Tajusitko sodanjohto että ilman öljyä Saksa oli heikko sotilasmahti

Anonyymi

vai niin kehityksen kelkastako kenraalit ja muut sotilaskomentajat olivat etteivät tajunneet öljyn välttämätöntä merkitystä mekaanisessa sodankäynnissä?

52

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saksan armeija 1941 kesäkuussa itärintamalla: 3 000 etupäässä hyvin kevyttä panssaria ja 600 000 hevosta. On siinä varsinainen "teknoarmeija".

      • Anonyymi

        Tuo"teknoarmeija" käsitti mm.noin 600 000 erilaista mt-ajoneuvoa. Tärkeimmät joukot
        ( noin 30 div) olivat täysin moottoroituja.
        Jv-divisioonissakin oli keskimäärin 2 000 mt-ajoneuvoa mm. noin 600-700 kuorma-autoa.

        Puna-armeijan moottorointi oli paljon heikompaa,kunnes USA ojensi auttavan kätensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo"teknoarmeija" käsitti mm.noin 600 000 erilaista mt-ajoneuvoa. Tärkeimmät joukot
        ( noin 30 div) olivat täysin moottoroituja.
        Jv-divisioonissakin oli keskimäärin 2 000 mt-ajoneuvoa mm. noin 600-700 kuorma-autoa.

        Puna-armeijan moottorointi oli paljon heikompaa,kunnes USA ojensi auttavan kätensä.

        Saksan kuorma-autokalusto oli suurimmaksi osaksi amerikkalaisten Fordin ja GM: n valmistamia.

        Ilman General Motorsia Saksa ei olisi pystynyt käymään hyökkäyssotaansa.

        Samaten Saksan synteettisten polttoaineiden valmistusprosessi oli amerikkalaisten General Motorsin ja Esson kehittämää.

        Ford ja General Motors maksoivat sodan alussa osinkoa amerikkalaisille emoyhtiöille siihen saakka kunnes USA liittyi sotaan.

        General Motors sai sodan jälkeen liittoutuneilta korvauksia Saksassa pommituksissa tuhoutuneista tuotantolaitoksista.

        Hitler piti tunnetun antisemitistin Henry Fordin kuvaa yöpöydällään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksan kuorma-autokalusto oli suurimmaksi osaksi amerikkalaisten Fordin ja GM: n valmistamia.

        Ilman General Motorsia Saksa ei olisi pystynyt käymään hyökkäyssotaansa.

        Samaten Saksan synteettisten polttoaineiden valmistusprosessi oli amerikkalaisten General Motorsin ja Esson kehittämää.

        Ford ja General Motors maksoivat sodan alussa osinkoa amerikkalaisille emoyhtiöille siihen saakka kunnes USA liittyi sotaan.

        General Motors sai sodan jälkeen liittoutuneilta korvauksia Saksassa pommituksissa tuhoutuneista tuotantolaitoksista.

        Hitler piti tunnetun antisemitistin Henry Fordin kuvaa yöpöydällään.

        "Saksan kuorma-autokalusto oli suurimmaksi osaksi amerikkalaisten Fordin ja GM: n valmistamia."

        No, se on vähän oikotie. Saksassa toiminut GM oli Opel, jonka emoyhtiö GM oli hankkinut omistukseensa ennen sotaa ja ennen natsien valtaannousua.

        "Ilman General Motorsia Saksa ei olisi pystynyt käymään hyökkäyssotaansa."

        Tai kansainvälisiä kauppasuhteita muutenkaan. Käytännössä kaikki 1930-luvun Saksan kanssa liiketoimintaa harjoittaneet myös väistämättä samalla avustivat maan sotakoneen jälleensyntyä.

        "Samaten Saksan synteettisten polttoaineiden valmistusprosessi oli amerikkalaisten General Motorsin ja Esson kehittämää."

        Hiilipohjaisten synteettisten polttoaineiden prosessit, kuten varmaankin sodan aikana merkittävin eli F-T, oli kehitetty Saksassa sotienvälisenä aikana yrityksessä kompensoida luonnollisten öljylähteiden puutetta. Kaupallisilla kemianteollisuuden konserneilla tosin oli ylikansallisia yhteyksiä ja omistussuhteita muiden maiden teollisuusjättien kanssa.

        ///MeAgaln


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Saksan kuorma-autokalusto oli suurimmaksi osaksi amerikkalaisten Fordin ja GM: n valmistamia."

        No, se on vähän oikotie. Saksassa toiminut GM oli Opel, jonka emoyhtiö GM oli hankkinut omistukseensa ennen sotaa ja ennen natsien valtaannousua.

        "Ilman General Motorsia Saksa ei olisi pystynyt käymään hyökkäyssotaansa."

        Tai kansainvälisiä kauppasuhteita muutenkaan. Käytännössä kaikki 1930-luvun Saksan kanssa liiketoimintaa harjoittaneet myös väistämättä samalla avustivat maan sotakoneen jälleensyntyä.

        "Samaten Saksan synteettisten polttoaineiden valmistusprosessi oli amerikkalaisten General Motorsin ja Esson kehittämää."

        Hiilipohjaisten synteettisten polttoaineiden prosessit, kuten varmaankin sodan aikana merkittävin eli F-T, oli kehitetty Saksassa sotienvälisenä aikana yrityksessä kompensoida luonnollisten öljylähteiden puutetta. Kaupallisilla kemianteollisuuden konserneilla tosin oli ylikansallisia yhteyksiä ja omistussuhteita muiden maiden teollisuusjättien kanssa.

        ///MeAgaln

        Jos ei ole mitään asiaa, pitääkö kirjoitella moisia nollapostauksia koko ajan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksan kuorma-autokalusto oli suurimmaksi osaksi amerikkalaisten Fordin ja GM: n valmistamia.

        Ilman General Motorsia Saksa ei olisi pystynyt käymään hyökkäyssotaansa.

        Samaten Saksan synteettisten polttoaineiden valmistusprosessi oli amerikkalaisten General Motorsin ja Esson kehittämää.

        Ford ja General Motors maksoivat sodan alussa osinkoa amerikkalaisille emoyhtiöille siihen saakka kunnes USA liittyi sotaan.

        General Motors sai sodan jälkeen liittoutuneilta korvauksia Saksassa pommituksissa tuhoutuneista tuotantolaitoksista.

        Hitler piti tunnetun antisemitistin Henry Fordin kuvaa yöpöydällään.

        Älä kirjoita paskaa. Saksalainen kemisti Friedrich Bergius keksi 1913 kuinka tehdä synteettistä polttoainetta hiilestä ja vedystä.
        Saksalaisilla oli useita automerkkejä jotka tekivät sotilasajoneuvoja. Eivät todellakaan olleet minkään Amerikan autojen varassa kuten Neukut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksan kuorma-autokalusto oli suurimmaksi osaksi amerikkalaisten Fordin ja GM: n valmistamia.

        Ilman General Motorsia Saksa ei olisi pystynyt käymään hyökkäyssotaansa.

        Samaten Saksan synteettisten polttoaineiden valmistusprosessi oli amerikkalaisten General Motorsin ja Esson kehittämää.

        Ford ja General Motors maksoivat sodan alussa osinkoa amerikkalaisille emoyhtiöille siihen saakka kunnes USA liittyi sotaan.

        General Motors sai sodan jälkeen liittoutuneilta korvauksia Saksassa pommituksissa tuhoutuneista tuotantolaitoksista.

        Hitler piti tunnetun antisemitistin Henry Fordin kuvaa yöpöydällään.

        Ei ollut kuin muutama sotasaalisauto Fordin tai muun jenkkifirman.
        Tuossa lista saksalaisten sodassa käyttämistä kuorma-autoista.
        https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Category:World_War_II_military_trucks_of_Germany


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kirjoita paskaa. Saksalainen kemisti Friedrich Bergius keksi 1913 kuinka tehdä synteettistä polttoainetta hiilestä ja vedystä.
        Saksalaisilla oli useita automerkkejä jotka tekivät sotilasajoneuvoja. Eivät todellakaan olleet minkään Amerikan autojen varassa kuten Neukut.

        "Älä kirjoita paskaa. Saksalainen kemisti Friedrich Bergius keksi 1913 kuinka tehdä synteettistä polttoainetta hiilestä ja vedystä."

        Hehehee no mitä sitten?

        Before the existence of such familiar oil industry names as Amoco, BP, Chevron, Exxon Mobil and Shell, there was Standard Oil. This oil-producing American behemoth, founded in 1870 by John D. Rockefeller and Henry Flagler, became the world’s largest refiner of oil before it was deemed an illegal monopoly by the U.S. government in 1911. The result of that landmark decision was to divide Standard Oil into 34 smaller but still significant oil companies. Two of them, Standard Oil of New Jersey and Standard Oil of New York, eventually became Esso/Exxon and Mobil, respectively.

        By 1941, Standard Oil of New Jersey had virtually become a monopoly again, responsible for eighty-four percent of the U.S. petroleum market. Oil was such a critical resource during World War II that both sides, the Allies and the Axis countries, desperately needed it. The two largest stockholders of Standard Oil of New Jersey at the time were the Rockefeller family and the giant German manufacturer IG Farben, which played a major role in supporting the Nazi regime. It was only natural that Standard Oil became a supplier to Nazi Germany.

        Prior to the United States entering the war, Standard Oil actively assisted the Nazis with technology that allowed them to produce synthetic gasoline from coal. This was crucial because, while Nazi Germany had rich coal resources, they had little access to crude petroleum. In addition, Standard Oil, along with other companies, provided the tetraethyl lead gasoline necessary for planes of the German air force, the Luftwaffe. As such, Standard Oil literally fueled the Nazi war machine.

        Before the existence of such familiar oil industry names as Amoco, BP, Chevron, Exxon Mobil and Shell, there was Standard Oil. This oil-producing American behemoth, founded in 1870 by John D. Rockefeller and Henry Flagler, became the world’s largest refiner of oil before it was deemed an illegal monopoly by the U.S. government in 1911. The result of that landmark decision was to divide Standard Oil into 34 smaller but still significant oil companies. Two of them, Standard Oil of New Jersey and Standard Oil of New York, eventually became Esso/Exxon and Mobil, respectively.

        By 1941, Standard Oil of New Jersey had virtually become a monopoly again, responsible for eighty-four percent of the U.S. petroleum market. Oil was such a critical resource during World War II that both sides, the Allies and the Axis countries, desperately needed it. The two largest stockholders of Standard Oil of New Jersey at the time were the Rockefeller family and the giant German manufacturer IG Farben, which played a major role in supporting the Nazi regime. It was only natural that Standard Oil became a supplier to Nazi Germany.

        Prior to the United States entering the war, Standard Oil actively assisted the Nazis with technology that allowed them to produce synthetic gasoline from coal. This was crucial because, while Nazi Germany had rich coal resources, they had little access to crude petroleum. In addition, Standard Oil, along with other companies, provided the tetraethyl lead gasoline necessary for planes of the German air force, the Luftwaffe. As such, Standard Oil literally fueled the Nazi war machine.


    • Anonyymi

      Saksan poliittinen johto oli tuolloin niin sotakiimaista sorttia ettei moinen seikka juohtunut heille ehkä mieleenkään. -Ja niin lopulta Puna-armeija tuli ja murskasi
      natsivaltio Saksan juuriaan myöden ylivoimaisella sotakalustollaan. <3

      • Anonyymi

        Puna-armeija tosiaan tuli ja murskasi Saksan panssarijoukkojen ja ilmavoimien jo nujertaman Puolan vielä uudelleen käyttäen siihen mm.suuren määrän ratsuväkeä,kun moottorointia ei ollut.

        Saksan murskaamisessa oli myöhemmin suuri hyöty länsivaltojen toimittamalla ajoneuvokalustolla,lentokoneilla, radioilla, jalkineilla, muona-annoksilla ja univormukankaalla puhumattakaan rautatiekalustosta ja ratakiskoista.


    • Anonyymi

      Ottaen huomioon että Hitler olisi halunnut panostaa Ukrainan ja kaukasuksen alueelle mutta käytönnössä voimat jaettiin 3 eri tavoitteeseen, vastaus on että eivät tajunneet.

    • Anonyymi

      "lopulta Puna-armeija tuli ja murskasi
      natsivaltio Saksan juuriaan myöden ylivoimaisella sotakalustollaan. <3"

      Kiinan ja länsivaltojen yhteinen panos akselivaltojen vastaisen sodan voittamisessa oli huomattavasti suurempi kuin Neuvostoliiton.

      • Anonyymi

        No ei kyllä ainakaan Kiinan panos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kyllä ainakaan Kiinan panos.

        Tässä sanottiin yhteinen panos eli: USA Kansainyhteisö Kiina>NL.


    • Anonyymi

      Öljyn saanti oli Saksan sodanjohdon suuri murhe jo ennen ensimmäistäkään sotaretkeä.

      Oma tuotanto oli vähäistä.Hieman saatiin Unkarista.
      Bensiinin valmistaminen hiilestä oli kallista.
      Niinpä öljyn saantiin Romanian Ploestin lähteiltä kiinnitettiin erityistä huomiota ja Romaniaa pidettiin tärkeänä liittolaisena.

      • Anonyymi

        Saksa kieltäytyi maksamasta Romanialle öljystä, mikä edisti Romanian siirtymistä liittoutuneiden puolelle 1944.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksa kieltäytyi maksamasta Romanialle öljystä, mikä edisti Romanian siirtymistä liittoutuneiden puolelle 1944.

        Saksa maksoi mm. aseilla,mutta Romanian joukot eivät kyenneet taistelemaan.
        NL alisti sen yhdeksi kommunistimaaksi,joka siirtyi sitten Ceauescun diktatuuriin.


      • Anonyymi

        Saksan synteettisen polttoaineen tuotanto oli vuoden 1943 lopulla 22,8 miljoonaa litraa. Tämä oli 92% vuoden 1940 kulutuksesta. Kuitenkin kulutus oli kasvanut niin paljon että tämä ei riittänyt.


    • Anonyymi

      Suomessa majuri Sarastien älyllisellä tasolla oleville se ei ainakaan tullut mieleen. Älymystömme käsitys oli että Saksa edustaa sodankäynnin huippua eikä se tajunnut miten jatkuva krooninen polttoainepula merkitsee. Saksassa oli Ranskaan ja Britanniaan verrattuna matala autokanta. Se myös tarkoitti että oli harva huoltoverkosto moottoriajoneuvoille ja vähän ammattiautoilijoita ja mekaanikkoja. Saksa oli autojen suhteen täysi kehitysmaa Usaan verrattuna. Muistaakseni vain 1 auto yli 40 ihmistä kohden kun Usassa lukema oli auto per 3 asukasta.

      • Anonyymi

        No mutta! Saksan sodanjohdollahan oli eräs kultainen perinne; se laski eikä toivonut. Olihan silloin varmaan gason kulutuskin laskettu jetsulleen.


      • Anonyymi

        Saksa oli autoilun kärkimaita ja käytti autokantansa varsin tarkkaan armeijan hyväksi.

        Lisää haalittiin vallatuista maista, varsinkin Ranskasta.

        Saksan armeija oli nopean sodankäynnin - salamasodan - huippumaa loppuvuoteen -41.
        Sitten alkoi tökkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksa oli autoilun kärkimaita ja käytti autokantansa varsin tarkkaan armeijan hyväksi.

        Lisää haalittiin vallatuista maista, varsinkin Ranskasta.

        Saksan armeija oli nopean sodankäynnin - salamasodan - huippumaa loppuvuoteen -41.
        Sitten alkoi tökkiä.

        Ei taatusti ole Saksa ollut autoilun kärkimaita minkä matala autokanta väkilukuun verrattuna osoitti. Ranskassa ja Britanniassa kin oli selvästi enemmän autoja kuin Saksassa asukasta kohden. Saksan armeija oli hevosvetoinen ja siksi Natsi-Saksan sotapropagandan oli kaikin tavoin syytä peitellä tätä häpeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taatusti ole Saksa ollut autoilun kärkimaita minkä matala autokanta väkilukuun verrattuna osoitti. Ranskassa ja Britanniassa kin oli selvästi enemmän autoja kuin Saksassa asukasta kohden. Saksan armeija oli hevosvetoinen ja siksi Natsi-Saksan sotapropagandan oli kaikin tavoin syytä peitellä tätä häpeää.

        No, Saksassa oli kaksinkertainen määrä asukkaita Ranskaan tai Britanniaan verrattuna 1939.


    • Anonyymi

      Vähäinen polttoainemäärä tarkoitti hevosvetoista armeijaa ja rajoitettua määrää lentomiehistöä. Ei ollut resursseja kouluttaa riittävästi lentäjiä. Ei mitään resursseja varustaa nelimoottoristen pommikoneiden strategisia ilmavoimia.

    • Anonyymi

      Hoitihan Japanikin öljynsä saannin *Indonesiasta, mutta ei se auttanut.

      • Anonyymi

        Japanin öljypula iski meri-ja ilmavoimiin jo -42.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Japanin öljypula iski meri-ja ilmavoimiin jo -42.

        Indonesian öljykenttien työntekijät vietiin vankileireille ja tuotanto meni sekaisin.


    • Anonyymi

      Suomessa Saksan kroonista heikkoutta ei juuri tajuttu. Puolustusvoimat olivat pullollaan Saksan kritiikittömiä palvojia. Heille öljyn keskeinen merkitys oli hieman hakusessa.

      • Anonyymi

        Hölynpölyä.

        Saksan voittokulku oli1939-40 siihen asti historiassa ennen näkemätön.

        Ei siinä kukaan ruvennut öljyjä mittaamaan, varsinkin, kun sitä tuntui riittävän aina uusiin sotaretkiin.

        Tilanne alkoi muuttua Operatio Barbarossan alettua. Ennen kaikkea NL:n Kaukaasian öljylähteet jäivät valtaamatta tai saatiin Maikopin tapaan täysin tuhottuina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hölynpölyä.

        Saksan voittokulku oli1939-40 siihen asti historiassa ennen näkemätön.

        Ei siinä kukaan ruvennut öljyjä mittaamaan, varsinkin, kun sitä tuntui riittävän aina uusiin sotaretkiin.

        Tilanne alkoi muuttua Operatio Barbarossan alettua. Ennen kaikkea NL:n Kaukaasian öljylähteet jäivät valtaamatta tai saatiin Maikopin tapaan täysin tuhottuina.

        Saksalaiset itse tiesivät, että tuontiöljy riittäisi vain elokuulle 1941. Saksalaisten harhakuvitelma brittien kukistamisesta koitui sitten kohtalokkaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksalaiset itse tiesivät, että tuontiöljy riittäisi vain elokuulle 1941. Saksalaisten harhakuvitelma brittien kukistamisesta koitui sitten kohtalokkaaksi.

        Hitler kaavaili hyökkäystä Englantiin vielä heinäkuussa -40,mutta luopui siitä vähin äänin,
        jo 30.7. Silloin alettiin suunnitella hyökkäystä itään,joskin maihinnousuvalmisteluja jatkettiin hämäysmielessä.Britannia uskottiin voitavan kukistaa ilmasodalla.


    • Anonyymi

      Tietysti öljyn riittämättömyys tiedettiin koko ajan ja siksi pyrittiin salamasotaan eli nopeisiin ratkaisuihin.

      Toki Saksa sai sotasaaliina valtaamistaan maista suuret määrät öljyä ja polttoaineita. Ranska ja Hollanti lienee ollut suurin

      Kummasti sitä öljyä riitti Suomellekin toimittaa. Syksyllä sitä oli varastossa 6kk täyteen sotaan.

      Samoin Lapin saksalaisarmeijalla oli valtavat öljyvarastot, joita he tuhosivat maahan laskien kun eivät voineet mukanaankaan kuljettaa. Jossain lähteissä kerrotaan Lapin armeijalla olleen vuoden varastot.

      • Anonyymi

        Suomen armeija ajeli häkäpönttöajaneuvoilla. Suomen ilmavoimat kuluttivat jatkosodassa vain 28400 tonnia lentopolttoainetta. Niukkuuden vuoksi lentoja oli pakko supistaa ja lentokoulutukseen oli vähän rahkeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen armeija ajeli häkäpönttöajaneuvoilla. Suomen ilmavoimat kuluttivat jatkosodassa vain 28400 tonnia lentopolttoainetta. Niukkuuden vuoksi lentoja oli pakko supistaa ja lentokoulutukseen oli vähän rahkeita.

        Suomi pystyi hamstraamaan lentobensiiniä niin,ettei säästellä sen takia tarvinnut.
        Parasta kalustoa pyrittiin säästämään.

        Aero Oy lenteli säästöjen turvin useita vuosia sodan jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen armeija ajeli häkäpönttöajaneuvoilla. Suomen ilmavoimat kuluttivat jatkosodassa vain 28400 tonnia lentopolttoainetta. Niukkuuden vuoksi lentoja oli pakko supistaa ja lentokoulutukseen oli vähän rahkeita.

        Tätä samaa soopaa toistat jatkuvasti...

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17272405/karhilan-mukaan-suomen-ilmavoimien-touhu-oli-amatoorimaista-verrattuna-saksalaisten-toimintaan


        Muista kuitenkin tämä:

        Saksa toimitti Suomelle kaikkiaan 31 614 291 kg lentokonebensiiniä 1941-1943 vuoden loppuun mennessä.

        Moottoribensiiniä 1940-1944 yhteensä 126 478 242 kg

        Dieselöljyä 1940-1944 17 193 927 kg 2 976 878 kg

        Polttoöljyä 1941-1943 11 394 438 kg

        Lähteenä Martti V. Terä Tienhaarassa, Syksyn 1940 tapahtumat Barbarossa suunnitelman taustaa vasten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä samaa soopaa toistat jatkuvasti...

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17272405/karhilan-mukaan-suomen-ilmavoimien-touhu-oli-amatoorimaista-verrattuna-saksalaisten-toimintaan


        Muista kuitenkin tämä:

        Saksa toimitti Suomelle kaikkiaan 31 614 291 kg lentokonebensiiniä 1941-1943 vuoden loppuun mennessä.

        Moottoribensiiniä 1940-1944 yhteensä 126 478 242 kg

        Dieselöljyä 1940-1944 17 193 927 kg 2 976 878 kg

        Polttoöljyä 1941-1943 11 394 438 kg

        Lähteenä Martti V. Terä Tienhaarassa, Syksyn 1940 tapahtumat Barbarossa suunnitelman taustaa vasten.

        Siis 614 tonnia lento bensiiniä. Tuollaisella määrällä ei lennetty pommikoneilla kuin 700 sotalentoa. Tai yksimoottorisilla noin 2 000 sotalentoa. Kuin pieru Saharassa.


    • Anonyymi

      Saksan armeija oli hevosvetoinen ja sen sotilailla oli pussihousut. Saksassa oli ällistyttävän vähän autoja 1930-luvun lopulla. Siis kaiken takapajuisuuden merkit olemassa. Usassa ei 1940-luvulla käytetty pussihousuja ja keskiluokka oli ajellut autoilla jo 1920-luvulta lähtien.

      • Anonyymi

        Saksan armeijaa moottoroitiin kaikin voimin 1934 alkaen. Miehistöllä oli suorat housut.

        Saksa rakensi moottoritiet ensimmäisenä maailmassa.
        USA:n autoistuminen johtui maan laajuudesta ja sisäisen liikenteen puuttumisesta. Autoja kyettiin valmistamaan massoittain liukuhihnoilla ja polttoainekin oli halpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksan armeijaa moottoroitiin kaikin voimin 1934 alkaen. Miehistöllä oli suorat housut.

        Saksa rakensi moottoritiet ensimmäisenä maailmassa.
        USA:n autoistuminen johtui maan laajuudesta ja sisäisen liikenteen puuttumisesta. Autoja kyettiin valmistamaan massoittain liukuhihnoilla ja polttoainekin oli halpaa.

        Suorat housut kuten suomalaisillakin...

        https://www.finna.fi/Record/sa-kuva.sa-kuva-55346


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suorat housut kuten suomalaisillakin...

        https://www.finna.fi/Record/sa-kuva.sa-kuva-55346

        Eivät saksalaiset sen enempää kuin suomalaisetkaan sotilaat taistelleet paraati- tai edustuspuvuissa, jotka jo siihen aikaan olivat kuosiltaan ja leikkauksiltaan historiallisia.

        Ratsumiehelle pussihousut ovat mukavat ja kätevät.

        Ehkä Saksankin armeijassa joku kenraali olisi todennut kuten Japanin puolella amiraali Yamamoto, että tämä sota on voitettava nopeasti, sillä sodan pitkittyessä tulee vain turpaan. Aika oli liittoutuneiden puolella, kuten resurssitkin. Tavallinen kenraali pohtii taktiikoita, hyvä kenraali strategioita ja suuri kenraali logistiikkaa.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Eivät saksalaiset sen enempää kuin suomalaisetkaan sotilaat taistelleet paraati- tai edustuspuvuissa, jotka jo siihen aikaan olivat kuosiltaan ja leikkauksiltaan historiallisia.

        Ratsumiehelle pussihousut ovat mukavat ja kätevät.

        Ehkä Saksankin armeijassa joku kenraali olisi todennut kuten Japanin puolella amiraali Yamamoto, että tämä sota on voitettava nopeasti, sillä sodan pitkittyessä tulee vain turpaan. Aika oli liittoutuneiden puolella, kuten resurssitkin. Tavallinen kenraali pohtii taktiikoita, hyvä kenraali strategioita ja suuri kenraali logistiikkaa.

        Saksahan pyrki juuri nopeisiin voittoihin,koska edellinen sota oli tuoreessa muistissa.

        Saksan armeija oli ylivertainen 1939-41,mutta sitten oltiinkin jo materiaalisodassa. Etäisyydet ja materiaalitarpeet ylittivät Saksan resurssit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saksahan pyrki juuri nopeisiin voittoihin,koska edellinen sota oli tuoreessa muistissa.

        Saksan armeija oli ylivertainen 1939-41,mutta sitten oltiinkin jo materiaalisodassa. Etäisyydet ja materiaalitarpeet ylittivät Saksan resurssit.

        Käsittääkseni Yamamotokin oli koko sotaa vastaan, koska ymmärsi Yhdysvaltojen olevan kovempi kuin Japanin propagandan antama kuva paperitiikeristä.

        Parilla iskulla jos Yhdysvallat saisi järkyttymään ja anomaan rauhaa, niin ehkä sitten, mutta eihän näin tietenkään käynyt. Ja sitten tuli turpaan...


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Käsittääkseni Yamamotokin oli koko sotaa vastaan, koska ymmärsi Yhdysvaltojen olevan kovempi kuin Japanin propagandan antama kuva paperitiikeristä.

        Parilla iskulla jos Yhdysvallat saisi järkyttymään ja anomaan rauhaa, niin ehkä sitten, mutta eihän näin tietenkään käynyt. Ja sitten tuli turpaan...

        "Käsittääkseni Yamamotokin oli koko sotaa vastaan, koska ymmärsi Yhdysvaltojen olevan kovempi kuin Japanin propagandan antama kuva paperitiikeristä."

        Se menee jo vähän ylitulkinnan puolelle. Yamamoto oli marraskuussa esittänyt huolensa Yhdysvaltojen mittavasta sotilaallisesta potentiaalista, mutta samalla hän itse oli voimakkaasti puskenut uhkarohkeaa operaatiosuunnitelmaa iskusta PH:n tukikohtaan, kunnes vastahankaan asettunut laivastoministerikin antoi perille.

        Yamamoton mielipiteet siis kaiketi voi tulkita yhtä hyvin ihmisen ajattelun duaalisuutena tai kyynisenä yrityksenä varmistaa omaa historiallista asemaa ennaltanäkijänä, mikäli yritys menee pieleen.

        ///MeAgaln


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Käsittääkseni Yamamotokin oli koko sotaa vastaan, koska ymmärsi Yhdysvaltojen olevan kovempi kuin Japanin propagandan antama kuva paperitiikeristä."

        Se menee jo vähän ylitulkinnan puolelle. Yamamoto oli marraskuussa esittänyt huolensa Yhdysvaltojen mittavasta sotilaallisesta potentiaalista, mutta samalla hän itse oli voimakkaasti puskenut uhkarohkeaa operaatiosuunnitelmaa iskusta PH:n tukikohtaan, kunnes vastahankaan asettunut laivastoministerikin antoi perille.

        Yamamoton mielipiteet siis kaiketi voi tulkita yhtä hyvin ihmisen ajattelun duaalisuutena tai kyynisenä yrityksenä varmistaa omaa historiallista asemaa ennaltanäkijänä, mikäli yritys menee pieleen.

        ///MeAgaln

        Yltiöpäinen legendaarisen mittakaavan isku olisi täydellisesti onnistuessaan _ehkä_ saanut Yhdysvallat hieromaan rauhaa, mutta isku ei onnistunut lamauttamaan sen enempää Yhdysvaltain Tyynenmeren laivastoa kuin Yhdysvaltain siviiliväestöäkään, joten Japani sai sitä, mitä Yamamoto arvelikin, vaikka ei loppua ollut enää itse näkemässä.

        Tiesi kyllä jo kuollessaan, kuinka käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käsittääkseni Yamamotokin oli koko sotaa vastaan, koska ymmärsi Yhdysvaltojen olevan kovempi kuin Japanin propagandan antama kuva paperitiikeristä."

        Se menee jo vähän ylitulkinnan puolelle. Yamamoto oli marraskuussa esittänyt huolensa Yhdysvaltojen mittavasta sotilaallisesta potentiaalista, mutta samalla hän itse oli voimakkaasti puskenut uhkarohkeaa operaatiosuunnitelmaa iskusta PH:n tukikohtaan, kunnes vastahankaan asettunut laivastoministerikin antoi perille.

        Yamamoton mielipiteet siis kaiketi voi tulkita yhtä hyvin ihmisen ajattelun duaalisuutena tai kyynisenä yrityksenä varmistaa omaa historiallista asemaa ennaltanäkijänä, mikäli yritys menee pieleen.

        ///MeAgaln

        Taas turha nollapostaus...


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Yltiöpäinen legendaarisen mittakaavan isku olisi täydellisesti onnistuessaan _ehkä_ saanut Yhdysvallat hieromaan rauhaa, mutta isku ei onnistunut lamauttamaan sen enempää Yhdysvaltain Tyynenmeren laivastoa kuin Yhdysvaltain siviiliväestöäkään, joten Japani sai sitä, mitä Yamamoto arvelikin, vaikka ei loppua ollut enää itse näkemässä.

        Tiesi kyllä jo kuollessaan, kuinka käy.

        Mahdollisesti, ainakin suunnittelijoiden näkökulmasta. Japanin hallitus, pääministeri Tojoa myöten, Tyynenmeren sodan edellä omasi kutakuinkin sen saman näkökulman, jonka mukaan sodan ensimmäiset kuukaudet tarjoaisivat Japanille ainoan ikkunan jonkinlaiseen menestykseen ja sen jälkeen näkymät muuttuisivat varsin epäedullisiksi. Väittely näyttää laivaston sisällä koskeneen paljolti tuon ikkunan hyödyntämistapaa ja laivastoministeriön näkökulman mukaan resurssit, nopean tukilaivaryhmän kera, olisi ennemmin tullut heti keskittää mahdollisimman nopeisiin aluevaltauksiin Kaakkois-Aasiassa.

        Ei sillä, että tuo vaihtoehto olisi ollut mikään panakeia sekään.

        ///MeAgaln


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas turha nollapostaus...

        Olen täysin samaa mieltä postauksesi luettuani.

        ///MeAgaln


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käsittääkseni Yamamotokin oli koko sotaa vastaan, koska ymmärsi Yhdysvaltojen olevan kovempi kuin Japanin propagandan antama kuva paperitiikeristä."

        Se menee jo vähän ylitulkinnan puolelle. Yamamoto oli marraskuussa esittänyt huolensa Yhdysvaltojen mittavasta sotilaallisesta potentiaalista, mutta samalla hän itse oli voimakkaasti puskenut uhkarohkeaa operaatiosuunnitelmaa iskusta PH:n tukikohtaan, kunnes vastahankaan asettunut laivastoministerikin antoi perille.

        Yamamoton mielipiteet siis kaiketi voi tulkita yhtä hyvin ihmisen ajattelun duaalisuutena tai kyynisenä yrityksenä varmistaa omaa historiallista asemaa ennaltanäkijänä, mikäli yritys menee pieleen.

        ///MeAgaln

        Kyllä Yamamoto oli koko sotaa vastaan. Pääministeri Fumimaro Konoye kysyi Yamamotolta mitä mieltä hän oli mahdollisuuksista menestyä sodassa USA:a vastaan.

        Yamamoto vastasi: Voimme riehua valtoimenamme puoli vuotta, ehkä vuoden, mutta sen jälkeen minulta puuttuu täysin luottamus siihen että menestyisimme.
        Toivon, että vältätte sotaa USA:a vastaan.

        Konoyen hallitus erosi 16.10. 1941 ja hänen jälkeensä pääministeriksi tullut Hideki Tojo ei enää kysellyt menestymisen mahdollisuuksista, vaan alkoi valmistella sotaa USA:a vastaan.
        Yamamoto laivaston komentajana ei halunnut sotaa, mutta teki velvollisuutensa ja suunnitteli iskun Pearl Harboriin kun tajusi, että poliitikot sodan kuitenkin aloittavat.

        Kun sitten se isku oli suoritettu ja Japanin laivasto vietti riehakkaita juhlia joissa ilmaistiin sellaisia mielipiteitä kuin: "Sota USA:a vastaan on helppoa, se on kuin vääntäisi lapsen kättä."
        Oli yksi joka ei esittänyt mitään riemun elkeitä. Hän oli Yamamoto joka istui remuavien laivaston sotilaiden keskellä kasvot kivettyneenä ja sanoi:
        "Pelkään, että olemme herättäneet nukkuvan jättiläisen ja istuttaneet siihen kauhean päättäväisyyden."

        Yamamoto oli ollut opiskelemassa USA:ssa Bostonissa ja näin ollen hänellä oli näkemys USA:sta ja sen voimavaroista ja tuotantokyvystä, joka niin monelta japanilaiselta puuttui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Yamamoto oli koko sotaa vastaan. Pääministeri Fumimaro Konoye kysyi Yamamotolta mitä mieltä hän oli mahdollisuuksista menestyä sodassa USA:a vastaan.

        Yamamoto vastasi: Voimme riehua valtoimenamme puoli vuotta, ehkä vuoden, mutta sen jälkeen minulta puuttuu täysin luottamus siihen että menestyisimme.
        Toivon, että vältätte sotaa USA:a vastaan.

        Konoyen hallitus erosi 16.10. 1941 ja hänen jälkeensä pääministeriksi tullut Hideki Tojo ei enää kysellyt menestymisen mahdollisuuksista, vaan alkoi valmistella sotaa USA:a vastaan.
        Yamamoto laivaston komentajana ei halunnut sotaa, mutta teki velvollisuutensa ja suunnitteli iskun Pearl Harboriin kun tajusi, että poliitikot sodan kuitenkin aloittavat.

        Kun sitten se isku oli suoritettu ja Japanin laivasto vietti riehakkaita juhlia joissa ilmaistiin sellaisia mielipiteitä kuin: "Sota USA:a vastaan on helppoa, se on kuin vääntäisi lapsen kättä."
        Oli yksi joka ei esittänyt mitään riemun elkeitä. Hän oli Yamamoto joka istui remuavien laivaston sotilaiden keskellä kasvot kivettyneenä ja sanoi:
        "Pelkään, että olemme herättäneet nukkuvan jättiläisen ja istuttaneet siihen kauhean päättäväisyyden."

        Yamamoto oli ollut opiskelemassa USA:ssa Bostonissa ja näin ollen hänellä oli näkemys USA:sta ja sen voimavaroista ja tuotantokyvystä, joka niin monelta japanilaiselta puuttui.

        "Kyllä Yamamoto oli koko sotaa vastaan."

        Kuten sanottua, niin olivat kaikki muutkin... ainakin tietyiltä osin ;)

        "Konoyen hallitus erosi 16.10. 1941 ja hänen jälkeensä pääministeriksi tullut Hideki Tojo ei enää kysellyt menestymisen mahdollisuuksista..."

        No, sei ihan pidä paikkaansa myöskään. Keskustellessaan Japanin tulevaisuuden näkymistä hallituksensa kanssa 4-5.11. uusi pääministeri itse näki synkkiä pilviä taivaanrannassa. Hän ilmaisi huolensa Yhdysvaltojen kasvavasta voimasta kaakkoisella Tyynellämerellä ja samaan aikaan Japanin sotilaallista voimaa kuluttavasta Kiinan sotaretkestä, epäillen Japanin kykyä kestää tilannetta pitkässä juoksussa. Diplomatialle Tojo näki rajallisesti mahdollisuuksia, sillä hän ei missään nimessä halunnut luopua kynänheilautuksella kalliisti saavutetuista valloituksista Kiinassa. Periaatteessa hän näki sodan tai rauhan Tyynenmeren alueella yhtäläisinä riskeinä Japanin imperiumille, mutta uskoi lopulta ensiksi mainitun riskin tarjoavan suuremman potentiaalisen hyödyn.

        Ja hän saarnasi kuorolle. Läsnä olleet ministerit ja yleisesikunnan jäsenet kilpaa vakuuttivat toisilleen melkeinpä samaa asiaa: riski on valtava, mutta Japanin on se otettava pysyäkseen merkittävänä sotilaallisena suurvaltana.

        "Hän oli Yamamoto joka istui remuavien laivaston sotilaiden keskellä kasvot kivettyneenä ja sanoi:
        "Pelkään, että olemme herättäneet nukkuvan jättiläisen ja istuttaneet siihen kauhean päättäväisyyden.""

        Oikeastaan tuokin ikonin lainaus on alkuperältään enemmän kuin vähän kyseenalainen ja on hankala suoraan todistaa Yamamoton varsinaisesti sanoneen niin.

        ///MeAgaln


    • Anonyymi

      "Saksan armeija oli ylivertainen 1939-41,mutta sitten oltiinkin jo materiaalisodassa. Etäisyydet ja materiaalitarpeet ylittivät Saksan resurssit."

      Yllättävää kyllä Saksa oli voitolla ennen USA:n mukaan tuloa, liittoutuneiden ylivertaisten resurssien perusteella liittoutuneiden olisi tavallaan pitänyt voittaa jopa ilman Yhdysvaltoja, mutta Neuvostolliitto kärsi 1941 moninketaiset tappiot Saksaan verrattuna joten käytännössä liittoutuneet eivät olisi voittaneet ilman Yhdysvaltoja. Täten en sanoisi että ongelma oli "pelkkä" materiaalisota vaan se että kyseessä oli valtava kuilu materiaalisodassa, "pienellä" kuilulla ei olisi ollut merkitystä.

      • Anonyymi

        Hidleriä harhaanjohdettiin,synteettistä bentsiiniä tuottavien teollisuuslaitosten taholta!
        Hänelle vakuutettiin,että Saksa kykenisi tuottamaan Bentsiinin korvaavaa tuotetta ruskohiilestä,jo 1920 kehitettyjen kemiallisten menetelmien mukaan.Ainakin näin kyettäisiin niiden kriittisten kuukausien ajan,jolloin Saksa hakisi hyvitystä talven 1941 aikana kokemilleen vastoinkäymisille.
        Nyt siis materialisoitui se virhevalinta,johon Saksa lankesi kääntäessään hyökkäyksensä painopisteen Moskovan sijaan Ukrainan kaivosalueen ja maatalouden haltuunottoon.
        Niiden hyödyntäminen olisi parhaassakin tapauksessa vaikuttanut Saksan sodankäyntikykyä lisäävästi vasta noin vuoden viipeellä.
        Sen sijaan Neuvostovallan romahduttaminen olisi pitänyt olla Saksan idänpolitiikan ensimmäinen ja varma päämäärä,joka käytännössä olisi johtanut Arkangelin- Astrakanin linjan saavuttamiseen.
        Tässä he epäonnistuivat haihattelevan ja haaveilevan Johtajansa käskyttäminä,varsinkin kun tuo Johtaja oli huolellisesti valinnut lähipiirikseen vain "luotettavia" jawohl main fyyrer-tyyppejä.Vain aloitekykyinen mutta muuten keskinkertainen Rommel esimerkiksi sai luotua selkärankaa vain sen verran-ettei antanut Salaiselle valtionpoliisille ilmi Hiedlerin syrjäyttämiseen suuntautuvaa salaliittoa.Hän saikin kiitokseksi tilaisuuden pelastaa perheensä kostotoimilta kunhan itse ottaisi syanidiampullin.
        Siitä tulikin myöhemmin korkeimpaan kunniamerkkiin rinnastettava myönnytys,ottihan itse Adikin itselleen ja tuoreelle vaimolleen sellaisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hidleriä harhaanjohdettiin,synteettistä bentsiiniä tuottavien teollisuuslaitosten taholta!
        Hänelle vakuutettiin,että Saksa kykenisi tuottamaan Bentsiinin korvaavaa tuotetta ruskohiilestä,jo 1920 kehitettyjen kemiallisten menetelmien mukaan.Ainakin näin kyettäisiin niiden kriittisten kuukausien ajan,jolloin Saksa hakisi hyvitystä talven 1941 aikana kokemilleen vastoinkäymisille.
        Nyt siis materialisoitui se virhevalinta,johon Saksa lankesi kääntäessään hyökkäyksensä painopisteen Moskovan sijaan Ukrainan kaivosalueen ja maatalouden haltuunottoon.
        Niiden hyödyntäminen olisi parhaassakin tapauksessa vaikuttanut Saksan sodankäyntikykyä lisäävästi vasta noin vuoden viipeellä.
        Sen sijaan Neuvostovallan romahduttaminen olisi pitänyt olla Saksan idänpolitiikan ensimmäinen ja varma päämäärä,joka käytännössä olisi johtanut Arkangelin- Astrakanin linjan saavuttamiseen.
        Tässä he epäonnistuivat haihattelevan ja haaveilevan Johtajansa käskyttäminä,varsinkin kun tuo Johtaja oli huolellisesti valinnut lähipiirikseen vain "luotettavia" jawohl main fyyrer-tyyppejä.Vain aloitekykyinen mutta muuten keskinkertainen Rommel esimerkiksi sai luotua selkärankaa vain sen verran-ettei antanut Salaiselle valtionpoliisille ilmi Hiedlerin syrjäyttämiseen suuntautuvaa salaliittoa.Hän saikin kiitokseksi tilaisuuden pelastaa perheensä kostotoimilta kunhan itse ottaisi syanidiampullin.
        Siitä tulikin myöhemmin korkeimpaan kunniamerkkiin rinnastettava myönnytys,ottihan itse Adikin itselleen ja tuoreelle vaimolleen sellaisen.

        ## Hänelle vakuutettiin,että Saksa kykenisi tuottamaan Bentsiinin korvaavaa tuotetta ruskohiilestä,jo 1920 kehitettyjen kemiallisten menetelmien mukaan. ##

        Saksahan tuotti valtavat määrät synteettistä polttoainetta, etenkin bensiiniä, mutta tuotantolaitokset pommitettiin 1944 keväällä ja kesällä niin vähiin, että tuotantoluvut putosi 5-10%:iin alkukevään 1944 maksimistaan (=100%). Syksyllä 1944 lukemat kohosi hetkellisesti mutta uusien pommitusten myötä lukemat jäi olemattomiksi ja 1945 rautatieverkoston tuhojen myötä lopults sekin lopahti kokonaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe