Massiivista vihreän vedyn tuotantoa Suomeen

Anonyymi

P2X Solutions Oy:lle myönnettiin 25 760 000 euroa uusiutuvan vedyn tuotannon investoinnille Harjavaltaan. Hankkeen uutuusarvona on uusiutuvan vedyn tuotanto teollisuus- ja liikennekäyttöön, sekä uusiutuvan metaanin tuotantolaitoksen yhdistäminen uusiutuvan vedyn tuotantoon.


EPV Energia Oy:lle myönnettiin 14 171 000 euroa uusiutuvalla sähköllä tuotetun vedyn tuotanto-, varastointi- ja käyttöinvestointiin Vaasaan.

Lisäksi Neste aloittaa Suomessa ennennäkemättömän suuren vihreän vedyn tuotannon Porvoon jalostamolla tyydyttääkseen lähitulevaisuuden kasvavan vedyntarpeen  mm. tieliikenteessä.
https://yle.fi/uutiset/3-12190302

18

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      etenee mirain tankkiin

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eihän tuo määrä riitä mihinkään. x100 niin oltaisiin bensa asemien tasolla. Koska hidas paineistus tarvitaan vielä enemmän.

      • Anonyymi

        Eiköhän niitä vetytankkausasemia rakenneta sitä mukaa kun vetyautot yleistyvät.
        Näinhän on käynyt myös bensa-asemien kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän niitä vetytankkausasemia rakenneta sitä mukaa kun vetyautot yleistyvät.
        Näinhän on käynyt myös bensa-asemien kohdalla.

        "Eiköhän niitä vetytankkausasemia rakenneta sitä mukaa kun vetyautot yleistyvät."

        Kyseessä on muna-kana-syndrooma, joka tulee saada puhkaistua.

        Kun ei ole vety-infraa, niin ei osteta vetyautoja.

        Jos ei ole riittävästi vetyautoja ostettavaksi, niin infraa ei rakenneta.

        Käytännössä on kuitenkin niin, että monien käyttöön sopivia vetyautoja on jo saatavilla, joskin toistaiseksi ne ovat liian kalliita, mutta hinnat tulevat laskemaan polttareiden tasolle.

        Vetyinfran rakentajat joutuvat ottamaan investoinneissaan ennakkoon, eli laittamaan kalliin systeemin pystyyn ja tekemään x-aikaa tappiota (kuten mm. hybridien valmistajat aikanaan) kunnes ajan kanssa alkaa syntyä riittävästi käyttäjävolyymiä, eli tuo infra vaatii leveitä taloudellisia harteita.

        Itse arvioin, että Suomen kohdalla riittävä vety-infra on vielä varsin kaukana horisontissa, samalla kun se on kustannuksiltaan korkeampaa ja haastavempaa rakentaa suurelle kotimaan pinta-alalle ja pienelle populalle _vrt._ Pelkästään Pariisin tiiviillä urbaanilla alaueella asuu noin 10 miljoonaa henkeä.

        Vaikkapa Saksassa tai Ranskassa, kuten Hollannissakin tilanne on aivan toinen, sillä siellä on asukastiheys ja kokonaispopula aivan toisella asteikolla, jossa kalliille infralle saadaan katetta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kaikki vety menee SSAB: n Raahen tehtaalle teräksen tuotantoon korvaamaan hiiltä. Vetytuotannon edelleen kasvaessa seuraavana on vuorossa raskas liikenne.
      Henkilöautoliikenne ei tule saamaan suurpaineista vetyä tällä vuosikymmenellä.

    • Anonyymi

      Mitenkä tuo liittyy mitenkään vetyautoihin?
      Kaikki vety tulee menemään teollisuuteen sillä siellä vedystä saadaan suurin hyöty ilmaston ja päästömaksujen vähentämiseen.

    • Anonyymi

      Upeaa että vetyä tehdään myös vetyautoihin kuten uutisesta käy selkeästi ilmi.

    • Anonyymi

      Jos vetyaseman perustaminen maksaa 2 miljoonaa euroa ja niitä tehtäisiin 2000 kappaletta niin voisi kysyä miten paljon sähköverkkoa voisi vahvistaa ja latausasemia perustaa tuolla 4 miljardilla?

    • Anonyymi

      Todella mainio uutinen

    • Anonyymi

      Suomessakin edetään vetyasiassa

    • Anonyymi

      "Upeaa että vetyä tehdään myös vetyautoihin kuten uutisesta käy selkeästi ilmi."

      Uutisessa sanotaan selvästi että kaikki vety menee teollisuuden käyttöön ja liikenteeseen tehdään synteettistä metaania kaasuautoihin.

      Vetyautoille tuosta tehtaasta ei tule mitään. EI mitään.

    • Anonyymi

      Aika huikeaa on vetyauton voittokulku

    • Anonyymi

      Mahtavaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe