Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vetyautojen myyntitilastot laskee Yhdysvalloissa.

Anonyymi

"Vetypolttokennoautojen myynti ei koskaan ollut erityisen korkea Yhdysvalloissa , mikä muistuttaa meitä parhaimmillaan pilottiprojektista. Vuoden 2018 huipusta lähtien (tuskin korkeampi kuin 2017) FCV:n "markkinat" ovat kutistumassa.

Vuoden 2019 12 %:n laskun jälkeen volyymi yli puolittui vuonna 2020 alle tuhanteen myytyyn kappaleeseen.

Katsotaanpa nopeasti California Fuel Cell Partnershipin vuoden 2020 tilastoja:

Toyota Mirai - 499 (laskua 67 % 1 502:sta)
Hyundai NEXO - 208 (laskua 22 % 267:stä)
muut mallit* - 230 (lasku 28 % 320:sta)
Yhteensä: noin 937 (laskua 55 % 2 089:stä)"

Nyt jäädään odottamaan vuoden 2021 myynnin tilastoja...

https://insideevs-com.translate.goog/news/482386/us-hydrogen-fuel-cell-car-sales-2020/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=en-GB

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja huomatkaa että Kaliforniassa on 48 vetytankkausasemaa, joten vetyinfrakin on kohtuullinen ja lisää asemia rakennetaan, mutta silti ei myy vetyautot.

      • Anonyymi

        No hei usassa gallona bensaa maksaa sen mikä meillä litran.
        Silti siellä ei ole näkynyt smogeja vuosikymmeniin.


      • Anonyymi

        Jenkkeihin rakennettiin jo monta vuotta sitten nämä liki 50 asemaa. Silloin rakentamiseen myönnettiin puolen miljoonan dollarin tuki per asema. Tukea ei enää saa eikä nähdäkseni yhtään uutta asemaa ole rakennettu. Päinvastoin, muistelen, että asemia olisi pari vuotta sitten ollut tasan 50.

        Vety on ollut täydellinen floppi kaikin puolin. Nykyisille asemille on ollut pakko myöntää lisää tukea, jotta ne on saatu pidettyä auki. Hankkeen kokonaissumma on nyt 230 miljoonaa dollaria. Hankkeen budjetti on siis paisunut melkein 10-kertaiseksi alkuperäiseen verrattuna.

        Muutama vuosi sitten jenkeissä myös räjähti kaksi vedyn tuotantolaitosta. Tästä oli seurauksena polttoainepulaa lähiseudulla = autot seisoivat kuukausia vailla polttoainett.a Ilmeisesti tämä sai monet luopumaan vetypommiautostaan ja niiden arvot romahtivat. Myyntihinnat uutena alkaen 45 tonnia ja kolmevuotiaana 7-17 tonnia. Ilmavat -30 %/vuosi. Tai kymppitonni per vuosi. Siinä teille erinomaisesti arvonsa pitävää tojolootaa!

        Yhtä surkeaa on meno ollut Etelä-Koreassa. Asemia rakennettiin 100 % valtion tuella, mutta ylläpito on silti tappiollista.
        https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

        Huihai onkin vähin äänin lopettanut vetypommiautojen kehityksen.
        https://www.forbes.com/sites/michaeltaylor/2021/12/31/hyundai-freezes-third-gen-hydrogen-fuel-cell-ev-development/?sh=21ff601e3588

        Saksassa oli 2019 kova uho. Piti rakentaa 100 vetypommiasemaa jo 2020 loppuun mennessä ja autoja pitäisi olla 60 000 (0,1 % autokannasta) tämän vuoden lopussa. 2019 myytiin 600 vetypommiautoa, mikä kasvatti vetypommiautokannan tuhanteen. Tavoitteen saavuttaminen edellyttäisi yli 10 000 auton myyntiä vuodessa.

        Koko maailmassa myytiin viime vuonna hikisesti yli 10 000 vetypommiautoa, joten on päivänselvää, ettei Saksan tavoitteet toteudu. "Yllättäen" lopettivat tilastojen julkistamisen, kun todellisuus ei vastannut uhoa.


      • Anonyymi

        > vetyinfrakin on kohtuullinen

        Unohdit ottaa lääkkeesi aamulla!

        48 asemaa, jotka melkein joka ainoa Kaliforniassa. Sieltä ei sitten olekaan tarve poistua yhtään minnekään. Eihän vetypommiautoilla pääse piipahtamaan kuin n. 200 km etäisyydelle tankkausasemasta, jos takaisinkin on tarkoitus päästä omin voimin. Kulutus vajaasta kilosta 1,5 kiloon per 100 km ja tankkiin mahtuu max. 6 kg.

        Silti vetyhönöt näkee märkiä unia 600-700-1000 km toimintasäteestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hei usassa gallona bensaa maksaa sen mikä meillä litran.
        Silti siellä ei ole näkynyt smogeja vuosikymmeniin.

        > Silti siellä ei ole näkynyt smogeja vuosikymmeniin.

        Katalysaattorit otettiin käyttöön jo vuosikymmeniä sitten. Tämä näkyi Euroopassakin kaupunkien ilmanlaadun paranemisena.

        Toisaaalta jenkeissä ei käytetä henkilöautoissa saatuttavia nokileka/dieselmoottoreita.

        Toisin kuin bensakoneiden tapauksessa, kovasti mainostetut nokilekojen päästörajoitukset eivät ole vähimmässäkään määrin näkyneet ilmanlaatumittauksissa. Nokilekat ovat puhtaita vain paperilla. Käytännössä on havaittu, että päästöt voi olla 500 % tyyppihyväksynnän arvoja korkeammat. Mutta antaa mennä vaan, näitähän ei mitata katsastuksessa - toisin kuin bensakoneiden kohdalla.


    • Anonyymi

      Lada on hyvä hyrysysy.

    • Anonyymi

      Etkö löytänyt 2021 myyntiä?
      2021 2600, edellinen huippu aikaisemmalla mallilla 1800 myytyä autoa!
      2020 myynti laski vanhan mallin ja kaikilla muillakin valmistajilla vaikuttavan pandemian takia?
      Ei huippumyyntiä, mutta kohtuullista kuitenkin siihenkin nähden, koska Kaliforniassa on jo yli 12000 tuhatta polttokennoista h. autoa!
      Itse asiassa siellä on aivan LIIKAA vetykäyttöisiä autoja tarjolla olevaan tankkausverkostoon nähden! Noin Suomen kokoinen osavaltio!
      Kanadassa myynti on moninkertaistunut 2021 ed. vuosiin verrattuna!

      • Anonyymi

        Todellinen floppi siis tämä vetypelleily. Siellä on vähemmän vetykäyttöisiä autoja ja vähemmän takkausasemia kuin pelkästään Suomessa on metaanikäyttöisiä autoja ja metaanin tankkausasemia. Puhumattakaan sitten Ruotsista tai Saksasta, missä kaasuautot myös ovat arkea. Ja sattuupa kaasuautoja olemaan jenkeissäkin.


      • Anonyymi

        Tulihan se sieltä. 50 tankkausasemaa ei riitä palvelemaan 12000 vetypommiautoa.

        240 autoa yhtä asemaa kohti on siis vetyuskovaisen mielestä liikaa. Jos vetypommiauto pitää tankata joka neljäs päivä, tankkauksia keskimäärin 60 vuorokaudessa per asema. Keskimäärin 2,5 autoa tunnissa. Jep. Jep.

        Taas pihisee ilmat vetyuskisten puheista. Vetyuskisten puheissa tankkaus on aina ja poikkeuksetta 3 min juttu, jolloin 2 mittarin aseman kapasiteetti pitäisi olla liki 1000 autoa vuorokaudessa.

        Vaan kun halvemmilla asemilla pitää pumputella paineita ylös puolen tunnin ajan ennen seuraavaa tankkaajaa.

        Ja nyt puhutaa siis tankkauasemista, jotka maksavat useamman miljoonan kappaleelta. Etelä-Koreassa on rakennettu asemia, jotka kustansi 2,5 miljoonaa dollaria eli noin 2 miljoonaa euroa /kpl ja joiden kapasiteetti on huikeat 100 autoa vuorokaudessa.

        Suomeen rakennetut metaanin tankkausasemat 0,5 miljoonaa euroa/kpl eli näitä saa 4 yhden vetypommiaseman hinnalla. Toki unohtamatta sitä, että biokaasu on vetyä halvempi polttoaine ja kaasuautoja saa 3 yhden vetypommiauton hinnalla. No, sähköautojakin saa 2 ja karvalakkimallin bensa-autoja 4 yhden vetypommiauton hinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulihan se sieltä. 50 tankkausasemaa ei riitä palvelemaan 12000 vetypommiautoa.

        240 autoa yhtä asemaa kohti on siis vetyuskovaisen mielestä liikaa. Jos vetypommiauto pitää tankata joka neljäs päivä, tankkauksia keskimäärin 60 vuorokaudessa per asema. Keskimäärin 2,5 autoa tunnissa. Jep. Jep.

        Taas pihisee ilmat vetyuskisten puheista. Vetyuskisten puheissa tankkaus on aina ja poikkeuksetta 3 min juttu, jolloin 2 mittarin aseman kapasiteetti pitäisi olla liki 1000 autoa vuorokaudessa.

        Vaan kun halvemmilla asemilla pitää pumputella paineita ylös puolen tunnin ajan ennen seuraavaa tankkaajaa.

        Ja nyt puhutaa siis tankkauasemista, jotka maksavat useamman miljoonan kappaleelta. Etelä-Koreassa on rakennettu asemia, jotka kustansi 2,5 miljoonaa dollaria eli noin 2 miljoonaa euroa /kpl ja joiden kapasiteetti on huikeat 100 autoa vuorokaudessa.

        Suomeen rakennetut metaanin tankkausasemat 0,5 miljoonaa euroa/kpl eli näitä saa 4 yhden vetypommiaseman hinnalla. Toki unohtamatta sitä, että biokaasu on vetyä halvempi polttoaine ja kaasuautoja saa 3 yhden vetypommiauton hinnalla. No, sähköautojakin saa 2 ja karvalakkimallin bensa-autoja 4 yhden vetypommiauton hinnalla.

        Eikä syytä ole sivuuttaa sitäkään, että vetypommiauto aiheuttaa suuremmat CO2 päästöt kuin lataushybridi, maakaasukäyttöinen auto (biokaasusta nyt puhumattakaan) tai taloudellinen bensakäyttöinen auto.

        https://www.greencarreports.com/news/1110239_energy-use-for-hydrogen-fuel-cell-vehicles-higher-than-electrics-even-hybrids-analysis

        Tosin on niitä epätaloudellisiakin autoja. Koko USA:n autoliikenteen CO2 päästöt ovat kääntyneet nousuun vanhanaikaisten ja bensajuoppojen tojolootien ansiosta!

        "According to a recent report from the Environmental Protection Agency, Toyota vehicles delivered some of the worst fuel efficiency in the industry, leading to an overall worsening of mileage and pollution from passenger cars and trucks in the United States for the first time in five years."

        https://jalopnik.com/toyota-to-pay-record-180-million-fine-for-a-decade-of-1846062424


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulihan se sieltä. 50 tankkausasemaa ei riitä palvelemaan 12000 vetypommiautoa.

        240 autoa yhtä asemaa kohti on siis vetyuskovaisen mielestä liikaa. Jos vetypommiauto pitää tankata joka neljäs päivä, tankkauksia keskimäärin 60 vuorokaudessa per asema. Keskimäärin 2,5 autoa tunnissa. Jep. Jep.

        Taas pihisee ilmat vetyuskisten puheista. Vetyuskisten puheissa tankkaus on aina ja poikkeuksetta 3 min juttu, jolloin 2 mittarin aseman kapasiteetti pitäisi olla liki 1000 autoa vuorokaudessa.

        Vaan kun halvemmilla asemilla pitää pumputella paineita ylös puolen tunnin ajan ennen seuraavaa tankkaajaa.

        Ja nyt puhutaa siis tankkauasemista, jotka maksavat useamman miljoonan kappaleelta. Etelä-Koreassa on rakennettu asemia, jotka kustansi 2,5 miljoonaa dollaria eli noin 2 miljoonaa euroa /kpl ja joiden kapasiteetti on huikeat 100 autoa vuorokaudessa.

        Suomeen rakennetut metaanin tankkausasemat 0,5 miljoonaa euroa/kpl eli näitä saa 4 yhden vetypommiaseman hinnalla. Toki unohtamatta sitä, että biokaasu on vetyä halvempi polttoaine ja kaasuautoja saa 3 yhden vetypommiauton hinnalla. No, sähköautojakin saa 2 ja karvalakkimallin bensa-autoja 4 yhden vetypommiauton hinnalla.

        Mikä tuli? Tuliko pöksyyn?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tuli? Tuliko pöksyyn?

        Ilmiselvästi vetyuskiksella on taas kerran hätäpaskat huosussa.

        Edellinen kerta oli, kun vetyuskis valehteli, että USA:ssa on 500 vedyn tankkausasemaa.

        Sen jälkeen uskis paskoi housunsa, kun jäi tapansa mukaan kiinni näistä valheista:
        - Saksassa 800 vedyn tankkausasemaa (pöljäke laski CNG tankkausasemat vetyasemiksi)
        - vetyuskis väitti, että Suomessa on 100 vetybussia (pöljäke laski CNG bussit vetybusseiksi)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulihan se sieltä. 50 tankkausasemaa ei riitä palvelemaan 12000 vetypommiautoa.

        240 autoa yhtä asemaa kohti on siis vetyuskovaisen mielestä liikaa. Jos vetypommiauto pitää tankata joka neljäs päivä, tankkauksia keskimäärin 60 vuorokaudessa per asema. Keskimäärin 2,5 autoa tunnissa. Jep. Jep.

        Taas pihisee ilmat vetyuskisten puheista. Vetyuskisten puheissa tankkaus on aina ja poikkeuksetta 3 min juttu, jolloin 2 mittarin aseman kapasiteetti pitäisi olla liki 1000 autoa vuorokaudessa.

        Vaan kun halvemmilla asemilla pitää pumputella paineita ylös puolen tunnin ajan ennen seuraavaa tankkaajaa.

        Ja nyt puhutaa siis tankkauasemista, jotka maksavat useamman miljoonan kappaleelta. Etelä-Koreassa on rakennettu asemia, jotka kustansi 2,5 miljoonaa dollaria eli noin 2 miljoonaa euroa /kpl ja joiden kapasiteetti on huikeat 100 autoa vuorokaudessa.

        Suomeen rakennetut metaanin tankkausasemat 0,5 miljoonaa euroa/kpl eli näitä saa 4 yhden vetypommiaseman hinnalla. Toki unohtamatta sitä, että biokaasu on vetyä halvempi polttoaine ja kaasuautoja saa 3 yhden vetypommiauton hinnalla. No, sähköautojakin saa 2 ja karvalakkimallin bensa-autoja 4 yhden vetypommiauton hinnalla.

        Vrt. 1800 bensa-asemaa riittää palvelemaan 2,7 miljoonaa henkilöautoa raskas kalusto päälle.

        Jos koko autokanta muutettaisiin vetypommiautoiksi, vetypommiasemia tarvitaisiin reilut 11 000 kpl, Kerran 1 asema pystyy palvelemaan vain 240 autoa.

        Noo, eihän tämä kokeilu maksaisi kuin 22,5 miljardia pelkästään asemien rakentamiseen ylläpito, polttoaineen tuotanto ja autojen hankitatuet päälle. Pikku juttu, kustannus vaivaiset 5 000 - 10 000 € jokaista suomalaista kohti. Vetyuskikset varmaan avaavat pelin lahjoittamalla ao pikkusumman valtiolle hetimiten.


    • Anonyymi

      Linkkiä 2021 vetyautojen myyntitilastoihin?

      • Anonyymi

        Suomessa rekisteröitiin 2021
        - 1 vetyauto
        - 909 metaanikäyttöistä autoa
        - 20 143 ladattavaa hybridiä
        - 10 152 täyssähköautoa
        - 10 632 dieselautoa
        - 56 632 bensakäyttöistä autoa

        Vety 0,001 % rekisteröinneistä, kaasu vajaa 1% ja täyssähkö reilu 10 %.

        Kuluttajat ovat äänestäneet lompakollaan. Sossunelätti-YH-äitinsä siivellä elävän helkamaraisupojan ja muiden tojoterojen mielipidettä ei kysytty eikä heillä ole äänioikeutta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1390
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1297
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1263
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1217
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe