Minkälaisella palkalla

elätte?

Itselläni on palkka n.2800/1900 ja juuri ja juuri tulen toimeen.Asun vuokralla,vaatimaton kesämökki on ja auto,näistä lainaa (lyh. yht 600eur).Baareissa käyn viikonloppuisin tukevin pohjin,vuokra on 550 eur,loput menee ruokaan ja rääsyisin.Kaverit väittää,että tuloni ovat hyvät,mutta koen olevani enemminkin vähävarainen ja pienituloinen.Pitäisikö minun myydä ainoa henkireikäni,ja autoni myös,että säästöön jäisi jotain?

207

153209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienituloinen

      Kannattaa myydä kesämökki pois ja autokin vaihtaa vaikka vähän vanhempaan ja halvempaan. En tulisi itse toimeen tuommoisella summalla ja onneksi ei tarvikaan. Saan 3900/2400, auto kännykkäetu.

      • VTM-mies 26v

        Olen 26-vuotias valtiotieteiden maisteri. Olen ennen valmistumistani kituuttanut lähinnä kesätöillä ja assintentin viroilla. Ja noin 700 kk.

        Nyt kuitenkin mukava liikeidea ja brutto n. 16 000 euroa kuussa. Ja nollat oli sitten ihan oikein. Toki vero vie osan, mutta mukavasti jää käteen. Nyt 150 neliötä kämppä Helsigissä ja upouusi merkkiauto alla.

        Ihmiset, opiskelkaa..

        ps. olin jäädä tutkijaksi


      • joku ihminen vaan
        VTM-mies 26v kirjoitti:

        Olen 26-vuotias valtiotieteiden maisteri. Olen ennen valmistumistani kituuttanut lähinnä kesätöillä ja assintentin viroilla. Ja noin 700 kk.

        Nyt kuitenkin mukava liikeidea ja brutto n. 16 000 euroa kuussa. Ja nollat oli sitten ihan oikein. Toki vero vie osan, mutta mukavasti jää käteen. Nyt 150 neliötä kämppä Helsigissä ja upouusi merkkiauto alla.

        Ihmiset, opiskelkaa..

        ps. olin jäädä tutkijaksi

        itse elän etuuksilla joita tulee kuukaudessa vajaa 700 e ja sillä maksan vuokran ja ostan ruuat ja pidän hengissä itseni ja kaksi alaikäistä koululaista joista toinen on terve ja toinen vaatii usein sairaalahoitoa.


      • jape.Turun majakkaranta
        VTM-mies 26v kirjoitti:

        Olen 26-vuotias valtiotieteiden maisteri. Olen ennen valmistumistani kituuttanut lähinnä kesätöillä ja assintentin viroilla. Ja noin 700 kk.

        Nyt kuitenkin mukava liikeidea ja brutto n. 16 000 euroa kuussa. Ja nollat oli sitten ihan oikein. Toki vero vie osan, mutta mukavasti jää käteen. Nyt 150 neliötä kämppä Helsigissä ja upouusi merkkiauto alla.

        Ihmiset, opiskelkaa..

        ps. olin jäädä tutkijaksi

        Hei!
        Älä viitsi valehdella, näissä keskustelupalstoissa olevista jutuista yli 60% on täyttä paskaa. Et sinä kirjoittelisi tuollaisilla tuloilla tänne! varmaan olet joku kyyninen opiskelija.

        Terveisin,
        Turun majakkaranta on ykkönen
        analyytikko perheineen. :)

        Hyvää jatkoa kaikille!


      • maksat veroa
        VTM-mies 26v kirjoitti:

        Olen 26-vuotias valtiotieteiden maisteri. Olen ennen valmistumistani kituuttanut lähinnä kesätöillä ja assintentin viroilla. Ja noin 700 kk.

        Nyt kuitenkin mukava liikeidea ja brutto n. 16 000 euroa kuussa. Ja nollat oli sitten ihan oikein. Toki vero vie osan, mutta mukavasti jää käteen. Nyt 150 neliötä kämppä Helsigissä ja upouusi merkkiauto alla.

        Ihmiset, opiskelkaa..

        ps. olin jäädä tutkijaksi

        Mä en tienaa 16000 egeä kun oon tyäkkärissä, mutta laskin tuossa viime vuoden keski ansiota. Oli noin 4500 ekua kuussa ja niistä ei valtio ottanut penniäkään !!!!!!!!!! Et duunari vaan amis pohjalta.


      • 20 senttiä vain...
        joku ihminen vaan kirjoitti:

        itse elän etuuksilla joita tulee kuukaudessa vajaa 700 e ja sillä maksan vuokran ja ostan ruuat ja pidän hengissä itseni ja kaksi alaikäistä koululaista joista toinen on terve ja toinen vaatii usein sairaalahoitoa.

        Voi mitä palkkoja joillain ja vielä naristaan että raha ei riitä. Mulla työkkärikorvaus ja lapsilisä jotka just ja just menee tohon alle tonniin kuussa. Siitä maksetaan vuokra ja yhden lievästi vammaisen lapsen kulut. Olen neljän yh äiti ja en todellakaan työtön omasta tahdosta vaan odotan sairaseläke papereita työtapaturmasta aiheutuneesta vammasta. Sairasloma muuttu työttömyydeksi, kun päätökset venyy. Outoa pyrokratiaa tämä. Pakollisten maksujen jälkeen jää vain 20-30€ ylimääräistä. Toimeentulotukea ei saada kun plussalle jäädään 2€. Mahtavaa. Onnea kaikille joilla hyvä palkka. Nauttikaa siitä. Eletään tässä päivä kerrallaan kädestä suuhun.


      • tulot
        jape.Turun majakkaranta kirjoitti:

        Hei!
        Älä viitsi valehdella, näissä keskustelupalstoissa olevista jutuista yli 60% on täyttä paskaa. Et sinä kirjoittelisi tuollaisilla tuloilla tänne! varmaan olet joku kyyninen opiskelija.

        Terveisin,
        Turun majakkaranta on ykkönen
        analyytikko perheineen. :)

        Hyvää jatkoa kaikille!

        27£päivä-20%


      • trukki kuski
        tulot kirjoitti:

        27£päivä-20%

        hirveitä palkkoja on kaiken moisilla räkähousuilla ja täällä kehtaavat kitistä että tiukka on ja plää plää plää........
        emäntä työtön mul jää käteen kuussa 1200-1400.
        vuokra laina ja laskut kuussa noin 800-1000 siis noin toimeen tullaan just ihan ok ja on vielä lapsikin ja ihana onkin.......


    • man39YTM

      Voi juku, vedit paremmaksi! Itselläni 2600/1800 ja joudun kittuutelemaan! Auton -05 pikkuauto, vaikka haluaisin ison turbodieselin alle. Asunto vuokrakaksio, vaikka omakotitalo tarttis olla. Ei kesämökkiä, ei oikein edes kerran vuoteen raaski käydä ulkomailla, ja nekin halpismatkoja. Vaatteet linjaa H & M ja Dressman. Ruoka kotiruokaa, ulkosyömiset linjaa Ibrahim Kebab ja Mäkkäri.

      Miten jotkut voi tulla toimeen alle 2000 bruttopalkan???

      • höh

        minä voin.


      • hoitsu

        Saan palkkaa 2014/1202 ja siinä on kaikki ikälisät. Olen töissä hoitoalalla. Kun maksan pakolliset menot niin käteen jää 295 ruokaan,bensaan,vaateisiin yms. Ei ole varaa käydä ulkomailla,hammaslääkärisissä...Haaveilla voi kesämökistä. Älkää valitko hoitoalaa vaan menkää vaikka paperimieheksi!


      • Hoitaja...
        hoitsu kirjoitti:

        Saan palkkaa 2014/1202 ja siinä on kaikki ikälisät. Olen töissä hoitoalalla. Kun maksan pakolliset menot niin käteen jää 295 ruokaan,bensaan,vaateisiin yms. Ei ole varaa käydä ulkomailla,hammaslääkärisissä...Haaveilla voi kesämökistä. Älkää valitko hoitoalaa vaan menkää vaikka paperimieheksi!

        Totta on. Hoitoalan mentaliteetti on seuraava: Jos jotakin aiot saada tienattua, - mikä sekään ei ole paljon - sinun tarvitsee rehkiä vuorotyötä mutta siinä menee ajan myötä terveys. Toisin peruspalkka on niin surkea, että palkka on yhtä tyhjän kanssa. Toisin sanoen voi sanoa:"
        rahat tai henki"!
        Parempi siis oikeastaan olla auttamatta ketään ja pyrkiä sellaisella alalla, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä, mutta josta jää omaan taskuun helvetin paljon rahaa. Näin on


      • Nainen

        Saan käteen 1500 euroa ja pystyn maksamaan asuntovelkaa samantuloisen mieheni kanssa (remontoitu kolmio hyvällä alueella), minulla on auto, ei hieno, mutta toimiva, matkustelen, ostan suht usein vaatteitakin... mihinhän ne rahat oikein menee samantuloisilla, jollei ole varaa tehdä näitä? Dokaamiseen?


      • elli2

        ... olen niitä jotka ovat aloittaneet työnteon ja itsensä elättämisen palkalla, joka oli nykyisen toimeentulotuen suuruinen. Hilannut palkan keskituloiseksi jatkuvalla iltaopiskelulla. Silloin ei ollut opintotukea, asumistukea, päivärahoja eikä edes peruskoulua. Ite en ole etuisuuksista nauttinut mut jo sentään yli 40 vuotta niitä maksanut, jotta te arvon nuoret, voisitte opiskella, pysytte hengissä jos töitä ei ole tai ei viitsi tehä.

        Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot pitää aina paikkansa toimeentulemisen suhteen. Yleensä toimeen tulee, kun nätisti elää, mut kännykkää ei vaihdeta 2x v vaan sitten kun se ei enää toimi eli joka 4. vuosi... bussit kulkee, juna vie ja tuo...


    • köyhä..

      Vaikka saan nettona tuon vajaa viis ja puol tonnia, niin ei tunnu rahat riittävän mihinkään: tililtä menee suoraveloituksena 4000 säästötilille joka kuukausi, siitä se taitaa johtua että rahat on aina lopussa, mitä luulette? ;)

      • niko

        Hölmö laittaa tollaset rahat jollekkin säästötilille...


      • znn

        puhua potaskaa palkastasi,nimittäin näillä sivuilla ei yli 2500€/kk ansaitsevat ihmiset käy kehumassa ja kohottamassa maassa olevaa itsetuntoaan.Poikkeuksena olen kuitenkin minä,nimittäin ansioni on keskimäärin 14500/9200€/kk,joka tulee kovan mutta mielenkiintoisen työn tuloksena.


      • *elukka*
        znn kirjoitti:

        puhua potaskaa palkastasi,nimittäin näillä sivuilla ei yli 2500€/kk ansaitsevat ihmiset käy kehumassa ja kohottamassa maassa olevaa itsetuntoaan.Poikkeuksena olen kuitenkin minä,nimittäin ansioni on keskimäärin 14500/9200€/kk,joka tulee kovan mutta mielenkiintoisen työn tuloksena.

        Tuollaisilla tuloilla ihmiselle yleensä iskee valtava tressi,kun on yötäpäivää mietittävä miten ne saa edes säilytettyä jotenkin.


      • ssssssssssssssssssssssssssss

        älä puhu paskaa


      • hu hu
        znn kirjoitti:

        puhua potaskaa palkastasi,nimittäin näillä sivuilla ei yli 2500€/kk ansaitsevat ihmiset käy kehumassa ja kohottamassa maassa olevaa itsetuntoaan.Poikkeuksena olen kuitenkin minä,nimittäin ansioni on keskimäärin 14500/9200€/kk,joka tulee kovan mutta mielenkiintoisen työn tuloksena.

        Johan vitsin murjasit..."kovalla työllä"voi
        lapsi parka!


      • Voittaja
        znn kirjoitti:

        puhua potaskaa palkastasi,nimittäin näillä sivuilla ei yli 2500€/kk ansaitsevat ihmiset käy kehumassa ja kohottamassa maassa olevaa itsetuntoaan.Poikkeuksena olen kuitenkin minä,nimittäin ansioni on keskimäärin 14500/9200€/kk,joka tulee kovan mutta mielenkiintoisen työn tuloksena.

        Lototkaa ja voittakaa ei tarvitse laskea mikä on kk/palkka. Vaan mitähän tuhlaan tänä vuonna ja missä.


      • samettitossu

        Voi millä sää elät voi kauhiaa!!


      • 20v........
        *elukka* kirjoitti:

        Tuollaisilla tuloilla ihmiselle yleensä iskee valtava tressi,kun on yötäpäivää mietittävä miten ne saa edes säilytettyä jotenkin.

        gangsterina, loin valtavan omaisuuden.


      • kari
        Voittaja kirjoitti:

        Lototkaa ja voittakaa ei tarvitse laskea mikä on kk/palkka. Vaan mitähän tuhlaan tänä vuonna ja missä.

        Jos ryhtyy uhkapeleihin mukaan sinnehän menee nekin vähät mitä tienaa.


      • täälläkin

        Sama homma saan 9123 nettoo ja 8000 aina säästötilille aina perse auki mistäköhän johtuu...


      • ossi

        Omatpahan ovat rahasi. Jopa metsänomistus tuottaa paremman koron kuin minkään pankin mikään tili.

        Yksinkertaisesti tyhmä ratkaisu. Nolo tyyppi olet.


      • Mk/€
        znn kirjoitti:

        puhua potaskaa palkastasi,nimittäin näillä sivuilla ei yli 2500€/kk ansaitsevat ihmiset käy kehumassa ja kohottamassa maassa olevaa itsetuntoaan.Poikkeuksena olen kuitenkin minä,nimittäin ansioni on keskimäärin 14500/9200€/kk,joka tulee kovan mutta mielenkiintoisen työn tuloksena.

        Onkohan mennyt €urot ja Markat sekaisin, jos on niin sovit hyvin kertomaasi joukkoon.


    • Työtön.

      Niin kuin voin pärjätä?

      • Lottovoittoko olla suomalai...

        Minäkin sain tilissä 400 euroa, niin hirveän kovasta työstä. Olen tuntipalkalla ja olin saanut 300 ja vähän yli euroa talvilomaa varten. Miksi raataa itsensä melkein henkiltä ja lopputulos ei käytännössä auta paljon mitään? Vielä jotkut kyselee mihin hän rahansa laittaa? Kuka maksaa asumisen ellen itse?


      • sihteeri

        saan kuukaudessa puhtaana käteen n. 1300 euroa. siitä maksan asuntolainaa 250 euroa kuukaudessa, kaikki sähkö, televisio, auton vakuutusmaksut, bensakulut, ruokamaksut, asunnon vastikkeet. jäljelle jääneistä vielä autan lapsiani. mihinkään ylimääräiseen ei sitten jääkään rahaa. vaatteita en osta kuin joskus aniharvoin. että semmmosta.


      • Ben
        sihteeri kirjoitti:

        saan kuukaudessa puhtaana käteen n. 1300 euroa. siitä maksan asuntolainaa 250 euroa kuukaudessa, kaikki sähkö, televisio, auton vakuutusmaksut, bensakulut, ruokamaksut, asunnon vastikkeet. jäljelle jääneistä vielä autan lapsiani. mihinkään ylimääräiseen ei sitten jääkään rahaa. vaatteita en osta kuin joskus aniharvoin. että semmmosta.

        Mitä järkeä on maksaa lainaa noin vähän. Asunnon maksaminen kestää jotain 90 vuotta?


      • Nimetön
        Ben kirjoitti:

        Mitä järkeä on maksaa lainaa noin vähän. Asunnon maksaminen kestää jotain 90 vuotta?

        ..onpas järkeä..lainan korot alhaalla..minulla 73 ooo e lainaa ja asunnon arvo tuplaten yli lainan määrän..makselen kun jakselen ja jos vaikka möis..


      • moneksi
        sihteeri kirjoitti:

        saan kuukaudessa puhtaana käteen n. 1300 euroa. siitä maksan asuntolainaa 250 euroa kuukaudessa, kaikki sähkö, televisio, auton vakuutusmaksut, bensakulut, ruokamaksut, asunnon vastikkeet. jäljelle jääneistä vielä autan lapsiani. mihinkään ylimääräiseen ei sitten jääkään rahaa. vaatteita en osta kuin joskus aniharvoin. että semmmosta.

        Kyllä sitä tulee toimeen kun nuukailee, vaikka kyllä se kateellisia harmittaa. Meilläkin vaimon kanssa eläketulot pääomatulot on 4500 käteen kuukaudessa eikä ole velkaa. Kyllä sillä juuri elää. Mutta kun tuo eläkkeen maksu on niin epävarmoissa käsissä, että luottamus tulevaisuuteen on todella lujilla.


    • riitä...

      Itse saan noin 4000 egeä brutto, 2300 netto. Ei riitä elämiseen, visaa pitää vinguttaa ja kavereilta lainata. Toki myönnän, että elämääni kuuluvat
      -kalliihko imagoauto
      -merkkivaatteet
      -ulkomaanmatkat
      -baarikierrokset
      -ulkona syöminen

      Ihmisellä pitäisi olla vähintään tuo 4000 egeä puhtaana käteen kk:ssa palkkaa, sitten alkaisi tulla toimeen.

      • ja hah hah

        Et osaa käyttää rahaa. Siinä pulma. Kyllä tuolla summalla pitäisi elellä ihan mainiosti.


      • eläväinen
        ja hah hah kirjoitti:

        Et osaa käyttää rahaa. Siinä pulma. Kyllä tuolla summalla pitäisi elellä ihan mainiosti.

        Elellä ja elää on kaksi ihan eri asiaa. Eläminen on pirun kallista nykyisin. . .


      • ahneen turpa ei täydy muull...

        Tämä varma totuus!


      • eläke

        Ja hyvin pärjään. Asun tosin omistusasunnossa, 3h k. saan kaiken tarpeellisen. Matkustan 6 - 8 krt/v, Espanja, karibia, Kap Verde, Mexico, Välimeren risteilyt ym. Yhteensä n. 12 - 14 viikkoa/vuosi. En koe tinkiväni mistään. Hieman tässä auttaa, että meillä on yhteinen tili ukon kanssa. Hänen eläkkeensä on 1528 E/kk netto. Auto 7 vuotta vanha mutta eihän kilometrejäkään juuri tule.
        Olen ihmetellyt köyhyysrajamääritteitä, että mihin ihmiset tarvitsevat niin riivatun paljon rahaa?
        Ainoa inhottava asia on verotus. Mieheni maksaa pienestä eläkkeestään 6% enemmän veroa kuin jos se olisi työtuloa.
        ÄLKÄÄ VALITTAKO TURHISTA ja VAATIKO KOHTUUTTOMIA.
        Kun pienessä ei tuhlaa voi sen käyttää suurempaan.


      • maat
        eläke kirjoitti:

        Ja hyvin pärjään. Asun tosin omistusasunnossa, 3h k. saan kaiken tarpeellisen. Matkustan 6 - 8 krt/v, Espanja, karibia, Kap Verde, Mexico, Välimeren risteilyt ym. Yhteensä n. 12 - 14 viikkoa/vuosi. En koe tinkiväni mistään. Hieman tässä auttaa, että meillä on yhteinen tili ukon kanssa. Hänen eläkkeensä on 1528 E/kk netto. Auto 7 vuotta vanha mutta eihän kilometrejäkään juuri tule.
        Olen ihmetellyt köyhyysrajamääritteitä, että mihin ihmiset tarvitsevat niin riivatun paljon rahaa?
        Ainoa inhottava asia on verotus. Mieheni maksaa pienestä eläkkeestään 6% enemmän veroa kuin jos se olisi työtuloa.
        ÄLKÄÄ VALITTAKO TURHISTA ja VAATIKO KOHTUUTTOMIA.
        Kun pienessä ei tuhlaa voi sen käyttää suurempaan.

        missä matkustatte, ei pahalla.


    • järjellä

      Onko kaikki tarpeellista, kallis auto jne...
      nälkä vissiin kasvaa syödessä.

      t.ruunari

      • Lennuh

        Eikös se niin ole, että mitä enemmän tienaa, sen enemmän kuluttaa.


      • Mietiskelijä

        Kyllä ne rahat aina jonnekkin menee eikä täällä kukaan kumminkaan ikuisesti ole. Pääasia on että tekee sitä mistä tykkää ja käyttää rahat siihen mikä tekee onnelliseksi.

        Pitäkää suurempi huoli niistä mitä rahalla ei saa.


      • Harmaa talous, valoisa tule...

        Ilmoittamasi bruttopalkka 2800 ei ole todenmukainen lähtökohta. Työsuorituksesi minimiarvo (se mikä selkänahastasi revitään tai saat kenkää) on kaikki ns. sivukulut huomioon ottaen n. 4760 euroa.

        N. 40%:n osuudestasi työsi tuotosta saat maksaa polttoaine-, alkoholi- kiinteistöveroa ja ALV:n, käteesi jää n. 15%. Todellinen verokiila on n. 85%!!!

        Korkealla julisen hallinnon osuudella ylläpidetään sinulle illuusiota hyvinvointivaltiosta. Todellisuudessa rahasi jaetaan tukiaisina harvoille maajusseille jotka eivät ymmärrä että vehnä kasvaa paremmin muualla ja niille intressiryhmille jotka parhaiten tukevat poliittisen eliittimme pyrkimyksiä... siis pitää illuusiota elossa.


      • santsu
        Harmaa talous, valoisa tule... kirjoitti:

        Ilmoittamasi bruttopalkka 2800 ei ole todenmukainen lähtökohta. Työsuorituksesi minimiarvo (se mikä selkänahastasi revitään tai saat kenkää) on kaikki ns. sivukulut huomioon ottaen n. 4760 euroa.

        N. 40%:n osuudestasi työsi tuotosta saat maksaa polttoaine-, alkoholi- kiinteistöveroa ja ALV:n, käteesi jää n. 15%. Todellinen verokiila on n. 85%!!!

        Korkealla julisen hallinnon osuudella ylläpidetään sinulle illuusiota hyvinvointivaltiosta. Todellisuudessa rahasi jaetaan tukiaisina harvoille maajusseille jotka eivät ymmärrä että vehnä kasvaa paremmin muualla ja niille intressiryhmille jotka parhaiten tukevat poliittisen eliittimme pyrkimyksiä... siis pitää illuusiota elossa.

        Voi pikku ressuja, kun tulee niin vähän liksaa!! Itse teen erittäin vähän arvostettua, mutta sitäkin tarpeellisempaa työtä, ja jos teen paljon töitä, saan ehkä 1000 euroa kasaan. Sitten olenkin jatkuvasti työpaikalla ja saan kestää kaikkea..., mitä ihmiset keksiikin. Ja koko ajan saat pelätä työpaikkasi takia! Viime kuun palkkani oli 700 euroa, joten vuokraa en saanut maksettua kun maksan vielä lainaakin. Puhumattakaan muista laskuista. Joten menkää ihmiset itseenne noissa kerskailuissanne, mutta eläkää silti onnellista elämää ilman turhaa kateutta!!! Elämme vain itseämme varten...


      • Maalta ja onnellinen siitä
        Harmaa talous, valoisa tule... kirjoitti:

        Ilmoittamasi bruttopalkka 2800 ei ole todenmukainen lähtökohta. Työsuorituksesi minimiarvo (se mikä selkänahastasi revitään tai saat kenkää) on kaikki ns. sivukulut huomioon ottaen n. 4760 euroa.

        N. 40%:n osuudestasi työsi tuotosta saat maksaa polttoaine-, alkoholi- kiinteistöveroa ja ALV:n, käteesi jää n. 15%. Todellinen verokiila on n. 85%!!!

        Korkealla julisen hallinnon osuudella ylläpidetään sinulle illuusiota hyvinvointivaltiosta. Todellisuudessa rahasi jaetaan tukiaisina harvoille maajusseille jotka eivät ymmärrä että vehnä kasvaa paremmin muualla ja niille intressiryhmille jotka parhaiten tukevat poliittisen eliittimme pyrkimyksiä... siis pitää illuusiota elossa.

        Eiköhän se maajusseille menevä tukisumma ole varsinaisen pieni verrattuna esim. terveydenhuollon menoihin. Minulle kävisi myös se varsin hyvin, että maanviljelijöille ei maksettaisi senttiäkään tuotannosta. Toisaalta silloin maitolitra maksaisi kaupassa 3€ ja leipäpaketti 5€ eli samalla tavalla kuin ennen Euroopan unioniin liittymistä. Niillä vähäisillä tuilla yritetään korvata tuotannosta johtuvia kustannuksia joita ei saada myyntituloina. Eikä maataloustyö ole mitään helppoa. Suostuisitko itse tekemään 14h raskasta työpäivää 3€ tuntipalkalla, jota useimmat viljelijät tekevät? Vehnä ehkä kasvaa jossain paremmin kuin Suomessa, mutta ei missään maailmassa yhtä puhtaasti kuin Suomessa. Itse en suostu syömään sitä myrkytettyä moskaa jota maailmalta tuodaan Suomeen.


    • aina sanoi

      että ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Saan käteen tuhat euroa ja mieheni tuhatviissataa ja meillä on iso asunto osake, mökki, auto ja kaikki tilpehöörit mitä nyt yleensä. Ihan hyvin tullaan toimeen noilla tuloilla ja lapset on kasvatettu.

    • jeah..

      mun kuukauspalkka o 1486e lisät - verot. ja ihan hyvin tuun toimeen. asun yksin. just otin 100000e lainaa asuntoa varten. en käsitä miks AINA suurituloiset valittaa palkastaan. hoitoalal on tämmöst. mut mieluummin pyyhin mummojen perseitä, kuin tuijotan tietokoneruutua päivittäin. jos rahaa ei osaa käyttää (isotuloisetkaan), ei ole onnellinen. piste :)

      • miude

        Mulla kuukausi palkka 1600€ tulospalkkiot joinain kuukausina, käteen jää n.1200€. Pikkasen pitää välillä nipistellä, mutta tuun ihan hyvin toimeen. Käyn joka vuosi ulkomaan matkalla vähintään kerran joskus jopa kaksi, mulla ei ole autoa enkä haluaisikaan on se sellanen rahareikä.


    • wallu

      No jo on ongelma. Itse saan n.1400€ käteen ja vaimo on hoitovapaalla ja saa 350€. Näillä pärjätään ihan hyvin. Asutaan rivarikolmiossa tampereella; on autot, mökit sun muut ja 3 viikoks olis tarkoitus lähteä keski-Eurooppaa kiertämään.. Ja kaikki on säästetty noista rahoista. Ei oo ollu rahasta pulaa. Mieti vähän miten kulutat.

      • hoitsua

        Täällä tunnutaan kommentoivan että "mieti mihin kulutat"... Joten:mulla netto 1200e/kk, josta 650e vuokraan ja 150e saa laskea työmatkakuluihin (=800e) ja vielähän siellä odottaa mm.sähkö-, puhelin-,päivähoito-, laajakaista- laskut... Ruokaostokset nielee osansa vielä. Joten miten kuluttaisin loput rahani jotta saisin säästöön sitä lomamatkarahaa?
        tai että tili olis edes plussalla ennen seuraavaa tilipäivää ;) nimim. en ole katkera mutta kuitenkin


      • pari neuvoa
        hoitsua kirjoitti:

        Täällä tunnutaan kommentoivan että "mieti mihin kulutat"... Joten:mulla netto 1200e/kk, josta 650e vuokraan ja 150e saa laskea työmatkakuluihin (=800e) ja vielähän siellä odottaa mm.sähkö-, puhelin-,päivähoito-, laajakaista- laskut... Ruokaostokset nielee osansa vielä. Joten miten kuluttaisin loput rahani jotta saisin säästöön sitä lomamatkarahaa?
        tai että tili olis edes plussalla ennen seuraavaa tilipäivää ;) nimim. en ole katkera mutta kuitenkin

        Avaa kasuvtili. Se on hyvä ja riskitön tapa säästää(pienikin summa kuussa riittää).

        Toiseksi sun vuokrasta...hankkisit mielummin oman asunnon. Maksat lainanlyhennystä ja korkoa suunnilleen saman verran kuin vuokraakin mutta maksat asuntoa koko ajan itsellesi. "Asuntolainaa maksat kymmeniä vuosia mutta vuokraa koko ikäsi", sanottiin erään pankin mainoksessa


      • ne.....

        taas brassailee.


      • grrh

        niinpä. ko muutenki alle keskitason lastenhoitajan palakka ollu ja siittä vielä n.400e mennee veroa,kyllä sitä miettii mitä työtä alakas että rahat riittäs. hups, onneksi kaurapuuro,marjat ja kaali maistuu, mutta vaatheisiin eikä "ns. lomiin ei ole varaa.


    • pärjää

      minulla netto tulot 2200e ja vaimon äitiysraha nettona 820e ja hyvin pärjäillään, vaikka näistä vielä verot viedäänkin. lopuista maksellaan lapsen kulut, sähköt, vedet, vakuutukset (2x auto moottoripyörä)ja lainaa minä 800e,vaimo 300e ja muut omakotitalon menot päälle... ja joka vuosi on ulkomaille viikoksi tai kahdeksi päästy.

    • ville+pasi

      Kahdeksan 8€/h ja tulen hyvin toimeen. Revi IDIOOTTI SIITÄ!

      Pasi: Pitää olla mielikuvitukseton idoootti jos ei tuu tolla rahalla toimeen.

      • kykkepöö

        vittu mulla jää 1400 käteen ja siitä makselen ruokkoja 400 lopuilla lyhennän asuntovelekaa on saatana 2 autonrotteloo ja rätkä!!! se ihan riippuu mihinkä sen rahansa tunkee.
        mulla meni tällä viikolla ruokaan 7 egee eikä näläkä oo vielä kapistellu. että saatanan jupinperkeleet elkää vittu iniskö ettei muka raha riitä perkele!!!
        toivottavasti puttootta työkin joskus korkeelta ja männöö pemarit ja mersut perkele ja plasmatelkkarit saatana,ja jouvutta vittu jonnekki lähiöön vittu 35m3 luukkuun työttömmyyspäivärahalle ja sitten vasta tulukaa valittammaan että kun ei oo rahhoo!!!
        ...... vittu!!!!


      • oma elämä
        kykkepöö kirjoitti:

        vittu mulla jää 1400 käteen ja siitä makselen ruokkoja 400 lopuilla lyhennän asuntovelekaa on saatana 2 autonrotteloo ja rätkä!!! se ihan riippuu mihinkä sen rahansa tunkee.
        mulla meni tällä viikolla ruokaan 7 egee eikä näläkä oo vielä kapistellu. että saatanan jupinperkeleet elkää vittu iniskö ettei muka raha riitä perkele!!!
        toivottavasti puttootta työkin joskus korkeelta ja männöö pemarit ja mersut perkele ja plasmatelkkarit saatana,ja jouvutta vittu jonnekki lähiöön vittu 35m3 luukkuun työttömmyyspäivärahalle ja sitten vasta tulukaa valittammaan että kun ei oo rahhoo!!!
        ...... vittu!!!!

        miks pitäis toivoa pahaa hyväosaisille?


      • aatti
        oma elämä kirjoitti:

        miks pitäis toivoa pahaa hyväosaisille?

        se tietäisi hyvää meille muille.


    • me_

      Tulot 2100/1450 € ja normaalisti elellen edellisestä tilistä on n. 400 € jäljellä säästöön laitettavaksi/johonkin suurempaan hankintaan uuden tilin tullessa. Olen tosin siinä onnellisessa asemassa, että maksettavia velkoja ei ole.

      • hoitsu

        ..tulot nettona 2150 e/kk..yksi aikuinen ja kaksi lasta..menot kaikkinensa ilman erittelyä 780 e/kk, josta 30 rahastosäästämiseen ja 100 e kaupungin hankilöstökassatilille hätävaraksi. Asunnosta lainaa jäljellä 70 000e (omakotitalo), josta maksan korot kuukausittain ja kerran vuodessa lyhennän korontarkistuspäivänä haluamallani summalla. Ei lehtitilauksia. Omatekemä ruoka. 10 vuotta vanha auto, josta osakasko ja liikennevakuutus. Halvin nettiyhteys. Polkupyörät kaikilla. Vaatteita silloin tällöin ostellaan. Ei visa eikä osamaksulaskuja. Ei kaljaa eikä kapakkaa.. Kirjasto, lenkkipolut..pärjätään ihan ok..


      • Lähihoitaja vaan
        hoitsu kirjoitti:

        ..tulot nettona 2150 e/kk..yksi aikuinen ja kaksi lasta..menot kaikkinensa ilman erittelyä 780 e/kk, josta 30 rahastosäästämiseen ja 100 e kaupungin hankilöstökassatilille hätävaraksi. Asunnosta lainaa jäljellä 70 000e (omakotitalo), josta maksan korot kuukausittain ja kerran vuodessa lyhennän korontarkistuspäivänä haluamallani summalla. Ei lehtitilauksia. Omatekemä ruoka. 10 vuotta vanha auto, josta osakasko ja liikennevakuutus. Halvin nettiyhteys. Polkupyörät kaikilla. Vaatteita silloin tällöin ostellaan. Ei visa eikä osamaksulaskuja. Ei kaljaa eikä kapakkaa.. Kirjasto, lenkkipolut..pärjätään ihan ok..

        Samalla pienpalkka-alalla ollaan ja pitää vaan pärjätä.Eikä lakkoon voi mennä, kun työnä ovat sairaat ihmiset eikä paperi tai koneet!


      • mie
        Lähihoitaja vaan kirjoitti:

        Samalla pienpalkka-alalla ollaan ja pitää vaan pärjätä.Eikä lakkoon voi mennä, kun työnä ovat sairaat ihmiset eikä paperi tai koneet!

        Paperimiesten vikahan toi on.
        Saatanan ahneet ku ajavat etupäässä omia, eikä hoitsujen asioita.


      • hoitaja
        Lähihoitaja vaan kirjoitti:

        Samalla pienpalkka-alalla ollaan ja pitää vaan pärjätä.Eikä lakkoon voi mennä, kun työnä ovat sairaat ihmiset eikä paperi tai koneet!

        Eihän meidän alalla edes uskaltais lakkoilla, kun tilalle otettais takuuvarmasti vaan uudet hoitajat. Toisin on asiat lääkäreillä, insinööreillä ym., jotka pystyvät lakkojen avulla korottamaan palkkaansa.

        Ja muutenkin sos.-ja terv.alan arvostusta pitäisi nostaa, koska kukaan ei voi tietää milloin niitä palveluita tarvitsee. Silloin kun joutuu itse esim. sairaalaan, voi niitä verojen maksuja arvostaa eri tavalla, kuin jos ei itse tai läheisetkään tarvitse julkisia palveluita. Mutta miten käy yhteiskunnan jos julkinen sektori menee nurin? Kuka hoitaa lapset, vanhukset, vammaiset, sairaat, jne?
        Taitaa olla niin kuin eräs ammattiliitto mainosti, että julkinen sektori ja sen työ huomataan vasta sitten kun sitä ei enää ole.


      • Keijo
        hoitaja kirjoitti:

        Eihän meidän alalla edes uskaltais lakkoilla, kun tilalle otettais takuuvarmasti vaan uudet hoitajat. Toisin on asiat lääkäreillä, insinööreillä ym., jotka pystyvät lakkojen avulla korottamaan palkkaansa.

        Ja muutenkin sos.-ja terv.alan arvostusta pitäisi nostaa, koska kukaan ei voi tietää milloin niitä palveluita tarvitsee. Silloin kun joutuu itse esim. sairaalaan, voi niitä verojen maksuja arvostaa eri tavalla, kuin jos ei itse tai läheisetkään tarvitse julkisia palveluita. Mutta miten käy yhteiskunnan jos julkinen sektori menee nurin? Kuka hoitaa lapset, vanhukset, vammaiset, sairaat, jne?
        Taitaa olla niin kuin eräs ammattiliitto mainosti, että julkinen sektori ja sen työ huomataan vasta sitten kun sitä ei enää ole.

        HEHEHEHEHEHEEEEEEE!!!!!
        Milläs lailla te HOITSUT luulette muiden alojen työläisten saavuttaneen paremmat liksat,ellei sitten lakkoilemalla!
        Lopettakaa se rutina AKKA-LAUMASSANNE ja kattokaa peiliin! Vika on siellä!
        Ettekö jo tajua, että teillä on hyvät perusteet lakkoilla kun kerran työnne on yhteiskunnalle erittäin tärkeätä!
        Kyllähän ne palkkaa tilapäisiä lakon ajaksi rikkureita töihin!
        Ammattiliitto homman taakse ja ketään ei voida irtisanoa!
        Koittakaapas vaikka muutama päivä alkuun!


    • Pankaa haisemaan

      niin vitusti, syödään ja juodaan hyvin, kaikki velat on maksettu, on mökit talot ja autot, vois tehdä vaikka mitä mutta ei viitti eikä jaksa.
      Toisin olis ollu nuorempana, sillon kituutettiin kehnolla palkalla, olis takuulla osannu käyttää rahaa jos sitä olis ollu.
      Niin se on, nuorena on huono palkka kun sen pitäis olla hyvä, vanhempana, kun rahaa ei enää tarvi eikä osaa käyttää, niin kyllä sitä sitten tulee perkele.
      Jos teillä nuoremmilla jollain sitä rahaa on, niin pistäkää haisemaan kun mieli kumminkin tekee. Älkää säästelkö pahanpäivän varalle. Ajat paranee kumminkin koko ajan ja palkat nousee sano taloustieteilijät mitä hyvänsä.
      Turha niitä kesämökkejä ja omakotitaloja on ostella, vuokrakämppä tai halpa rivari esikaupungista, kunnon auto alle, prätkä kesäksi ja menoksi vaan.

    • Rak.insinööri

      Bruttopalkka 2400 jolla elätän itseni lisäksi vaimon (vaimo kotiäiti minimituella) ja kaksi vaippaikäistä lasta. Omakotitalo ja 2 velatonta autoa imaisee suurimman osan tuloista. Ulkomailla ei ole vara käydä, mutta muusta ei ole tarvinnut pahemmin tinkiä.

    • köyhäkö?

      ite oon työttömänä 370 euroa ja puoliso osa aika töisä ja saa 600-800 euroa kuussa.vuokra 420 euroa.
      hyvin pärjää jos juoksee tarjousten peräsä kaupasa ja ei tuu ylimääräisiä menoja, esim. auto tai pyykkikone hajoa.
      vaatteita ei oo paljo vara ostella muuta ku kirppikseltä.

      • Ibrahim

        Tulin suomeen 1998. Minulla on auto, kerrostalohuoneisto jossa 4 huonetta, kaikki tarvittavat kodinkoneet ja hieno plasmatelevisiokin on. Vaatteita ostelen tarpeen mukaan. Ravintoloissa tulee käytyä lähes joka viikonloppu. Pointtina tässä lienee se, että en maksa näistä itse mitään. Kaiken hoitaa valtio. Poikani sai ajokortinkin juuri äsken. käytiin jo liikkeissäkin katselemassa autoja.


    • Soldier-of-fortune

      kuussa 1400-2000 egeä,niillä rahoilla elää 2 aikuista ja 3 lasta.Lainaan menee 600,vastikkeeseen 220,kauppaan 500,laskuihin,bensaan ja baariin menee loput.

      • Vittuuntunut viidenlapsen ä...

        Kylläpä teillä onkin hyvät tulot.Meitä on seitsemän henkinen perhe.Asutaan liian ahtaasti>>ei asumistukea.Maksetaan muiden velkoja pois>>takausluotot jäi niskoille, kun olimme tyhmiä ja alettiin niitä hoitaa, kun velanottaja ei maksanut.Harrastuksiin,vaatteisiin,ei oikeestaan mihinkään ole varaa..Tulot 1200-1800.Ja lainoihin menee 800.Asunto oma onneksi...vaikka ahdas onki...En tiedä millä me eletään..soskustakaan ei mitään saada>>>lainat semmoisia että niitä ei huomioida menoksi...Ja tästä pitäisi vielä jotain iloista repäistä...Kylläpä naurattaa ihmiset jotka "hömpöttelee" rahansa...Oikeestaan vituttaa tuommoinen koheltaminen!


      • Soldier-of-fortune
        Vittuuntunut viidenlapsen ä... kirjoitti:

        Kylläpä teillä onkin hyvät tulot.Meitä on seitsemän henkinen perhe.Asutaan liian ahtaasti>>ei asumistukea.Maksetaan muiden velkoja pois>>takausluotot jäi niskoille, kun olimme tyhmiä ja alettiin niitä hoitaa, kun velanottaja ei maksanut.Harrastuksiin,vaatteisiin,ei oikeestaan mihinkään ole varaa..Tulot 1200-1800.Ja lainoihin menee 800.Asunto oma onneksi...vaikka ahdas onki...En tiedä millä me eletään..soskustakaan ei mitään saada>>>lainat semmoisia että niitä ei huomioida menoksi...Ja tästä pitäisi vielä jotain iloista repäistä...Kylläpä naurattaa ihmiset jotka "hömpöttelee" rahansa...Oikeestaan vituttaa tuommoinen koheltaminen!

        tulee pari kertaa kuussa,senverran on pakko päästä radalle niin jaksaa töissä ja lasten kanssa paremmin.Voimia sinne vitutuksen valtaamaan liian pieneen torppaan.


      • kallista
        Soldier-of-fortune kirjoitti:

        tulee pari kertaa kuussa,senverran on pakko päästä radalle niin jaksaa töissä ja lasten kanssa paremmin.Voimia sinne vitutuksen valtaamaan liian pieneen torppaan.

        elämä on...


    • jeah

      älä lässytä! 1642/1240, sillä pärjätään ja aivan hyvin. Ei siis osteta mitään mutta silti pärjää. joutuu säästämään ja pitkään jos jotain haluaa! niin se menee.

    • riippuu

      tällä hetkellä omasta aktiivisuudesta. Työ on antoisaa ja palkka verrattuna entiseen(N.700€/kk)on noin kolminkertainen. Eihän se paljoa ole,onneksi ei pankkilainaa ole jäljellä kuin vaatimaton 9000€. Teen työtä muutaman tunnin viikossa ja jos haluan hankkia enemmän,lisään vain tuntimäärää. Kukaan ei hengitä niskaan ja työ on mukavaa. Mahdollista hankkia rajattomasti jos vain itse haluaa.

    • Heli

      Jos minulla olisi tuollaiset tulot, en valittaisi ainakaan siitä ettei rahat riitä,joka kuukausi tulee toimeen jos ostaa vain sen itselle tarpeellisen eikä aina ostele uusia vaatteita, kun entisetkin vielä kaapissa.
      Ja ruokaa voi syödä 1e päivässä kotona.
      Minulla on kuukausitulot nettona 780e ja olen yksinhuoltaja.Vuokra, vesi, puhelinlasku,ruokaan menee ja kun on vähäiset tulot niin joudun ottamaan osamaksulla muutamia tavaroita kätevin vaihtoehto minulle, liekkö sitten toisille?suututtaa että kun ihmiset joilla on noinkin isot tulot, niin tullaan väittään ettei muka rahat riitä, ne vaatteet ja baarissa käymisen voi jättää sikseen, kuvitelkaa mitä yksi drinkki maksaa baarissa ja kerro se sitten luoja ties kuinka monella...


      Jestas näitä ihmisiä....

      • Sami

        Itse saan keskimäärin 2500€-3500€ netto!

        Olen alkanut tajuamaan et vois säästääkin
        eikä mällätä kaikkia,mitä tulee.
        Ehkä olen nykyään viisaampi!


    • Moneymaker

      Hieman alle 1000 euroa kuussa netto ja hyvin sillä pärjää. On oma auto, moottoripyörä ja kotona viihde- elektroniikkaa ja baarissakin tulee käytyä mutta silti jää joka kuukausi hieman säästöön.

      • pauliini

        Saan 1100 €/kk käteen ja tällä rahamäärällä
        elätän neljähenkisen perheeni, miettikääpä paljonko on rahaa kun on seuraava tilipäivä.
        Lomareissua ei voi ajatellakaan ja baareissa
        istumiseen ei rahat riitä jää sosiaallinen kanssakäyminen jää aika vähiin.


      • Moneymaker

        painovirhe vihulainen meni tekstiini.. nettopalkka on 1500e/kk


      • Heli
        pauliini kirjoitti:

        Saan 1100 €/kk käteen ja tällä rahamäärällä
        elätän neljähenkisen perheeni, miettikääpä paljonko on rahaa kun on seuraava tilipäivä.
        Lomareissua ei voi ajatellakaan ja baareissa
        istumiseen ei rahat riitä jää sosiaallinen kanssakäyminen jää aika vähiin.

        Tuli vaan tuosta mieleen että oletko kuullut tuetuista lomista?Eli pääsee tosi halvalla esim.kylpylään tai riippuu vähän mikä loma tyyppiä tarvitsee, omavastuu pitää vain maksaa, oliko jotain 20e päivä tai jotain semmoista, kyllä tietoa saa sosiaalitoimistoista ja ehkä kunnaltakin.Kun älyää kysyä. Siinä tais olla joku tuloraja tai sitten piti perustella miksi tarvitsee ja tuloilla on tosiaan merkitystä.


      • jsk78

        mullakin tulot saman suuruiset,on auto,vene,crossipyörä.iso töllö,tietokone,videot ja vempaimet.elää tulojen mukaan.


    • taiska65

      siis mahtavii tuloja onneks olkoon.mä sain töissä puht. käteen 1500euroa ja hyvin riitti...mut nyt oon kodinhoitotuella 292euroo kuussa ..vähä on sinkeetä..mut eiköhän tää tästä :).

      • VTM-mies 26v

        Olen 26-vuotias valtiotieteiden maisteri. Olen ennen valmistumistani kituuttanut lähinnä kesätöillä ja assintentin viroilla. Ja noin 700 kk.

        Nyt kuitenkin mukava liikeidea ja brutto n. 16 000 euroa kuussa. Ja nollat oli sitten ihan oikein. Toki vero vie osan, mutta mukavasti jää käteen. Nyt 150 neliötä kämppä Helsigissä ja upouusi merkkiauto alla.

        Ihmiset, opiskelkaa..

        ps. olin jäädä tutkijaksi


      • Mie

        Älä nyt usko ihan mitä vaan. 16 000 e ei ole sellaisen ihmisen palkka, joka tänne kirjottelisi... ministerilläkin taitaa olla joku 8 000 ja esim. yritysjuristilla n. 4000 e. Suurin osa tutuistani saa käteen n. 1300-1600 e, joten mistähän nämä kaikki rikkaat tänne eksyivät ;-)))


    • Metalliduunari

      Siis toi palkka 1680/1275? Siis mitä? Seurustelevien kummanki tulot vai mitä? Itte tienaan 10erkkii/h -verot 26% Muija opiskelee ja samalla käy töissä. N.1300erkkii kuus saa, riippuen mite ollu töissä. Ei lapsia, haja-asutus alueella asutaan. 2 autoo pakko olla. Ei prätkii Asuntolainaa on koko 163neliön kämpän edestä. Ei takaajii, ei ensiasunto vaikka ikää on 26 mul ja muijal 25... Lujaa menee mutta menköö. Kaikki rahat aina on menny. Mitää ei jää säästöö. Pärjätää silti. Meidän lisäks 2kissaa ja yks kissan kokonen koira. Lapsiin ei oo varaa.

    • opiskelijan ruipelo

      se on totta että eläminen ainakin helsingissä sairaan kallista. Mieheni saa 1500 käteen itse olen opiskelija enkä saa mieheni suurien tulojen johdosta kuin muutaman kympin opintotukea. Teen aina silloin tällöin keikkahommia saaden kasaan ehkä 200 euroa kuussa mutta säännöllisiä tuloja ei ole. Opiskelija-asunnon vuokrakin on 735 euroa. Auto mentiin ostamaan velalla joka harmittaa. Vakuutukset ja lainat maksaa kuussa 350 euroa. Lääkkeet ja terapia pari sataa kuussa. Kun ei oo rahaa niin jättää leffat, pizzat ja bisset väliin.

      • Kirsikka

        1100ekk jää käteen josta 417e kk vuokraan asumistuen jälkeen.
        Tässä summassa on lapsilisä, elatusmaksu ja asumistuki ja liiton päivära.

        Minä & 15v tyttö


      • on !
        Kirsikka kirjoitti:

        1100ekk jää käteen josta 417e kk vuokraan asumistuen jälkeen.
        Tässä summassa on lapsilisä, elatusmaksu ja asumistuki ja liiton päivära.

        Minä & 15v tyttö

        Minun tuloni 1370 euroa netto ja mieheni 3400 euroa netto. Mutta kyllä sitä rahaa palaa, asuntolaina 900 euroa kuussa, kahden auton lyhennykset, ja kaikki muu päälle. Vähän jää laitettavaksi sukan varteen.


      • palaa.
        on ! kirjoitti:

        Minun tuloni 1370 euroa netto ja mieheni 3400 euroa netto. Mutta kyllä sitä rahaa palaa, asuntolaina 900 euroa kuussa, kahden auton lyhennykset, ja kaikki muu päälle. Vähän jää laitettavaksi sukan varteen.

        Kyllä se totta on, että rahaa palaa sitä suuremmalla liekillä mitä enemmän on poltettavaa. Omat ja tyttöystävän tulot yhteensä 7000e-7500e/kk, hyvin riittää mutta enemmänkin menisi tietysti...Asuminen on kallista, kuten kaikkialla muuallakin, mutta autoilu ja auton omistamisen kustannukset lähentelee Suomessa jo naurettavuuta.


    • tulojen mukaan

      Täytyy osata käyttää rahaa. Oma talo on ja kaksi autoa. Järvenrantapaikka kesäksi. Velkaa ei oo ja reissataan aina kun keretään. Säästötilit löytyy myös joka perheenjäsenelle. Kaikki hankittu säästämällä, ei velalla.

      • hoitaja

        Vai ei tuollaisilla tuloilla pärjätä, itselläni tulot nettona n.1100 euroa lapsilisät kolmesta, siitä rahasta maksetaan vuokrat 580e (eipä tule asumistukea), sähköt, puhelimet ym. rahaa ei todellakaan jää ylimääräistä ja kuitenkin pärjätään erittäin hyvin


      • 2000e /kk ja 2aik ja 2 lasta

        Tosiaan ite olen 30v ja on uusi auto ja uusi kaksi kerroksinen omakotitalo 250m2 ja autotalli 100m2 2ha
        tontilla.Asuntovelan saan maksuun vuoden päästä ja autosta ei ole velkaa penniäkään. Lisäksi perheeseen kuuluu 2 lasta ja vaimo, joka on ollut työttömänä osan ajasta. Velkaa otettiin pankista 531000mk ja korot päälle, mutta enää ei ole jäljellä kuin 15000€. Laina tulee maksetuksi 7v. Pitää vaan olla säästeliäs.


      • Velkaa perinyt

        Tais unohtua mummun plus merkkinen perintö kertomatta? Tai sitten olette jo niin vanhoja, että olette kerinneet maksaa velat?


      • valehdella
        Velkaa perinyt kirjoitti:

        Tais unohtua mummun plus merkkinen perintö kertomatta? Tai sitten olette jo niin vanhoja, että olette kerinneet maksaa velat?

        Ootko lukihäiriöinen vai etkö lukenut kunnolla..
        Olen 30v ja vaimo 33v. Ei tässä mitään vanhuksia todellakaan olla ja molempien vanhemmat elossa.
        Ihan anopin kiusallakin ollaan itse maksettu kaikki.


      • ihmettelijä

        omatalo 2autoa järvenrantapaikka luulisin ettei alle 200 000e saa eli 15vuodessa kun maksaa ilman korkoja niin lyhennyksen täytyy olla yli 1100e/kk 4% korolla yli 1500e/kk. Sun yhtälös on nyt aika mahdoton


      • hero
        ihmettelijä kirjoitti:

        omatalo 2autoa järvenrantapaikka luulisin ettei alle 200 000e saa eli 15vuodessa kun maksaa ilman korkoja niin lyhennyksen täytyy olla yli 1100e/kk 4% korolla yli 1500e/kk. Sun yhtälös on nyt aika mahdoton

        tosiaan säästämällä saa ihmeitä aikaan. Onneksi itellä on sellaset vanhemmat että he on osannut kasvattaa molemmat lapset oikein.
        Otin aikoonaan 531000mk lainaa ja laina tulee maksetuksi 7 vuodessa pitää vaan säästää tietyissä asioissa kyl rahaa saa menee jos haluaa mulla ei oo enää lainaa ku 2 vuotta ja sit oon velaton. Ja on 30 vuotias ja tosi tyytyväinen omakotitalo 250m2 ja autotalli 85m2 ja 2 vuotta vanha auto ja tyylikalusteet on hankittu hyvin menee.
        10vuotta vielä ja nippu kunnossa ja se on varma!
        t: EI SE VÄÄRIN OLE

        p.s pitää tinkiä tietis asiois. se on motto


    • köyhä(kö)?

      ai vähän rahaa...voisitte vähän ajatella ennen ku kirjotatte että tuollanen summa on vähän rahaa minä itse saan 583,79 € ja sillä on tultava toimeen...että repikää siitä!

    • mimma

      minusta palkkasi on hyvä. Itselläni lähtöpalkka 1700€, siihen vuorotyölisät päälle. Ja aina on toimeen tultu.

    • titta

      tuloilla ei ole mitään merkitystä. Riippuu luonteesta täysin miten raha riittää, toinen osaa säästää pienestäkin palkasta, toinen taas kaiken menemään kuukaudessa tienasi kuinka paljon hyvänsä. Itse olen saanut bruttona max 2000 egee ja nyt on sijoitusasunto myytynä ja rahastoissa ja tilillä kivasti rahaa. vakituisena asuntona 100 neliön kämppä.

      • merkitystä

        Sen verran pitää olla, että on mahdollista pistää JOTAIN sivuun. Sen jälkeen ratkaisee se, mihin ne sivuun jäävät rahat laittaa. Jos tulot hädin tuskin riittävät asuntoon, ruokaan ja vaatteisiin, ei kovin merkittävää sijoitustoimintaa pysty harrrastamaan.

        Omalla kohdallasi puhut menneisyyden tilanteesta. esim nykyään opintovelkaisena työelämään astuva nuori joutuu todellakin miettimään, millä rahoilla esim. omistusasunto maksetaan. Toista oli esim. omien vanhempieni ikäluokalla, joiden asuntolainan korot söi inflaatio, ja kämpät saatoivat olla normaalituloisella maksettuna 40-50 vuoden iässä.


      • titta
        merkitystä kirjoitti:

        Sen verran pitää olla, että on mahdollista pistää JOTAIN sivuun. Sen jälkeen ratkaisee se, mihin ne sivuun jäävät rahat laittaa. Jos tulot hädin tuskin riittävät asuntoon, ruokaan ja vaatteisiin, ei kovin merkittävää sijoitustoimintaa pysty harrrastamaan.

        Omalla kohdallasi puhut menneisyyden tilanteesta. esim nykyään opintovelkaisena työelämään astuva nuori joutuu todellakin miettimään, millä rahoilla esim. omistusasunto maksetaan. Toista oli esim. omien vanhempieni ikäluokalla, joiden asuntolainan korot söi inflaatio, ja kämpät saatoivat olla normaalituloisella maksettuna 40-50 vuoden iässä.

        itsekin makselin aikoinani asuntoani jopa työttömyyskorvauksella. Mutta kun osaa olla säästeliäs ja miettiin mihin sitä rahaa laittaa, pärjää kyllä!


    • mari

      helvetisti sitä hilloo sulle oikeesti pitäs tipahtaa kuukaudessa tilille että neiti/herra tulee toimeen?Luulis tollasilla summilla pärjäävän.En kehtais paljon valittaa.Elätän 2 poikaa ja maksan vuokraa joka kuukausi 686e.Palkka ei nettona ole 2000euroakaan.Pärjätään silti.Revi siitä.

      • kuolen oikeasti nälkään kohta

        opiskelija ja vuokra 360e, opintotuki ja asumislisä yht. 406e. eli käteen jää 46e kuussa. lainaa en saa ja vanhemmilta ei tipu yhtään. koittakaa elää 1,5e/päivä niin tiedätte mitä kurjuus on.


      • Epävarma
        kuolen oikeasti nälkään kohta kirjoitti:

        opiskelija ja vuokra 360e, opintotuki ja asumislisä yht. 406e. eli käteen jää 46e kuussa. lainaa en saa ja vanhemmilta ei tipu yhtään. koittakaa elää 1,5e/päivä niin tiedätte mitä kurjuus on.

        Opiskelen korkeakoulussa ja saan opinto- ja asumistukea yhteensä n.400€:a kuussa. Tämän lisäksi työskentelen osa-aikaisena ja tienaan noin 400-500 nettona kuussa. Eli yhteensä käteen jää noin 750-1000€ kuussa. Kyllä sillä elelee ihan mukavasti pk-seudullakin, jos ei asu isossa kämpässä hyvällä alueella. Tärkeintä on miettiä rahan kulutusta. Esim käydä halvoissa baareissa missä maksaa tuoppi 2€ jne....
        Ainoa huonopuoli, kun opiskelee ja tekee töitä yhtä aikaa, on ajan puute.


      • Ja koiran ruokaa
        kuolen oikeasti nälkään kohta kirjoitti:

        opiskelija ja vuokra 360e, opintotuki ja asumislisä yht. 406e. eli käteen jää 46e kuussa. lainaa en saa ja vanhemmilta ei tipu yhtään. koittakaa elää 1,5e/päivä niin tiedätte mitä kurjuus on.

        Aikoinaan maksoin vähihtään kaksi kertaa tuon summan veroina/kk!

        Onni olla työtön entinen Yrittäjä hyvinvointi yhteiskunnassa nimeltä Suomi.
        Syömme koirieni kanssa päiväysvanhentunutta ruokaa ja leipomosta vanhaa leipää eurolla iso kassi viikossa.
        Vuokra-asunto (oma kokonaan maksettu meni velkojen vastineeksi), ei vuokratukea, ei tukea sossusta.
        Ei uusia vaatteita, ei matkoja, ei kampaajaa (pysyy ne sakset omassakin kädessä), ei alkoholia, tupakkaa, lehtiä tai muita ylellisyyksiä. Paitsi laajakaista yhteys ja 500 euron auto (ei julkista liikennettä meilläpäin).

        Jotenkin sujui kunnes terveys petti.

        En kadehdi mutta yrittäkää nauttia kohtuullisista tuloistanne ja siitä että voitte itse vaikuttaa ja tehdä valintoja, niin kauan kuin tilanne on hyvä!


      • toinen opiskelija
        kuolen oikeasti nälkään kohta kirjoitti:

        opiskelija ja vuokra 360e, opintotuki ja asumislisä yht. 406e. eli käteen jää 46e kuussa. lainaa en saa ja vanhemmilta ei tipu yhtään. koittakaa elää 1,5e/päivä niin tiedätte mitä kurjuus on.

        Kyllä on tuttu tilanne! On siinä oikeasti tekemistä, että pysyy hengissä. Kaurapuuro tulee tutuksi!


      • päivässä
        kuolen oikeasti nälkään kohta kirjoitti:

        opiskelija ja vuokra 360e, opintotuki ja asumislisä yht. 406e. eli käteen jää 46e kuussa. lainaa en saa ja vanhemmilta ei tipu yhtään. koittakaa elää 1,5e/päivä niin tiedätte mitä kurjuus on.

        1,5 eurolla päivä ei voi tulla toimeen.Kerro, miten se tehdään!


    • hemminki

      2500e/kk päätyöstä ja n. 1500e/kk sivuduunista (oma firma) eli yht. n. 4000e/kk. Tuntuu että rahaa jää säästöön todella hyvin. Aika ajoin pitää tietty tehdä pitkää päivää mutta ei tässä itteään rikki revitä, aikaa riittää aina ystäville ja muulle vapaa-ajalle. Lainaa ei ole vielä, säästöjä alkaa olla kohta sen verran että ostan kämpän.

      Rahan tuloa osaa arvostaakin kun on vielä opiskeluajat mielessä jolloin raha oli joskus tiukilla. Pohjois-Pohjanmaalla asustelen.

    • abdullah

      saada 15.000 euro käten kun minä valitaa etä
      ei raha ritä nin sumen valtio anta minule
      lisä raha

      suomi ola hyvä maa elä,minula auto,talo ,ja
      lentokoneta pysin muta harkitsevat vielä
      ehkä ensi kusa saan sen

      minä kirjota ehkä vääräsä paikasa kun minä ei saada
      palka vaan minä ei päiväkään töitä tarvinu tehä
      kun sumi minule kaiken maksa kitos
      sumen kansa....

    • valittaa

      Eiköhän se ole niin, että mikään ei riittäisi, kun johonkin tottuu niin on pakko saada lisääää. Se on niin mukavaa. Mutta se ei välttämättä ole oikein toisia kohtaan, koska jos yksi saa enemmän, niin toiset vähemmän. Ei kai se niinkään ole, että jos rikkaat sanovat, että he tarvitsevat lisää liksaa, (koska ulkomaillakin saadaan siitä hommasta paljon enemmän), niin että se (vaatimus) johtaisi siihen, että suomen valtion kokonaistulot kasvaisivat. Eihän siitä ole seurauksena se, jonka kaikki tyynesti hyväksyvät, että rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. Mutta kuka voi mitään sille röyhkeydelle?

      En tarvitse(vaadi)itse enempää, koska en sitä välttämättä tarvitse, ja koska se ei ole oikein. Ja hyvä niin kauan, kun ei tarvitse perhettä perustaa (silloin joutuisin elämään todella tarkkaan). Käteen jää n. 600 € vähemmän kuin itselläsi, ja säästöön jää siitä vähän mutta tarpeeksi.

      Suuressa viisaudessaan rikkaat päättäjät ovat tiukentaneet nuorien mahdollisuuden tai karsinut halukkuutta perheen perustamiseen. Ostakoot rikkaat yksinänsä keskenään tavaroitansa (ainakin tätä menoa), ja toivottavasti se riittää heidän pakollisille liikevoitoilleen. Hauska nähdä kuinka pitkälle riistoa voidaan suorittaa, ennenkuin vaikutus kääntyy taloudellisesti negatiiviseksi jopa riistäjälle.

      Myy mökki ja muu turha, jos haluat katsoa pankkitilin numeroita. Aiheuttaako "henkireikäsi" stressiä?

    • Tyytyväinen

      Bruttotulot minulla on 2500€/kk ja vaimolla 1200€. Asumme omakotitalossa ja meillä on vanhahko auto. Maksamme lainaa talosta 1200€ kuukaudessa ja on sopivan tiukkaa. Perheeseen ja kasvaviin lapsiin menee tietysti iso siivu tuloista. Mutta pärjäämme hyvin, kaikkea ei saa heti, mutta onhan motivaatiota säästää. Olen huomannut, että menot ovat suoraan suhteessa tuloihin. Todennäköisesti vaikka tienaisin 3500€, ei se näkyisi juurikaan päivittäisessä elämässä. Tästä tosin huolehtii verottajakin aika hyvin.

    • yksin pojan kanssa

      Palkkani on hoitoalalla 1200 netto. Vuokra 540 euroa. Laskut hoidan ajallaan ja ruokaan riittää. Poikani on 17v ja hänen kuluistaan en tingi vaan itseltäni.

    • paivarahoilla

      Bruttotulot n. 2900 /kk, netto 2500 e. Pieni erotus selittyy kotimaan päivärahoilla, joita saan kaikilta arkipäiviltä. Yksin asun, käytän elämiseen n. 1000 e kk ja lyhennän asuntolainaa 1500 e /kk.

      • päivärahoilla

        Tai harvoinpa kuukaudessa 1000 e elämiseen menee, sellainen 500-750 e on lähempänä totuutta. No asuntolainaan menee sitten se loppu.


      • Rami

        Vastaa kysymykseen äläkä muuhun.


    • Kotiäitinä

      Olen kotiäitinä mulla jää 350€ käteen ja mieheni tienaa n.3.500€/kk ilman verovähennystä, en oo varma paljonko jää käteen riippuu paljon tileistä, kun tekee vuorotyötä.
      Asutaan omassa rivarissa neliössä, jossa neliöitä 101.
      Maksetaan (tai siis mieheni) 670€/kk asuntolainaa, yhtiövastiketta 80€/kk, mukaan tulee tietysti vesi 4 hengeltä en äkkiseltään muista paljonko, sähköt (86€/kk on sähkölämmitys), autolainaa 160€/kk ja mitä nyt yleensä sit auton ylläpitoon menee...
      Lapsilisää saadaan 2 lapsesta n.250€ melko tarkelleen kait...
      Niitä ei käytetä, menevät säästötiliin pahanpäivän varalle :)
      Remonttia tehdään välillä miehen tileistä kun ylimääräistä sattuu jäämään.
      Ruoka ym. kulut tottakai tulee päälle, mutta ei kauheesti tartte laskea ottaako kalliimpaa juustoa vai ei.
      Minä osallistun ruokamenoihin ja jotain pienempiä laskuja esim. puhelimet 2kpl ne olleet n. 15€ ja 30€ ja kustannan vaatehankinnat lapsille ja harvemmin sitten tulee ostettua itselle ja miehelleni.
      Onneksi saan siskoltani joskus ihan uusia tai lähes uusia vaatteita itselleni ja jotain lapsillekin, mutta vähän koska systerillä tyttöjä ja meillä poikia.
      Alkoholiin tms. vapaa-aikaan menee onneksi vain vähän.
      Lapset meillä aina etusijalla ja heille ensin ostetaan mitä tarvitsee ja sitten vasta itsellemme.
      Joskus joutuu vekslaamaan rahojen kanssa jos tulee kaikkee kivoja tv-lupamaksuja ja autovero yms., mutta ihan ok. toimeen tullaan.
      Jos minun pitäisi mennä nyt töihin ja hoitaa kaikki kulut niin ei onnistuisi.
      Mulla jäis n.1000€/kk käteen.
      ja sitten tulisi päälle lastentarhamaksut sun muut menot. Niistä meillä aina ennenkin ollut kaikista suurimmat maksut mieheni tulojen takia.
      Esikoinen alkaa olla sen ikäinen, että harrastuksia varmasti tulee vielä ja koitan jotenkin säästää niitäkin varten jo etukäteen.
      Mutta ei valittamista kokonaisuudessaan, ei kuitenkaan mökkejä voi tässä tilanteessa ajatellakaan, että älkääs nurisko pienistä asioista joilla sellaisia ylellisyyksiä on!

    • yh äiti

      Kannattaisi elellä pienellä kotihoidon tuella nettona 350 euroa, elättää 2 lasta ja maksaa vuokraa! Mieti tätä ennen kuin rutiset palkoistasi!!!

      • Kyllästynyt

        No kuka helvetti on käskenyt tälläytyä paksuksi ja tehdä niitä kakaroita jos ei ole edellytyksiä niitä elättää?! Oisko kannattanut hankkia jokin ammattikin, tai edes jokin työ, ettei tarvitsisi elää noin köyhästi?! Ei tietenkään niin. Eiköhän tilanteesi ole lähinnä oma vikasi. Ja eikun pubiin etsimään uutta miestä niin voit tehdä sitten sen kolmannenkin mukulan. Todennäköisesti kaikilla lapsillasi onkin sitten eri isä. No, mutta sittenhän sulla on vielä enemmän syytä valittaa ja vika on tietenkin kaikissa muissa paitsi itsessäsi.


      • Ihmettelijä
        Kyllästynyt kirjoitti:

        No kuka helvetti on käskenyt tälläytyä paksuksi ja tehdä niitä kakaroita jos ei ole edellytyksiä niitä elättää?! Oisko kannattanut hankkia jokin ammattikin, tai edes jokin työ, ettei tarvitsisi elää noin köyhästi?! Ei tietenkään niin. Eiköhän tilanteesi ole lähinnä oma vikasi. Ja eikun pubiin etsimään uutta miestä niin voit tehdä sitten sen kolmannenkin mukulan. Todennäköisesti kaikilla lapsillasi onkin sitten eri isä. No, mutta sittenhän sulla on vielä enemmän syytä valittaa ja vika on tietenkin kaikissa muissa paitsi itsessäsi.

        Oletko ehkä ajatellut että kaikki ei ole vapaaehtoisesti halunnut yksinhuoltajaksi?joiltakin kuolee ennenaikaisesti isä tai mies hakkaa koko niin että hyvä kun pystyy käveleen. Että mieti itse miten perustat mielipiteesi, ja suurin osa tuntemistani miehistä on sikoja ja ajattelevat vain itseään, itse olen yksinhuoltaja, siitä syystä että yksin kertaisesti kyllästyin mieheni käyttäytymiseen eikä tukenut minua lastenhoidossa pätkääkään ja alkoholikin rupesi yhtäkkiä maistumaan, joten mäkeeN vain tuollainen paskiainen.

        Ja kaikki eivät tosiaankaan halua toista osapuolta perheeseen, johtuen osaksi siitä että kaikki eivät ole valmiita isiksi, vaikka on kehuskeltu asialla.

        Törkeätä alkaa kommentoimaan tuollaisesta asiasta, kun on pienet tulot.

        Mistä tiedät onko hänellä ammattia?Eikä paksuksi tälläydytä, hyvä luoja siihen tarvitaan sitä kusipää osapuoltakin ja se osapuoli luulisi olevan yhtälailla vastuussa.


      • Nimetön
        Kyllästynyt kirjoitti:

        No kuka helvetti on käskenyt tälläytyä paksuksi ja tehdä niitä kakaroita jos ei ole edellytyksiä niitä elättää?! Oisko kannattanut hankkia jokin ammattikin, tai edes jokin työ, ettei tarvitsisi elää noin köyhästi?! Ei tietenkään niin. Eiköhän tilanteesi ole lähinnä oma vikasi. Ja eikun pubiin etsimään uutta miestä niin voit tehdä sitten sen kolmannenkin mukulan. Todennäköisesti kaikilla lapsillasi onkin sitten eri isä. No, mutta sittenhän sulla on vielä enemmän syytä valittaa ja vika on tietenkin kaikissa muissa paitsi itsessäsi.

        En missään nimessä valittanut, olen tietoisesti ollut kotona lasteni kanssa! Satun vaan olemaan äiti joka rakastaa lapsiaan vaikka pitääkin sitten minimi varoilla tulla toimeen. Kannattaisi kokeilla!!!! Ehdin vielä töihin, olen muuten sairaanhoitaja ja raitis enkä bailaa baareissa (missä ei sinänsä ole mitään vika). Harmittaa vaan tollasten kulta pentujen valitukset varattomuudesta!


      • Kyllästynyt
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Oletko ehkä ajatellut että kaikki ei ole vapaaehtoisesti halunnut yksinhuoltajaksi?joiltakin kuolee ennenaikaisesti isä tai mies hakkaa koko niin että hyvä kun pystyy käveleen. Että mieti itse miten perustat mielipiteesi, ja suurin osa tuntemistani miehistä on sikoja ja ajattelevat vain itseään, itse olen yksinhuoltaja, siitä syystä että yksin kertaisesti kyllästyin mieheni käyttäytymiseen eikä tukenut minua lastenhoidossa pätkääkään ja alkoholikin rupesi yhtäkkiä maistumaan, joten mäkeeN vain tuollainen paskiainen.

        Ja kaikki eivät tosiaankaan halua toista osapuolta perheeseen, johtuen osaksi siitä että kaikki eivät ole valmiita isiksi, vaikka on kehuskeltu asialla.

        Törkeätä alkaa kommentoimaan tuollaisesta asiasta, kun on pienet tulot.

        Mistä tiedät onko hänellä ammattia?Eikä paksuksi tälläydytä, hyvä luoja siihen tarvitaan sitä kusipää osapuoltakin ja se osapuoli luulisi olevan yhtälailla vastuussa.

        Niin eikä se äiti voi koskaan olla se kusipää osapuoli, eikä äideissä voi olla mitään vikaa muutenkaan ja kaikki äidit on niitä vastuuntuntosia osapuolia, eikä perhe missä on isä ja äiti voi olla hyväksi lapselle.


    • Johnny

      Tonni ja kaheksan sataa brutto, siitä laskut ja matkakustannukset pois, käyn toisessa kaupungissa töissä, ni rahaa jää kaikkeen tarpeelliseen. Toisaalta välillä joutuu vippaamaan, mut onneksi ei usein. Tosi asiahan on et me tullaan tosi vähällä toimeen mut toi ykski uuno joka sanoo et tienaa 4000 kuussa ni taitaa olla noita huonosta itsetunnosta kärsiviä tms. ku joutuu levittelee rahojaan pitkon poikin! Tosin maailma ei pyörisi jos (valitettavan moni kuitenkin), hautoo rahaa eikä pistä sitä liikenteeseen.

    • Rane

      Te ette tiedä mitään siitä millä jotkut joutuvat elämään.
      Sain viime työstä palkkaa 665 euroa kuukaudessa brutto.
      Nyt joudun työttömäksi. Pslkka on siis n.50% viimeismmästä palkasta.

      Repikää siitä

    • assari

      Palkkani on 2460/1800-2000. On oma pieni kaksio (lainaa 80 000), opiskelut kesken. Siedettävästi pärjään, matkustelemaan en juuri pääse. Elän aika kalliisti, ts. panostan mm. ruoan laatuun ja se on suurin menoerä. Baareissa käyn silloin tällöin. Autoon ei ole varaa. Ylitöitä pitää tehdä, että elämä on mukavaa ja että saa annettua oman kymmenyksensä hyvään tarkoitukseen.

      • tarja

        olen siivoojana ja olen myös yh. Tuntipalkkani on 7.18€. Työtä on joinain päivinä tunti ja toisina 9 tuntia. Tulot vaihtelee kuukausittain. Saan käteen noin 800€. Lapsilisät loppui maaliskuussa ja koska lapsen isä on kuollut, en saa elatustukeakaan. Lapsi saa pientä eläkettä. On auto, joka on työn takia pakollinen. En käy juomassa, en polta. Ulosottomies vaanii vanhojen velkojen takia koko ajan.


      • yh-mutsi
        tarja kirjoitti:

        olen siivoojana ja olen myös yh. Tuntipalkkani on 7.18€. Työtä on joinain päivinä tunti ja toisina 9 tuntia. Tulot vaihtelee kuukausittain. Saan käteen noin 800€. Lapsilisät loppui maaliskuussa ja koska lapsen isä on kuollut, en saa elatustukeakaan. Lapsi saa pientä eläkettä. On auto, joka on työn takia pakollinen. En käy juomassa, en polta. Ulosottomies vaanii vanhojen velkojen takia koko ajan.

        oon yh-mutsi, palkkaa jää käteen verojen jälkeen n. 1500, siitä maksan asuntolainat. kaks teini-ikästä lasta. omakotitalo. hengissä on pysytty ja hyvää kotiruokaa syödään. ette vaan osaa käyttää rahaa, siinä se.


    • Äiti vm.67

      Kuinka kehtaatte valittaa, ettei teidän rahat riitä, kun tommosia ökyjä ootte...
      Itse olen vakituisessa työssä. Lähden joka aamu kotoa kello 8 ja palaan illalla 19.30. Sen jälkeen perheelle ruoka seuraavaksi päiväksi, pyykkäykset sun muut. Omaa aikaa ei ole oikeastaan ollenkaan. Minulle maksetaan 1670 bruttona ja käteen jää joku 1100€ kuussa. Matkakuluihin palaa jo noin 150€ kuussa, lapsen tarhamaksuun 200€, lainanlyhennyksiin 250€ ja ruokaan ja laskuihin loput. Että tämmöselläkin tulee toimeen, mutta omista mukavuuksista on luovuttava. Mutta silti olemme onnellinen perhe, kun meillä on toisemme...Rahalla kun ei saa sitä onnea...

    • Valt. maisteri -mies 26-v

      Olen 26-vuotias valtiotieteiden maisteri. Olen ennen valmistumistani kituuttanut lähinnä kesätöillä ja assintentin viroilla. Ja noin 700 kk.

      Nyt kuitenkin mukava liikeidea ja brutto n. 16 000 euroa kuussa. Ja nollat oli sitten ihan oikein. Toki vero vie osan, mutta mukavasti jää käteen. Nyt 150 neliötä kämppä Helsigissä ja upouusi merkkiauto alla.

      Ihmiset, opiskelkaa..

      ps. olin jäädä tutkijaksi

    • Hessu48

      Sinulla on hyvät ansiot, oletko koskaan ajatellut ostaa omaa asuntoa? Noilla vuokrarahoilla sinä maksat yli kuukauden lainanlyhennyksen ellei laina ole älytömän suuri jonka pysty maksamaa n. 15-20v
      sisällä. Toivottavasti työtä riittää. Sehän tässä aina lainaa ottaessa arvelluttaa, uskaltaako sitä ottaa.
      PS. Kannattaa avioitua jos olet nuri ja hankkia oma saunto. Elämä edessäsi.

      T.Hessu

    • Pärjää

      Vuokran kun maksaa niin käteen jää 130e/kk...siitä n.30/kk pakollisiin koulutarvikkeisiin, niin siitähän jää ruhtinaalliset 100e/kk laskuihin, elämiseen ja hauskanpitoon...ja äiskäiskäOY ei kustanna...
      Että älkää nyt itkekö jos teille jää vaan pari tonnia kuussa rahaa...

      • opiskelija myöskin

        Kyllähän tuota rahaa tosiaan jää käteen ruhtinaallisesti, kun opintotuki on 233€ verojen jälkeen niin vuokran jälkeen jää 33€ käteen ja sillähän elää... Ei sitä tosiaan tiedä mihin sen suuren suuren rahasumman sijoittaisi, ostaako makaroneja vai riisiä. ;) On se tosiaan kamalaa, kun joillekin jää vain reipas tonni käteen tms. niin kai niitä nyt täytyy sääliä tämän oman rikkauden keskellä. :)


      • Luojan Helmi

        Miettikääpä kuinka suurin osa maapallon väestöstä elää,pari dollaria päivä,ei puhdasta vettä kausittain! Lännen kerskakulutus on ollut aivan käsittämätöntä/80% luonnonvaroista tuhottu muutamassa sadassa vuodessa ja rikkaat rikastuvat,köyhät köyhtyvät entisestään,kunnes koko pallo hukkuu kaikkeen kulutussaastaan!
        Kuka siis enää tarvitsee talouskasvua...
        Kaikilla meillä täällä olisi varaa tinkiä reilusti palkoista ja luopua turhasta kulutuksesta puhtaamman luonnon puolesta! Senhän kaikki päättäjiä myöten tietävät! Linkola aikanaan yritti meitä valistaa jatkuvan talouskasvun vaaroista ihmiskunnalle,mutta ei mennyt opppi perille...valitettavasti..


    • Beavis

      On kämppä ja jahti (vaan 100 jalkanne mut hei yks isoimmist :) Monacon edustal, firma mis 100 henkee, mallei pyörii ympäril, tunnen porukkaa niin et mua tullaan tääl tervehtii, cannesist tulee kutsui ja jenkkiläst, et pitäs mennä pyörii mestoille välil.

      Niin ja ikää 29...repikää tästä ;)

      • Beavis

        heräsinkin sit ton viimesen lauseen jälkee :p


    • SIHTEERI

      Olen 50-vuotias sihteeri sairaalassa töissä. N. 25 vuotta ollut samassa paikassa töissä ja saan nettona n. reilut 1300 euroa kuukaudessa palkkaa. Rahaa menee mm. asuntovelkaan 250 euroa kuukaudessa vastike. auton vakuutusmaksut, sähkölaskut, televisioluvat ym. kaikki maksut eli kaikki mikä tulee niin myös menee eli talous on siinä mielessä tasapainossa. välillä kyllä tuntuu, että ei saa sitä mitä haluaisi.

      • mmm

        Älä tirise siel!!! Sul on ihan hyvät tulot!!


      • köyhimys

        Luovu autosta,jos mitenkään mahdollista, se helpottaa olennaisesti.Seuraavaksi televisiosta,sitten lehdet,jäsenmaksut ym. Ja nenä kirpputorille päin.Lisätyö,jos se mahdollista.Nimimerkki "Kokemusta on"


    • Petsku

      Taksikuljettajana käteen jää parhaimmillaan 1000e ja hyvin riittää vuokraan, 71 neliöö käyttöauto harrasteauto käyn salilla, syön paljon jne. satun vaan asumaan maalla. ilman vittumaista kaupungin kiirettä ja hälinää sekä pintaliitäjien trendipelletyyliä.

    • Yyhoo-äippä

      Yksi aikuinen ja 6-vuotias lapsi. Kirpputoreilta ostetaan paljon, löytää kivoja juttuja halvalla ja onhan siinä se löytämisen ilokin...ja onhan se elämäntapakin.
      Vuokraa maksan itse 485, asumistukea 40€. Elatusapua 150 lapsilisä.
      Eli niistä kaikki yleismenot kun maksaa, niin eipä paljoa aina jää. Rahastoon menee 42 euroo kuussa.
      Matkailuun tms. ei todellakaan ole varaa, hyvä jos kerran vuodessa Tallinnaan. Maalla käydään joskus, mut junaliputkin ovat aika kalliita, joten usein ei ole varaa niihin.
      Baarissa käyn harvoin, kotona punaviiniä joskus lipittelen ystävien kanssa.

    • Heviletti

      mun kuukausipalkka on 10 euroo kuukaudes, ja pärjään ihan hyvin...

    • diileri

      Raha,tuo ikuinen puheenaihe.Jos sitä ei ole,puheet on katkeria.Jos rahaa sitten on,kateelliset puhuu katkerana.Mikähän olisi kultainen keskitie?Opetelkaa
      rahankäyttö-taito eli eläkää suu säkkiä myöten.Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.Kuitenkin on hyvä helliä joskus itseäkin pienillä palkinnoilla.Itselläni provisiopalkka,ilman pohjapalkkaa.Motivoi tekemään töitä,nyt tuli kolmen kuukauden yhteispalkaksi 14750 euroa.Vaan ei pidä hassata kaikkea.Olkaa hyviä itsellenne ja lähimmäisillenne,ihmis-suhteet ovat rahassa mittaamattomia.Ja jos työstäsi saat huonoa palkkaa,vaihda töitä.Se aika,mikä menee tätä kirjoittaessasi,voisit käyttää yleishyödyllisesti...

    • kkk

      Voi vittu!! Älä valita!! Sul on ihan hyvät tulot! Mul on itellä n.900ekeä!! Siit sit makselen laskuja! REVI SIITÄ!

    • euroa

      ja sillä pitäis opiskelijan koko kuukausi kitkuttaa... välillä vituttaa, onneks olen peruspositiivinen luonne ja tykkään makaroonista...

    • 3 lapsen yh

      ennenkö alat tollasiii kirjoittaa. Olen työtön, mikä johtunee siitä et asun korvessa. Ei autoo, eikä paljo muutakaan. Vuokrakatto pään päällä ja lapsilla jotain muutakin laittaa leivän päälle kun ylähuuli. Työkkäri käteen 450 ja lapsista saadut lisät 450. Revi siitä huumoria.

      • minä

        Sossu kyllä laskee väh. 200 eur. per lapsi, et ei voi olla 3:sta lapsesta 450 eur. Vaan ainakin 600 eur.


    • ihan hyvin

      25 vuotta valtionvirassa ja olen viidettä vuotta eläkkeellä,tällä hetkellä 53 vee. Eläke netto 2300e/kk, kaikki laitettu asunto, mökki, kunnon auto, ei velkaa, jne, nyt vain harrastellaan kaikkea mukavaa ja nautitaan elämästä.

      • Oikeesti töissä

        Kuullostaa just siltä että olet ollut ilmavoimissa takapenkillä lyhyen "työhistorian". Oletko koskaan kokeillut oikeita töitä?
        Nautinnollisia eläkepäiviä silti...


    • Aksu

      Ollaan hoitsupariskunta, toinen pelkkää aamuvuoroa ja toinen yövuoroa. Molemmilla "omat rahat". On omakotitalo, 2 autoa (toinen uusi ja toinen vähän vanhempi maasturi),2 koiraa, moottorikelkka, vene, fillarit ja kaikkea muuta sälää. Vähintään kerran vuodessa pidempi ulkomaan matka ja päälle joitain lyhyempiä (viikonloppuja). Pieni summa eläkerahastoon joka kuu ja silleen.

      Kyllä sitä mukavasti elelee pienilläkin tuloilla kun miettii mitä ja miten sen tekee.

    • Netto yht. 2500/kk

      Ihan hienosti menee vaikka nettotulo on 2500 euroa kuukaudessa yhteenlaskettuna, vielä vähän aikaa mökkivelkaa, oma auto, lapset ja hyvä koti ja ihan tyytyväisiä ollaan, ja säästöönkin vielä jää, eikä tarvitse tinkiä niin mistää. Pienemmälläkin rahalla elelis.

    • netto 2100 e/kk

      Saadaan se mitä halutaan ja säästöönkiin jää. Rahaa pitää osata käyttää oikein, laskut maksetaan ensin ja sitten vasta humputetaan. Toinen töissä, toinen kotona. Joskus ulkomailla, oma koti, auto ym perustarpeet joita nyt melkein jokaisella on. Raha ei kuitenkaan ole se pääasia vaan mielenrauha.

    • a-vuoro

      Tuolla pärjää vallan mainiosti, yksin kun olen ja asumiskustannukset eivät päätä huimaa.

      Veropros. pysyy kohillaan kun on paljon vähennyksiä, esim. työmatka 70km/d

    • opiskelija

      Hah hah... Saan itte ton hikisen 200 kuussa ja oon pärjänny. Enempää en saa, miehellä niin hyvät tulot kelan mielestä... Voi ollakki, mutta joutuu nyt elättämään minut ja ittensä, eikä opiskelukaan oo ilmasta. Vuokra 550 € kuussa. Ihmeen hyvin sitä pärjääku on pakko. Toivottavasti kun opiskelu on ohi voi vaikka ostaakin jotain...

      • minä

        Saan myös runsaat 233 eur. opintotukea ja vuokra on 720 eur. mut onneks on ihana sosiaalitoimisto joka avustaa...


    • ihan varaton

      tulot on 156350,- / kk. Tuli joskus leikittyä it-
      alalla ja sitten laitin ansioitani poikimaan ja
      tuntuu, etä se kannatti.Kyllähän tässä jotenkin
      toimeen tullaan! Nyt olen kylläkin työtön, mutta
      ei se kovasti haittaa.

      • Paukku

        Mun kuukausi palkka on 1600- verot (mikä liian pieni % pitäis muuttaa) eli käteen jää noin 1200 euroa... Lisiä tuli käteen täs kuus reilu 300 euroo, mikä on tavallista suurempi summa. vuokra on 482 euroo, ja lopuilla eletään ja köyhäillään loppukuusta, kun rahaa on niin kiva käyttää... :) tässä sitä nyt odottelen kipu ja särky korvausta mitä on lupailtu n 25000 euroo, mutta mun tuurilla mun suunnitelmat menee mönkään ja sieltä tulee 50 eee.... :P
        ja tämä on fakta... Ei ku oikeesti, mä tienaan 6500 euroo kk käteen... oliski :)


    • ihan ok netto

      Heitä auto myyntiin,jos asuinpaikkasi sen sallii ja ala käydä kirpputoreilla rääsyostoksilla.Kumpikin toimenpide vaikuttaa talouteesi tosi positiivisesti ja sieluusi avartavasti.Iltamenoista etsi kaikki ilmainen tai puolihalpa.Kesämökkiliikenne on haaste tietty.

    • suuret setelit

      Hei!
      Olin melkein sanaton luettuasi viestisi.Sinulla ovat asiat ihan kunnossa, jos sitä taloutta nyt ajatellaan. Pikaisen laskutoimituksen jälkeen sinulle jää siis 850€:a elämiseen kuukaudessa.Jos käteen jää 1900€/kk. Oletkohan koskaan ajatellut, että rahaa saa kulumaan määräämättömästi. Eli jos todella haluat tehdä viisaasti, niin katso mihin käytät rahasi.Kannattaisko sinun kenties ostaa oma asunto, koska noilla tuloilla se on maksettu 10:ssä vuodessa ja sitten sinulle jää enemmän elämiseen.Se ei ole mikään mahdoton aika.Olet silloin vielä varmasti nuorekas ja toivottavasti terve, jotta kykenet nauttimaan elämästäsi.Ps. Eikä se baareissa käyminen riitä koko elämän sisällöksi, usko pois. Jotenkin jäi sellainen kuva rahankäytöstäsi, että kulutat sitä surutta. Köyhäksi sinua ei voi sanoa edes piloillaan.Oletko koskaan ajatellut, että monella ei ole kesämökkiä,autoa tai varaa käydä baareissa?Saatikka sitä työpaikkaa. Kehoittaisin sinua miettimään ihan tosissaan, että mitä haluat elämältäsi ja miten haluat sen elää. Raha ei ihan kaikkea ratkaise, mutta se helpottaa kovasti. Nauti siis elämästäsi ja tee pitkän tähtäimen suunnitelma.Se kannattaa.

    • kituuttaja

      Olisipa minullakin tuollaiset kuukausitulot! Oma palkkani on 360,-kk. Lisäksi työmarkkinatukea päälle parisataa. Sillä pitäisi elättää yksin pari teini-ikäistä. Ei paljon naurata. Kaikesta "ylellisyydestä" on pitänyt luopua. Tällaisia ovat: tv-lupa, kampaaja, lehtitilaukset yms. Vaateostokset ovat kortilla. Itselle kun ei osta mitään, niin voi ostaa lapsille noin kerran vuodessa jotain vaatetta. Ruoasta pitää alkaa tinkimään seuraavaksi. Autoa ei ole, eikä tule. Matkoilla ei olla käyty koskaan, eikä tod.näk. tulla käymäänkään. Että näin köyhällä yksinhuoltajalla.

    • qwerty

      tällä hetkellä 0 euroa ja laskuja satelee...

    • 28 v. hemuli

      Ite tienaan 1900/1450 per kk ja tulen toimeen ihan kivasti. Joka kuu jää säästöön n. 500 eur, joita olen sitten rahastoinut silloin tällöin. Ennen olin aina PA puolen kuun paikkeilla, mutta kun lopetin kupittelun tyystin, niin fyrkkaa alkoi kummasti jäädä käteen. Dokaamiseen ja baareissa hillumiseen menee rutosti hilloa, kun jurrissa ollaan niin kuningasta että ja kaikkien kaveri että kortti vinkuu hillitömästi. Lopetin dokaamisen terveydelisistä syistä ja pakon sanelemana. Nyt olen myös huomannut miten idioottimaista koko kännääminen on.

      • täällä

        joo juominen on kanssa jääny vähemmälle max. kerran kuussa, samoin loppu tupakan poltto.
        palkasta jää kätee 1100€ josta 300€/kk pahan päivän varalle!


    • köyhäkö?

      ...siis netto on 1300 euroa ja muija tienaa 1500 euroa. Vuokralla eletään rivitalo kolmiossa ja pari mukulaa elätetään. Omaisuutta on vain pari vanhaa auton kotteroa. Toimeen tullaan ja pikkuisen jää säästöönkin. Kai on köyhemiäkin. Ehkä.

      • korjaaja..

        korjaus

        kulkuneuvoja ei lueta omaisuudeksi eli käytännössä teillä ei omaisuutta ole


    • sopivasti pihi

      Ja hyvin pärjään on omakotitalo ja oma auto.
      Ei ne suuret tulot vaan pienet menot

      • €€€

        samaa mieltä ( ei ne suuret tulot vaan pienet menot ) Ite saan käteen noin 1160 ja mies vähä enempi ettei päästä kerskumaan suurilla tuloilla niinku eräät,mutta silti on velaton talo ja velaton kesämökki ja 2 autoo mutta jumalauta se ei tullu itekseen vaan kun tarkkana katsoo mihin euronsa laittaaa niin se tarkkuus sen tuo. Yhtään en ole kärsinyt. Ruokaa olen saanut joka päivä ja elämä on ollu nautittavaa´. Emme polta kumpikaan ja rinksua voi ottaa kotonakin,(emme kaipaa ravintelia) Ruoat teemme edelleen ite kotona ja leivomme ym mihin voi ite vaikuttaa. Ja vaikka nyt on elämä nyt paaaaljon helpompaa on jäänyt tavaksi olla tarkka.Suosittelen koittamaan. :)


    • työnteko ei kannata

      Kun laskee asumistuen,työttömyyskorvauksen,soskusta saadut rahat ja vielä kaupan päälle elatusmaksut, niin jää kuukaudessa 1700 € puhtaana näppiin.Saa rauhassa katsoa kotisohvalla emmerdalea

      • äiti 04

        Siis onneksi olkoon vilpittömästi niille jotka tienaa kivat rahat kuussa..mä oon äitiys pv rahoilla ja saadaan asumistukea ja lapsilisää yhdestä lapsesta...mies on osa-aika työssä...mulla on kyllä rahaa maksaa 500e vuokraa ja kaikkia muita laskuja mitä nyt elämässä on ja meillä on ihan okei autokin sekä ruoka rahaa kiitettävästi...vaateet ei kyllä toki ole muotiviikkojen ykkös huutoa mutta kyllä olen aivan tyytyväinen pukimiini!Lapsella on yhtälailla mukavasi vaatteita, eikä kaikki niin halpojakaan!Meillä on rahaa silti mennä esim. ulkomaille tänä kesänä ja ei paljoa tarvitse sivuun laittaa kuussa...olen elämäämme tyytyväisiä vaikkei raha ikinä olisi pahitteeksi..mutta en valita.huonomminkin voisi mennä...Siis hyvä jos tienaatte mutta ei saa valittaa rahoistaan...kun on niitä köyhiäkin joilla ei ole rahaa vaatteisiin ollenkaan!
        Voisi aina ajatella, että omalla kohdalla asiat on kuitenkin paremmin kuin monella muulla!
        Typerää edes vikistä että parin tonnin kuukausi palkka ei riitä normaaliin elämiseen..no ei se miljonääriä tee mutta kyllä sillä elää ihan mukavasti kuitenkin!
        Raha ei kuitenkaan tee oonelliseksi!
        Ja minusta on hölmöä kehua, kuinka paljon on kalliita tavaroita ja rahaa..leveästi on kiva elää...itsekin olen elänyt mutta jokainen pitäkööt omana henkilökohtaisena tietonaan palkka-asiat...pröystäily on ällöttävää...voin väittää että olen onnellisempi, kuin silloin, tienatessani hitosti enemmän..ikinä en silti leveillyt vaikka selvää oli, ettei tarvinut köyhäillä...vain viisaat ymmärtää olla kertomatta omia tulojaan sen tarkemmin..ja ne viisaat tietää mitä tällä tarkoitan...;)
        Hyvää jatkoa kaikille köyhille sekä rikkaille...oikein hyvää kesää!


      • Qexo
        äiti 04 kirjoitti:

        Siis onneksi olkoon vilpittömästi niille jotka tienaa kivat rahat kuussa..mä oon äitiys pv rahoilla ja saadaan asumistukea ja lapsilisää yhdestä lapsesta...mies on osa-aika työssä...mulla on kyllä rahaa maksaa 500e vuokraa ja kaikkia muita laskuja mitä nyt elämässä on ja meillä on ihan okei autokin sekä ruoka rahaa kiitettävästi...vaateet ei kyllä toki ole muotiviikkojen ykkös huutoa mutta kyllä olen aivan tyytyväinen pukimiini!Lapsella on yhtälailla mukavasi vaatteita, eikä kaikki niin halpojakaan!Meillä on rahaa silti mennä esim. ulkomaille tänä kesänä ja ei paljoa tarvitse sivuun laittaa kuussa...olen elämäämme tyytyväisiä vaikkei raha ikinä olisi pahitteeksi..mutta en valita.huonomminkin voisi mennä...Siis hyvä jos tienaatte mutta ei saa valittaa rahoistaan...kun on niitä köyhiäkin joilla ei ole rahaa vaatteisiin ollenkaan!
        Voisi aina ajatella, että omalla kohdalla asiat on kuitenkin paremmin kuin monella muulla!
        Typerää edes vikistä että parin tonnin kuukausi palkka ei riitä normaaliin elämiseen..no ei se miljonääriä tee mutta kyllä sillä elää ihan mukavasti kuitenkin!
        Raha ei kuitenkaan tee oonelliseksi!
        Ja minusta on hölmöä kehua, kuinka paljon on kalliita tavaroita ja rahaa..leveästi on kiva elää...itsekin olen elänyt mutta jokainen pitäkööt omana henkilökohtaisena tietonaan palkka-asiat...pröystäily on ällöttävää...voin väittää että olen onnellisempi, kuin silloin, tienatessani hitosti enemmän..ikinä en silti leveillyt vaikka selvää oli, ettei tarvinut köyhäillä...vain viisaat ymmärtää olla kertomatta omia tulojaan sen tarkemmin..ja ne viisaat tietää mitä tällä tarkoitan...;)
        Hyvää jatkoa kaikille köyhille sekä rikkaille...oikein hyvää kesää!

        Ettekai te tosiaan usko noihin höpö höpö höpö juttuihin ei kukaan järkevä täällä ilmoittele jättipalkkoja. Viestien kirjoittajat ovat todennäköisesti opiskelijoita tai vain muuten vähävaraisia. Ehkäpä näin he yrittävät kohottaa egoaan. No ainahan voitte kuitenkin haaveilla suurista tuloista mutta haaveethan eivät tunnetusti aina toteudu. Katsokaa peiliin ja koettakaa kestää itseänne........


    • Turhapuro!

      Kyllä se niin on,että satatonnia menee tunnissa muuten ei oo hauskaa!

    • työläinen

      Mulla palkka n.640€/kk käteen,mies entinen yrittäjä jolle jäi vain velkaa...Sinnitellään mun palkalla 3:men lapsen kanssa ja vähillä tuloilla mitä mies joskus saa.Asumistukee ei olla saatu vuosiin ja mukava vuokra-asuntoki vaihdettiin pieneen huonokuntoiseen mummonmökkiin(pieni vuokra),jonka miehen sukulainen vuokras.Ei silti valiteta,ruokaa on joka päivä ja vaatteet ostetaan kirppareilta,onneksi on mummut ja tädit jotka joskus ostaa uusia vaatteita lapsille.Elämää tääkin on vaan,kovaa mutta antosaa ja opettavaista eritoten :) Iloista kesää kaikille!

    • KOKAA

      niin voi tienata ihan vi...ti!!!

      • kovilla eläneille

        Mössöperseet valittaa täällä ku ei neljä ja puol tonnia riitä elämisee....Ensinnäki harva jos kukaan täällä saa niin paljon...ja mikäli kaikki kun kaikki menee ulkokuoren ylläpitoon niin ei oo ihme että on persauki....ei pojat..ei teistä tuu amerikan unelmaa vaikka vääntäisitte 24h päivää....ne jotka tietää tienaavansa pitkistä päivistä 1000-1600 egua ni tietää mistä puhutaan....


    • kädestä suihin

      2000 netto siitä vuokra ja puhelinlasku 800 elämiseen 900 loput ulosottoon...

    • hyvin pärjätään

      Herrakiesus! Tulot 505€/kk ja opintotuki. Niillä maksetaan lainat ja eläminen. Ei oo helppoo mut ne jotka ei oo tehny normaalihommia koskaan ei opi minkään arvoo. Vaikka ois korkee koulutus ni ei se ole huono palkka tuo sinun palkka! Uskomatonta valittamista...Aikuiset ihmiset!Yksinkö asut? Jessus...

    • kettu mieheks

      Ottakaa kuulkaan sikarikas muija...oma yritys...ja toimiva sellanen.Niin ja appivanhemmat kans rikkaita...niistähän voi aina jotenkin hyötyä.
      Liitonrahat voit sitten ryypätä lähibaaris kurkusta alas.Muija pidetään tyytyväisenä iltasin hokemalla jatkuvasti kuinka hyvännäkönen on ja rakkautta ollaan vakuuttelemassa kokoajan.
      Voi että ku elämä on upeeta!

    • Juhis

      parissa viikossa saan 460 eee about....

    • plus

      ...joka kolmas kuukausi määräerä 280000-300000e

      Joskus jos haluan ylimääräisen 100000e, niin saan sen hetkessä.

      Hukkasin kukkaroni eilen ja siinä meni ehkä 9321,17e tai jotain, ei nimittäin ole niin sentin päälle...

      En maksa veroja suomeen!

      • ANAALI-ANTERO

        VITUN KÖYHÄ!
        Tollasella rahamäärällä minkä hukkasit ei pääse edes kunnon alkuun ku ruvetaan hääräämään!
        Voin itte heittää kujalle vaikka 100000 euroo jos huvittaa ja pari kertaa oon sen jo tehnytkin!
        Mun tulot on sitä luokkaa notten ala tiliotteita kaiveleen kun ei tartte ja maksan muuten rehellisesti veroni Suomeen!
        PS:Oon alkanu perseenmyynnillä 1995 ja myyn satunnaisesti vieläkin, näet kulissiliitossa eläviä HOMOJOHTAJIA on tässä maassa saatanasti!!!


    • Tähti

      Itselläni oli palkka vajaa 1500 bruttona ja nyt työttömänä käteenjäävä ansiosidonnainen päiväraha on 770 euroa. Sillä elätän lapseni ja itseni.

      • töissä

        ... ei tarttis täälläkin itkee!!!


      • olisi
        töissä kirjoitti:

        ... ei tarttis täälläkin itkee!!!

        pysynyt työssään, mutta et ole tainut kuulla siitä kun yritykset vähentää henkilökuntaa.


    • kooteeämmä

      Meidän perhe isä äiti lapsi ja koirat tienaavat yhteensä nettona 4600e/kk. Ihan mulavasti siis, mutta mihin se kaikki raha oikein uppoaa??? Asumme espoossa 65 neliön rivarissa ja emme jaksa lopettaa ihmettelemistä kenellä on varaa ostaa pääkaupunkiseudulta riittävän iso pientalo (120m2=>). Vai onko niin, että ko. ihmisillä kaikki menee kulutukseen ja säästöihin ei jää mitään???

      • Anders

        Jos maksaisitte 1300 € kuussa sitä pientaloa varmasti onnistuis ja rahaa jäis käteen vielä saman verran kuin meidän perheellä (Nettotulot 3300 €), joka maksaa siitä vielä 850 €/kk asuntolainaa ja asuu 2003 rakennetussa omakotitalossa. Rahaa jää joku satanen kuussa vielä säästöönkin...


      • jotyuin

        mitkä koirat käy töissä?


    • Karvainen mies

      Meidän perhe, kaksi aikuista ja 5 lasta, elää noin 2800e/kk nettotuloilla.

      Siitä 1000e/kk lainoihin (auto, asunto, opinto). Löpöihin n. 250e ja ajoneuvoveroon noin 65e/kk. Sähkö ja vesi reilu 200 euroa/kk. Vakuutusmaksut vajaa 100e/kk. Ruokaan noin 400e/kk.

      Vaatteisiin yms. hankintoihin jää noitten jälkeen noin 700 euria.

      Tuntuu, että pärjätään ihan hyvin. Ei sillä nyt isoja hankintoja tehdä, mutta säästöönkin saa laitettua vähän joka kuukausi.

      • tyttö

        Kyllä millä vain tulee toimeen jos päättää. Ennen elin opiskelun ohella tehdyllä työllä (ei montaamarkkaa/euroa kuussa) ja hienosti meni.
        Nyt työelämässä kohtuukiva palkka, oli ostettava iso uudisasunto, uusi auto yms. Lainanlyhennyksiin n1400e/kk. Siitäkin jää vielä käteen ok, mutta nyt oppinut jostain kuluttamaan reilusti niin koko ajan ongelmia visan, amexin yms kanssa!! Prkl. Kyllä ennen oli paremmin kun järkeään käytti!!!


    • Tuhertaja

      Päätyö 2500/1800, sivutyö n.2000-3000~1000/1500 kk. Joskus sivutöitä enemmänkin. Vaimo ja pieni lapsi kotona, 5h k 160 neliötä, -99 Volvo, Moottoripyörä, harrastukset yms. Hyvin tullaan toimeen. Ollaan tultu huomattavasti vähemmälläkin. Vaatii vaan vähän miettimistä ja asioiden laittamista tärkeysjärjestykseen.

    • semiram

      mielestäni tienaat aika paljon. itselläni tulot n. 770-800 e/kk. Vuokra 540e laskut. käteen jää n. 100 e/kk. minulle riittää, mutta onneksi ei ole lapsia ruokittavana.

    • Hemuli

      Koska meidän on tultava opiskelu aikana ainakin valtion mielestä n.380-420€/kk "tuloilla" toimeen. Mites sitten ntosta kun maksaa kekimäärin 300 € vuokran niin käteen ei jää enään periaatteessa mitään ja pitäisi myös syödä että jaksaa opiskella ja ostaa koulukirjoja (tietenkin jonkun vanhoja, mutta silti) jotta pystyy opiskelemaan. Sitten kun käy töissä niin siitäkin sakotetaan opistouten takasinperintänä. Opiskelijat ja vanhukset taitaa olla se suurin porsaanreikä. Miten järesteisi elämänsä, jotta opiskelu ei venyisi työssä käynnin takia, jota on pakko tehdä, että saa rahaa ruokaan ja josta kuitenkin valtio sitten verottaa....

      • hyvä esimerkki

        Olen päivätyössä, voihan ne yliopisto-opiskelut hoitaa siinä sivussa..! Eli nyt olen onnellisesti vakipaikassa, illat ja viikonloput opiskelen (jos jaksan) kun töitä on 40-50 tuntia viikossa. Seitsemän vuotta takana ja saman verran edessä. Pakko oli, mutta hiljaa hyvä tulee. Valmistuttuani saan oman alan duuneista tonnin vähemmän kuin nyt, joten kiirettä ei ole.
        Ja jos nyt joku kysyy miksi on pakko tehdä niin paljon töitä niin vastaan: kun en halua kengänkuvaa persuksiin! Aloitin osa-aikaisena, lopulta tein "osa-aikaisena" keskimäärin 45,5 tuntia viikossa. Että silleen.


      • ulkomailla

        Asun espanjassa, ja täällä ei makseta penniäkään opiskelijoille, ja sen lisäksi opetus ei ole ilmaista.. Jos haluat opiskella, joko saat tehdä töitä samalla, tai elää vanhempien rahoilla.
        Että sulla on asiat kuitenki ihan hyvin..


      • Minä
        ulkomailla kirjoitti:

        Asun espanjassa, ja täällä ei makseta penniäkään opiskelijoille, ja sen lisäksi opetus ei ole ilmaista.. Jos haluat opiskella, joko saat tehdä töitä samalla, tai elää vanhempien rahoilla.
        Että sulla on asiat kuitenki ihan hyvin..

        Niin no Espanjassa asiat on sitten niin, mutta kuka esim. pystyy elämään vanhempien rahoilla, en minä ainakaan. Itseni olen yrittänyt elättää 18 vuotiaasta asti ja töitä oon raatanut vaikka millä mitalla ja kouluakin aina yrittänyt käydä jotta joskus olisi asiat toisin... En halunnut mitenkään erityisemmin kritisoida ketään tai mitään. Kunhan vertailun vuoksi toin tämän asiankin esille mm. niille jotka tienaavat useita tuhansia kuukaudessa ja valittavast pienestä palkastaan... Sehän on siitä kiinni miten elää. Mä nyt just ja just pärjään omillani kun käyn töissä . Muuten olisi todella tiukkaa maksaa edes vuokraa. Olen silti tyytyväinen elämääni, koska töissä on melkein vaki paikka ja kahen vuoden päästä on inssipaperit kourassa :) Pitää vaan oppia elämään omien rajojen mukaisesti, eikä tavoittelemaan pilviä. Uskon että sinäkin siellä Espanjassa pärjäilet keinolla millä hyvänsä, jos olet kerran niin päättänyt elämääsi elää.


      • realisti
        ulkomailla kirjoitti:

        Asun espanjassa, ja täällä ei makseta penniäkään opiskelijoille, ja sen lisäksi opetus ei ole ilmaista.. Jos haluat opiskella, joko saat tehdä töitä samalla, tai elää vanhempien rahoilla.
        Että sulla on asiat kuitenki ihan hyvin..

        Suuri osa maailman ihmisitä elää alle dollarilla päivä, ilman sisävessaa, juoksevaa vettä tai edes kattoa pään päällä. Sitten kun olet siinä, sinulla on oikeus valittaa, ennen ei.

        Huh, onneksi minun vanhempieni sukupolvi on halunnut parantaa ja helpottaa minun ja ikäisteni elämää. Jos aina olisi ajateltu, että asiat ovat ihan ookoo niin kauan kuin löytyy niitä, joilla menee vielä huonommin. Tai "ei minulla ollut niin et sinäkään saa".

        Ja sinä siellä Espanjassa: jos opiskelisit niin sinähän toki saisit Suomesta korotetun opintotuen ja asumislisän Suomesta (jos siis olet suomalainen), mutta varmaan solidaarisuudesta luopuisit niistä?
        Lopetahan kateuden värittämä jeesustelu. Asioissa on parannettavaa Suomessa, eikä kateus ole oikea syy olla tekemättä asioille mitään.


    • köyhä 1975

      taitaa olla vaan omaa leveilyä tollanen paskan jauhanta että olisit pienituloinen...jos todellakin totta tuo on niin vaihdappa kuule mun kanssa paikkaa kuukaudeksi saat minun tulot käyttöön jotka on käteen tulleena 495e siis kelan työkkäri..ja minä sitten elän kunnolla ilman kituutusta sinun tuloilla kuukauden:D sopiva vaihtari kenties ei ainakaan tarvisi sunkaan valittaa pienistä tuloista...

    • jauhaa

      paskaa!!!!!!
      Nämä on taas näitä tosi tyhmiä kirjoituksia.

    • paperimies

      ja tienaan todella epäsäännölisiä tilejä... vuosiansiot muutaman satasen pälle 55000 e.

      • höpöhöpö

        taitaa jäädä seuraava tili tulematta


      • soppa

        Jos joku elää vähemmällä kuin minä niin hyvä on 9.80€ päivä ja kuukaudessa 140€ niin se ei naurata yhtään.


      • KYRPÄJOOSEPPI

        Jos et kuule noilla tuloilla pärjää nin uoot melekoonen RUNKKARI epäsäännöllisine kuukausituloines!
        Lakkaa saatanan KYRPÄ ruikuttamasta tai kusen PENAALIIS!Vitun SERLA!!!


    • opiskelija

      No,suhteellista näyttäs olevan toi kuka painii missäkin sarjassa...Omat tuloni ovat n.1150 käteen/kk joka pitää riittää minun ja kahden lapsen elämiseen ja asumiseen ym...Aika tiukilla vedetään...sossu ei myöskään anna latiakaan...niiden normien mukaan on ylimäärästäkin jo 150egee...eli ei paljon juhlita...Mut tähän astion jotenkin selvitty,joten eiköhän jatkostakin selviydytä...
      Tsemppiä vaan kaikille tuloluokille =)

    • mahdoton mies

      Jos mulla olisi noin hyvin asiat, niin olisin tyytyväinen hemmetti soikoon. Niin kaikki on suhteellista ja ilmoittamasi ansiot ovat todella pienet verrattuna esim. kansanedustajien palkkoihin. Jos olisit ollut jo vuosia työttömänä ja tippunut ansiosidonnaisista päivärahoista pelkkään työmarkkinatukeen, niin mites sitten. Itse olen vuosia sinnitellyt pelkällä työmarkkinatuella (371 E/ kk), josta pitäisi maksaa 200 E vuokraakin. Onneksi vuokraisäntäni on ollut ymmärtäväinen, mutta veloissani olen ja näillä näkymin sekin jatkuu. Ei kannata valittaa, vai haluaisitko tippua minun tilanteeseeni?

    • mahdoton mies

      Niin... ja sossussakaan en käy asumistukien ja muiden tukien takia. Se miksi näin, niin se on omantunnon asia minulle. Menköön jotkut luuserit sinne luukulle vaan, vaikka itseni tunnen välillä myös luuseriksi, mutta en helvetti soikoon ajaudu niin alas.

      • eiolevaikutusta

        ei siinä ole mitään luuseriamsita jos hakee rahaa sossusta :D Se on enemmänkin järkevää. Toki jos ei rahaa enempää elämiseen tarvi niin mitä sitä sitten turhaan hakea :D Kyllä minä haen sossut ja kaikki maholliset tuet töiden lisäksi ja saankin tuki sen lisäksi että käyn töissä.

        Mulle yks hailee jos jotut ajattelee luuseriksi. Tärkeintä ja ainoa merkitys on sillä että tiedän itse etten ole luuseri. Muiden mielipiteillä ei ole mitään merkitystä eikä vaikutusta mihinkään .


    • Pihi

      Ei ne pienet tulot vaan suuret menot...

      Näyttää siltä että elämäntyylissäsi on jotakin vikaa jollei rahat riitä. Vaihtelun vuoksi voisit kokeilla semmoista, että myyt autosi ja mökkisi, elämiseen, vuokraan ym. on vain 400€/kk käytettävissä. Miltäs sitten tuntuisi? Voisi jäädä ryyppäämiset väliin...

    • maaria

      opiskelijana saan n.400e/kk, rakkaani n.1300e/kk.
      lapsilisät n.200e/kk. näistä siis miinustetaan vuokra ja ruoka ja auto ja muksujen vaatteet ja mahdolliset lääkärikulut. pienillä eletään mutta helvetin onnellisesti. pistäkee paremmaksi;)

    • Teknikko

      Mä 2400/1650, joskus kilometrikorvauksia ja päivärahoja. Vaimo kotona 400 netto kuussa. Lapsilisät 210 kuussa. Yhteensä netto 2260 kuussa.
      Lainaan 680 kuussa (OK-talo), auto 150 kuussa ym. Lapsilisät säästöön mahdollisuuksien mukaan. Ei lomamatkoja, ei baaria, joskus pitsaa ja mäkkäri/hese. Vaatteet tasoa H&M, prisma / cittari. Joskus

      • Elää??

        Hoidan kotona vuoden vanhaa tenavaani, kuukaudessa saan n.400€ käteen. Noin 17 tuntia päivässä olen lapsen seurana ja lopun jäljelle jäävän ajan nukun... ei kovin hyvä tuntipalkka vaikka vastuu on suuri ja kumminkin 24 tuntia vuorokaudessa täytyy olla täysin valmiina kaikki yöt ei ole yhtä rauhallisia. Ennenkuin surkuttelette ja syyttelette niin kerronpa etten ole yksinhuoltaja vaan naimisissa oleva nainen. Isännän palkasta maksetaan kaikki laskut..talon laina, auton osamaksut ym. onneksi elokuussa pääsen töihin ettei tarvi olla kenenkään elätettävänä. Hyvää jatkoa vaan kaikille , nauttikaa elämästä, kaikkeen ei rahaa tarvitse!!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe