Matkailuautoissa ongelma tuulilasin jäätyminen sisältä päin.
Enemmän sisälle tulee jäätä kuin ulos!
Meillä ei ole keulapeitettä vielä. Sisälle on ikkunoihin imukupeilla kiinnitettävät eristeet mutta eihän ne asetu tiiviisti. Eikä ole vielä ohjaamon ja takaosan väliin tulevaa termopeitettä, laitettiin kaksi paksua huopaa mut ei auta paljoakaan.
Auttaako jos laittaa kunnon termopeitteen auton keulalle/tuulilasille ulos ja kunnon ohjaamon edistävän termo"seinän"?
Lapissa ollaan!
39
967
Vastaukset
- Anonyymi
Tarvitset ulkopuolelle termopeitteen, joka peittää vähintään tuulilasin ja sivulasit. Jos ovissa ei ole eristeitä, niin kannattanee hommata sellainen, joka peittää ovet kokonaan.
- Anonyymi
Sellaista ajattelimme joka peittää tuulilasin, konepellin ja sivuovet. Lisäksi ostamme yleismallin termopeiton jutun ja ohjaamon väliin.
- Anonyymi
Tarvitset kunnon tuuletuksen sinne autoon. Kun hikoilet siellä nukkuessas niin kannattaa avata jotain ilmareikiä ulos. Ei pelkkä lämmitys täysillä poista jäätä. Autos homehtuu ja lahoo parissa vuodessa tuolla tavalla.
- Anonyymi
Höpön pöppö... Auton ilmanvaihto toimii availematta yhtään mitään. Päin vastoin ne iv-venttiilit kannattaa sulkea pakkasella.
- Anonyymi
Asunto-osan ovi raolleen, ja samalla tavalla kuljettajan ovi raolleen, niin ilma vaihtuu hyvin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asunto-osan ovi raolleen, ja samalla tavalla kuljettajan ovi raolleen, niin ilma vaihtuu hyvin!
ja vaatetta päälle paljon kun tulee kylmä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpön pöppö... Auton ilmanvaihto toimii availematta yhtään mitään. Päin vastoin ne iv-venttiilit kannattaa sulkea pakkasella.
Silloinhan kaikki on kunnossa, ei muuta kun raapimaan jäätä lasista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpön pöppö... Auton ilmanvaihto toimii availematta yhtään mitään. Päin vastoin ne iv-venttiilit kannattaa sulkea pakkasella.
Ainakin kuljettajan-ja matkustan ovien sisältävän ilma kiertää, oven alalaidassa kun on vesireiät niiden kautta pääsee ilma oven sisään ja edelleen oviverhoilun pienistä pyöreistä reiistä sisälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpön pöppö... Auton ilmanvaihto toimii availematta yhtään mitään. Päin vastoin ne iv-venttiilit kannattaa sulkea pakkasella.
Missä näitä iv-venttiileitä yleensä on? En löytänyt yhtään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpön pöppö... Auton ilmanvaihto toimii availematta yhtään mitään. Päin vastoin ne iv-venttiilit kannattaa sulkea pakkasella.
Ei muuta kun kelmuun koko auto niin ei ainakaan tuuletu liikaa. Kannattaa tukkia kaikki ilmareijät niin ei tarvi suihkussa käydä. Tulee vesi suoraan katosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuta kun kelmuun koko auto niin ei ainakaan tuuletu liikaa. Kannattaa tukkia kaikki ilmareijät niin ei tarvi suihkussa käydä. Tulee vesi suoraan katosta.
Muovikassi omaan päähän niin ei tulla kastu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä näitä iv-venttiileitä yleensä on? En löytänyt yhtään.
Meiltä löytyy suihkukopin katosta yks ja kaapista toinen.
Jokaisesta ohjaamon lämppärin säätimien yhteydessä on myös nuppi, jonka sulkemalla kylmä ilma ei virtaa sisään.
- Anonyymi
ihan kuin scifi elokuvissa että ulkoavaruudesta on työntymässä laivan sisälle tuntematonta massaa, joka syö laivan !!!
- Anonyymi
kantsii sahalla leikata paloja ajoissa
- Anonyymi
Kosteus tiivistyy tuulilasiin. Minulla on välissä termoverho ja lisäksi alkuperäinen näkösuojaverho. Luonnollista ilmankiertoa voisi parantaa kattoikkunan kautta ja tarkistaa, että myös auton sivulla on olevat korvausritilät on riittävästi auki.
- Anonyymi
Vielä jos jotain kokkailee/keittää vettä tms niin ilmankosteus sisällä nousee.
- Anonyymi
Puhdista ensimmäisenä ikkunat kunnolla, ikkunanpesuaineella.
- Anonyymi
Ilman kosteus tiivistyy aina kylmään pintaan. Sille asialle ei voi mitään.
Ulkopuolinen peite on ratkaisu, millä tämän haita saa paljon pienemmäksi.
Ilmanvaihto on valmistajan järjestämä ja pakollinen sillä saattaahan yöpyjiä olla jopa 6 henkilöä, jolloin ilma vaihtuu useasta venttiilistä ilman mitään ikkunan tai oven raottelua.
Mulllakin on ikivanhassa kulkineessa vielä tarrat paikoillaan, missä lukee että
tila on tarkoitettu 6 henkilön jatkuvaan oleskeluun. Tarkoittaa sitä että lattiassa on 3 ilmanottoaukkoa ja katossa liesituuletin sekä 2 venttiiliä, joita EI voi sulkea.- Anonyymi
Mitenhän sitten helteelläkin tulee kosteutta ikkunaan vaikka ikkunat on varmasti kuumat. Tarrat sulla on mutta onko ollut 6 aikuista yöpymässä samaan aikaan.
Epäilen, että voisi olla aamulla ikkunat huurussa siis talvella jäässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenhän sitten helteelläkin tulee kosteutta ikkunaan vaikka ikkunat on varmasti kuumat. Tarrat sulla on mutta onko ollut 6 aikuista yöpymässä samaan aikaan.
Epäilen, että voisi olla aamulla ikkunat huurussa siis talvella jäässä.No huh...en kyllä lähtisi sellaiseen reissuun jossa kuusi aikuista samassa matkailuautossa, sitten pitäisi olla jo ison bussin kokoinen asuntoauto.
Kaksi aikuista riittää.
- Anonyymi
Meillä tulee kylmää ulkoilmaa keittiön tason takareunassa olevista ritilöistä, ne on yhteydessä ritilöihin mitkä on oven vieressä ulkoseinässä, samat ritilät hoitaa jääkaapin jäähdytyksen.
Oikeastaan muita suoraan ulkoilmaan olevia venttiileitä ei taida olla, kattoluukut tietysti.
Keittiön tason ritilöist kuuluu ajaessa melua. Ompelimme kankaasta ritilöiden mittaisen pötkön jonka täytimme löysästi hiekalla. Se tiivistää kätevästi ritilän aukot, samaa pätkä käytetään ohjaamon termoverhon alahelman painona kun olemme leiriytyneet.- Anonyymi
Myös talvikäyttöön suunnitelluissa autoissa ja vaunuissa ne ritilät vaikuttavat ainoastaan jääkaapin jäähdytykseen. Sisätiloihin niistä ei tule korvausilmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös talvikäyttöön suunnitelluissa autoissa ja vaunuissa ne ritilät vaikuttavat ainoastaan jääkaapin jäähdytykseen. Sisätiloihin niistä ei tule korvausilmaa.
Jotkut sanoo että Dethleffsit kaikki tehty talvikäyttöön?. Kyllä ihan selvästi virtaa kylmää ilmaa sisälle, ritiläaukot on siis auton ulkopuolella mutta myös sisällä on keittiön tason aivan takareunassa aukot joista tulee kylmää ilmaa, tosin lieden ja jääkaapin takaa se kylmä ilma voi tulla. Kaapitkin pysyy kylmänä kun niihin ei lämpö pääse heti. En tiedä tarkemmin mitkä nuo tasossa takana olevat aukot on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut sanoo että Dethleffsit kaikki tehty talvikäyttöön?. Kyllä ihan selvästi virtaa kylmää ilmaa sisälle, ritiläaukot on siis auton ulkopuolella mutta myös sisällä on keittiön tason aivan takareunassa aukot joista tulee kylmää ilmaa, tosin lieden ja jääkaapin takaa se kylmä ilma voi tulla. Kaapitkin pysyy kylmänä kun niihin ei lämpö pääse heti. En tiedä tarkemmin mitkä nuo tasossa takana olevat aukot on.
Tasoissa ja kaappien hyllyissä olevat raot liittyvät ilmankiertoon ja paikkojen kuivana pysymiseen. Niistä ei kuulu virrata sisälle kylmää ilmaa.
Jo vanhassa Solifer-vaunussa jääkaapin alla olevat ilmareiät oli eristetty siten ettei sieltä virrannut sisätiloihin kylmää ilmaa. Toinen esimerkki Münsterland-vaunu, jossa vastaavia reikiä ei oltu edes yritetty eristää ja pakasella kaapin alta kävikin melkoinen puhuri.
Jääkaapin tuuletusta voi kyllä parannella vähemmän vetoa aiheuttavaksi, mutta se vaatii kaapin irrottamisen ja vähän ajatusta siitä, mitä on tekemässä.
Jotkut voi sanoa talvikäyttöön soveltuvista autoista mitä vaan ja omahan on useimmiten se paras. Talvikäyttöön suunnitellun ymmärtää paremmin ehkä vasta sitten, jos pääsee vertailemaan eri autoja kunnon pakkasilla. - Anonyymi
Onko niihin jääkaapin jäähdytysritilöihin (ulkona) laitettu talvisuojat? Nuo suojat sulkevat ritilät lähes kokonaan, vain parin rivan verran jää aukkoa auki ja ulkoilman tulo vähenee.
Jääkaapin alla on lisäksi lattiassa lain vaatimat aukot joiden kautta mahdollisessa kaasuvuodossa kaasu valuu ulos. Ne eivät kuitenkaan ole kovin suuret, eikä niitä saa sulkea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tasoissa ja kaappien hyllyissä olevat raot liittyvät ilmankiertoon ja paikkojen kuivana pysymiseen. Niistä ei kuulu virrata sisälle kylmää ilmaa.
Jo vanhassa Solifer-vaunussa jääkaapin alla olevat ilmareiät oli eristetty siten ettei sieltä virrannut sisätiloihin kylmää ilmaa. Toinen esimerkki Münsterland-vaunu, jossa vastaavia reikiä ei oltu edes yritetty eristää ja pakasella kaapin alta kävikin melkoinen puhuri.
Jääkaapin tuuletusta voi kyllä parannella vähemmän vetoa aiheuttavaksi, mutta se vaatii kaapin irrottamisen ja vähän ajatusta siitä, mitä on tekemässä.
Jotkut voi sanoa talvikäyttöön soveltuvista autoista mitä vaan ja omahan on useimmiten se paras. Talvikäyttöön suunnitellun ymmärtää paremmin ehkä vasta sitten, jos pääsee vertailemaan eri autoja kunnon pakkasilla.Solifer on tunnetusti hyvä talvivaunu. Hyvin pidetty Solifer hakkaa mennen tullen vielä euroopan tuliaiset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko niihin jääkaapin jäähdytysritilöihin (ulkona) laitettu talvisuojat? Nuo suojat sulkevat ritilät lähes kokonaan, vain parin rivan verran jää aukkoa auki ja ulkoilman tulo vähenee.
Jääkaapin alla on lisäksi lattiassa lain vaatimat aukot joiden kautta mahdollisessa kaasuvuodossa kaasu valuu ulos. Ne eivät kuitenkaan ole kovin suuret, eikä niitä saa sulkea.Kovin suuret... Enää muista, mutta 2 kpl halkaisija luokkaa 8 -10 cm. Ja joo, ei saa sulkea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko niihin jääkaapin jäähdytysritilöihin (ulkona) laitettu talvisuojat? Nuo suojat sulkevat ritilät lähes kokonaan, vain parin rivan verran jää aukkoa auki ja ulkoilman tulo vähenee.
Jääkaapin alla on lisäksi lattiassa lain vaatimat aukot joiden kautta mahdollisessa kaasuvuodossa kaasu valuu ulos. Ne eivät kuitenkaan ole kovin suuret, eikä niitä saa sulkea.Ne reiät on kesäautoissa ja vaunuissa sellaiset, että kylmällä sieltä pääsee ilmavirta lähes esteettä asuintilaan.
Jo vanhoissa kotimaisissa vaunuissa jääkaapin sokkeli oli eristetty ja kylmä pysyi jääkaapin alla. Reikien tarkoitus on, että vikatilanteessa jääkaapista vuotava kaasu pääsee ilmaa raskaampana valumaan ulos. Ei ilmanvaihto. Reiät ovat ainakin kahvikupin luokkaa halkaisijaltaan.
- Anonyymi
Onko sulla rumatikki puhisemassa. Ei ihme jos nurkista vetää
- Anonyymi
Ei ole kun Alde! Aivan surkean hidas lämmittämään. Ehtii paleltua kuoliaaksi ennen kuin lämpö nousee edes 5 asteeseen.
En kun oli rumatikin niin välittömästi alkaa puhaltamaan lämmintä ja mittarista näkee kuinka nouse lämpö eikä tarvitse 10-15 asteen pakkasilla laittaa kun 3-5 asentoon säädin. Säätimestä suurin asento 9. Joten rumatikki on verraton lämmityslaite. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kun Alde! Aivan surkean hidas lämmittämään. Ehtii paleltua kuoliaaksi ennen kuin lämpö nousee edes 5 asteeseen.
En kun oli rumatikin niin välittömästi alkaa puhaltamaan lämmintä ja mittarista näkee kuinka nouse lämpö eikä tarvitse 10-15 asteen pakkasilla laittaa kun 3-5 asentoon säädin. Säätimestä suurin asento 9. Joten rumatikki on verraton lämmityslaite.Mutta lämpeneehän se keskuslämmityksen vesikin , kun käyttää tehoja.
Ainakin Primuksella voi olla 2 liekkiä päällä eli 4,2 kW ja lisäksi 2 kW sähköpatruuna, mikä auttaa hyvin sen ensimmäiset ½ tuntia, minkä jälkeen 2 liekkiä riittää hyvin jopa yli -30 pakkasiin asti. Vaihtoehtona on myös käyttää alussa kaikkia 3 liekkiä =6,3 kW. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta lämpeneehän se keskuslämmityksen vesikin , kun käyttää tehoja.
Ainakin Primuksella voi olla 2 liekkiä päällä eli 4,2 kW ja lisäksi 2 kW sähköpatruuna, mikä auttaa hyvin sen ensimmäiset ½ tuntia, minkä jälkeen 2 liekkiä riittää hyvin jopa yli -30 pakkasiin asti. Vaihtoehtona on myös käyttää alussa kaikkia 3 liekkiä =6,3 kW.Kyllä mutta paljon hitaammin lämpenee auto sisältä Aldella. Ensin pitää saada vesi lämpimäksi joka lämmittää sitten auton sisäilman. Rumatikki alkaa puhaltamaan lämmintä melkeinpä välittömästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä mutta paljon hitaammin lämpenee auto sisältä Aldella. Ensin pitää saada vesi lämpimäksi joka lämmittää sitten auton sisäilman. Rumatikki alkaa puhaltamaan lämmintä melkeinpä välittömästi.
Ei muuta kun Aldet vaihtoon ja rumatikki pöhisemään. Mieluummin minä kuitenkin käytän Aldea kun ei ole mitään aikataulua. Ei ole kiire niin kuin rumatikkihätäsillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuta kun Aldet vaihtoon ja rumatikki pöhisemään. Mieluummin minä kuitenkin käytän Aldea kun ei ole mitään aikataulua. Ei ole kiire niin kuin rumatikkihätäsillä.
Niin kun sinä mätänet autossasi, rumatikki-ihmiset ulkoilee, retkeilee ja ovat muutenkin aktiivisia.
Sinä killität kiiluvin silmin kaljaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin kun sinä mätänet autossasi, rumatikki-ihmiset ulkoilee, retkeilee ja ovat muutenkin aktiivisia.
Sinä killität kiiluvin silmin kaljaa.Mikä sua ahistaa ? Laita jo edes joku matkailulaite ettei tarvi olla kateellinen muille.
Muilla menee hyvin kerro vaan mikä ahistaa. Kyllä sua kuunnellaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä sua ahistaa ? Laita jo edes joku matkailulaite ettei tarvi olla kateellinen muille.
Muilla menee hyvin kerro vaan mikä ahistaa. Kyllä sua kuunnellaan.Kukahan aloitti.
- Anonyymi
Rumatikki on köyhempien puhaltaja. Kesäkäytössä mainiolaite
- Anonyymi
Kumpikin on hjuva. Tulee mieleen että rumatikki siitä hyvä että laittaa ilman kiertämään, ei kosteus jää nurkkiin, helppo lisätä suuttimia ja putkistoja.
Aldessa taas omat hyvät puolensa. En moiti kumpaakaan,
- Anonyymi
Joko tuulilasi on sulanut vai odotatteko kesää. Kuumalla vedellä se sulaa nopeasti.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291721Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91556Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51280Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61244