Vuosiloma jäänyt pitämättä monta kertaa

Anonyymi

Mitä kannattaa tehdä? Huomasin juuri, että minulla on kertyneenä viisi viikkoa pitämätöntä vuosilomaa 31.3.2021 mennessä päättyneiltä lomanmääräytymisvuosilta eli suunnilleen viimeisen viiden vuoden ajalta.

Virallisestihan "työnantaja määrää vuosiloman ajankohdan, mutta työntekijöiden lomatoiveet on otettava mahdollisuuksien mukaan huomioon. Työnantajan on myös noudatettava työntekijöiden tasapuolista kohtelua lomien sijoittamisessa."

Minun työnantajani ei ole koskaan ilmoittanut, milloin minulla on talviloma. Niinpä talvilomat ovat jääneet pitämättä viisi vuotta putkeen. Tämä on kieltämättä vähän viisastelua, mutta on erikoista, että jos ei itse tee aloitetta, jää vuosilomat saamatta ja pitämättä.

14

433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä kannattaa tehdä?
      Mietit, mikä olisi paras loman ajankohta ja menet oitis neuvottelemaan vuosilomasi ajankohdasta esihenkilön kanssa tai vaihtoehtoisesti ilmiannat työnantajasi vuosilomalain noudattamatta jättämisestä.

      • Anonyymi

        Kyllä, juuri noin on toimittava. Aloitukseni on tarkoituksella vähän naiivi. Sillä lähinnä alleviivaan sitä, että vuosiloman saamisen ei pitäisi mennä niin, että työntekijä menee lakki kourassa joka kerta erikseen anelemaan, saako pitää vuosilomaa. Sen pitäisi mennä niin, että työnantaja on aktiivinen osapuoli ja kysyy työntekijän toiveen vuosiloman ajankohdalle ja sen jälkeen määrää, milloin vuosiloman saa pitää. Työnantajan pitää huolehtia, että vuosiloma tulee pidetyksi, vaikka työntekijä olisi saamaton vuosiloma-asioiden sopimisessa.

        Se on hätkähdyttävä tilanne, kun työntekijällä ei ole viiteen vuoteen ollut talvilomaa. (Yleensähän vuosilomaa kertyy 30 päivää vuodessa eli neljä viikkoa kesälomaa ja yksi viikko talvilomaa.) Jos on työntekijä ollut saamaton, niin ei ole työnantajakaan tehnyt elettäkään sen suhteen, että "täällä on nyt, hei, viiden vuoden talvilomat pitämättä".

        Jos on muka ollut niin kiirettä töissä, että viiteen vuoteen ei ole voinut olla talvilomalla, niin miten noita koskaan pois pitää? Siksi on aina huonoa, kun lomaa ylipäänsä kertyy ja jää pitämättä. Ei se työmäärä ensi vuonna ole yhtään pienempi kuin tänä tai viime vuonna.

        Yhtä selvää on, että työantajan toimesta pitää olla jokin suunnitelma työntekijän pitämättä jääneiden vuosilomien purkamisesta. Miten ja milloin niitä saa pitää? Kyllä se kuuluu työantajan tehtäviin tietää, jos työntekijällä on vuosiloma jäänyt pitämättä ja koska sen saa pitää.

        Jälkiviisaana voi todeta, että juuri päättyneet joulun välipäivät (27.-31.12.2021) olisi ollut hyvä hetki olla viikko lomalla. Miksi työntekijä, jolla on viiden vuoden talvilomat pitämättä, tulisi töihin istuskelemaan vuoden hiljaisimmat päivät 27.-31.12.?


    • Anonyymi

      Ilmoitat vaan, että pidät lomasi silloin ja silloin. Ei työelämässä kukaan arvosta urhautumistasi ja sitä että firman tai työkavereiden etu menee omasi edelle. Olin työelämässä yli 40 vuotta. Kukaan ei kertaakaan kysynyt miten minä voin tai miten joku voisi minua auttaa, kun oli helvetin kiire ja joskus jopa stressi. Muista se.

      • Anonyymi

        erikoista. Itse olen toisia jelpannut ja myös saanut apuja saanut työkuormani kanssa. firmakultturit ovat hyvinkin erilaisia ja myös ihmistenkin tapa tehdä työtä tiiminä on valtava.
        Jos on aina jatkuva kiire ja stressi päällä niin pitäisi fundeerata onko siinä omassa tekemisessä jotain täysin pielessä. Alkoiko se sössiminen jo ala-asteella ja miksi niin kävi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        erikoista. Itse olen toisia jelpannut ja myös saanut apuja saanut työkuormani kanssa. firmakultturit ovat hyvinkin erilaisia ja myös ihmistenkin tapa tehdä työtä tiiminä on valtava.
        Jos on aina jatkuva kiire ja stressi päällä niin pitäisi fundeerata onko siinä omassa tekemisessä jotain täysin pielessä. Alkoiko se sössiminen jo ala-asteella ja miksi niin kävi.

        Kyllä sinä vielä tajuat, ettei kukaan ole oikeasti kiinnostunut sinun tekemisistäsi. Miksi olisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinä vielä tajuat, ettei kukaan ole oikeasti kiinnostunut sinun tekemisistäsi. Miksi olisi?

        Sun kaltaisia itsekeskeisiä KUSIPÄITÄ ei todellakaan työpaikoille kaivata!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        erikoista. Itse olen toisia jelpannut ja myös saanut apuja saanut työkuormani kanssa. firmakultturit ovat hyvinkin erilaisia ja myös ihmistenkin tapa tehdä työtä tiiminä on valtava.
        Jos on aina jatkuva kiire ja stressi päällä niin pitäisi fundeerata onko siinä omassa tekemisessä jotain täysin pielessä. Alkoiko se sössiminen jo ala-asteella ja miksi niin kävi.

        Ilmeisesti alan yleinen ongelma, siis jatkuvat ylityöt. Kyseessä on isännöintiala. Työaika on klo 8-16 ja käytännössä kaikki kokoukset (taloyhtiöiden hallituksen kokoukset ja yhtiökokoukset) istutaan ylitöinä.

        Sen lisäksi, että minulla on viiden viikon edestä talvilomaa pitämättä, vuonna 2021 minulle kertyi ylitöitä noin 400 tuntia. Niistä ei saa ainoatakaan pitää vapaana, kun "iltakokoukset kuuluvat isännöitsijän työhön."

        Että tällainen toimiala. Olet töissä klo 8-16 joka päivä ja istut yli 100 kpl iltakokouksia vuodessa klo 17-19. Ylitöitä pahimmillaan 350-400 tuntia vuodessa eikä edes kaikkia vuosilomia saa pitää.

        Tervetuloa isännöitsijäksi.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kiitos tiedosta.


    • Anonyymi

      Ammattiliittoon yhteys vaan ja oikeudessa sitten sovitaan työnantajan kanssa että millasia korvauksia saat pitämättömien lomiesi lisäksi. Työnantajalle joku rangaistus esim, vaikka vuos linnaa tms?

      • Anonyymi

        Isännöintialan työntekijöillä ei ole ammattiliittoa. Jos olisi, olisin sinne yhteydessä saamatta jääneiden vuosilomien lisäksi ylitöiden määrästä, joka rikkoo vuositasolla sen, mitä laki sallii.

        Isännöintiala on monessa mielessä "laiton" toimiala. Työntekijä on käytännössä aina töissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isännöintialan työntekijöillä ei ole ammattiliittoa. Jos olisi, olisin sinne yhteydessä saamatta jääneiden vuosilomien lisäksi ylitöiden määrästä, joka rikkoo vuositasolla sen, mitä laki sallii.

        Isännöintiala on monessa mielessä "laiton" toimiala. Työntekijä on käytännössä aina töissä.

        Aina voit palkata asianajajan perehtymään asioihin puolestasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isännöintialan työntekijöillä ei ole ammattiliittoa. Jos olisi, olisin sinne yhteydessä saamatta jääneiden vuosilomien lisäksi ylitöiden määrästä, joka rikkoo vuositasolla sen, mitä laki sallii.

        Isännöintiala on monessa mielessä "laiton" toimiala. Työntekijä on käytännössä aina töissä.

        Vaikka alalla ei ole työehtosopimusta, niin muiden kuin johtavassa asemassa olevien työntekijöiden työaikaan ja vuosilomiin on noudatettava työaikalakia, vuosilomalakia. Jos kaipaat niihin tulkintaa, niin https://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/asiointi/puhelinneuvonta

        Ammattiliittoon voi kuulua, vaikka alalla ei ole työehtospimusta. Jäsenet saavat päteviä neuvoja ja lakiapua.

        Isännöitsijätyöntekijät eivät ilmeisesti ole katsoneet tarpeelliseksi järjestäytyä. Siitä seuraa, että millään ammattiliitolla ei ole tarpeeksi isännöitsijäjäseniä, joten ei ole saatu alaa sitovaa työehtosopimusta. Silloin noudatetaan lakeja ja sovitaan paikallisesti niistä työsuhteen ehdoista, joista lakien mukaan voidaan sopia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka alalla ei ole työehtosopimusta, niin muiden kuin johtavassa asemassa olevien työntekijöiden työaikaan ja vuosilomiin on noudatettava työaikalakia, vuosilomalakia. Jos kaipaat niihin tulkintaa, niin https://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/asiointi/puhelinneuvonta

        Ammattiliittoon voi kuulua, vaikka alalla ei ole työehtospimusta. Jäsenet saavat päteviä neuvoja ja lakiapua.

        Isännöitsijätyöntekijät eivät ilmeisesti ole katsoneet tarpeelliseksi järjestäytyä. Siitä seuraa, että millään ammattiliitolla ei ole tarpeeksi isännöitsijäjäseniä, joten ei ole saatu alaa sitovaa työehtosopimusta. Silloin noudatetaan lakeja ja sovitaan paikallisesti niistä työsuhteen ehdoista, joista lakien mukaan voidaan sopia.

        Isännöitsijätyöntekijät ovatkin hyvä esimerkki kuinka asiat tulee olemaan ilman AY-liittoja, maailmassa jossa kaikki tehdään "paikallisesti sopimalla". Työnantaja sanelee toisinsanoen :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1445
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1137
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1020
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      877
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      760
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe