Teho ja vääntömomentti

wertwertwert

Vääntömomentista ja sen vaikutuksesta liikkuu näköjään vieläkin paljon vääriä käsityksiä, joten selvitetään nyt tämä asia.

Eli, teho on vääntömentti kertaa kulmanopeus.

vääntö [Nm] x 2 x 3,1415 x kierrosluku [1/s] = teho [W]

Tämä tarkoittaa sitä, että pelkkä vääntömomentti ei autoa liikuta yhtään mihinkään. Auton liikuttamiseen tarvitaan työtä ja työn määrä tietyssä ajassa on teho. W=J/s

Eli hevosvoimilla se auto liikkuu eikä millään väännöllä. Tästä syystä esimerkiksi isoon traktoriin voisi helposti laittaa 600 kuutioisen moottoripyörän koneen ja ihan samalla tavalla liikkuisi kyntöaura, tai 60 tonnin täysperävaunullinen rekka kulkisi aivan yhtä hyvin 400 hevosvoiman turbotetulla Hayabusan 1.3 litrasella koneella. Nämä esimerkit vaativat tietysti automaattisen vaihdelaatikon sopivalla stall speedillä, jotta kierrokset saa pidettyä ylhäällä.

24

6107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomeksi

      siis suomenkielellä tarkoittaa että autoa jossa vähän vääntöä pitää huudattaa isommilla kierroksilla jotta ei hyytyis... Simppelisti vääntö on voimaa, hevosvoimat = nopeutta

      • wertwert

        Etkö nyt jo tajunnut, ettei pelkkä vääntö tee mitään, eikä se todellakaa ole mitään voimaa.

        Jos haluaa puhekielessä vääntävän moottorin, täytyy siinä olla paljon hevosvoimia matalilla kierroksilla.


      • kerppo
        wertwert kirjoitti:

        Etkö nyt jo tajunnut, ettei pelkkä vääntö tee mitään, eikä se todellakaa ole mitään voimaa.

        Jos haluaa puhekielessä vääntävän moottorin, täytyy siinä olla paljon hevosvoimia matalilla kierroksilla.

        Itselle on ainakin tärkeää että se moottori ei ole mikään kierrosvingutin vaan vääntävä moottori jolloin 5. vaihteella voi ampaista ohi ja ajaa kaupungissa alle 50km/h nopeuksia vaivatta. Jos tuohon ei voimaa tarvita olen niin mihin sitten?


      • wetrwertwert
        kerppo kirjoitti:

        Itselle on ainakin tärkeää että se moottori ei ole mikään kierrosvingutin vaan vääntävä moottori jolloin 5. vaihteella voi ampaista ohi ja ajaa kaupungissa alle 50km/h nopeuksia vaivatta. Jos tuohon ei voimaa tarvita olen niin mihin sitten?

        Pointtini on siinä, että voitaisiin luopua tosta harhaajohtavasta "vääntävä moottori" ja puhua vaan reilusti alakierroksilla tehokkaista moottoreista.

        Hyvänä esimerkkinä on Vag 1.8T 150 hp kone jossa on alle 6000 kierroksella jatkuvasti enemmän tehoa kun 200hp type ärrässä. Tosin siihen suurinpiirtein loppuu turbosta meno, mutta Type R kiertää vielä pari tuhatta ja jättää sillä tehollaan esim. edellisen korimallin GTI Golffin..


      • wertwertwert

        Nimenomaan toi, että ihmiset kuvittelee, että hevosvoimia on yläkierroksilla ja vääntöä alakierroksilla. VÄÄRIN!!!!


      • Kilovatti on tehoa
        wertwert kirjoitti:

        Etkö nyt jo tajunnut, ettei pelkkä vääntö tee mitään, eikä se todellakaa ole mitään voimaa.

        Jos haluaa puhekielessä vääntävän moottorin, täytyy siinä olla paljon hevosvoimia matalilla kierroksilla.

        M.O.T.


      • H.Kosonen
        wertwert kirjoitti:

        Etkö nyt jo tajunnut, ettei pelkkä vääntö tee mitään, eikä se todellakaa ole mitään voimaa.

        Jos haluaa puhekielessä vääntävän moottorin, täytyy siinä olla paljon hevosvoimia matalilla kierroksilla.

        Vääntö on nimenomaan voimaa! Johan sen sanoo väännön yksikkökin Nm, voima (Newtoneissa) joka vääntää objektia tietyltä etäisyydeltä (metreissä).

        Se, että auto ei liiku väännöllä mihinkään johtuu siitä, että tuossa kaavassa ei ole aikaa mukana. Liike on nimittäin hyvinkin riippuvainen ajasta :)

        Sanot, että teho liikuttaa auto, ei vääntö. Huvittavaa tässä on se, että tehoa ei ole ilman vääntöä. Tehoa voisi sanoa väännön seuraukseksi, eikä päinvastoin.

        Esimerkki:
        moottori 1. Diesel. Pienillä kierroksilla hurja vääntö, mutta vääntökäyrä tippuu nopeasti kierrosten lisääntyessä, joten tehoja koneesta ei kummemmin irtoa. Tässä on vääntävä kone!

        moottori 2. Joku typeR tyylinen japsirassi. Vääntö on hyvin ohutta, mutta jatkuu erittäin suurille kierroksille, jolloin tehoakin alkaa olla. Tämä kone ei ole vääntävä, vaikka tehokas onkin.


      • wertwertwert
        H.Kosonen kirjoitti:

        Vääntö on nimenomaan voimaa! Johan sen sanoo väännön yksikkökin Nm, voima (Newtoneissa) joka vääntää objektia tietyltä etäisyydeltä (metreissä).

        Se, että auto ei liiku väännöllä mihinkään johtuu siitä, että tuossa kaavassa ei ole aikaa mukana. Liike on nimittäin hyvinkin riippuvainen ajasta :)

        Sanot, että teho liikuttaa auto, ei vääntö. Huvittavaa tässä on se, että tehoa ei ole ilman vääntöä. Tehoa voisi sanoa väännön seuraukseksi, eikä päinvastoin.

        Esimerkki:
        moottori 1. Diesel. Pienillä kierroksilla hurja vääntö, mutta vääntökäyrä tippuu nopeasti kierrosten lisääntyessä, joten tehoja koneesta ei kummemmin irtoa. Tässä on vääntävä kone!

        moottori 2. Joku typeR tyylinen japsirassi. Vääntö on hyvin ohutta, mutta jatkuu erittäin suurille kierroksille, jolloin tehoakin alkaa olla. Tämä kone ei ole vääntävä, vaikka tehokas onkin.

        Newton (N) on voiman yksikkö ja Nm eli joule on energian/työn yksikkö.

        Esimerkeistäsi sen verran, että Diesel koneessa on enemmän TEHOA alakierroksilla, kuin type ärrässä, joten on mukavampi ajella kaupungissa.

        Yritän tässä nyt vaan puuttua väännön käsitteen väärinkäyttämiseen, jota valitettavasti esim. autokauppiaat viljelevät. Autojen tehottomuutta yritetään monesti korvata sanomalla niitä hyvin vääntäviksi.


      • H.Kosonen
        wertwertwert kirjoitti:

        Newton (N) on voiman yksikkö ja Nm eli joule on energian/työn yksikkö.

        Esimerkeistäsi sen verran, että Diesel koneessa on enemmän TEHOA alakierroksilla, kuin type ärrässä, joten on mukavampi ajella kaupungissa.

        Yritän tässä nyt vaan puuttua väännön käsitteen väärinkäyttämiseen, jota valitettavasti esim. autokauppiaat viljelevät. Autojen tehottomuutta yritetään monesti korvata sanomalla niitä hyvin vääntäviksi.

        Jos esim. työnnetään kappaletta newtonin voimalla metri, on tehty työtä, kyllä. Mutta, jos väännetään metrin vipuvarrella ja newtonin voimalla jotain, ei työtä tehdä ollenkaan.

        Em. kaavoissa siis matkalla on eri merkitys ja näinollen vääntö on tasan tarkkaan pelkkää voimaa.


      • wertwertwert
        H.Kosonen kirjoitti:

        Jos esim. työnnetään kappaletta newtonin voimalla metri, on tehty työtä, kyllä. Mutta, jos väännetään metrin vipuvarrella ja newtonin voimalla jotain, ei työtä tehdä ollenkaan.

        Em. kaavoissa siis matkalla on eri merkitys ja näinollen vääntö on tasan tarkkaan pelkkää voimaa.

        Edellä mainitut suureet on SI-järjestelmän mukaisia.

        Mielestäni ei voi puhua voimasta jos liikettä ei ole mukana. Toisaalta fysiikassa puhutaan mm. voiman ja vastavoiman laista, vaikka aktiivista tekemistä ei siinä välttämättä tapahdu, esim. kun ihminen nojaa seinään.

        Puhekielessä on mielestäni mahdotonta puhua voimasta
        ilman liikettä, sillä kaikki voimaan liittyvät arkielämän ilmiöt liittyvät jotenkin liikkeeseen.


      • Holmer
        wertwertwert kirjoitti:

        Edellä mainitut suureet on SI-järjestelmän mukaisia.

        Mielestäni ei voi puhua voimasta jos liikettä ei ole mukana. Toisaalta fysiikassa puhutaan mm. voiman ja vastavoiman laista, vaikka aktiivista tekemistä ei siinä välttämättä tapahdu, esim. kun ihminen nojaa seinään.

        Puhekielessä on mielestäni mahdotonta puhua voimasta
        ilman liikettä, sillä kaikki voimaan liittyvät arkielämän ilmiöt liittyvät jotenkin liikkeeseen.

        Aikaisemmista kirjoituksistasi oli aistittavissa asian tynkääkin, mutta tämä oli kyllä sitä tasoa että jatko-opiskelu voisi sittenkin olla paikallaan.


      • Apiina
        wertwertwert kirjoitti:

        Edellä mainitut suureet on SI-järjestelmän mukaisia.

        Mielestäni ei voi puhua voimasta jos liikettä ei ole mukana. Toisaalta fysiikassa puhutaan mm. voiman ja vastavoiman laista, vaikka aktiivista tekemistä ei siinä välttämättä tapahdu, esim. kun ihminen nojaa seinään.

        Puhekielessä on mielestäni mahdotonta puhua voimasta
        ilman liikettä, sillä kaikki voimaan liittyvät arkielämän ilmiöt liittyvät jotenkin liikkeeseen.

        Ottaa esimerkin:
        Bodarin penkistänostovoima on 170kg.
        Mutta jos rautaa lyödään 180kg (jamppa siis yrittää ennätystä), eikä rauta nouse, ei kyseessä ole siis voimaa ollenkaan, koska rauta ei liiku?
        Hurjaa!


      • effe
        wertwertwert kirjoitti:

        Edellä mainitut suureet on SI-järjestelmän mukaisia.

        Mielestäni ei voi puhua voimasta jos liikettä ei ole mukana. Toisaalta fysiikassa puhutaan mm. voiman ja vastavoiman laista, vaikka aktiivista tekemistä ei siinä välttämättä tapahdu, esim. kun ihminen nojaa seinään.

        Puhekielessä on mielestäni mahdotonta puhua voimasta
        ilman liikettä, sillä kaikki voimaan liittyvät arkielämän ilmiöt liittyvät jotenkin liikkeeseen.

        lukemista, kun tuollaista höpiset.

        Tiesitkö muuten, että auto kiihtyy parhaiten tietyllä vaihteella vääntöhuipun kohdalla, mutta se voisi kiihtyä vielä paremmin, jollain toisella vaihteella tehohuipun kohdalla.

        eli esim. 4-vaihde auto kiihtyy parhaiten vääntöhuipun kohdalla, mutta se voisi kiihtyä paremmin esim. 3-vaihteella, jos se olisi samassa nopeudessa tehohuipun kohdalla.


      • wertwertwert
        effe kirjoitti:

        lukemista, kun tuollaista höpiset.

        Tiesitkö muuten, että auto kiihtyy parhaiten tietyllä vaihteella vääntöhuipun kohdalla, mutta se voisi kiihtyä vielä paremmin, jollain toisella vaihteella tehohuipun kohdalla.

        eli esim. 4-vaihde auto kiihtyy parhaiten vääntöhuipun kohdalla, mutta se voisi kiihtyä paremmin esim. 3-vaihteella, jos se olisi samassa nopeudessa tehohuipun kohdalla.

        Tarkoitatko siis sitä, että auto kiihtyy parhaiten kun on eniten hevosvoimia pelissä, eli kierrokset kertaa vääntömentti on suurin. Olet siis samaa mieltä kuin minä vai?

        Ja edelliseen viestiin voisin kommentoida, että 180kg penkistä nostava tekee kyllä työtä ja liike on vahvasti mukana, jos se edes vastustaa painojen liikettä. Jos se tiputtaa ne suoraan rinnalle, ei voimasta oikein voi puhua.

        Jos keksitte niin antakaa joku esimerkki arkielämän voimasta, missä liike ei ole mukana


      • Holmer
        wertwertwert kirjoitti:

        Tarkoitatko siis sitä, että auto kiihtyy parhaiten kun on eniten hevosvoimia pelissä, eli kierrokset kertaa vääntömentti on suurin. Olet siis samaa mieltä kuin minä vai?

        Ja edelliseen viestiin voisin kommentoida, että 180kg penkistä nostava tekee kyllä työtä ja liike on vahvasti mukana, jos se edes vastustaa painojen liikettä. Jos se tiputtaa ne suoraan rinnalle, ei voimasta oikein voi puhua.

        Jos keksitte niin antakaa joku esimerkki arkielämän voimasta, missä liike ei ole mukana

        Kyllä kai statiikka nykyäänkin on vielä realismia, uskoipa dynamiikkaan kuinka sokeasti tahansa ja esimerkkejä löytyy em. haulla aina ala-astetasoa myöten, joten eikun opiskelemaan.


      • wertwertwert
        Holmer kirjoitti:

        Kyllä kai statiikka nykyäänkin on vielä realismia, uskoipa dynamiikkaan kuinka sokeasti tahansa ja esimerkkejä löytyy em. haulla aina ala-astetasoa myöten, joten eikun opiskelemaan.

        Avaisitko vähän noita termejä, kun jäi vähän epäselväksi.

        esim. statiikka???

        Ja mitä pitäisi ryhtyä opiskelemaan


      • Opettaja
        wertwertwert kirjoitti:

        Avaisitko vähän noita termejä, kun jäi vähän epäselväksi.

        esim. statiikka???

        Ja mitä pitäisi ryhtyä opiskelemaan

        Kirjoituksistasi jo selvisi, että fysiikka on tosiaankin sinulle tuntematon alue.

        Statiikka on eräs mekaniikan alalaji, joka käsittelee mm. niitä haikailemiasi voimia ilman liikettä.

        Voit kopioida edeltä tuon oudon sanan Googlen hakukenttään, ja eteesi aukeaa tuntematon maailma, olettaen että osaat edes käyttää Googlea.


      • wertwertwert
        Opettaja kirjoitti:

        Kirjoituksistasi jo selvisi, että fysiikka on tosiaankin sinulle tuntematon alue.

        Statiikka on eräs mekaniikan alalaji, joka käsittelee mm. niitä haikailemiasi voimia ilman liikettä.

        Voit kopioida edeltä tuon oudon sanan Googlen hakukenttään, ja eteesi aukeaa tuntematon maailma, olettaen että osaat edes käyttää Googlea.

        Tasapaino-oppia.

        Miten levossa oleva kappale liittyy minkään kappaleen liikkumiseen mitenkään?

        Myönsin jo, että olin väärässä siinä, etteikö levossa voisi olla voimaa, mutta nyt puhuttiin autoa liikuttavasta voimasta..


      • huokaus...
        wertwertwert kirjoitti:

        Tasapaino-oppia.

        Miten levossa oleva kappale liittyy minkään kappaleen liikkumiseen mitenkään?

        Myönsin jo, että olin väärässä siinä, etteikö levossa voisi olla voimaa, mutta nyt puhuttiin autoa liikuttavasta voimasta..

        Kannattaa aloittaa vaikka peruskoulun fysiikan kurssista, niin selviää mekaniikan perusteet; voima, teho, energia jne.


    • Tarkastaja

      "Tämä tarkoittaa sitä, että pelkkä vääntömomentti ei autoa liikuta yhtään mihinkään. Auton liikuttamiseen tarvitaan työtä ja työn määrä tietyssä ajassa on teho. W=J/s "

      W=J/s ??????????!!!!!!!!!!???!!!!!!!!

      Teho = P = Työ/aika = W/t


      Et ole oikein sisäistänyt tehoon liittyviä suureita ja niiden yksiköitä. Ei kannattaisi lähteä neuvomaan muita.

    • häkkinen

      Autohan tarvii liikkuakseen kahta kongreettista asiaa vääntöä ja kierrosnopeutta. Teho ei ole mitään kongreettista vaan näiden edellämainittujen laskennallinen suure.

      Muulla ei ole merkitystä kuin sillä paljonko on vetävillä pyörillä vääntöä ja kierrosnopeutta.................eli tehoa.

    • ydinfyysikko

      Tästä yksinkertaisesta perusmekaniikan asiasta löytyy aina monenmoista väittäjää. Autotehtailla kuitenkin autoja suunnittelevat muiden muassa insinöörit ja fyysikot. Joku voi toki väittää pystyvänsä yksin tekemään paremman moottorin omilla tiedoillaan ilman tieteeseen pohjautuvaa osaamista, mutta uskoisin kuitenkin autotehtaiden tieteeseen ja kokemukseen perustuvan lähestymistavan toimivan nykyisillä fysiikan laeilla parhaiten.

      Vääntömomentti on siis pyörimisliikkeessä välttämätön tehon aikaan saamiseksi.

      Teho on kuitenkin fysikaalisesti liike-energian muutos aikayksikössä, eli jos halutaan muuttaa liikkuvan kappaleen liiketilaa, tarvitaan energiaa. Mitä enemmän energiaa aikayksikössä tulee, sitä suurempi kiihtyvyys saadaan.

      Eli ilman riittävää käytettävissä olevaa tehoa vääntömomentin aiheuttaminen ei onnistu.

      Eli kun katselee vähän googlella ympärilleen "vääntö vai teho" tai "power vs torque", löytyy tieteellisenkin tarkastelun kestäviä selityksiä asiasta.

      Englanniksi: http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html

      Suomeksi
      http://koti.mbnet.fi/parkatti/vaantoteho.php

    • V8 turbo

      Kyll noi "vääntävät" dieselimopot aina kuiteskin pyörii jaloissa tuolla liikenteessä.
      Eipä noille muuta voi kommentoida.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe