Ilmalämpöpumppu on turha kapine talven tullessa

Anonyymi

Kuluttaa sähköä sulattaakseen itseään ja tuottaa lämpöä aika matalalla hyötysuhteella. Kun vähensin puulla lämmitystä mutten luopunut siitä kokonaan huomasin miten älyttömästi on sähkönkulutus noussut. Päivinä jolloin olen lämmittänyt leivinuunia lujasti kuluttaa tuo mokoma pumppu he at-asetuksilla siitäkin huolimatta sähköä lähes 10 KWh.

Nyt asiantuntijat vielä vaativat ettei pumppua talven tullen edes suljeta vaan sulatustoiminnan kunnossapitämiseksi sitä on pidettävä päällä.

Johtopäätös: hyvä kapistus keväällä ja syksyllä mutta turhake ja energiatuhlari talvella.

13

297

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sama havainto. Tämän vuoden tammikuun 14.päivänä jolloin meikäläisellä ei ollut vielä ilmalämpöpumppua kovalla 26 asteen pakkasella sähkönkulutus vain 32,1 KWh. Nyt marraskuussa kun parina päivänä ollut keskimäärin - 14 pakkasta kulutus ilmalämpöpumpun ja puulämmityksen kanssa 35 KWh. Ilmalämpöpumppu antaa petollisen tunteen ettei leivinuunisuunia tarvitse muka lämmittää. Vaikka uuni lämmitetty 280 asteeseen niin pumppu jatkaa vain sähkönkulutusta pitkin päivää. Heat-asetukset päällä, ei automaatti.

• Anonyymi

Sama kuin koko energiataloudessa. Kaikki nämä uudet hienot tuotantomuodot muuttuvat arvottomiksi kun pakkaset alkavat. Ilmavesilämpöpumppukin kuluttaa sähköä älyttömästi näin pakkasten alettua. Pumppu voi olla todella hyödyllinen Keski-Euroopassa ja esim Britanniassa muttei Suomessa talvella.

• Anonyymi

Höhöpö, itse olen käyttänyt ilmalämpöpumppua Eteläisessä-Suomessa lämmitykseen jo 10 vuotta. Talo on suorasähkölämmitteinen, sähkönkulutus ilman ilmalämpöpumppua vuodessa olisi keskimäärin noin 13 500 kwh ilmalämpöpumpua käytettäessä alle 11 000 kwh, säästö keskimäärin / vuosi ainakin 2500 kwh.

• Anonyymi

Siinä onkin suuri ero lämmittääkö sähköllä vai puulla. Ilmalämpöpumppu voi jossakin tapauksessa haitata puulämmityksen hyötyä, kun se kierrättää uunin lämmön koko huoneistoon. Uuni on paras silloin, kun oleskelu tapahtuu siinä uunin lähistöllä. Sähköpatterit toimii taas yhdessä lämpöpumpun kanssa tehokkaasti, ja menee päälle silloin kun on tarvetta.

• Anonyymi

Uunissa palava puu tarvitsee valtavan määrä ilmaa, joka sitten menee savuhormin kautta ulos. Kun uutta kylmää ilmaa virtaa huoneeseen niin lämpöpumppu yrittää lämmittää sitä. Lämmitetty ilma kuitenkin menee uunin kautta ulos ja uutta klmää virtaa sisään. Lämpöpmpun kannattaisikin pitää pois päältä niin kauan kuin pelti on auki.

• Anonyymi

Ei siellä uunissa jatkuvasti tuli pala, kun uuni on lämmitetty, niin sitten se lämmittää vaikka vuorokauden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei siellä uunissa jatkuvasti tuli pala, kun uuni on lämmitetty, niin sitten se lämmittää vaikka vuorokauden.

Enhän minä ole sanonutkaan että tuli palaa jatkuvasti.

• Anonyymi

Automaattimoodilla on Panasonicci talvet. Kesällä tietenkin jäähdytyskäytössä. Suora sähkölämmitys ja takka asunnossa.

• Anonyymi

En tiedä mikä on nykyhetki mut 2007 ja sitä ennen ei ollut suuniteltu i-l-pumppuja lämmityskäyttöön.
      Jäähdytykseen on pallolla enemmän markkinaa.
      Kaikki pumput toimi ikäänkuin väärinpäin.

• Anonyymi

Kaikki pumput lämmitykseen toimi ikäänkuin väärinpäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki pumput lämmitykseen toimi ikäänkuin väärinpäin.

Riippuu mistä päin katsoo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippuu mistä päin katsoo.

Jos pumppu on väärinpäin, ja ulkona on -20 astetta, niin sisälle tulee -40 asteista ilmaa.

• Anonyymi

Pumppua valitessa on oltava tarkkana. Jotkut koijarit ovat myyneet etelämaiden pumppuja, joita ei ole viitetty Suomen pakkasiin. Ulkonäkö on aivan sama ja typpinumeossa saattaa olla yhden numeron eo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8647
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2479
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2243
    Aihe