Onko teologia hömppää vai huipputiedettä?

Anonyymi

Uskonnollisissa piireissä törmää usein monenlaiseen hömppään jossa vain mielikuvitus asettaa rajat. Tähän liittyy aina myös maaginen Raamatun lukeminen ns. kristallipallotulkinta ja salaliittoteorioihin verrattava huuhaa. Hömppäteologia voi viedä harrastajansa syvälle henkimaailmoihin joissa ihminen kadottaa realiteetit itsestään ja ympäristöstään. Mielisairaalat ovat täynnä tällaisia uskovaisia.

Teologiaa huipputieteenä edustaa yleensä yliopistollinen tutkimus , jossa ihmisen kriittiselle ja itsenäiselle ajattelulle annetaan mahdollisuus. Esimerkkinä tästä on yliopistomaailmassa mm. eksegetiikan laitosten huippuyksiköksi monena vuonna valittu tutkimus. Lukemisen arvoinen kirja on Heikki Räisänen: Mitä varhaiset kristityt uskoivat. Suosittelen. Se voi tuoda tarpeellista realiteettitajua uskoon ja mielisairaalareissu jää tekemättä.

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hömppää se on silloin kun uskotaan että juuri tämä meidän jumala säätää ilmat ja tuulet ja kaiken muunkin. Hömppää se ei ole silloin kun tutkitaan millaisia erilaisia uskomuksia ihmisillä on eri puolilla maailmaa. Ynnä miten niillä hallitaan ihmisiä ja heidän käyttäytymistään.

    • Anonyymi

      yliopistoissa uskontoa 🤣 se on kuin sitä nyky yliopistojen humanismia 🤣🤣🤣

      • Anonyymi

        Menehän nyt takaisin sinne hourulaan mistä olet tullutkin.


    • Anonyymi

      Ainakin Suomessa on jokseenkin merkittävä ongelma se, että teologian oppinnot ovat käytänössä luterilaisen kirkon pappien ammattikoulu, jonka suorittaminen on edellytys papin virkaan. Uskonnot kaikkine seurakuntatouhuineen ovat kuitenkin silkkaa hömppää, jonka toimintaa ei tulisi rahoittaa julkisin varoin esimerkiksi kouluttamalla niitä pappeja mumisemaan loitsuja.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Täydellistä rahan haaskausta opiskella satujen ja tarujen maailmaa. Ei se riitä syyksi, että tarut on kirjoitettu lähes 2000 vuotta sitten ja kirjoittajia ei varmuudella tiedetä.

        Kaiken tarpeellisen uskonnoista saa tietoonsa historiaa opiskelemalla. Uskontojen ajan pitäisi jo olla sivistysmaissa ohi nykyisen tiedon ja kehityksen myötä.

        LippuHelvettiinKiitos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Täydellistä rahan haaskausta opiskella satujen ja tarujen maailmaa. Ei se riitä syyksi, että tarut on kirjoitettu lähes 2000 vuotta sitten ja kirjoittajia ei varmuudella tiedetä.

        Kaiken tarpeellisen uskonnoista saa tietoonsa historiaa opiskelemalla. Uskontojen ajan pitäisi jo olla sivistysmaissa ohi nykyisen tiedon ja kehityksen myötä.

        LippuHelvettiinKiitos

        En usko että kukaan olisi tullut teologisissa tiedekunnissa uskoon, mutta tiedä monta jotka ovat tulleet pois uskosta. Onko tämä mielestäsi huono asia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että kukaan olisi tullut teologisissa tiedekunnissa uskoon, mutta tiedä monta jotka ovat tulleet pois uskosta. Onko tämä mielestäsi huono asia?

        Kun taikausko korvataan tiedolla, muutos on välttämätön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että kukaan olisi tullut teologisissa tiedekunnissa uskoon, mutta tiedä monta jotka ovat tulleet pois uskosta. Onko tämä mielestäsi huono asia?

        en tiedä ainoatakaan, jonka usko olisi teologian takia hiipunut.


    • Anonyymi

      Teologinen tiedekunta on Helsingin Yliopiston häpeäpilkku. Tuollainen askartelu ei kuulu tieteeseen.

    • Anonyymi

      Hömppäteologian ja teologinen tieteellinen tutkimus ovat ääripäitä. Sinne väliin mahtuu se tavallinen arkinen lähimmäisen rakastaminen, rukoilu, Raamatun luku ja seurakunnan toimintaan osallistuminen. Se ei ole hömppää vaan vilpitöntä Jumalan tahdon etsimistä ja sen toteuttamista käytännössä. Miksi te hömppäsuvaitsevaiset unohdatte että 95 % kristityistä ovat kunnon ihmisiä, joilla on jalat maassa ja järki päässä. Miksi näette usein vain äärimmäiset ilmiöt ja korostatte niitä? Varmaan siksi, että se heijastaa teidän omaa äärimmäistä hömppäsuvaitsevaisuutta.

      • Höpö höpö. Olen useamman kerran kysynyt täällä että miksi te "normaalit" uskovaiset ette torju täällä heiluvia hörhöuskovaisia? Esimerkiksi vaikka tämä aloitus:

        "Kun Herran Henki valtaa minua kuin Daavidia !!!
        Savis
        30.12.2021 06:04

        Kun Herran tuli valtaa minua kuin Daaviidiaa saan antaa kaikken Kunnian Jeesukselle Kristukselle meidän Jumalamme !!!!

        https://www.youtube.com/watch?v=4f2tEKZkPCg"

        Nämä uskonnolliset hörhöthän täällä uskotoa paaluttavat ja kertovat mitä se on. Heillä on tähän aikaa sillä ei kai kukaan työantaja palkkaa tuollaisia "jeesus tulee, jeesus tulee, jeesus tulee" - kavereita töihin. Yksinkertaisesti siksi että heidän työnteostaan ei taatusti tulisi yhtään mitään jeesustelun vuoksi.

        Hyvä esimerkki asiasta on tuo YLEn lähettämä Papisto-ohjelma, jota olen kyllä katsellut. Minusta tuli melkein uskovainen, sen verran symppiksiä nuo "erilaiset" papit olivat. Mutta tällä palstalla tuo pappinelikko on manattu helvetin tuliin, sillä eihän esim mies joka meikkaa, voi missään nimessä olla pappi tai kirkkoherra.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      570
      3780
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3278
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2699
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2094
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2051
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1857
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1825
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1740
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1709
    Aihe