Oletko sosiaalisesti älykäs? Tunnistat sen näistä piirteistä

Anonyymi

Onnistumiset ja epäonnistumiset opettavat sosiaalista älykkyyttä. Myös arkisemmat nimitykset, kuten maalaisjärki, hienotunteisuus ja tahdikkuus liittyvät samaan ilmiöön.

https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/2014082518601540

Psychology Today -sivusto listasi piirteet, joista sosiaalisesti älykkään ihmisen tunnistaa.

1. Verbaalinen lahjakkuus ja keskustelutaito

Sosiaalisesti älykkään ihmisen vuorovaikutustaidot tulevat helposti esille esimerkiksi juhlissa. Hän pystyy keskustelemaan hyvin erilaisten ihmisen kanssa ja puhumaan aina tilanteeseen sopivalla tavalla.

2. Sosiaalisten sääntöjen, roolien ja koodien hallinta

Sosiaalisesti älykäs ihminen oppii nopeasti ”pelaamaan” erilaisten sosiaalisten roolien kanssa. Hän oppii helposti muodolliset ja epämuodolliset säännöt, jotka ohjaavat vuorovaikutusta ja kertovat, miten missäkin tilanteessa pitää käyttäytyä. Koska sosiaalisesti älykäs ihminen viihtyy erilaisten ihmisten kanssa, hänellä on sosiaalisissa tilanteissa myös itsevarma olo.

3. Kuuntelutaito

Sosiaalisesti älykkään ihmisen kanssa keskustelemisen jälkeen on usein sellainen olo, että keskustelu oli todella antoisa. Sosiaalisesti älykäs ihminen onkin erinomainen kuuntelija, joka pystyy asettumaan keskustelukumppanin kanssa helposti ”samalle aaltopituudelle”.

4. Empatiakyky

Tunneäly ja sosiaalinen älykkyys kulkevat käsi kädessä, ja siksi sosiaalisesti älykkäillä ihmisillä on usein myös korkea empatiakyky. Sosiaalisesti älykäs ihminen osaa lukea muita ihmisiä ja ymmärtää siten nopeasti, mitä toinen yrittää ilmaista sanoilla tai eleillä.

5. Vaikutelman hallinta

Sosiaalisesti älykäs ihminen osaa olla samaan aikaan aito, mutta kykenee silti miettimään ja hallitsemaan tehokkaasti sitä, millaisen kuvan antaa itsestään muille. Psychology Today -sivuston mukaan tämä on sosiaalisen älykkyyden monimutkaisin osa.

30

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En.

    • Kohtalaisen älykäs sosiaalisesti. Jopa ovela.

      • Anonyymi

        Eli saatat olla kiero.

        Aidot sosiaalisesti älykkäät eivät toimi niin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli saatat olla kiero.

        Aidot sosiaalisesti älykkäät eivät toimi niin.

        Oveluus ei tarkoita kieroa, vaan ovelaa. Ihmistä joka äkkää muiden ihmisten arkoja, herkkiä kohtia ja osaa lähestyä vaaditulla tavalla. Kuten vaikka pelokasta ihmistä.

        Olen saanut ihan aidon mutistinkin puhumaan. Sitä ei saanut aikaan edes asian asiantuntijat hoitotaholla. Se vaatii jonkinlaista taitoa ja silmää hoksata miten herättää luottamus. Ja tuo oveluus on positiivista.

        Tajuan helposti myös, kun mulle valehdellaan tai kerrotaan muuteltua totutta, en vaan paljasta tajunneeni välttämättä.


      • JasuM kirjoitti:

        Oveluus ei tarkoita kieroa, vaan ovelaa. Ihmistä joka äkkää muiden ihmisten arkoja, herkkiä kohtia ja osaa lähestyä vaaditulla tavalla. Kuten vaikka pelokasta ihmistä.

        Olen saanut ihan aidon mutistinkin puhumaan. Sitä ei saanut aikaan edes asian asiantuntijat hoitotaholla. Se vaatii jonkinlaista taitoa ja silmää hoksata miten herättää luottamus. Ja tuo oveluus on positiivista.

        Tajuan helposti myös, kun mulle valehdellaan tai kerrotaan muuteltua totutta, en vaan paljasta tajunneeni välttämättä.

        Olennsillä tavalla ovela siis, että tajuan asioita mitä mun ei haluta välttämättä tajuavan ja huomaan selittelyt kun joku värittää vaikka totuutta vähän edukseen. Tai koittaa salata jotain tekemällä koukkuja kuiteskin paljastuen just siks, että jättää selkeesti suunnitellusti oleellisia juttuja pois ja tuo käänteisesti vaikka asian mulle julki.

        Sen vaan äkkää, ihmiset on vähän kömpelöjä selittelemään. Parempi olla vaan rehellinen, vähemmän noloa.


      • JasuM kirjoitti:

        Olennsillä tavalla ovela siis, että tajuan asioita mitä mun ei haluta välttämättä tajuavan ja huomaan selittelyt kun joku värittää vaikka totuutta vähän edukseen. Tai koittaa salata jotain tekemällä koukkuja kuiteskin paljastuen just siks, että jättää selkeesti suunnitellusti oleellisia juttuja pois ja tuo käänteisesti vaikka asian mulle julki.

        Sen vaan äkkää, ihmiset on vähän kömpelöjä selittelemään. Parempi olla vaan rehellinen, vähemmän noloa.

        Ja sosiaalista älykkyyttä sivuaa myös se, että tavallaan tunnistaa ja tuntee jo jonkun tyypin mimmonen hän on, ihmistä pidempään ja entuudestaan tuntemattakin.

        Joku ihmistuntemussilmä, sitä voipi kehittää.

        Mä pärjäisin ja pärjäsin hyvin sosiaali-ja terveysalalla just näiden kykyjen takia. Mutta mä myös väsyn siksi nopsaan, kun nään ihmisistä epämukaviakin puolia ilman, että ne ehtii mainostaa niitä. Sit voi vaan todeta, että tiesin jo ennen kun toi julki.

        Tuo on myös siis vitsaus, ei vain siunaus tuollanen herkkyys "lukea" ihmisiä ja pitää sisölläön se informaatiotulva minkä kohtaa.

        Mut jos jatkas unia. Piti vaihtaa nukkupaikkaa. Muksut valtas sängyn. 😆


    • Anonyymi

      Ehkä olen sosiaalisesti älykäs, toivottavasti. Sanoisin, että sosiaalisesti älykkäällä ihmisellä on itsetunto kunnossa, mutta niin, että ei ylpeile kyseisellä asialla. Sosiaalisesti älykkäällä ei myöskään ole liian voimakasta pätemisen tarvetta, vaan luonteva kyky olla rehellisesti oma itsensä.
      Terveisin: Puolireuho

      • Anonyymi

        Näin. Aidoilla ei ole tarvetta olla ”ovela”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin. Aidoilla ei ole tarvetta olla ”ovela”.

        Samaa mietin.


    • Ehkä olenkin tai sitten en... Vaan mitäpä sen on väliä? Jos pärjään sosiaalisesti, kävelemättä kenenkään yli ja toisaalta suostumatta lattiamatoksi, niin se varmaan riittää aika pitkälle.

    • Anonyymi

      Olen jos vastapuoli on sellainen, joka herättää halua sosiaalisuuteen. Mikäli toinen on sosiaalisesti lahjaton ja epämiellyttävä, niin en edes yritä, vaan pidän mieluummin etäisyyttä tähän henkilöön.

    • Anonyymi

      Olen huomannut sen, että mitä koulutetumpi ja sivistyneempi henkilö on, niin sitä paremmin tulen tämän kanssa "juttuun". Syynä saattaa hyvinkin ola oma korkea älykkyysosamääräni. Minulla saattaa olla pienoisia vaikeuksia keskustella henkilöiden kanssa, otka koen "tyhmiksi". Tällä hetkellä eräs työkaverini on ihan leveäraiteisesti liikkuva alkon suurkäyttäjä ja käytös todella korskeaa, joten koen että esim meillä ei ole mitään yhteistä. :I

      • Anonyymi

        Lisään tähän tarkennusta omaan viestiini....
        Siis tällä hlöllä jalat surkastuneet tikuiksi, naama todella turvoksissa ja kävelee tosiaan leveäraiteisesti puhuen möreällä äänellä.
        Tässä tulikin sitten alkoholismin tunnuspiirteet. :D
        Siis tällaisten kanssa en viitsi edes yrittää olla sosiaalinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään tähän tarkennusta omaan viestiini....
        Siis tällä hlöllä jalat surkastuneet tikuiksi, naama todella turvoksissa ja kävelee tosiaan leveäraiteisesti puhuen möreällä äänellä.
        Tässä tulikin sitten alkoholismin tunnuspiirteet. :D
        Siis tällaisten kanssa en viitsi edes yrittää olla sosiaalinen.

        Eli olet koppava ja ylimielinen eikö työkaverisi voi tulla viereesi ja sanoa mitä molopää ja jankuttaa sitä ja ottaa risun vitsan tai kepakon ison oksan ja lyö naamaasi sillä tms eli koppava saa hetkenpäästä turpiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään tähän tarkennusta omaan viestiini....
        Siis tällä hlöllä jalat surkastuneet tikuiksi, naama todella turvoksissa ja kävelee tosiaan leveäraiteisesti puhuen möreällä äänellä.
        Tässä tulikin sitten alkoholismin tunnuspiirteet. :D
        Siis tällaisten kanssa en viitsi edes yrittää olla sosiaalinen.

        Et ole sosiaalisesti taitava jos et osaa puhua kaikkien kanssa. Ylimielinen paska olet vain. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole sosiaalisesti taitava jos et osaa puhua kaikkien kanssa. Ylimielinen paska olet vain. :)

        Sivusta. Ei sosiaalisesti taitavankaan tarvitse kaikkea sietää. Sekin on sitä taitoa, että osaa jättää jotkut tyypit omaan arvoonsa. Kaikkien kanssa on hyvä osata tulla toimeen sen aikaa kun on aivan pakko, kaikista ei kuitenkaan tarvitse tykätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta. Ei sosiaalisesti taitavankaan tarvitse kaikkea sietää. Sekin on sitä taitoa, että osaa jättää jotkut tyypit omaan arvoonsa. Kaikkien kanssa on hyvä osata tulla toimeen sen aikaa kun on aivan pakko, kaikista ei kuitenkaan tarvitse tykätä.

        Eli ei tarvitse kaikkea sietää no mitä teet kun vitsa osuu naamaasi kirpasee pienistä haavoista verta putkahtelee ja kuulet pomon perseennuolija ja tarjotaan wc paperia että voit pyyhkiä suupielesi pomon kakasta rupeatko väkivaltaiseksi että muut joutuu puolustautumaan käytkö käsiksi miksi olet tuollainen riitapukari


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En mieti, olenko sosiaalisesti älykäs. Osaan kyllä huomioida muut ihmiset, enkä yritä esittää mitään erikoista roolia.
      t. Jari

    • Anonyymi

      Tuskin pystyn edes ajattelemaan

      • Anonyymi

        messenger pöydälle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        messenger pöydälle

        shakki tai matti.. Kuinka hauskaa :)


    • Anonyymi

      En ole, koska olen tietyllä tavalla erityispiirteinen. Olen omaehtoinen ja muilla kuin minulle muutamalla läheisellä ihmisellä ei ole juurikaan merkitystä.

    • En aina. Joskus mielelläni vetäydyn kaikista sosiaalisista tilanteista. En usko, että kukaan voi AINA olla sosiaalisesti älykäs, terävä ja huomaavainen. Elämä on aaltoliikettä. Itse en jaksaisi aina olla esimerkillinen ja keskittyä muihin. Tilannetaju pettää joskus, eikä se ole mikään katastrofi.

      Olen vasta näin aikuisemmalla iällä oppinut, että on hyvä olla joskus itsekäs ja ottaa oma tila haltuun. Ei aina tarvitse skarpata ja olla kaikkien asioiden mestari.

    • Anonyymi

      Mikä olet mitään uteleen? ELÄ JA ANNA MUIDENKIN ELÄÄ.

    • Joku voisi kutsua vaikutelman hallintaa manipuloinniksi, mutta silloin sosiaalisesti älykäs olisikin psykopaattinarsisti.

    • Anonyymi

      Kyllä ennen vaan tultiin keskenään ja kaikkien kanssa toimeen, ilman mitään viiden kohdan sosialistisia taitoja. Pitääkö kaikesta tehdä niin keksimällä keksien niin kamalan vaikeeta.

    • Mulla on kaikki nuo aloituksessa mainitut ominaisuudet, mutta saatan tahallaan ärsyttää ihmisiä saadakseni heistä piilevää informaatiota.
      Joo, mä oon ihan kauhee...

    • Anonyymi

      Uskoisin olevani. Tosin varjopuolena kaikella tällä on mukautuminen tai tarve löytää se juurisyy esim. toisen avautumiselle tai persoonalle. Ja kun kaikkea sitten ymmärtää, niin vaikeaa olla jämäkkä. Tosin silloin voi turvautua sääntöihin. Sanotaanko näin että työelämässä ihmissuhteet ovat aikamoista taiteilua. Itseä ei saa unohtaa sen tuoksinassa. Asiat voi esittää monella tapaa ja vastakkainasettelua on turha asettaa, jos haluaa jotain. Tämän olen oppinut.

    • Anonyymi

      Uskoisin, että olen. Iso mutta on se, että koen sen väliin rasittavaksi. Pidän ihmisistä, olen kiinnostunut ihmisistä aidosti ja oon sosiaalinenkin, mutta tarviin vastapainoksi rauhaa, hiljaisuutta ja ihan yksinoloa. Hankala yhtälö joo.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      143
      2192
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      172
      1294
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1157
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1047
    5. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      985
    6. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      95
      972
    7. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      77
      967
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      47
      892
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      850
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      59
      753
    Aihe