Kahdet renkaat, kahdet vanteet

Viime aikoina on uutisoitu, että sähköautojen ja hybridien kysyntä on kovassa kasvussa. Käytettyjä on toistaiseksi rajallisesti tarjolla ja uusien toimitusajat pitkiä, joten tämä tuo joitakin lieveilmiöitä alalle. Esimerkiksi autokauppiaita, jotka yrittävät tehdä tiliä asiakkaiden kustannuksella myös ei-niin-kovin hyväksyttävillä tavoilla.
---
TL;DR Jos auto myydään kaksilla renkailla, niin silloin se tarkoittaa juuri sitä.
---
Hankimme ensimmäisen sähköautomme vuosi sitten syksyllä. Useampien koeajojen jälkeen sopiva yksilö löytyi Xbil Oy:stä. Firma oli minulle tuntematon, joten tein etukäteen perusgooglailut ja mitään ihmeempää ei löytynyt. www.asiaskastieto.fi vieläpä kertoi, että liikevaihto oli miljoonaluokassa, joten uskaltauduin hieromaan kauppoja paikan päälle. Vastaisuudessa toki tiedän, ettei liikevaihto vielä kerro mitään autoliikkeen kaupankäyntimoraalista.

Meitä palvelleen myyjän tietämys ko. automallista ei ollut kovin syvällinen, mutta tästä huolimatta kaupat tehtiin koeajon jälkeen. Jopa niin vauhdikkaasti, että jätimme vanhan automme suoraan liikkeeseen. Myynti-ilmoituksessa luki, että auto myydään kaksilla renkailla, mutta näitä toisia renkaita heillä ei ollut heti autoon mukaan. Automyyjä ehdotti, että saamme ne samalla kun viemme vanhan automme toiset renkaat heille.

Kun vaimo kävi myöhemmin hakemassa toiset renkaat autoliikkeestä, hän ei saanutkaan toisia renkaita vaan pelkät kumit. Hän soitti jo heti autoliikkeestä minulle, että mikä tämä tällainen juttu oikein on. Sanoin heti suoraan, että myynti-ilmoituksessa luki KAHDET RENKAAT eikä myyntihetkelläkään mistään muusta ollut puhetta, joten silloin myös vanteet pitää saada. Muistelin, että tällaisesta on jopa Kuluttajariitalautakunnan päätös. Iltalehden juttu aiheesta löytyi Googlella alle minuutissa!

Otin yhteyttä myyjään, että missäköhän meidän vanteet ovat. Eihän tämä myyjäpoloinen tiennyt mistään mitään eikä pystynyt kantamaan vastuuta vaan ainut mitä sain hänestä irti oli että minun pitää tehdä reklamaatio osoitteesseen [email protected]. Sieltä sitten joku Aleksi vastaakin, että he eivät he ole luvanneet mitään kaksia renkaita vaan toiset kumit ja että näin lukee jopa kauppakirjassa. Toden totta, olivat sinne kirjanneet, että mukaan tulee talvikumit. Mutta eihän tämä pikkunäppärä jippo mitään pelasta, koska ennakkotapauksessa on erikseen maininta, että jos toiset renkaat eivät pidä sisällään toisia vanteita, niin se pitää tuoda selkeästi ilmi. Myyjä ei vahingossakaan maininnut meille mitään sen suuntaista, etteivätkö toiset vanteet kuuluisi kauppaan.

Xbil piti kannastaan kiinni jääräpäisesti, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ottaa yhteyttä Kuluttajaneuvontaan. Heillä oli täsmälleen sama näkemys asiasta kuin minulla eli ennakkotapaus on jo olemassa. Niinpä he antoivat vahvan suosituksen Xbil Oy:lle korvata meille toiset vanteet. Jos autoliikkeellä olisi puhtaat jauhot pussissa, niin väittäisin, että suurin osa autoliikkeistä tässä vaiheessa myöntäisi virheensä. Oletettavasti me emme voi olla ainoat asiakkaat, joita on huiputettu tällaisella ”kahdet renkaat, mutta saattekin vain yhdet vanteet”. Sen verran näppärästi oikeat sanamuodot löytyivät kauppakirjaan, ettei nuori myyjä itsenäisesti olisi siihen pystynyt.

Koska Kuluttajaneuvonnan suositukset kaikuivat kuuroille korville, jouduimme tekemään ilmoituksen Xbil Oy:n toiminnasta Kuluttajariitalautakunnalle. Saimme jo alkuvaiheessa tietää, että asian käsittelyssä voi mennä 12 kk! Sinänsä säälittävää, että jos jo aikaisemmin on puitu ihan vastaavaa tapausta, niin miksi asia pitää viedä uudestaan Kuluttajariitalautakuntaan. Toinen ikävä puoli on se, ettei Kuluttajariitalautakunnan päätökset velvoita myyjää millään tavoin. Ainut negatiivinen asia myyjäliikkeelle on se, että joutuu ns. Mustalle listalle (https://kuluttaja.fi/musta-lista/). Mutta kuka tuota listaa oikeasti seuraa? En minäkään tajunnut tsekata, että löytyykö Xbil sieltä!

Xbilin ylimielisen käyttäytymisen pohjalta oletin, etteivät tule noudattamaan Kuluttajariitalautakunnan suositusta, jos se on Xbilille kielteinen. Kun lautakunnan päätös lopulta tuli, olikin aika yllätys, kun Xbil maksoi vanteet ja niiden hakemisesta aiheutuneet kilometrikustannukset. Tosin vanteiden hankintapaikan kyseenalaistivat ja lisäksi yrittivät näpäyttää kilometrikorvauksesta, että ”eipä tainnut paljon bensaa kulua”. Ei tosiaan bensaa kulunut litraakaan, mutta onneksi verottajakaan ei vaadi kilometrikorvausten vastineeksi sitä. Laitoin vannelaskun oheen kommentin, että voivat myös maksaa korkoa oman tunnon mukaan näistä yli 600 eurosta, jotka olin ”antanut” Xbilille lainaan vuodeksi! Jostakin syystä korkoja ei herunut…

Saimme rahamme takaisin, mutta meneehän tällaiseen turhaan säätämiseen aikaa. Moni varmaan tyytyykin kohtaloonsa, mutta itse en periaatteessakaan voinut jättää asiaa kesken. Se näissä reklamaatiotapauksissa on hyvää, että niillä saa eroteltua oikean asiakaspalvelun ns. ”asiakaspalvelusta"

10

1035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä kirjoitus! Paljon kiitoksia siitä.
      Muistakaa ostajat olla tarkkana.

      • Me yritimme olla tarkkana, mutta eipä tullut mieleen, että tällaistakin toimintaa voisi edelleen olla. Ennakkotapaus kaksista vanteista on jo vanha ja varmasti kaikkien automyyjien tiedossa.

        Eikä tuossa yllä ollut vielä kaikki ihmeellisyydet, mutta 5000 merkkiä vähän rajoitti avautumista :)

        Toisiksi renkaiksi lupasivat hyvää keskitasoa olevat nastarenkaat. Yritin saada selville kaupantekohetkellä, että mitkä ne ovat merkiltään&malliltaan, mutta myyjä toisti useampaan kertaan, että hyvä keskitason renkaat. Eivät kalleimmat eivätkä halvimmat. Ja minä tyhmä uskoin. Totuus nimittäin oli, että googlailun perusteella hintataso oli alle 60 eur/rengas. Halvinta kuraa siis. Tästäkin olisi voinut alkaa tapella, mutta tyydyttiin siihen, että jos vanteista saadaan rahat takaisin, niin sitten ok.

        Kolmas Xbilin "hupsuttelu" oli vakuutus, jonka saivat myytyä autoon. Hinta oli ihan jees, mutta kun saimme Fennialta ekan laskun, niin summa oli jotain ihan muuta kuin meille kerrottiin. Laitoin tästä Fennialle palautetta sen jälkeen kun olimme kiireen vilkkaan vaihtaneet vakuutuksen pois, mutta eivät kommentoineet mitään.

        Hiukan ihmetyttää, että miten näin moni asia voi mennä pieleen yhdessä ainoassa autokaupassa. Yli 20 vuoden aikana olen ostanut aika monta autoa ja koskaan ei ole ollut mitään vastaavaa. Oliko nyt erityisen huono tuuri vai aikaisemmin käsittämättömän hyvä tuuri? :-o


    • Anonyymi

      Toinen tapa kusettaa on se, että saat kyllä kahdet renkaat vanteineen mutta ne vanteet ovat jotain kelvotonta tinasta tehtyä kiinapaskaa ja renkaat ovat laittomat täysin kuluneet sakkorenkaat.

      Jos kyseessä on nastarenkaat, nastoja ei ole enää jäljellä kuin muutama.

      Eli auton renkaat ja vanteet pitää aina tarkistaa huolellisesti.

    • Anonyymi

      Vieppä auto vaihdossa missä vain pelkät renkaat ja ei vanteita niin kyllä myyjä heti vähentää hyvitystä. No itse kun ostin uuden auton niin laitoin torista ostetut 40e renkaat kyytiin. Hyvin kävi. Jäi lähes uudet itselle.

    • Anonyymi

      Jotkut liikkeet ottavat sen riskin, ettei asiakas viitsi nähdä kaikkea sitä vaivaa,
      jonka sinä jaksoit tehdä asian oikaisemiseksi.
      Moni nuolee vain näppinsä.
      Sainhan autoliikekin tässä "ilmaista mainosta" - maine meni kerralla pitkäksi aikaa - joka muistetaan kauan.

      Valheen jäljet ovat lyhyet.

    • Anonyymi

      Maailman tärkein kysymys oikeista tosiasioista ymmärtämättömälle,
      kun on ostamassa autoa:
      Minkälaiset renkaat?

      Mistään oikeasta asiasta ,
      millä on jotain merkitystä,
      ja mikä oikeasti on tärkeää ,
      ja maksaa sitten pikkusen enemmän , kuin joku olematon rengas, ei ole tuon taivaallista hajuakaan saati kysymyksiä!

      Faktaa, saat aina myytyä kun on "uudet renkaat" voi hyvä tavaton mitä uuvatteja.

    • Anonyymi

      Meitä on niin moneksi. Kun itse valitsin käytettyä (max 3 vuotta ajettu) en kiinnittänyt huomiota, onko renkaita yhdet vai kahdet. Kaikki muu oli tärkeämpää.

      Joidenkin käytettyjen mukana oli kahdet renkaat ja alumiinivanteet. Mutta vanteiden ulkonäkö ei miellyttänyt. Niinpä valitsin autoksi mieluisimman. Siinä tuli mukana vain yhdet renkaat. Uudehkot kitkarenkaat alkuperäisillä kevytmetallivanteilla.

      Tilasin toiset alkuperäisvanteet (kesärenkaatkin tuli mutta ne oli lähes loppuunajetut) käytettynä tori.fi kautta. Koko setti 450 Eur. Vanteet oli yllättäen täysin virheettömät. Merkkiliikkeessä noilla täysin uusilla samoilla vanteilla on hintaa yli 350 Eur / kpl. Nyt tilaan haluamani kesärenkaat haluamastani verkkokaupasta.

      Ei noihin toisiin renkaisiin kannata juuttua, jos auto muuten on hyvä.
      Toki myyjän on pidettävä lupauksensa. Valitsen renkaat ja vanteet mieltymysteni mukaan. Jonkun toisen hylkäämä setti, joka ei ole minun valitsema, ei välttämättä täytä muuta kuin kahdet renkaat määritelmän. Ulkonäkö ja turvallisuus on jotain muuta, mitä odottaisi.

    • Anonyymi

      Puhekielessä pyöriä sanotaan renkaiksi. Pyöriin kuuluu renkaat ja vanteet yhdessä.

      • Anonyymi

        Harva tuota nykyään tietää .


    • Anonyymi

      Täytyy olla hieman yksinkertainen jos ostaa auton ja hänelle riittää tietoa, että mukana on kahdet renkaat. Ne renkaat voivat olla arvottomat tai 2000 euron arvoiset, on siinä melkoinen ero. Jos renkaita ei näe, niin voi pyytää kuvan tai kirjauksen kauppakirjaan millaiset ne on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1939
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1867
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1855
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe