Honda epäilee vetytekniikkaa vaikka Toyota siihen uskoo.

Anonyymi

"On virkistävää nähdä tällainen tunnustus Hondan uudelta toimitusjohtajalta, vaikka se olisikin hieman myöhässä. Mielestäni Mibe antaa erittäin vahvan pisteen myös vedyn potentiaalissa.

Kun katsot viidenkymmenen vuoden päästä, vedyllä on paljon järkeä useimmissa kuljetuksissa. Tällä hetkellä vetypolttokennot tuntuvat aidolta mahdollisuudelta myös pitkän matkan, päästöttömille lennoille.

En usko, että kummankaan näistä yrityksistä pitäisi luopua vetyteknologiasta. On kuitenkin tärkeää tunnistaa, missä se voi toimia ja missä ei, eivätkä kuluttajaajoneuvot ole vastaus. Meillä on tarpeeksi vaikeaa rakentaa sähköinfrastruktuuria BEV-latausta varten. Mihin aiomme varastoida kaiken tarvittavan vedyn ja miten aiomme kuljettaa sen turvallisesti jokaiselle latausasemalle?

Kuorma-autovarikoilla, junapihoilla ja lentokentillä on paljon järkeä, ja toivon, että nämä ja muut yritykset jatkavat sen mahdollisuuksien tutkimista. Mitä enemmän päästöttömiä vaihtoehtoja, sitä parempi, me kaikki voitamme tässä mielessä. Keskitä kuitenkin enemmän aikaa ja energiaa BEV-ajoneuvoihin, koska tämä tekniikka on paljon järkevämpää päivittäisissä työmatkoissa matkustaville ihmisille."

https://electrek-co.translate.goog/2022/01/20/honda-ceo-says-toyotas-strategy-to-pursue-hydrogen-cars-doesnt-seem-feasible/?fbclid=IwAR0owSVnhhuszT_kUA3EW9UXqjHcEDzvAnig6cV_A2MqL6Z1e39-X9Z9it0&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

9

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Keskitä kuitenkin enemmän aikaa ja energiaa BEV-ajoneuvoihin, koska tämä tekniikka on paljon järkevämpää päivittäisissä työmatkoissa matkustaville ihmisille."

      Tottahan se toki on, että vetyverkon rakentaminen on kallista ja haasteellista.

      Itse vetyauto konseptina on valmis ja sen kennoteknologiakin kehittyy edelleen ja niille arvioidaan seuraavassa etapissa jopa 500 000 km käyttöikää nykyisen 300 000 km sijaan. Tämän lisäksi se puhdistaa ilmaa pienhiukaksista kahden dieselin verran.

      Samalla kun valtiot _pakottavat_ kaikki sähköautoihin, sekä autonvalmistajat sidosryhmineen ovat sen vuoksi jo suunnilleen kaikki panokset niihin investoineet ja niitä verovaroinkin tuetaan, niin onhan se helppoa ymmärtää ko. herran näkökulma. Myös latausverkko on huomattavan helppo toteuttaa vs. vetyverkko.

      Kuten Stellantiksen bosse totesi, niin kyse ei ole autonvalmistajien omasta valinnasta, vaan poliitikkojen direktiiveistä.

      "Stellantis: Sähköautot eivät ole alan teollisuuden valinta, vaan poliitikkojen linjaus"

      - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17280415/stellantis-sahkoautot-eivat-ole-alan-teollisuuden-valinta-vaan-poliitikkojen-linjaus

      Mutta tuosta huolimatta useampikin autonvalmistaja kehittää ja pitää listoillaan myös vetyvaihtoehdon.

      Kuitenkin vetyautojenkin lopputulema yksityiskäytössä ratkeaa lähinnä poliittisten päätösten myötä ja niiden suhteen riskeeraa olla myös alueellisia eroja jo senkin vuoksi, että vihreää vetyä ei ole yhtä helppoa tuottaa kaikkialla.

    • Anonyymi

      "Tämän lisäksi se puhdistaa ilmaa pienhiukaksista kahden dieselin verran. "

      Odotan edelleen jotain tieteellistä tutkimusta lukuarvoina että tuo pitää paikkansa. Mainoksen mielikuva ei minulle riitä.

      • Anonyymi

        Lue ja selvitä asioita enempi ja objektiivisesti, sekä luule yhden ainoan aatteen subjektiivisellä uskolla vähempi.


    • Anonyymi

      "niille arvioidaan seuraavassa etapissa jopa 500 000 km käyttöikää nykyisen 300 000 km sijaan. "

      Täytyy odottaa että vetyautot todella vanhenevat kilometrien muodossa ja autolehdet testaavat niiden polttokennojen tehokkuutta, jotta totuus selviää.

    • Anonyymi

      "Lue ja selvitä asioita enempi ja objektiivisesti, sekä luule yhden ainoan aatteen subjektiivisellä uskolla vähempi."

      Uskottavuutta lisää hyvät perustelut kuin vain toteaminen.

      • Anonyymi

        Tämähän on jo vanhastaan tiedossa oleva asia ja lisäksi kennoteknologia edistyy kaiken aikaa.

        Tästä poikkeusellisesta s-autot tullen mennen 6-0 peittoavasta ympäristöominaisuudesta huolimatta on epävrmaa josko vetyautot tulevat josku tulevaisuudessa syleistymään yksityiskäytössä ja jos, niin missä mantieteellisesti ja millaisessa mittakaavassa.

        6/03/2008 "BMW’s Hydrogen Car Cleans The Air as You Drive"

        - https://inhabitat.com/bmw-hydrogen-car-cleans-the-air/

        "Hyundai’s NEXO hydrogen car cleans the air as it goes" By Rob Clymo published 24 October 18

        "Tested on London's grubbiest streets"

        - https://www.techradar.com/news/hyundais-nexo-hydrogen-car-cleans-the-air-as-it-goes


    • Anonyymi

      Tollolootalta ei sähköautojen teko onnistu eikä vaihtoehtoset polttoaineet kuulu valikoimiin. Epätoivon vimmalla piiskaavat kuollutta hevosta, kun eivät muuta keksi.

    • Anonyymi

      Linkin kommenttikentästä:

      "Tämä viesti on aivan absurdi. Oletko kirjaimellisesti juuri ottanut BMW:n lehdistötiedotteen ja esittänyt sen kritiikittömästi maailmalle tosiasiana? Kyllä, ajaminen voi johtaa marginaalisesti puhtaampiin pakokaasupäästöihin, mutta tekniikan sisältämä energia on valtava. Puhumattakaan vedyn tuotannosta (joka tulee usein hiilivetyjen uudistamisesta). Tämä auto ei ole tehokas. Se on vain tilaisuus erittäin rikkaille yrittää lievittää syyllisyyttään omaksumalla teknologian, joka ei todennäköisesti koskaan saavuta valtavirran menestystä. "

    • Anonyymi

      Tuossa jutussa annettiin ymmärtää Hondan olevan sitä mieltä, että vedyn käyttäminen h- autoissa ei ole järkevää, jos sitä poltetaan POLTTOMOOTTORISSA.
      Kymmenisen vuotta aikaisemmin olivat kokeilleet, ja tulleet johtopäätökseen, ettei se heidän mielestään ollut kannattavaa!
      Vedyn käyttäminen h- autossa polttokennossa ei ole poissuljettu mahdollisuus Hondan mukaan!
      Vaan ovat sitoutuneet Vety- yhteiskunnan rakentamiseen Toyotan tapaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1984
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1740
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      61
      1414
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      80
      1397
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1038
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      946
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      943
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      892
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      876
    10. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      873
    Aihe