Hienostuneisuutta

Sunnuntaiaamuisin on televaattorissa ruotsalainen ohjelmasarja Talot huokuvat historiaa. Juoni on aina sama. Nuorehko pari on ostanut vanhan talon, jonka historiasta ei paljonkaan tiedä, mutta on ryhtynyt sitä ponnekkaasti kunnostamaan.

Avuksi saapuu restaurointiin perehtynyt nainen ja arkistoihin perehtynyt mies. Sillä aikaa, kun sisko tekee ja selostaa restaurointitöitä, mies ottaa arkistoista selvää talon edellisistä omistajista, laajennus- ja rakentamistöistä.

Aina silloin tällöin hän käy kertomassa, mitä on saanut selville. Lopussa kutsutaan joku tai jotkut aikaisempien asukkaiden jälkeläiset, ehkäpä talossa nuoruudessaan jopa asuneet kertomaan menneestä.

Arkistomies on koonnut tietonsa kirjaksi, jonka hän ja kunnostajanainen sitten ojentavat isäntäväelle.

Ihastusta herättää, kuinka hienostuneita ovat sekä omistajapari tai -perhe sekä restauroija että arkistontuntija. En säännöllisesti, mutta katsoin taas yhden osan. Nykyajan hienostuneisuus ei ole snobbailua tai keikarointia, vaan tyylikästä, mutta luontevaa käytöstä. Se on kemiallisen puhdasta kaikesta ilkeilystä ja räksyttämisestä.

Sitä seuratessaan silmä ja korva lepäävät. 🌹👀

17

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mjoo

      Kuulostaa ihan palstailulta.

      Palstailussa myös tullaan ihan puskista fiktiiviseen rakennelmaan mukanaan epätoivoisia suunnitelmia ja piirustuksia ja budjettihahmotelmia.
      Klassisessa buildingissä on jo paikalla valmiina kaikenlaisia eksperttejä ja arkistointihaamuja tuhansien vuosien takaa, sekä kaikuja, jotka eivät tunnu sammuvan koskaan. Ja jos tällaisia henkilösommitelmia ei kerroksissa näy, niin ne löytyvät viimeistään buildingin alla mutkittelevista katakombeista, jotka tuntuvat ulottuvan kauas toisiin maailmoihin, jonne ihmisillä ei ole asiaa.

      Pihakiikku nitisee

      (hihitystä)

      • Anonyymi

        Huh

        Jormalle tuli ihan spuuki olo.

        (hirn)


    • Anonyymi

      Olen joskus vilkaissut sitä ja yhtä paljon kuin tönö itsessään, niin se normaalin rauhallinen kanssakäynti on koukuttanut tässä nykytarjonnan sekametelisopassa. Juolahti, kun nykyään on paljon kokkiohjelmia, niin pentuajoilta muistin "kokkikolmosen". Aina jäänyt mieleen se leppoisa askarointi ja turinointi. - cu-

      • Anonyymi

        Mjoo

        Mä satuin katselemaan sen edellisen jakson, jossa nuoripari oli hommannut itselleen 1920 luvun biletalon.

        Hauskinta setissä oli tämän parin analyyttinen ote toisiinsa. He tuntuivat jo varhaisessa vaiheessa tietävän, mitä toiselle sanoa tai tehdä, jotta pääsisi omaan lopputulokseensa.

        (hihitystä)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjoo

        Mä satuin katselemaan sen edellisen jakson, jossa nuoripari oli hommannut itselleen 1920 luvun biletalon.

        Hauskinta setissä oli tämän parin analyyttinen ote toisiinsa. He tuntuivat jo varhaisessa vaiheessa tietävän, mitä toiselle sanoa tai tehdä, jotta pääsisi omaan lopputulokseensa.

        (hihitystä)

        Esimerkki

        Talon emäntä oli valitsemassa tapettia keittiöön. Hän halusi kuulla puolisonsa mielipiteen kahden vaihtoehdon väliltä.

        Mies tuumasi kameralle, että häntä ärsyttää jatkuva kysely, sillä työtä on kaikkialla ja aikataulu tiukka. Kuitenkin hän tiesi, että valintatilaisuuteen tuli ottaa osaa, vaikka siinä ei ollut mitään järkeä, sillä hänen mielipiteellään ei ollut mitään, sillä emäntä oli jo päättänyt mieleisensä tapetin seinälle. Miehen siis piti esittää oma mielipiteensä, jolla ei ollut mitään väliä, mikä se oli, kunhan se vain vaadittaessa esitettiin. Ja koska näin oli, niin hänen kannatti valita vaimonsa vaihtoehto, sillä jos hän valitsi väärän vaihtoehdon, hän olisi joutunut pitkään keskusteluun valintansa syistä, jossa mies olisi jälleen menettänyt kallisarvoista aikaa.

        Tosi helppoja nämä parisuhteet


        (naurua)


      • Nuoruudessani 50-luvun alussa oli verrattu amerikkalaisen ja suomalaisen toimittajan puhenopeutta. Amerikkalainen oli aivan järkyttävä.

        Parikymmentä vuotta sitten yliopiston latvianope oli äänittänyt säätiedotuksen ja soitti sen latviantunnilla. Oli vauhdikas. Nykyisin suomalaisetkin toimittajat kouhottavat, kuin henki olisi loppumassa, ja vähänkin showmaisessa ohjelmassa tai mainoksessa huutavat amerikkalaisella nuotilla ja korkealla äänellä.

        Ei sen puoleen, kyllä suomalaisetkin osaavat kiirehtiä. 1900 luvun alussa liikenteen nopeus oli Helsingissä jo suurin eurooppalaisista pääkaupungeista. 🌹👀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkki

        Talon emäntä oli valitsemassa tapettia keittiöön. Hän halusi kuulla puolisonsa mielipiteen kahden vaihtoehdon väliltä.

        Mies tuumasi kameralle, että häntä ärsyttää jatkuva kysely, sillä työtä on kaikkialla ja aikataulu tiukka. Kuitenkin hän tiesi, että valintatilaisuuteen tuli ottaa osaa, vaikka siinä ei ollut mitään järkeä, sillä hänen mielipiteellään ei ollut mitään, sillä emäntä oli jo päättänyt mieleisensä tapetin seinälle. Miehen siis piti esittää oma mielipiteensä, jolla ei ollut mitään väliä, mikä se oli, kunhan se vain vaadittaessa esitettiin. Ja koska näin oli, niin hänen kannatti valita vaimonsa vaihtoehto, sillä jos hän valitsi väärän vaihtoehdon, hän olisi joutunut pitkään keskusteluun valintansa syistä, jossa mies olisi jälleen menettänyt kallisarvoista aikaa.

        Tosi helppoja nämä parisuhteet


        (naurua)

        Naisen näkökulma taas oli hieman toisenlainen. Emäntä näet eli sellaisessa todellisuudessa, jota kutsutaan yhteiseksi: Yhdessä valitaan värit, yhdessä suunnitellaan kokonaisuus ja yhdessä ideoidaan. Tämä on kuitenkin silmänlumetta, sillä jokainen nainen tietää, että tämän oma visio oli se ainoa ja oikea. Kuitenkin tuli keskustella, ja keskustella kykeni vain toisen ihmisen kanssa, joten hänet oli pyydettävä valintatilaisuuteen paikalle, sillä sellainen teko oli enemmän oikea kuin väärä.

        Lisäarvona oli se, että kokonaisvastuu päätöksestä siirtyi jaettavaksi.

        (naurua)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisen näkökulma taas oli hieman toisenlainen. Emäntä näet eli sellaisessa todellisuudessa, jota kutsutaan yhteiseksi: Yhdessä valitaan värit, yhdessä suunnitellaan kokonaisuus ja yhdessä ideoidaan. Tämä on kuitenkin silmänlumetta, sillä jokainen nainen tietää, että tämän oma visio oli se ainoa ja oikea. Kuitenkin tuli keskustella, ja keskustella kykeni vain toisen ihmisen kanssa, joten hänet oli pyydettävä valintatilaisuuteen paikalle, sillä sellainen teko oli enemmän oikea kuin väärä.

        Lisäarvona oli se, että kokonaisvastuu päätöksestä siirtyi jaettavaksi.

        (naurua)

        Jaa no aikanaan parisuhteessa ollessani mies osasi kyllä hyviä tapettivalintoja tehdä valitsemastani tyylistä. Hän perusteli kantansa hyvin. Täytyy sanoa, että hänen valitsemansa usein voitti. Tuli tyylikästä. Kumpikin vähän hellitti omasta kannastaan.


    • Anonyymi

      Miksi kutsut naisia siskoiksi, mutta et kutsu miehiä veljiksi? Veljiäsi he kuitenkin ovat.

      • Anonyymi

        Kai hän kokee jotain seksuaalista tuossa ”sisko” sanassa. Haluaisihan hän heidän v-ttujaan tuijotella.
        Jos se ”veli” sitten hänen näkökulmastaan viittaisi homouteen.


    • Anonyymi

      Rahaa laitetaan mätiin louskoihin ja romantisoidaan. Lopputulemana sitä homeen hajua ei saa vaatteista ei niin millään.

    • Anonyymi

      Siis sinun sisaresi on tuossa ohjelmassa restauroijana? Onpa kiva kun suvussa on käsistään noin näppäriä ihmisiä!

    • Muutenkin tavatonta hienostuneisuutta, mutta se vielä korostuu, kun vertaa sitä netin ruokottomaan vihaan. 🌹👀

      • Anonyymi

        Edelleen olet jättänyt vastaamatta siihen, että miksi kutsut naisia "siskoiksi" mutta et miehiä "veljiksi"?


    • Vanhat talot on kyllä tosi kiehtovia. Oon paljon niitä valokuvaillu ja sitten oon usein kaivellu tietoja niistä. Mun pääasiallien kiinnostuksen kohde on vanhat tehtaat, koulut ja muut laitokset. Usein niitä on jätetty täysin heitteille ja pääsee sisällekkin kierteleen ja katteleen. varmistan aina kiinteistörekisteristä, että omistaja on jokin firma, kunta tai muu yhteisö. Etten kenenkään yksityisyyttä loukkaa. Vaikka talo olisi täysin heitteillä se saattaa olla perikunnan ja siellä on vainajan jäämistöä ja semmoisiin paikkoihinhan emme mene. Tota lakitekstiä moni haluaa mulle saarnata. mutta periaatteessa tässä ei mitään laitonta oo. Eli jos ovi on vuosikausia sepposen selällään, niin eikö meillä kullakin ole velvollisuus tarkastaa tilanne. ja siinä samalla tulee sitten vähän katteltua. Toisaalta jos firma pistää tehtaan kiinni ja siirtää tuotannon kiinaan ympäristö määräyksistä ja ihmisoikeuksista välittämättä. niin onko tälläinen paikkojen kattelu edes moraalisesti enää kovin suuri rike. Useita paikkoja oon kierrelly, niin suomessa kun ruotsissakin.

      • Anonyymi

        Mjoo

        Jos ei ole kassillista spraytölkkejä olkapäällä, niin kai tuollainen elämäntyyli on ihan bueno.

        Itse taas näen tällaisen käyttäytymisen niin että sillä on jotain tekemistä elämän haurauden kanssa. Nimittäin ystävättäreni isä joutui sairaalaan, eikä ennuste ollut järin häävi. Tämän jälkeen tytär ajeli pitkin maaseutua kuvaamassa romahduksen partaalla olevia latoja. Tätä ennen hän oli kuvannut kaikkea muuta, paitsi romahduksen partaalla olevia latoja.

        Lisäksi olen huomannut, että lähes kaikilla vanhoilla miehillä on ylikorostunut tarve entisöidä ja pelastaa kaikenlaista vanhaa, mutta viis veisaavat itsestään.


        (naurua)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjoo

        Jos ei ole kassillista spraytölkkejä olkapäällä, niin kai tuollainen elämäntyyli on ihan bueno.

        Itse taas näen tällaisen käyttäytymisen niin että sillä on jotain tekemistä elämän haurauden kanssa. Nimittäin ystävättäreni isä joutui sairaalaan, eikä ennuste ollut järin häävi. Tämän jälkeen tytär ajeli pitkin maaseutua kuvaamassa romahduksen partaalla olevia latoja. Tätä ennen hän oli kuvannut kaikkea muuta, paitsi romahduksen partaalla olevia latoja.

        Lisäksi olen huomannut, että lähes kaikilla vanhoilla miehillä on ylikorostunut tarve entisöidä ja pelastaa kaikenlaista vanhaa, mutta viis veisaavat itsestään.


        (naurua)

        Mjoo

        Ei kun veisata.

        Mäkin alan kuulostaa vanhalta ukkelilta, sillä säädän omia lauseitani jälkikäteen.

        Ei mitään järkeä.

        (hirn)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe