https://www.is.fi/viihde/art-2000008520500.html
"Speden muisto elää Mesopotamiassa.
Pertti ”Spede” Pasanen kirjoitti Uuno Turhapuro -elokuvansa Muoniossa sijaitsevassa piilopirtissään. Tilan nykyinen omistaja kertoo, millaisia tarinoita paikka kätkee sisäänsä.
Muoniossa Pallastunturin kupeessa kaartelevalla tiellä tarkkasilmäinen voi huomata erikoisen kyltin, josta erottuvat tutut kasvot. Metallisesta mustasta kyltistä tunnistaa välittömästi Pertti ”Spede” Pasasen sivuprofiilin.
Tienhaarasta käännyttäessä vastassa on mökki, joka ei ole mikä tahansa tavanomainen kelohonkamökki. Kyseessä on edesmenneen taiteilijalegendan omistuksessa ollut piilopirtti Mesopotamia."
En tiennytkään, että Spedellä oli mökki lapissa.
Kuvista päätellen on kyllä tunnelmallinen paikka ja mökki sisältä erittäin tunnelmallinen varsinkin syksyllä, kun ulkona on ruska, hämärtyy ja takassa tuli loimottaa, niin siinä nautisekella vaikka punaviiniä ja katsella Uuno Turhapuro leffoja.
Jos nuo mökin hirret osaisivat puhua, niin olisi paljon tarinaa kerrottavana.
Kyllähän tuolla mieli rahoittuu ja sielu lepää verrattuna helsinkiin.
Vaikka lappi on karu, niin jotain hienoa tunnelmaa siellä on.
Viihtyisikö palstanaiset tuollaisessa mökissä ja lapissa tai kuusamossa?
Siellä saisi makoilla rauhassa sängyssä ja välillä kuuluisi mörinää ja hirsien rapsetta, kun karhu kävisi mökin nurkalla hankaamassa turkkiaan mökin seinään ja raapisi kynislllään mökin hirsiä ja yöllä nainen heräisi, kun karhu murisisi mökin vierellä haistaessaan naisen paistamat lihapullat.
Speden piilopirtti
4
425
Vastaukset
- Anonyymi
https://www.nettimokki.com/muonio/11683
Tuo ei ole kyllä Speden mökki, Rakennusvuosi 2011.
Speden mökin avajaisia vietettiin 1968. - Anonyymi
Lapista kotoisin olevana ja nykyään pääkaupunkiseudulla asuvana en ole koskaan ymmärtänyt käsitteitä Lapin taika tai lapinhulluus. Mä en näe Lapissa mitään erityisen ihmeellistä. Ehkä koska siinä ei ole minulle sen kummempaa eksotiikkaa.
Juu, on siellä kiva käydä ja kyllä mä siellä aikani viihdyn. Keväällä tai kesällä voin olla kuukaudenkin. Syksyllä tai talvella riittää viikko tai ehdoton maksimi kaksi viikkoa. Mun sieluni lepää kyllä pikeastaan ihan kaikkialla, kun vaan otan aikaa itselleni.- Anonyymi
No hullut menevät Lappiin, vievät sen mukanaan sinne. Muutenhan Lappi olisi normaali rauhallinen ja mukava paikka…
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No hullut menevät Lappiin, vievät sen mukanaan sinne. Muutenhan Lappi olisi normaali rauhallinen ja mukava paikka…
Siis Turhapuro on syntynyt poroksi jos on lappilainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204167Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231689- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o72945