Kyllä se on niin että käyttäytymishäiriöstä kärsivät lapset tulisi siirtää erikoislaitoksiin. Yksi lapsi onnistuu pilaamaan koko luokan ilmapiirin kiusaamalla, häiriköimällä ja muilla jatkuvilla "pirunkonsteineen".
AD/HD -lapsi ei sovellu
57
3557
Vastaukset
- mä 05
Täytyy kyllä sanoa että olen täysin eri mieltä kirjoittajan kanssa. Jos kaikki erilaiset ihmiset eristettäisiin erilaisiin laitoksiin , ketä tänne jäisi??Luultavasti ei kovin monia.
Tälläiset lapset jotka kärsivät tarkkaivaisuushäiriöistä, heitä ei tulisi eristää vaan he pystyvät olemaan tavallisen luokan mukana jos ei todettu muita vaikeuksia. kUnhan vain heille tarjotaa riittävästi tukea, esim.avustajien muodossa. - "Tami"
Minkähänlaisia kokemuksia sinulla mahtaa olla näistä käytöshäiriöisistä lapsista?
Ja oletko ajatellut että sinulla itselläsi saattaisi olla myös jonkunlainen ns, sairas lapsi jonka sairaus näkyisi osittain käytöshäiriönä. Laittaisitko sen laitokseen?
Mitenköhän olisi asiat jos kaikki käytöshäiriöiset joutuisi laitoksiin, eli erotettaisiin vanhemmistaan.Eiköhän se kävisi myös yhteiskunnalle kalliimmaksi sillähetkellä ja tulevaisuudessa, sinäkinhän maksat mahdollisesti veroja.- amalia
kyllä lapsi pitää laittaa hoitoon, jos hän on oikeasti häiriöksi muille. ei ainoastaan kouluhäiriköinnistä. tälläinen sairs lapsi voi todella koetella vanhempiaan ja muita läheisiään.
- mielipidettäsi
ei voi millään hyväksyä.
Kaikki rasistit pitäisi mieluummin siirtää erikoislaitoksiin kiusaamasta ja tekemästä toisten elämästä helvettiä.- alkup.
Kyllä minusta on oikeudenmukaisempaa, että "loukataan" yhden oppilaan "oikeuksia" siirtämällä hänet erityiskouluun kuin se että käyttäytymishäiriöinen oppilas loukkaa jatkuvasti, joka päivä 20 muun oppilaan oikeutta normaaliin koulunkäyntiin ja pahimmillaan sabotoi koko luokan toimintaa. En ole rasisti vaan realisti.
- toinen realisti
alkup. kirjoitti:
Kyllä minusta on oikeudenmukaisempaa, että "loukataan" yhden oppilaan "oikeuksia" siirtämällä hänet erityiskouluun kuin se että käyttäytymishäiriöinen oppilas loukkaa jatkuvasti, joka päivä 20 muun oppilaan oikeutta normaaliin koulunkäyntiin ja pahimmillaan sabotoi koko luokan toimintaa. En ole rasisti vaan realisti.
Diagnooseista en välitä, mutta jos ongelmia käytöksessä, ei todellakaan kuulu normaaliluokkaan. Jos ongelmat muualla kuin käyttäytymisessä, silloin integointi voi onnistua hyvinkin!
- ellu4024
Eihän kaikilla adhd:lla ole käytöshäiriötä. Joillakin adhd:lla on uhmakkuushäiriö, joka noin kolmanneksella saattaa kehittyä käytöshäiröksi. Näin ainakin sanotaan Duodecimin artikkelissa vuonna 2004.
- erilaiset
persoonallisuudet pois vaan tavallisesta koulusta: pois somalit, afrikkalaiset ja muut maahanmuuttajat, pois erilailla pukeutuvat, pois äänekkäät ja kikattajat, pois liian laihat ja liian lihavat, pois ne, joiden sukunimi alkaa M-, S- tai P-kirjaimella jne...
- sitä
lopulta viimeinkin oikein asiaan ja saatiin nostettua kissa pöydälle.
Koira oli haudattuna siinä, ettei päältä katsoen ollut lainkaan näkyvillä sitä ilmeistä rasismia ja suvaitsemattomuutta, jolla kaikki kuitenkin on kuorrutettu.
Leimataan ensiksi jotkut lapset AD/HD:ksi ja arvioidaan heidät toisen luokan kansalaisiksi.
USA:ssa AD/HD-tyypit eivät edes armeijaan pääse. - alkup.
Ymmärrät tahallasi väärin. Ei se, että jonkun ihonväri on musta tai ruumiinrakenne on pullukka estä opetusta ja oppilaiden oppimista. Mutta se, jos käytöshäiriöinen lapsi vaatii kaiken huomion itseensä, häiriköi ja kiusaa muita oppilaita jatkuvasti heikentää KOKO luokan oppimistuloksia ratkaisevasti. Pahimmillaan opettajan koko aika menee yhden oppilaan kurissa pitämiseen. Ja se on väärin muita oppilaita kohtaan.
- hulda73
alkup. kirjoitti:
Ymmärrät tahallasi väärin. Ei se, että jonkun ihonväri on musta tai ruumiinrakenne on pullukka estä opetusta ja oppilaiden oppimista. Mutta se, jos käytöshäiriöinen lapsi vaatii kaiken huomion itseensä, häiriköi ja kiusaa muita oppilaita jatkuvasti heikentää KOKO luokan oppimistuloksia ratkaisevasti. Pahimmillaan opettajan koko aika menee yhden oppilaan kurissa pitämiseen. Ja se on väärin muita oppilaita kohtaan.
tapaus niin lapsi jos on normaalissa luokassa on hänelle avustaja kaverina juuri siksi ettei opettajan aika mene vain häneen.
Itselläni on AD/HD tytär jolla ei ole käytöshäiriöitä. Hän kun ei jaksa keskittyä alkaa piirtelemään omia juttuja...ym ns. rauhallista toimintaa. On erittäin sosiaalinen lapsi, toisia huomioon ottava. Matematiikka ja englanti tuottavat vaikeutta. Yritettiin että kävi näillä tunneilla pienoisluokassa jossa 8 poika oppilasta. Siitä ei tullut mitään. En siis mitenkään voisi kuvitella että tyttäreni tämän diagnoosin takia siirrettäisiin erityisryhmään...vaikkakin hänenkin opettajan aika menisi häneen, neuvomisessa ja tarkkailemisessa keskittyykö hän vai ei....hänellä on avustaja vierellä joka tekee sen työn. Eli vilkkaalla lapsella on myös oikeus olla normaalissa ryhmässä avustajan kera. Tosin jotkut lapset hyötyvät enemmän pienryhmistä...ei pienryhmä ole pahasta, mutta mielestäni ei voi pitää itsestään selvyytenä että diagnoosin saanut joutuisi automaattisesti pienryhmään.
- Jattanen
Ei kannata yleistää, että AD/HD ei sovellu normaaliluokkaan, koska käyttäytymishäiriöt eivät kuulu jokaiselle AD/HD:lle. Totta on, että jos kaikkia keinoja on kokeiltu, ja touhu luokassa jatkuu, on parasta, että lapsi pääsee ryhmään, jossa opettajilla ja kouluavustajilla on hänelle riittävästi aikaa. Valitettavasti yhteiskunnalla ei näytä olevan juurikaan halua ja rahaa tuollaisten ryhmien ylläpitämiseen.
Noihin kaikkiin keinoihin luen myös AD/HD-lääkityksen kuuluvan. Lääkärien pitäisi mielestäni tutustua enemmän AD/HD-lääkitykseen, koska sen puuttuminen aiheuttaa uskoakseni usein sen, ettei muut tukitoimet tuota haluttua tulosta.
Itselläni on AD/HD-poika, joka on ollut lääkityksellä pian viisi vuotta. Hän on seitsemännellä luokalla, normaalikoulussa ja normaaliluokassa. Opettajilla ei hänestä ole juurikaan pahaa sanottavaa, joten hän ilmeisesti pärjää siellä aivan hyvin, ja juuri tuon lääkityksen avulla.- Suloisen AD/HD pojan äiti
Juupa juu ompa kiva mielipide että laitokseen vaan kaikki epäsosiaaliset ja käytöshäiriöiset lapset.Omani syntyi keskosena ja siinä tod,näk syy aivojen impulssien kehittymättömyyteen.Jäbä normaali luokalla koulussa ja aion myös hänet siellä pitää tuntuvista vaikeuksista huolimatta, mielestäni se kuuluu asiaan koska pojassa ei ole VAIKEAA VAMMAA vaan sopeutumattomuutta isoon ryhmään ja millä se paranisi muulla kuin harjoittelemalla. Ole hyvä ja meneppäs katsomaan sitä luokka työskentelyä sinne kouluun, voin sanoa että kyllä ne on ne normaali lapset yleensä jotka siellä melskaavat ja huutavat ja häiriköivät.miksi leimata ja puhua asioista joista et näköjään kuitenkaan tiedä.
- ihan
Suloisen AD/HD pojan äiti kirjoitti:
Juupa juu ompa kiva mielipide että laitokseen vaan kaikki epäsosiaaliset ja käytöshäiriöiset lapset.Omani syntyi keskosena ja siinä tod,näk syy aivojen impulssien kehittymättömyyteen.Jäbä normaali luokalla koulussa ja aion myös hänet siellä pitää tuntuvista vaikeuksista huolimatta, mielestäni se kuuluu asiaan koska pojassa ei ole VAIKEAA VAMMAA vaan sopeutumattomuutta isoon ryhmään ja millä se paranisi muulla kuin harjoittelemalla. Ole hyvä ja meneppäs katsomaan sitä luokka työskentelyä sinne kouluun, voin sanoa että kyllä ne on ne normaali lapset yleensä jotka siellä melskaavat ja huutavat ja häiriköivät.miksi leimata ja puhua asioista joista et näköjään kuitenkaan tiedä.
tavallisetkin lapset melskaavat, koska ovat lapsia, koska koulun kuriin on vaikea sopeutua.
Lapset ovat lapsia, ja aikuiset aikuisia.
- Ope
Nämä käytöshäiriöisten puolustajat eivät näytä ymmärtävän yhtä tärkeää seikkaa. Opettamisesta ja työskentelystä luokassa ei tule yhtään mitään, jollei lapsi hallitse yksinkertaisia käyttäytymissääntöjä ryhmätilanteessa. Jos koti ei ole hoitanut tätä tehtävää, jää se opettajan vastuulle. Tämä ei liene reilua muita oppilaita kohtaan!
Tässä ei ole kyse kenenkään syrjimisestä, vaan yksinkertaisesta faktasta, jonka jokainen koulussa työskentelvä varmasti todeksi tietää. Itse en halua lapsia laitoksiin sulloa, mutta häiriköiden läsnäoloa normaaliluokassa vstustan, koska se ei palvele kenenkään etua. Ei häirikön itsensä, eikä niiden 20-30 muun oppilaan, jotka ovat luokassa oppiakseen. Häiritsevien oppilaiden paikka on ehdottomasti pienryhmissä!
Diagnooseista huolimatta eriyislapset ovat varmasti tervetulleita "normaaliluokkaan", kunhan heillä on hallussaan koulutyöskentelyn edellyttämät taidot. Jos nämä asiat eivät ole kunnossa, on opettaja se, joka joutuu niitä lapsille opettamaan. Jos lapsi ei ole niitä vanhempiensa toimesta oppinut, onko vastuullista vanhemmuutta siirtää kasvatusvastuu opettajalle?
Tommy Hellsten kirjoittaa kirjassaan Vanhemmuus mm.
"On selvää, että mitä enemmän kodit luopuvat vanhemmuuden tehtävästä, sitä enenmmän kouluihin syntyy painetta."
"Mitä tapahtuisi, jos opettajat yksinkertaisesti lähettäisivät mahdottomat lapset takaisin kotiin kasvatettaviksi?"
"Mitä, jos he ottaisivat ammattinsa vakavasti, ryhtyisivät opettajiksi ja alkaisivat edellyttää oppilailta jotain ennen kuin suostuvat opettamaan heitä?
"Syntyisi luonnollisesti kaaos. Kaikki ihmettelisivät opettajia, eikä kukaan haluaisi ymmärtää heitä, sillä heidän menettelynsä nostaisi esille liian kipeän kysymyksen. Kuka loppujen lopuksi on vastuussa lastemme kasvatuksesta?"- ellu4024
Tekstissäsi oli asiaakin, mutta minusta tuntuu, että et ymmärrä, mikä on adhd-lapsi. Sinähän olet ilmiselvästi sitä mieltä, että tällaisen lapsen vikana on vain huonot vanhemmat, jotka eivät osaa kasvattaa lastaan. Onko näin, oikaise, jos olen käsittänyt tekstisi väärin.
- ope
ellu4024 kirjoitti:
Tekstissäsi oli asiaakin, mutta minusta tuntuu, että et ymmärrä, mikä on adhd-lapsi. Sinähän olet ilmiselvästi sitä mieltä, että tällaisen lapsen vikana on vain huonot vanhemmat, jotka eivät osaa kasvattaa lastaan. Onko näin, oikaise, jos olen käsittänyt tekstisi väärin.
Kuten sanoin minä en erittele sitä, onko lapsella diagnoosi vai ei, kun puhutaan käytöshäiriöisistä lapsista. Ainoa kriteeri, mikä on mielestäni tärkeä, on se pystyykö lapsi edellisessä viestissäni mainitsemiin asioihin. Jos ei pysty, paikka ei ole normaaliopetuksessa. En itse asiassa puhunut koko tekstissä ADHD-lapsista ollenkaan, vaan käytöshäiriöisistä ja nämä ei käsittääkseni ole sama asia.
ADHD-lapsia ja heidän perheitä on monenlaisia. Olen tavannut niitä, jotka työskentelevät kovasti lapsensa hyväksi. Olen myös tavannut paljon niitä perheitä, jotka voisivat tehdä paljon lapsensa hyväksi vähentääkseen hänen levotonta käytöstään. (Uskotko sinä tätä?) Kysymykseesi ei mielestäni voi vastata joko-tai. - sitten
jos tällaisella vanhempien pilaamalla HÄIRIKKÖ AD/HD lapsella on avustaja? Hyväksytkö nämä B-luokan lapset siloin A-luokan lapsiesi joukkoon? Vai kenties tarttuisiko tauti muihin lapsiin? Jotenkin asenteesi paistaa räikeästi läpi kirjoituksestasi.
Puistattaa tuollaiset opettajat, mutta olen kyllä kuullut että onneksi on muunlaisiakin opettajia. Ja sydämestäni toivon, että lapseni sellaisen saa. Normaaliluokalle on menossa...täytyiskö nyt sanoa että valitettavasti. - ope
sitten kirjoitti:
jos tällaisella vanhempien pilaamalla HÄIRIKKÖ AD/HD lapsella on avustaja? Hyväksytkö nämä B-luokan lapset siloin A-luokan lapsiesi joukkoon? Vai kenties tarttuisiko tauti muihin lapsiin? Jotenkin asenteesi paistaa räikeästi läpi kirjoituksestasi.
Puistattaa tuollaiset opettajat, mutta olen kyllä kuullut että onneksi on muunlaisiakin opettajia. Ja sydämestäni toivon, että lapseni sellaisen saa. Normaaliluokalle on menossa...täytyiskö nyt sanoa että valitettavasti.Enpä tainnut puhua ADHD-lapsista ekassa viestissäni sanallakaan. Puhuin KÄYTÖSHÄIRIÖISISTÄ lapsista. Ja edelleenkin olen sitä mieltä, että heidän paikkansa ei ole normaaliopetuksessa.
Minua puolestaan surettaa sinun kaltaisesi vanhemmat, jotka eivät näytä osaavan asettua niiden TOISTEN OPPILAIDEN asemaan. Eikö sinun mielestäsi ole väärin, että nämä käytöshäiriöiset vievät suuren määrän opettajan ajasta ja energiasta? Eikö opettajan pitäisi olla tasapuolinen kaikkia kohtaan? Antaa yhtä paljon aikaa jokaiselle?
Yritäpä sinäkin ajatella asiaa jostakin muusta näkökulmasta kuin omastasi - sen pitäisi kuulua aikuisuuteen! Asenteeni on se, että jokaisella lapsella on oikeus oppimiseen rauhallisessa työympäristössä omien kykyjen edellyttämällä tavalla. Kaikilta se ei suju 20-30 oppilaan luokassa. Vai oletko sinä sitä mieltä, että nämä 20-30 muuta lasta pitää sopeutua käytöshäiriöisen tapaan toimia??? - vastaa
ope kirjoitti:
Enpä tainnut puhua ADHD-lapsista ekassa viestissäni sanallakaan. Puhuin KÄYTÖSHÄIRIÖISISTÄ lapsista. Ja edelleenkin olen sitä mieltä, että heidän paikkansa ei ole normaaliopetuksessa.
Minua puolestaan surettaa sinun kaltaisesi vanhemmat, jotka eivät näytä osaavan asettua niiden TOISTEN OPPILAIDEN asemaan. Eikö sinun mielestäsi ole väärin, että nämä käytöshäiriöiset vievät suuren määrän opettajan ajasta ja energiasta? Eikö opettajan pitäisi olla tasapuolinen kaikkia kohtaan? Antaa yhtä paljon aikaa jokaiselle?
Yritäpä sinäkin ajatella asiaa jostakin muusta näkökulmasta kuin omastasi - sen pitäisi kuulua aikuisuuteen! Asenteeni on se, että jokaisella lapsella on oikeus oppimiseen rauhallisessa työympäristössä omien kykyjen edellyttämällä tavalla. Kaikilta se ei suju 20-30 oppilaan luokassa. Vai oletko sinä sitä mieltä, että nämä 20-30 muuta lasta pitää sopeutua käytöshäiriöisen tapaan toimia???Mielestäni tuossa "vastuullista vanhemmuutta?"- viestissäsi aloitit kolmannen kappaleesi jotenkin seuraavalla tavalla: diagnooseista huolimatta erityislapset ovat tervetulleita "normaaliluokkaan", kunhan heillä on hallussaan koulutyöskentelyn edellyttävät taidot....ja viimeisessä lauseesssa luki jotenkin että jos lapsi ei ole näitä taitoja vanhempiensa toimesta kotona oppinut onko oikein siirtää kasvatusvastuu opettajalle?
Siis eikö tuo hyvin esille asenteesi? Diagnoosista huolimatta lapset ovat huonosti kasvatettuja kauhukakaroita, joiden paikka on pienryhmissä. Juu pienryhmä onkin hyvä paikka näille "häiriölapsille", siitä olen minäkin samaa mieltä. Entäs sitten jos sellaista ryhmää ei koulussa ole? Siksi kysyinkin, että mitäs olet mieltä jos sinulla olisi luokassa ad/hd lapsi joka ei pystyisi keskittymään työskentelyyn. Hyväksyisitkö hänet luokallesi avustajan kanssa?
Minulle tulee vain jotenkin hyvin ikävä kuva sinusta opettajana. Lukutaitoinen muuten olen, kiitos kysymästä. Hyvin arvosanoin äidinkielen aikoinaan kirjoitin. - mieltä,
ope kirjoitti:
Enpä tainnut puhua ADHD-lapsista ekassa viestissäni sanallakaan. Puhuin KÄYTÖSHÄIRIÖISISTÄ lapsista. Ja edelleenkin olen sitä mieltä, että heidän paikkansa ei ole normaaliopetuksessa.
Yritäpä sinäkin ajatella asiaa jostakin muusta näkökulmasta kuin omastasi - sen pitäisi kuulua aikuisuuteen! Asenteeni on se, että jokaisella lapsella on oikeus oppimiseen rauhallisessa työympäristössä omien kykyjen edellyttämällä tavalla. Kaikilta se ei suju 20-30 oppilaan luokassa. Vai oletko sinä sitä mieltä, että nämä 20-30 muuta lasta pitää sopeutua käytöshäiriöisen tapaan toimia???vastenmielistä kyseisen open ilmaisu
- ope
vastaa kirjoitti:
Mielestäni tuossa "vastuullista vanhemmuutta?"- viestissäsi aloitit kolmannen kappaleesi jotenkin seuraavalla tavalla: diagnooseista huolimatta erityislapset ovat tervetulleita "normaaliluokkaan", kunhan heillä on hallussaan koulutyöskentelyn edellyttävät taidot....ja viimeisessä lauseesssa luki jotenkin että jos lapsi ei ole näitä taitoja vanhempiensa toimesta kotona oppinut onko oikein siirtää kasvatusvastuu opettajalle?
Siis eikö tuo hyvin esille asenteesi? Diagnoosista huolimatta lapset ovat huonosti kasvatettuja kauhukakaroita, joiden paikka on pienryhmissä. Juu pienryhmä onkin hyvä paikka näille "häiriölapsille", siitä olen minäkin samaa mieltä. Entäs sitten jos sellaista ryhmää ei koulussa ole? Siksi kysyinkin, että mitäs olet mieltä jos sinulla olisi luokassa ad/hd lapsi joka ei pystyisi keskittymään työskentelyyn. Hyväksyisitkö hänet luokallesi avustajan kanssa?
Minulle tulee vain jotenkin hyvin ikävä kuva sinusta opettajana. Lukutaitoinen muuten olen, kiitos kysymästä. Hyvin arvosanoin äidinkielen aikoinaan kirjoitin.Ensinnäkin jokainen erityislapsi, joka luokassani on ollut, on todellakin saanut "ihmismoisen kohtelun". Olen saanut valtavan paljon henkilökohtaista kiitosta näiden erityislasten vanhemmilta työstäni. Kiitosta on tullut siitä, että olen jaksanut tehdä sinnikkäästi töitä heidän kanssaan ja päässyt olosuhteisiin nähden hyviin tuloksiin!
MUTTA,,,yhä enenevissä määrin minulla on järkyttävän huono omatunto näiden "normaalien lasten puolesta", jotka väistämättä jäävät paitsiolle 25 oppilaan luokassa parin erityislapsen myötä. Kukaan teistä erityislasten vanhemmista ei ole vielä näissä viesteissään sanallakaan näyttänyt ymmärtävän heidän asemaansa luokassa, jossa on erityislapsia integroituna??? Ja siitähän tässä koko keskustelussa mielestäni on kyse. Se, että kritisoin systeemiä tai joidenkin vanhempien tapaa kasvattaa lapsiaan, ei tarkoita sitä, ettenkö minä hoitaisi työtäni antaumuksella ja hyvin.
Teksteistä pistää myös silmään se, että on ilmiselvästi opettajan vika, jos homma ei luokassa toimi erityislasten kanssa! On oikeastaan aika järkyttävää huomata, että mitään ymmärrystä sitä kohtaan, millaisissa olosuhteissa ja millaisen porukan kanssa opettaja joutuu työtään tekemään ei nämä kritiikkiä esittävät vanhemmat ota huomioon. Siinä lienee yksi syy, miksi aina silloin tällöin täällä palstalla roikun. Josko edes joku ymmärtäisi katsoa asiaa muustakin näkövinkkelistä kuin omastaan! Aika oudolta tuntuu myös se, että opettajaa saa kyllä kritisoida henkilökohtaisestikin, mutta opettajalle te ette suo oikeutta kritisoida kasvatustyötä edes yleisellä tasolla!!!???
Mitä tulee kasvatukseen ja häiriökäyttäytymiseen. Olette varmaan oman lapsenne asiantuntijoita, mutta onko ylivoimaista myöntää, että minulla opettajana lienee aika laaja katsantokanta lasten suhteen 15 vuoden opettajakokemuksen jälkeen! Ehkä te olette niitä fiksuja vanhempia, jotka pitävät huolen siitä, että näiden erityislasten elämä on vapaa-aikana tasaista ja rauhallista. Tosiasia on kuitenkin se, että lähes poikkeuksetta näiden HÄIRITSEVIEN lasten taustalta löytyy varsin häiritseviä tekijöitä vapaa-aikaan liittyen ja silloin vanhempien kasvatusasenteella todellakin on merkitystä! Tervetuloa koulumaailman kuuntelemaan ja lukemaan tarinoita vihosta, mitä nämä ”häiritsijät” touhuavat vapaa-aikanaan: tietokonepelejä tuntikaupalla, erityisesti kiellettyjä räiskintäjuttuja, K-leffoja, vapaata olemista kavereiden kanssa, jossa kukaan aikuinen ei ole riittävän lähellä ohjaamassa, rutiinien puute jne. Korostettakoon vielä, että nyt puhun HÄIRITSIJÖISTÄ en ADHD-lapsista!
Vielä yksi pointti. Te, jotka kovasti kritisoitte opettajan työtä erityislasten kanssa. Huomatkaapa sellainen asia, että laajassa PISA-tutkimuksessa, jossa vertailtiin koululaisten taitoja ja osaamista eri maiden välillä Suomen koululaitos sai mainetta ja kunniaa ympäri maailmaa. Suomessa oli kaikkein vähiten ”huonosti menestyneitä oppilaita”, mikä kertoo ennen kaikkea siitä, että opettajat todellakin tekevät työtä näiden heikommin menestyneiden kanssa. Tämä TUTKIMUSTIETO ei siis kovasti vahvista käsitystänne huonoista opettajista! Eikö se riitä, että olemme maailman parhaita tässä asiassa??? Olisiko siis aika kohtuullistaa vaatimuksia koulun ja opettajan suhteen ja miettiä asioita opettajankin näkökulmasta käsin?
Vastauksianne innolla odotellen!
PS. Luokallani on diagnoosia odotteleva ADHD-lapsi, myös toinen tarkkaavaisuusongelmista diagnosoitu, useampi levoton/häiritsevä lapsi, ja avustaja joillakin tunneilla, yhteensä siis 25 lasta!! Luokkani vanhemmat pitävät minua aika "hemmetin kovana jätkänä", että saan paletin pidettyä kasassa päivästä toiseen. Ymmärtäisitköhän sinä arvostaa työtäni näissä olosuhteissa??? - siis viimein
ope kirjoitti:
Ensinnäkin jokainen erityislapsi, joka luokassani on ollut, on todellakin saanut "ihmismoisen kohtelun". Olen saanut valtavan paljon henkilökohtaista kiitosta näiden erityislasten vanhemmilta työstäni. Kiitosta on tullut siitä, että olen jaksanut tehdä sinnikkäästi töitä heidän kanssaan ja päässyt olosuhteisiin nähden hyviin tuloksiin!
MUTTA,,,yhä enenevissä määrin minulla on järkyttävän huono omatunto näiden "normaalien lasten puolesta", jotka väistämättä jäävät paitsiolle 25 oppilaan luokassa parin erityislapsen myötä. Kukaan teistä erityislasten vanhemmista ei ole vielä näissä viesteissään sanallakaan näyttänyt ymmärtävän heidän asemaansa luokassa, jossa on erityislapsia integroituna??? Ja siitähän tässä koko keskustelussa mielestäni on kyse. Se, että kritisoin systeemiä tai joidenkin vanhempien tapaa kasvattaa lapsiaan, ei tarkoita sitä, ettenkö minä hoitaisi työtäni antaumuksella ja hyvin.
Teksteistä pistää myös silmään se, että on ilmiselvästi opettajan vika, jos homma ei luokassa toimi erityislasten kanssa! On oikeastaan aika järkyttävää huomata, että mitään ymmärrystä sitä kohtaan, millaisissa olosuhteissa ja millaisen porukan kanssa opettaja joutuu työtään tekemään ei nämä kritiikkiä esittävät vanhemmat ota huomioon. Siinä lienee yksi syy, miksi aina silloin tällöin täällä palstalla roikun. Josko edes joku ymmärtäisi katsoa asiaa muustakin näkövinkkelistä kuin omastaan! Aika oudolta tuntuu myös se, että opettajaa saa kyllä kritisoida henkilökohtaisestikin, mutta opettajalle te ette suo oikeutta kritisoida kasvatustyötä edes yleisellä tasolla!!!???
Mitä tulee kasvatukseen ja häiriökäyttäytymiseen. Olette varmaan oman lapsenne asiantuntijoita, mutta onko ylivoimaista myöntää, että minulla opettajana lienee aika laaja katsantokanta lasten suhteen 15 vuoden opettajakokemuksen jälkeen! Ehkä te olette niitä fiksuja vanhempia, jotka pitävät huolen siitä, että näiden erityislasten elämä on vapaa-aikana tasaista ja rauhallista. Tosiasia on kuitenkin se, että lähes poikkeuksetta näiden HÄIRITSEVIEN lasten taustalta löytyy varsin häiritseviä tekijöitä vapaa-aikaan liittyen ja silloin vanhempien kasvatusasenteella todellakin on merkitystä! Tervetuloa koulumaailman kuuntelemaan ja lukemaan tarinoita vihosta, mitä nämä ”häiritsijät” touhuavat vapaa-aikanaan: tietokonepelejä tuntikaupalla, erityisesti kiellettyjä räiskintäjuttuja, K-leffoja, vapaata olemista kavereiden kanssa, jossa kukaan aikuinen ei ole riittävän lähellä ohjaamassa, rutiinien puute jne. Korostettakoon vielä, että nyt puhun HÄIRITSIJÖISTÄ en ADHD-lapsista!
Vielä yksi pointti. Te, jotka kovasti kritisoitte opettajan työtä erityislasten kanssa. Huomatkaapa sellainen asia, että laajassa PISA-tutkimuksessa, jossa vertailtiin koululaisten taitoja ja osaamista eri maiden välillä Suomen koululaitos sai mainetta ja kunniaa ympäri maailmaa. Suomessa oli kaikkein vähiten ”huonosti menestyneitä oppilaita”, mikä kertoo ennen kaikkea siitä, että opettajat todellakin tekevät työtä näiden heikommin menestyneiden kanssa. Tämä TUTKIMUSTIETO ei siis kovasti vahvista käsitystänne huonoista opettajista! Eikö se riitä, että olemme maailman parhaita tässä asiassa??? Olisiko siis aika kohtuullistaa vaatimuksia koulun ja opettajan suhteen ja miettiä asioita opettajankin näkökulmasta käsin?
Vastauksianne innolla odotellen!
PS. Luokallani on diagnoosia odotteleva ADHD-lapsi, myös toinen tarkkaavaisuusongelmista diagnosoitu, useampi levoton/häiritsevä lapsi, ja avustaja joillakin tunneilla, yhteensä siis 25 lasta!! Luokkani vanhemmat pitävät minua aika "hemmetin kovana jätkänä", että saan paletin pidettyä kasassa päivästä toiseen. Ymmärtäisitköhän sinä arvostaa työtäni näissä olosuhteissa???ja olet saanut itsekin päästää paineet täällä ulos! Helpotti varmaan, kuten helpottaa meitä kaikkiakin saadessamme aina silloin tällöin purkautua.
Olet varmaan melkoisen hyvä ope melkoisen hyvässä koulussa.
Vaan oletko kysynyt lapsilta? PISA-tutkimuksien lisäksi on nimittäin tehty myös sellaisia tutkimuksia, joissa on peräti mitattu lasten kouluviihtyvyyttä.
Ja arvaatteko mitä? Niiden tutkimusten mukaan kouluviihtyvyys romahtaa 3-4 luokalla, ja Suomella on siinä jumbosija ennen Israelia!
Kalpenee siinä PISA:t ja muut, kun lapsilta viitsitään kerrankin kysyä.
Kehitettävää koulujen suhteen etenkin siis Suomessa ennen Israelia, toisen jumbosijansa johdosta. - Äiti
siis viimein kirjoitti:
ja olet saanut itsekin päästää paineet täällä ulos! Helpotti varmaan, kuten helpottaa meitä kaikkiakin saadessamme aina silloin tällöin purkautua.
Olet varmaan melkoisen hyvä ope melkoisen hyvässä koulussa.
Vaan oletko kysynyt lapsilta? PISA-tutkimuksien lisäksi on nimittäin tehty myös sellaisia tutkimuksia, joissa on peräti mitattu lasten kouluviihtyvyyttä.
Ja arvaatteko mitä? Niiden tutkimusten mukaan kouluviihtyvyys romahtaa 3-4 luokalla, ja Suomella on siinä jumbosija ennen Israelia!
Kalpenee siinä PISA:t ja muut, kun lapsilta viitsitään kerrankin kysyä.
Kehitettävää koulujen suhteen etenkin siis Suomessa ennen Israelia, toisen jumbosijansa johdosta.suomalaiset lapset pärjäävät PISA-tutkimuksessa äärimmäisen huonosti SOSIAALISTEN TAITOJEN osalta. Kenenpä vastuulla on lapsen sosiaalinen kehitys? Äitinä vastaan että minulla, ei koululla!
Minä vastaan myös lapseni kouluviihtyvyydestä ohjaamalla häntä oikeaan suuntaan vapaa-aikana. Kuvitteletko ihan oikeasti, että koululla olisi keinoja saada ne lapset, jotka löhöävät tietokoneiden ääressä jotenkin viihtymään koulussa. Koulu on oppimispaikka, ei viihdekeskus! - vain
Äiti kirjoitti:
suomalaiset lapset pärjäävät PISA-tutkimuksessa äärimmäisen huonosti SOSIAALISTEN TAITOJEN osalta. Kenenpä vastuulla on lapsen sosiaalinen kehitys? Äitinä vastaan että minulla, ei koululla!
Minä vastaan myös lapseni kouluviihtyvyydestä ohjaamalla häntä oikeaan suuntaan vapaa-aikana. Kuvitteletko ihan oikeasti, että koululla olisi keinoja saada ne lapset, jotka löhöävät tietokoneiden ääressä jotenkin viihtymään koulussa. Koulu on oppimispaikka, ei viihdekeskus!Israel oli jumbosijalla ennen Suomea kouluviihtyvyydessä, osoittaa kyllä koululaitoksessamme olevan jotain vikaa!
Totta kai lapset saadaan pelottelemalla hyviin tuloksiin; toimihan se hyvin Natsi-Saksassakin. - aikuinen
vain kirjoitti:
Israel oli jumbosijalla ennen Suomea kouluviihtyvyydessä, osoittaa kyllä koululaitoksessamme olevan jotain vikaa!
Totta kai lapset saadaan pelottelemalla hyviin tuloksiin; toimihan se hyvin Natsi-Saksassakin.Tuntuu siltä, että sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten koulumaailma toimii. Olisit mieluummin kommentoinut sitä, kenen vastuulla on lapsen sosiaalinen kehitys?? Vanhempien!!! Näytät vetävän vesiperän kerta toisensa jälkeen yrittäessäsi mollata koulumaailmaa!!
- puhuvat
aikuinen kirjoitti:
Tuntuu siltä, että sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten koulumaailma toimii. Olisit mieluummin kommentoinut sitä, kenen vastuulla on lapsen sosiaalinen kehitys?? Vanhempien!!! Näytät vetävän vesiperän kerta toisensa jälkeen yrittäessäsi mollata koulumaailmaa!!
puolestaan karua kieltä.
Kansainvälisessä vertailussa Israel oli ennen Suomea jumbona mitattaessa kouluviihtyvyyttä.
Revi siitä sitten ihan niin paljon kuin huvittaa.
Tai selitä; sillä aika paljon selityksiä ja selvityksiä se kaipaisikin.
Kysyisitte välillä niiltä oppilailtakin, tietäisivät varmaan, mikä vikana. - Mutta ei kai vaan viitsitä, niin ei tarvitse mitään puutteita tunnustaakaan. - uskomatonta
Ei oikeasti voi olla näin tyhmää opettajaa!!!!!!!!!!!!!
Tai siis koska teitä on liian paljon, ei hommakaan toimi!
Lapsi, jolla on ADHD:N vuoksi käytöshäiriöitä,ei siis ole HUONOSTI kasvatettu, vaan oireyhtymän mukana tuoma asia.
Juuri sinun kaltaistesi opettajien vuoksi mm, meidän perheen elämä on välillä tosi p...stä.
Kaikesta infosta huolimatta, tuntuu siltä että homma ei mene jakeluun.
Toki työrauha on taattava, mutta keneltä se on pois, jos koulu/opettaja/yhteiskunta ym päättäjät eivät saa luokkakokoja pienemmiksi, avustajia lisää jne.
Adhd- lapselta ja hänen läheisiltään tietty, ainaki ekaks.
Anteeks että ei kauheesti riitä sympatioita teille taviksien vanhemmat ja tietämättömät opettajat. - aikuinen
puhuvat kirjoitti:
puolestaan karua kieltä.
Kansainvälisessä vertailussa Israel oli ennen Suomea jumbona mitattaessa kouluviihtyvyyttä.
Kysyisitte välillä niiltä oppilailtakin, tietäisivät varmaan, mikä vikana. - Mutta ei kai vaan viitsitä, niin ei tarvitse mitään puutteita tunnustaakaan.jos et muuten asiaa ymmärrä!
Näytät olevan huolissasi Pisa-tutkimuksen osalta SOSIAALISTEN TAITOJEN kehityksestä, niin toivotko, että koulu ottaa vielä senkin osa-alueen vastuulleen, koska tiedollisellakin puolella Suomen koululaitos on pärjännyt loistavasti?
Toisaalta mitäpä koulu voi asialle niin kauan tehdä, kun se ei voi vaikuttaa lasten vapaa-aikaan!? Luulisi tulosten kylläkin herättävän suomalaisia VANHEMPIA! Monet mahtimaat maailmalta ovat kyllä käyneet ihastelemassa Suomen koululaitosta, mutta kotien kasvatustaidot tai lähinnä lasten kasvattamattomuus ei ole toistaiseksi saanut kuin kummeksuntaa ja ihmetystä osakseen! Pohjoismaita lukuunottamatta missään muissa sivistysvaltioissa maailmalla, lapset eivät ole niin "heitteillä" (= saavat tehdä, mitä lystäävät saavat liian paljon liian varhain joutuvat ottamaan liian paljon vastuuuta omista tekemisistään liian nuorena!) Karua on - totisesti!
Meinaatko tosissaan, että lapsilta kysytään, miten koululaitosta viedään eteenpäin? Lapset olkoon lapsia. Aikuisen kuuluu tehdä päätökset heidän puolestaan. Lapset tekevät päätöksensä MIELIHYVÄPERIAATTEELLA, ei sen mukaan, mikä on tärkeää tai heidän kehityksensä etujen mukaisesti. - ulla
aikuinen kirjoitti:
jos et muuten asiaa ymmärrä!
Näytät olevan huolissasi Pisa-tutkimuksen osalta SOSIAALISTEN TAITOJEN kehityksestä, niin toivotko, että koulu ottaa vielä senkin osa-alueen vastuulleen, koska tiedollisellakin puolella Suomen koululaitos on pärjännyt loistavasti?
Toisaalta mitäpä koulu voi asialle niin kauan tehdä, kun se ei voi vaikuttaa lasten vapaa-aikaan!? Luulisi tulosten kylläkin herättävän suomalaisia VANHEMPIA! Monet mahtimaat maailmalta ovat kyllä käyneet ihastelemassa Suomen koululaitosta, mutta kotien kasvatustaidot tai lähinnä lasten kasvattamattomuus ei ole toistaiseksi saanut kuin kummeksuntaa ja ihmetystä osakseen! Pohjoismaita lukuunottamatta missään muissa sivistysvaltioissa maailmalla, lapset eivät ole niin "heitteillä" (= saavat tehdä, mitä lystäävät saavat liian paljon liian varhain joutuvat ottamaan liian paljon vastuuuta omista tekemisistään liian nuorena!) Karua on - totisesti!
Meinaatko tosissaan, että lapsilta kysytään, miten koululaitosta viedään eteenpäin? Lapset olkoon lapsia. Aikuisen kuuluu tehdä päätökset heidän puolestaan. Lapset tekevät päätöksensä MIELIHYVÄPERIAATTEELLA, ei sen mukaan, mikä on tärkeää tai heidän kehityksensä etujen mukaisesti.Se onkin niin älytöntä, että vielä tarhaiässä lasta valvotaan tarkkaan eli ei saa kulkea missään tapauksessa edes pientä matkaa yksin tarhaan yms. Mutta sitten kun alkaa koulu, pitäisi olla valmiudet lähteä yksin kouluun ja pahimmassa tapauksessa olla koulun jälkeen monta tuntia yksin. Tavallaan lapset ovat todella heitteillä ja käsitykseni mukaan tätä ihmetellään maailmalla. Työelämä on niin hemmetin tiukkaa, että eipä moni uskalla lyhentää työpäiväänsä. Jos teet näin, et etene. Jos tulee uudistuksia työpaikalla, olet heti pois porukasta. Moni olisi varmaan halukas elämään niukemminkin lyhentämällä työpäiväänsä, mutta ei sellaista voi tehdä em. syistä. Tehkää sitten vaan lapsia lisää!!
- se linkki
puhuvat kirjoitti:
puolestaan karua kieltä.
Kysyisitte välillä niiltä oppilailtakin, tietäisivät varmaan, mikä vikana. - Mutta ei kai vaan viitsitä, niin ei tarvitse mitään puutteita tunnustaakaan.tutkimustuloksiin http://spektri.oph.fi/page.asp?path=580,644,24229,32078
ja itse teksti:
---
Suomen nuoret eivät viihdy koulussa
Suomalaisten peruskoululaisten kouluviihtyvyys on Euroopan huonointa.
Maailman terveysjärjestön WHO:n kansainvälisen vertailututkimuksen mukaan vain kahdeksan prosenttia 11-vuotiaista suomalaispojista ja 11 prosenttia tytöistä pitää koulusta hyvin paljon. Koko Euroopan 11-vuotiaista 30 prosenttia pitää koulusta hyvin paljon. Yli puolet 11-vuotiaista suomalaispojista ei pidä koulusta.
Erityisen vähän koulusta pitävät 15-vuotiaat. Suomi sijoittuu tässäkin vertailussa viimeiseksi. Suomessa on myös vähiten nuoria, jotka pitävät koulusta hyvin paljon. Koulu koetaan usein myös painostavaksi.
Tutkijat arvelevat syyksi huonoon kouluviihtyvyyteen opettajien ja oppilaiden kiirettä, ankeita tiloja ja koulun vähäistä arvostusta.
Kouluviihtyvyyden kärkimaita Euroopassa ovat Makedonia, Itävalta ja Kreikka.
Tutkimus tehtiin kouluissa lukukaudella 2001 - 2002. Suomessa siihen osallistui 5 400 koululaista yli 300 koulussa. Yhteensä tutkimukseen osallistui 162 000 koululaista.
Lähde: Helsingin Sanomat
---
Mitä epäselvää opeilla tässä? - ope
se linkki kirjoitti:
tutkimustuloksiin http://spektri.oph.fi/page.asp?path=580,644,24229,32078
ja itse teksti:
---
Maailman terveysjärjestön WHO:n kansainvälisen vertailututkimuksen mukaan vain kahdeksan prosenttia 11-vuotiaista suomalaispojista ja 11 prosenttia tytöistä pitää koulusta hyvin paljon. Koko Euroopan 11-vuotiaista 30 prosenttia pitää koulusta hyvin paljon. Yli puolet 11-vuotiaista suomalaispojista ei pidä koulusta.
Erityisen vähän koulusta pitävät 15-vuotiaat. Suomi sijoittuu tässäkin vertailussa viimeiseksi. Suomessa on myös vähiten nuoria, jotka pitävät koulusta hyvin paljon. Koulu koetaan usein myös painostavaksi.
Tutkijat arvelevat syyksi huonoon kouluviihtyvyyteen opettajien ja oppilaiden kiirettä, ankeita tiloja ja koulun vähäistä arvostusta.
Tutkimus tehtiin kouluissa lukukaudella 2001 - 2002. Suomessa siihen osallistui 5 400 koululaista yli 300 koulussa. Yhteensä tutkimukseen osallistui 162 000 koululaista.
---
Mitä epäselvää opeilla tässä?http://louhi.kempele.fi/ylikyla/lukuvuosi/rehtorinpoydalta.htm
Teksti kirjoitettu arvostetun psykologin Keijo Tahkokallion ajatusten pohjalta. Jos me vanhemmat pidämme kiinni näistä asioista, ei tarvitse miettiä, viihtyykö lapsi koulussa vai ei! Tämä todellakin antaa meille vastaukset siihen, miksi suomalaislapset ovat levottomia ja viihtyvät huonosti koulussa! Syy on paljon lähempänä kuin luulemmekaan...
LAPSI TARVITSEE VANHEMMAN AIKAA JA OHJAUSTA - OIKEIDEN VALINTOJEN OPETTAMINEN TÄRKEÄÄ
Lasten ja nuorten pahoinvointi on lisääntynyt huolestuttavasti viimeisten vuosikymmenien aikana. Levottomuus, keskittymiskyvyttömyys, sisäisten impulssien huono kontrolli ovat tästä näkyviä esimerkkejä. Lasten stressikuorma on kasvanut mm. lasten ja vanhempien suhteen muuttumisen, suorituspaineiden, elämän epävarmuuden, kiireen ja alituisen ärsyketulvan vuoksi.
Oikeiden valintojen opettaminen lapsille on tänä päivänä meille aikuisille tärkeämpää kuin koskaan aiemmin. Moni meistä aikuisistakaan ei kykene? Psykologi Keijo Tahkokallio on epäillyt jopa, että kauppojen jättikarkkipussit ovat ilmestyneet kaupan hyllyille, koska erityisesti me aikuiset ostamme niitä? Lapsille ei jää usein koulun jälkeen riittävästi aikaa palautumiseen ja lepoon. Koulun jälkeen illalla on omat virikkeet ja ärsykkeet, harrastukset, televisio, tietokonemaailman nettitodellisuus pelifantasioineen ja kaiken päälle läksytkin tulisi tehdä.
Tahkokallion mukaan lasten suojeleminen liialta ärsyketulvalta on tärkeää. Lapsi tarvitsee riittävästi unta, joka meidän aikuisten tulee pystyä tarjoamaan. Uneton lapsi on usein stressaantunut ja levoton eikä koulukaan maistu. Perheiden tulisi löytää enemmän yhteistä aikaa, jolloin lapsetkin voisivat yhdessä vanhempien kanssa viettää rauhallista kotielämää - yhteinen aika, läsnäolo ovat kaikkien etu. Suomen Akatemian rahoittaman Eriarvoinen lapsuus -projektin tulokset näyttävät, että Nokian "connecting people" -tunnuslauseesta vitsiksi väännetty "disconnecting families" saattaakin olla meillä Suomessa jopa surullisen totta. Suomalaiset lapset alkavat tehdä eroa vanhempiinsa n. 10-11 vuoden iässä. Lapset kertovat, että he eivät saa enää tukea vanhemmiltaan ja että heihin ei luoteta. Lapset puhuvat vanhemmilleen vähemmän elämänsä iloista ja suruista. Vastaavaa kehitystä ei ole tapahtunut muissa Pohjoismaissa. Lapsi tarvitsee kuitenkin rinnalleen rakastavan aikuisen, joka on aidosti kiinnostunut hänestä ja hänen hyvinvoinnistaan.
Keijo Tahkokallio on yrittänyt löytää uusimassa kirjassaan "Mitä tehdä levottomille lapsille" (WSOY 2003) ratkaisun avaimia levottomien lasten ongelmaan antiikin filosofiasta. Aristoteleen mukaan kasvatuksen tehtävänä on kohtuullistaa lapsen halut ja totuttaa hänet harjoittamaan intellektuaalisia hyveitä, kuten viisaus, ymmärrys, käytännöllinen järki; luonteen hyveistä kohtuullisuus ja anteliaisuus. Intellektuaalisen hyveen syntyminen ja kehittyminen perustuu opetukseen, kokemukseen ja aikaan, luonteen hyveet syntyvät tavoista. Lyyran soittajaksi opitaan lyyraa soittamalla, oikeudenmukaiseksi tekemällä oikeudenmukaisia tekoja. Ei siis ole merkityksetöntä, millaisiin tapoihin lapsiamme kasvatamme. Meillä aikuisilla on tässä ensiarvoisen tärkeä yhteinen tehtävä.
Lapsen itsesäätely toimii huonosti, jos lapset vapautetaan etsimään ja päättämään pääsääntöisesti itse. Arvovalinnat ja niiden oppiminen ovat itsesäätelyn pohja, joilla säädellään myös tunteita. Jos lapsella ei ole aikuista ohjaajaa, keksii hän itse omat sosiaaliset sääntönsä omien halujensa mukaan. Syntyy itsekäs lapsi. Tällaisesta lapsiryhmästä tulee esille levottomuus, kun jokainen pyrkii saamaan eikä kukaan jakamaan. Lapset ovat tällöin alituisessa kilpailuasemassa. Lasten välille syntyy tarpeeton nokkimisjärjestyskisa, jota opettaja yrittää rauhoittaa ja ohjata parhaan taitonsa mukaan. Lapset - opettajatkin - stressaantuvat. Kun lapset oppivat yhdessä opettajan ohjauksessa säännöt, ryhmä rauhoittuu.
Tämä on sitä yksi osa opettajan jokapäiväistä työkenttää lasten kanssa ja edellyttää opettajan auktoriteettia ja läheisyyttä, myönteistä kiintymyssuhdetta.
Autoritatiivisessa, auktoriteettiin perustuvassa, lämpimässä ja läheisessä kasvatuksessa ei ole kyse arvovallasta, vaan arvoista ja johdonmukaisesti kiinnipidetyistä käyttäytymissäännöistä, joita vanhemmat ja opettajat lapsilleen välittävät. Tiettyyn rajaan asti lapsen kanssa voi neuvotella, mutta rajalla päättävät kotona vanhemmat ja koulussa opettajat. Oikeasta ja väärästä ei neuvotella. Lapsen itsenäisyyden liiallinen korostaminen on tehnyt usein lapsista turvattomia omissa kodeissaan ja kun kiireiset vanhemmat eivät ole halunneet pilata yhteistä aikaa lasten halujen kohtuullistamisella, on kodin ja kasvatuksen merkitys heikentynyt. Lapsille kaupataan näennäistä autonomian ja itsenäisyyden tunnetta, joka saattaa näkyä lapsissa myöhemmin mm. huonona pettymyksen sietokykynä. Lupaus omasta päätäntävallasta karisee viimeistään koulussa, kun opettajaa ja muita lapsia ei voikaan hallita kuin internetin virtuaalitodellisuutta.
Lasten vapauttamisen ihannointi on ollut myrkkyä lasten henkiselle hyvinvoinnille. Vapaus on ihanteellista, mutta vapaudellakin on rajansa. Onneksi kuitenkin suurin osa lapsista on selvinnyt lisääntyneistä vaatimuksista, mutta kuinka käy yhä suurenevalle joukolle syrjäytymisuhan alla eläviä lapsia? He kärsivät, jos rajat asetetaan liian kauas. Rajoista kiinnipitävällä kodilla, koululla ja päiväkodilla on mielestäni merkittävä mahdollisuus ehkäistä lapsen syrjäytymiskehitystä.
Kalevan pääkirjoituksen otsikko oli 9.6.04 Vanhempien pidettävä ohjat. Kesän alussa kotoa karkailevat nuoret, varsinkin tytöt, työllistivät eri kaupunkien poliiseja myös oululaisia. Päätoimittaja Risto Uimonen vaati kirjoituksessaan, että vanhempien tulisi tuntea vastuunsa ja kertoa lapsilleen selkeästi, että heidän tulee tietää lastensa liikkumisista. Poliisit eivät voi kantaa vastuuta nuorista, se on vanhempien tehtävä. Päätoimittaja Risto Uimonen kirjoitti edelleen: "Lapsille on uskallettava osoittaa, ketkä perhettä johtavat sekä ketkä asettavat säännöt ja rajat. Kaikkien perheiden on syytä olla varuillaan, että luvattomille teille lähteneiden joukossa on myös aivan tavallisten kotien jälkikasvua. Huolehtivassa perheessä on saattanut varttua itsekäs nuori, joka ei kunnioita vanhempiaan. Rajat määrätietoisesti asettavat vanhemmat saavat lopulta myös kapinoivan nuoren kunnioituksen."
Lapsuus on lyhentynyt merkittävästi viimeisten vuosikymmenten aikana, vaikka näin ei pitäisi olla. Erilainen lapsuus- projektissa suomalaiset lapset ilmoittivat lopettavansa leikkimisen n. 11 vuoden ikäisenä! Rajusta siirtymästä aikuisten maailmaan kielivät esim. tyttöjen korostuneet murheet omasta ulkonäöstä, masennusoireet, halu satuttaa itseä ja yksinäisyyden tunne. Pojilla ilmenee puolestaan uniongelmia, vaikeuksia koulussa, he eivät pidä itsestään ja he kokevat, että kukaan ei välitä heistä. Usein meidän suomalaisten ongelmat - lasten ja aikuisten - näyttäisivät kytkeytyvän puutteellisiin vuorovaikutustaitoihin. Lapsilla, jotka eivät puhu vanhempiensa kanssa, on lukuisia ongelmia. Suullinen esitystaito ja puheviestintätaitojen kehittämistarve nousi esille myös perusopetusta koskevassa opetushallituksen arvioinnissa.
Pari vuotta sitten useimmalla 12-vuotiaalla suomalaislapsella oli kännykkä, tänään kännykän omistaa lähes jokainen 10-vuotias. Nyt kännyköitä satu -ja nukkumattibokseineen on alettu kaupitella ainakin Japanissa jo päiväkoti-ikäisille lapsille, pian myös Suomessa. Vanhemmat perustelevat usein lasten varhaista kännykkähankintaa mm. lasten turvallisuudella ja sillä että he saavat aina lapsensa kiinni ja tietävät missä he kulloinkin ovat. Onkohan kuitenkaan todellisuudessa aina näin? Puhelimet ja puhelimessa puhuminen eivät tunnu lisänneen lasten hyvinvointia eikä lievittäneen lasten ongelmia. Itse asiassa voikin olla, että erityisesti nuoret jopa paremminkin eristävät itsensä vanhempien ulottumattomiin?
Keijo Tahkokallio on määritellyt meille kasvattajille osuvasti seitsemän elämän hyvettä, joissa meille kaikille riittää yhteistä työkenttää:
Kasvattajan tulee huolehtia, että lapset
1. saavat riittävästi unta
2. hoitavat arkiset velvollisuutensa
3. saavat riittävästi liikuntaa
4. lukevat läksynsä ja hoitavat koulutehtävänsä
5. oppivat ottamaan huomioon toiset ihmiset ja kohtelemaan heitä hyvin
6. pysyvät irti päihdyttävistä aineista (tupakka, alkoholi, huumeet jne.)
7. tottuvat ruokailemaan yhdessä perheen kanssa - äiti
se linkki kirjoitti:
tutkimustuloksiin http://spektri.oph.fi/page.asp?path=580,644,24229,32078
ja itse teksti:
---
---
Mitä epäselvää opeilla tässä?Täytyy nostaa teille hattua ja korkealle! Suomalaislapset viihtyvät koulussa huonoiten, mutta siitä huolimatta oppimistulokset ovat maailman parhaita!!! En voi muuta kuin ihailla taitojanne! Olette melkein taikureita!
Kyllä koulun vähäinen arvostus johtuu vanhemmista ja siitä, millä tavalla koulusta ja opettajista puhutaan kotona.
Joku tuolla aiemmin sanoikin, että ei koulu ole viihdekeskus, vaan oppimispaikka. Opppiminen on työtä, eikä se todellakaan ole aina mukavaa. Sirkushuvejako kouluun kaipaat? Ei minunkaan lapseni kotihommista pidä, mutta sitähän tässä harjoitellaan, että aikuisena pystyisi suoriutumaan arkisista rutiineista, jotka kuitenkin ovat aika pitkästyttäviä ja ikävää puuhaa useinkin.
Vai meinaatko, että Makedonian tai Kreikan pojilla on edistyksellisemmät kouluolosuhteet, ymmärtävämmät opet tai viihtyisämmät tilat? Kyllä syitä kannattaa hakea sikäläisestä kasvatuskulttuurista. Siellä maisemissa ei liene nuorison vapaus samaa luokkaa kuin meillä täällä pohjolassa, vaan lapsilta uskalletaan vaatia jotakin. Kyllä siellä nuorten elämä on huomattavasti kurinalaisempaa meihin verrattuna sekä heiltä vaaditaan kunnioitusta auktoriteetteja kohtaan!
Tässäpä meille siis opetus: onnellisuus ja koulussa viihtyminen ei näytä syntyvän vapaudesta, vaan siitä, että lapsilta vaaditaan kurinalaista käytöstä! Siinäpä opittavaa vapautta ja viihdykettä nuorisolleen tyrkyttäville suomi-isille ja -äideille! - opet vain
äiti kirjoitti:
Täytyy nostaa teille hattua ja korkealle! Suomalaislapset viihtyvät koulussa huonoiten, mutta siitä huolimatta oppimistulokset ovat maailman parhaita!!! En voi muuta kuin ihailla taitojanne! Olette melkein taikureita!
Kyllä koulun vähäinen arvostus johtuu vanhemmista ja siitä, millä tavalla koulusta ja opettajista puhutaan kotona.
Joku tuolla aiemmin sanoikin, että ei koulu ole viihdekeskus, vaan oppimispaikka. Opppiminen on työtä, eikä se todellakaan ole aina mukavaa. Sirkushuvejako kouluun kaipaat? Ei minunkaan lapseni kotihommista pidä, mutta sitähän tässä harjoitellaan, että aikuisena pystyisi suoriutumaan arkisista rutiineista, jotka kuitenkin ovat aika pitkästyttäviä ja ikävää puuhaa useinkin.
Vai meinaatko, että Makedonian tai Kreikan pojilla on edistyksellisemmät kouluolosuhteet, ymmärtävämmät opet tai viihtyisämmät tilat? Kyllä syitä kannattaa hakea sikäläisestä kasvatuskulttuurista. Siellä maisemissa ei liene nuorison vapaus samaa luokkaa kuin meillä täällä pohjolassa, vaan lapsilta uskalletaan vaatia jotakin. Kyllä siellä nuorten elämä on huomattavasti kurinalaisempaa meihin verrattuna sekä heiltä vaaditaan kunnioitusta auktoriteetteja kohtaan!
Tässäpä meille siis opetus: onnellisuus ja koulussa viihtyminen ei näytä syntyvän vapaudesta, vaan siitä, että lapsilta vaaditaan kurinalaista käytöstä! Siinäpä opittavaa vapautta ja viihdykettä nuorisolleen tyrkyttäville suomi-isille ja -äideille!vaihtoon ja pätevöitymään:
Jälki-istuntoja vain opeille jne.
Kyllähän siitä sitten tokenevat viimein tuntemaan ja tietämään. miltä oma idioottimainen kasvatushöykytys maistuu. - Kokemuksella
Olen aikamoisen hämmästynyt,ADHD-lapsi ei todellakaan käyttäydy huonosti siksi ettei olisi kotona opetettu,tuo ajattelutapa kuuluu kivikaudelle.Lapsi kärsii käytöshäiriöistään usein itsekin,koska ei voi impulssiivisuudelleen mitään.Kun opettaja saa tällaisen lapsen toimimaan luokassa kuten pitää,myös muiden työrauha on taattu.Että ammattitaitoa kehiin,onneksi omalla pojallamme on ajanmukainen opettaja NORMAALILUOKASSA.
- hanki uusi ura.
ope kirjoitti:
Yritäpä sinäkin ajatella asiaa jostakin muusta näkökulmasta kuin omastasi - sen pitäisi kuulua aikuisuuteen! Asenteeni on se, että jokaisella lapsella on oikeus oppimiseen rauhallisessa työympäristössä omien kykyjen edellyttämällä tavalla. Kaikilta se ei suju 20-30 oppilaan luokassa. Vai oletko sinä sitä mieltä, että nämä 20-30 muuta lasta pitää sopeutua käytöshäiriöisen tapaan toimia???Melkoisen ristiriitainen kirjoitus sinulta.Jos pitäisi pystyä ajattelemaan asiaa toisenkin ihmisen kannalta,pystytkö sinä ihan siihen itsekään?Vai mietitkö miten sinulla työpäivä sujuisi mahdollisimman helposti ilman hankalia tilanteita?Opettajan hommiin kuuluu opetuksen ohella myös vähän muutakin.Jos kerran jokaisella lapsella on oikeus oppia rauhallisessa ympäristössä,silloin myös takkaavaisuushäiriöisellä (=usein käytöshäiriö myös)on siihen annettava mahdollisuus.Mikäs sen mukavampaa kuin pienet luokat,kerro vaan mistä pussista se maksetaan?Säästetään vaikka opettajien palkallisista kesälomista?
- ilmeiseltä,
että kyseinen avaus on lähtöjään juuri open kädestä?
Niin nihkeää tuo teksti on...- ope
että ap on myös ope, mutta lienee sitten toinen henkilö. Itse olen kirjoittanut "opena" omat viestini
- kuin ope,
ope kirjoitti:
että ap on myös ope, mutta lienee sitten toinen henkilö. Itse olen kirjoittanut "opena" omat viestini
kaikki samaa maata? Eri puolella kuin lapset ja vanhemmat, just niin kuin M.B. tuotoksissaan niin osuvasti kirjoittaa
- alkup.
En ole koulutukseltani ope mutta olen tehnyt opettajan tehtäviä ja seurannut läheltä muutenkin nykykoulun toimintaa.
- Ei saa yleistää
ADHD ov siis YLIVILKKAUS- JA TARKKAAVAISUUSHÄIRIÖ. Käytöshäiriöksi se vasta muuttuu, kun lapsi saa jatkuvia kieltoja ja rangaistuksia puhuessaan sopimattomissa paikoissa ja liikkuessaan sopimattomissa tilanteissa. Lapsen pistää liikkeelle aivojen välittäjäaine, joka yrittää epätoivoisesti pitää lapsen aktiivitasoa yllä. Lapsi on täysin syytön tähän biologiseen vajavuuteensa. Siksi ymmärrys on tässä jutussa avainasia. Lääkehoito on korvaamaton apu, silloin kun on kysymyksessä todellinen ADHD eikä käytöshäiriö!
- äitee +4
meillä lapsi oli häirikkö joka häiritsi koko luokkaa touhuillaan. ongelma vaan olikin ammattiotaidottomassa opessa.. eli vasta kun aloin kysellä enemmän koulun sujumisesta paljastuikin että läksyt ovat aina tekemättä, lukemisesta ei hajuakaan (luultiin ettei vaan kotona halua..) ym ym!! erityisopella oli käyty, mutta siitäkään ei oltu muistettu ilmoitella mitään.. no, koulupsykologille sitten. lopputulos oli että koulun mielestä pitää kerrta ykkönen, meistä kotona ei koska pelättiin turhautumista vaan haluttiin joko kakkoselle tai mukautettuun joka taas ei koulupsykologin mielestä ollut oikea vaihtoehto. lopulta lapsi päätettiin siirtää kakkoselle niin että hän osallistuu myös ykkösen äikkään.
onneksemme tuli muutto kesälomalla ja seuraava ope täysi jättipotti!! häneltä löytyi keino rauhoittaa sälli pulpettiin oikeinpäin laittamalla sermit ympärille. läksyt hoituivat läksyviholla ja listalla. nyt kolmannella (yhdyskuokka kaiken lisäksi!) asiat on hyvin vaikka eipä tuosta koskaan professoria tule noilla lukulahjoilla, mutta kyllä peruskoulu näyttäisi sujuvan säädetyssä ajassa ja mallissa.. edelleen tärkein asia on kodin ja koulun yhteistyö eli nopea reagointi kun alkaa hommat repsottaa tai ei muuten suju.
niin ja aikanaan kaveri sopi suoraan ad/hd määritelmiin jopa neurologin mielestä!!- ope
kun hyväksyt ja ymmärrät sen, että lapsen ympärille voi laittaa sermin, jotta hommat sujuisivat. Kaikki vanhemmat eivät vaan hyväksy tätä tapaa tai ylipäätään sitä, että näitä keskittymiskykyisiä lapsia pitää "käsitellä" hieman eri tavalla.
Hommat kyllä yleensä sujuvat kohtalaisesti vilkkaidenkin lasten kohdalla, jos koti on valmis tukemaan koulun työtä ja ymmärtää erilaisia ratkaisuja. Toisaalta, mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle.
Ammattitaidottomasta opesta... luokanopettajan perustutkintoon ei kuulu kovinkaan kattavat erityispedan opinnot. On ehkä kohtuutonta vaatia kovin suurta osaamista luokanopettajalta erityislasten kohdalla. Toki suuri osa luokanopettajista joutuu juuri integrointien myötä tekemään erityisluokanopettajan työtä normaaliluokassa. Tämä ei liene luokanopettajan vika, vaan systeemin vika! - ???
ope kirjoitti:
kun hyväksyt ja ymmärrät sen, että lapsen ympärille voi laittaa sermin, jotta hommat sujuisivat. Kaikki vanhemmat eivät vaan hyväksy tätä tapaa tai ylipäätään sitä, että näitä keskittymiskykyisiä lapsia pitää "käsitellä" hieman eri tavalla.
Hommat kyllä yleensä sujuvat kohtalaisesti vilkkaidenkin lasten kohdalla, jos koti on valmis tukemaan koulun työtä ja ymmärtää erilaisia ratkaisuja. Toisaalta, mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle.
Ammattitaidottomasta opesta... luokanopettajan perustutkintoon ei kuulu kovinkaan kattavat erityispedan opinnot. On ehkä kohtuutonta vaatia kovin suurta osaamista luokanopettajalta erityislasten kohdalla. Toki suuri osa luokanopettajista joutuu juuri integrointien myötä tekemään erityisluokanopettajan työtä normaaliluokassa. Tämä ei liene luokanopettajan vika, vaan systeemin vika!Helppoahan se olisi ammatissa kuin ammatissa jos voisi valikoida asiakkaikseen vain kaikki helpot, tavikset yksilöt.
Sairaaloissa, kaupoissa, kampaamoissa, joka ammattiryhmissä tehdään työtä kaikenlaisten ihmisten kanssa.
Nykymeininki lähtee siitä, että kaikki erilaisuus pitää tasapäistää. Jollei se onnistu, niin eristetään sitten vaikka sermillä erilaiset ihmiset pois silmistä.
Ei kannata ruveta opettajaksi, jos haluaa opettaa vain tavallisia helppoja lapsia. Niitä on yllättävän vähän. - ope
??? kirjoitti:
Helppoahan se olisi ammatissa kuin ammatissa jos voisi valikoida asiakkaikseen vain kaikki helpot, tavikset yksilöt.
Sairaaloissa, kaupoissa, kampaamoissa, joka ammattiryhmissä tehdään työtä kaikenlaisten ihmisten kanssa.
Nykymeininki lähtee siitä, että kaikki erilaisuus pitää tasapäistää. Jollei se onnistu, niin eristetään sitten vaikka sermillä erilaiset ihmiset pois silmistä.
Ei kannata ruveta opettajaksi, jos haluaa opettaa vain tavallisia helppoja lapsia. Niitä on yllättävän vähän.oikeuksia olla pitää, mutta velvollisuuksista viis...
En ole missään kohtaa puhunut tasapäistämisestä. Olen ainoastaan ollut sitä mieltä, että häiriköiden paikka on jossain muualla kuin normaaliluokassa. Tai jos ovat normaaliluokassa niin sermi on varsin mainio vaihtoehto! Kaikenlaiset lapset ovat tervetulleita luokkaani, kunhan heidän vanhempnsa ymmärtäisivät, että oikeuksien lisäksi on myös velvollisuuksia muita kohtaan! - äitee +4
ope kirjoitti:
Ammattitaidottomasta opesta... luokanopettajan perustutkintoon ei kuulu kovinkaan kattavat erityispedan opinnot. On ehkä kohtuutonta vaatia kovin suurta osaamista luokanopettajalta erityislasten kohdalla. Toki suuri osa luokanopettajista joutuu juuri integrointien myötä tekemään erityisluokanopettajan työtä normaaliluokassa. Tämä ei liene luokanopettajan vika, vaan systeemin vika!siis vika oli opessa joka ei huomaa ettei oppilas opi lukemaan, ei ilmoita kotiin ettei läksyt ole tehtynä jne jne luokassa oli lisäksi yleinen hälinä muutenkin kurittomuuden takia ja opettajan auktoriteetti oli nolla! kun koulupsykologi ehdotti että hän merkitsisi läksyt kirjaan oli vastaus; kuinka minä ehdin? niinpä.. ja lapsi ei siis lopulta ole sen kummempi kuin muutkaan, mutta alku vaan meni ihan metsään ja se on sen ekan open vika. onneksi saimme tuon toisen kekseliäämmän tyypin joka on valmistunut ihan samasta opinahjosta peräkkäisenä vuonna joten opetus lienee ollut samanlaista? kyllä homman toimivuus on open ammattitaidosta, kiinnostuksesta ja motivaatiosta kiinni ja kenties sukupuolesta; eka oli mies toka nainen..
- Koululaisen äiti
??? kirjoitti:
Helppoahan se olisi ammatissa kuin ammatissa jos voisi valikoida asiakkaikseen vain kaikki helpot, tavikset yksilöt.
Ei kannata ruveta opettajaksi, jos haluaa opettaa vain tavallisia helppoja lapsia. Niitä on yllättävän vähän.toi ope ehdotellut, että jos luokassa on erityislapsia, pitää vanhempien hyväksyä myös se, että heidän kohdallaan eivät päde samat käytännöt kuin taviksilla. Olen kyllä minäkin sitä mieltä, että peiliin voisi moni vanhempi katsahtaa. Se vika ei todellakaan ole aina opessa! Kyllä minua ainakin harmittaa, että luokassa yksi pelle vie kaikkien huomion ja open ajan niiltä, jotka oikeasti haluaisivat oppia!
Uskotteko ihan oikeasti, että holtittomia vanhempia ei ole olemassa? Meidän naapurustossa niitä on ainakin monia, jotka eivät pätkääkään katso tenaviensa perään! Säälin suorastaan niitä opeja, jotka joutuvat moisia riiviöitä opettamaan! - Mutta
Koululaisen äiti kirjoitti:
toi ope ehdotellut, että jos luokassa on erityislapsia, pitää vanhempien hyväksyä myös se, että heidän kohdallaan eivät päde samat käytännöt kuin taviksilla. Olen kyllä minäkin sitä mieltä, että peiliin voisi moni vanhempi katsahtaa. Se vika ei todellakaan ole aina opessa! Kyllä minua ainakin harmittaa, että luokassa yksi pelle vie kaikkien huomion ja open ajan niiltä, jotka oikeasti haluaisivat oppia!
Uskotteko ihan oikeasti, että holtittomia vanhempia ei ole olemassa? Meidän naapurustossa niitä on ainakin monia, jotka eivät pätkääkään katso tenaviensa perään! Säälin suorastaan niitä opeja, jotka joutuvat moisia riiviöitä opettamaan!Muistutan, että ADHD todella on biologiaa ja jonka ongelmiin ON APUKEINOJA. Vaikeat käytöshäiriöiset lapset ovat aivan eri juttu. Tarkkaavaisuushäiriöinen tarvitsee sekä vanhempien että opettajan tukea. Lapsia ei voi kategorioida, vaan jokainen tapaus on aivan omanlaisensa. ADHD ei ole ongelma, ellei sitä sellaiseksi tehdä. Mellä ADHD-poika, joka pärjää loistavasti koulussa, eikä ole käytöshäiriöinen, kun on saanut kaikkien tuen.
- sekaisin
ope kirjoitti:
oikeuksia olla pitää, mutta velvollisuuksista viis...
En ole missään kohtaa puhunut tasapäistämisestä. Olen ainoastaan ollut sitä mieltä, että häiriköiden paikka on jossain muualla kuin normaaliluokassa. Tai jos ovat normaaliluokassa niin sermi on varsin mainio vaihtoehto! Kaikenlaiset lapset ovat tervetulleita luokkaani, kunhan heidän vanhempnsa ymmärtäisivät, että oikeuksien lisäksi on myös velvollisuuksia muita kohtaan!häiriköt ja erityislapset. ADHD ei ole yhtäkuin häirikkö.
Mikä on mielestäsi ADHD -lapsen paikka? Onko sinulla muita vaihtoehtoja kuin sermin takana piilossa? Miten oppilas pysyy opetuksessa mukana jonkun sermin takana? Näkeekö hän taululle jne. Mulle tulisi ahtaan paikan kammo... - ope
??? kirjoitti:
Ei kannata ruveta opettajaksi, jos haluaa opettaa vain tavallisia helppoja lapsia. Niitä on yllättävän vähän.En minä hankalia lapsia pelkää. Mielelläni opetan heitä. Pointti ei olekaan se, että opettajat haluaisivat valikoida tai luokitella lapsia, vaan se "MILLOIN TULEVAT LUOKKAHUONEEN ja LAADUKKAAN OPETUKSEN MAHDOLLISTAVAT RAJAT VASTAAN?"
Kyllä minä selviän loistavasti 20-30 rasavillin koululaisen päivähoidosta, mutta pystynkö tarjoamaan heille mielekästä ja yksilöllistä opetusta onkin sitten toinen juttu! Ja onko sitä edes kohtuullista vaatia?
Kampaaja, sairaanhoitaja, lääkäri, kassa jne. painivat kuitenkin täysin eri sarjassa opettajiin verrattuna. He pystyvät aika hyvin kontrolloimaan asiakasvirtaansa MÄÄRÄN suhteen. Kiirettä varmasti pitää kuten opettajillakin, mutta harva lääkäri tietääkseeni hoitaa viittä hankalaa tapausta samanaikaisesti! Koululta sitä kylläkin vaaditaan ja paljon laajemassa mittakaavassa vieläpä! Luokkakoolle tai oppilasainekselle ei näytä olevan mitään ylärajaa ja siitä huolimatta vaatimukset opetuksen laadun suhteen tuntuvat olevan taivaissa!
Kampaaja voi sanoa asiakkaalleen, että on täyttä, en voi palvella sinua nyt, mutta opettajapa ei voi näin tehdä. Vaikka luokka pursuisi haastavista lapsokaisista, open on kiltisti otettava vastaan kaikki mahdolliset tapaukset. Eikö teidän mielestänne ole mitään ylärajaa oppilasmäärän ja -laadun suhteen? - Nostakaa nyt
ope kirjoitti:
En minä hankalia lapsia pelkää. Mielelläni opetan heitä. Pointti ei olekaan se, että opettajat haluaisivat valikoida tai luokitella lapsia, vaan se "MILLOIN TULEVAT LUOKKAHUONEEN ja LAADUKKAAN OPETUKSEN MAHDOLLISTAVAT RAJAT VASTAAN?"
Kyllä minä selviän loistavasti 20-30 rasavillin koululaisen päivähoidosta, mutta pystynkö tarjoamaan heille mielekästä ja yksilöllistä opetusta onkin sitten toinen juttu! Ja onko sitä edes kohtuullista vaatia?
Kampaaja, sairaanhoitaja, lääkäri, kassa jne. painivat kuitenkin täysin eri sarjassa opettajiin verrattuna. He pystyvät aika hyvin kontrolloimaan asiakasvirtaansa MÄÄRÄN suhteen. Kiirettä varmasti pitää kuten opettajillakin, mutta harva lääkäri tietääkseeni hoitaa viittä hankalaa tapausta samanaikaisesti! Koululta sitä kylläkin vaaditaan ja paljon laajemassa mittakaavassa vieläpä! Luokkakoolle tai oppilasainekselle ei näytä olevan mitään ylärajaa ja siitä huolimatta vaatimukset opetuksen laadun suhteen tuntuvat olevan taivaissa!
Kampaaja voi sanoa asiakkaalleen, että on täyttä, en voi palvella sinua nyt, mutta opettajapa ei voi näin tehdä. Vaikka luokka pursuisi haastavista lapsokaisista, open on kiltisti otettava vastaan kaikki mahdolliset tapaukset. Eikö teidän mielestänne ole mitään ylärajaa oppilasmäärän ja -laadun suhteen?ihmeessä meteli tästä yhteiskunnan systeemistä. Miksi suostutte suureen luokkakokoon? Laittakaa kapulaa rattaisiin ja menkää lakkoon. Tukea saatte ainakin minulta. Laitoin jo nimeni listaan jossa vaadittiin pienempää luokkakokoa ihan tavallisille pienille alakoululaisille.
Turha siinä on vanhempia syytellä. Vanhemmat ovat ylisuureen luokkakokoon täysin syyttömiä!!!
Toivon myös että omaa ADHD -lastani kohdeltaisiin samoin kuin muitakin lapsia. Samat säännöt, sama kuri. Ei sermin taakse niinkuin ei näitä ns. tavallisiakaan lapsia.
- ADHDbitch
Ongelmana ehdotuksessasi on se, että iso osa erityisluokista on nykyään suunnattu sellaisille lapsille, joiden oppimiskyky (ja täten usein myös älykkyys) on tavallista heikompi. ADHD- ja Tourette-lapsilla näin ei lähellekään aina ole vaikka käytös voi olla häiritsevää. Tullaan ikuisuuskysymykseen: pitäisikö opetusta antaa lahjakkaille vai keskiverroille?
- täälläkin
Meilläkin on poika jolla on ADHD, mutta ei oppimishäiriötä, eikä poika ole ilkeä tai tuhma, vaan vilkas ja utelias. Hänen paikkansa ei olisi missään tapauksessa erityisluokalla. Hyvä matematiikassa ja lukemisessa, selvästi yli luokan keskitason.
- Eräs äiti
täälläkin kirjoitti:
Meilläkin on poika jolla on ADHD, mutta ei oppimishäiriötä, eikä poika ole ilkeä tai tuhma, vaan vilkas ja utelias. Hänen paikkansa ei olisi missään tapauksessa erityisluokalla. Hyvä matematiikassa ja lukemisessa, selvästi yli luokan keskitason.
Oma lapseni, eri diagnoosi, mutta kuitenkin kirjoitan tähän, on ollut erityisluokalla. Hän on saanut täysin normaalia opetusta, vain kielissä oli pakko laittaa normaalin opetukseen, sen järjestäminen oli mahdotonta erikseen. Oma kun osasi jo vaikka mitä silloin kun toisille vielä yksittäisten sanojen oppiminen tuotti tuskaa.
Meillä onkin hyvä tilanne, koska on tarpeeksi oppilaita ja tungostakin tuollaiseen, jossa oppimiskyky on hyvä mutta ryhmän tarvitsee silti olla pienempi.
Vaikeampia ovat pienet paikkakunnat, joissa monesti on luokat vain normaaleille, sen jälkeen onkin vasta vaikeavammaisten koulu. Sellainen paikka, jossa toiset opettelevat aakkosia vielä 10-vuotiaana, ei ole oikea paikka adhd-lapselle. Sitä paitsi nämä vievät tilaa myös näiltä vaikeasti oppivilta. Ihanteellisia ovatkin pienet luokat normaalissa opetuksessa. Tällä paikkakunnalla niin onkin järjestetty. Lapseni on nykyään ihan normaalissa luokassa ja pärjää, on vain luokkatovereitaan lapsellisempi eikä kavereita oikein ole. Mutta samassa koulussa on pienempi luokka, olisiko n. 12 oppilasta. jossa on erityistä tukea tarvitsevia oppilaita mutta normaaliopetus eivätkä he ole ollenkaan erityiskoulun kirjoilla. - ulla
täälläkin kirjoitti:
Minunkin adhd-lapsella ei ole oppimisvaikeuksia, päin vastoin: on testien mukaan huomattavasti keskitasoa älykkäämpi. Mutta, mutta, se vilkkaus ja kiinnostus kaikkeen muuhun kuin siihen, mihin esim. koulutunnilla pitäisi jaksaa keskittyä. Ei koskaan ole kiusannut ketään, pikemminkin itse on joutunut vuosia kestävään kiusaamiseen.
- yksilö vai yhteisö
Eriyttäminen n. 10 oppilaan erityisluokassa, jossa usein on vielä useampi avustajakin, on aika paljon helpompaa kuin 25 oppilaan normaaliluokassa.
Kun vaihtoehtoja koulujen välillä mietitään, pitäisi kyllä priorisointeja tarkkaan miettiä. Kumpi on tärkeämpää: luokan toimintakyky vai yksittäinen oppilas. Pohdinnan arvoista on myös se, mitä se käytännössä vaatii muilta oppilailta ja opettajalta, kun erityisoppilas on normaaliluokassa.
On varmasti erityislapsia, jotka tukitoimin pärjäävät normaaliluokassa, mutta valitettavan paljon on myös niitä lapsia, jotka eivät sinne kuulu!
- hulda73
Tyttäreni koulussa on nyt kokeiluna että pienoisluokka yhdistettiin normaaliin luokkaan oppilaineen/avustajineen sekä opettajineen.
Opetus on osittain kaikille yhtäaikaisesti, osittain oppilaat jaettu puoliksi tai kolmeen tai vieläkin pienempiin ryhmiin.
Ne joilla on matikassa hankalaa (niin sieltä pienoisluokasta kuin normaalistakin) ovat sen tunnin pienemmässä ryhmässä. Samoin muissakin aineissa sama juttu...koska esim juuri AD/HD lapsihan (myös se häirikkö) voi olla tosi lahjakas vaikka historiassa, mutta hankaluutta on matematiikassa (jonka tunnilla varmasti esiintyy häiriköintiä jos ei pysy opetuksessa mukana).
Kokemukset olleet erittäin hyvät. Nämä "häiriköijät" saavat mallia ns. normaaleista oppilaista (joilla kyllä myös esiintyy häiriköintiä) ;)
Mielestäni lapsen häiriköinti on oire jostakin. Lapsi häiriköi juuri siksi että opetus liian vaikeaa tai haluaa saada huomiota.
Tälläinen ryhmä kyllä vaatii ehdottamasti opettajalle lisä joukkoja--> avustajia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al1323203Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/732104Koulujen kesälomien siirto
Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut1371805- 1241689
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee241687- 1381345
Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1021171Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?
Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka1441035"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!471005Yhä pyörit mielessä,
ja tällä kertaa huomasin yhden asian: Sinusta välittyi sellaista lempeyttä ja välittämisen tunnetta, jota ei voi unohtaa30934