Onko täällä kenelläkään kokemusta siitä että oletteko hakeneet/saaneet maksusitoumusta kelalta hammasproteeseihin? Mitä se maksusitoumus korvaa?? korvaako ainoastaan hammasteknikon vai myös hammaslääkärin kuluja, olen kuullut tästä monenlaista kertomusta että jollekin on korvattu myös hammaslääkärin laskuja vaikka kelan sivulla lukee että korvaa ainoastaan teknikon työn osuuden. Minä olen minimieläkkeellä oleva ja osaproteesi pitäisi saada kun noita hampaita on poistettu jonkin verran viime aikoina ja vielä pitäisi poistaa lisääkin.
maksusitoumus hammasproteeseihin?
5
3149
Vastaukset
- Anonyymi
Kysy suoraan Kelalta! Ainakin vanhan sossusysteemin aikaan hammasproteeseja sai sossun avustuksella.
- Anonyymi
ajattelin kysyä täältä kun tämä on keskustelupalsta ja jos täällä sattuisi jollakin olemaan omakohtaista kokemusta asian tiimoilta, kelan sivut osaan lukea itse mutta niissäkin jutuissa voi olla poikkeuksia niinkuin kerroin ekassa viestissä
- Anonyymi
Kela voi antaa toimeentulotukea myös hammasproteeseihin. Tällöin on ensin hakeuduttava kunnalliselle terveyskeskushammaslääkärille (yksityishammaslääkärin hoitoa ei makseta), joka tekee hoitosuunnitelman ja kustannusarvion. Tämän perusteella Kela voi antaa maksusitoumuksen hoitoon. Jos joudutaan poistamaan leuasta kaikki hampaat ja tekemään kokoproteesi, tämän valmistusta varten terv.keskuksesta voidaan ohjata erikoishammasteknikolle, joka tekee kokoproteesin. Tällöin voi joutua olemaan jonkin aikaa ilman hampaita. Osaproteesit sovittaa hammaslääkäri. Mitään kruunuja tai siltoja tai implantteja ei toimeentulotuesta kustanneta. "Välttämätön protetiikka".
- Anonyymi
Työttömänä toimeentulotuki asiakkaana saa, varsinkin jos on nuorempi alle 40v.
Muista en tiedä tapauskohtaisia.
Kunnan Terveyskeskus kelpaa pelkästään ja sieltä saa Laskun muutenkin joten ei tartte heti maksaa.
Lääkärit noin 20-100e käynti ja irtoProteesi 400e-900e, laskulla. Hae toimeentulopäätös ensin ja proteesi tosiaan teetetään muualla terkkarin kautta niin ok. Yksityinen ei käy!
Kela maksaa laskut. - Anonyymi
Proteesit saa vasta kun puuttuu noin 3-10 hammasta. Ja tosiaan kestää monta kuukautta saada ne yleensä.
Perushoidot ensin, sitten muotti otetaan suusta ja he tilaavat proteesin sitten muualta
Terveyskeskuksen Hammashoito aina laskulla, muut lääkärit eivät kelpaa.
Jos olet rikkaampi ja käteisellä ostat niin hanki uudet hampaat suoraan, 900e proteesit ovat lähinnä ulkonäköä varten eivätkä ole hyvät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262798Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292322- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542199Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211812Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891672Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981607- 3031509
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131429- 1331428