Rekisteröinnit 2021: Sähköauto 10,3%, polttomoottorit 89,7%

Anonyymi

Eli vain kymmenesosa vuonna 2021 valitsi täyssähkön, niiden osuus edelleen marginaalinen.

Sähköfanaatikot toki yrittävät harhaanjohtaa laskemalla plugarit mukaan ja kertomalla "ladattavien" osuuden. Mutta oikeasti kukaan ei ostaisi plugaria ilman polttomoottoria, eli niitä ei voi mitenkään laskea sähköautoihin.

https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

30

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköteroilla ei äly päätä pakota, eihän ne rassukat osaa edes lukea tai kirjoittaa matematiikasta nyt puhumattakaan.


      MITÄS PATTERITEROT TÄHÄN?

      • Anonyymi

        No sen verran voisi kommentoida, että isoja kirjaimia käytetään lauseiden ja erisnimien alussa.
        Kokonaisten lauseiden kirjoittaminen niillä antaa vähän maanisen kuvan puhujasta.

        Ja puutteellisen osaamisesi takia väität tuossa huutaessasi, että sähköterot "eivät osaa lukea tai kirjoittaa matematiikasta nyt puhumattakaan".
        Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa suomeksi?
        Mitä pitäisi osata lukea tai kirjoittaa matematiikasta? Ja tehdä se vielä 'nyt puhumattakaan' 🤔
        Puuttuuko jostain pilkku, vai mikä nyt on hätänä?

        Mietipä jos yrittäisit kommentoida uudelleen, ihan suomeksi 👍


    • Anonyymi

      Itse vastaan kaikkiin kyselyihin että ostan seuraavaksi sähköauton vaikka tulen ajamaan seuraavat 15v ainakin kahdella tonnin koslalla.

      • Anonyymi

        No kerrankin REHELLINEN vastaus!!


    • Anonyymi

      Ostaisin sähköauton, mutta ongelma on siinä että sellaisen saa vasta vuoden päästä jos nyt tilaa, varmaa ei ole saako sittenkään. Eioota myyvät. Tesla model 3 ja Y ovat ainoat jonka saisi noin 3 kuukaudessa. Mulle 3 on pieni ja Y liian kallis kun ei ole saatavilla kuin neliveto. Y olisi muutoin täydellinen.
      Käytetty...joo mutta en ole valmis maksamaan käytetystä suurempaa hintaa kuin uudesta ja yli 50 000 ajettua ja yli 2-vuotiasta en kelpuuta.
      Ei sähköautokanta tällä menolla parane.
      Kai se on mentävä pankkiirin puheille ja ostettava Y.

    • Anonyymi

      Sähköautojen myynti lisääntyy koko ajan samalla kun kevythybridit ovat laskussa. Itse olen tilannut ladattavan hybridifarmarin.

      • Anonyymi

        Ei ladattavat hybridit olivat viime vuonna vahvassa nousussa. Kuten myös ladattavat hybridit ja sähköautot. Mutta ei ladattavat hallitsivat markkinoita lähes 30% osuudellaan.


    • Anonyymi

      Sähköautot joutaa roskikseen. Joku 17000€ auto ja siihen maksaa akkukin yli 40000€. Vaikka mulla on varaa niin en silti tyhmä ole ja käytä rahojani yhteenkään sähköautoon. Suomi ei tule ikinä pääsemään tavoitteisiin sähköautoissa.

      • Anonyymi

        Automiehet kuten varmaan sinä tiesi myös ettei down-sizin koneista ole mihinkään. Ne tiesi myös ettei BMW koskaan tee tilautoa tai 3-pyttyisiä koneita. Tiesi myös ettei BMW tee etuvetoisia koskaan.
        Vaan miten kävikään? BMW myy eniten etuvetoisia mallejaan ja eniten 3-pyttyisiä koneitaan ja pääasiassa automaatteja. 6 koneita ei myydä oikeastaan ollenkaan ja mallistossa on ollut jo pitkään etuvetoinen smurffibussikin.

        Näin se maailma muuttuu poikaseni. "Ei koskaan" on pitkäaika.

        Pistähän paperille tuo väitteesi ja paperi kirjekuoreen. Päälle kirjoitat että saa avata vasta 2027. Sitten kerrot meille miten väitteesi kanssa kävi.


    • Anonyymi

      Polttomoottori näköjään vielä ihan ylivoimaisia myöskin uusien autojen ostajien joukossa, hyvä niin.

    • Anonyymi

      Enemmän tuo on silti kuin puhdas diesel, jonka osuus on 8,5%. Eli myös diesel on marginaalissa. Tosin trendin perusteella diesel on kuolemassa. Vaikka dieseleihin laskettaisiin dieseliä käyttävät hybridit (lähes kaikki hybridit on bensamoottoreita) niin silti täyssähkö on silti menossa ohi.

      Ja muuten, joulukuussa täyssähkön osuus oli jo 24%. Eli todennäköisesti ensi vuonna täyssähköjä on jo noin 20% uusista autoista.

      Eikä 10% osuus ole marginaalinen, ei ainakaan pitkällä tähtäimellä. Jos 10% autoista on täyssähköjä uusista autoista niin liikenteessä on tulevaisuudessa 280 000 täyssähköautoa eli yli 12 kertaa enemmän kuin nyt. Ja tähän ei tarvitse myyntien edes kasvaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pitää muistaa että täyssähköistä varmasti enemmistö ostetaan vain kakkosautoksi. Tai ehkä ykkösautoksi niissä tapauksissa missä ei suurta ajotarvetta ja löytyy hyvät julkiset vaihtoehdot.

      Tutkimusten mukaanhan USAssa monet sähköautoilijat vaihtoi takaisin polttomoottoriin niissä tapauksissa kun se auto oli ainoana autona eikä löytynyt hyviä julkisia vaihtoehtoja.

      • Anonyymi

        Tosin viimeisten kyselyjen mukaan harva sähköautoilija vaihtaa enää polttomoottoriautoon. Siis tuota mainitsemaasi uudempien kyselyiden mukaan ja joita ei ole kysytty USA:ssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin viimeisten kyselyjen mukaan harva sähköautoilija vaihtaa enää polttomoottoriautoon. Siis tuota mainitsemaasi uudempien kyselyiden mukaan ja joita ei ole kysytty USA:ssa.

        Usa; ssa 25% sähköauton omistaneista , osti seuraavaksi polttomoottoriauton . Tämä on fakta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usa; ssa 25% sähköauton omistaneista , osti seuraavaksi polttomoottoriauton . Tämä on fakta .

        Ja tuokin tarkoittaisi, että 75% EI osta polttomoottoriautoa. Ei tuota voi kovin hyvänä lukuna pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuokin tarkoittaisi, että 75% EI osta polttomoottoriautoa. Ei tuota voi kovin hyvänä lukuna pitää.

        En pidä tuota lukua hyvänä tai huonona . Se on fakta .


    • Anonyymi

      Tutkimusten mukaan noin 80% sähköautoilijoista Usassa valitsi JÄLLEEN sähköauton. Joku varmaan löytää linkin tähän artikkeliin? Toisinsanoen suurin osa sähköautoilijoista pysyy sähköautoilun parissa.

      Sähköautojen myynnit kuitenkin kasvaa useassa maassa jatkuvasti. Autokannan uusiutuminen vie monta vuotta aikaa. Ratkaisevampaa on kasvavat myyntitilastot joista voi laskea arvion miten suosittuja on sähköautot 5 vuoden päästä kun kehittyvät entistä paremmiksi.

      "Uskomatonta, Eurooppa ja Kiina saavutti neljännen vuosineljänneksen myynnin kasvun 60 prosenttia ja 80 prosenttia edellisestä neljänneksestä, mikä auttoi ajamaan sähköautojen maailmanlaajuisen levinneisyyden kaikkien aikojen ennätykselliseen 6 prosenttiin. Vaikka Yhdysvallat jää jäljessä kahdesta muusta alueesta, sähköajoneuvojen myynti kasvoi lähes 200 prosenttia vuoden 2020 toisen neljänneksen ja 2021 toisen neljänneksen välillä, mikä vaikutti 3,6 prosentin kotimaan levinneisyyteen pandemian aikana (kuva 1)."

      https://www-mckinsey-com.translate.goog/industries/automotive-and-assembly/our-insights/a-turning-point-for-us-auto-dealers-the-unstoppable-electric-car?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi

      • Anonyymi

        Olipa kiinnostavaa , hoh hoijaa .


      • Anonyymi

        Marginaali-ihmisten höpsötyksiä silti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marginaali-ihmisten höpsötyksiä silti.

        Pian kaikki muu paitsi akkusähkö yhteenlaskettuna on "marginaali-ihmisten höpsötyksiä".


    • Anonyymi

      Yllättävän heikko kyllä täyssähköjen osuus huomioiden miten hyvin niitä ollut saatavilla.

      • Todellisuudessa jos otetaan kaikki autot, niin sähköautojen osuus on vain 9,3%.


    • Anonyymi

      IS: "Ladattavien henkilöautojen osuus on voimakkaassa kasvussa myös käytetyissä. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli peräti 67 prosenttia.

      Ladattavia hybridejä tuotiin käytettyinä Suomeen kaikkiaan 11 934 kappaletta ja täyssähköautoja 3 444 kappaletta. Ne muodostivat viime vuonna yhteensä 33,9 prosenttia kokonaispotista".

    • Anonyymi

      Ladattavia kovasti vastustavista vain pieni osa ylipäänsä ostaisi uuden auton. Heidän kommenteillaan ei siis ole mitään merkitystä eikä se vaikuta ostajien päätöksiin.

      Suhteellisen harvalla tällä palstalla ede son varaa säännöllisesti uusi auto. Porua kyllä asiasta silti riittää.

    • Anonyymi

      Vaikea uskoa että sähkö tuosta paljon nousee tänäkään vuonna. Niin karmeita uutisia tullut mm Teknikens Värld talvitestistä ja muualtakin että hullu saa olla jos tänne pohjoiseen ostaa sähköauton.

      • Anonyymi

        Korkeintaan vähän päälle tuplaantuu.

        Tuskin kovin moni on niin hölmöjä, että ostaisivat pian arvottoman polttomoottoriauton uutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkeintaan vähän päälle tuplaantuu.

        Tuskin kovin moni on niin hölmöjä, että ostaisivat pian arvottoman polttomoottoriauton uutena.

        Uusia polttiksia myydään 2035 vuoden loppuun ja sinne on vielä aikaa. Se jälkeen niillä ajellaan sellaiset 15 vuotta minimissään, eli vielä niillä mennään pitkään ja käytettyjen hinnat on nousussa.


    • Anonyymi

      Pakkanen ja akku on epäyhtälä.
      Ei kylmään Pohjolaan akustoja.

    • Anonyymi

      "Mutta oikeasti kukaan ei ostaisi plugaria ilman polttomoottoria, eli niitä ei voi mitenkään laskea sähköautoihin."

      Voihan noinkin ajatella, jos haluaa!

      Mutta olennaista ladattavassa hybridissä onkin tämä:

      Jos toimintamatka sähköllä riittää päivittäisiin ajoihin, ja vain pidemmälle matkalle lähdettäessä käytetään polttomoottoria, tällaisella käyttötavalla 80-99% ajetuista kilometreistä ajetaan sähköllä ja loput bensiinillä.

      Eli auto ei siis ole täyssähköauto, mutta silti suurin osa ajetuista kilometreistä ajetaan sähköllä, joten hiilidioksidipäästöt vuodessa jäävät erittäin matalalle tasolle.

      Sopii siis mainiosti omakotitalossa asujalle, voisi sopia myös kerrostalossa asujalle, kunhan taloyhtiöissä rakennettaisiin riittävästi sellaisia parkkipaikkoja, joissa on sähköauton latausmahdollisuus vähintään 11 kW / auto, mielellään vieläkin enemmän.

      Kustannukset?

      No, homma pitää tietenkin organisoida siten, että sähköauton latauspaikalla latausenergian maksaa se, joka sähköautoaan lataa, eli ei saa mennä taloyhtiö yleiskuluihin, koska silloin maksajaksi jäisivät autottomat ja polttomoottoriautoilla ajajat.

      Kunhan maksaminen järjestetään oikein, ei asiassa pitäisi olla mitään ongelmaa.

      Maksut pitää vain mitoittaa niin, että muutama ensimmäinen sähköauton lataaja samalla keräyttää taloyhtiölle rahastoa, josta maksetaan kulut, kun tulee aika päivittää taloyhtiön sähköliittymä suurempaan, jotta sähköautojen latauspaikkoja saadaan lisää.

      Tai vaihtoehtoisesti eduskunnan pitäisi säätää laki sähköautojen lataukseen liittyvistä sähköliittymistä, ja pitää huolta, että tuollaisia erillisiä sähköautojen lataukseen tarvittavia liittymiä on kohtuuhintaan saatavilla, ja vaadittava sähköyhtiöiltä, että liittymän tehoa on voitava dynaamisesti kasvattaa tarpeiden mukaan ilman, että sähköyhtiö laskuttaa jokaisesta liittymän suurennuskerrasta törkeän kalliin laskun.

      Vaikkapa siten, että kyseessä on 10-1000 kW sähköautojen latausliittymä, eli jo tilausvaiheessa määritellään, että liittymä voi kasvaa aina 1000 kW tehoiseksi asti, eikä taloyhtiö joudu maksamaan jokaisesta tehonkorotuksesta uutta liittymismaksua.

      Sähköyhtiö voi itse arvioida, kannattaako alunperin vetää kaapeli, joka riittää 1000 kW teholle, vai vaihdetaanko kaapeli kerran tai useamman kerran.

      Ehkäpä pitäisi laatia laki, jonka mukaan sähköyhtiö tarvitsee toimiluvan, ja liialla rahastuspolitiikalla tuon toimiluvan voi menettää, missä tilanteessa valtiolla on oikeus pakkolunastaa ko. sähköyhtiön verkko.

      Koska jos sähköyhtiöt saavat jatkaa rahastamista liittymän suurentamisesta aivan niin paljon kuin haluavat, seurauksena on se, ettei kerrostaloyhtiöissä ikinä saada aikaiseksi kattavaa sähköautojen latausmahdollisuutta.

      Miten muuten kerrostaloyhtiöille nuo maksut ovat niin törkeän kalliita, mutta omakototaloissa on yleensä vähintään 3x25A pääsulakekoko ?

      Tuollahan latailisi sähköautoa omakotitalon autotallissa jopa 17 kW teholla silloin, kun muu käyttö on hyvin vähäistä.

      Tämä tietenkin edellyttäisi älykästä latausjärjestelmää joka osaisi pienentää sähköauton lataustehoa talon muun käytön mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      136
      3522
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      40
      2775
    3. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      40
      2626
    4. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2545
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2528
    6. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      116
      1885
    7. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      319
      1597
    8. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      174
      1508
    9. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      316
      1404
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      66
      1258
    Aihe