Massiivista vihreän vedyn tuotantoa Suomeen

Anonyymi

P2X Solutions Oy:lle myönnettiin 25 760 000 euroa uusiutuvan vedyn tuotannon investoinnille Harjavaltaan. Hankkeen uutuusarvona on uusiutuvan vedyn tuotanto teollisuus- ja liikennekäyttöön, sekä uusiutuvan metaanin tuotantolaitoksen yhdistäminen uusiutuvan vedyn tuotantoon.


EPV Energia Oy:lle myönnettiin 14 171 000 euroa uusiutuvalla sähköllä tuotetun vedyn tuotanto-, varastointi- ja käyttöinvestointiin Vaasaan.

Lisäksi Neste aloittaa Suomessa ennennäkemättömän suuren vihreän vedyn tuotannon Porvoon jalostamolla tyydyttääkseen lähitulevaisuuden kasvavan vedyntarpeen  mm. tieliikenteessä.
https://yle.fi/uutiset/3-12190302

18

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      etenee mirain tankkiin

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eihän tuo määrä riitä mihinkään. x100 niin oltaisiin bensa asemien tasolla. Koska hidas paineistus tarvitaan vielä enemmän.

      • Anonyymi

        Eiköhän niitä vetytankkausasemia rakenneta sitä mukaa kun vetyautot yleistyvät.
        Näinhän on käynyt myös bensa-asemien kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän niitä vetytankkausasemia rakenneta sitä mukaa kun vetyautot yleistyvät.
        Näinhän on käynyt myös bensa-asemien kohdalla.

        "Eiköhän niitä vetytankkausasemia rakenneta sitä mukaa kun vetyautot yleistyvät."

        Kyseessä on muna-kana-syndrooma, joka tulee saada puhkaistua.

        Kun ei ole vety-infraa, niin ei osteta vetyautoja.

        Jos ei ole riittävästi vetyautoja ostettavaksi, niin infraa ei rakenneta.

        Käytännössä on kuitenkin niin, että monien käyttöön sopivia vetyautoja on jo saatavilla, joskin toistaiseksi ne ovat liian kalliita, mutta hinnat tulevat laskemaan polttareiden tasolle.

        Vetyinfran rakentajat joutuvat ottamaan investoinneissaan ennakkoon, eli laittamaan kalliin systeemin pystyyn ja tekemään x-aikaa tappiota (kuten mm. hybridien valmistajat aikanaan) kunnes ajan kanssa alkaa syntyä riittävästi käyttäjävolyymiä, eli tuo infra vaatii leveitä taloudellisia harteita.

        Itse arvioin, että Suomen kohdalla riittävä vety-infra on vielä varsin kaukana horisontissa, samalla kun se on kustannuksiltaan korkeampaa ja haastavempaa rakentaa suurelle kotimaan pinta-alalle ja pienelle populalle _vrt._ Pelkästään Pariisin tiiviillä urbaanilla alaueella asuu noin 10 miljoonaa henkeä.

        Vaikkapa Saksassa tai Ranskassa, kuten Hollannissakin tilanne on aivan toinen, sillä siellä on asukastiheys ja kokonaispopula aivan toisella asteikolla, jossa kalliille infralle saadaan katetta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kaikki vety menee SSAB: n Raahen tehtaalle teräksen tuotantoon korvaamaan hiiltä. Vetytuotannon edelleen kasvaessa seuraavana on vuorossa raskas liikenne.
      Henkilöautoliikenne ei tule saamaan suurpaineista vetyä tällä vuosikymmenellä.

    • Anonyymi

      Mitenkä tuo liittyy mitenkään vetyautoihin?
      Kaikki vety tulee menemään teollisuuteen sillä siellä vedystä saadaan suurin hyöty ilmaston ja päästömaksujen vähentämiseen.

    • Anonyymi

      Upeaa että vetyä tehdään myös vetyautoihin kuten uutisesta käy selkeästi ilmi.

    • Anonyymi

      Jos vetyaseman perustaminen maksaa 2 miljoonaa euroa ja niitä tehtäisiin 2000 kappaletta niin voisi kysyä miten paljon sähköverkkoa voisi vahvistaa ja latausasemia perustaa tuolla 4 miljardilla?

    • Anonyymi

      Todella mainio uutinen

    • Anonyymi

      Suomessakin edetään vetyasiassa

    • Anonyymi

      "Upeaa että vetyä tehdään myös vetyautoihin kuten uutisesta käy selkeästi ilmi."

      Uutisessa sanotaan selvästi että kaikki vety menee teollisuuden käyttöön ja liikenteeseen tehdään synteettistä metaania kaasuautoihin.

      Vetyautoille tuosta tehtaasta ei tule mitään. EI mitään.

    • Anonyymi

      Aika huikeaa on vetyauton voittokulku

    • Anonyymi

      Mahtavaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7705
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1900
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      859
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      793
    Aihe