Massiivista vihreän vedyn tuotantoa Suomeen

Anonyymi

P2X Solutions Oy:lle myönnettiin 25 760 000 euroa uusiutuvan vedyn tuotannon investoinnille Harjavaltaan. Hankkeen uutuusarvona on uusiutuvan vedyn tuotanto teollisuus- ja liikennekäyttöön, sekä uusiutuvan metaanin tuotantolaitoksen yhdistäminen uusiutuvan vedyn tuotantoon.


EPV Energia Oy:lle myönnettiin 14 171 000 euroa uusiutuvalla sähköllä tuotetun vedyn tuotanto-, varastointi- ja käyttöinvestointiin Vaasaan.

Lisäksi Neste aloittaa Suomessa ennennäkemättömän suuren vihreän vedyn tuotannon Porvoon jalostamolla tyydyttääkseen lähitulevaisuuden kasvavan vedyntarpeen  mm. tieliikenteessä.
https://yle.fi/uutiset/3-12190302

18

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      etenee mirain tankkiin

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eihän tuo määrä riitä mihinkään. x100 niin oltaisiin bensa asemien tasolla. Koska hidas paineistus tarvitaan vielä enemmän.

      • Anonyymi

        Eiköhän niitä vetytankkausasemia rakenneta sitä mukaa kun vetyautot yleistyvät.
        Näinhän on käynyt myös bensa-asemien kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän niitä vetytankkausasemia rakenneta sitä mukaa kun vetyautot yleistyvät.
        Näinhän on käynyt myös bensa-asemien kohdalla.

        "Eiköhän niitä vetytankkausasemia rakenneta sitä mukaa kun vetyautot yleistyvät."

        Kyseessä on muna-kana-syndrooma, joka tulee saada puhkaistua.

        Kun ei ole vety-infraa, niin ei osteta vetyautoja.

        Jos ei ole riittävästi vetyautoja ostettavaksi, niin infraa ei rakenneta.

        Käytännössä on kuitenkin niin, että monien käyttöön sopivia vetyautoja on jo saatavilla, joskin toistaiseksi ne ovat liian kalliita, mutta hinnat tulevat laskemaan polttareiden tasolle.

        Vetyinfran rakentajat joutuvat ottamaan investoinneissaan ennakkoon, eli laittamaan kalliin systeemin pystyyn ja tekemään x-aikaa tappiota (kuten mm. hybridien valmistajat aikanaan) kunnes ajan kanssa alkaa syntyä riittävästi käyttäjävolyymiä, eli tuo infra vaatii leveitä taloudellisia harteita.

        Itse arvioin, että Suomen kohdalla riittävä vety-infra on vielä varsin kaukana horisontissa, samalla kun se on kustannuksiltaan korkeampaa ja haastavempaa rakentaa suurelle kotimaan pinta-alalle ja pienelle populalle _vrt._ Pelkästään Pariisin tiiviillä urbaanilla alaueella asuu noin 10 miljoonaa henkeä.

        Vaikkapa Saksassa tai Ranskassa, kuten Hollannissakin tilanne on aivan toinen, sillä siellä on asukastiheys ja kokonaispopula aivan toisella asteikolla, jossa kalliille infralle saadaan katetta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kaikki vety menee SSAB: n Raahen tehtaalle teräksen tuotantoon korvaamaan hiiltä. Vetytuotannon edelleen kasvaessa seuraavana on vuorossa raskas liikenne.
      Henkilöautoliikenne ei tule saamaan suurpaineista vetyä tällä vuosikymmenellä.

    • Anonyymi

      Mitenkä tuo liittyy mitenkään vetyautoihin?
      Kaikki vety tulee menemään teollisuuteen sillä siellä vedystä saadaan suurin hyöty ilmaston ja päästömaksujen vähentämiseen.

    • Anonyymi

      Upeaa että vetyä tehdään myös vetyautoihin kuten uutisesta käy selkeästi ilmi.

    • Anonyymi

      Jos vetyaseman perustaminen maksaa 2 miljoonaa euroa ja niitä tehtäisiin 2000 kappaletta niin voisi kysyä miten paljon sähköverkkoa voisi vahvistaa ja latausasemia perustaa tuolla 4 miljardilla?

    • Anonyymi

      Todella mainio uutinen

    • Anonyymi

      Suomessakin edetään vetyasiassa

    • Anonyymi

      "Upeaa että vetyä tehdään myös vetyautoihin kuten uutisesta käy selkeästi ilmi."

      Uutisessa sanotaan selvästi että kaikki vety menee teollisuuden käyttöön ja liikenteeseen tehdään synteettistä metaania kaasuautoihin.

      Vetyautoille tuosta tehtaasta ei tule mitään. EI mitään.

    • Anonyymi

      Aika huikeaa on vetyauton voittokulku

    • Anonyymi

      Mahtavaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1700
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1336
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1285
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe