Rikki mennyt illuusio toisesta

Anonyymi

Ollaan oltu miehen kanssa yhdessä jo pitkään, naimisissakin jo kohta 14 vuotta. On työt, talo, lapset, yhteiselo toimii jne.

Kävi ilmi, että mies on jättänyt kertomatta paljon omasta menneisyydestään ennen meitä. En nyt ala sen kummemmin erittelmään, mutta esim. ei kertonut, että oli harrastanut suojaamatonta suuseksiä muutaman kanssa, eikä kertonut tästä minulle, eikä ollut käynyt sukupuolitautitesteissä ennenkuin aloitettiin suojaamaton seksi. (Joo, olisin voinut vaatia testejä, mutta nuori tyttö ei osannut vaatia ja luotti toisen sanaan). Miten minun puolestani voidaan päättää jättää kertomatta tällaisesta? Minunkin terveys ollut uhattuna, jos vaikka itse olisi saanut oireettoman taudin. Tarkennuksena vielä, että en ole katkera hänen kokemuksistaan. Jos ei halua kertoa, niin olisi edes käynyt testeissä.

Tässä vuosien varrella minulle on tullut hänestä ihan erilainen kuva, jota hän ei ole korjannut. Melkeinpä vaan ollut ajamassa asiaa, että hän on vaan ujo ja kiltti ja ei kokenut ollenkaan naisten kanssa yms. Tässä on niin paljon tullut esille uutta hänestä, että tuntuu kuin olisin menettänyt sen miehen, johon olen ollut rakastunut.

Oma luomani illuusio hänestä ei pitänytkään ollenkaan paikkaansa ja nyt se illuusio on murentunut. Tästä pitäisi alkaa rakentamaan uutta, mutta kun luotto on nyt häneen aika paljon vähentynyt. Mielessä on vaan, että mitäköhän muita tunnustuksia sieltä on tulossa. Sattuu tosi paljon ajatella, että se, minä hänet tunsin, täytyy rakentaa uudelleen. Ihan kuin olisin menettänyt osan hänestä ja nyt täytyy tutustua uudelleen mielipiteisiin ja tekoihinsa. Ja miksi on näin pitkään antanut minun uskoa jotain muuta, kuin on. Olisi kertonut heti alussa, niin olisi ollut paljon helpompaa. Tai jättänyt kertomatta kokonaan. Tai no, joskus alussa kysyin, haluaako kertoa ajasta ennen meitä, mutta silloin suuttui ja sanoi ettei se ole minun asiani. En sen jälkeen kysellyt. Oma menneisyyteni ei kalva ja voin siitä rennosti kertoakin.

Pariterapiaan on aika varattuna, koska haluan, että en katkeroidu ja pystyisin ymmärtämään tällaista käytöstä. Ja että hän ymmärtäisi, miten on loukannut minua. tuntuu, ettei hän nyt oikein ymmärrä tehneensä mitään väärää. Mieli ollut tosi maassa ja hirveä ikävä sitä illuusiota hänestä. Onneksi ystävät olleet tukena ja ymmärtäneet tilanteen.

Itku on tullut nyt 1,5kk aikana joka päivä ihan spontaanistikin useasti päivässä. Mietin jo, että mielenterveyteni menee. Pitäisiköhän mennä hakemaan jotain rauhoittavaa lääkettä tähän oloon? Voiko psykoterapeutti määrätä lääkkeitä vai pitääkö mennä lääkärin kautta?

27

1288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kannata kysellä toiselta seksielämästö ennen teitä. Sillä ei ole mitään merkitystä tähän päivään, mutta sen tietämisestä tulee kuitenkin paha mieli.

      Hyvä että varaditte ajan pariterapiaan, kun kerran siitä tuli tuommoinen mörkö. Varmasti saat sieltä työkaluja käydä asiaa läpi.

      Ja mieti tätä vaikka elämänmittakaavassa? Mitä ajattelet viiden vuoden päästä tästä? Entä kymmenen?

    • Anonyymi

      Aika monella on työt ja talo lapsiakin.
      Siitä ne huolet vasta alkavat. On lainaa yöjuoksuja lapset mieron tiellä velat painavat sosiaalihuolto poliisi vastassa... linnareissu



      ....

      • Anonyymi

        Muutto erilleen joka tuo uudet haasteet.


    • Anonyymi

      Mies kuolee muutto vuokra asuntoon.
      Uusi mies jne..... shaissea ....

    • Anonyymi

      Yhteiselo toimii...

    • Anonyymi

      Minä siis en kysynyt enää, vaan toi itse esille. Sen verran olisi kiva tietää toisen seksielämästä, että onko älynnyt edes testeissä käydä ennen minua. Ja paljon muutakin tuli esille, seksiin liittymätöntä.

      T.ap

    • Anonyymi

      On sullakin ongelmat pikku prinsessa😂. Mies antoi poskeen ilman kumia ja maailmasi romahti. Hyppää takaisin kuplaasi😝

    • Anonyymi

      Oikeesti hei ap, jos jostain ikivanhasta asiasta vedät herneen nenään.
      Kai se nyt 14 avioliittovuoden aikana on näyttänyt karvansa ja luonteensa, millainen ihminen miehesi on.

      Jos et parempia ongelmia keksi tämän päiväistä elämääsi vaikeuttamaan, niin anna mennä sitten kunnolla.

      Mitä noihin sukupuolitauteihin tulee, niin kävitkö itse testeissä ennen teidän seksielämän alkua?

      Jos olit täysin kokematon, et ollut seurustellut kenenkään kanssa intiimisti ennen miestäsi, ymmärrän tämän sun katkeruuden. Sua kalvaa se, että toinen on kokenut seksiä muidenkin kanssa kuin vain sinun. Koet jääneesi vähemmälle.

      Ei miehellä ole mitään velvollisuutta kertoa sinulle aikaisemmista seksikokemuksistaan. Se on hänen päätöksensä silloin ollut ja se siitä. Sinulla ei ole pienintäkään oikeutta syyllistää miestäsi tuolla asialla. Jos nyt on kertonut, niin on kuvitellut että sinuun voi luottaa ja ymmärrät olla suuttumatta. Näköjään ei voi kun otit asian noin henkilökohtaisesti.

      Joten vello masennuksessa ja pohjamudissa sydämesi kyllyydestä.
      Kuvittele mielessäsi kaikki mahdolliset ja mahdottomat hirveydet ja kamaluudet mitä miehesi olisi voinut tehdä nuoruudessaan. Syyllistä niistäkin miestäsi.

      • Anonyymi

        Elämätön elämä vai kaikki on nähty?
        Hyvää joulua ja Uuttavuotta


    • Anonyymi

      Kaikilla on menneisyys ja menneisyys ilman sinua. On typerää olla mustasukkainen menneisyydestä tai olla sille katkera. Olen joskus itsekin ollut samanlainen kunnes kasvoin aikuiseksi. Ja muuten, en ole harrastanut suuseksiä kondomin kanssa yhdenkään miehen kanssa, tyhmää ehkä, mutta terveenä pysytty. Uskoisin, että aika moni nainen joka antaa suuseksiä haluaa totta puhuen imeskellä kumin makua..

    • Anonyymi

      Tässä nyt kukaan ei ole vastannut minun alkuperäiseen kysymykseen. Luitteko edes, mistä minulla on huono olla? Tämä seksitauti-juttu oli vain yksi niistä. Ja kerroin,että itse toi asian esille. Tässä on nyt monia muitakin juttuja kuin vain tuo tautihomma, kuten aloituksessa jo kerroin. Ihan siis naisiin liittymätöntäkin, jos luulette, että entiset naiset häiritsevät tässä. Tässä nyt takerrutaaan kuin pirut, tuohon yksittäiseen esimerkkiin.

      Siis koko kuva hänestä, mitä oli väittänyt, olikin vain valhetta. Kertomus olisi niin pitkä, että en jaksa avata enempää.

      Tässä painaa se, että miten toiselle voi valehdella näin pitkään. Itse olen ollut avoin ja rento. Olen halunnut, että mies tietää, millaisen paketin saa ja olen ollut rehellinen. Eli olen ollut rakastunut siihen mielikuvaan, jonka hän antoi. Nyt tuntuu siltä kuin se osa hänestä olisi kuollut ja nyt pitää opetella näkemään hänet uudelleen. Ja mietin, miten vuosien varrella on vaan vahvistanut tätä väärää mielikuvaa. Pahimmalta tuntuu se, että nyt vasta tuo asian esille. Olisi ollut helpompaa alusta lähtien rakentaa todellisuuteen perustuvalle pohjalle parisuhdetta.

      Onko kellään mitään vinkkiä niihin aloituksessa oleviin kysymyksiin?

    • Anonyymi

      Anteeksi nyt, se mitä mies on tehnyt ennen sinua, ei kuitenkaan periaatteessa kuulu sinulle. Tietenkin jos hän on ollut joku tosi raaka rikollinen, tai huumekauppias tai raiskaaja, niin sitten olisi ollut hyvä kertoa asiasta. Mutta muutama suuseksijuttu, tai pienet hölmöilyt, niitä sattuu monille ihmisille, eikä ne koko loppuelämää eikä maailmaa kaada.

      Fakta kuitenkin on se, että olette olleet yhdessä jo vähintään 15 vuotta. Hän on ollut aivan varmasti joka ikinen päivä jollain lailla läsnä sinun arjessasi koko tuon ajan. Ei kukaan pysty teeskentelemään noin pitkään. Kyllä sinä tiedät tasan tarkkaan millainen mies vierelläsi on.

      Luultavasti kaikkien yhteisten vuosienne jälkeen mies ajatteli, että teidän parisuhteenne on niin vahvalla pohjalla, että hän voi kertoa nuoruuden toilailuistaankin sinulle rehellisesti. Sinä et kuuntele miestäsi, vedät herneen nenään, suutut, moralisoit, nyyhkytät ja heität parisuhteenne roskiiin.
      Kuuntele miestäsi tuomitsematta, mieti miksi niitä asioita on hänelle tapahtunut, tai miksi hän on sellaisia juttuja tehnyt.

      Sinä ilmiselvästi olet ns. hyvä ihminen, hyveellinen, ihannetyyppi jolla on hyvin selkeä käsitys siitä mikä on hyväksyttyä ja mikä ei. Olet ilmiselvästi sellainen ollut parisuhteenne alusta saakka. Et ole tainnut ymmärrä kuulemaasi, teet heti päätöksen onko joku asia hyvä vai paha, olet ajattelutasoltasi "lapsenomainen", et elämää nähnyt etkä oikeastaan kokenutkaan. Olet ilmeisesti elänyt koko ikäsi perusturvattua elämää.

      Vaikka sanotkin olevasi rento ja rehellinen, nyt sinä et arvosta vähääkään miestäsi, kun epäilet koko parisuhdettanne ja miehesi motiiveja elää sinun kanssasi.

      Miehesi kertoi luultavasti nuoruuden jutuista siksi kun hän oletti, että sinä luotat häneen ja tajuat, sen että mies on nuoruusvuosistaan muuttunut parempaan suuntaan.

      Nyt tiedät totuuden miehen nuoruusajoista. Mies ei pysty menneisyyttään muuttamaan. Se on mitä on, et sinä sille voi mitään vaikka kuinka itkisit ja valittaisit.

      Joko hyväksyt sen ja rakastat sitä ihmistä joka vierelläsi on ollut pitkään, tai sitten jatkat valitsemallasi syyllistämis -itkulinjalla, tai eroat.

    • Anonyymi

      Entäpä jos miehesi antama kuva itsestään onkin oikea?

      Ehkä hän oli perusluonteeltaan juuri se kunnollinen, arka nuori mies, joka joutui, syystä tai toisesta, huonoon seuraan, tai teki juttuja joita ei olisi tehnyt, jos olisi ollut esim. sinun kanssasi silloin.

      Hyvätkin ihmiset, miehet ja naiset, tekevät teininä ja nuorena huonoja valintoja.
      Joku kavereiden painostuksesta, joku siksi kun on murrosikä ja hormonit hyrrää, huono lapsuus, ei menesty koulussa, on masennusta, on tullut otettua viinaa liikaa, syitä on monia.

      • Anonyymi

        Taloudellinen toimintanne on vahva kuin muuri. Siitä plussaa ....


    • Anonyymi

      Tavallaan mä ymmärrän sua. Jos on ottanut jonkin roolin kantaakseen, niin sen rikkoo omalla riskillä. Eihän kenenkään ole pakko esittää "puhtoista", vaikka toinen niin kuvittelisi. Voi olla ihan ona itsensä, ilman että on tarpeen kertoa mitään. Kyllä mullekin heräisi kysymyksiä. Heräisi kysymys miksi on pitänyt esittää ja heräisi kysymys miksi nyt oli pakko kertoa. Mikä on muuttunut?

