maksusitoumus hammasproteeseihin?

Anonyymi

Onko täällä kenelläkään kokemusta siitä että oletteko hakeneet/saaneet maksusitoumusta kelalta hammasproteeseihin? Mitä se maksusitoumus korvaa?? korvaako ainoastaan hammasteknikon vai myös hammaslääkärin kuluja, olen kuullut tästä monenlaista kertomusta että jollekin on korvattu myös hammaslääkärin laskuja vaikka kelan sivulla lukee että korvaa ainoastaan teknikon työn osuuden. Minä olen minimieläkkeellä oleva ja osaproteesi pitäisi saada kun noita hampaita on poistettu jonkin verran viime aikoina ja vielä pitäisi poistaa lisääkin.

5

4913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kysy suoraan Kelalta! Ainakin vanhan sossusysteemin aikaan hammasproteeseja sai sossun avustuksella.

      • Anonyymi

        ajattelin kysyä täältä kun tämä on keskustelupalsta ja jos täällä sattuisi jollakin olemaan omakohtaista kokemusta asian tiimoilta, kelan sivut osaan lukea itse mutta niissäkin jutuissa voi olla poikkeuksia niinkuin kerroin ekassa viestissä


    • Anonyymi

      Kela voi antaa toimeentulotukea myös hammasproteeseihin. Tällöin on ensin hakeuduttava kunnalliselle terveyskeskushammaslääkärille (yksityishammaslääkärin hoitoa ei makseta), joka tekee hoitosuunnitelman ja kustannusarvion. Tämän perusteella Kela voi antaa maksusitoumuksen hoitoon. Jos joudutaan poistamaan leuasta kaikki hampaat ja tekemään kokoproteesi, tämän valmistusta varten terv.keskuksesta voidaan ohjata erikoishammasteknikolle, joka tekee kokoproteesin. Tällöin voi joutua olemaan jonkin aikaa ilman hampaita. Osaproteesit sovittaa hammaslääkäri. Mitään kruunuja tai siltoja tai implantteja ei toimeentulotuesta kustanneta. "Välttämätön protetiikka".

    • Anonyymi

      Työttömänä toimeentulotuki asiakkaana saa, varsinkin jos on nuorempi alle 40v.
      Muista en tiedä tapauskohtaisia.
      Kunnan Terveyskeskus kelpaa pelkästään ja sieltä saa Laskun muutenkin joten ei tartte heti maksaa.
      Lääkärit noin 20-100e käynti ja irtoProteesi 400e-900e, laskulla. Hae toimeentulopäätös ensin ja proteesi tosiaan teetetään muualla terkkarin kautta niin ok. Yksityinen ei käy!
      Kela maksaa laskut.

    • Anonyymi

      Proteesit saa vasta kun puuttuu noin 3-10 hammasta. Ja tosiaan kestää monta kuukautta saada ne yleensä.
      Perushoidot ensin, sitten muotti otetaan suusta ja he tilaavat proteesin sitten muualta
      Terveyskeskuksen Hammashoito aina laskulla, muut lääkärit eivät kelpaa.
      Jos olet rikkaampi ja käteisellä ostat niin hanki uudet hampaat suoraan, 900e proteesit ovat lähinnä ulkonäköä varten eivätkä ole hyvät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe