HTC jättirekan ohittaminen

Anonyymi

https://www.is.fi/autot/art-2000008474507.html
"Video: HCT-jättirekan ohittaminen kestää käsittämättömän kauan ja vaatii lähes kilometrin ohituskaistaa."

Miksi tuossa animaatiossa henkilöauto matelee ohittaessaan jättirekkaa, mutta palattuaan ohituksen jälkeen omalle kaistalle ja ohituksen jälkeen nostaa nopeutta paljon suuremmaksi, kuin ohitus tilanteessa rekan rinnalla?

"High Capasity Transport -yhdistelmän suurin sallittu nopeus on 80 km/t. Sen takana ajavalla heräävät helposti ohitushalut.
Poliisiylitarkastaja Hannu Kautto neuvoo autoilijoita kärsivällisyyteen varsinkin talvihämärissä ja lumisissa olosuhteissa – tai luopumaan koko ajatuksesta."

Jos kerran tuon rekan suurin sallittu nopeus on 80km/h puhutaan talviajasta, jolloin talvinopeudet ovat voimassa 80km/h, niin miksi poliisiylitarkastaja ei totea, että talvinopeuksilla tuon rekan ohittaja ajaa ylinopeutta, koska ei rekan ohi pääse 80km/h nopeudella, joka on talvinopeus rajoitus suurimmalla osalla maanteistä.

49

625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No säännöt ovat sääntöjä ja yhteiskunnassa niitä tupataan noudattamaan vaihtelevasti. Ei se rekkakaan aja 80 vaan 95 rajoittajaa vasten ainakin vielä ohituskaistaa edeltävällä tasaisella tai alamäessä. Ohittava auto taasen nostaa nopeutensa huipussa ainakin 110 tasolle, eikä siitä ainakaan millään ohituskaistalla ole mitään vaaraa, jos ei ole kyse liukkaasta kelistä, mutta ainakaan tämän aamuinen 4C ei ole sellainen.

      • Anonyymi

        Rajoitin on asetettu maksimissaan 89 km/h nopeuteen, eli se ei kulje 95 km/h.
        Vie sen skoodasi nopeusmittari tarkistettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rajoitin on asetettu maksimissaan 89 km/h nopeuteen, eli se ei kulje 95 km/h.
        Vie sen skoodasi nopeusmittari tarkistettavaksi.

        Niin, ohittajahan tuossa törrää 95 ja PITKÄ 89 km/h. Ihmekös tuo että kestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rajoitin on asetettu maksimissaan 89 km/h nopeuteen, eli se ei kulje 95 km/h.
        Vie sen skoodasi nopeusmittari tarkistettavaksi.

        Kuorma-auto ainakin kulkee yli 100km/h.
        Kesällä ajoin 100km/h ja taakse ilmestyi kuorma-auto, joka lähti ohittamaan.
        Kuorma-auto veti perässään toista kuorma autoa, jossa kuorma-auton etupää oli vedettävässä kuorma-autossa ja vedetävän kuorma-auton peräpään renkaan tiellä.


    • Anonyymi

      Vain idiootti lähtee tuollaisen ohi nilkuttamalla, vaan silloin pitää mennä eikä meinata ja talla pohjaan.

      • Anonyymi

        Ei ole mitään tarvetta ajaa ylinopeutta useampikaistaisela tiellä edes ohitustilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään tarvetta ajaa ylinopeutta useampikaistaisela tiellä edes ohitustilanteessa.

        Oliko tuossa nyt kyseessä useampikaistainen vai ei? Mikä siinä nyt sitten oli se ongelma, jotta ihan is ryhtyi asiasta uutisoimaan?


    • Tuohan on äärimmäisen yleistä, että ohituksen aikana tiputetaan nopeutta. Tosin yleensä sellaisilla tieosuuksilla, joissa ei tarvitse vastaantulijoiden kaistalle lähteä.

      Mutta ohituksessa on tärkeää riittävä nopeusero. Sellainen 30 km/h on hienoa.

      • Anonyymi

        Juuri noin. Kesäkelissä usein 100km/h rajoitusalueella rekan ohittaminen sujuu sutjakkaasti kun vauhtia on n. 140km/h. Siinä ei silloin osteta tonttia vastaantulevien kaistalta vaan siellä viivytään mahdollisimman lyhyt aika, joten turvallisuus paranee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin. Kesäkelissä usein 100km/h rajoitusalueella rekan ohittaminen sujuu sutjakkaasti kun vauhtia on n. 140km/h. Siinä ei silloin osteta tonttia vastaantulevien kaistalta vaan siellä viivytään mahdollisimman lyhyt aika, joten turvallisuus paranee.

        Kyllä nopeuden pitää olla vähintään 170km/h ohittaessa. Taajamassa ja sulkuviivojen kohdalla vielä enemmän.


      • Anonyymi

        Useampikaistaisella tiellä, kuten esim. motarilla, niin ei tarvita kovin kummoista nopeuseroa. Riittää että ajaa rajoitusnopeutta, eikä siten ole tukkona. Kaksikaistaisella tiellä ("normaalilla" maantiellä) sen sijaan on hyvä päästä ohi mahdollisimman nopeasti.


      • Anonyymi

        Jos ohitus ei ole mahdollinen ilman ylinopeutta, silloin ei ohiteta. Ylinopeus on kategorisesti kiellettyä kaikissa tilanteissa (poislukien hälytysajoneuvot ja sellainen virka-ajo, jossa se on erikseen lain mukaan sallittua).

        On yhdentekevää, tuntuuko siltä, että siitä ei olisi vaaraa. Laki on laki eikä se salli ylinopeutta. Kuljettajalla ei ole asiassa harkinnanvaraa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Useampikaistaisella tiellä, kuten esim. motarilla, niin ei tarvita kovin kummoista nopeuseroa. Riittää että ajaa rajoitusnopeutta, eikä siten ole tukkona. Kaksikaistaisella tiellä ("normaalilla" maantiellä) sen sijaan on hyvä päästä ohi mahdollisimman nopeasti.

        Aivan. Tarkoitin tietysti tapauksia, joissa käytetään vastaantulijoiden kaistaa.

        Toki myös moottoritiellä ja vastaavilla on kohteliasta ohittaa suhteellisen ripeästi ja turvallisempaa ajaa jossain muualla kuin toisen vierellä. Jos vaikka tuo yhdistelmä joutuu väistämään jotakin oikealla kaistalla, voi siinä vasemmalla tulla äkkiä hätä käteen...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ohitus ei ole mahdollinen ilman ylinopeutta, silloin ei ohiteta. Ylinopeus on kategorisesti kiellettyä kaikissa tilanteissa (poislukien hälytysajoneuvot ja sellainen virka-ajo, jossa se on erikseen lain mukaan sallittua).

        On yhdentekevää, tuntuuko siltä, että siitä ei olisi vaaraa. Laki on laki eikä se salli ylinopeutta. Kuljettajalla ei ole asiassa harkinnanvaraa.

        Kuljettajalla on asiassa kaikki harkintavara. Aina rikkoessaan lakia tietoisesti, kuljettaja tekee sen jonkinasteisen harkinnan jälkeen.

        Paljon enemmän olen huolissani niistä kuskeista, jotka rikkovat lakia tietämättään. Siihen ei välttämättä kummoista harkintaa liity.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nopeuden pitää olla vähintään 170km/h ohittaessa. Taajamassa ja sulkuviivojen kohdalla vielä enemmän.

        Ettei nyt vaan olisi lipsahtanut juttuun reilusti sarkasmia mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ohitus ei ole mahdollinen ilman ylinopeutta, silloin ei ohiteta. Ylinopeus on kategorisesti kiellettyä kaikissa tilanteissa (poislukien hälytysajoneuvot ja sellainen virka-ajo, jossa se on erikseen lain mukaan sallittua).

        On yhdentekevää, tuntuuko siltä, että siitä ei olisi vaaraa. Laki on laki eikä se salli ylinopeutta. Kuljettajalla ei ole asiassa harkinnanvaraa.

        Monessa tapauksessa ohittaminen on liikenneturvallisuutta edistävä toimenpide.
        Mitä vähemmän aikaa vastaantulevien kaistalla(tavallinen tie) viipyy sen parempi.

        Laki ei toki ylinopeutta salli mutta jokainen kuski sitten tykönään harkitsee oman toimintansa liikenneturvallissuden ja lain suhteen.
        Itse , monen muun autoilijan tavoin, asetan liikenneturvallisuuden etusijalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa tapauksessa ohittaminen on liikenneturvallisuutta edistävä toimenpide.
        Mitä vähemmän aikaa vastaantulevien kaistalla(tavallinen tie) viipyy sen parempi.

        Laki ei toki ylinopeutta salli mutta jokainen kuski sitten tykönään harkitsee oman toimintansa liikenneturvallissuden ja lain suhteen.
        Itse , monen muun autoilijan tavoin, asetan liikenneturvallisuuden etusijalle.

        Niitä omaa toimintaansa hatkitsevia sitten löytyy milloin ojasta, milloin vastaan tulleen auton keulasta. Valitettavasti vievät myös syyttömiä mukanaan. Kaikki kun eivät liikenneturvallisuudesta piittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niitä omaa toimintaansa hatkitsevia sitten löytyy milloin ojasta, milloin vastaan tulleen auton keulasta. Valitettavasti vievät myös syyttömiä mukanaan. Kaikki kun eivät liikenneturvallisuudesta piittaa.

        Sillehän ei oikein mitään voi. Ehkä ajooikeuden uudelleenmäärittely yhdistettynä biometrisiin lukkoihin autossa, mutta vähän raskas ratkaisu varsin pieneen ongelmaan.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kuljettajalla on asiassa kaikki harkintavara. Aina rikkoessaan lakia tietoisesti, kuljettaja tekee sen jonkinasteisen harkinnan jälkeen.

        Paljon enemmän olen huolissani niistä kuskeista, jotka rikkovat lakia tietämättään. Siihen ei välttämättä kummoista harkintaa liity.

        Tuolla logiikalla minulla olisi täysin harkintavara, vetäisenkö sinua pesäpallomailalla ohimoon.
        Vaikka kaltaisesi kaaharit eivät sitä suostu ymmärtämään, laki määrittelee yksilön harkintavallan rajat. Esimerkiksi nopeus saa olla alle rajoituksen, jos kuljettajan harkinnan mukaan se on aiheellista, muttei milloinkaan yli rajoituksen, vaikka samaisen kuljettajan mielestä se olisi mahdollista.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Sillehän ei oikein mitään voi. Ehkä ajooikeuden uudelleenmäärittely yhdistettynä biometrisiin lukkoihin autossa, mutta vähän raskas ratkaisu varsin pieneen ongelmaan.

        Ei voi ei. Tai ehkä jokin psykologinen testi ennen ajo-oikeuden antamista, jolla karsitaan pois elämästä välinpitämättömät yksilöt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla logiikalla minulla olisi täysin harkintavara, vetäisenkö sinua pesäpallomailalla ohimoon.
        Vaikka kaltaisesi kaaharit eivät sitä suostu ymmärtämään, laki määrittelee yksilön harkintavallan rajat. Esimerkiksi nopeus saa olla alle rajoituksen, jos kuljettajan harkinnan mukaan se on aiheellista, muttei milloinkaan yli rajoituksen, vaikka samaisen kuljettajan mielestä se olisi mahdollista.

        > Tuolla logiikalla minulla olisi täysin harkintavara,
        > vetäisenkö sinua pesäpallomailalla ohimoon.

        Juuri niin. Alat hiljakseen ymmärtämään. Se on laitonta, mutta sinulla on täysi harkintavara rikkoa lakia, jos koet sen oikeaksi ratkaisuksi.

        Tietysti se pieni ero tässä on, että ylinopeudesta ei ole haittaa kellekään, joten kyseisen lain rikkominen harkiten on moraalisesti aika paljon helpommin puolusteltavissa kuin pahoinpitely, mutta ihmiset ovat erilaisia... Toivottavasti rangaistuksen pelko estää sinua toimimasta mielihalujesi mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla logiikalla minulla olisi täysin harkintavara, vetäisenkö sinua pesäpallomailalla ohimoon.
        Vaikka kaltaisesi kaaharit eivät sitä suostu ymmärtämään, laki määrittelee yksilön harkintavallan rajat. Esimerkiksi nopeus saa olla alle rajoituksen, jos kuljettajan harkinnan mukaan se on aiheellista, muttei milloinkaan yli rajoituksen, vaikka samaisen kuljettajan mielestä se olisi mahdollista.

        Niinpä. Jossain tilanteessa se vetäisykin voisi olla turvallisuuttasi edistävä teko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä omaa toimintaansa hatkitsevia sitten löytyy milloin ojasta, milloin vastaan tulleen auton keulasta. Valitettavasti vievät myös syyttömiä mukanaan. Kaikki kun eivät liikenneturvallisuudesta piittaa.

        On toki joskus uutisoitu tapauksista joissa kuljettaja ei ole käyttänyt sitä omaa harkintaa vaan on lähtenyt ohitukseen juurikin noudattaen piiruntarkasti nopeusrajoitusta, seurauksella, että kolarihan siitä on seurannut. Kaikki kun liikenneturvallisuus ei ole se ykkösasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On toki joskus uutisoitu tapauksista joissa kuljettaja ei ole käyttänyt sitä omaa harkintaa vaan on lähtenyt ohitukseen juurikin noudattaen piiruntarkasti nopeusrajoitusta, seurauksella, että kolarihan siitä on seurannut. Kaikki kun liikenneturvallisuus ei ole se ykkösasia.

        Aika iso virhe lähteä ohitukseen, kun joku on tulossa vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla logiikalla minulla olisi täysin harkintavara, vetäisenkö sinua pesäpallomailalla ohimoon.
        Vaikka kaltaisesi kaaharit eivät sitä suostu ymmärtämään, laki määrittelee yksilön harkintavallan rajat. Esimerkiksi nopeus saa olla alle rajoituksen, jos kuljettajan harkinnan mukaan se on aiheellista, muttei milloinkaan yli rajoituksen, vaikka samaisen kuljettajan mielestä se olisi mahdollista.

        Vertaat siis turvallista ohitusta ylinopeudella samaan kun lyö toista ihmistä pesäpallomailalla ohimoon?
        Kummasta saa suuremman rangaistuksen?
        Mistä tuollaisia kerrostalokyttääjiä ja sääntöjen ihannoijia sikiää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa tapauksessa ohittaminen on liikenneturvallisuutta edistävä toimenpide.
        Mitä vähemmän aikaa vastaantulevien kaistalla(tavallinen tie) viipyy sen parempi.

        Laki ei toki ylinopeutta salli mutta jokainen kuski sitten tykönään harkitsee oman toimintansa liikenneturvallissuden ja lain suhteen.
        Itse , monen muun autoilijan tavoin, asetan liikenneturvallisuuden etusijalle.

        Aivan, vain idiootti e kaasuta reilusti ohittaessa jos huomaa että laillisella vauhdilla voi kuolla ja viedä muita mukanaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ohitus ei ole mahdollinen ilman ylinopeutta, silloin ei ohiteta. Ylinopeus on kategorisesti kiellettyä kaikissa tilanteissa (poislukien hälytysajoneuvot ja sellainen virka-ajo, jossa se on erikseen lain mukaan sallittua).

        On yhdentekevää, tuntuuko siltä, että siitä ei olisi vaaraa. Laki on laki eikä se salli ylinopeutta. Kuljettajalla ei ole asiassa harkinnanvaraa.

        Sinä kansankynttilä puhut asiaa, mutta kun elämä ei mene noin ja sääntöjä rikotaan yhtenään, eikä ylinopeus ole mikään paha tai vaarallinen asia jos toimii vastuullisesti ja hyvin harkiten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Jossain tilanteessa se vetäisykin voisi olla turvallisuuttasi edistävä teko.

        Aivan. Ehkä tällainen tekemällä tehty esimerkki johtaa siihen, että noita tilanteita on aika vähän, siinä missä ripeä ohitus on useinkin turvallisuutta edistävä teko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika iso virhe lähteä ohitukseen, kun joku on tulossa vastaan.

        Toki virhe on iso ei siitä kahta sanaa. Toisaalta on mahdollisuus käydä ja on käynyt niin, että ohitukseen lähdettäessä ei ole vastaantulijoita ollut näköpiirissä mutta kun siella vastaantulevien kaistalla, tarkoin sallittua nopeutta ajaen ja ohitettavan vielä hiukan vahtiaan lisäten on viivytty/viivytään piiiitkän aikaa niin kyllä se vastaantulija sieltä takuuvarmasti ilmestyy, joskus jopa turhan aikaisin kun, ohittaja ei ole omaa harkintaansa käyttänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki virhe on iso ei siitä kahta sanaa. Toisaalta on mahdollisuus käydä ja on käynyt niin, että ohitukseen lähdettäessä ei ole vastaantulijoita ollut näköpiirissä mutta kun siella vastaantulevien kaistalla, tarkoin sallittua nopeutta ajaen ja ohitettavan vielä hiukan vahtiaan lisäten on viivytty/viivytään piiiitkän aikaa niin kyllä se vastaantulija sieltä takuuvarmasti ilmestyy, joskus jopa turhan aikaisin kun, ohittaja ei ole omaa harkintaansa käyttänyt.

        Niin. Ennen ohitukseen lähtemistä pitää olla varma siitä, ettei ohituksen aikana tule ketään vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Ennen ohitukseen lähtemistä pitää olla varma siitä, ettei ohituksen aikana tule ketään vastaan.

        Niin, ja siksi pitää ohitus tehdä vstaantulevien kaistalta tonttia ostamatta, eli ripeästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja siksi pitää ohitus tehdä vstaantulevien kaistalta tonttia ostamatta, eli ripeästi.

        Kyllä. Suurinta sallittua ajaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla logiikalla minulla olisi täysin harkintavara, vetäisenkö sinua pesäpallomailalla ohimoon.
        Vaikka kaltaisesi kaaharit eivät sitä suostu ymmärtämään, laki määrittelee yksilön harkintavallan rajat. Esimerkiksi nopeus saa olla alle rajoituksen, jos kuljettajan harkinnan mukaan se on aiheellista, muttei milloinkaan yli rajoituksen, vaikka samaisen kuljettajan mielestä se olisi mahdollista.

        "Vertaat siis turvallista ohitusta ylinopeudella samaan kun lyö toista ihmistä pesäpallomailalla ohimoon?"

        Ohituksen uhriksi joutumisen aiheuttama henkinen tuska lienee samaa tasoa, kuin saisi pesäpallomailasta ohimoon. Muistakaapa taas että liikenne ei ole kilpailu, ette häviä mitään vaikka joku ohittaisikin, jatkakaa vaan rauhassa matkaanne. Monille ihmisille ohitus on aivan normaali liikennetapahtuma, joka ei aiheuta suuria kärsimyksiä eikä edes tarvetta märehtiä tapahtuman kamaluutta nettipalstoilla. Semmosta se liikenne on, joku menee lujempaa ja joku hitaampaa vauhtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika iso virhe lähteä ohitukseen, kun joku on tulossa vastaan.

        Ainahan joku on tulossa vastaan, kyse on vaan siitä onko riittävän kaukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan joku on tulossa vastaan, kyse on vaan siitä onko riittävän kaukana.

        Tai samaa tietä pitkin.

        Tässä nyt varmaan on joku juttu, että mikä on itsestään selvää ja mikä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Suurinta sallittua ajaen.

        Toki noin. Se ripeys eli liikenneturvallisuus ei useinkaan toteudu sillä tarkasti suurinta sallittua ajaen.
        Ja kyllä, laulu ei pidä ohittaa jos nopeusero uhkaa jäädä pienekisi, on varsin tuttu, joten juuri siksi reippaalla nopeuserolla turvallisesti ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki noin. Se ripeys eli liikenneturvallisuus ei useinkaan toteudu sillä tarkasti suurinta sallittua ajaen.
        Ja kyllä, laulu ei pidä ohittaa jos nopeusero uhkaa jäädä pienekisi, on varsin tuttu, joten juuri siksi reippaalla nopeuserolla turvallisesti ohi.

        Nopeusero riippuu siitä, kuinka paljon alle suurimman sallitun ohitettava ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai samaa tietä pitkin.

        Tässä nyt varmaan on joku juttu, että mikä on itsestään selvää ja mikä ei.

        No mikä on ja mikä ei. Jos on pitkällä suoralla joku vastaantulija näkyvissäkin, mutta riittävän kaukana, niin ei ole mikään virhe tehdä ohitusta. Ja jos vaikka tie näyttää tyhjältäkin, niin pitää silti ajatella myös minkä verran sitä tyhjää tietä on edessä. Entä jos heti sen mutkan tai mäennyppylän takana on vastaantulija, ehtiikö silti turvallisesti ohi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusero riippuu siitä, kuinka paljon alle suurimman sallitun ohitettava ajaa.

        Totta tuokin.
        Mutta siitä huolimatta ja juuri sen tähden, ajakoon se ohitettava mitä nopeutta tahansa niin ohittajalla, on turvallisuuden näkökulmasta, syytä ohittaessaan olla riittävä nopeusero.
        Joten ripeästi ohi, se on turvallisinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta tuokin.
        Mutta siitä huolimatta ja juuri sen tähden, ajakoon se ohitettava mitä nopeutta tahansa niin ohittajalla, on turvallisuuden näkökulmasta, syytä ohittaessaan olla riittävä nopeusero.
        Joten ripeästi ohi, se on turvallisinta.

        Olen samaa mieltä. Ja jos sitä ohitusta ei voi tehdä turvallisesti korkeintaan suurinta sallittua ajaen, niin sitten sitä ei pidä tehdä ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Ja jos sitä ohitusta ei voi tehdä turvallisesti korkeintaan suurinta sallittua ajaen, niin sitten sitä ei pidä tehdä ollenkaan.

        Bingo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Ja jos sitä ohitusta ei voi tehdä turvallisesti korkeintaan suurinta sallittua ajaen, niin sitten sitä ei pidä tehdä ollenkaan.

        Voihan asian noinkin nähdä.
        Sellainen 25-30km/h nopeusero on varsin suotava, vaikka se sitten hetkellisesti pienelle ylinopeuden puolelle menisikin.


    • Anonyymi

      HCT rekka on vain joitakin metrejä pidempi kuin täsyperävaunurekka. Ei siinä ohitusaika lisäänny kuin senverran mitä ohittajalta kestää parin autonmittansa verran edetä eronopeudella.

    • Anonyymi

      Enemmän häiritsee ne jotka siinä ohituskaistalla nostavat nopeuttaan ilman syytä.

      • Anonyymi

        Itse nostan nopeuden, jos nopeusrajoitus siinä kohtaa muuttuu. Näin on joidenkin ohituskaistojen kohdalla. Tietenkin ajan siinä kohtaa lujempaa, jos näin saa tehdä.


      • Ripeä ohitus ja jarrutus nopeuden nostoa edeltäneeseen nopeuteen tai vähän alle auttaa yleensä. Mukavasti välillä menee kokonainen jono autoja ohi tuollaisesta.

        Toki itse siinä häviää, mutta liikenne kokonaisuutena sujuvoituu ja hyvä mieli hyvästä työstä korvaa usein hetkellisen haitan.


      • Anonyymi

        "Enemmän häiritsee ne jotka siinä ohituskaistalla nostavat nopeuttaan ilman syytä."

        Eikös ole vain hyvä, että ohituskaistalla nopeutta nostetaan? Ehtii useampi hitaammin kulkevista ohi.


    • Anonyymi

      Mihin tuollaista rekkaa tarvitaan? Tuo on liikenteelle turvaton. Jos pitää tavaraa saada enemmän kyytiin niin se ei ole peruste tuolle. Täyteen ladattuna tuo syö teiden kuntoa valtavasti
      Painot on rajut, ja kun on painoa ja pituutta,niin näille kapeille teille aivan liian yli suuri. Pois liikenne käytöstä nuo autot kokonaan.

      • Eiköhän tiestön kannalta paine ole merkittävämpää kuin paino. Painolla on väliä lähinnä kiihdytyksissä ja siltoja ylitettäessä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3136
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2573
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      51
      2561
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      240
      2228
    5. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

      "Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      480
      1914
    6. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      110
      1871
    7. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      252
      1855
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1694
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1617
    10. R.I.P. Kristian Antila

      Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      24
      1472
    Aihe