    • Anonyymi

      Me kaikki olemme erilaisia muille kuin itse uskomme olevamme. Itsensä tunteminen edes jotenkuten on hyvin harvinaista. Ja jos vielä yritämme kuvata itsemme toiselle - kuten miehesi sinulle niin ei tasan onnistu. Ja sinä, niinkuin kaiiki rakastuneet, loit itsellesi idolin miehestäsi - tai romanttisen karikatyyrin. Kaikissa pitkä-aikaisissa liitoissa nuo idolit ja karikatyyrit katoavat jo ensimmäisen vuoden aikana ja todellisuus tulee vastaan. Jos nyt 15-vuoden jälkeen on alkanut kuva vähän rapisemaan niin sinulla on tosi hyvä mies tai olet hieman hidas. Ja jokainen meistä muuttuu valtavasti 15sta vuodessa luonteeltaankin. Sinäkin. Et ole se nainen johon miehesi rakastui. Pitkä parisuhde rakennetaan monta kertaa uusiksi vuosien varrella ja siinä on tilaa kasvaa ihmisenä sekä sinulla että miehelläsi. Oletko antanut hänelle tilaa kasvaa ja muuttua?

    • Anonyymi

      Yhteiselo toimii työt ja talo velkaa ...
      Kohtuu normaalia vielä.

    • Anonyymi

      Ikääkin on kertynyt mikä eteen ?

    • Anonyymi

      Nainen on kaunis mies ruma

    • Anonyymi

      Normaali kokoonp ano Onnea jatkoon.

    • Anonyymi

      Se on tapahtunut ennen sinua. Vai onko nyt löytynytkin häneltä rinnakaissuhde tai muuta kieroilua yhdessä ollessanne? Ainakin pelimiehet kertovat mielellään olevansa ujoja ja kokemattomia. Sillä illuusiolla saavat vaimon luottamaan vuosikausia. Luottamaan kuin vuoreen ettei muita naisia katsele. Se onnistuu kiltin perhetyön kohdalla. Heikommista lähtökohdista tulleet naiset ovat tippuneet maanpinnalle jo varhemmin.

      • Anonyymi

        Ei saa pillya


    • Anonyymi

      Entäpä jos miehesi olisi tuonut exänsä teidän perhetutuksi, ilman että tiedät heidän menneisyyden suhteesta, ja tämä selviäisi hänen puolivahingossa tulleesta kommentista, miltä tuntuu. Kokemusta tuosta ja en ole alkuunkaan palautunut koska juuri se, että tuntemasi onkoin tuntematon mies, miten rakentaa luottamusta uudestaan jne. liitto pilalla 222 vuodeen jälkeen ? Luonnollista on että en suostu ikinä enää tapaamaan sitä perhettä, siis sillä naisella oli mies silloin kun "sattumalta" tutustuimme seurustelumme alkuvaiheessa...

      Ymmärrän täysin katkeruutesi, koita muistaa että mennyttä ei voi muuttaa ja kooita elää tässä päivässä. Onko miehesi pyytänyt anteeksi ?

      • Anonyymi

        Vähän samantyyppisestä tilanteesta on kokemusta itsellänikin. Sain vasta reilusti jälkikäteen tietää erään henkilö olleen silloisen mieheni exä. Itseasiassa mä jopa kyayin asiasta jo paljon aiemmin, että onko heillä ollut jotain. Sain kieltävän vastauksen, joka myöhemmin osottautui valheeksi. Mies ei edes kokenut toimineensa tuossa kohtaa väärin, vaan hänestä se oli ollut normaali tapa toimia. Siitä valheesta ei päästy lainkaan yli, vaan suhde päättyi aikalailla sen asian selviämiseen. Jonkun viikon mä sitä tunnetta pureksin, mutta mun luottamus toisen rehellisyyteen ja avoimuuten katosi.


    • Anonyymi

      Vitu teillä mitään ole

    • Anonyymi

      No sitten täytyy vain miettiä, haluatko olla miehen kanssa kaikesta huolimatta, vai ovatko nämä esille tulleet asiat niin pahoja, että haluat erota.

    • Anonyymi

      Nainen on kummallinen. Hakee aina ongelmia. Jos niitä ei ole nykyisyydessä kuin itsessä, niin haetaan menneisyydestä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      743
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      672
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe