Pakkanen kyykytti sähköautoilijat jälleen

Anonyymi

Kylmälle allergiset patterilelut katosivat jälleen eilen katukuvasta, kun ilmanlämpötila kiristyi sinne -20°C julmemmalle puolelle. Ja mitä se auttaisi vaikka sen muovikipon liikkeelle saisikin, sillä sisällä on kylmä kuin itänaapurin manalassa eikä edes pilkkihaalari tarjoa lämpöä kuin korkeintaan lyhyillä kaupunkimatkoilla. Nyt mittari näyttää -27°C ilman ulkolämpötilaksi, joten tässähän vietetään tänäänkin sähköautotonta päivää.

83

1622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Surkeasn huono provoyritys. Sähkömoottori on täysin immuuni lämpötilalle ja toimii paljon kylmemmissä olosuhteiussa kuin yksikään polttis.

      Tojon kyömäkäynnistysongelmat sen sijaan ovat esillä useammassakin lehdessä ja niitä puidaan paljon kuluttaja-asiamiehenkin kautta. Ei vaan käynnisty

      Tojo ei käynnisty pakkasella ja menee täysin jumiin. Tämä on yleistä.

      "Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija Raija Marttala kertoo, että hybridiautojen pakkasongelmista valitetaan melko usein."

      https://www.kaleva.fi/hybridi-hyytyi-oulun-pakkasilla-alexey-zerkin-on-k/4207162#kommentit

      • Anonyymi

        Oikeinkirjoituksessa olisit kyllä tukiopetuksen tarpeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeinkirjoituksessa olisit kyllä tukiopetuksen tarpeessa.

        Kännykän näppis on isompi ongelma kun mun oikeinkirjoitustaidot.
        Nim: Laudatur äidinkielessä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kännykän näppis on isompi ongelma kun mun oikeinkirjoitustaidot.
        Nim: Laudatur äidinkielessä

        Ole vaan siellä lautavarastolla hommissa, mutta voisi sitä siitä huolimatta opetella kirjoittamaan.


      • Anonyymi

        En epäile sähkömoottorin toimintaa kovillakaan pakkasilla.
        Ainoastaa akun/akkujen lataustilan riittävyyttä.
        Olisi kiva tietää, kuinka -20...-30 asteen pakkanen vaikuttaa akkujen varauskykyyn ja virran luovuttamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En epäile sähkömoottorin toimintaa kovillakaan pakkasilla.
        Ainoastaa akun/akkujen lataustilan riittävyyttä.
        Olisi kiva tietää, kuinka -20...-30 asteen pakkanen vaikuttaa akkujen varauskykyyn ja virran luovuttamiseen.

        Hyvin pelaa. pitää vaan ladata useammin, eikä päästää akkuja tyhjiin. Vähän samoja ongelmia on polttiksessakin jos päästää akun tyhjiin ja ajaa liian lyhyttä matkaa ja akku ei ehdi lataantumaan. Tuossa edellä kerrottiin juuri Toyotan suurista ongelmista 12voltin sähköjen suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kännykän näppis on isompi ongelma kun mun oikeinkirjoitustaidot.
        Nim: Laudatur äidinkielessä

        Et silti tiedä, miten tunnettu automerkki kirjoitetaan. Tai polttomoottori. Yleissivistyksesi on jäänyt vajaaksi. Et osaa kirjoittaa asiaa etkä asiallisia kirjoituksia.

        Tuolla kirjoitustylillä ei saa laudaturia. Kirjopituksesi tyylistä: impropatur. Kiitoksella hylätty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et silti tiedä, miten tunnettu automerkki kirjoitetaan. Tai polttomoottori. Yleissivistyksesi on jäänyt vajaaksi. Et osaa kirjoittaa asiaa etkä asiallisia kirjoituksia.

        Tuolla kirjoitustylillä ei saa laudaturia. Kirjopituksesi tyylistä: impropatur. Kiitoksella hylätty.

        Hukkaat aivan turhaan selkeästikin pientä henkistä pääomaasi haastamalla minua aivan lillukanvarsista kirjoittamisen suhteen.
        Olet vain pikku inisijä. Mun kirjoittamaa materiaalia on painettu useampikin painos ja sitä käytetään edelleen Suomen yliopistoissa.

        Se että en jska aina okoluke jakorjata kaikkia typoja ei kero osaamisesta vaan viitseläisyydestä ja käytetystä välinestä.
        Palataan asiaan kun sinä olet tuottanut tekstiä jota painetaan ja käytetään yliopistoissa.


      • Anonyymi

        Olet oikeassa sähkömoottorin suhteen mutta se sähkömoottori tarvii sen akun jolla ei tee mitään -27 lämpötilassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hukkaat aivan turhaan selkeästikin pientä henkistä pääomaasi haastamalla minua aivan lillukanvarsista kirjoittamisen suhteen.
        Olet vain pikku inisijä. Mun kirjoittamaa materiaalia on painettu useampikin painos ja sitä käytetään edelleen Suomen yliopistoissa.

        Se että en jska aina okoluke jakorjata kaikkia typoja ei kero osaamisesta vaan viitseläisyydestä ja käytetystä välinestä.
        Palataan asiaan kun sinä olet tuottanut tekstiä jota painetaan ja käytetään yliopistoissa.

        Niuvan yliopiston lehtori muistaa ottaa nyt ne lääkkeet.

        😀😀😀😀😀😀😀😀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ole vaan siellä lautavarastolla hommissa, mutta voisi sitä siitä huolimatta opetella kirjoittamaan.

        Kaheli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En epäile sähkömoottorin toimintaa kovillakaan pakkasilla.
        Ainoastaa akun/akkujen lataustilan riittävyyttä.
        Olisi kiva tietää, kuinka -20...-30 asteen pakkanen vaikuttaa akkujen varauskykyyn ja virran luovuttamiseen.

        Virtaa tulee ihan normaalisti, mutta varaustaso laskee nopeammin kuin lämpöisessä, mutta se on ihan yleisesti tiedetty tosiasia, eikä mikään ongelma kun sen huomio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa sähkömoottorin suhteen mutta se sähkömoottori tarvii sen akun jolla ei tee mitään -27 lämpötilassa.

        Eikö se tarvitse sellaisen joka toimii? Ei -27 astetta sähköauton akkua tapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virtaa tulee ihan normaalisti, mutta varaustaso laskee nopeammin kuin lämpöisessä, mutta se on ihan yleisesti tiedetty tosiasia, eikä mikään ongelma kun sen huomio.

        Patteriuskovaisen tyhjästä tynnyristä taas ammennettiin.

        Hienosti vedellään lyijyakkujen yms. perinnetiedon pohjalta.

        Lyijyakut toimii ihan hyvin pakkasessakin. Siksi niitä käynnistysakkuina edelleen käytetään. Tosin lataustilaa ei saa päästää silloin alas, koska akun varauksen laskiessa elektrolyytti voi päästä jäätymään, mikä rikkoo akun. Lyijyakusta saa kylmässäkin ulos ison virran ja sitä voi ladata pakkasessa. Tosin on tässä pari ongelmaa - kylmän koneen veivaaminen ottaa enemmän tehoa eli starttaukseen tarvittava virta kasvaa. Lisäksi lyijyakun lataus vaatii kylmässä korkeamman jännitteen, jopa 17 V. Autossa ei latausjännitettä voi nostaa näin ylös, joten lataus toimii huonosti kovalla pakkasella. Mutta se on oikeastaan autosuunnittelun eikä akun vika.

        Li-Ion taas on varsin kylmänarkaa. Se ei jäädy pakkasessa, mutta akun virranantokyky laskee = akusta ei saa ulos suurta tehoa. Eikä Li-Ion akkua voi ladata lämpötilan ollessa miinuksella. Akku pitää siis lämmittää ennen latausta ja sitä olisi hyvä lämmittää myös ennen ajoon lähtöä.

        Ihan kaikissa patteriautoissa ei edes ole mahdollisuutta akun lämmitykseen. Tai vaikka olisi, niin ne ei osaa lämmittää akkua ajon aikana ennen latauspisteelle saapumista, mikä auttaisi maksimoimaan pikalataustehot. Liika lämpökin on pahasta eli akkua pitää kesällä jäähdyttää, etenkin pikalatauksen aikana. Ei ole kaikissa aktiivista jäähdytystäkään...

        Jos patteriautoa yrittää pakkasella ladata 8 A shuko hätävaralaturilla, niin suuri osa tolpasta saatavasta tehosta saattaakin mennä akun lämmitykseen ja lataus on todella hidas. Tarkoittaen, että "tankkiin" kertyy toimintasädettä vain muutama km tunnissa. Kun patteriauto hyytyy tienposkeen, kotiin pääsee nopeimmin kävellen ;-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriuskovaisen tyhjästä tynnyristä taas ammennettiin.

        Hienosti vedellään lyijyakkujen yms. perinnetiedon pohjalta.

        Lyijyakut toimii ihan hyvin pakkasessakin. Siksi niitä käynnistysakkuina edelleen käytetään. Tosin lataustilaa ei saa päästää silloin alas, koska akun varauksen laskiessa elektrolyytti voi päästä jäätymään, mikä rikkoo akun. Lyijyakusta saa kylmässäkin ulos ison virran ja sitä voi ladata pakkasessa. Tosin on tässä pari ongelmaa - kylmän koneen veivaaminen ottaa enemmän tehoa eli starttaukseen tarvittava virta kasvaa. Lisäksi lyijyakun lataus vaatii kylmässä korkeamman jännitteen, jopa 17 V. Autossa ei latausjännitettä voi nostaa näin ylös, joten lataus toimii huonosti kovalla pakkasella. Mutta se on oikeastaan autosuunnittelun eikä akun vika.

        Li-Ion taas on varsin kylmänarkaa. Se ei jäädy pakkasessa, mutta akun virranantokyky laskee = akusta ei saa ulos suurta tehoa. Eikä Li-Ion akkua voi ladata lämpötilan ollessa miinuksella. Akku pitää siis lämmittää ennen latausta ja sitä olisi hyvä lämmittää myös ennen ajoon lähtöä.

        Ihan kaikissa patteriautoissa ei edes ole mahdollisuutta akun lämmitykseen. Tai vaikka olisi, niin ne ei osaa lämmittää akkua ajon aikana ennen latauspisteelle saapumista, mikä auttaisi maksimoimaan pikalataustehot. Liika lämpökin on pahasta eli akkua pitää kesällä jäähdyttää, etenkin pikalatauksen aikana. Ei ole kaikissa aktiivista jäähdytystäkään...

        Jos patteriautoa yrittää pakkasella ladata 8 A shuko hätävaralaturilla, niin suuri osa tolpasta saatavasta tehosta saattaakin mennä akun lämmitykseen ja lataus on todella hidas. Tarkoittaen, että "tankkiin" kertyy toimintasädettä vain muutama km tunnissa. Kun patteriauto hyytyy tienposkeen, kotiin pääsee nopeimmin kävellen ;-D

        Oho. Kerrankin pisteet sinulle, melkein faktat hallussa, kerrankin!

        Paitsi...

        "Eikä Li-Ion akkua voi ladata lämpötilan ollessa miinuksella."

        Sinun olisi pitänyt sanoa "...ladata AKUN lämpötilan ollessa...". Ja tämäkin riippuu kemiasta. Olet oikeassa ylivoimaisesti suurimmassa osassa tapauksia. Varsinkin LFP ei oikein ota mitään vastaan kylmässä. Onneksi niissä on melkein aina lämmittimet.

        "Kun patteriauto hyytyy tienposkeen, kotiin pääsee nopeimmin kävellen"

        Miksi se tienposkeen hyytyisi? Jos mikä tahansa auto lopettaa matkan tienposkeen käyttövoiman loppumisen vuoksi, se kertoo paljon enemmän kuskista kuin autosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriuskovaisen tyhjästä tynnyristä taas ammennettiin.

        Hienosti vedellään lyijyakkujen yms. perinnetiedon pohjalta.

        Lyijyakut toimii ihan hyvin pakkasessakin. Siksi niitä käynnistysakkuina edelleen käytetään. Tosin lataustilaa ei saa päästää silloin alas, koska akun varauksen laskiessa elektrolyytti voi päästä jäätymään, mikä rikkoo akun. Lyijyakusta saa kylmässäkin ulos ison virran ja sitä voi ladata pakkasessa. Tosin on tässä pari ongelmaa - kylmän koneen veivaaminen ottaa enemmän tehoa eli starttaukseen tarvittava virta kasvaa. Lisäksi lyijyakun lataus vaatii kylmässä korkeamman jännitteen, jopa 17 V. Autossa ei latausjännitettä voi nostaa näin ylös, joten lataus toimii huonosti kovalla pakkasella. Mutta se on oikeastaan autosuunnittelun eikä akun vika.

        Li-Ion taas on varsin kylmänarkaa. Se ei jäädy pakkasessa, mutta akun virranantokyky laskee = akusta ei saa ulos suurta tehoa. Eikä Li-Ion akkua voi ladata lämpötilan ollessa miinuksella. Akku pitää siis lämmittää ennen latausta ja sitä olisi hyvä lämmittää myös ennen ajoon lähtöä.

        Ihan kaikissa patteriautoissa ei edes ole mahdollisuutta akun lämmitykseen. Tai vaikka olisi, niin ne ei osaa lämmittää akkua ajon aikana ennen latauspisteelle saapumista, mikä auttaisi maksimoimaan pikalataustehot. Liika lämpökin on pahasta eli akkua pitää kesällä jäähdyttää, etenkin pikalatauksen aikana. Ei ole kaikissa aktiivista jäähdytystäkään...

        Jos patteriautoa yrittää pakkasella ladata 8 A shuko hätävaralaturilla, niin suuri osa tolpasta saatavasta tehosta saattaakin mennä akun lämmitykseen ja lataus on todella hidas. Tarkoittaen, että "tankkiin" kertyy toimintasädettä vain muutama km tunnissa. Kun patteriauto hyytyy tienposkeen, kotiin pääsee nopeimmin kävellen ;-D

        Ja se varaustason lasku pakkasessa johtuu tietenkin siitä, että energiaa kuluu 50-100 % enemmän kuin kesäkelissä, kas näin
        - akkua pitää lämmittää
        - ohjaamoa pitää lämmittää & ikkunat täytyy pitää sulana
        - kylmän ilman tiheys kymmeniä % suurempi kuin kesähelteellä -> suurempi ilmanvastus

        Sähkölämmittimien tehot useita kilowatteja eli ihan samaa tasoa kuin mitä tarvitaan auton liikutteluun taajamanopeuksilla. -> kulutus tuplat / toimintasäde puoliintuu. Jos piisaakaan. Mersun täyssähkärillä kulutus HS koeajossa pakkasilla 27-43 kW/100 km. Pahimmillaan 200 % enemmän kuin valmistaja speksannut. Toimintasäde 740 -> 250 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja se varaustason lasku pakkasessa johtuu tietenkin siitä, että energiaa kuluu 50-100 % enemmän kuin kesäkelissä, kas näin
        - akkua pitää lämmittää
        - ohjaamoa pitää lämmittää & ikkunat täytyy pitää sulana
        - kylmän ilman tiheys kymmeniä % suurempi kuin kesähelteellä -> suurempi ilmanvastus

        Sähkölämmittimien tehot useita kilowatteja eli ihan samaa tasoa kuin mitä tarvitaan auton liikutteluun taajamanopeuksilla. -> kulutus tuplat / toimintasäde puoliintuu. Jos piisaakaan. Mersun täyssähkärillä kulutus HS koeajossa pakkasilla 27-43 kW/100 km. Pahimmillaan 200 % enemmän kuin valmistaja speksannut. Toimintasäde 740 -> 250 km.

        "Jos piisaakaan. Mersun täyssähkärillä kulutus HS koeajossa pakkasilla 27-43 kW/100 km."

        Mersu ei ole mikään hyötysuhteen edelläkävijä, vaan yksi heikoimmista esityksistä. Mutta tietenkin aloit puhumaan siitä, etkä markkinajohtajista, kun se sattui paremmin agendaasi sopimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaheli

        Hauska tutustua, minä taas olen Juhani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauska tutustua, minä taas olen Juhani.

        BMW. Bmw
        BMW. Bmw
        BMW. Bmw
        BMW. Bmw

        BMW. Bmw
        BMW. Bmw
        BMW. Bmw
        BMW. Bmw
        BMW. Bmw
        BMW. Bmw
        BMW. Bmw
        BMW. Bmw


    • Anonyymi

      Lapissa on suorastaan pulaa uusista sähköautoista – muuttuvat kakkosautoista ykkösautoiksi: "Osoittautunut varmatoimiseksi"

      • Anonyymi

        Heh, niin varmaan.😄


      • Anonyymi

        Tammikuun pakkasilla sähkölelut hyytyivät tänäkin talvena.


      • Anonyymi

        Lapissa on tiheä lataus verkosto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapissa on tiheä lataus verkosto

        Älä muuta sano.
        Joka 500 kilometrin välein on jonkinlainen latauspönttö.


    • Anonyymi

      "Paras auto, mitä minulla on ollut", kehuu ivalolainen sähköautoilija
      – Jos haluaa vaivattoman auton, jolla on edullinen kulkea, niin kyllä sähköauto on sellainen, sanoo Jouko Lappalainen."


      https://yle.fi/uutiset/3-11784468

      • Anonyymi

        Kun auto käynnistyy aina kuin palmun alta alkaa se jopa hymyilyttää ennen dieselvehkeiden kanssa värkännyttä Lappalaista.

        Minua se jopa naurattaa! Niin hyvin sanottu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun auto käynnistyy aina kuin palmun alta alkaa se jopa hymyilyttää ennen dieselvehkeiden kanssa värkännyttä Lappalaista.

        Minua se jopa naurattaa! Niin hyvin sanottu!

        – Toisaalta, jos mietitään käyttökustannuksia, niin on laskettu, että tällä autolla ne ovat noin kaksi euroa per sata kilometriä. Tähän sisältyy kaikki kulut, myös huollot, joten ei se niin kallista ole, sanoo Lappalainen.

        Kun auto käynnistyy aina kuin palmun alta alkaa se jopa hymyilyttää ennen dieselvehkeiden kanssa värkännyttä Lappalaista.

        – Se on paras auto mitä minulla on ollut ikinä, tehokkain, nopein, edullisin. Siinä on hienot nämä elektroniikat ja siihen tulee päivityksiä netin kautta, se ikäänkuin paranee vanhetessaan, kehuu Lappalainen.


      • Anonyymi

        käytön halpuus?

        kyllä se lataaminen kohta maksaa 100e kerta
        se on ihan varmaa että valtio ottaa verot pois.
        ja painavat autot kuluttaa tiet nopeampaa sekä renkaita menee tiuhaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        – Toisaalta, jos mietitään käyttökustannuksia, niin on laskettu, että tällä autolla ne ovat noin kaksi euroa per sata kilometriä. Tähän sisältyy kaikki kulut, myös huollot, joten ei se niin kallista ole, sanoo Lappalainen.

        Kun auto käynnistyy aina kuin palmun alta alkaa se jopa hymyilyttää ennen dieselvehkeiden kanssa värkännyttä Lappalaista.

        – Se on paras auto mitä minulla on ollut ikinä, tehokkain, nopein, edullisin. Siinä on hienot nämä elektroniikat ja siihen tulee päivityksiä netin kautta, se ikäänkuin paranee vanhetessaan, kehuu Lappalainen.

        ja taustalla mitä kun puhuu noin vuolaasti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        käytön halpuus?

        kyllä se lataaminen kohta maksaa 100e kerta
        se on ihan varmaa että valtio ottaa verot pois.
        ja painavat autot kuluttaa tiet nopeampaa sekä renkaita menee tiuhaan

        Matkalla lataaminen on paitsi kallista myös hidasta. Etenkin kovilla pakkasilla, jolloin kaikkien sähköautojen ajoakun lataustehon paras vastaanottokyky madaltuu merkittävästi ja lataustapahtuma hidastuu ja toimintamatka lyhentyy. Siksi talviolosuhteissa joudutaan lataamaan muuallakin kuin kotipihassa. Lataus on on toki mahdollista, jos löytää vapaan ja toimivan latauspaikan, johon oma kaapeli käy. Silloin ei nurista hinnasta. 2 Eur/100km energiakustannus on useimmille sähköautoilijoillekin vain haave talvella. Nurkka-ajossa ja vain kotona ladatessa voi olla joskus jopa mahdollista.

        Kauppalehti 12.1.2022:
        "Testin vuoksi sisätilalämmitin on välillä päällä, välillä ei. 20 minuutin lataamisen jälkeen teho on edelleen vain 30 kilowattia. Tällä tahdilla 80 prosentin varaustasoon pääsy kestäisi yli 90 minuuttia ja maksaisi pikalaturissa noin 50 euroa!"

        Tuolla summalla matka jatkuu alla olevan lataustestin perusteella vajaat 200 km pakkaskelissä. Arvio perustuu auton todelliseen keskikulutukseen n. 2200 km matkalla, Valmistajan ilmoittama WLTP-kulutus on 16,5 kWh/100km (range 61o km). Kauppalehden testissä kulutus tuolla em. kokonaismatkalla oli keskimäärin 27 kWh/100 km, lyhyillä pätkillä jopa 35 kWh/km. Testissä täyden akun range oli auton oman mittarin mukaan testin alussa 263 km.

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/miten-fordin-sahko-mustang-suoriutuu-lataamisesta-talvella-jaatyneen-ponin-pikalatausnopeus-romahti-sisalla-mukavaa-ja-lamminta/3ca44aa4-2224-40f6-8ec9-69d23f0330d9?ref=iltalehti:90ef&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matkalla lataaminen on paitsi kallista myös hidasta. Etenkin kovilla pakkasilla, jolloin kaikkien sähköautojen ajoakun lataustehon paras vastaanottokyky madaltuu merkittävästi ja lataustapahtuma hidastuu ja toimintamatka lyhentyy. Siksi talviolosuhteissa joudutaan lataamaan muuallakin kuin kotipihassa. Lataus on on toki mahdollista, jos löytää vapaan ja toimivan latauspaikan, johon oma kaapeli käy. Silloin ei nurista hinnasta. 2 Eur/100km energiakustannus on useimmille sähköautoilijoillekin vain haave talvella. Nurkka-ajossa ja vain kotona ladatessa voi olla joskus jopa mahdollista.

        Kauppalehti 12.1.2022:
        "Testin vuoksi sisätilalämmitin on välillä päällä, välillä ei. 20 minuutin lataamisen jälkeen teho on edelleen vain 30 kilowattia. Tällä tahdilla 80 prosentin varaustasoon pääsy kestäisi yli 90 minuuttia ja maksaisi pikalaturissa noin 50 euroa!"

        Tuolla summalla matka jatkuu alla olevan lataustestin perusteella vajaat 200 km pakkaskelissä. Arvio perustuu auton todelliseen keskikulutukseen n. 2200 km matkalla, Valmistajan ilmoittama WLTP-kulutus on 16,5 kWh/100km (range 61o km). Kauppalehden testissä kulutus tuolla em. kokonaismatkalla oli keskimäärin 27 kWh/100 km, lyhyillä pätkillä jopa 35 kWh/km. Testissä täyden akun range oli auton oman mittarin mukaan testin alussa 263 km.

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/miten-fordin-sahko-mustang-suoriutuu-lataamisesta-talvella-jaatyneen-ponin-pikalatausnopeus-romahti-sisalla-mukavaa-ja-lamminta/3ca44aa4-2224-40f6-8ec9-69d23f0330d9?ref=iltalehti:90ef&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi

        Kokemukseni mukaan sähköautoilijat (kolmen sähköautoilijan otanta) lataavat kotona noin 90-95% sähköntarpeestaan joten hintatarkasteussa kotilatauksen hinta on se jolle pitää antaa se vastaava 90-95% painoarvo.
        Kallis pikalataus on pelkkä kuriositeetti josta voi toki repiä otsikoita mutta ei oikeasti vaikuta sähköautoilijan budjettiin.

        Sama asia kuin alkaisi laskemaan juomalleen kahvikupille hintaa. Siihen ei pidä käyttää ABC:n kahvikupin hintaa vaan sen lähikaupasta ostetun kahvipaketin hintaa ja kotona keittämisen kustannuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        – Toisaalta, jos mietitään käyttökustannuksia, niin on laskettu, että tällä autolla ne ovat noin kaksi euroa per sata kilometriä. Tähän sisältyy kaikki kulut, myös huollot, joten ei se niin kallista ole, sanoo Lappalainen.

        Kun auto käynnistyy aina kuin palmun alta alkaa se jopa hymyilyttää ennen dieselvehkeiden kanssa värkännyttä Lappalaista.

        – Se on paras auto mitä minulla on ollut ikinä, tehokkain, nopein, edullisin. Siinä on hienot nämä elektroniikat ja siihen tulee päivityksiä netin kautta, se ikäänkuin paranee vanhetessaan, kehuu Lappalainen.

        Niin, pelkkä "polttoaine" 2 €/100 km.

        Bensavehkeellä polttoaine on ollut 10-20 % kokonaiskuluista, riippuen ajomäärästä (8-24 tkm/vuosi). Ylivoimaisesti suurin menoerä on arvonalenema.

        Patteriveheet ovat 50 % kalliimpia, joten arvonalenema on julma. Jos ja kun arvo vaikka puolituu 4 vuodessa/80 tkm matkalla, niin siitä tulee kulua tyyliin 500 €/kk tai tai 30 €/100 km. Tähän päälle rengaskulua (huom autot painaa 1,8-2,2 tonnia) yms. niin kokonaiskulu onkin 40-50 €/100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        käytön halpuus?

        kyllä se lataaminen kohta maksaa 100e kerta
        se on ihan varmaa että valtio ottaa verot pois.
        ja painavat autot kuluttaa tiet nopeampaa sekä renkaita menee tiuhaan

        Voi voi, miten sähkö voisi kallistua noin paljon? Olet kovin epätoivoinen sähköautokateutesi vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matkalla lataaminen on paitsi kallista myös hidasta. Etenkin kovilla pakkasilla, jolloin kaikkien sähköautojen ajoakun lataustehon paras vastaanottokyky madaltuu merkittävästi ja lataustapahtuma hidastuu ja toimintamatka lyhentyy. Siksi talviolosuhteissa joudutaan lataamaan muuallakin kuin kotipihassa. Lataus on on toki mahdollista, jos löytää vapaan ja toimivan latauspaikan, johon oma kaapeli käy. Silloin ei nurista hinnasta. 2 Eur/100km energiakustannus on useimmille sähköautoilijoillekin vain haave talvella. Nurkka-ajossa ja vain kotona ladatessa voi olla joskus jopa mahdollista.

        Kauppalehti 12.1.2022:
        "Testin vuoksi sisätilalämmitin on välillä päällä, välillä ei. 20 minuutin lataamisen jälkeen teho on edelleen vain 30 kilowattia. Tällä tahdilla 80 prosentin varaustasoon pääsy kestäisi yli 90 minuuttia ja maksaisi pikalaturissa noin 50 euroa!"

        Tuolla summalla matka jatkuu alla olevan lataustestin perusteella vajaat 200 km pakkaskelissä. Arvio perustuu auton todelliseen keskikulutukseen n. 2200 km matkalla, Valmistajan ilmoittama WLTP-kulutus on 16,5 kWh/100km (range 61o km). Kauppalehden testissä kulutus tuolla em. kokonaismatkalla oli keskimäärin 27 kWh/100 km, lyhyillä pätkillä jopa 35 kWh/km. Testissä täyden akun range oli auton oman mittarin mukaan testin alussa 263 km.

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/miten-fordin-sahko-mustang-suoriutuu-lataamisesta-talvella-jaatyneen-ponin-pikalatausnopeus-romahti-sisalla-mukavaa-ja-lamminta/3ca44aa4-2224-40f6-8ec9-69d23f0330d9?ref=iltalehti:90ef&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi

        Kun latauksen tekee ajoissa silloin kun varaus vielä riittää pitämään akun lämpöisenä, niin lataus on nopeaa. Autoaan pitää osata käyttää oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun latauksen tekee ajoissa silloin kun varaus vielä riittää pitämään akun lämpöisenä, niin lataus on nopeaa. Autoaan pitää osata käyttää oikein.

        Kun patteriuskiksella on vain vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta.

        Enemmistö suomalaisista asuu kerros- tao rivitaloissa, joiden parkkipaikoilla ei ole latausmahdollisuutta. Itseasiassa kaikilla ei ole edes kiinteää paikkaa (kadunvarsipysäköinti).

        Patteriuskovaiset ovat ja pysyvät marginaaliporukkana, tosin äänekkäänä sellaisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi, miten sähkö voisi kallistua noin paljon? Olet kovin epätoivoinen sähköautokateutesi vuoksi.

        Taitaa petteri leuhkia patteriautolla, joka on mallia vilkas mielikuvitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        – Toisaalta, jos mietitään käyttökustannuksia, niin on laskettu, että tällä autolla ne ovat noin kaksi euroa per sata kilometriä. Tähän sisältyy kaikki kulut, myös huollot, joten ei se niin kallista ole, sanoo Lappalainen.

        Kun auto käynnistyy aina kuin palmun alta alkaa se jopa hymyilyttää ennen dieselvehkeiden kanssa värkännyttä Lappalaista.

        – Se on paras auto mitä minulla on ollut ikinä, tehokkain, nopein, edullisin. Siinä on hienot nämä elektroniikat ja siihen tulee päivityksiä netin kautta, se ikäänkuin paranee vanhetessaan, kehuu Lappalainen.

        Vähän lapin lisää puheissa. 2 €/km menee jo pelkkiin rengaskuluihin, jos piisaakaan. Ja tässä ilmeisesti ajellaan vakuuttamattomalla autolla, joka saatiin joulupukilta lahjaksi, kun ei tarvi miettiä arvonalenemaa/lainakuluja (helposti yli 500 €/kk tai 30 €/100 km) jne.

        Tosin tuli taas vahvistettua vanha fakta: patteriuskis valehtelee aina kun suunsa avaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun patteriuskiksella on vain vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta.

        Enemmistö suomalaisista asuu kerros- tao rivitaloissa, joiden parkkipaikoilla ei ole latausmahdollisuutta. Itseasiassa kaikilla ei ole edes kiinteää paikkaa (kadunvarsipysäköinti).

        Patteriuskovaiset ovat ja pysyvät marginaaliporukkana, tosin äänekkäänä sellaisena.

        "Patteriuskovaiset ovat ja pysyvät marginaaliporukkana, tosin äänekkäänä sellaisena."

        Aika iso marginaaliporukka kun jo nyt uusista autoista on 40% ladattavia.
        Toiseksi suurimman merkin VW:n autoista 40% on täyssähköautoja. Ei oiken sovi enää marginaalin määritelmään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun patteriuskiksella on vain vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta.

        Enemmistö suomalaisista asuu kerros- tao rivitaloissa, joiden parkkipaikoilla ei ole latausmahdollisuutta. Itseasiassa kaikilla ei ole edes kiinteää paikkaa (kadunvarsipysäköinti).

        Patteriuskovaiset ovat ja pysyvät marginaaliporukkana, tosin äänekkäänä sellaisena.

        Tilastot kertovat, että enemmistö suomallaisista ei asu kerrostaloissa. Ei latausinfran rakentaminen parkkipaikoille ole vaikeaa. Päätös yhtiökokouksessa ja urakoitsija töihin. Omassa talossa riittää omistajan päätös.
        Vuokrakasarmit ovat sitten vaikeampi pala ja kadunvarret mahdottomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilastot kertovat, että enemmistö suomallaisista ei asu kerrostaloissa. Ei latausinfran rakentaminen parkkipaikoille ole vaikeaa. Päätös yhtiökokouksessa ja urakoitsija töihin. Omassa talossa riittää omistajan päätös.
        Vuokrakasarmit ovat sitten vaikeampi pala ja kadunvarret mahdottomia.

        Eihän siellä kerrostalossa asu kuin sähköautoista möykkäävät rahattomat pellet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        – Toisaalta, jos mietitään käyttökustannuksia, niin on laskettu, että tällä autolla ne ovat noin kaksi euroa per sata kilometriä. Tähän sisältyy kaikki kulut, myös huollot, joten ei se niin kallista ole, sanoo Lappalainen.

        Kun auto käynnistyy aina kuin palmun alta alkaa se jopa hymyilyttää ennen dieselvehkeiden kanssa värkännyttä Lappalaista.

        – Se on paras auto mitä minulla on ollut ikinä, tehokkain, nopein, edullisin. Siinä on hienot nämä elektroniikat ja siihen tulee päivityksiä netin kautta, se ikäänkuin paranee vanhetessaan, kehuu Lappalainen.

        Aivan, päivitykset netin kautta. Auto on aina ja ikuisesti autovalmistajan omaisuutta.


    • Anonyymi

      Ajat kinokseen niin kalleimissa leluissa tunnistimet sekaisn ja kallis remppa

    • Anonyymi

      Tottakai!
      Se patteritouhu on myös kuin aurinkopaneelit pohjolassa.

      • Anonyymi

        Ajoin viime kesänä Kemistä Rovaniemelle ja hämmästelin aurinkopaneelien määrää katoilla! Oli ainakin mulle yllätys.


      • Anonyymi

        Kaveri puhuu asiasta varmuudella jonka voi tuoda vain täydellinen tietämättömyys.


    • Anonyymi

      VW konsernin autoja pitää muistaa käyttää jokapäivä!

      eikös se ohjekirja niin vaadi? meneekö muuten 20000e akusto pilalle?

      • Anonyymi

        Ongelma ei ole autossa vaan huonosti kirjoitetuissa takuuehdoissa. Ne päivitetään.
        "Tuotepäällikkö Niemisen mukaan maahantuojan eli K-Auton näkemys on yksiselitteisen selvä: Takuuehdot eivät voi estää auton normaalia käyttöä Suomen olosuhteissa.

        Maahantuoja on ollut asiasta yhteydessä auton valmistajaan. Saksasta tulleen tiedon mukaan takuuehtoja ja ohjekirjan tekstejä käydään nyt läpi ja muokataan tältä osin selvemmiksi."



        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/maahantuoja-volkswagen-tarkistaa-id-perheen-sahkoautojen-parjattuja-pakkasehtoja/097af68f-5758-4c5e-b85e-9d579a2a6235


      • Anonyymi

        Ja silloin puhutaan jatkuvasta yli -30 asteen pakkasista ja silloin pitää autoa ladata päivittäin ja ajamisesta auto tykkää myös. Harva sitä ostaa kallista autoa pihaan seisomaan, paitsi Toyotavaarit.


    • Anonyymi

      Kuinkas kalliita noi vakuutukset olikaan noihin patterivehkeisiin?

      • Anonyymi

        Entäs ne renkaiden kulumiset? Painaa puolet enemmän, kuin polttomoottoriauto.
        Samoin se kantavuus oli jossain mainittu, että ei välttämättä voikaan ottaa viidelle rekisteröityyn sähikäiseen viittä henkilöä, kun kantavuus ylittyy....🤔


      • Anonyymi

        Onko se sulle ongelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs ne renkaiden kulumiset? Painaa puolet enemmän, kuin polttomoottoriauto.
        Samoin se kantavuus oli jossain mainittu, että ei välttämättä voikaan ottaa viidelle rekisteröityyn sähikäiseen viittä henkilöä, kun kantavuus ylittyy....🤔

        Nuo koskee vain köyhiä. Auton kulut on mitä on ja ne kustannetaan omalla työllä.
        Harmi sun kannalta kun Kela ei tue erikseen sähköautoilua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo koskee vain köyhiä. Auton kulut on mitä on ja ne kustannetaan omalla työllä.
        Harmi sun kannalta kun Kela ei tue erikseen sähköautoilua.

        Omat rahansa saa hukata miten haluaa.

        Mutta suurta älykkyyttä ei edusta leuhkiminen "lälläällää, autoilunu kulut ovat vain 2 €/100 km". Kun ne todelliset kulut, arvonalenema mukaan luettuna, on kuitenkin 50 €/100 km. Kertoo vain että kyseessä on
        a) laskutaidoton älykääpiö, jolla "raha vain häviää jonnekin"
        b) kusettaja/trolli


    • Anonyymi

      Tänään oli tosiaan niin kylmä, että olisi kannattanut käyttää esilämmitystä vaikkapa 15 minuuttia. Normi kymmenen minuutin lämmitys sai auton vasta puolilämpimäksi.

      Mutta siinäpä se draama sitten.

      • Anonyymi

        Siinähän sitä draamaa patteripeelolle kerrakseen, puolilämmin muovikosla jäi parkkipaikalle pakkaseen seisomaan. Pakkaskelit vähän kyykyttää patteriteroja, ehkä muutama alkaa jopa huomata mitä kuraa on tullut hankittua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän sitä draamaa patteripeelolle kerrakseen, puolilämmin muovikosla jäi parkkipaikalle pakkaseen seisomaan. Pakkaskelit vähän kyykyttää patteriteroja, ehkä muutama alkaa jopa huomata mitä kuraa on tullut hankittua.

        Miten niin jäi parkkipaikalle? Autohan tietysti lämpeni matkan aikana normaalisti, mutta lähtiessä ei sisälämpötila ollut vielä aseteltu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin jäi parkkipaikalle? Autohan tietysti lämpeni matkan aikana normaalisti, mutta lähtiessä ei sisälämpötila ollut vielä aseteltu.

        Missä tero, siellä vale.
        Nyt valehtelukampanjan aiheena on se että sähköauto muka hyytyisi pakkasella. Täysin omasta hatusta tempaistu tarina jolle ei ole mitään vastinetta todellisuudessa.

        Sen sijaan lehdissä on kyllä kirjoiteltu siitä miten kuluttaja-asiamies on saanut lukuisia valituksia Toyotien hyytymisestä pakkasiin. Mitään tällaista ei sähköautoista ole.

        "Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija Raija Marttala kertoo, että hybridiautojen pakkasongelmista valitetaan melko usein."

        "Joulukuisena päivänä pakkasta oli 17 astetta. Ei siis mitenkään erityisen hyytävää Oulun olosuhteissa, mutta Alexey Zerkinin kesäkuussa käyttöön otettu uusi Toyota Corolla Hybrid ei inahtanutkaan, kun kuskin piti lähteä ajamaan kuntosalilta kotiin.

        – Tuijotin kojelautaa ja yritin käynnistää autoa monta, monta kertaa. Käynnistysilmoitusta ei tullut, vain virheilmoituksia. Lisäksi vaihdekeppi lukittui parkkiasentoon, joten autoa ei voinut liikuttaa minnekään,"



        https://www.kaleva.fi/hybridi-hyytyi-oulun-pakkasilla-alexey-zerkin-on-k/4207162#kommentit


    • Anonyymi

      Itsellä näin, bensan kanssa. En käytä moottorinlämmitintä koko talvena.

      Menen autoon starttaan ja lähden heti ajamaan 2-3 vaihteella muutama sata metriä, risteys eteenpäin, 50-60 kmh nopeudella. Auto puhaltaa lämmintä nopeasti paremmin tietenkin ajettaessa kuin paikallaan kun moottorilla on kuormaa.

      Monena päivänä 20-24 pakkasta ja lähtee kuin palmun alta.

      Tosi pieni kulutus alle 2 litran bensa autossa alle 1500kg omamassalla, manuaalilla. Kylmällä koneella

      • Anonyymi

        Juu, tosi lämmintä auto pukkaa yli .20 pakkasella kylmänä lähtiessä muutaman sadan metrin jälkeen, ihan varmasti me sinua uskomme, hihii!


    • Anonyymi

      VOI VITTU KUN NÄÄ VIESTIT LAITETAAN MIHIN SATTUU. PASKA KANAVA.

      • Anonyymi

        Sähköautoja on voitava käyttää ja ladata normaaliin tapaan Suomessa myös kylmissä olosuhteissa.
        Kauppalehti testasi aiemmin supernopeaan latautumiseen optimiolosuhteissa kykenevien Hyundai Ioniq 5 ja Kia EV6 -sähköautojen latautumiskykyä.
        Näiden autojen osalta 220 ja 240 kilowatin huipputehoista jäätiin kauas taakse, latauksen huipputehon yltäessä nollakelissäkin vain 103 kilowattiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoja on voitava käyttää ja ladata normaaliin tapaan Suomessa myös kylmissä olosuhteissa.
        Kauppalehti testasi aiemmin supernopeaan latautumiseen optimiolosuhteissa kykenevien Hyundai Ioniq 5 ja Kia EV6 -sähköautojen latautumiskykyä.
        Näiden autojen osalta 220 ja 240 kilowatin huipputehoista jäätiin kauas taakse, latauksen huipputehon yltäessä nollakelissäkin vain 103 kilowattiin.

        Pääseekö noihin lukuihin oikeasti edes lämpimässä, epäilen meikäläisillä latauspisteillä. Mutta on tuo oikeasti joku ongelma?


    • Anonyymi

      "sähkömoottori tarvii sen akun jolla ei tee mitään -27 lämpötilassa."

      Sähköauton akku toimii ilman mitään ongelmaa 27 asteen pakkasessa. Akut on eristetty ja niitä voi tarvittaessa lämmittää joko verkkovirralla tai akun omalla virralla. Mitä lylmempi keli, sitä isompi etu sähköautolle. Polttikset alkavat hyytymään mutta sähköauton toimimiseen lämpötila ei vaikuta mitenkään.
      Kas kun sähköautoa ei tarvitse saada erikseen käyntiin niinkuin polttista. Lehdestä olemme saaneet lukea että esimerkiksi Toyotan hybridit ovat jatkuvasti valituksien kohteena kuluttaja-asiamiehellä kun ne eivät käynnisty ollenkaan vaan menevät täys-tilttiin. Ja siihen riittää alle 20 asteen pakkaset.

      • Anonyymi

        Niin, ja sitten kun auto ei ole letkuruokinnassa, sekä akku että ohjaamo pitää ajoon lähdettäessä lämmittää akkuun ladatulla energialla. Siellä sitten paahtaa 5-10 kW lämmittimet = energiankulutus tuplat verrattuna lämpimällä autolla liikkelle lähtöön. Ajokilometrit puolittuu, jos ajetaan lyhyitä pätkiä ja lähdetään toistuvasti kylmällä autolla liikkelle.

        Pitemmillä siivuilla tilanne vähän helpottuu ja kilometrit vain -20...-50 % kesäkeliin verrattuna. Kylmä sää lisää ajovastuksia ja energiaa tarvitaan myös lämmitykseen. Pakkanen puraisee toimintasädettä etenkin niissä autoissa, missä ei ole lämpöpumppua. Tosin se lämpöpumppukin voi lyödä rukkaset naulaan, kun ulkolämpötila laskee alle maagisen raja-arvon (esim. -15 C).

        HS koeajossa Mersun täyssähkäri kulutti jäätävät 43 kWh/100 km. Toimintasäde pakkasella 250 km, vaikka autolle luvataan 740 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja sitten kun auto ei ole letkuruokinnassa, sekä akku että ohjaamo pitää ajoon lähdettäessä lämmittää akkuun ladatulla energialla. Siellä sitten paahtaa 5-10 kW lämmittimet = energiankulutus tuplat verrattuna lämpimällä autolla liikkelle lähtöön. Ajokilometrit puolittuu, jos ajetaan lyhyitä pätkiä ja lähdetään toistuvasti kylmällä autolla liikkelle.

        Pitemmillä siivuilla tilanne vähän helpottuu ja kilometrit vain -20...-50 % kesäkeliin verrattuna. Kylmä sää lisää ajovastuksia ja energiaa tarvitaan myös lämmitykseen. Pakkanen puraisee toimintasädettä etenkin niissä autoissa, missä ei ole lämpöpumppua. Tosin se lämpöpumppukin voi lyödä rukkaset naulaan, kun ulkolämpötila laskee alle maagisen raja-arvon (esim. -15 C).

        HS koeajossa Mersun täyssähkäri kulutti jäätävät 43 kWh/100 km. Toimintasäde pakkasella 250 km, vaikka autolle luvataan 740 km.

        > kilometrit vain -20...-50 %

        eiku kulutus 20... 50 % kesäkeliin verrattuna -> kilometrit sitten tyyliin -30 % kesäkeliin verrattuna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja sitten kun auto ei ole letkuruokinnassa, sekä akku että ohjaamo pitää ajoon lähdettäessä lämmittää akkuun ladatulla energialla. Siellä sitten paahtaa 5-10 kW lämmittimet = energiankulutus tuplat verrattuna lämpimällä autolla liikkelle lähtöön. Ajokilometrit puolittuu, jos ajetaan lyhyitä pätkiä ja lähdetään toistuvasti kylmällä autolla liikkelle.

        Pitemmillä siivuilla tilanne vähän helpottuu ja kilometrit vain -20...-50 % kesäkeliin verrattuna. Kylmä sää lisää ajovastuksia ja energiaa tarvitaan myös lämmitykseen. Pakkanen puraisee toimintasädettä etenkin niissä autoissa, missä ei ole lämpöpumppua. Tosin se lämpöpumppukin voi lyödä rukkaset naulaan, kun ulkolämpötila laskee alle maagisen raja-arvon (esim. -15 C).

        HS koeajossa Mersun täyssähkäri kulutti jäätävät 43 kWh/100 km. Toimintasäde pakkasella 250 km, vaikka autolle luvataan 740 km.

        Minullakaan ei ole sähköautoa, mutta en kuitenkaan vastusta niitä apinan raivolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja sitten kun auto ei ole letkuruokinnassa, sekä akku että ohjaamo pitää ajoon lähdettäessä lämmittää akkuun ladatulla energialla. Siellä sitten paahtaa 5-10 kW lämmittimet = energiankulutus tuplat verrattuna lämpimällä autolla liikkelle lähtöön. Ajokilometrit puolittuu, jos ajetaan lyhyitä pätkiä ja lähdetään toistuvasti kylmällä autolla liikkelle.

        Pitemmillä siivuilla tilanne vähän helpottuu ja kilometrit vain -20...-50 % kesäkeliin verrattuna. Kylmä sää lisää ajovastuksia ja energiaa tarvitaan myös lämmitykseen. Pakkanen puraisee toimintasädettä etenkin niissä autoissa, missä ei ole lämpöpumppua. Tosin se lämpöpumppukin voi lyödä rukkaset naulaan, kun ulkolämpötila laskee alle maagisen raja-arvon (esim. -15 C).

        HS koeajossa Mersun täyssähkäri kulutti jäätävät 43 kWh/100 km. Toimintasäde pakkasella 250 km, vaikka autolle luvataan 740 km.

        Kaikki tietävät että talvella sähköauto kuluttaa enemmän virtaa. Se toimii kaikissa lämpötiloissa erinomaisesti mutta vie talvella enemmän virtaa.

        Ainoa vaikutus tällä tyypilliselle käyttäjälle on se että auto pitää ladata kolme kertaa viikossa kahden kerran sijaan.
        Tai jos ajaa Hki Oulu niin välillä pitää ladata Kärsämäellä 15 minuuttia sen normaalin Jyväskylän kolmen vartin latauksen lisäksi.

        En kyllä jaksa mitenkään alkaa repimän pelihousuja noiden asioiden takia. Varsinkaan kun en käy koskaan Oulussa autolla.


      • Anonyymi

        Ei kunnossa oleva polttis mihinkään hyydy kovallakaan pakkasella, se on ihan turha väittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kunnossa oleva polttis mihinkään hyydy kovallakaan pakkasella, se on ihan turha väittää.

        Paitsi jos niissä on tyyppivka jota valmistaja ei osaa korjata.

        "Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija Raija Marttala kertoo, että hybridiautojen pakkasongelmista valitetaan melko usein."

        "Joulukuisena päivänä pakkasta oli 17 astetta. Ei siis mitenkään erityisen hyytävää Oulun olosuhteissa, mutta Alexey Zerkinin kesäkuussa käyttöön otettu uusi Toyota Corolla Hybrid ei inahtanutkaan, kun kuskin piti lähteä ajamaan kuntosalilta kotiin.

        – Tuijotin kojelautaa ja yritin käynnistää autoa monta, monta kertaa. Käynnistysilmoitusta ei tullut, vain virheilmoituksia. Lisäksi vaihdekeppi lukittui parkkiasentoon, joten autoa ei voinut liikuttaa minnekään,"

        https://www.kaleva.fi/hybridi-hyytyi-oulun-pakkasilla-alexey-zerkin-on-k/4207162#kommentit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki tietävät että talvella sähköauto kuluttaa enemmän virtaa. Se toimii kaikissa lämpötiloissa erinomaisesti mutta vie talvella enemmän virtaa.

        Ainoa vaikutus tällä tyypilliselle käyttäjälle on se että auto pitää ladata kolme kertaa viikossa kahden kerran sijaan.
        Tai jos ajaa Hki Oulu niin välillä pitää ladata Kärsämäellä 15 minuuttia sen normaalin Jyväskylän kolmen vartin latauksen lisäksi.

        En kyllä jaksa mitenkään alkaa repimän pelihousuja noiden asioiden takia. Varsinkaan kun en käy koskaan Oulussa autolla.

        Patteriuskiksen ei sitten kannata perehtyä HS testiin, missä patteriautolla käytiin Norjassa pyörähtämässä. Matkalla tuli toistuvasti eteen tilanne, missä pikalatausta ei saatu toimimaan. Menomatkalla haitta ei ollut iso, koska vierestä löytyi aina vapaa laturi, joka saatiin toimimaan. Voi olla naama enemmän vino, kun autoja on enemmän eikä vaihtoehtoa heti vapaana.

        Sekin mainittiin, että ruokapaikat valittiin latauspisteiden läheltä eikä normaaliin tapaan sieltä, missä on parhaat sapuskat. Patteriautoilijalle kelpaa paskempikin laatu.

        Paluumatkalla alkoi mennä vinoon. Auto tökättiin kiinni pikalaturiin, joka ei aloittanut latausta, muttei suostunut päästämään autoa irtikään. Myöhäinen ilta ja kyseessä paikkakunnan ainokainen pikalaturi. Siitä sitten jonottelemaan tunnin verran aspaan puhelimessa jne. Varaus ei riittänyt ajoon hotellille, jossa oli tarkoitus yöpyä, eikä puolilta öin enää saatu hotellia järjestymään latauspisteen läheltäkään. Kun vaihtoehtoja ei kertakaikkiaan ollut, piti temppuilleen laturin kanssa riskeerata uudelleen, kun se lopulta suostui kaapelin irrottamaan. Tällä kertaa onni suosi ja autoa saatiin ladattua. Sen jälkeen ajoivat läpi yön ja nukkuivat aamuyön tunnit autossa jossain parkkipaikalla! Siinä kokonaisvaltaista patteriautoilun ihanuutta.


    • Anonyymi

      Itse olen ladattavan hybridin puolella enemmän kuin täys akkuauton. Jos auto on rakennettu hyvin ja akun vaihto helppo ja saman akun voi ostaa uutena.

      - 70-100km todellinen talvisähköajo ladattavalla hybridillä on riittävä mutta se on 100% akkuautoon roimasti alamittainen myös 300km ajo on täyssähköön on liian pieni.

      Hybridillä ei koskaan tulee sitä että ajelet jossakin laturille odottelemaan tai lähtö määränpäähän jää tekemättä kun virtaa ei akussa. Eli turvallisuuden kannalta ja stressittömyyden.

      - Pienempi litium akku tarkoittaa paljon halvempaa hintaa valmistaa ja uusia se ja kuljettaa tehtaalta suomeen tai ostaa akkuvalmistajalta.


      Mutta auto on itsellä 100% täysbensa vielä pitkään, ei ole omaan käyttöön näköpiirissä muutossa.

      • Anonyymi

        Taas jalat tukevasti ilmassa. 70-100 km todellinen toimintasäde sähköllä, talvikelissä = 150 km toimintasäde kesällä.

        Akkukapasiteettia tarvitaan moiseen joku 25-30 kWh eli saman verran kuin varhaisissa täyssähköautoissa. Ollaan siis 1,7 tonnin painoissa ja hintaa äärimmilleen riisuttuna (käyttöliittymä pelkällä "täppäri kojelautaan liimattuna" tyylillä) 35-40 tonnia. Sitten lisätään soppaan vielä polttomoottori, jota tarvitaan tosi harvoin (eli on pari sataa kg kuollutta painoa 98 % tjsp ajasta) ja päivitetään materiaalit pari pykälää paremmiksi, niin taitaa olla hinta heilahtaa pitkälti yli 50 tonnia.

        Mersullahan on jo lataushybridejä, joille luvataan 100 km sähköllä. Kesäkelissä eli pitäisi vielä näissäkin akun kokoa lisätä 50 % -> hintaa X tonnia lisää.


    • Anonyymi

      Hyvin niitä oli liikkeellä. Käsittääkseni ovat kovinkin varmoja talvella.

      • Anonyymi

        Sopiva vain Stadiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopiva vain Stadiin.

        Tai sitten sähköautolla voi ajaa Stadista Saariselälle. 25 astetta pakkasta ja reissun keskinopeus latauksineen 80km/h.

        https://youtu.be/9oJbIdr1lTU

        Sähköauto on hyvä peli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopiva vain Stadiin.

        https://www.inarilainen.fi/uutiset/sahkoautolla-parjaa-inarin-kunnassa-6.249.1968554.289923a2a7

        "– Ajattelin, että jos auto ei sovi näille leveysasteille, tai jos en jostain syystä ala siitä tykkäämään, niin kyllä siitä nyt eroon aina pääsee. Pienten kommervenkkejen kautta minä kuitenkin opin tämän kanssa touhuamaan, ja olen kyllä tykännyt joka ikisestä kilometristä jonka olen tällä ajanut. Tämä on paras auto, joka minulla on ikinä ollut, Lappalainen kehuu."


    • Anonyymi

      On näitä juttuja hauska lukea! Meillä pohjoisessa ostetaan esineitä käytettäväksi jos niitä tarvitaan. Niiku autoja. Maksetaan sen mitä se vaatii eikä itketä.
      Sitten täällä vouhkaa etelän väki jostain senteistä, mitä kilometrit maksaa. Tai mikä on kulkupelin arvo muutaman vuoden jälkeen. Outoa.
      Mutta jos vähistä rahoista menee asunnon maksuun tonneja kuussa, niin varmaan se on pois muusta elämästä, tavallaan ymmärrettävää tuo ulina.
      Ne joilla on varaa tekee omat valintansa, muut menee sillä mihin rahkeet riittävät.

    • Anonyymi

      Samat sähkikset oli liikenteessä kovemmilla pakkasilla,
      kuin muinakin päivinä.
      Itselläkään ei ollut mitään ongelmia.
      Tosin kulutus oli noin 10% / 100 km suuurempi.

    • Anonyymi

      "Ja se varaustason lasku pakkasessa johtuu tietenkin siitä, että energiaa kuluu 50-100 % enemmän kuin kesäkelissä, kas näin
      - akkua pitää lämmittää
      - ohjaamoa pitää lämmittää & ikkunat täytyy pitää sulana
      - kylmän ilman tiheys kymmeniä % suurempi kuin kesähelteellä -> suurempi ilmanvastus"

      Tuo on rankasti liioiteltu luku. TM ajoi Teslalla 60.000km eri vuodenaikoina ja heidän mittaukset kertovat että talvikulutus on 32% kesäkulutusta korkeampi.

      • Anonyymi

        TN:
        "Tesla Model 3:n sähkönkulutus käyttötestissä oli 20,8 kWh/100 km. Kausivaihtelut ovat sähköautossa polttomoottorimalleja suurempia. Kesällä keskikulutus oli 18,3 kWh/100 km ja talvella 24,2 kWh/100 km. Sähköllä ajo on edullista: tyypillisellä energian hinnalla 0,15 €/kWh käyttötestin sähkökulut olivat 1 865,25 euroa eli 3,11 €/100 km."


      • Anonyymi

        HS koeajossa mersun EQS sähköpanssarivaunu (2600 kg)

        Ilmoitettu EU-yhdistetty 16,7 kWh / 100 km, koeajolla 27 - 43 kWh / 100 km (maantie - kaupunki, -12 C)

        Maantieajon kulutus pakkasella n. 60 % korkeampi kuin yhdistetty kulutus. Ja tässähän pitäisi verrata maantieajon kulutukseen eikä yhdistettyyn.

        Kaupunkikulutus pakkasessa lähes 160 % korkeampi kuin yhdistetty kulutus. No, tässä pitäisi verrata kaupunkikulutukseen eikä yhdistettyyn, mutta sähköautoillahan ei kaupunkikulutuksen pitäisi olla paljoa kummempi kuin maantiekulutus.

        Nyt puhutaan siis nimenomaan pakkasista. Tottakai luvut kaunistuu, kun laskentaan otetaan myös loppusyksyn ja kevään plus -kelit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TN:
        "Tesla Model 3:n sähkönkulutus käyttötestissä oli 20,8 kWh/100 km. Kausivaihtelut ovat sähköautossa polttomoottorimalleja suurempia. Kesällä keskikulutus oli 18,3 kWh/100 km ja talvella 24,2 kWh/100 km. Sähköllä ajo on edullista: tyypillisellä energian hinnalla 0,15 €/kWh käyttötestin sähkökulut olivat 1 865,25 euroa eli 3,11 €/100 km."

        On se kyllä energiapihi auto.


    • Anonyymi

      Kappas kappas mokomaa.
      Pakkanen on kurmoottanut sähkötaliaivoja jo monena talvena.


      HEH HEH

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      53
      3278
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2939
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2346
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1366
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe