Paksut älyvaahtopatjat, osa 1

Anonyymi

Paksut älyvaahtopatjat eivät sovi kaikille

Lue tämä jos joskus harkitset älyvaahtopatjan ostamista ensimmäistä kertaa. Itse menin tätä kokeilemaan myyjän vakuuttelujen ja muiden suositusten takia mutta järkytys oli suuri kun en pystynytkään sillä nukkumaan ollenkaan. Sikisi haluan jakaa tietoa että joku muu edes säästyy samalta vahingolta eikä kaikien tarvitse oppia kantapään kautta. Minä sain tästä hirveästi tressiä erittäin pitkäksi aikaa. Kyseessä oli hyvin hintava patja, mutta se ei ollut takuu hyvästä tuotteesta ja asiantuntevasta ja reilusta palvelusta, niin kuin toivoin. Syytä on muistaa ettei millään suosituksilla, asiakastyytyväisyys tutkimuksilla tai asiantuntija-myyjän vakuutteluilla ole mitään tekemistä sen kanssa pystytkö sinä patjalla nukkumaan. Suositusten ei tarvitse olla totta eikä asiantuntijan tarvitse suositella sopivaa vaihtoehtoa. Myyjällä ei ole velvollisuutta purkaa kauppaa eikä kulutkaan ole aina kohtuulliset vaikka sinua olisikin johdettu harhaan.
Älyvaahdon idea on se että se katoaa alta eli patjaan uppoaa ja sivuille tulee eristettä kuin muotissa, mikä vain vaikeuttaa liikkumista ja kuumentaa. Joillekkin voi sopia, mutta monelle ei. Väitetty rauhoittava ominaisus perustuukin juuri siihen liikkuumisen vaikeuttamiseen mikä varmasti on monelle vain ahdistavaa.
Itse olen aika herkkä keski-ikäinen nainen, ylipaino kohdistuu keskivartaloon ja minulla on mm. uniapnea ja palautumisvaikeuksia. Tarpeeni patjalle oli ihanan pehmeä pintatunne (että nukkumaan meno tuntuisi hyvälle ja retouttavalle), tukea vyötärölle, tilaa lantiolle ja hartialle että voisi nukkua kyljellä (hengityskatkosten vuoksi), paikat ei kipeytyisi eikä saa olla liian kuuma. Melko perustarpeita. Olkapääni alkoi kuitenkin oireilemaan tällä patjalla niin paljon jumpasta huolimatta että tulin siihen tulokseen että parempi kun asentoa on helppo vaihdella. En myöskään pysty nukahtamaan toisen kainaloon vaan tarvitsen tilaan liikkumisen ja sopivan lämpötilan takia. Alan ahdistumaan enkä pysty nukahtamaan ennen kuin ympärilläni on tilaa ja olen "vapaa".
Mitä paksumpi älyvaahtokerros on sitä enemmän patja upottaa. Nykyään on myös lämpöön reakoimatonta älyvaahtoa (mm. Asko) joka ei kovetu 20C tai sitä alle niin kuin suositeltu makuuhuone lämpötila on. Tässä pitää olla tarkkana koska myymälät ovat vain lämpöisiä eikä aina makuuhuoneen lämpätilan nosto ole ratkaisu, koska tiivisälyvaahto ei hengitä ja upottava patja eristää sivuiltakin estäen ilmankierron kokonaan. Ne jotka kovettuvat ovat aluksi kuin styroksimuotteja. Silloin pitää heti mennä oikeaan asentoon, koska asennon vaihtaminen on hankalaa. Nukkumaan meneminen oli inhottavaa koska tykkään pehmeästä tunteesta ja minulla ollut patja oli todella kova, aivan hirvittävä. Yön aikana lämpö leviää ja pintakin pehmenee paremmaksi, liikuminen silti hankalaa. Välillä kuitenkin tarvitsee vaihtaa asentoa enkä halua herätä siihen että se on vaikeaa ja ahdistavaa. Kaikki muukin liikkuminen on aina hankalaa, kuin suossa tarpoisi. Myös seksistä tulee väkisin tylsempää minkä merkitystä ei kannata väheksyä. Sänky siihen sopivin/ainut paikka monelle.
(Vyöhykkeettömästä) älyvaahtopatjasta ei saa myöskään mitään tukea vyötärölle, joten takamus painuu kuoppaan, vähän kuin riippumatossa. Selällään paikallaan maaten se ei ole paha, mutta kyljellään makaaminen ei enään onnistu kieroon vääntyneenä, siitä tulee vaan kipuja ja jäykkyyttä. Kevyille ihmisille, joiden paino jakautuu tasaisesti, tämä haitta on varmaan pieni tai olematon. Mitä enemmän massaa on keskivartalolla, sitä suurempi virheasento. Joillain patjoilla on valmistajan painorajat, mutta myyjät ei aina niitä kerro, vakuuttavat vain hyväksi milloin voi luulla että patja on ergonomisesti sopiva.
Ennen luin lasten kanssa kirjoja sängyllä, mutta tällä älyvaahtopatjalle eivät enään suostuneet tulemaan. Eivät tykänneet kovasta pinnasta eivätkä siitä että valuivat samaan kuoppaan minun kanssani koska olivat kevyempiä eivätkä voineet tulla lähelle. Lapset pysyivät myös muutenkin poissa sängystä eikä siinä voinut pomppia mikä ei pelkästään huono asia ollut, muttei sen arvoista.
Huonoin puoli nukkumisen kannalta oli kuitenkin se että aamuyöstä joka yö herätessäni patja tuntui epämiellyttävästi erittäin kuumalta. Eihän tiivis muovi hengitä eikä ilma pääse muutenkaan kiertämään kun patjan sisään uppoaa. Viilennysteknoligia tai viilentäväksi sanottu materiaali ei tarkoita sitä etteikö patja olisi silti liian kuuma. En pystynyt nukahtamaan uudelleen vaan kieriskelyn jälkeen minun piti nousta ylös että patja jäähtyisi, saatoin olla parikin tuntia sohvalla. Yleensä nukahdin uudelleen, mutta silloinkin olin tokkurainen ja väsynyt kun olisi ollut aika herätä töihin. Joissakin älyvaahtopatjoissa käytetään myös kemikaaleja, jotka voivat ärsyttää herkempiä. Myymälässä myös sanottiin että patja pitää suojata, sillä jos siihen menee nestettä on patja pilalla, koska se ei pääse kuivumaan. Sitä ei siis voi oikein tuulettaakkaan.

5

589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitos erittäin paljon infostasi. Pitkä se oli mutta jokaielle jotakin eli kaikilta kanteilta. Luin kuitenkin joka kohdan huolellisesti.
      Poden outoa jalkakipua puolikovalla 5 v vanhalla bonnelpatjalla ja paksulla sijauspatjalla ja olen miettinyt uutta sänkyä. Että jos puolikovuuden takia joku hermo joutuu pinteeseen.
      Nyt tuli kerralla selväsi että älypatjaa en ota.
      Katsoi tempurpatjaaa, siihen ei myyjän mukaan kuulu lainkaan sijauspatjaa. (Myöhemmin kuulin että siihen voi teettää kalliin sijauspatjan, mutta pysyyköhän ominaisuus sitten samana.) Siinä patja mukautuu vartalon mukaan. muttei mielestäni noin kattavasti kuin mitä sinä kerrot. Ei kai äly- ja tempurpatja ole sama asia? Pidän sijauspatjaa tärkeänä, koska joskus voi rakastellessa lirahtaa vaikka suojaakin eikä koskaan tiedä milloin, vanhempana ihmisenä minäkin, kusaisen alleni. Pienet hikoilut saa postettua pesemällä sijauspatjan päällisen.
      Tuo ahdistus jos jotain on vartalon ympärillä, on tuttua. Hetken halaus ja nysvääminen on ihanaa, mutta kyllä yö pitää saada nukkua vapaana ja vaihdella helposti asentoa vatsalta sivulleen ja selälleen, kun siltä tuntuu.

    • Anonyymi

      No ei ole se idea bvaan että tukee

    • Anonyymi

      Tempurit on kovia, mmuotoutuu liian hitaasti

    • Anonyymi

      Minulla on patjan kanssa aina ollut ongelmia (tai paremminkin selän kanssa). Käytin erään merkkiliikkeen sänkyä aluksi ja sain selkäni entistä kipeämmäksi. Liike toi takuukorvauksena uuden samanlaisen joka toimi aikansa kunnes taas selkä alkoi taas oireilla.
      Kyllästyneenä näihin humpuukisänkyihin toin vanhan laverisängyn mökiltä käyttööni ja laitoin siihen vaneripohjalle ensin entisen humpuukisängyn aluspatjan alimmaiseksi ja sen päälle vanhan mökkitäkin ja lopuksi vanhan merkkisängyn petauspatjan päällimmäiseksi.

      Nyt on hyvin napakka, eikä upottava mutta tarpeeksi pehmeä alusta nukkua ilman joka-aamuista selkäsärkyä.
      Suosittelen tällaista ratkaisua kaikkien moottori-, jenkki- ym viritysten sijaan.

    • Anonyymi

      Täysin samaan lopputulokseen olen tullut. Koko kroppa ihan jumissa ja kipeä kun mökillä nukkuu laadukkaassa älyvaahtopatjalla. Pakko hankkiutua eroon siitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe