Sähköauton lataus siivouspistorasiasta

Anonyymi

37

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vihreät maksaa. Se siinä kai on taustalla. Sähkö tulee seinästä ja raha tulee vassareille takaseinästä.

      • Anonyymi

        Ja Persulla ikuinen pelko kuinka syvä kyykky on tulossa.
        Bensanhintaa kiroavat mainoksissaan, tuo on ihan paras tapa kertoa julkisesti TV:ssä kuinka tyhmä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Persulla ikuinen pelko kuinka syvä kyykky on tulossa.
        Bensanhintaa kiroavat mainoksissaan, tuo on ihan paras tapa kertoa julkisesti TV:ssä kuinka tyhmä on.

        Jep, bensan hintaan subventiota - tämähän on tapa, millä heikot hallitukset ostavat kansansuosiota. Kunnes on kassa tyhjä...

        No, sen kassan tyhjenemisen voi kyllä estää korottamalla muita veroja. Asiantuntijoiden mukaan kiinteistövero on parhaasta päästä. Sen nosto ei protesteja aiheuta... päinvastoin, vuokralaiset vain hurraa "ei koske meitä". Ei vuokralaisilla eikä persuilla ajatus kovin pitkälle kanna.

        Toki myös autojen "maksat vaikket ajakaan" käyttövoimamaksuja yms. voi myös korottaa. Nämäkin unohtuu maksupäivän jälkeen nopeasti ja puupäiden mielestä autoilun kulut on vain "satanen kuussa bensaan".


    • Anonyymi

      Jos sähköauto, tai mikä tahansa auto, on jollekin keskusta-asujalle noin tärkeä niin siihen on vain kaksi järkevää ratkaisua:
      1) Hankkii sille autolleen hallipaikan, missä voi myös ladata sähköautoa.
      2) Valitsee uuden järkevämmän asuinpaikan (sähkö)autoharrastuksineen.

      • Anonyymi

        Tai lataa tienvarsilaturilla. Niitä on Helsingissä jo 200, ja pian niitä on varmasti joka paikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai lataa tienvarsilaturilla. Niitä on Helsingissä jo 200, ja pian niitä on varmasti joka paikassa.

        Tienvarsilaturerissa on sama vika kuin hallipaikassa, "mutku se maksaa"

        Patteriautoilun ideana on maksattaa kulutu muilla. Tuossa HS artikkelissakin joku kertoi ongelman johtuvan siitä, ettei vielä ole rakennettu latauspistettä jokaiselle kadunvarren pysäköintipaikalle. Sitähän EI tarvitse miettiä, mistä raha moiseen - sen saa kiristämällä polttomoottoriautojen verostusta!

        Patteriautoilija on valmis maksamaan latauksesta enintään sähkön hinnan, joten latauspaikka pitää saada lahjana. Tästä syystä on turha ehdottaa patteriautoilijalle hallipaikan hankkimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tienvarsilaturerissa on sama vika kuin hallipaikassa, "mutku se maksaa"

        Patteriautoilun ideana on maksattaa kulutu muilla. Tuossa HS artikkelissakin joku kertoi ongelman johtuvan siitä, ettei vielä ole rakennettu latauspistettä jokaiselle kadunvarren pysäköintipaikalle. Sitähän EI tarvitse miettiä, mistä raha moiseen - sen saa kiristämällä polttomoottoriautojen verostusta!

        Patteriautoilija on valmis maksamaan latauksesta enintään sähkön hinnan, joten latauspaikka pitää saada lahjana. Tästä syystä on turha ehdottaa patteriautoilijalle hallipaikan hankkimista.

        Niin tuo on jatkoa sille, että jo ennen sähköautojakin yhteiskunta = veronmaksajat on maksanut ja rakentanut keskusta-asujille parkkipaikat ja niiden ylläpidon lumenaurauksineen. Autoilijat itse maksavat vain hyvin pienen osan todellisista kustannuksista asukaspysäköinti-tunnuksellaan.

        Eli nyt kun auto on vaihtunut sähköiseksi niin täytyyhän se saada ladattuakin niillä tuetuilla kadunvarsipaikoilla veronmaksajien kustannuksella!

        "Asumistuki parkkipaikkatuki lataustuki" on kaikkien keskusta-asujien oikeus!
        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tuo on jatkoa sille, että jo ennen sähköautojakin yhteiskunta = veronmaksajat on maksanut ja rakentanut keskusta-asujille parkkipaikat ja niiden ylläpidon lumenaurauksineen. Autoilijat itse maksavat vain hyvin pienen osan todellisista kustannuksista asukaspysäköinti-tunnuksellaan.

        Eli nyt kun auto on vaihtunut sähköiseksi niin täytyyhän se saada ladattuakin niillä tuetuilla kadunvarsipaikoilla veronmaksajien kustannuksella!

        "Asumistuki parkkipaikkatuki lataustuki" on kaikkien keskusta-asujien oikeus!
        .

        Ei rajoitu keskustaan tämä. Valtaosassa asunto-osakeyhtiöitä pysäköintipaikasta peritään vain joku 15 €/kk mikä riittää kattamaan ainoastaan lämmittimien sähkön ja lumen aurauksen.

        Jos tonttimaa on maksanut vaikka 500 €/m² ja sitä palaa reilut 20 m² jokaista paikkaa kohti (ajoväylät mukaan luettuna), niin pelkästään tästä tulee pihapaikalle hintaa 10 000 €. Sen päälle rakentamiskulut.

        Pysäköintipaikkojen hinnat on lähes aina piilotettu asuntojen myyntihinnoille, joten autoton piffaa tuo kymppitonnin naapurilleen ja 2 paikkaa itselleen haalinut saa ison edun. Reilumpaa oli myydä paikat osakkeina, mutta silloinhan niitä ei nuukapetterit ostaisi, vaan pysäköisi pitkin pusikoita.

        Muiden osakkaiden kukkarolla käydään myös silloin, kun pysäköintialuetta pitää remontoida, esim. asvaltointi uusia. Kaikki maksaa, käytti tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei rajoitu keskustaan tämä. Valtaosassa asunto-osakeyhtiöitä pysäköintipaikasta peritään vain joku 15 €/kk mikä riittää kattamaan ainoastaan lämmittimien sähkön ja lumen aurauksen.

        Jos tonttimaa on maksanut vaikka 500 €/m² ja sitä palaa reilut 20 m² jokaista paikkaa kohti (ajoväylät mukaan luettuna), niin pelkästään tästä tulee pihapaikalle hintaa 10 000 €. Sen päälle rakentamiskulut.

        Pysäköintipaikkojen hinnat on lähes aina piilotettu asuntojen myyntihinnoille, joten autoton piffaa tuo kymppitonnin naapurilleen ja 2 paikkaa itselleen haalinut saa ison edun. Reilumpaa oli myydä paikat osakkeina, mutta silloinhan niitä ei nuukapetterit ostaisi, vaan pysäköisi pitkin pusikoita.

        Muiden osakkaiden kukkarolla käydään myös silloin, kun pysäköintialuetta pitää remontoida, esim. asvaltointi uusia. Kaikki maksaa, käytti tai ei.

        Joo, mutta parkkipaikat omistavassa taloyhtiössä ne maksaa sentään talon osakkaat. Keskustan asukaspysäköinnissä ne maksaa ihan muut veronmaksajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta parkkipaikat omistavassa taloyhtiössä ne maksaa sentään talon osakkaat. Keskustan asukaspysäköinnissä ne maksaa ihan muut veronmaksajat.

        Totta puhut.

        Liian halpa kadunvarsipysäkönti -> kalliit hallipaikat eivät mene kaupaksi.

        Halleihin olisi huomattavasti helpompi järjestää latauspisteet.

        Kadunvarrella ongelma ei ole pelkästään raha - ne pömpelit haittaisivat myös kunnossapitoa.


    • Anonyymi

      Tuossa Hesarin jutussa oli outo kommentti jatkojohtolatauksen vaaroista:

      "Kyse on ensinnäkin turvallisuudesta: tavallista pistorasiaa käyttäessä lataus voi yhä olla käynnissä, kun johdon irrottaa pistorasiasta. Sähköautoille tarkoitettujen latauslaitteiden kohdalla näin ei tapahdu."

      Mitä ihmettä?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylkeensä näissä kotilataus-asemissa on kiinteästi kytketty kaapeli eli se irroitetaan aina sieltä auton päästä. Laturin päästä piuhaa ei saa irti.

        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/60615/qjnjn/Webasto-Pure-II-sahkoauton-latausasema-Type2-11-kW-4-5-m

        Mutta kun ei mene jakeluun, että mikä vaara siinä vaanii, että lataus on menossa kun johdon irrottaa autosta tai seinästä? Siihenhän se loppuu kun johdon irrottaa, kuten vaikkapa kännykkää ladatessa.

        Ja mistä se "varsinainen latausasema" osaa ennakoida, että nyt johtoa ollaan kohta irrottamassa, lopetanpa lataamisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun ei mene jakeluun, että mikä vaara siinä vaanii, että lataus on menossa kun johdon irrottaa autosta tai seinästä? Siihenhän se loppuu kun johdon irrottaa, kuten vaikkapa kännykkää ladatessa.

        Ja mistä se "varsinainen latausasema" osaa ennakoida, että nyt johtoa ollaan kohta irrottamassa, lopetanpa lataamisen?

        Latausasemien kanssa lataus katkaistaan ennen kuin johdon saa irti. Ainakin pikalatauksen aikana johto lukitaan autoon kiinni, koska sen irrottaminen virrallisena voisi olla vaarallista (valokaari, koska latausvirta voi olla iso).

        Näissä purkkavirityksissä piuha on jännitteellinen aina kun se on seinätöpselissä kiinni ja siitähän saa sitten näpeilleen kuka tahansa piuhaan koskeva, jos ja kun sattuu ohikulkijat siihen naruun kompastelemaan ja siinä sivussa nykivät liittimet rikki, tai johdon eristeet rikkoontuvat sen jäädessä oven väliin tai työkoneen ajaessa sen yli.

        Johtokeloissa on myös ylikuumenemisriski ja riski siitä, että oikosulkutilanteessa pitkä naru jarruttaa virran kulkua niin, ettei sulake pala. Vaurioituneella piuhalla voi saada aikaan tilanteen, missä on 230 V auton korissa, mutta sulake ei vaan pala...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latausasemien kanssa lataus katkaistaan ennen kuin johdon saa irti. Ainakin pikalatauksen aikana johto lukitaan autoon kiinni, koska sen irrottaminen virrallisena voisi olla vaarallista (valokaari, koska latausvirta voi olla iso).

        Näissä purkkavirityksissä piuha on jännitteellinen aina kun se on seinätöpselissä kiinni ja siitähän saa sitten näpeilleen kuka tahansa piuhaan koskeva, jos ja kun sattuu ohikulkijat siihen naruun kompastelemaan ja siinä sivussa nykivät liittimet rikki, tai johdon eristeet rikkoontuvat sen jäädessä oven väliin tai työkoneen ajaessa sen yli.

        Johtokeloissa on myös ylikuumenemisriski ja riski siitä, että oikosulkutilanteessa pitkä naru jarruttaa virran kulkua niin, ettei sulake pala. Vaurioituneella piuhalla voi saada aikaan tilanteen, missä on 230 V auton korissa, mutta sulake ei vaan pala...

        Johtokeloissa on yleensä ylikuumenissuoja .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun ei mene jakeluun, että mikä vaara siinä vaanii, että lataus on menossa kun johdon irrottaa autosta tai seinästä? Siihenhän se loppuu kun johdon irrottaa, kuten vaikkapa kännykkää ladatessa.

        Ja mistä se "varsinainen latausasema" osaa ennakoida, että nyt johtoa ollaan kohta irrottamassa, lopetanpa lataamisen?

        Jos irroitat tavallisen schukon kuormitettuna vaikka 10A tai 16A virta päällä on siinä valokaaren mahdollisuus, Eli ensin kuormittava laite pois päältä ja sitten töpseli irti. Pienellä kuormalla kuten esim hehkulamppu ei ole niin väliä. Auton latauksessa homma on hoidettu niin, että johto irroitetaan ensin auton päästä, jolloin autossa oleva laturi tunnistaa tilanteen ja katkaisee latauksen ennenkuin kontaktipinnat on irti.

        Kun aloitat latauksen n.k. matkalaturilla niin aina töpseli seinään ensin ja sitten johto kiinni autoon.
        Kun lopetat latauksen niin päinvastainen järjestys ensin johto irti autosta ja vasta sitten seinästä.

        Jos auto on muuten jo lopettanut latauksen ei valokaaren vaaraa ole


    • Anonyymi

      Sähköautoilija varastaa aina, kun on vain mahdollista ja muut maksavat.

      • Anonyymi

        Ja millähän tuo perustelet? Tuskin tuo on mikään epidemia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja millähän tuo perustelet? Tuskin tuo on mikään epidemia.

        Yleinen ajattelutapa. Artikkelin kommenteissakin tuota selitettiin "kun ei ole latauspisteitä kadun varressa". Niin, patteriautoilija vaan istuu sormi pyllyssä ja odottaa, että Joku Muu ne latauspisteet rakentaa.

        Patteriautoilijan mielestä hänen kuuluu maksaa latauksesta KORKEINTAAN pelkän sähkön hinta. Muut kulut kuuluvat muille. Varmaan arvaatte, mistä rahat voidaan patteriuskovaisen mielestä ottaa?


    • Anonyymi

      voi olla vakuutusyhtiöillä omat sanansa kun vahinko sattuu....savun hälvennettyä tarkistetaan vakuutukset.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö, käytetään siitä imuriakin.


    • Anonyymi

      Vaikka olisi kuinka luonnonsuojelija niin pitää huomioida omat mahdollisuudet.
      Sitä paitsi mitä Helsingissä tekee henkilöautolla ? Julkinen liikenne toimii niin hyvin.

    • Anonyymi

      Uusi tekniikka tuo aina uudet konnuudet, joita kukaan ei ole ennalta laskenut.

      • Anonyymi

        Ei tuo ole konnuutta, vaan täyttä tyhmyyttä.


    • Anonyymi

      Huvilakadullakin näyttää asuvan jo persaukista porukkaa. Mihin tämä maailma on menossa?

    • Anonyymi

      Ihan kauheen nopeesti ei niistä rasioista ladata kyllä.

      • Anonyymi

        Monet rahaihmiset ovat sairaan nuukia.
        Voihan tuollaisessa on kyse myös sitä, että akku on päässyt tyhjenemään auton seistessään liian kauan, mutta ei se silti tee tuota luvalliseksi.


    • Anonyymi

      Kaikenlaisia kuspäitä leipä pitää hengissä.
      No aina noita virittäjiä ja kaapelin vetäjiä on ollut kun on autoja lämmitetty.
      Pari kertaa kun repii kaapelit irti ja piilottaa tai pyytää poliisin paikalle, niin loppuuhan tuo.

    • Anonyymi

      Johto irti seinästä ja sivuleikkureilla pieniksi paloiksi, veikkaan että loppuu latailut aika nopeasti.

    • Anonyymi

      Asuntolaina tapissa eikä työnantaja ei maksa sähköjä

    • Anonyymi

      Suko-latauksessahan ongelma on, että 16A suko-pistorasiaa ei ole suunniteltu kestämään tuota virtaa jatkuvasti, vaan vain lyhytaikaisesti. Sähköautojen latauksessa virta onkin tuosta syystä rajoitettu 8A. Vanha kärsinyt suko voi kyllä tuntikausien latauksella kärähtää jopa tuollakin virralla!

      Joissakin suko-latauskaapeleissa on pistotulpassa lämpötila-anturi, joka mahdollistaa esim. 10-12A latauksen, jos suko ei liikaa lämpiä. Mutta mietippä ihan ite mitä tapahtuu, jos tuommoiseen latauskaapeliin laittaa jatkoroikan!!! Vakuutusyhtiö todennäköisesti kieltäytyy korvaamasta mahdollisia vahinkoja!

      Tuo lämpötila-anturi on tulossa uuteen standardiin pakolliseksi plus *ehdoton* kielto jatkoroikille!

      Nipsa

      • Anonyymi

        No mitä pitäisi tapahtua jos jatkoroikka on mitoitettu oikein? Eri asia on tietenkin jos laittaa sen pilteman havimman ja pisimmän jatkoroikan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitä pitäisi tapahtua jos jatkoroikka on mitoitettu oikein? Eri asia on tietenkin jos laittaa sen pilteman havimman ja pisimmän jatkoroikan.

        Siinähän se ongelma onkin ettei ihmiset osaa tai ymmärrä millainen jatkoroikka pitäisi olla. Monesti käytetään jotain 20-50m metrin jatkokelaa ja 90% kaapelista on tiukalla kelassa jne...
        Omakohtainen tapaus, auton lämmitysroikka oli vedetty rivarin ikkunasta tienlaidassa seisovaan autoon jalkakäytävän poikki. Oli mukava sohjokeli ja yöksi luvattu reilua pakkasta, niin taputtelin tuon kaapelin tiukasti sohjon alle pakettiin ja varmasti oli kiva hakata kaapeli aamulla jään sisältä esiin. Ei näkynyt toisten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän se ongelma onkin ettei ihmiset osaa tai ymmärrä millainen jatkoroikka pitäisi olla. Monesti käytetään jotain 20-50m metrin jatkokelaa ja 90% kaapelista on tiukalla kelassa jne...
        Omakohtainen tapaus, auton lämmitysroikka oli vedetty rivarin ikkunasta tienlaidassa seisovaan autoon jalkakäytävän poikki. Oli mukava sohjokeli ja yöksi luvattu reilua pakkasta, niin taputtelin tuon kaapelin tiukasti sohjon alle pakettiin ja varmasti oli kiva hakata kaapeli aamulla jään sisältä esiin. Ei näkynyt toisten.

        Miettikääpä nyt ihan ite uudelleen. Tuolla suko-latauksen pistorasian kärähtämis-ongelmalla ei ole mitään tekemistä jatkojohdon mitoituksen tai laadun kanssa.

        Vihje: ei toimi oikein minkäänlaisella jatkojohdolla!

        Nipsa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miettikääpä nyt ihan ite uudelleen. Tuolla suko-latauksen pistorasian kärähtämis-ongelmalla ei ole mitään tekemistä jatkojohdon mitoituksen tai laadun kanssa.

        Vihje: ei toimi oikein minkäänlaisella jatkojohdolla!

        Nipsa

        Vihje: Halvassa jatkojohdossa virta kasvaa suuremmaksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihje: Halvassa jatkojohdossa virta kasvaa suuremmaksi

        Sähkö poukkoilee, kuin
        bieru nahkahousuissa.
        Ja on hengenvaarallinen varsinkin sateella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän se ongelma onkin ettei ihmiset osaa tai ymmärrä millainen jatkoroikka pitäisi olla. Monesti käytetään jotain 20-50m metrin jatkokelaa ja 90% kaapelista on tiukalla kelassa jne...
        Omakohtainen tapaus, auton lämmitysroikka oli vedetty rivarin ikkunasta tienlaidassa seisovaan autoon jalkakäytävän poikki. Oli mukava sohjokeli ja yöksi luvattu reilua pakkasta, niin taputtelin tuon kaapelin tiukasti sohjon alle pakettiin ja varmasti oli kiva hakata kaapeli aamulla jään sisältä esiin. Ei näkynyt toisten.

        Liian pitkä naru = oikosulkusuojaus ei toimi. Ainakaan tarpeeksi nopeasti. Tulppasulakkeethan kestää lyhytaikaisesti paljon nimellistä suurempia virtoja. Taitaa vaatia jotain 30 A että saa 10 A nallin palamaan muutamassa sekunnissa. Vähän pienempää virtaa nalli kestää minuutteja/kymmeniä minuutteja. Kerkiää ottamaan hyvin lämpiö paikat....

        Liian pitkä naru = kosketusjännitettä ei saada rajoitettua. Kosketusjännite saadaan aikaan kun on vaihejohto yhteydessä auton koriin. Normaalisti kosketusjännitteen suuruutta rajoitettaisiin turvalliselle tasolle maadoituksen avulla, mutta sehän ei toimi, kun siinä maadoitusjohdossakin on liikaa mittaa ja vastusta. Ja normaalisti saadaan myös aikaa jännitteen poiskytkentä, mutta sekään ei toimi, kun virta jää liian pieneksi.

        Autolla on "kumisaappaat jalassa", joten maadoitus ei pelaa sitä kautta. Oven kahvaan tarttuva ihminen märät kengät jalassa on parempi johdin.

        Vikavirtasuojakytkin pelastaisi, mutta sellaista ei varmaan ole. Jos olisi, niin tällaisessa purkkavirityksessä se varmaan laukoisi muutoinkin (vuotovirrat märkien pintojen kautta ym).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      354
      2834
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1078
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe