkilöautoihin vety on liian kallista ja jakelun järjestäminen todella kallista.

      • Anonyymi

        Raskas liikenne siirtyy biodieseliin.


    • Anonyymi

      Ei tule vetyautosta koskaan Kuplaa. Kuplavolkkareita ostettiin miljoonia joka mantereella ja se oli huikea menestys.
      Vetyautoja on myyty 15 vuodessa väkisin muutama tuhat kappaletta ja koko pelleilyn lopettaminen on joka päivä yhden päivän lähempänä.

    • Anonyymi

      En olisi liian positiivinen mutta en liian negatiivinenkään vetytalouden suhteen, sillä sekin kehittyy ja tulee kaiken aikaa yhä kehittymään ongelmakodistaan huolimatta.

      Joka tapauksessa tarvitaan tutkimusta ja innovaatioita useammista eri vaihtoehdoista, joista synteettiset polttoaineet voisivat olla yksi kiinnostava vaihtoehto toteutuessaan.

      Mutta kun eko-asioista puhutaan, niin yksi aivan keskeinen asia olisi selvittää miten globaalilla tasolla turhan random-roinan tehtailua ja rauhtausta (saastekonttilaivoineen) ympäri planeettaa voisi mahdollisimman paljon rajoittaa.

      Yksi toinen aivan keskeinen asia olisi selvittää miten globaalilla tasolla energian kulutusta voisi rajoittaa tai mieluummin progressiivisesti madaltaa mahdollisimman paljon, sillä ihmiskunnan nykymeno on planeetalle aivan kestämätöntä.

      "World Footprint"

      - https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint
      .

      "Suomesta uusiutuvan energian mallimaa? Kokonainen vetytalous aiotaan herättää henkiin EU:n elvytysmiljardeilla"

      "Valtion yksi tukieuro toisi yhdeksän euron investoinnit yrityksiltä, arvioi valtiovarainministeri Matti Vanhanen."

      - https://yle.fi/uutiset/3-11838445

      .

      Mikäli tuo hanke toteutuisi ja osoittautuisi toimivaksi, niin se olisi kyllä melkoisen luokan positiivinen eko-jytky globaalillakin tasolla.

      "Oulussa kehitetään menetelmää, joka voisi mullistaa maailman energiatalouden – ratkaisun avaimet ovat auringossa"

      - https://yle.fi/uutiset/3-12135362

      .

      Vety ja raskas liikenne:

      "Hyzon to deliver five huge hydrogen trucks to Australia zinc refinery"

      - https://thedriven.io/2021/07/13/hyzon-to-deliver-five-huge-hydrogen-trucks-to-australia-zinc-refinery/

      .

      "Port of Los Angeles Rolls Out Hydrogen Fuel Cell Electric Freight Demonstration"

      - https://www.kenworth.com/about-us/news/port-of-los-angeles-rolls-out-hydrogen-fuel-cell-electric-freight-demonstration/

      .

      "Kenworth T680 Fuel Cell Electric Vehicle Powered by Hydrogen Featured in Washington, D.C."

      - https://kenworth.com/about-us/news/kenworth-t680-fuel-cell-electric-vehicle-powered-by-hydrogen-featured-in-washington-d-c/

      .

      "Hyzon Reports First Revenue as Its Hydrogen Trucks Begin Shipping"

      - https://www.fool.com/investing/2021/11/12/hyzon-reports-first-revenue-as-its-hydrogen-trucks/

      .

      "Hydrogen fuels a revolution in Chinese trucks"

      - https://eurasia-news-online.com/2021/04/30/hydrogen-fuels-a-revolution-in-chinese-trucks/

      .

      Onhan näitä vety-hankkeita vähän kaikialla, toivottavasti ne kehittyvät kaikilta osin teknisesti ja vihertyvät.

      • Anonyymi

        Minullakin on kaikenlaisia hankkeita ollut läpi elämäni, mutta siihen ne ovat jääneetkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin on kaikenlaisia hankkeita ollut läpi elämäni, mutta siihen ne ovat jääneetkin.

        "Minullakin on kaikenlaisia hankkeita ollut läpi elämäni, mutta siihen ne ovat jääneetkin."

        Ilmeisestikään ko. hankkeisiin ei ole sisältynyt edes yritys tai tavoite tuottaa asiallisia ja älyllisiä kommentteja ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minullakin on kaikenlaisia hankkeita ollut läpi elämäni, mutta siihen ne ovat jääneetkin."

        Ilmeisestikään ko. hankkeisiin ei ole sisältynyt edes yritys tai tavoite tuottaa asiallisia ja älyllisiä kommentteja ;-)

        Mitä älykästä löytyy omasta kommentistasi, kerro?


      • Anonyymi

        Vety tulee teollisuuden prosesseihin, kuten vaikkapa teräksen tuotantoon. Siellä siinä on järkeä.

        Liikenteeseen korkeintaan 1% marginaaliseen käyttöön, koska tässä käyttökohteessa vety ei ole kilpailukykyinen akkujen kanssa heikon hyötysuhteen vuoksi.


    • Anonyymi

      Akkulavetteja ei taida olla avomallisena, vaikka ☀️ lämmittää californiassa?😂🤣

    • Anonyymi

      Yle kertoo nettisivuillaan että maailman kaikesta tuotetusta vedystä tehdään 99% fossiilisista polttoaineista, lähinnä maakaasusta. Mistä sitä vihreää vetyä riittää polttokennoautoihin puhdistamaan ilmaa? Kysyn vaan.

      • Anonyymi

        Et sitten vaivautunut laittamaan linkkiä esitetyn %-luvun tueksi, vaikka eihän vety vielä toistaiseksi niin suuresti viherrä.

        Mutta joka tapauksessa eri puolilla maailmaa ollaan tutkimassa ja innovoimassa sitä miten vedystä saisi mahdollismmaan vihreä, mutta kaikki ottaa aikansa.

        Megaluokan ympäristö-saaste-pommi sähköautokin edellytti paljon kehitysaikaa.

        Toistetaan vielä tämä. Mikäli tuo hanke toteutuisi ja osoittautuisi toimivaksi, niin se olisi kyllä melkoisen luokan positiivinen eko-jytky globaalillakin tasolla.

        "Oulussa kehitetään menetelmää, joka voisi mullistaa maailman energiatalouden – ratkaisun avaimet ovat auringossa"

        - https://yle.fi/uutiset/3-12135362

        ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten vaivautunut laittamaan linkkiä esitetyn %-luvun tueksi, vaikka eihän vety vielä toistaiseksi niin suuresti viherrä.

        Mutta joka tapauksessa eri puolilla maailmaa ollaan tutkimassa ja innovoimassa sitä miten vedystä saisi mahdollismmaan vihreä, mutta kaikki ottaa aikansa.

        Megaluokan ympäristö-saaste-pommi sähköautokin edellytti paljon kehitysaikaa.

        Toistetaan vielä tämä. Mikäli tuo hanke toteutuisi ja osoittautuisi toimivaksi, niin se olisi kyllä melkoisen luokan positiivinen eko-jytky globaalillakin tasolla.

        "Oulussa kehitetään menetelmää, joka voisi mullistaa maailman energiatalouden – ratkaisun avaimet ovat auringossa"

        - https://yle.fi/uutiset/3-12135362

        ;-)

        "Oulussa kehitetään menetelmää, joka voisi mullistaa maailman energiatalouden – ratkaisun avaimet ovat auringossa"

        Jepjep. Vähän sama kuin joku Saudi-Arabiassa alkaisi kehittämään kaiken mullistavaa lumiauraa.
        Ei sillä etteikö projekti voisi olla menestyksekäs. Se vaan että Oulussa ei koskaan tule olemaan niin pajon aurinkoa että siitä riittäisi tuhlattavaksi vedyntuotantoon. Jos Oulussa otetaan talteen aurinkoenergiaa niin se kannattaa käyttää paljon korkeammalla hyötysuhteella sähkön tekemiseen.
        Samoin kuin maailman paras lumiaura ei paljoa hyödytä ketään Saudi-Arabiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oulussa kehitetään menetelmää, joka voisi mullistaa maailman energiatalouden – ratkaisun avaimet ovat auringossa"

        Jepjep. Vähän sama kuin joku Saudi-Arabiassa alkaisi kehittämään kaiken mullistavaa lumiauraa.
        Ei sillä etteikö projekti voisi olla menestyksekäs. Se vaan että Oulussa ei koskaan tule olemaan niin pajon aurinkoa että siitä riittäisi tuhlattavaksi vedyntuotantoon. Jos Oulussa otetaan talteen aurinkoenergiaa niin se kannattaa käyttää paljon korkeammalla hyötysuhteella sähkön tekemiseen.
        Samoin kuin maailman paras lumiaura ei paljoa hyödytä ketään Saudi-Arabiassa.

        Tuleeko tuo 'rakentava' ja simplissime, sekä epärelevantisti äärimmäisyyksiin menevä asennemaailma tulkita siten, että ihmiskunnan tulee laittaa hanskat tiskiin ja jatkaa planeetan ja ympäristön kannalta samalla totaalisen idiotismin tiellä kuin tähänkin mennessä.

        .

        "World Footprint"

        - https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint

        .

        Ihan vain kuriositeettinä manittakoon, että mikäli innovaatio realisoituisi, niin sen kehityspaikka Oulu ei tulisi olemaan sen ainoa maantieteellinen käyttöalue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuleeko tuo 'rakentava' ja simplissime, sekä epärelevantisti äärimmäisyyksiin menevä asennemaailma tulkita siten, että ihmiskunnan tulee laittaa hanskat tiskiin ja jatkaa planeetan ja ympäristön kannalta samalla totaalisen idiotismin tiellä kuin tähänkin mennessä.

        .

        "World Footprint"

        - https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint

        .

        Ihan vain kuriositeettinä manittakoon, että mikäli innovaatio realisoituisi, niin sen kehityspaikka Oulu ei tulisi olemaan sen ainoa maantieteellinen käyttöalue.

        Lisäys:

        "Oulun yliopistossa tutkitaan teknologiaa nimeltä valokatalyysi. Sen avulla voitaisiin mahdollisesti ratkaista koko maailman energiatalous."

        "Hänen mielestään kaikki paukut pitäisikin laittaa aidosti vihreän vedyn tuottamiseen. Eli vedyn tuottamiseen ilman hiilidioksidipäästöjä ja myös ilman sähköä."

        "Ja juuri sitä Oulun yliopistossa nyt tehdään."

        - https://yle.fi/uutiset/3-12135362

        Toivottavasti tuo tulee realisoitavaksi ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuleeko tuo 'rakentava' ja simplissime, sekä epärelevantisti äärimmäisyyksiin menevä asennemaailma tulkita siten, että ihmiskunnan tulee laittaa hanskat tiskiin ja jatkaa planeetan ja ympäristön kannalta samalla totaalisen idiotismin tiellä kuin tähänkin mennessä.

        .

        "World Footprint"

        - https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint

        .

        Ihan vain kuriositeettinä manittakoon, että mikäli innovaatio realisoituisi, niin sen kehityspaikka Oulu ei tulisi olemaan sen ainoa maantieteellinen käyttöalue.

        Jepjep. Siitä vaan jahtaamaan yksisarvisia.
        "Siinä on kuitenkin ongelmansa: elektrolyysi vaatii niin paljon sähköä, että sen käyttö mullistaisi sähkömarkkinan kuluttajan kannalta ikävällä tavalla. Esimerkiksi Raahen terästuotanto veisi kokonaisuudessaan sen vieressä sijaitsevan Pyhäjoen ydinvoimalan tuotannon, kun se joskus valmistuu."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuleeko tuo 'rakentava' ja simplissime, sekä epärelevantisti äärimmäisyyksiin menevä asennemaailma tulkita siten, että ihmiskunnan tulee laittaa hanskat tiskiin ja jatkaa planeetan ja ympäristön kannalta samalla totaalisen idiotismin tiellä kuin tähänkin mennessä.

        .

        "World Footprint"

        - https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint

        .

        Ihan vain kuriositeettinä manittakoon, että mikäli innovaatio realisoituisi, niin sen kehityspaikka Oulu ei tulisi olemaan sen ainoa maantieteellinen käyttöalue.

        "Tuleeko tuo 'rakentava' ja simplissime, sekä epärelevantisti äärimmäisyyksiin menevä asennemaailma tulkita siten, että ihmiskunnan tulee laittaa hanskat tiskiin ja jatkaa planeetan ja ympäristön kannalta samalla totaalisen idiotismin tiellä kuin tähänkin mennessä."

        Ei todellakaan. Tärkeää on keskittää kehitystyö sinne missä uusiutuvasta energiasta otetaan talteen kaikki mahdollinen mahdollisemman hyvällä hyötysuhteella. Vety on vain yksi erittäin tehoton keino ottaa talteen aurinko/tuulienergiaa jota ei voida käyttää suoraan.

        Suomessa tällaisen päästöttömän energian säilömisen tarve on yhtä kaukana kuin paavin lapsenlapset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jepjep. Siitä vaan jahtaamaan yksisarvisia.
        "Siinä on kuitenkin ongelmansa: elektrolyysi vaatii niin paljon sähköä, että sen käyttö mullistaisi sähkömarkkinan kuluttajan kannalta ikävällä tavalla. Esimerkiksi Raahen terästuotanto veisi kokonaisuudessaan sen vieressä sijaitsevan Pyhäjoen ydinvoimalan tuotannon, kun se joskus valmistuu."

        Sijoitusmielessä yksisarviseen osuminen raskaalla ja rohkealla panostuksella olisi tietty taloudellisetsi varsin optimaali sijoitus.

        Mutta nyt on kyse enrgian tuotannosta ja ympäristöasioista. Mikäli Oulun teknologia tulisi toteutumaan teknisesti menestyen, sekä tavoitellussa ja suunnitellussa mittakaavassaan, niin sitä ympäristöpommi-ydinenrgiaa ei vedyn tuotantoon missään edes tarvittasi.

        *

        "Hänen mielestään kaikki paukut pitäisikin laittaa aidosti vihreän vedyn tuottamiseen."

        "Eli vedyn tuottamiseen ilman hiilidioksidipäästöjä ja myös ilman sähköä."

        "Ja juuri sitä Oulun yliopistossa nyt tehdään."

        - https://yle.fi/uutiset/3-12135362

        *

        Valitettavasti, planeetan pelastavaa aidon vihreää energiaa ei vielä ole edes olemassa, mutta Oulun hankkeen kaltaisille projekteille ja tavoiteille nostan hattua korkealle ja toivon niille menestystä.

        Kuten ylempänä jo manitsin, niin ihmiskunta on menossa suoraan päin seinää nykyisellä planeetan ja sen resurssien totaalisen idioottimaisella raiskaamisella random-kulutuksineen, sekä elinympäristön tuhoamisellaan, ilmasta maahan, pohjavesiin ja merten syvyyksiin saakka.

        Ilmasto- ja ympäristöhankkeet ja tavoitteet ovat hyviä ja eksistentiaalisen tärkeitä itsessään, mutta olen "lievästi" skeptinen niiden riittävyydestä, sillä niiden lisäksi koko ihmiskunnan tulisi löytää huomattavan toinen toimintamoodi.

        .

        "World Footprint"

        - https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint

        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten vaivautunut laittamaan linkkiä esitetyn %-luvun tueksi, vaikka eihän vety vielä toistaiseksi niin suuresti viherrä.

        Mutta joka tapauksessa eri puolilla maailmaa ollaan tutkimassa ja innovoimassa sitä miten vedystä saisi mahdollismmaan vihreä, mutta kaikki ottaa aikansa.

        Megaluokan ympäristö-saaste-pommi sähköautokin edellytti paljon kehitysaikaa.

        Toistetaan vielä tämä. Mikäli tuo hanke toteutuisi ja osoittautuisi toimivaksi, niin se olisi kyllä melkoisen luokan positiivinen eko-jytky globaalillakin tasolla.

        "Oulussa kehitetään menetelmää, joka voisi mullistaa maailman energiatalouden – ratkaisun avaimet ovat auringossa"

        - https://yle.fi/uutiset/3-12135362

        ;-)

        "Tällä hetkellä vuosittain käytettävästä noin 70 miljoonasta vetytonnista 99 prosenttia tehdään fossiilisista polttoaineista, pääasiassa maakaasusta. Siinä maakaasun sisältämästä metaanista erotetaan vetyä."

        https://yle.fi/uutiset/3-12169463

        Laitetaan vielä toinen kommentti vetyuskovaisten tyrmättäväksi:
        Uusiutuvan, vihreän vedyn ongelmana on, että sen tuottaminen vaatii todella monen tuulivoimalan energiantuotantoa.
        Esimerkiksi SSAB:n Raahen terästehtaan vaatiman vetymäärän tuottamiseen tarvittaisiin noin 10 terawattituntia energiaa nykyisellä vesielektrolyysillä, käytännössä yhden ydinvoimalan verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tällä hetkellä vuosittain käytettävästä noin 70 miljoonasta vetytonnista 99 prosenttia tehdään fossiilisista polttoaineista, pääasiassa maakaasusta. Siinä maakaasun sisältämästä metaanista erotetaan vetyä."

        https://yle.fi/uutiset/3-12169463

        Laitetaan vielä toinen kommentti vetyuskovaisten tyrmättäväksi:
        Uusiutuvan, vihreän vedyn ongelmana on, että sen tuottaminen vaatii todella monen tuulivoimalan energiantuotantoa.
        Esimerkiksi SSAB:n Raahen terästehtaan vaatiman vetymäärän tuottamiseen tarvittaisiin noin 10 terawattituntia energiaa nykyisellä vesielektrolyysillä, käytännössä yhden ydinvoimalan verran.

        Kiinnostava artikkeli kokonaan luettuna ja tuossa on oleellista tuo _"tällä hetkellä"_ mikä tarkoittaa artikkelinkin kertoman tekniikan kehittyessä on mahdollista päästä aidosti puhtaaseen vetyyn, mutta aivan simppeliä ja välitöntähän se ei ole.

        Kuten ketjussa olen jo maininnut, niin tarvitaan monien eri mahdollisuuksien ja vaihtoehtojen tutkimista ja kehittämistä, joista vety on vain yksi muiden joukossa, mutta ei sekään yksin ole mikään planeetan pelastava messias, selalista ei edes ole olemassa.

        Ps. Noiden patologisten iki-dissauksien sijaan olisi mukava kuulla josko dissaajalla itsellään olisi tuoda esille yhtään positiivistä ajatusta tai infoa "puhtaan energian" kehitykseen ja innovaatioihin liittyen, vai onko arvomaailmana ja elämän moodina pelkkä krooninen dissaus, paikallaan polkeminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tällä hetkellä vuosittain käytettävästä noin 70 miljoonasta vetytonnista 99 prosenttia tehdään fossiilisista polttoaineista, pääasiassa maakaasusta. Siinä maakaasun sisältämästä metaanista erotetaan vetyä."

        https://yle.fi/uutiset/3-12169463

        Laitetaan vielä toinen kommentti vetyuskovaisten tyrmättäväksi:
        Uusiutuvan, vihreän vedyn ongelmana on, että sen tuottaminen vaatii todella monen tuulivoimalan energiantuotantoa.
        Esimerkiksi SSAB:n Raahen terästehtaan vaatiman vetymäärän tuottamiseen tarvittaisiin noin 10 terawattituntia energiaa nykyisellä vesielektrolyysillä, käytännössä yhden ydinvoimalan verran.

        SSAB puolestaan on varsin positiivisissä ajatelmissa vedyn suhten tuotannossaan.

        .

        "SSAB: Vety mullistaa teräksen valmistuksen"

        "Vedystä odotetaan ratkaisua myös Suomen suurimpaan yksittäiseen hiilidioksidipäästöjen lähteeseen. SSAB:n terästehdas Raahessa odottaa vedystä suoranaista mullistusta teräksen valmistukseen."

        "Yhtiöllä on kunnianhimoinen tavoite muuttaa puolet tehtaan tuotannosta hiilettömäksi noin kymmenessä vuodessa. Täysin hiilipäästötöntä tuotannon on määrä olla 2040. Yhtiöllä on jo Ruotsissa toimiva pilottilaitos, jossa terästä syntyy ilman hiilidioksidipäästöjä."

        "– Tilanne vedyn kanssa vaikuttaa nyt niin hyvältä, että Raahen aikataulu saattaa ehkä aikaistuakin, sanoo SSAB:n teknologiajohtaja Sakari Kallo."

        - https://yle.fi/uutiset/3-11841773

        .

        "Uusiutuvan, vihreän vedyn ongelmana on, että sen tuottaminen vaatii todella monen tuulivoimalan energiantuotantoa. "

        Tällä hetkellä näin, mutta tilanne tuon suhteen saattaa muuttua radikaalisti tulevaisuudessa ja toivottavasti niin, että tuon ehtolauseen voi poistaa.

        Kas näin:


        "Oulun yliopiston elektronispektroskopian professori Marko Huttula sanoo suoraan, että Suomen vetystrategiassa on pahasti pielessä se, että vedyn tuotannon ajatellaan tapahtuvan vain ja ainoastaan sähkön avulla."

        "Hänen mielestään kaikki paukut pitäisikin laittaa aidosti vihreän vedyn tuottamiseen."

        "Eli vedyn tuottamiseen ilman hiilidioksidipäästöjä ja myös ilman sähköä."

        "Ja juuri sitä Oulun yliopistossa nyt tehdään."

        - https://yle.fi/uutiset/3-12135362

        ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten vaivautunut laittamaan linkkiä esitetyn %-luvun tueksi, vaikka eihän vety vielä toistaiseksi niin suuresti viherrä.

        Mutta joka tapauksessa eri puolilla maailmaa ollaan tutkimassa ja innovoimassa sitä miten vedystä saisi mahdollismmaan vihreä, mutta kaikki ottaa aikansa.

        Megaluokan ympäristö-saaste-pommi sähköautokin edellytti paljon kehitysaikaa.

        Toistetaan vielä tämä. Mikäli tuo hanke toteutuisi ja osoittautuisi toimivaksi, niin se olisi kyllä melkoisen luokan positiivinen eko-jytky globaalillakin tasolla.

        "Oulussa kehitetään menetelmää, joka voisi mullistaa maailman energiatalouden – ratkaisun avaimet ovat auringossa"

        - https://yle.fi/uutiset/3-12135362

        ;-)

        "Et sitten vaivautunut laittamaan linkkiä esitetyn %-luvun tueksi, vaikka eihän vety vielä toistaiseksi niin suuresti viherrä."

        Olihan se kerrottu heti alussa: "Yle kertoo nettisivuillaan että maailman kaikesta tuotetusta vedystä tehdään 99% fossiilisista polttoaineista, lähinnä maakaasusta." Et siis vaivautunut menemään YLE:n nettisivulle lukemaan koko artikkelia (minä kyllä luin myös saman tiedon).


    • Anonyymi

      Koko maailma on luopumassa vetytaloudesta.
      Missään päin maailmaa ei panosteta enää vetyyn vaan pelkästään akkuihin.
      Tämä on fakta!

      "markkinat"

      • Anonyymi

        Taitaa olla taas feikkimarkkinat liikkeellä.

        Vedyllä on käyttönsä, mutta ei liikenteessä.


      • Anonyymi

        Koko maailma on kehittämässä vetytaloutta ja palstan teemaan liittyen EU:ssa on mm. vety-autoilun flagship-projekti ;-)

        .

        "Hydrogen Mobility Europe is a flagship project giving fuel cell electric vehicle (FCEV) drivers access to the first truly pan-European network of hydrogen refuelling stations"

        - https://h2me.eu/

        .

        "Suomesta uusiutuvan energian mallimaa? Kokonainen vetytalous aiotaan herättää henkiin EU:n elvytysmiljardeilla"

        "Valtion yksi tukieuro toisi yhdeksän euron investoinnit yrityksiltä, arvioi valtiovarainministeri Matti Vanhanen."

        - https://yle.fi/uutiset/3-11838445

        .

        "Käyttövoimaa ilmastoneutraalille taloudelle: Komissio esittää tulevaisuuden energiajärjestelmää ja puhdasta vetyä koskevat suunnitelmat"

        - https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/fi/ip_20_1259

        .


    • Anonyymi

      Se uutinen vedystä oli Ylen nettisivuilla 16.11. 2021, otsikolla jotain Aurinko on loputon...

    • Anonyymi

      Sieltähän se löytyy Ylen nettisivuilta hakusanalla :Aurinko on loputon energianlähde. Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan.

      • Anonyymi

        Hyvä. Aurinkopaneeleista sitten suoraan sähköverkkoon käyttöön ja ylijäämä UHVDC-kaapelilla tarvittaessa 10 000 km päähän, toivottavasti lähemmäksi.

        Aurinko paistaa aina jossain päin maailmaa ja sähkönä energia siirtyy helposti.


    • Anonyymi

      Fixutaxi ottaa käyttöön kiinalaisia Maxus sähköautoja, ei siis vetyautoja.

    • Anonyymi

      Vetyprojekteista tulee vain miljardien lasku ja sitten oopsista, ei tämä toiminutkaan. Vetyspämmääjä rikastuu?

      • Anonyymi

        "Vetyprojekteista tulee vain miljardien lasku ja sitten oopsista, ei tämä toiminutkaan."

        Kertoisitko millä tieteellisellä kompetenssillä tulkitset kristallipallostasi tuollaisia vain ja ainoastaan negatiivisiä tulemia?

        Kas, miten harmillista kun kautta maailman vetytalouden ja vetyautojenkin kehittämiseen investoivat tahot eivät ole saaneet kaltaistasi suomi24-yliopiston ylipappien ylipappia estraadilleen heitä valaisemaan väärin valitusta tiestä ja ohjaamaan heitä ainoalle oikealle maapallon pelastavalle tielle ;-)


    • Anonyymi

      "Kertoisitko millä tieteellisellä kompetenssillä tulkitset kristallipallostasi tuollaisia vain ja ainoastaan negatiivisiä tulemia?"

      Aiotko nyt unohtaa että Ruotsissa ja Norjassa on jo monta vuotta koitettu edistää vetyautoilua. Tulos kummassakin maassa vain 4 vetytankkausasemaa ja muutama sata vetyautoa per maa. Melko surkea tulos, mutta eihän niin voi suomessa käydä eihän? Ja ei pidä olla mitenkään negatiivinen vaikka naapurimaat ovat epäonnistuneet vetyautoilussa, mutta suomi kyllä homman hoitaa verorahoilla kuntoon eikös vaan?

      • Anonyymi

        Vetytalouden ja -autoilun kehitys kiinnostaa globaalilla tasolla pelkkiä realiteettejä tarkastellen, ei sen perusteela mitä ja miten lähimmissä naapurimaissa on tähän mennessä toimittu.

        Tässä ketjussa ylempänä olen laittanut joukon linkkejä, jotka kertovat millaisia päätöksiä ja hankkeita _tällä hetkellä_ on menossa EU-tasolla poliittisinakin ratkaisuina. Kahden maan eilinen toiminta ei linjaa vety-talouden tulevaisuutta, jonka lopputuleman sitten aika näyttää, mutta moni taho on laittamassa siihen melko paljon panoksia.

        MB on toistaiseksi hyllyttänyt jo toimivat vety-biilinsä, mutta antamansa lausunnon mukaan tarkkailee sen kehitystä sekä poliittisia ratkaisuja ja on valmis laittamaan hankkeensa uudestaan käyntiin.

        ***

        Pariisin vety-taxit

        Onhan tuossa melko isoja tekijöitä Pariisin vety-taxi-hankkeessa mukana, eli luottoa tuon vaihtoehdon tulevaisuuteen, sen tekniikan kestävyyteen ja tulevaan lisäkehitykseen vaikuttaa olevan, eli ei ne Pariisin taxit liene liian lyhyikäisiä ole olleet.

        Niin, ja onhan useampikin valmistaja vety-biilien tuotantoa aloittamassa ja saattaa olla, että jokunen sen hyllyttänyt ottaa sen uudestaan työn alle.

        Vielä kunhan vedystä saadaan vihreämpää samalla kun autojen tekniikkaa kehittyy, niin sille olisi oma paikkansa, joskin muitakin vaihtoehtoja olisi hyvä innovoida ja kehittää.

        .

        "Hydrogen Mobility: Total Supports the Development of the First Hydrogen Taxi Operator in Paris"

        "With the acquisition of a 20% stake, Total joins Hysetco’s historical
        shareholders: STEP (Société du Taxi Electrique Parisien), Air Liquide, Toyota
        and Kouros."

        May 26, 2021

        - https://www.bloomberg.com/press-releases/2021-05-26/hydrogen-mobility-total-supports-the-development-of-the-first-hydrogen-taxi-operator-in-paris

        .

        "Toyota-Backed Paris Venture Targets 10,000 Hydrogen Taxis by 2024"

        19 Jan 2021

        - https://www.bloombergquint.com/business/toyota-backed-paris-venture-targets-10-000-hydrogen-cars-by-2024

        Ei vety-biilejä todellakaan olla vielä jo valmiiksi kuopattu, vastahan ne ovat starttipaikalla ;-)


      • Anonyymi

        " ... mutta suomi kyllä homman hoitaa verorahoilla kuntoon eikös vaan?"

        Joku motivoitunut voisi koettaa laskea paljonko yhteisistä verovaroista on tähän mennessä upotettu akkuteknologialtaan mega-saastuttavan s-autoilun subventointiin Suomessa ;-)

        *

        "Suomessa sähköautojen hankintaa tuetaan päästöperusteisella autoverolla, joka on sähköauton tapauksessa matala, sekä 2000 euron suuruisella sähköauton hankintatuella 2018–2021. Hankintatuen saa sähköautoon, joka on enintään 50 000:n euron hintainen."

        "Suomen tavoitteena on 250 000 sähköautoa vuonna 2030"

        - https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähköautot_Suomessa

        vs

        "Kesäkuun 2021 lopussa Suomessa oli tieliikennekäyttöön rekisteröitynä yhteensä 14 682 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja niiden osuus kaikista henkilöautoista oli 0,52%. "

        - https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/q2-2021-lopussa-suomessa-oli-tieliikennkayttoon-rekisteroityna-lahes-15-000-sahkokayttoista-henkiloautoa

        Sekä:


        "Kiinteistöliitto: Sähköautojen latauspisteisiin myönnettävät tukirahat loppumassa kesken — ensi vuonna tuen ehdot kiristyvät"

        "Asumisen ja rahoituksen kehittämiskeskus ARA arvioi, että loppuvuoden aikana tukirahoja tarvittaisiin vielä 3,0 – 3,5 miljoonaa euroa, jotta kaikille tämän vuoden aikana tukihakemuksensa jättäville voitaisiin myöntää tukea tänä vuonna voimassa olevien avustusehtojen mukaan."

        "Valtio on tukenut vuodesta 2018 lähtien sähköautojen latauspisteiden toteuttamista asunto‐osakeyhtiöissä ja vuokrataloyhtiöissä."

        - https://autotoday.fi/sahkoautojen-latauspisteisiin-myonnettavat-tukirahat-loppumassa-kesken-ensi-vuonna-tuen-ehdot-kiristyvat/

        ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " ... mutta suomi kyllä homman hoitaa verorahoilla kuntoon eikös vaan?"

        Joku motivoitunut voisi koettaa laskea paljonko yhteisistä verovaroista on tähän mennessä upotettu akkuteknologialtaan mega-saastuttavan s-autoilun subventointiin Suomessa ;-)

        *

        "Suomessa sähköautojen hankintaa tuetaan päästöperusteisella autoverolla, joka on sähköauton tapauksessa matala, sekä 2000 euron suuruisella sähköauton hankintatuella 2018–2021. Hankintatuen saa sähköautoon, joka on enintään 50 000:n euron hintainen."

        "Suomen tavoitteena on 250 000 sähköautoa vuonna 2030"

        - https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähköautot_Suomessa

        vs

        "Kesäkuun 2021 lopussa Suomessa oli tieliikennekäyttöön rekisteröitynä yhteensä 14 682 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja niiden osuus kaikista henkilöautoista oli 0,52%. "

        - https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/q2-2021-lopussa-suomessa-oli-tieliikennkayttoon-rekisteroityna-lahes-15-000-sahkokayttoista-henkiloautoa

        Sekä:


        "Kiinteistöliitto: Sähköautojen latauspisteisiin myönnettävät tukirahat loppumassa kesken — ensi vuonna tuen ehdot kiristyvät"

        "Asumisen ja rahoituksen kehittämiskeskus ARA arvioi, että loppuvuoden aikana tukirahoja tarvittaisiin vielä 3,0 – 3,5 miljoonaa euroa, jotta kaikille tämän vuoden aikana tukihakemuksensa jättäville voitaisiin myöntää tukea tänä vuonna voimassa olevien avustusehtojen mukaan."

        "Valtio on tukenut vuodesta 2018 lähtien sähköautojen latauspisteiden toteuttamista asunto‐osakeyhtiöissä ja vuokrataloyhtiöissä."

        - https://autotoday.fi/sahkoautojen-latauspisteisiin-myonnettavat-tukirahat-loppumassa-kesken-ensi-vuonna-tuen-ehdot-kiristyvat/

        ;-)

        On aivan eri asia tukea infraa joka oikeasti toimii ja ihmiset kannattaa. Kaliforniassakin on tuettu vetytankkausinfraa yli 125 miljoonalla dollarilla ja silti edelleen yli 17 vuoden jälkeen siellä kärsitään JATKUVISTA vedyn loppumisista asemilla ja jonkin verran myös tankkausasemien huolloista (ei voi tankata). Todistetusti suurellakaan rahalla ja pitkällä aikavälillä ei ole saatu vetyautoilua aidosti toimivaksi. Facebookissakin moni entinen/nykyinen vetyauton omistaja Kaliforniassa kehoittaa harkitsemaan uudestaan vetyauton ostamista jos se on talouden ainut auto... jotkut jopa varoittavat että ei kannata ellei halua stressiä elämäänsä. Sähköautoilussa tuon tapaista kirjoittelua ei ole vaikka toki sähköautoilussakin on omat ongelmansa.


    • Anonyymi

      Puhtaasti tuotetun vedyn tuottamisen ongelmien tosiseikat eivät vetyuskovaisten päätä paina, hoetaan vain mantraa uusista vetyautoista ja suunnitelmista vetyasemien avaamisesta ja laitetaan linkkiä linkin perään mahtavista suunnitelmista.

      • Anonyymi

        Niin, onneksi vetytalous ja _sen edelleen kehitys_ evät polje paikallaan kuten muutamat jostakin syystä paikalleen jämähtäneet valmisasenteelliset ja ilmeisesti yhden ainoan aatteen kommetoijat omissa maailmankuvissaan ... samaiset joilla itsellään ei ole mitään hyödyllistä ja rakentavaa tarjottavanaan ;-)

        Sitten myös epärelevantit ad hominem linkki-valitukset tulevat kuvaan mukaan kainalosauvoiksi. Onhan se ikävää jos joku vaivautuu laittamaan hieman lihaa luiden ympärille.

        Myöskin luetun sisäistämisessä vaikuttaa olevan vakavia rajoitteellisuuksia.

        Omalta osaltani tässäkin ketjussa olen useampaan kertaan toistanut, että on vain hyvä ja toivottavaa kun ja jos eri vaihtoehtoja tutkitaan ja kehitetään, joista vety on yksi muiden joukossa, sillä yhtä ainoaa aidon ekologista planeetan pelastavaa messias-vaihtoehtoa ei vielä ole edes olemassa.

        Ihmiskunta globaalilla tasollla vain ja ain aedelleen jatkaa idioottimaisen roskajoukon tavoin planeetan rosvoavaa ja tuhoavaa kohtelua ... jonka mielen moodi on se suurin ja keskeisin ongelma ... koko ihmiskunnan toimintamoodi tulisi ohjelmoida uudestaan.

        *

        "World Footprint"

        - https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint


        *

        "Oulun yliopiston elektronispektroskopian professori Marko Huttula sanoo suoraan, että Suomen vetystrategiassa on pahasti pielessä se, että vedyn tuotannon ajatellaan tapahtuvan vain ja ainoastaan sähkön avulla."

        "Hänen mielestään kaikki paukut pitäisikin laittaa aidosti vihreän vedyn tuottamiseen."

        "Eli vedyn tuottamiseen ilman hiilidioksidipäästöjä ja myös ilman sähköä."

        "Ja juuri sitä Oulun yliopistossa nyt tehdään."

        - https://yle.fi/uutiset/3-12135362

        ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, onneksi vetytalous ja _sen edelleen kehitys_ evät polje paikallaan kuten muutamat jostakin syystä paikalleen jämähtäneet valmisasenteelliset ja ilmeisesti yhden ainoan aatteen kommetoijat omissa maailmankuvissaan ... samaiset joilla itsellään ei ole mitään hyödyllistä ja rakentavaa tarjottavanaan ;-)

        Sitten myös epärelevantit ad hominem linkki-valitukset tulevat kuvaan mukaan kainalosauvoiksi. Onhan se ikävää jos joku vaivautuu laittamaan hieman lihaa luiden ympärille.

        Myöskin luetun sisäistämisessä vaikuttaa olevan vakavia rajoitteellisuuksia.

        Omalta osaltani tässäkin ketjussa olen useampaan kertaan toistanut, että on vain hyvä ja toivottavaa kun ja jos eri vaihtoehtoja tutkitaan ja kehitetään, joista vety on yksi muiden joukossa, sillä yhtä ainoaa aidon ekologista planeetan pelastavaa messias-vaihtoehtoa ei vielä ole edes olemassa.

        Ihmiskunta globaalilla tasollla vain ja ain aedelleen jatkaa idioottimaisen roskajoukon tavoin planeetan rosvoavaa ja tuhoavaa kohtelua ... jonka mielen moodi on se suurin ja keskeisin ongelma ... koko ihmiskunnan toimintamoodi tulisi ohjelmoida uudestaan.

        *

        "World Footprint"

        - https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint


        *

        "Oulun yliopiston elektronispektroskopian professori Marko Huttula sanoo suoraan, että Suomen vetystrategiassa on pahasti pielessä se, että vedyn tuotannon ajatellaan tapahtuvan vain ja ainoastaan sähkön avulla."

        "Hänen mielestään kaikki paukut pitäisikin laittaa aidosti vihreän vedyn tuottamiseen."

        "Eli vedyn tuottamiseen ilman hiilidioksidipäästöjä ja myös ilman sähköä."

        "Ja juuri sitä Oulun yliopistossa nyt tehdään."

        - https://yle.fi/uutiset/3-12135362

        ;-)

        Läpä läpä, lässyn lässyn lää! Ei tunnu menevän kaaliin vetyuskovaiselle.


    • Anonyymi

      Vaikka kuinka laitetaan linkkiä vetyautoilun puolesta, niin yksi seikka tukee vahvasti "pelkkää puhetta" ilmiötä: Ihmiset EIVÄT OSTA VETYAUTOJA ja vetytankkausverkosto laajenee (tai jopa vähenee) hyvin hitaasti sen takia. Voidaan vaikka kuinka hypettää netissä vetyautojen puolesta, mutta jos se ei vain tuotteena ole tarpeeksi toimiva tuote ihmisten mielestä kokonaispakettina arvioiden (auto, huolto/korjaus, jälleenmyyntiarvo, vetytankkausverkosto jne.) niin ei se vain pitkässä juoksussa mene kaupaksi. Tilastoissa ei vetyautojen selvää nousua näy (suomessa Traficom), mutta sähköautoja myydään senkin edestä ja myös sähköautokeskustelut kiinnostavat ihmisiä enemmän facebook ryhmien perusteella (jäsenmäärät ja kirjoitusten määrät).

      Edes Kaliforniassa missä on 48 vetytankkausasemaa, niin sielläkään vetyautot eivät ole lyöneet aidosti itseään läpi jatkuvan vetypulan takia jolloin ihmiset myyvät vetyautoja pois todella halvalla kun ei mene kaupaksi. Siellä moni suosittelee ettei vetyauto ole ainut auto taloudessa, niin ei mene hermot jos ei saa välillä tankattua.

      Ihmettelen suuresti miksi pitää vetyautoilua hypettää jos useammassa maassa se kokeilu on monen vuoden aikana käytännössä epäonnistunut? Mitä nyt suomessa osataan tehdä toisin että vetyautoilusta tulee suosittua ja siitä kannattaa myös rahallisesti maksaa paljon enemmän kuin bensa, diesel, kaasu, etanoli ja sähköautoilusta? Eikö muka vetyautoilu ole kupla kun historiaa tarkastellaan?

      • Anonyymi

        Toistetaan, en katsele ja seuraa asiaa harvaan asutun ja pienen populan periferi Suomen vinkkelistä, vaan globaalilla tasolla ja erityisesti EU-tasolla.

        Toistetaan edeleen, että on suorastaan idioottimaista ladata kaikki teolliset ja taloudelliset panokset yhden ainoan (akkuteknologiansa ja usein myös latausenergiansa vuoksi mega-saasteisen) s-autokortin varaan ____ joka myös riskeeraa yhteiskuntien huoltovarmuuden ja pahimmillaan maanpuolustuksenkin.

        Tarvitaan useampien eri vaihtoehtojen innovointia ja kehitystä, joista yksi on vety. Aika sitten näyttää josko synteettisistä polttoaineista tulisi tulevaisuudessa yksi lisävaihtoehto.

        "Voidaan vaikka kuinka hypettää netissä vetyautojen puolesta, mutta jos se ei vain tuotteena ole tarpeeksi toimiva tuote ihmisten mielestä kokonaispakettina arvioiden ..."

        Paha valmiiksi tyrmätä kun koko kokonaispakettia ei vielä edes ole valmiina ja puhumattakaan kypsäksi kehitettynä, vaan koko homma on nyt ekoboomin myötä uudestaan tapetilla ja vasta starttikuopissaan, joskin sen teknologia kehittyy kaiken aikaa.

        Pariisissa on tavoitteena 10 000 vaty-taxia vuoteen 2024 mennessä, jolla on suuret tukijat ja osarahoittajat takanaan kuten Total ja Toyota, eli se tulee olemaan varsin hyvä käyntikortti vety-autoille ja antaa mahdollisesti suuntaa laajemminkin.

        Myöskin vety-biilien hankintahinnat tulevat kohtuullisiksi tekniikan ja tuotantovlooymien kehityksen myötä.
        .


        "Hydrogen Cars May be as Cheap to Make as Fossil-Fuel Vehicles by 2030, State Researcher says in China"

        - https://hydrogen-central.com/hydrogen-cars-chea-2030-china/

        .

        "Eikö muka vetyautoilu ole kupla kun historiaa tarkastellaan?"

        Nykyisillä ekoboomin seuraamuksellisilla vetyauto-hankkeilla kun ei vielä edes ole sanan oikeassa merkityksessä historiaa, vaan erilaisia lähinnä pilottihankkeita ja koko ala on vasta kehitysvaiheessa.

        Totta toki on se, että _tällä hetkellä_ vetytankkaus, sielllä missä sitä on saatavilla, on ilman subventoiteja selkeästi kalliimpaa kuin fossiilisilla, mutta kehitys kehittyy paikallaan polkemisen sijaan.

        Itse tarkkailen jonkin verran vety-hankkeiden ja sen teknologian kehittymistä ja toivon, että siitä kehittyisi yksi (ei ainoa) varteenotettava vaihtoehto sen tämän hetken haasteista riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toistetaan, en katsele ja seuraa asiaa harvaan asutun ja pienen populan periferi Suomen vinkkelistä, vaan globaalilla tasolla ja erityisesti EU-tasolla.

        Toistetaan edeleen, että on suorastaan idioottimaista ladata kaikki teolliset ja taloudelliset panokset yhden ainoan (akkuteknologiansa ja usein myös latausenergiansa vuoksi mega-saasteisen) s-autokortin varaan ____ joka myös riskeeraa yhteiskuntien huoltovarmuuden ja pahimmillaan maanpuolustuksenkin.

        Tarvitaan useampien eri vaihtoehtojen innovointia ja kehitystä, joista yksi on vety. Aika sitten näyttää josko synteettisistä polttoaineista tulisi tulevaisuudessa yksi lisävaihtoehto.

        "Voidaan vaikka kuinka hypettää netissä vetyautojen puolesta, mutta jos se ei vain tuotteena ole tarpeeksi toimiva tuote ihmisten mielestä kokonaispakettina arvioiden ..."

        Paha valmiiksi tyrmätä kun koko kokonaispakettia ei vielä edes ole valmiina ja puhumattakaan kypsäksi kehitettynä, vaan koko homma on nyt ekoboomin myötä uudestaan tapetilla ja vasta starttikuopissaan, joskin sen teknologia kehittyy kaiken aikaa.

        Pariisissa on tavoitteena 10 000 vaty-taxia vuoteen 2024 mennessä, jolla on suuret tukijat ja osarahoittajat takanaan kuten Total ja Toyota, eli se tulee olemaan varsin hyvä käyntikortti vety-autoille ja antaa mahdollisesti suuntaa laajemminkin.

        Myöskin vety-biilien hankintahinnat tulevat kohtuullisiksi tekniikan ja tuotantovlooymien kehityksen myötä.
        .


        "Hydrogen Cars May be as Cheap to Make as Fossil-Fuel Vehicles by 2030, State Researcher says in China"

        - https://hydrogen-central.com/hydrogen-cars-chea-2030-china/

        .

        "Eikö muka vetyautoilu ole kupla kun historiaa tarkastellaan?"

        Nykyisillä ekoboomin seuraamuksellisilla vetyauto-hankkeilla kun ei vielä edes ole sanan oikeassa merkityksessä historiaa, vaan erilaisia lähinnä pilottihankkeita ja koko ala on vasta kehitysvaiheessa.

        Totta toki on se, että _tällä hetkellä_ vetytankkaus, sielllä missä sitä on saatavilla, on ilman subventoiteja selkeästi kalliimpaa kuin fossiilisilla, mutta kehitys kehittyy paikallaan polkemisen sijaan.

        Itse tarkkailen jonkin verran vety-hankkeiden ja sen teknologian kehittymistä ja toivon, että siitä kehittyisi yksi (ei ainoa) varteenotettava vaihtoehto sen tämän hetken haasteista riippumatta.

        Ei mene sinulla perusasiat kaaliin. Vedyn, siis elinkaareltaan päästöttömän vedyn, tuotanto ei ole tulevaisuudessakaan näköpiirissä sen kalleuden ja energiatehottomuuden vuoksi. Se tosiseikka ei tutkimalla muuksi muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene sinulla perusasiat kaaliin. Vedyn, siis elinkaareltaan päästöttömän vedyn, tuotanto ei ole tulevaisuudessakaan näköpiirissä sen kalleuden ja energiatehottomuuden vuoksi. Se tosiseikka ei tutkimalla muuksi muutu.

        Perusfakta on se todellisuus, että alan todelliset asiantuntijat kehittävät vedyn ja puhtaan vedyn hankkeita, aika ei ole pysähtynyt vetytaloudnekaan kehitittämisen suheen. Vetyhankkeita on ympäri maapalloa Kiinaa myöten.

        Onhan se kovin merkillistä miten s24 anti-vety-gurun hallitsemat "perusfaktat" eivät ole auenneet alan kansianvälisille asintuntijoille ja tutkijoille ;-)

        *

        "Hänen mielestään kaikki paukut pitäisikin laittaa aidosti vihreän vedyn tuottamiseen."

        "Eli vedyn tuottamiseen ilman hiilidioksidipäästöjä ja myös ilman sähköä."

        "Ja juuri sitä Oulun yliopistossa nyt tehdään."

        - https://yle.fi/uutiset/3-12135362

        *

        "SSAB: Vety mullistaa teräksen valmistuksen"

        "Vedystä odotetaan ratkaisua myös Suomen suurimpaan yksittäiseen hiilidioksidipäästöjen lähteeseen. SSAB:n terästehdas Raahessa odottaa vedystä suoranaista mullistusta teräksen valmistukseen."

        "Yhtiöllä on kunnianhimoinen tavoite muuttaa puolet tehtaan tuotannosta hiilettömäksi noin kymmenessä vuodessa. Täysin hiilipäästötöntä tuotannon on määrä olla 2040. Yhtiöllä on jo Ruotsissa toimiva pilottilaitos, jossa terästä syntyy ilman hiilidioksidipäästöjä."

        "– Tilanne vedyn kanssa vaikuttaa nyt niin hyvältä, että Raahen aikataulu saattaa ehkä aikaistuakin, sanoo SSAB:n teknologiajohtaja Sakari Kallo."

        - https://yle.fi/uutiset/3-11841773

        Ei ole tulevaisuutta tulevaisuudessakaan ei ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusfakta on se todellisuus, että alan todelliset asiantuntijat kehittävät vedyn ja puhtaan vedyn hankkeita, aika ei ole pysähtynyt vetytaloudnekaan kehitittämisen suheen. Vetyhankkeita on ympäri maapalloa Kiinaa myöten.

        Onhan se kovin merkillistä miten s24 anti-vety-gurun hallitsemat "perusfaktat" eivät ole auenneet alan kansianvälisille asintuntijoille ja tutkijoille ;-)

        *

        "Hänen mielestään kaikki paukut pitäisikin laittaa aidosti vihreän vedyn tuottamiseen."

        "Eli vedyn tuottamiseen ilman hiilidioksidipäästöjä ja myös ilman sähköä."

        "Ja juuri sitä Oulun yliopistossa nyt tehdään."

        - https://yle.fi/uutiset/3-12135362

        *

        "SSAB: Vety mullistaa teräksen valmistuksen"

        "Vedystä odotetaan ratkaisua myös Suomen suurimpaan yksittäiseen hiilidioksidipäästöjen lähteeseen. SSAB:n terästehdas Raahessa odottaa vedystä suoranaista mullistusta teräksen valmistukseen."

        "Yhtiöllä on kunnianhimoinen tavoite muuttaa puolet tehtaan tuotannosta hiilettömäksi noin kymmenessä vuodessa. Täysin hiilipäästötöntä tuotannon on määrä olla 2040. Yhtiöllä on jo Ruotsissa toimiva pilottilaitos, jossa terästä syntyy ilman hiilidioksidipäästöjä."

        "– Tilanne vedyn kanssa vaikuttaa nyt niin hyvältä, että Raahen aikataulu saattaa ehkä aikaistuakin, sanoo SSAB:n teknologiajohtaja Sakari Kallo."

        - https://yle.fi/uutiset/3-11841773

        Ei ole tulevaisuutta tulevaisuudessakaan ei ;-)

        Siinä viedään kunnolla pässiä narussa.


    • Anonyymi

      "Paha valmiiksi tyrmätä kun koko kokonaispakettia ei vielä edes ole valmiina ja puhumattakaan kypsäksi kehitettynä, vaan koko homma on nyt ekoboomin myötä uudestaan tapetilla ja vasta starttikuopissaan, joskin sen teknologia kehittyy kaiken aikaa."

      Mitäs jos nyt oikeasti tutustuisit syihin miksi eri maissa vetyautoilu ei ole aidosti lyönyt läpi. Kaliforniassa jopa 48 vetytankkausasemaa, mutta silti autokanta jurnaa marginaalina noin 8000kpl verran ja viime vuosina vetyautojen myynti on vain laskussa kertoen siitä että vetyauto ei ole tarpeeksi hyvä tuote. Siellä Kaliforniassa kun on jo VALMIS TUOTE... vetyautoja eri merkkejä ja melko mukavasti vetytankkausasemia ja silti väität edelleen ettei ole valmis tuote?

      Kysynkin nyt että miten vetyauton pitäisi mielestäsi kehittyä, jotta se syrjäyttää oikeasti muut käyttövoimat? Ja vastaukseksi ei riitä pelkästään hinta, sillä vetyautojakin on myyty yli 10 vuotta eikä vedyn eikä autojenkaan hinnat tunnu merkittävästi laskevan kun mitataan vuodesta 2010 eteenpäin. 2000-luvun alkupuolella olivat varmasti kalliita ja hieman toisenlaista tekniikkaa.

      • Anonyymi

        "Mitäs jos nyt oikeasti tutustuisit syihin miksi eri maissa vetyautoilu ei ole aidosti lyönyt läpi. Kaliforniassa jopa 48 vetytankkausasemaa, mutta silti autokanta jurnaa marginaalina noin 8000kpl verran ..."

        Kiitos samoin ... josko tuon hieman oudon valmisasenteellisen anti-vey-mission sijaan perehtysit niihin peräänkuulutettuhin faktoihin, eli siihen mitä Californiassa ensiyrittämällä ei mennyt putkeen ja siihen miten hanskojen tiskiin lyömisen sijaan siellä on otettu virheistä oppia ja ladataan edelleen myös vetyyn.

        * “In past cycles, there was always something missing,” said Matthew Blieske, Shell’s global hydrogen product manager. “There was a policy missing, or the technology wasn’t quite ready, or people were not so serious about decarbonization. We don’t see those barriers anymore.”

        "Still, hydrogen’s potential continues to entice governments, researchers and corporations. Countries like France, Germany, China, Australia, South Korea and Japan have invested tens of billions of dollars in hydrogen, in part to reduce their reliance on fossil fuels and to address climate change."

        July 13, 2021

        - https://www.nytimes.com/2020/11/11/business/hydrogen-fuel-california.html

        *

        "California Budgets $1.4 Billion for Hydrogen Fueling and EV Charging Stations"

        by Reuters 2 weeks ago

        - https://timesofsandiego.com/tech/2021/11/16/california-budgets-1-4-billion-for-hydrogen-fueling-and-ev-charging-stations/

        ;-)


      • Anonyymi

        "Kysynkin nyt että miten vetyauton pitäisi mielestäsi kehittyä, jotta se syrjäyttää oikeasti muut käyttövoimat? "

        Tuollaiset fanaattisuudet syrjäyttämisineen ovat ihan omaa käsialaasi, joka oletettavasti kumpuaa s-auto-uskovuudesta (?).

        Tosin ulkolaisen tv-kanavan uutisissa jokunen viikko sitten ja joka oli itselleni kimmoke alkaa hieman kaivaa aihetta uudestaan, vetytalouden ja vetyautojen kontekstissä haastateltiin alan toimijoita, joista eräs arvioi s-auton tulevan olemaan vain välietappi ja vedyn tulevan olemaan merkittävä tekijä pidemmällä aikavälillä, kunhan sen haasteet saadaan haltuun.

        Olen lattanut melko paljon infoa vety-biilien tilanteesta ketjuun, joita et vaikuta edes lukeneen, josko linkkien otsikoitakaan.

        Hieman haastellista koettaa saada aikaaan loogista, maltillista ja asiapohjaista keskutelua henkilön kanssa, joka ei vastaa edes omaan huutoonsa, skipaatoistamiseen vastineet ja loikkii oitis hokemaan samaa kapeakatseista mantaaraansa.

        Linki otsikko: "SSAB: Vety mullistaa teräksen valmistuksen"

        - - https://yle.fi/uutiset/3-11841773

        Tuo oli vastine ylempänä olleeseen mahtipontiseen väittämään, että terästeollisuudessa ja nimenomaan SSAB:n toiminnassa vety ei ole eikä tule olemaan realistinen vaihtoehto.

        Kumman hiljaista tuon suhteen tuli, vaikka nyt jo kolmatta kertaa laitan linkin artikkeliin.

        ***

        Californian haasteita

        "While there have been many technical advances, hydrogen is still expensive to make and transport. Fuel-cell vehicles also cost more than comparable electric cars. A Toyota Mirai sells for nearly $60,000 before subsidies. A Tesla Model 3 starts at about $38,000 before subsidies. Then there is the chicken-or-egg issue of trying to get people to buy hydrogen vehicles before there is a comprehensive fueling infrastructure."

        "Businesses are exploring other approaches, too."

        "Air Liquide, a French company, is building a $150 million plant outside Las Vegas that will turn biogas from decomposed organic waste into hydrogen, which it plans to sell in California. The plant will begin operations late next year. Air Liquide is building another plant on the Canadian side of Niagara Falls to supply the Northeast."

        “We see hydrogen as an energy vector of the future,” said Michael Graff, chairman and chief executive of American Air Liquide Holdings.

        - https://www.nytimes.com/2020/11/11/business/hydrogen-fuel-california.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kysynkin nyt että miten vetyauton pitäisi mielestäsi kehittyä, jotta se syrjäyttää oikeasti muut käyttövoimat? "

        Tuollaiset fanaattisuudet syrjäyttämisineen ovat ihan omaa käsialaasi, joka oletettavasti kumpuaa s-auto-uskovuudesta (?).

        Tosin ulkolaisen tv-kanavan uutisissa jokunen viikko sitten ja joka oli itselleni kimmoke alkaa hieman kaivaa aihetta uudestaan, vetytalouden ja vetyautojen kontekstissä haastateltiin alan toimijoita, joista eräs arvioi s-auton tulevan olemaan vain välietappi ja vedyn tulevan olemaan merkittävä tekijä pidemmällä aikavälillä, kunhan sen haasteet saadaan haltuun.

        Olen lattanut melko paljon infoa vety-biilien tilanteesta ketjuun, joita et vaikuta edes lukeneen, josko linkkien otsikoitakaan.

        Hieman haastellista koettaa saada aikaaan loogista, maltillista ja asiapohjaista keskutelua henkilön kanssa, joka ei vastaa edes omaan huutoonsa, skipaatoistamiseen vastineet ja loikkii oitis hokemaan samaa kapeakatseista mantaaraansa.

        Linki otsikko: "SSAB: Vety mullistaa teräksen valmistuksen"

        - - https://yle.fi/uutiset/3-11841773

        Tuo oli vastine ylempänä olleeseen mahtipontiseen väittämään, että terästeollisuudessa ja nimenomaan SSAB:n toiminnassa vety ei ole eikä tule olemaan realistinen vaihtoehto.

        Kumman hiljaista tuon suhteen tuli, vaikka nyt jo kolmatta kertaa laitan linkin artikkeliin.

        ***

        Californian haasteita

        "While there have been many technical advances, hydrogen is still expensive to make and transport. Fuel-cell vehicles also cost more than comparable electric cars. A Toyota Mirai sells for nearly $60,000 before subsidies. A Tesla Model 3 starts at about $38,000 before subsidies. Then there is the chicken-or-egg issue of trying to get people to buy hydrogen vehicles before there is a comprehensive fueling infrastructure."

        "Businesses are exploring other approaches, too."

        "Air Liquide, a French company, is building a $150 million plant outside Las Vegas that will turn biogas from decomposed organic waste into hydrogen, which it plans to sell in California. The plant will begin operations late next year. Air Liquide is building another plant on the Canadian side of Niagara Falls to supply the Northeast."

        “We see hydrogen as an energy vector of the future,” said Michael Graff, chairman and chief executive of American Air Liquide Holdings.

        - https://www.nytimes.com/2020/11/11/business/hydrogen-fuel-california.html

        Pieni lisäys.

        Air liquide ja Total ovat mm. Pariisin vety-taxehin vahvasti investoineita. Alan globaalin tason suurilla tekijöillä vaikuttaa olevan luottamusta vetytalouden tulevaisuuteen.

        Air Liquide S.A. is a French multinational company which supplies industrial gases and services to various industries including medical, chemical and electronic manufacturers. Founded in 1902, after Linde it is the second largest supplier of industrial gases by revenues and has operations in over 80 countries"

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Liquide

        ;-)


    • Anonyymi

      Millainen on tulevaisuuden kokonaispaketti että todistetusti ihmiset alkavat ostamaan hurjia määriä vetyautoja ja saa sähköautojen myynnit laskuun (kun nyt koko ajan myyntimäärät sähkäreissä vain nousee ja myös pikalatausasemien määrät). Kysyn nyt realistisia näkemyksiä enkä mitään hypettämis näkemyksiä ilman teknisiä linkkejä "sillä tulevaisuuden vetyautolla voi ajaa 2000km ja tankata minuutissa".

    • Anonyymi

      Myös asiantuntijatkin voivat erehtyä ... kuten ovat ilmeisesti tehneet jo 60-luvulla saakka kun vetyautoja yritettiin kehittää. Silloin myös ennustettiin että tulevaisuudessa autot kulkee ydinreaktorin avulla.

      Miksi Ruotsin ja Norjan asiantuntijat eivät ole saaneet vetyverkostoa ja vetyautoilua nousuun omien asiantuntijoiden voimin? Mitä silloin ei tiedetty mitä nykyään tiedetään? Miten Suomi tulee hoitamaan asiat toisin ja vetyautoilu alkaa kukoistamaan? Ja vastaukseksi ei riitä "kasalla rahaa".

    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1925
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      51
      1853
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1383
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe