Defa MultiCharger 1205 Flex ylläpitolaurin asennus

Anonyymi

Tilasin kyseisen laturin kun ajan lyhkäsiä matkoja ja akku ei ehdi ikinä latautua kunnolla.

Yllätys oli suurin kun paketissa ei ollut minkäänlaista asennusohjetta. Varmasti kokeneille autoilijoille ja näitten kans jotain hommia tehneelle asit on todella simppeleitä. Mutta itse olen 19v henkilö joka ei ole ruuvannut mitään menopelejä ennen kun auton sain.

Siis tässä on se ohje mikä tuli mukana https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/WarmUp/Battery-chargers/Product-sheets/709359-MultiCharger-1205-Flex_User-manual_E07.pdf?timestamp=1638460649

On tuo mun mielestä erittäin surkea ohje. Ei mitään selitystä että siis miten johdot pitää asentaa. Ja joo en ole tiennyt että moottoritilassa on tuollanen haaroitus mihin väliin tämä piti aasentaa. Kyllä ohjeet pitäs olla sellaset että tälläset ensikertalaisetkin pystyy ne asentaa.

39

1004

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos noilla ohjeilla ei muu onnistu kuin täältä kysely niin viisainta jättää edes yrittämättä !

      • Anonyymi

        Onpas tosiaan huonot ohjeet. Itsellä oli edellisessä autossa se Defa 1204 malli. Siinä oli kunnon ohje miten johto pitää kytkeä. Eihän se tosiaan vaikea ole mutta olen samaa mieltä että parempi pitäs tossa olla että tietää mitä niihin liittimiin kytketään.


    • Anonyymi

      Kyllähän tuosta ohjeesta tai kuvasta kaikki olennainen selviää, eli voisi olla parempi teettää homma jossakin.

      Mutta tuo:
      "Joissain autoissa on ns. akunvalvontajärjestelmä. Maadoitusjohdon kytkennässä on noudatettava ajoneuvovalmistajan ohjeita."

      -kannattaa sitten tosiaan huomioida ja tarkistaa tarviiko huomioida omassa autossa.

      • Anonyymi

        Itse asensin hieman "vastaavanlaisen" laturin (max. 10 A latausvirta) kytkemällä laturin 12V johtimet seuraavasti:

        miinus: suoraan akun miinusnapaan

        plus: erikseen ostettuun sulakekoteloon (nasta B), johon 10 A minilattasulake, ja tuon sulakekotelon nasta A suoraan akun plusnapaan (sillä lyhyellä johdolla, mikä ko. sulakekotelosta tehtaan jäljiltä lähtee).

        Näin laturin antama virta ei aiheuta jännitehäviötä auton omassa mittavastuksessa.

        Normaalitilanteessahan tuon sulakkeen ei pitäisi palaa ikinä.

        Laturissa on itsessään suojaus oikosulkua ja väärää napaisuutta vastaan.

        Lisäsulakkeen laitoin siltä varalta, jos laturilta tuleva 12V johto pääsisi ottamaan auton runkoon kiinni, niin ilman sulaketta akku pääsisi johtimen ja auton rungon kautta oikosulkuun itsensä kanssa, jolloin lähtisi erittäin suuri virta kiertämään ja saattaisi sytyttää tulipalon. Tuon sulakkeen ansiosta, jos noin ikävästi kävisi, niin ko. sulake palaisi, mutta muuta vahinkoa ei pitäisi syntyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asensin hieman "vastaavanlaisen" laturin (max. 10 A latausvirta) kytkemällä laturin 12V johtimet seuraavasti:

        miinus: suoraan akun miinusnapaan

        plus: erikseen ostettuun sulakekoteloon (nasta B), johon 10 A minilattasulake, ja tuon sulakekotelon nasta A suoraan akun plusnapaan (sillä lyhyellä johdolla, mikä ko. sulakekotelosta tehtaan jäljiltä lähtee).

        Näin laturin antama virta ei aiheuta jännitehäviötä auton omassa mittavastuksessa.

        Normaalitilanteessahan tuon sulakkeen ei pitäisi palaa ikinä.

        Laturissa on itsessään suojaus oikosulkua ja väärää napaisuutta vastaan.

        Lisäsulakkeen laitoin siltä varalta, jos laturilta tuleva 12V johto pääsisi ottamaan auton runkoon kiinni, niin ilman sulaketta akku pääsisi johtimen ja auton rungon kautta oikosulkuun itsensä kanssa, jolloin lähtisi erittäin suuri virta kiertämään ja saattaisi sytyttää tulipalon. Tuon sulakkeen ansiosta, jos noin ikävästi kävisi, niin ko. sulake palaisi, mutta muuta vahinkoa ei pitäisi syntyä.

        Tämän 10A laturin latausjännitteet ovat seuraavat:

        Normaalilataus: 14,4 V

        Pakkasessa lataus: 14,7 V

        Virransyöttötila: 13,6 V (Tämä soveltuu virran antoon autolle akun vaihdon aikana niissä autoissa, joissa kokonaan ilman sähköä jääminen aiheuttaisi joitain vikakoodeja).

        Virransyöttötilassa tosin laturin joutuu liittämään jollain muulla tavalla autoon, sillä kun se on kytketty akun napoihin (plusnapa 10A sulakkeen kautta), niin akun vaihdon yhteydessä myöskään verkkovirtalaturi ei luotettavasti pysy yhteydessä auton sähköjärjestelmään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asensin hieman "vastaavanlaisen" laturin (max. 10 A latausvirta) kytkemällä laturin 12V johtimet seuraavasti:

        miinus: suoraan akun miinusnapaan

        plus: erikseen ostettuun sulakekoteloon (nasta B), johon 10 A minilattasulake, ja tuon sulakekotelon nasta A suoraan akun plusnapaan (sillä lyhyellä johdolla, mikä ko. sulakekotelosta tehtaan jäljiltä lähtee).

        Näin laturin antama virta ei aiheuta jännitehäviötä auton omassa mittavastuksessa.

        Normaalitilanteessahan tuon sulakkeen ei pitäisi palaa ikinä.

        Laturissa on itsessään suojaus oikosulkua ja väärää napaisuutta vastaan.

        Lisäsulakkeen laitoin siltä varalta, jos laturilta tuleva 12V johto pääsisi ottamaan auton runkoon kiinni, niin ilman sulaketta akku pääsisi johtimen ja auton rungon kautta oikosulkuun itsensä kanssa, jolloin lähtisi erittäin suuri virta kiertämään ja saattaisi sytyttää tulipalon. Tuon sulakkeen ansiosta, jos noin ikävästi kävisi, niin ko. sulake palaisi, mutta muuta vahinkoa ei pitäisi syntyä.

        "Näin laturin antama virta ei aiheuta jännitehäviötä auton omassa mittavastuksessa."

        Noin toimien viet varkain virtaa akulle ohi mittauksen ja sekoitat auton oman akunvalvonnan.


    • Anonyymi

      Niin onko sulla jo autossa defan lohkolämmitin asennettuna?

      Jos lohkolämmitintä ei ole niin tarvitset tuolle laturille elementtikaapelin ja verkkojohdon:
      https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/defa-460785-kytkentasarja?id=100268368&gclid=Cj0KCQiA-qGNBhD3ARIsAO_o7ymbjSbZ8bS-QUDtwL4Bbfl9Q0949IgIUm69TLm4lnq4irnK93EnehsaAnEmEALw_wcB

      Jos lohkolämmitin on jo autossa niin revit sen liittimen irti siitä moottorilämmitysvastuksen juuresta ja kytket tuon laturin siihen väliin. Jos laturi jää vammasesti liian lähelle sitä vastusta kun johto on liian lyhyt, tuosta jatkojohto laturin ja vastuksen väliin:
      https://www.motonet.fi/fi/tuote/454937/Defa-elementtikaapelin-jatkojohto-10m-460803?gclid=Cj0KCQiA-qGNBhD3ARIsAO_o7ym0GSWZufuoCXjVun7Cs457AV-ivvFfn046-essVONJx-yiY2_AulUaAs11EALw_wcB

    • Anonyymi

      Pullamössöpoika varmaan odotti että paketista hyppää pieni kiinalainen joka laittaa sen autoon paikoilleen. 🤣🤣🤣

      • Anonyymi

        Helpommalla pääsee.


    • Anonyymi

      Tuo 5A versio on nimenomaan yllläpitolaturi, se ei ole riittävän tehokas kuvaamasi käyttöön, 20A versio olisi. Toiseksi, sinun olisi kannattanut hankkia kitti-pakettina (ChargerKit). jossa tulee tarvittavat liitosjohdot.

      Voisihan ne kolme liitintä ja niihin kytkettävät johdot vaikka olla erivärisiä niin ohjeen laatiminen ja noudattaminen olisi helppoa, mutta yleensä näitä asennellaan huollossa tms pajalla jossa mitään ohjeita ei näin yksinkertaiseen hommaan tarvita.

      • Anonyymi

        Tuo laturin asennus on vallan loistava tartuntapinta DIY-maailmaan. Seuraavaksi poika piirtää monikerroslevyn, rakentaa kontrollerilla omiin tarpeisiin sopivan ECU:n ja koneistaa/lämpökäsittelee voimansiirron osia.

        Jokainen on joskus aloittanut jostain ja tärkein asia on muistaa, että ikinä ei kuuntele näitä "vie huoltoon" tai "tilaa sähkäri" -tyyppisiä neuvoja koska silloin ei ainakaan ikinä opi mitään. Jos palstan tenavatähdet meinaa masentaa niin esimerkiksi techbbs palstalla on samat osaajat ja tiukka moderointi.

        Mitä laturin virtaan tulee, niin kyllä tuo 5A versio on täysin riittävän tehoinen aloittajan antamilla tiedoilla, vaikka autossa olisi 100Ah akku. Auton oma laturi lataa akun sen verran täydeksi, että akku tuskin ottaa hetkeäkään 20A virtaa 10min ajon jälkeen. Käytännössä katsoen aloittajan tilanteessa 5A laturi lataa akun aivan yhtä nopeasti kuin 20A versio, koska esiladatun akun latausnopeuden rajoittaa ainoastaan akun sisäinen vastus.

        Aloittaja tarvii ainoastaan sen asennussarjan ja huomaa sitten huoneensa lattialla, että mitään liittimiä ei edes saa sopimaan vääriin paikkoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo laturin asennus on vallan loistava tartuntapinta DIY-maailmaan. Seuraavaksi poika piirtää monikerroslevyn, rakentaa kontrollerilla omiin tarpeisiin sopivan ECU:n ja koneistaa/lämpökäsittelee voimansiirron osia.

        Jokainen on joskus aloittanut jostain ja tärkein asia on muistaa, että ikinä ei kuuntele näitä "vie huoltoon" tai "tilaa sähkäri" -tyyppisiä neuvoja koska silloin ei ainakaan ikinä opi mitään. Jos palstan tenavatähdet meinaa masentaa niin esimerkiksi techbbs palstalla on samat osaajat ja tiukka moderointi.

        Mitä laturin virtaan tulee, niin kyllä tuo 5A versio on täysin riittävän tehoinen aloittajan antamilla tiedoilla, vaikka autossa olisi 100Ah akku. Auton oma laturi lataa akun sen verran täydeksi, että akku tuskin ottaa hetkeäkään 20A virtaa 10min ajon jälkeen. Käytännössä katsoen aloittajan tilanteessa 5A laturi lataa akun aivan yhtä nopeasti kuin 20A versio, koska esiladatun akun latausnopeuden rajoittaa ainoastaan akun sisäinen vastus.

        Aloittaja tarvii ainoastaan sen asennussarjan ja huomaa sitten huoneensa lattialla, että mitään liittimiä ei edes saa sopimaan vääriin paikkoihin.

        5A olisi riittävä, jos se olisi yhtäjaksoista latausvirtaa ja jos akku ottaisi sen yhtäjaksoisesti vastaan hyvällä hyötysuhteella. Mutta tuo 5A laturi lakkaa lataamasta kuin sen käsityksen mukaan akun napajännite on 13.8V. Siksi sitä nimenomaan kutsutaan ylläpitolaturiksi, se on tarkoitettu autoihin jotka seisovat käyttämättömänä kuukauden tai enemmän.

        Talvella/pakkasella akun lataukseen, lyhyitä ajoja ajettaessa, tarvitaan tukea, koska kylmä akku ei kovin hanakasti ota virtaa vaikka nostaisi napajännitettä pelottavassa määrin. 20A versiossa on ronskimpi latausalgoritmi ja enemmän älyä, se latailee sinnikkäästi, niin että akku lämpenee huonon latauksen hyötysuhteen takia ja siten akku alkaa latautumaan koska latauksen hyötysuhde akun lämpenemisen myötä kasvaa.

        Lämpimillä keleillä akut latautuvat nopeasti, on vaikea kuvitella että niin lyhyttä ajoa olisi, että akun varaustila kesäaikaan vähenisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5A olisi riittävä, jos se olisi yhtäjaksoista latausvirtaa ja jos akku ottaisi sen yhtäjaksoisesti vastaan hyvällä hyötysuhteella. Mutta tuo 5A laturi lakkaa lataamasta kuin sen käsityksen mukaan akun napajännite on 13.8V. Siksi sitä nimenomaan kutsutaan ylläpitolaturiksi, se on tarkoitettu autoihin jotka seisovat käyttämättömänä kuukauden tai enemmän.

        Talvella/pakkasella akun lataukseen, lyhyitä ajoja ajettaessa, tarvitaan tukea, koska kylmä akku ei kovin hanakasti ota virtaa vaikka nostaisi napajännitettä pelottavassa määrin. 20A versiossa on ronskimpi latausalgoritmi ja enemmän älyä, se latailee sinnikkäästi, niin että akku lämpenee huonon latauksen hyötysuhteen takia ja siten akku alkaa latautumaan koska latauksen hyötysuhde akun lämpenemisen myötä kasvaa.

        Lämpimillä keleillä akut latautuvat nopeasti, on vaikea kuvitella että niin lyhyttä ajoa olisi, että akun varaustila kesäaikaan vähenisi.

        Aloittajahan on linkannut datasheetin, siinä sanotaan, että latausjännite on14.4V ja ylläpito 13.8V. Eli ensin ladataan 14.4V jännitteellä, kunnes virta putoaa riittävän pieneksi ja sen jälkeen siirrytään ylläpitoon, jossa latausjännite 13.8V.

        Paras mahdollinen latausohjelma akun hyvinvoinnin kannalta. Laturi antaa yhtäjaksoista 5A latausvirtaa niin kauan kun akku pystyy sitä ottamaan. Sähkölaitteiden hyötysuhde näkyy ainoastaan sähkölaskussa ja sitä kuvataan kaavassa pienellä n-kirjaimella, eli antoteho/ottoteholla.

        Laturin nimellisvirran kasvattamisella ei ole mitään tekemistä akun hyötysuhteen kannalta. Jännitettä nostamalla akku saadaan ottamaan enemmän virtaa ja sitä myöten lämpenemään myös.

        Toki joissain latureissa on lämpötilakompensointi ja se ainoastaan nostaa latausjännitettä pakkasella, virralla tai algoritmeilla ei ole mitään tekemistä. Jännitteen nostaminen toki nopeuttaa akun latautumista, vaikka akku latautuisi kyllä muutenkin ajan kanssa.

        Aloittaja ei ole kertonut meille, kuinka nopeasti hänen pitää saada akku täydeksi ja tarviiko hän muista autoilijoista poiketen lämpötilakompensoidun varaajan nopeuden maximoimiseksi ääriolosuhteissa.

        Lisäksi defa on tarkoittanut tuon laturin asennettavaksi moottorivastuksen kanssa samaan piiriin, eli eiköhän Defan tarkoitus ole, että se lataa akun siinä ajassa kun 550W moottorivastus lämmittää auton. Ei kukaan moottorivastusta kesällä pidä 247 päällä että akku kerkeäisi latautumaan "ylläpitolaturilla"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo laturin asennus on vallan loistava tartuntapinta DIY-maailmaan. Seuraavaksi poika piirtää monikerroslevyn, rakentaa kontrollerilla omiin tarpeisiin sopivan ECU:n ja koneistaa/lämpökäsittelee voimansiirron osia.

        Jokainen on joskus aloittanut jostain ja tärkein asia on muistaa, että ikinä ei kuuntele näitä "vie huoltoon" tai "tilaa sähkäri" -tyyppisiä neuvoja koska silloin ei ainakaan ikinä opi mitään. Jos palstan tenavatähdet meinaa masentaa niin esimerkiksi techbbs palstalla on samat osaajat ja tiukka moderointi.

        Mitä laturin virtaan tulee, niin kyllä tuo 5A versio on täysin riittävän tehoinen aloittajan antamilla tiedoilla, vaikka autossa olisi 100Ah akku. Auton oma laturi lataa akun sen verran täydeksi, että akku tuskin ottaa hetkeäkään 20A virtaa 10min ajon jälkeen. Käytännössä katsoen aloittajan tilanteessa 5A laturi lataa akun aivan yhtä nopeasti kuin 20A versio, koska esiladatun akun latausnopeuden rajoittaa ainoastaan akun sisäinen vastus.

        Aloittaja tarvii ainoastaan sen asennussarjan ja huomaa sitten huoneensa lattialla, että mitään liittimiä ei edes saa sopimaan vääriin paikkoihin.

        Joo eipä minua voisi vähempää kiinnostaa näitten näsäviisaitten kommentit :D Joo asiaa tutkimalla kyllä asiat selvis. Ja tosiaan se asennussarjan ois kannattanu heti ostaa suoraan. En saanut ilman jatkojohtoa sitä kytkettyä.

        Ja sain sen ihan itse asennettua. Postauksen tarkotus oli ihmetellä miten kehnot ohjeet paketin mukana tuli. Olen edelleen sitä mieltä että ohjeissa olisi pitänyt olla selvästi kuvalla näytetty kumpaan mustaan liittimeen tulee tuleva johto ja kummasta lähtee takas siihen jakajalle. Ohjeista ei selvinnyt kuin se miten se kytketään akkuun. Ja se nyt oli minullekkin selvää. Toki sekin pitää siinä ohjeessa olla.

        Se että olen uusi autojen ja koneitten kanssa ja kaikki asiat eivät ole heti suoraan selvää miten ne asennetaan ei mielestäni tarkoita sitä että heti pitäisi luovuttaa ja käskeä jonkun muun tehdä.

        Mutta nyt laturi lataa aina kun auto on lämmityksessä ja kaikki on hyvin :)

        Hyvää Joulua kaikille

        T: ketjun aloittaja "pullamössöpoika"


    • Anonyymi

      Akun voi irrottaa yöksi ja viedä lämpööseen ja aamulla takas?☃️⛄

    • Anonyymi

      Onko autossasi sisätilan lämmitin? Jos on, tuohon systeemiin tulisi liittää se Defan haaroitinkin. Sen lisäksi tarvitset sopivan pituisen Defan "panssarikaapelin" tuolta laitteelta moottorin lämmittimelle, koska tuo laite tulee siihen väliin.
      Ohjeessa oli, ettei akulle meneviä johtoja pidä lyhentää tai jotain sellaista, joten laitteen paikkaa valittaessa tulisi sekin varmuuden vuoksi huomioida. Ja tietenkään ei mihinkään moottorin kuumimpaan paikkaan kiinni. Johtoihin ei saa tulla jyrkkiä mutkia ja laite on asenettava oikein päin, ettei vesi vahingossakaanmenisi sen sisään.
      Ymmärtääkseni siis yksi ylimääräinen kaapeli tarvitaan. Se haaroitin sinulla on valmiiksi, jos autossasi on se sisätilan lämmitin. Kaapeleita ei voi asentaa väärin päin eikä vääriin sisäänmenoihin eikä ulostuloihin.
      Itse en veisi tuon takia autoa korjaamolle, koska itse asentamalla voi käyttää aikaa parhaan asennuspaikan valintaan ja maalailla ruosteenestomaalilla mahdollisesti porattavien reikien ympärykset ja samalla näkee itse, että tulee kunnolla laitettua. Tai näkee senkin, jos ei tule kunnolla asennettua, silloin voi jo viedäkin korjaamolle. Kyllä se siitä ja olithan jo vekottimen saanutkin paikoilleen?

    • Anonyymi

      Jos lataat tuolla laturilla akkua aina kun lohkari käynnistyy, niin kylmä akku ei lataudu kuin juuri nimeksi. Lohkari on yleensä pari tuntia päällä eli teoriassa saat optimitilanteessa akkuun 10Ah sähköä. Tosin akku ei lataudu tuolla teholla koskaan sillä osa tehosta menee hukkaan. Todennäköisesti saat noin 5Ah sähköä ladattua ja kylmään akkuun vielä vähemmän . Tämä määrä ei riitä mihinkään.
      Järkevintä olisi hankkia akun alle mämpölevy, joka lämmittää akku. Lämmin akku antaa hyvän starttitehon ja auton oma laturi saa ladattua sen nopeasti

      • Anonyymi

        "Todennäköisesti saat noin 5Ah sähköä ladattua ja kylmään akkuun vielä vähemmän . Tämä määrä ei riitä mihinkään. "

        Oletanpa, että kyllä se käynnistystä helpottaa jo kovasti, kun moottorikin on siinä samalla lämmennyt.


      • Anonyymi

        Huomaa että sinulla ei ole kyllä minkäänlaista kokemusta hommasta, kun käytännössä pienikin lataus auttaa dramaattisesti.


      • Anonyymi

        Tämä on varmaan taas se sama "korkeakoulutettu huippuammattilainen" suoltamassa sontaa, joka selitti päivästä toiseen akkujen latausjännitteestä millivoltin tarkkuudella ja väitti mm. avoakun käsitelevän suurempia virtoja kun spiraalikenno agm:än.

        Itsellä on autossa startti- ja webastoakku ja molemmilla on omat 5A Ctekit. Tuo Ctek on siitä hyvä, että ledeistä näyttää ladataanko akkua vakiovirralla vai -jännitteellä ilman yleismittarin käyttöä. Laitan johdon kiinni niin 5A latausta kestää 5-15min, joka jälkeen siirrytään jännitelataukseen.

        Eli jos akku ottaa 14.4V jännitteellä alle 5A virtaa niin kyllä se on jo aika helkkarin hyvin täynnä ja isommasta laturista ei olisi nopeuttavaa hyötyä, kun muutamille ensimmäisille minuuteille. Akut ovat 50Ah spiraali ja 80Ah ensiasennus avoakku.

        Yli 99 prosenttia autoista suomen teillä liikkuu ilman mitään verkkokäyttöisiä latureita tai lämpölevyjä ja starttaa ilman lohkaria 20 asteen pakkasessa. Jos ei niin silloin kannattaa ostaa suosiolla uusi akku ennemmin kuin lämpölevyjä. Koko ylläpitolaturinkin asentaminen normaaliautoilijalle on useasti turha kuluerä, jolla saavutetaan akulle ehkä hieman pidempi käyttöikä.


      • Anonyymi

        "Todennäköisesti saat noin 5Ah sähköä ladattua ja kylmään akkuun vielä vähemmän . Tämä määrä ei riitä mihinkään. "

        Järeämmän puoleinen startti on 2kW ja jos autoa startataan sellaisella kolme sekuntia niin energiaa kuluu 1.6Wh.

        5Ah latauksessa on energiaa 60Wh. Kuinka on mahdollista, että se ei riitä mihinkään??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on varmaan taas se sama "korkeakoulutettu huippuammattilainen" suoltamassa sontaa, joka selitti päivästä toiseen akkujen latausjännitteestä millivoltin tarkkuudella ja väitti mm. avoakun käsitelevän suurempia virtoja kun spiraalikenno agm:än.

        Itsellä on autossa startti- ja webastoakku ja molemmilla on omat 5A Ctekit. Tuo Ctek on siitä hyvä, että ledeistä näyttää ladataanko akkua vakiovirralla vai -jännitteellä ilman yleismittarin käyttöä. Laitan johdon kiinni niin 5A latausta kestää 5-15min, joka jälkeen siirrytään jännitelataukseen.

        Eli jos akku ottaa 14.4V jännitteellä alle 5A virtaa niin kyllä se on jo aika helkkarin hyvin täynnä ja isommasta laturista ei olisi nopeuttavaa hyötyä, kun muutamille ensimmäisille minuuteille. Akut ovat 50Ah spiraali ja 80Ah ensiasennus avoakku.

        Yli 99 prosenttia autoista suomen teillä liikkuu ilman mitään verkkokäyttöisiä latureita tai lämpölevyjä ja starttaa ilman lohkaria 20 asteen pakkasessa. Jos ei niin silloin kannattaa ostaa suosiolla uusi akku ennemmin kuin lämpölevyjä. Koko ylläpitolaturinkin asentaminen normaaliautoilijalle on useasti turha kuluerä, jolla saavutetaan akulle ehkä hieman pidempi käyttöikä.

        Avaaja taustoitti "Tilasin kyseisen laturin kun ajan lyhkäsiä matkoja". Minulla on ollut pitkään sama tilanne 2 - 10 km matkoja, vuosia sitten asennutin saman 5Ah laturin, siitä ei ollut käytännössä mitään hyötyä. Vaihdoin tilalle 20Ah laturiin, ja otin tavaksi panna talvella tolpan 2h kello päälle aina kun tulen kotipihaan, koska lämmin akku latautuu hyvin. Sitten iltasella tupakkihetken aikana säädän sen menemään päälle 2h ennen aamuista työhön lähtöä että öljyt lämpiää (ja laturi lataa sen minkä akku ottaa). Kuppauskeskuksen parkkihallissa akku ehtii myös lämpenemään, jo yhden tunnin ostoskeikan aikana, jolloin kannattaa ajella pitemmän kautta kotiin.


    • Anonyymi

      Todella avuton käyttöohje ja näyttää koko laite samalta.. Tuossa ei ole mitään tietoa mikä on verkkovirtaan yhdistettävä johto ja itsekö sellainen pitää rakentaa, Myöskin akkuun laturista menevät johdot pitää itse asentaa ja millaisilla vahvuuksilla?

      Minulla on Ctek- laturi ollut kauan ja aina on toiminut hyvin. Siinä on verkkovirtajohto valmiina.

      • Anonyymi

        Käyttöohjeesta selviää kaikki tarvittava -kelle ei sitten jostain syystä selviä niin syytäkin jättää jonkun vähänkin ymmärtävämmän asennettavaksi.
        Ctekkiä ei saa asentaa kiinteästi autoon, tuollaisen Defan saa, joten käyttö huomattavasti helpompaa kuin joka kerta erikseen kytkeä piuhat kiinni kuten ctekin kanssa joutuu tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttöohjeesta selviää kaikki tarvittava -kelle ei sitten jostain syystä selviä niin syytäkin jättää jonkun vähänkin ymmärtävämmän asennettavaksi.
        Ctekkiä ei saa asentaa kiinteästi autoon, tuollaisen Defan saa, joten käyttö huomattavasti helpompaa kuin joka kerta erikseen kytkeä piuhat kiinni kuten ctekin kanssa joutuu tekemään.

        Sinun ainakin tuolla tajunnantilalla on ehdottomasti syytä jättää kaikki mahdolliset asennustyöt ja ruokakapassakin käynti kenen tahansa muun pahvilaatikon polkijan suoritettavaksi.

        Millä perusteella cetekiä ei saa asentaa kiinteästi autoon? Miksi halvin malli mukaan lukien jokaisessa cetekin pakkauksessa vakiovarusteena on hauenleukojen lisäksi kiinteästi asennettavat rengasliittimet ja ruuvikiinnitteiseksi tehty laturin kotelointi?

        Vaikka näin ei olisi, mikä SINUN mielestäsi tekisi siitä kiellettyä, että laturin johdot katkaistaisiin, ängettäisiin kuparit akkukenkien väliin ja liimattaisiin laturi possumassalla sellaiseen tilaan, jossa sen IP-luokan vaatimus täyttyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun ainakin tuolla tajunnantilalla on ehdottomasti syytä jättää kaikki mahdolliset asennustyöt ja ruokakapassakin käynti kenen tahansa muun pahvilaatikon polkijan suoritettavaksi.

        Millä perusteella cetekiä ei saa asentaa kiinteästi autoon? Miksi halvin malli mukaan lukien jokaisessa cetekin pakkauksessa vakiovarusteena on hauenleukojen lisäksi kiinteästi asennettavat rengasliittimet ja ruuvikiinnitteiseksi tehty laturin kotelointi?

        Vaikka näin ei olisi, mikä SINUN mielestäsi tekisi siitä kiellettyä, että laturin johdot katkaistaisiin, ängettäisiin kuparit akkukenkien väliin ja liimattaisiin laturi possumassalla sellaiseen tilaan, jossa sen IP-luokan vaatimus täyttyy?

        Kysytkö ihan tosissasi miksi jotain "akku-mattia" ei saa köyttää rautalangalla kiinni autoon ja johto konepellin raosta ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysytkö ihan tosissasi miksi jotain "akku-mattia" ei saa köyttää rautalangalla kiinni autoon ja johto konepellin raosta ulos.

        Onko ymmärrykaessä vikaa? En kysynyt akkumattia vaan cetekiä mistä tuo va ja kki mölisi.

        Mikä laki, asetus tai määräys kieltää laittamasta cetekin johdon konepellin tai säleikön välistä ulos??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko ymmärrykaessä vikaa? En kysynyt akkumattia vaan cetekiä mistä tuo va ja kki mölisi.

        Mikä laki, asetus tai määräys kieltää laittamasta cetekin johdon konepellin tai säleikön välistä ulos??

        Eikä sitä edes niin tarviste asentaa. Voi laittaa pistotulpalla suoraan defan pistorasiaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun ainakin tuolla tajunnantilalla on ehdottomasti syytä jättää kaikki mahdolliset asennustyöt ja ruokakapassakin käynti kenen tahansa muun pahvilaatikon polkijan suoritettavaksi.

        Millä perusteella cetekiä ei saa asentaa kiinteästi autoon? Miksi halvin malli mukaan lukien jokaisessa cetekin pakkauksessa vakiovarusteena on hauenleukojen lisäksi kiinteästi asennettavat rengasliittimet ja ruuvikiinnitteiseksi tehty laturin kotelointi?

        Vaikka näin ei olisi, mikä SINUN mielestäsi tekisi siitä kiellettyä, että laturin johdot katkaistaisiin, ängettäisiin kuparit akkukenkien väliin ja liimattaisiin laturi possumassalla sellaiseen tilaan, jossa sen IP-luokan vaatimus täyttyy?

        Sinun tajunnantilastasi voidaan keskustella kunhan käyt ensin lukemassa standardin SFS 5724 josta homma selviää.
        Joten jatketaan jutustelua kun, ilmoittelet lukeneesi ko. standardin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun tajunnantilastasi voidaan keskustella kunhan käyt ensin lukemassa standardin SFS 5724 josta homma selviää.
        Joten jatketaan jutustelua kun, ilmoittelet lukeneesi ko. standardin.

        Eli toisin sanoen vetäydyt täältä arvailemasta vähin äänin jonkun täysin asiaankuulumattoman standarin varjolla? Tokihan olisit voinut linkata siitä pätkän tänne, jos siellä olisi jotain asiaan liittyvää ollut mutta näköjään ei????+

        Sen sijaan yrität vääntää vakisin keskustelun cetekistä johonkin akkumattiin joka kotelointiluokka ei varmaan konehuoneessa riittäisi. Keksit rautalangankin siihen, joiden kanssa on porakoneen istukka-avaimesta lähtenyt henkiäkin.

        Alkuperäinen väitteesihän oli, että cetekiä ei saa kiinteästi asentaa, vaikka niitä on kuinka paljon esimerkiksi matkailuautoissa kiinteäasenteisena. Joten kerro nyt se että miten tämä markkinajohtaja ei ole joutunut vetämään tuotteitaan pois markkinoiltaan vuosikymmeniin, jos näin tosiaan on?

        Mitähän laitonta niissä kaikissa matkailuautoissa on, jossa on cteck-merkkinen varaaja sisätiloissa kytkettynä pisto- tai jakorasiaan ja 12V puoli suoraan auton sulakerasiaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun tajunnantilastasi voidaan keskustella kunhan käyt ensin lukemassa standardin SFS 5724 josta homma selviää.
        Joten jatketaan jutustelua kun, ilmoittelet lukeneesi ko. standardin.

        https://www.sesko.fi/sesko-akatemia/uutiset/ajoneuvojen_sahkolaitteiden_liittamiseen_sahkoverkkoon_tarkoitetut_kytkentatarvikkeet.1852.news

        "Uusi julkaisu korvaa eurooppalaisen standardin SFS-EN 50066 vuodelta 1993. Siihen verrattuna suomalaiseen standardiin on lisätty ajoneuvon liitäntäjohtoa ja liitäntäjohdon pistoketta sekä autossa olevaa vastaketta koskevat vaatimukset, joille ei ole aiemmin ole ollut selkeää tuotestandardia. Standardin sisältöä on luonnollisesti myös ajanmukaistettu."

        Ja mitenhän tämä ajoneuvon liitäntäjohto, pistoke ja vastake liittyvät siihen, minkä merkkisiä tuotteita auton sisäpistorasioissa käytetään?

        Saako kännykkää vielä ladata kun sen merkki on samsung eikä cetek?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.sesko.fi/sesko-akatemia/uutiset/ajoneuvojen_sahkolaitteiden_liittamiseen_sahkoverkkoon_tarkoitetut_kytkentatarvikkeet.1852.news

        "Uusi julkaisu korvaa eurooppalaisen standardin SFS-EN 50066 vuodelta 1993. Siihen verrattuna suomalaiseen standardiin on lisätty ajoneuvon liitäntäjohtoa ja liitäntäjohdon pistoketta sekä autossa olevaa vastaketta koskevat vaatimukset, joille ei ole aiemmin ole ollut selkeää tuotestandardia. Standardin sisältöä on luonnollisesti myös ajanmukaistettu."

        Ja mitenhän tämä ajoneuvon liitäntäjohto, pistoke ja vastake liittyvät siihen, minkä merkkisiä tuotteita auton sisäpistorasioissa käytetään?

        Saako kännykkää vielä ladata kun sen merkki on samsung eikä cetek?

        Niin tämähän on taas sarjassa -ymmärrys hoi ja äly älä jätä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tämähän on taas sarjassa -ymmärrys hoi ja äly älä jätä...

        Ja miten määritellään "kiinteä asennus"? Sähköpuolella rajapinta usein on pistotulppa ja ajoneuvopuolella "purkaminen vaatii työkaluja" Onko rautalangalla, possumassalla, ruuveilla ja nippusiteillä kiinnitetty c-tek kiinteä ja onko väliä onko se jakorasiassa vai pistotulpalla? 12V puoli tietysti pulttiliitosten alla rengasabikoilla pultit momentissa. Onko se jo "kiinteä"?

        En nyt todellakaan tuota standardia osta, kun aikaisemmistakin sfs:istä tein vain vessapaperia. Mutta kaverini osti kesällä 2021 uuden matkailuauton suomalaiselta maahantuojalta, korivalmistajaa en muista mutta piti olla "lippulaiva". Siinä autoon ainakin liitytään normaalilla cee pistokkeella ja sisällä on normaalit euron jakorasiat ja pehmeä normaalit muovikaapelit. Akkulaturi ei tosin ole cetek mutta luokkaa ip21 jossa on isot ilmanvaihtoaukot.

        Toki kyse oli nyt siitä mitä saa tehdä eikä mitä joku tietämättään on tehnyt, mutta en usko, että kaikki nuo matkailuautot määräyksiä rikkoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko ymmärrykaessä vikaa? En kysynyt akkumattia vaan cetekiä mistä tuo va ja kki mölisi.

        Mikä laki, asetus tai määräys kieltää laittamasta cetekin johdon konepellin tai säleikön välistä ulos??

        Tuo mainitsemasi akkulaturi on juuri sitä akku-matti tyyppiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo mainitsemasi akkulaturi on juuri sitä akku-matti tyyppiä.

        Tarkennatko miten on määritetty akkumatti, mikä se on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennatko miten on määritetty akkumatti, mikä se on?

        Olet varmaan moottorinlämmittimeksikin laittanut hiustenkuivaajan nippusiteillä kiinni puhaltamaan lämmintä kohti lohkoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmaan moottorinlämmittimeksikin laittanut hiustenkuivaajan nippusiteillä kiinni puhaltamaan lämmintä kohti lohkoa?

        Kysymys tässä oli siitä että cetekkiä ei saisi kiinteästi asentaa autoon, jota en uskonut, enkä kyllä usko vieläkään. Myöskään tuo "ammattilainen" ei ole mitään perusteita onnistunut väitteilleen esittämään joten toistaiseksi turhaa jankkaamista

        Voin kyllä uskoa että tiukennuksia on tullut ulos tai moottoritilaan asennettavista laitteista mutta en että auton sisätilan pistokkeessa ei saisi olla cetekki kytkettynä, kun autolla lähdetään ajamaan. Vai tuleeko siitä laiton vasta sitten, jos kuluttaja liimaa sen tarrateipillä jalkatilan muoviin?

        Kysytkö nyt mitä itse olen sähköalan harrastushenkilönä tehnyt??+ Mulla on kiinteä verkkoliitäntäjohto konehuoneessa, jonka olen liitänyt jakorasiaan. Jakorasiasta lähtee holkkitiivisteillä haaroitukset kahdelle cetekille ja rasiassa on myös vipukytkin. Vipukytkimestä voin halutessani ohjata 3.6kW uppovastuksen päälle ja samalla rele ohjaa sisätilanpuhaltimen ja webaston kiertovesipumpun päälle. Uppovastuksen olen laittanut happosen 316l putken pätkän sisään ja vetänyt saumat siihen 63.20 puikolla, letkulähdöt ja tasopinnan bimetallitermostaatille.


    • Anonyymi

      Ctek käytössä täälläkin. Lataan kerran kolmessa viikossa akun täyteen koska usein auto seisoo käyttämättömänä senkin ajan tallissa. Hyvin on toiminut ja akku aina teräkunnossa. Yksinkertainen käyttää: akkupiuhat hauenleuoilla kiinni akkuun ja töpseli seinään niin se on siinä ja seuraavana päivänä akku on täysi.

      • Anonyymi

        Irralliset akkulaturit ovat ihan eri juttu, nyt oli kyseessä autoon kiinteästi asennettu laite joka toimii silloin kun auto on lämmityksessä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kohupari pongattu Kupittaalla.

      Totta vie. Martinna ja Tommi ovat näkyneet hiihtelemässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2129
    2. Martina lähtenyt Lontooseen ....

      .....Luuleeko sieltä saavansa rikkaan miehen. Kauas täytyy lähteä kun maine Suomessa mennyt😂 Suomesta sai vain työttömän, köyhän, raiskaussyytetyn.😂
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1981
    3. Sofia sairastui kuitenkin koronan, vaikka toisin väitettiin.

      Niin käy kun hillutaan ilman maskia jokapaikassa ja ei noudateta sääntöjä jotka on meille kaikille annettu.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      90
      1874
    4. Vaaratilanne viitostiellä

      Tukkirekka ajautui mehtään kun joku humalainen oli seisonu keskellä vitostietä pilkkopimeällä. Mikä tämä juttu on?
      Suomussalmi
      20
      1515
    5. Mitä ajattelet siitä

      että toimintasi takia yritin tehdä itsemurhan?
      Ikävä
      116
      1169
    6. Valtakunnansyyttäjä armahti Al-Holin naiset mutta Räsänen tuomitaan homojen solvaamisesta?

      Koska A-Holin leiri on ulkomailla, terrorismirikoksien tutkinnan aloittamiseen vaaditaan valtakunnansyyttäjä Toiviaisen päätös. Supo mukaan Isis-alue
      Maailman menoa
      415
      884
    7. Tiedän ettei sua enää kiinnosta

      Roikun tässä vielä hetken ja sitten päästän irti kokonaan. Ei tämä helppoa ole kun ei ole muuta päähän mahtunut kuin sä sen jälkeen kun olit hetken me
      Ikävä
      54
      867
    8. Naiset kiinnostuvat tietynnäköisistä miehistä

      On totta, että naiset kiinnostuvat tietynnäköisistä miehistä. Se tavismieskin voi tietysti saada naisen kunhan on yritteliäs asenne ja käy lukuisilla
      Sinkut
      161
      837
    9. Jussi uhkaa Twitterissä laitavansa lapun luukulle

      https://twitter.com/jussipesonenupm ” Lakko ja tukilakot vaikuttavat eniten UPM Communication Paperin henkilöstön tulevaisuuteen. UPM Suomi visio 203
      Jämsä
      51
      786
    Aihe