proteiini saatiin kalasta. Ostettiin valmiiksi perattuja muikkuja kaupasta, mä kierittelin muikut vehnä-/ruisjauho/suola seoksessa ja paistoin ne voissa. Kolme isoa paistinpannullista herkullista tuoretta kalaa.
Muusi ei ollut vielä valmista, kun ensimmäinen pannullinen kalaa oli jo paistettu, sille lautaselle meinas käydä tuhoisasti. Niitä maistelijoita oli koko perhe ja vanhemmat poisti ruodot paistetusta kalasta ja kaikki söivät niitä kaloja sellaisenaan.
Ihan oikeesti, multa meinas palaa pinna... ruoka valmistuisi vartin sisällä, mutt kalat ois silloin melkein jo syöty!
Kysyin aika kärkkäällä äänellä ett joutaisko joku kattamaan pöytää, ainakin mulle yks lautanen, jotta saan syödä vaikka pelkkää muusia. (kalat silloin taitaa olla jo loppu)
Päästiin lopulta koko sakki yhteiseen ruokapöytään, muusin ja kalan lisäksi oli vihreitä herneitä, kurpitsapikkelssiä ja punajuuri viipaleita. Leipää, voita ja maitoa.
Muutama muikku jäi vielä syömättä siinä ruokaillessa, mutt jääkaapissa niitä ei enää ole... mystisesti kadonneet, kuten myös se rasia mihin ne panin.
Porokiusausta päivälliseksi ja osa siitä varmasti jää myöhempään käyttöön. Oiskohan tuota 4-5 litrainen vuoka täpötäynnä. Suolaista kylmäkuivattua poroa iso kimpale ja siitä piti ruokaa tehdä. Mulla huulipyöreenä, sain hetken ajatella, kun en ennen ole joutunut tuollaisesta tuotteesta ruokaa tekemään. Poronkäristystä kyllä, mutt tuoreesta lihasta... en kylmäkuivatusta lihasta, joka kaiken lisäksi oli valmiiksi suolattua.
Janssoninkiusaustahan tehdään anjovististä, joten mä sävelsin porokiusauksen, toivoen et osasin arvioida sen lihan suolaisuuden oikein. Saahan siihen pöydässäkin ripoteltua suolaa lisää, jos joku tuntee tarvetta lisätä.
Vartin sisällä mä tiedän onnistuinko, ruokailuvälineet on jo katettu pöytään ja laatikko jäähtymässä ja vetäytymässä työpöydällä. Mandariineja jälkkäriksi.
Ihana päivä ollut, sisätiloissa suuremmaksi osaksi vietetty, ollaan jopa tanssittu vähäsen ...musiikkia kuunnellessamme.
trollikka
Tiistaipäivän lounas. Tein pottumuusia ja paistoin lähes kilon herkullisia muikkuja,
6
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Söin ahven fileitä ja paistan lisäksi porsaan lihaa, keitän riisii ja perunia.
- Anonyymi
Oletko muuttanut Turusta jonnekin pohjoiseen? En ole hetkeen palstaillut.
- Anonyymi
Muikkuja pyydetään järvisuomessa. Ei oikeassa Suomessa ole muikkuja.
- Anonyymi
En ole muuttanut, ainoastaan lomailen vähän huonoon aikaan. Tuulista, sateista, vähintäänkin koleaa, toisinaan hallaa tai pakkastakin on ollut. Muuten ihan mukavaa vaihtelua, normaaliin arkeen.
trollikka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muikkuja pyydetään järvisuomessa. Ei oikeassa Suomessa ole muikkuja.
Jos oikein muistan, niin mulle kerrottiin muikkujen olleen Pyhännän Pyhäjärvestä. Paikallinen eläkeläismies pyydystänyt ja ajanut aamuyöstä sukuloimaan tänne, myynyt kalat kauppiaalle. Niitä mekin ostettiin, tuoreita olivat ja valmiiksi suolistettuja sekä pää pois.
Enpä älynnyt kysyä kuka ne oli perannut, milloin tai missä; joten siihen en osaa vastata.
trollikka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos oikein muistan, niin mulle kerrottiin muikkujen olleen Pyhännän Pyhäjärvestä. Paikallinen eläkeläismies pyydystänyt ja ajanut aamuyöstä sukuloimaan tänne, myynyt kalat kauppiaalle. Niitä mekin ostettiin, tuoreita olivat ja valmiiksi suolistettuja sekä pää pois.
Enpä älynnyt kysyä kuka ne oli perannut, milloin tai missä; joten siihen en osaa vastata.
trollikkaKerran ostin isolla kädellä Muikkuja paikalliselta kalastajalta. Tenavan kanssa sitten menimme katsomaan wanhaa isääni.
Hyvin muikut maistuivat, mutta hetken päästä lapsukaiseni lopetti syömisen: "Isi,isi, onko muikut kalan lapsia, koska ovat noin pieniä?"
Myöhemmin olimme onkimassa ja lapsi sai yhden aika pienen ahvenen. Sanoin lopuksi, että päästetään takaisin mereen.
Tenava: "Mutta sitten mulla ei ole yhtään kalaa!"
Eihän se auttanut kuin mennä vaarille,, kuka paistoi sen pannulla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?982038- 981488
- 1121187
- 771085
- 1211072
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57903- 51887
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58846- 36822
- 33733