Mennyttä aikaa ei tajuta, ei myöskään 60-lukua.

Koko itäblokki aatteineen kaatui runsas 30 vuotta sitten. Poikani tytär, joka syntyi kaatumisen jälkeen, kyseli isältään, millainen itäblokki ja varsinkin naapurimme Neuvostoliitto oikein oli.

Vaikka poikani selitti kuin kansallisrunoilija nuorena, hän joutui havaitsemaan, ettei kuva mene perille. Eikä kyse ole suinkaan ymmärryksen heikkoudesta. Poikani tytär on menestyvä diplomi-insinööri.

Saman olen huomannut itsestäni. Vaikka kuinka olen lukenut ja nähnyt dokumentteja Natsi-Saksasta ja sotaa edeltävästä Suomesta, ne ovat jääneet minulle etäisiksi, siitäkin huolimatta, että synnyin jo 40-luvulla ja sotapropaganda oli vielä vuosikymmeniä kulttuuria voimallisesti kannattava voima.

Nuorisoaikamme osui 60-luvulle. Sanoimme silloin hyvästit menneelle ajattelulle. Sotapropagandan kourissa kärvistelevä ikäpolvi nimitti uudelleenarviointiamme KULTTUURIRADIKALISMIKSI.

Kaikkein eniten uudelleenarviointi kohdistu politiikkaan ja seksiin. Politiikassa oli myös vakavia ylilyöntejä, mutta minua ne eivät koskeneet, koska en ollut lainkaan poliittisesti suuntautunut, mutta upouutta seksuaalista vapautta tervehdin ilolla.

Aikalaisena, vieläpä nuoruutta eläneenä, olen yrittänyt kuvata nykyajan ihmisille sen ajan seksi-ihanteita, mutta törmännyt TÄYDELLISEEN epäuskoisuuden muuriin. Yleisin väite on ollut, ettei sellaista aikaa ole voinut olla olemassakaan, koska ihmiset ovat sellaisia ja sellaisia.

Jotkut harvat kuitenkin uskovat, mutta ystävällinen käytös, josta tytöt OIKEASTI pitivät, kuten sormen työntäminen jutellessa toisen emättimeen, onkin muuttunut raiskaamiseksi ja alistamiseksi. Paljon on vettä ehtinyt virtaamaan kahden, kolmen sukupolven aikana Vltavassa.

x x x

Muuten, vuonna 1824 syntynyt tšekkiläinen säveltäjä, Bedřich Smetana, muokkasi eurooppalaisesta kansansävelestä upean version, Vltava. Samaa sävelperhettä ovat myös ruotsalainen Ack Värmeland, du sköna ja Israelin kansallislaulu Hatikva, התקווה, "toivo".

https://www.bing.com/search?q=vltava smetana&form=ANNTH1&refig=4a57ef75f7984b95bb950a0395cb3d63&sp=5&qs=UT&pq=vltava&sk=LS3UT1&sc=8-6&cvid=4a57ef75f7984b95bb950a0395cb3d63

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jep. Menneinä aikoina naiset tykkäsivät, kun miehet joukoittain raiskasivat heitä sormillaan. Oi aikoja oi tapoja!

      • Anonyymi

        Kyllä kyllä. Menneinä aikoina oltiin paljon vapaamielisempiä. Silloin oli aivan tavanomaista, että työnnettiin sormet toisten ruumiinaukkoihin ihan vaan terveshdysmielessä. Kyniksenkin peräaukko on hoonattu kaverimiesten, eli tuttavallisemmin veljien, sormilla moneen kertaan. Siellä he istuivat olutkuppilassa juomassa yhtä kaljaa ringissä sormet toistensa persrei'ssä. Välillä vaihdettiin persettä, että pysyy veljeys tasapuolisesti!


    • Ei liity tähän, eikä tää yhtään kiinnosta. mutta 60-luvulla oli hienoo arkkitehtuuria.

      • Mielenkiintoista. Juuri 60-luvulla purettiin paljon vanhaa, jota myöhemmin ei olisi missään tapauksessa tehty. Kun luin ensimmäisiä toivomuksia, että suojeltaisiin 60-luvun arkkitehtuuria, tuntui vallan yllättävältä, sillä kuluneina vuosikymmeninä sitä oli vain ja ainoastaan moitittu.

        On varmaan tullut jo uusi aika, joka näkee 60-luvun arkkitehtuurissa myös esteettisiä arvoja. 🌹👀


    • Tuosta vielä Bedřich Smetanasta.

      Luin aikoinani jostakin, että oli ollut myös Ruotsissa. Jutussa pohdittiin, oliko kenties kuullut jo olemassa olevan laulun Ack Värmeland, du sköna ja säveltänyt Vltavansa sen pohjalta. Jutussa ei pidetty todennäköisenä, että olisi kuullut.

      Kun nyt tutustuin Wikin artikkeliin, kävi minulle kuitenkin ilmi, että oli oleskellut Ruotsissa pitkään: "Vuonna 1856 Smetana muutti Göteborgiin, jossa hän vietti seitsemän vuotta opettaen musiikkia, johtaen orkesteria ja pitäen konsertteja."

      On vaikea kuvitella, vaikka tallennusvälineitä ei vielä silloin ollutkaan, ettei seitsemän vuotta musiikinopettajana ja orkesterinjohtajana palvellut musiikkimies olisi koskaan kuullut Värmeland-laulua. Sitä paitsi osasihan hän tietysti lukea nuottejakin. Mutta eihän se vielä todista, että piti sitä sävellyksensä esikuvana.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Bedřich_Smetana

      Joka tapauksessa molemmat niin ihania, ettei niitä pysty kuivin silmin kuuntelemaan.
      🌹👀

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1783
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1315
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1171
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe