Amerikan ateismi

Anonyymi

Samalla kun ateismi on monmuotoinen ilmiö, josta on paljon tietoa tarjolla. Saattaa ihmisiä kiinnostaa myös se, millaisia ihmisiä itse ateistit ovat?
Erään listauksen mukaan ateismia kannattavien osuus on huomattavasti suurempi LGBT ihmiseksi ihsensä identifioivien joukossa kuin ns. straigt ihmisissä. Erilaisissa kulttuureissa rajapintailmiöiden ja vaikutuksien kautta ateismi voi saada hyvinkin erilaisia ilmiasuja. Samoin kuin on myös selvää se, että teististen ryhmien käsitys ateismista ja sitä harjoittavista vaihtelee. Kuten myös heidän näkemyksensä, jotka eivät ole kiinnostuneita asiasta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Atheism_in_the_United_States

22

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • " Saattaa ihmisiä kiinnostaa myös se, millaisia ihmisiä itse ateistit ovat?"

Meta-analyyseissä on löydetty negatiivinen korrelaatio uskonnollisuuden ja älykkyyden välillä. En avaa tarkemmin mitä negatiivinen korrelaatio tarkoittaa niin tämä tulos ei aiheuta peppukipeyttä palstalla väijyvien uskovaisten keskuuudessa.

"A meta-analysis and an updated analysis by the same research group have found a measurable negative correlation between intelligence quotient (IQ) and religiosity."

https://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence

• Anonyymi

Eiks Adolf Hitlerin äidin tyttönimi ollu myös Zuckerkandl.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiks Adolf Hitlerin äidin tyttönimi ollu myös Zuckerkandl.

Ja lisäksiÖ: Kuulamma oli myös kotoisin Nasaretistä ja sai 3 viisasta miestä luokseen.

Perustivatko natsiliikkeen vaiko antoivat Jeesukselle vain neuvoja?
        Vai ottivatko neuvoa antavia ja sammuivat tähden alle?

• Anonyymi

Ateismi onsitä että jumalia ei ole olemassa, ainoastaan vain sitä. Mutta uskovaisille tämä on ilmeisesti ylivoimaista tajuta.

• Anonyymi

Et sitten lukenut sivustoa, joka oli liitteenä? Vaan kommentoit vapaasti keksimääsi kysymykseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et sitten lukenut sivustoa, joka oli liitteenä? Vaan kommentoit vapaasti keksimääsi kysymykseen.

Minä kerroin vain tosiasia. Jos ei mene perille, niin ei sitten. Vahinko sinänsä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä kerroin vain tosiasia. Jos ei mene perille, niin ei sitten. Vahinko sinänsä.

Jäi silti linkki lukematta. Ja tuli kerrottua mielipide omaan asiaan. Ja samalla jäi kommentoimatta Amerikan ateisteja koskevat tiedot.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jäi silti linkki lukematta. Ja tuli kerrottua mielipide omaan asiaan. Ja samalla jäi kommentoimatta Amerikan ateisteja koskevat tiedot.

Eikös täällä saakaan ilmaista mielipidettään. Vai kuuluuko mielipiteen ilmaisu vain sinulle? Enkä tunne Amerikan ateisteja yhtäkään eikä se kiinnosta pätkääkään. Jumalia ei ole ole edelleenkään.

• Anonyymi

Jaa minua jotkut kutsuvat ateistiksi kun en usko jumaltaruihin mutta itse en tunne tai oikeammin tiedä ketään tutuistani tai sukulaisistani ateistia tai uskovaista kun ei koskaan ole ollut puhetta tällaisista asioista heidän kanssaan no se kertoo vain kuinka mitätön ja merkityksetön tällainen asia on oikeassa elämässä .

Joten asialla itselleni ei ole mitään merkitystä minkälaisiin asioihin ihminen uskoo tai minkälainen on ateisti sen voin sanoa että ympärilläni pyörii paljon ihmisiä jotkut varmaan ovat ateisteja ja jotkut saattavat uskoa johonkin mutta en arjessa heitä erota mitenkään toisistaan ja hyvä niin ei minua edes kiinnosta heidän harrastuksensa lukeeko joku vaikka itämaisia vaikka budhalaisia uskonnollisisa viisauksia vai harrastaako kreikkalaista filosofiaa vai jääkiekkoa kiva että kaikki saavat tehdä sitä mistä tykkäävät kunhan eivät harrastuksiaan tuputa muille tai riko niillä ihmisten rauhaa tai lakia.

• Anonyymi

Uskottavia asioita on paljon teismien ulkopuolellakin, on mainoslauseita, elämäntapoja joihin on ostettavissa erilaiset tuotteet, elämänkatsomuksia niin poliittisia kuin muitakin, joita on esillä eripuolilla.
        Myös ateismi on monimuotoinen ilmiö, joka on esiintynyt historian aikana eritavoin erilaisissa yhteiskunnissa. Ja kait jotkut ateismin asiatkin ovat pelkkää tarua sikäli, kun niistä ei ole esittää mitään todisteista, muutoin kuin samankaltaisest kuin niitä uskontieteiteissäkin esitetään uskonnon perusteiksi?
        Uskon, että asia on, sikäli kun en sitä varmuudella voi tietää niin kuin mainitsit, että asialla "itselleni ei ole mitään merkitystä minkälaisiin asioihin ihminen uskoo" on suurimman osan kannalta totta. Vaikka yhteiskunnan rakenne on esim. teokratian tms. avulla voinut muokata kansan mielipidettä 100% johonkin suuntaan, ainakin virallisen doktriinin puitteissa.
        Mutta, jos siihen uskomukseen kuuluu toisen saaminen samalle kannalle keskustelua "vahvempia" keinoja käyttämällä ja muuuten kuin tunnettuja tai toditettavia asioita esittämällä. Voidaan esittää kysymys, onko sillä merkitystä miten jokin joukko tai henkilö uskoo asian olevan?

• Ateismi on jumalhahmojen olemassa oloon uskomisen puuttumista.

Ei muuta.

• Anonyymi

Linkin pointti oli erilaisten etnisten ja muiden ryhmittymien erilaisen käsitykset ateismista, jonka johdsta ateistien luokittelu ei ole yksiselitteinen tehtävä Sekä Amerikan kontekstissa myös ateistien profiili erilaisten, mahdollisesti jotenkin selvitettyjen asioiden puitteissa.
        Miksi kommentoida asiaa, siten millä ei ole sen kanssa mitään tekemistä?
        Ideologisten iskulauseiden tautologinen toistaminen ei todista mitään ateismista.
        Ateismi on monimuotoinen ilmiö, jossa jokainen saa uskoa ateismiin omalla tavallaan. Ja saa olla ateisti omaksi katsomallaan tavalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Linkin pointti oli erilaisten etnisten ja muiden ryhmittymien erilaisen käsitykset ateismista, jonka johdsta ateistien luokittelu ei ole yksiselitteinen tehtävä Sekä Amerikan kontekstissa myös ateistien profiili erilaisten, mahdollisesti jotenkin selvitettyjen asioiden puitteissa.
        Ideologisten iskulauseiden tautologinen toistaminen ei todista mitään ateismista.
        Ateismi on monimuotoinen ilmiö, jossa jokainen saa uskoa ateismiin omalla tavallaan. Ja saa olla ateisti omaksi katsomallaan tavalla.

"Ateismi on monimuotoinen ilmiö, jossa jokainen saa uskoa ateismiin omalla tavallaan. Ja saa olla ateisti omaksi katsomallaan tavalla."

Uskoa mihin ?

En mä mihinkään usko jotkut vain sanovat minua ateistiksi siitä syystä että pidän kansantaruja joissa esiintyy yliluonnollisia hahmoja juuri niin kansantaruina toisia jännempinä taruina ja toisia vähemmän jänninä .

En edes itse tiedä mistä moinen sana kuin ateisti tulee en tunne ketään ateistia tai varmaan saatan tunteakin vaan en tiedä kuka sellainen tutuistani on eikä edes kiinnosta noin mitättömän asian tietäminen .

heh mikä tämä uskomushomma oli joku lapsus vai ?

• Anonyymi kirjoitti:

Et ymmärtänyt, koska ateismi on niin yksinkertaista. Olet niin tottunut ja turtunut uskontojen miljooniin kultteihin, ettei ateismin yksinkertaisuus enää uppoa.

Etpä ole ainoa...

• Anonyymi

On se myös kyyläämistä ja pallihiestä kirjoittelua. Vain oikein tosiateistit tekevät sitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se myös kyyläämistä ja pallihiestä kirjoittelua. Vain oikein tosiateistit tekevät sitä.

Mitäpä tosia-teistit eivät tekisi puhuvatkin vain siitä. ja Jumalastaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ateismi on monimuotoinen ilmiö, jossa jokainen saa uskoa ateismiin omalla tavallaan. Ja saa olla ateisti omaksi katsomallaan tavalla."

Uskoa mihin ?

En mä mihinkään usko jotkut vain sanovat minua ateistiksi siitä syystä että pidän kansantaruja joissa esiintyy yliluonnollisia hahmoja juuri niin kansantaruina toisia jännempinä taruina ja toisia vähemmän jänninä .

En edes itse tiedä mistä moinen sana kuin ateisti tulee en tunne ketään ateistia tai varmaan saatan tunteakin vaan en tiedä kuka sellainen tutuistani on eikä edes kiinnosta noin mitättömän asian tietäminen .

heh mikä tämä uskomushomma oli joku lapsus vai ?

Jokainen saa muodostaa oman käsityksensä ateismista tai perustella sen niillä asioilla, joita itse näkee parhaaksi. Tai jättää asiat perustelematta.
        Folkloristiikka on mielenkiintoinen oppiala. Siinä voidaan käsitellä mm. erilaisia kansantarustoja. Yhtenä mahdollisuutena niiden olemassa ololle on mahdollista pitää sitä, että niillä on siirretty yhteisöjen ja yksilöiden kannalta merkittävää tietoutta mm. erilaisten tilanteiden ja asioiden luonteesta tai niistä käyttäytymisen malleista, joita on. Ja yhteisö on säilynyt jonkin verran tietyiltä ristiriidoilta? Siis, ehkä sellainen supistettu psykodraama, jossa yhteisöllisyyden malleja on siirretty eteenpäin tarustojen varjolla tai avulla. Ja siten ihmisen käytös on ohjautunut asioiden vuorovaikutuksen ymmärtämisen kautta jotenkin. Ritualismin taas voidaan ehkä esittää saaneen alkunsa laajennetusta psykodramaattisesta ilmaisusta?
        Mielenkiintoiseksi asian tekee se, millaisia folkloristisia kerrostumia esim. ateismi pitää sisällään?

• Anonyymi

Ameriikas on uskomaton määrä uskovaisia ja pieniä seurakuntia joka pitäjässä!😇😇

• Anonyymi

Eihän se mikään salaisuus ole, että lesbot, homot, bi-seksuaalit, transihmiset ja kaikenlaiset pervot ovat todennäköisimmin ateisteja, mutta heterot teistejä.

On meitä umpiheteroja ateistejakin silti jäljellä, eivätkä kaikki joukossamme ole liivijengiläisiä, skinheadejä, amispoikia ja muita vajaaälyisiä tai rikollisia, vaan osa on humanisteja ateisteja, niin kuin minä olen.

• Anonyymi

"Eihän se mikään salaisuus ole, että lesbot, homot, bi-seksuaalit, transihmiset ja kaikenlaiset pervot ovat todennäköisimmin ateisteja, mutta heterot teistejä."

Niin itse olen huomannut että suurin määrä bedofiileja kuuluu kristinuskon piiriin kotimaiset lahkot ja katolinen kirkko kärjessä sitten esimrkiksi tänne kirjoittelee paljon homoseksuaaleja uskovaisia kertoen että heidän homoseksuaalisuutensa on ollut aina lähinnä valitakysymys jolloin puhutaan bi-seksuaalisista homosekin harrastajista pervoilusta en osaa sanoa mitään minkä kukin näkee pervoiluksi on varmaan tapauskohtaista .

• Anonyymi

Ihmetteletkö ihan tosissa miksi LGBT porukoissa on enemmän ateistiksi identifoutuvia kuin teisteiksi?
      Ateismi ei ota kantaa vähemmistöihin, toisin kun monet uskonnot. Kristin- ja islamin uskoissa se voi olla kuolemaan johtava teko myöntää olevansa erilainen.

• Anonyymi

Asia on mielenkiintoinen mm. siinä katsantokannassa, että siinä on otettu esille yhden valtion, jossa on edustettuna monia kansallisuuksia ja tapoja tulkita valtiollista olemista ateistit esille. Ja vaikka valtion hegemonia on erilainen kuin esimerkiksi Suomessa. Niin silti liitettyä linkkiä tutkiessa voidaan havaita erilaisten ihmisten taustoistaan huolimatta, vaikkakin valtion hegemonian jotenkin asiaan vaikuttaessa, olevan eritavoin tai pikemmin eri "suhteessa" ateismiin kuin toisten. Ja tulkiten siten omaa ateismiaan eri tavoin.

Olen ymmärtänyt, että mm. seksuaalivähemmistöille, joiden parissakin on monia erilaisia suhtautumisia omaan asiaan, on teistisellä puolellakin olemassa omia kirkkojaan tai ehkä yhteisöjä, joissa he voivat olla teistisessä viitekehyksessä? On selvää, että joidenkin yhteisöjen tapojen tulkita teismiään, parissa on asioita, jotka ovat kuvailemasi kaltaisia. Eikä sitä itse aina muista, että tulkinnat erilasiin asioihin ovat kovasti valtion kulttuurin tai niiden alakulttuurien kohtaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      2975
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2093
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1678
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1530
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1281
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1277
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe