Polttokennoauto puhdistaa ilmasta kahden dieselin verran pienhiukkasia !

Anonyymi

Polttokennoauto puhdistaa ilmasta kahden dieselin verran pienhiukkasia vuodessa ... siihen ei sähköauto kykene ja joka jo lähtökohtaisestikin on ympäristöä mega-saastuttava akkujen tarvitsemien harvinaisten ja rajallisesti saatavilla olevien metallien kaivostoiminnan vuoksi.

.

"Hyundai: Polttokennoautoilun läpimurto on lähellä" - Clas von Bell - 1.9.2021

"Kuusi faktaa Hyundai Nexo -polttokennoautosta"

"Voimanlähteenä toimiva polttokenno puhdistaa ilmaa. Nexo puhdistaa ilmasta vuodessa saman verran pienhiukkasia, kuin kaksi dieselautoa ehtii tuottaa."

- https://autotoday.fi/hyundai-polttokennoautoilun-lapimurto-on-lahella/

.

No, tuo "läpimurto on lähellä" on varamastikin paljon kiinni maantieteellisestä alueesta.

Suomessa on se on vielä hyvin hyvin kaukana, mutta vaikkapa Saksassa tilanne on aivan toinen, sillä siellä on jo nyt noin sata tankkausasemaa.

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pienet suorasuihkutus bensiinit tuottavat dieseleitä enemmän hiukkaspäästöjä.

      • Anonyymi

        "Pienet suorasuihkutus bensiinit tuottavat dieseleitä enemmän hiukkaspäästöjä."

        Totta, ne olivat aivan valtaisia saastepommeja ja oli direktiivien järjettömyys kun niille ei vaadittu suodatusta heti alkuunsa ja kaiken lisäksi useinkin juuri automalleja / kinnereitä joita käytetään enempi urbaanissa ymäristössä ja lähiöissä.

        Onneksi nyttemmin niiden uusissa malleissa on katalysaattori pakollinen ja ongelma korjattu, mutta aivan liian kauan se vei. Niin, ja olikos nyttemmin myös jälkiasennuskin pakkollinen (?), en ole aivan varma, en jaksa kaivella infoa. Niiden katalysaattori on paljon pitkäikäisempi ja edullisempi kuin dieseleiden vastaava.


    • Anonyymi

      Kuinka kauan vetyauton tankkaus kestää?

      • Anonyymi

        "Jokainen Nexon kolmesta vetytankista on tilavuudeltaan 52,2 litraa, mutta tankkaus kestää vain noin viisi minuuttia."

        "Hieman" helpompaa kuin patteriautoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jokainen Nexon kolmesta vetytankista on tilavuudeltaan 52,2 litraa, mutta tankkaus kestää vain noin viisi minuuttia."

        "Hieman" helpompaa kuin patteriautoilla.

        Kokeillaan tunkea 200 litran tynnyri perhekiesiin ja lähdetään ajelulle. Vastaisi silloin sisätiloiltaan perus vetyautoa. Takkauskokemusen saisi pyöränpumpulla tynnyriä täyttäen. Yhtä hidasta.


    • Anonyymi

      mutta kun ne VW TDI päästöt oli satakertaiset....

      • Anonyymi

        Toyota 14000
        VW 9000


      • Anonyymi

        koskas suomen huijatut asiakkaat saa petoskorvauksia`
        kts. Areenasta päästöhuijaus ohjelma dokomentti.Ulkolinja


      • Anonyymi

        "mutta kun ne VW TDI päästöt oli satakertaiset...."

        No, jos vetyauto puhdistaisi ko. "100x" kategorian kahden dieselauton pienhiukkasmäärät, niin sittenhän vetyautot olisivat suorastaan aivan hurjia "eko-super-mies-autoja" ... varsinkin puhtaasta vedystä tankattuina ;-)

        Mutta onhan tuo hieno teknologinen saavutus miten vetyautot puhdistavat ilmaa. Niitä tulisi olla paljon kaupungeissa teollisuudenkin päästöjä puhdistamassa, vastoin viher-vasureiden tahtoa autioittaa kapungit yksityisautoista.

        "Plans for 50,000 hydrogen-powered taxis in Paris"

        - https://www.pv-magazine.com/2020/11/12/plans-for-50000-hydrogen-powered-taxis-in-paris/

        ;-)


    • Anonyymi

      Greenpeace ei näe sähköautoja "megasaasteena". Aloittaja ei myöskään näe vetyautojen lyhyempää käyttöikää "megasaasteena" vaikka viimeistään 15 kohdalla (tai aikaisemmin) vetytankit vanhenee, joka pistää monen miettimään kannattaako ISOA huoltoremonttia tehdä vaan romuttaa vetyauto ostaen uuden tilalle. "Megasaaste" on hänen käyttämä propaganda sana kohottaakseen vetyautojen suosiota, mutta ei kestä tarkempaa tarkastelua kuitenkaan kokonaiskuvassa.

      • Anonyymi

        "Greenpeace ei näe sähköautoja "megasaasteena".

        Voit käydä lukemassa selkeät vastineeni tuohon asiaan ko. ketjusta.

        "Aloittaja ei myöskään näe vetyautojen lyhyempää käyttöikää "megasaasteena" vaikka viimeistään 15 kohdalla (tai aikaisemmin) vetytankit vanhenee, ..."

        Keskenkasvuinen anti-vety-foldaaja on heti aamusta spammaamassa noita samoja lenteleviä legendojaan ja luonnollisestikin ilman linkkejä tutkittuun fakta-aineistoon.

        Alla oleva info ei todellakaan tue noita toistamiseen vähän kaikkialla foldaamiasi legendoja.

        *

        Service life: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle#Service_life

        "A good Hydrogen Car might last you 20-30 years or more. But that means you take good care of its battery and provide proper maintenance."

        "Most likely you will have to replace the battery, although it’s hard to know right now since it’s a newer concept."

        - https://www.bestelectriccarsreview.com/how-long-do-hydrogen-cars-last/

        *

        Alla olevassa avauksessa koetin peräänkuuluttaa faktaa niiden "valatavan" kalliiden vetyauton kustannuksien perään, mutta anti jäi kovin vähäiseksi.

        Luonnollisestikin kustannusrakennetta arvioitaessa lähtökohtana on tilanne jossa vety-verkko joskus tulevaisuudessa on riittävä ja vedyn hinta laskenut kuluttajaystävälliselle tasolle, kuten vetyinfraa rakentavat kertovat tapahtuvan pidemmällä aikajanalla.

        Nyt ei ole kyse nopeasti laukevan kroonisuudesta, jossa tilannehorisontin katsannon kyky on juuri heti tässä ja nyt.

        "Vety-auton kennon käyttöikä?"

        - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17197980/vety-auton-kennon-kayttoika

        Ilmaa puhdistava vetykenno kestää 300 000 kilometriä ja lähitulevaisuudessa itse auton hinta Toyotan mukaan laskee polttareiden tasolle, jolloin vaikkapa Saksassa asuville, missä on noin 100 tankkausasemaa, se alkaa tulla ainakin osalle harkittavaksi yhdeksi vaihtoehdoksi.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Miksi sitten vetyautoissa on vetytankeissa viimeinen päivämäärä minkä jälkeen ne pitää uusia (alle 15 vuotta valmistajasta riippuen)? Vai aiotko silti vain laittomasti ajaa 20-30 vuotta vetyautolla ja ottaa riskin kun ajan kuluessa ne korkeapaineistetut vetysäiliöt heikkenee, jolloin lopulta tankatessa 700bar täyteen repeytyvät kappaleiksi kuin ilmapallo hajottaen paineaallon voimasta (ei välttämättä tulipallona) osan auton korjauskelvottomaksi? Ja jos kyydissä tai auton ulkopuollea on joku joka vammautuu sen takia että et ole vetytankkeja vaihtanut, niin johonkin vastuuseen saatat joutua vaikka koittaisit selittää "en vain tiennyt et ne pitää vaihtaa".

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Wikipedian mukaan Toyota Mirain hintaa ei ole onnistuttu merkittävästi alentamaan noin 8 vuoden aikana. Uskon sitten kun näen että hinnat tippuu ja vähän epäilen kun myyntimäärät ovat melko pieniä, mutta se jää nähtäväksi.

      "Sales in Japan began on 15 December 2014 at ¥6.7 million (~US$57,400) at Toyota Store and Toyopet Store locations. "

      https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mirai

    • Anonyymi

      "Samalla kuin sattumalta "unohdettiin" kertoa, että vetyauton puhdistaa ilmaa kahden dieselin verran, joka keikauttaakin rinnastuksen aivan toisiin asetelmiin."

      Mitä tämä pienhiukkasten puhdistus pitää sisällään niinkuin maapallon lämpenemisen kannalta? Ja kuinka suuri merkitys sillä on isossa mittakaavassa?

    • Anonyymi

      Unohtui myös näköjään pienen ajoakun uusiminen ja vetysäiliöiden putkistojen uusiminen, jotka myös heikkenevät ajan saatossa. Ei tule 20-30 vuotta vetyauto kestämään vaikka jotain pienempiä osia polttokennoon vaihdettaisiin esim. paineensäädin. Muutenkin polttokenno heikkenee ajan myötä eli sähkön tuottavuus laskee, vedyn kulutus tällöin nousee kun pitää toimia koko ajan "täysillä" ja toimintasäde pienenee kulutuksen lisääntyessä.

    • Anonyymi

      "Toisaalla tällä palstalla linkin siihen, että moniin kerostalokiinteistöihin ei ole taloudellisiesti edes mahdollista tehdä latauspaikkoja. "

      Mutta monissa kerrostaloissa on varaa tehdä kymmenien tuhansien julkisivu- ja putkiremontteja per huoneisto, mutta ei latauspaikkoja jotka maksavat varmasti vähemmän? Aika harva kerrostalo on joku "museokohde" johon ei saa tehdä vaikka halua olisi?

      Kuitenkin vetyautoon on varaa laittaa vaikka päälle 70 000e, mutta ei halvempaan 50 000e sähköautoon plus kerrostalon autopaikan latauspisteen tekemiseen (jaettuna monen osakkaan kesken kulut) varsinkin kun suomessa on aika vakiona monessa kerrostalossa lämpötolppapaikka joka voidaan melko kohtuu kustannuksin muuttaa hidaslataukselle tai keskinopealle. Ja jos ajaa paljon ne vähäisemmät kerrat niin täydentää sitten julkisilla pikalatureilla. Jos on kaupparatsu ajaen todella paljon niin ostaa sitten suosiolla dieselin vaikka käytettynä 2040 vuonna joka on halvempi vaihtoehto kuin vetyauto JOS dieselin hinta ei ole silloin SELVÄSTI vetyenergiaa kalliimpi.

      Kuinka iso työ on repiä kerrostalon asfaltti auki, uudet paksummat johdot, uusia sähkökeskus/tolpat ja asfaltti päälle? Joissain kohteessa pystytään vetämään johdot pintavetona esim. parkkihallit, joten tulee halvemmaksi.

      Taitaa kustannukset jäädä vielä sitä luokkaa että se on mahdollista jos oikeasti halutaan. Varmasti kirpaisee, mutta myös kirpaisee kun se vetyauto pitäisi ostaa ja vielä maksaa myös huolloista sekä vetyenergiasta koko ajan enemmän hukaten jatkuvasti vuodesta toiseen rahaa.

      https://www.laturille.com/ohjeita-ja-vinkkeja-latauspisteen-hankkimiseen-taloyhtiossa/

      https://evlataa.fi/taloyhtioiden-opas/

      Tuossa linkissä myös hintoja.

      https://www.virtane.fi/sahkoautoilu/taloyhtio/ratkaisut/

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pitkässä juoksussa kerrostalon latauspisteen kulut maksaa itsensä takaisin vetyautoon verrattuna. Eikä tarvitse lähteä erikseen tankkaamaan jännittäen onko vetytankkausasemalla jonoa (pahimmillaan yli tunti), huoltoseisokki tai jopa vety loppu. Turha ajo myös vie rahaa ja aikaa.

    • Anonyymi

      Pitkä puolustelu listasi "että kyllä vetyautot pärjää kaikesta huolimatta" muistuttaa rikollista poliisikuulusteluissa pyrkien vain vähättelemään mitä on jo aiemmissa tutkimuksissa saatu selville välttääkseen väistämätöntä. Toisinsanoen hyvin paljon vain pehmentävää selittelyä ilman uskottavia vasta-argumentteja.

    • Anonyymi

      Linkissä oli myös ihan arvioiva laskuri. 11kw latausteho (riittää monelle todella hyvin että varmasti akku on aamulla täynnä) ja 20 latauspaikka. Tämä ilman sähkökeskuksen vahvistamista, kuormanhallintaa ja parkkipaikan muutostöitä, joten halvin mahdollinen.

      Hankkeen hinta-arvio:

      n. 52 000-55 000 €
      Tooltip icon

      ARA-tuen määrä, arvio:

      n. 18 200-27 500 €

      Jos laskee sitten paljonko tekee per autopaikka, niin tonnin luokkaa. Vaikka tehtäisiin massiiviset muutokset ja lasku olisi tuplat (plus tuki), niin puhutaan SILTI muutamasta tonnista per autopaikka.

      Joten ostatko 50 000e sähköauton ja teetät vaikka ihan pahimman laskun mukaan jopa ilman tukia 5000e kerrostalolatauksen säästäen vuosien varrella sähköautoilin halvemmassa energiassa ja huolloissa vai sen 70 000e vetyauton ajaen koko ajan kalliimmalla maksaen vedystä ja huolloista enemmän?

      Ja löytyy sit sukolataus (muunnettu lämpötolppa) 1.8kw (8A) ja lasku per autopaikka alle 1000e halvimmillaan, joka oikeasti riittää myös monille jos taloyhtiö haluaa niin linjata että ahkerammat lataa sitten pikalatureissa muualla lisää tarvittaessa.

      Eri asia on jos asuu kerrostalossa, parkkipaikkoja vähän eikä vuosien jonotuksellakaan meinaa saada paikkaa ja autoa on pakko pitää kadulla, niin ehkä sitten vetyautossa on järkeä vaikka maksaakin sitten ylläpitokuluina paljon enemmän. Mutta sitten voi myös kysyä että miksi aivan pakko olla vetyauto kun voi ostaa HALVEMMAN etanoli, bensa, diesel tai jopa kaasuauton (joka toimii myös bensalla halutessaan) ja pitää sitä sitten kadunvarressa? Ja vuonna 2040 saa vielä ihan hyväkuntoisia polttomoottoriautoja jos 2035 viimeistään moni maa kieltää uusien myynnin. Päästöjen aluerajoitukset sitten erikseen (ei saa ajaa polttomoottoriautolla), mutta prosentuaalisesti pinta-alasta ovat paljon vähäisempää kun katsotaan autoteiden määrää eli ongelma on selvästi vähemmistön.

      Kerrostalolataus ei ole ongelma jos löytyy parkkiruutu suhteessa vetyauton kuluihin. Lisää tietoa täältä.

      https://www.facebook.com/groups/261207695747440

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe