Stellantis: Sähköautot eivät ole alan teollisuuden valinta, vaan poliitikkojen linjaus

Anonyymi

Nyt jälleen vaihteeksi totuus sähköautoista ja vaatimuksista niihin tulee alan jättiyrityksen johtajan suusta.

Juuri hiljattain Volvo kertoi miten s-auton valmistus on huomattavan saastuttavaa vs. vastaava polttari.

*

"Jättiyrityksen johtaja löi pöytään km-lukeman, jolla sähköauto kompensoi syntejään"

"Autonvalmistaja Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoo, että autojen sähköistys ei ole teollisuudenalan vaan poliitikkojen valitsema tie. Tavares korosti haastattelussa sähköauton hiilijalanjäljen suuruutta."

"- Euroopan komission strategia polttomoottoreiden luopumisesta sähköautojen hyväksi on poliittinen valinta, johon liittyy ympäristöllisiä ja sosiaalisia riskejä, Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoi eurooppalaisten sanomalehtien yhteishaastattelussa."

"Tavares lisäsi, että on olemassa halvempia ja nopeampia tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä kuin siirtyminen sähköautoihin."

"– Ottaen huomioon nykyiset energiamuodot Euroopassa sähköauton täytyy ajaa 70 000 kilometriä kompensoidakseen ajoakun valmistuksen hiilijalanjälkeä ja kuroakseen umpeen hintaeroa suhteessa pieneen hybridiautoon, joka maksaa puolet sähköautoon nähden, Tavares sanoi Automotive Newsin lainaamien lähteiden mukaan."

- https://www.is.fi/autot/art-2000008551510.html

:/

29

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vetyauto kaatuu omaan mahdottomuuteensa kaikkein kalleimpana systeeminä, näin se vaan on. Pelkän ajatuksen tasolla ihan kiva, mutta elämän realiteetit kaataa sen.


      • Anonyymi

        Kuinka kauan vetyauton tankkaus kestää?


    • Anonyymi

      Yritys, jolla on kokemusta tuottaa tuotetta B sanoo, ettei tuote A oikeastaan ole kovinkaan hyvä...

      Stellantiksella taitaa olla hieman p****t housussa. Fuusio ainakin hieman viivästytti vääjäämätöntä.

      • Anonyymi

        Niin, Stellantiksen lausuma on puhdasta realismia, myös sen suhteen mitä kommentoi sähköautojen 'ekologisuudesta', sekä niiden kaikille lain voimalla pakottamisen yhteiskunnallisista vaikutuksista.

        Stellantiksella on yrityksenä asiat pikemminkin hyvin raiteillaan.

        - https://www.marketwatch.com/investing/stock/stla/analystestimates?mod=mw_quote_tab

        Sen sijaan tulevaisuuden Teslakiskin arvioidun Rivian tilanne ainakin tällä hetkellä on vähemmän suotuisa.

        "Rivian Shares Dip Below IPO Price" - Jan. 6, 2022

        - https://www.marketwatch.com/story/rivian-shares-dip-below-ipo-price-271641483729?mod=mw_quote_news

        ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, Stellantiksen lausuma on puhdasta realismia, myös sen suhteen mitä kommentoi sähköautojen 'ekologisuudesta', sekä niiden kaikille lain voimalla pakottamisen yhteiskunnallisista vaikutuksista.

        Stellantiksella on yrityksenä asiat pikemminkin hyvin raiteillaan.

        - https://www.marketwatch.com/investing/stock/stla/analystestimates?mod=mw_quote_tab

        Sen sijaan tulevaisuuden Teslakiskin arvioidun Rivian tilanne ainakin tällä hetkellä on vähemmän suotuisa.

        "Rivian Shares Dip Below IPO Price" - Jan. 6, 2022

        - https://www.marketwatch.com/story/rivian-shares-dip-below-ipo-price-271641483729?mod=mw_quote_news

        ;-)

        Tesla on tulevaisuuden Tesla. Tai sitten korkeintaan joku kiinalainen.

        Stellantis on selkeästi hiipumassa oleva firma: https://www.marketwatch.com/investing/stock/stla/financials


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä perusteella?

        Jos Stellantikseen viittaat, katso tuloksia. Firman tulos on heikkenevällä uralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla on tulevaisuuden Tesla. Tai sitten korkeintaan joku kiinalainen.

        Stellantis on selkeästi hiipumassa oleva firma: https://www.marketwatch.com/investing/stock/stla/financials

        Stellantiksella https://en.wikipedia.org/wiki/Stellantis on nähdäkseni tupla-siirtymähaaste, kallis lakipakotteinen siirtymä polttareista poispäin (kuten muillakin) ja yrityksien yhdistymisen haasteet.

        - https://www.boursorama.com/bourse/actualites/stellantis-fait-le-bilan-en-soufflant-sa-1ere-bougie-74766f08a746a608f70d88919768fddf?symbol=1rPSTLA

        Kuitenkin analyytikot ovat tällä hetkellä melkoisen vakuuttuneita Stellantiksen toimintakyvystä siitymävaiheessa ja myös tulevaisuudessa ja suositukset ovat vahvasti _buy_.

        - https://www.marketwatch.com/investing/stock/stla/analystestimates?mod=mw_quote_tab

        Rivian on villi kortti, melkoinen arpalappu ja vaikea arvioida sen tulevaisuutta, mutta jos se kykenisi tekemään Teslat, niin nyt tai mahdollisesti alempaa siihen investoivien salkku kiittäisi pidemmällä aikavälillä.

        Mutta miksi ja millä avuilla Rivian siihenkykenisi yhä kiristyvillä ja kilpailluilla s-automarkkinoilla. Itse olen sitä silmäillyt vain hyvin pintapuolisesti, eli ei sen kummempaa kantaa.

        "Rivian shares plunge after saying it won't work with Ford on EVs"

        - https://edition.cnn.com/2021/11/22/investing/rivian-ford/index.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stellantiksella https://en.wikipedia.org/wiki/Stellantis on nähdäkseni tupla-siirtymähaaste, kallis lakipakotteinen siirtymä polttareista poispäin (kuten muillakin) ja yrityksien yhdistymisen haasteet.

        - https://www.boursorama.com/bourse/actualites/stellantis-fait-le-bilan-en-soufflant-sa-1ere-bougie-74766f08a746a608f70d88919768fddf?symbol=1rPSTLA

        Kuitenkin analyytikot ovat tällä hetkellä melkoisen vakuuttuneita Stellantiksen toimintakyvystä siitymävaiheessa ja myös tulevaisuudessa ja suositukset ovat vahvasti _buy_.

        - https://www.marketwatch.com/investing/stock/stla/analystestimates?mod=mw_quote_tab

        Rivian on villi kortti, melkoinen arpalappu ja vaikea arvioida sen tulevaisuutta, mutta jos se kykenisi tekemään Teslat, niin nyt tai mahdollisesti alempaa siihen investoivien salkku kiittäisi pidemmällä aikavälillä.

        Mutta miksi ja millä avuilla Rivian siihenkykenisi yhä kiristyvillä ja kilpailluilla s-automarkkinoilla. Itse olen sitä silmäillyt vain hyvin pintapuolisesti, eli ei sen kummempaa kantaa.

        "Rivian shares plunge after saying it won't work with Ford on EVs"

        - https://edition.cnn.com/2021/11/22/investing/rivian-ford/index.html

        Lisäys edelliseen viestiini ... melko hurjaksi on pörssi mennyt ja tulee mieleen teknokuplan aikakausi, mutta sinänsä kiinnostava artikkeli Riviasta.

        "Mission: Ahead"

        "Rivian has $0 in revenue and is now the third most valuable carmaker on the planet"

        By Allison Morrow, CNN Business - November 16, 2021

        - https://edition.cnn.com/2021/11/16/cars/rivian-value-tesla-toyota-vw/index.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys edelliseen viestiini ... melko hurjaksi on pörssi mennyt ja tulee mieleen teknokuplan aikakausi, mutta sinänsä kiinnostava artikkeli Riviasta.

        "Mission: Ahead"

        "Rivian has $0 in revenue and is now the third most valuable carmaker on the planet"

        By Allison Morrow, CNN Business - November 16, 2021

        - https://edition.cnn.com/2021/11/16/cars/rivian-value-tesla-toyota-vw/index.html

        Enpä Rivianiakaan ostaisi. Mutta Tesla on nykyisellä kurssilla aliarvostettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä Rivianiakaan ostaisi. Mutta Tesla on nykyisellä kurssilla aliarvostettu.

        Teslalla on aivan hurjat arvostusluvut samaan tapaan kuin teknokulpan aikaan teknoilla, vaikka sillä onkin ollut vahvan komeanumeroista kasvua tähän saakka, joskin suurelta osin myös kilpailevien tuotteiden vähäisyyden vuoksi.

        "Why Tesla's Shares Are In A Bubble Right Now" - Jan. 20, 2021

        - https://seekingalpha.com/article/4399931-why-teslas-shares-are-in-bubble-right-now

        "Is Tesla Overvalued? Check Out These Stunning Comparisons to GM and Ford"

        - https://www.tradestation.com/insights/2021/04/08/tesla-overvalued-comparison-gm-ford/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslalla on aivan hurjat arvostusluvut samaan tapaan kuin teknokulpan aikaan teknoilla, vaikka sillä onkin ollut vahvan komeanumeroista kasvua tähän saakka, joskin suurelta osin myös kilpailevien tuotteiden vähäisyyden vuoksi.

        "Why Tesla's Shares Are In A Bubble Right Now" - Jan. 20, 2021

        - https://seekingalpha.com/article/4399931-why-teslas-shares-are-in-bubble-right-now

        "Is Tesla Overvalued? Check Out These Stunning Comparisons to GM and Ford"

        - https://www.tradestation.com/insights/2021/04/08/tesla-overvalued-comparison-gm-ford/

        Aliarvostettu se nyt on, eikä mitään kuplan merkkejä ole. EPS tulee nousemaan kuin raketti, kun volyymit kasvavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aliarvostettu se nyt on, eikä mitään kuplan merkkejä ole. EPS tulee nousemaan kuin raketti, kun volyymit kasvavat.

        Teslan laaduttomuus pudottaa arvon nollille.


    • Anonyymi

      Poliitikot päättää sehän on selvä. Jos autotehtaat päättäisi, niin paska pöllyäisi huolella jne...

      • Anonyymi

        Poliitokot ovat tehnet huomattavan myopisia, yksisilmäisiä ja epäjohonmukaisen radikaaleja direktiivejä pakottaen kaiken yhden ainoan huonon eko-hyötysuhteen ja lisäksi todellisuudessa epä-ekologisen kortin varaan.

        Kaikki ainoan sähkökortin varaan laittaminen vaarantaa myös yhteiskuntien huoltovarmuuden.

        Jopa puulämmityksen kiletämisestä ollaan jo polemikoimassa. Hieno homma mm. pitkien sähkökatkojen tai vielä vakavempien myrskyjen tai luonnononnettomuuksien katkomien sähköjen tilanteessa.

        Ps. Ilmanlaatu.

        Juuri luin kiinnostavan artikkelin jossa kerrottiin siitä miten Brysselissa on progressiivisesti vuosi vuodelta laitettu ajokieltoon saastuttavia EURO-luokkia, vuosi vuodelta kiristyen.

        Tämän vuoden alusta Euro 4 dieselit ovat kiellettyjen listalla. Ne ovat olleet vastuussa melkein 50% Brysselissä liikenteen pienhiukkasista, vaikka niitä on ollut vain 12% autokannasta.

        Pelkällä Euro 6:n siitymällä olisi todella radikaali vaikutus ilmanlaatuun, mutta tokihan ne silti ovat ongelma CO2:n suhteen.


    • Anonyymi

      Mitään politiikkojen juttuja...
      Teslan tulo markkinoille herätti ihmiset niin autoteollisuudessa, poliitikoissa kuin markkinoilla että sähköauto voi olla oikeasti huomattavasti parempi ja puhtaampi kuin perinteinen auto. Sähköautoa pidettiin ennen Teslaa hitaana, rumana ja vain kaupunkiin sopivana autona. Tahallaan varmaan Nissankin teki ensimmäiset Leafit jopa vastenmielisen näköiseksi, koska ei haluttu sen saavan suosiota jottei rahasampo polttomoottoriauton myynti sakkaisi. Tesla pisti muiden autojen valmistajien selät seinää vasten.

    • Anonyymi

      Myös Volvo kommentoi aivan samassa linjassa Stellantisin kanssa.

      "Volvon hätkähdyttävä havainto: Sähköautojen valmistusvaiheen hiilijalanjälki ylivoimaisesti polttomoottoreita suurempi"

      "Volvo vertaili: Sähköautotuotannon hiilidioksiditase jopa 70 prosenttia polttomoottoria suurempi."

      - https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volvon-hatkahdyttava-havainto-sahkoautojen-valmistusvaiheen-hiilijalanjalki-ylivoimaisesti-polttomoottoreita-suurempi/f9ea9817-f4cf-41cc-9f8a-a64c3f6a0c3e

      Sitten tälläisiä jo lähtökohtaisesti hyvin epäkelvon eko-hyötysuhteen autoja markkinoidaan valheellisin fraasein ekologisina ja maailman autoilun päästö- ja ympärintöongelmista pelastavina.

      Kaiken lisäksi yllä olevissa ei olla edes huomioitu sitä miten akkujen tarvitsemien harvinaisten metallien kaivostoiminta on ympäristöllisesti mega-saastuttavaa tehden tuhoa aivan petroliteollisuudne tapaan, josta ranskalainen professori yhdessä dokumentissä totesikin, että ...... 20-vuoden kuluttua edessämme on sähkö-gate.

      Lisäksi kaikki nuo planeetan harvinaiset metallit eivät edes riitä kaikkien autojen sähköistämiseen / akkuistamiseen.

      :/

    • Anonyymi

      Aika erikoista Stellantiksella on kuitenkin varsin selvät suunnitelmat oman akkuplatformin suhteen.

      • Anonyymi

        Erikoista on se miten ei edes lueta sitä mihin ollaan kommentoimassa.

        Autonvalmistajat ovat sidosryhmineen investoineet ja investoimassa massiivisesti, liki kaikkensa EV:n, joka tapahtuu hallituksien direktiivien pakottamana, kaikki kansalaiset ollaan __pakottamassa__ s-autoihin.

        Ongelma on myös se, kun kaikki panokset pakon edesä ladataan yhden ainoan speudo-ekologisen vaihtoehdon varaan, niin tullaan samaan tilanteeseen kuin petrolivallan aikaan, eli mahdolliset tulevat aidon ekologiset vaihtoehdot tukahdutetaan ja ammutaan kilpailevina alas koska kaikki pääomat on jo sidottuina EV:n.

        Lisäksi alkutaipaleella atonvalmistajat ovat joutuneet tuottamaan s-autoja hybridejä mittavien investointien tappiovuosilla ja vasta hiljattain mm. hybridit ovat alkaneet tulla valmistajille kannattaviksi.

        Myopista ja yksisilmäistä hallituksien poitiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista on se miten ei edes lueta sitä mihin ollaan kommentoimassa.

        Autonvalmistajat ovat sidosryhmineen investoineet ja investoimassa massiivisesti, liki kaikkensa EV:n, joka tapahtuu hallituksien direktiivien pakottamana, kaikki kansalaiset ollaan __pakottamassa__ s-autoihin.

        Ongelma on myös se, kun kaikki panokset pakon edesä ladataan yhden ainoan speudo-ekologisen vaihtoehdon varaan, niin tullaan samaan tilanteeseen kuin petrolivallan aikaan, eli mahdolliset tulevat aidon ekologiset vaihtoehdot tukahdutetaan ja ammutaan kilpailevina alas koska kaikki pääomat on jo sidottuina EV:n.

        Lisäksi alkutaipaleella atonvalmistajat ovat joutuneet tuottamaan s-autoja hybridejä mittavien investointien tappiovuosilla ja vasta hiljattain mm. hybridit ovat alkaneet tulla valmistajille kannattaviksi.

        Myopista ja yksisilmäistä hallituksien poitiikkaa.

        Vihreä vety ja biopolttoaineet olisivat ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista on se miten ei edes lueta sitä mihin ollaan kommentoimassa.

        Autonvalmistajat ovat sidosryhmineen investoineet ja investoimassa massiivisesti, liki kaikkensa EV:n, joka tapahtuu hallituksien direktiivien pakottamana, kaikki kansalaiset ollaan __pakottamassa__ s-autoihin.

        Ongelma on myös se, kun kaikki panokset pakon edesä ladataan yhden ainoan speudo-ekologisen vaihtoehdon varaan, niin tullaan samaan tilanteeseen kuin petrolivallan aikaan, eli mahdolliset tulevat aidon ekologiset vaihtoehdot tukahdutetaan ja ammutaan kilpailevina alas koska kaikki pääomat on jo sidottuina EV:n.

        Lisäksi alkutaipaleella atonvalmistajat ovat joutuneet tuottamaan s-autoja hybridejä mittavien investointien tappiovuosilla ja vasta hiljattain mm. hybridit ovat alkaneet tulla valmistajille kannattaviksi.

        Myopista ja yksisilmäistä hallituksien poitiikkaa.

        Tutkitusti täyssähköautot ovat ekologisimpia, kun KAIKKI elinkaaripäästöt otetaan huomioon.

        Seuraava sukupolvi täyssähköautoja pärjäävät tästäkin paremmin, koska akkutehdas (joko suoraan tai kierrättämön kautta) voi käyttää käytetyn akun materiaalit uuden valmistamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihreä vety ja biopolttoaineet olisivat ratkaisu.

        Eri vaihtoehtoja tulisi ehdottomasti kehittää ja biopolttoainet ovat ilmeisesti aika vahvasti työn alla, mutta saas nähdä tuleeko niistä valmista ja ekologisesti kestävää vaihtoehtoa ennenkuin jo kiviin kaiverrettu polttarien kuolinvuosi on kohdalla.

        * Muhiiko F1:ssä koko autoteollisuuden ja liikenteen mullistava keksintö? ”Tämä on todella iso asia”

        "F1-autojen tulevaisuuden tekniikka on iso puheenaihe myös koko autoteollisuuden kannalta."

        - https://www.is.fi/formula1/art-2000008490094.html

        Toisessa ketjussa oli mainintaa, että __metaania__ jo käytetään polttokennolla toimivissa laitteissa, mutta mahtaisiko siitä olla eko-polttoaineeksi polttokennoautoihin (?), vetyauto-hankkeet yksikertaisempana vaihtoehtona korvaamaan.

        - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17281630/vetymatkailuauto

        Mutta kaikissa ei-EV-vaihtoehdoissa keskeisenä ongelmana on politiikka, eli se mitä esim. EU-tasolla päätetään ja sallitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkitusti täyssähköautot ovat ekologisimpia, kun KAIKKI elinkaaripäästöt otetaan huomioon.

        Seuraava sukupolvi täyssähköautoja pärjäävät tästäkin paremmin, koska akkutehdas (joko suoraan tai kierrättämön kautta) voi käyttää käytetyn akun materiaalit uuden valmistamiseen.

        Niin, mutta tuolla pseudo-ekologisella sähköautolla tulee mallista riippuen ajaa "puhtaasta" energiasta ladaten ja ilman akkujen vaihtoa 38 000-80 000 km ennenkuin se on edes tasoissa polttarin kanssa ja alkaen päästä voitolle, eli kyse on melkoisen kelvottoman hyötysuhteen "eko-autosta" autoilun ympäristöongelmien pelastajana markkinoituna ja kaikille pakotettuna.

        Sitten jos sitä ladataan vain kakkelberg-energiasta, kuten Kiinassa, niin se ei taida missään vaiheessa voittaa nyky-polttaria.

        Lisäksi tuossa ei edes ole huomioitu sitä, miten harvinaisten metallien kaivostoiminta on ympäristöllisesti mega-saastuttavaa aivan petroliteollisuuden tapaan.

        Noita harvinaisia metalleja ei planeetalla edes riitä sähköistämän ja akuttamaan kaikki autot.

        Greenpeacekin on esittänyt huolensa mm. Kiinan tulevista akkuvuorista kun ensimmäisen syklin akut ovat nyt tulossa tiensä päähän ja akujen raaka-aineista voidaan kierrättää tällä hetkellä vain noin 50% ja se itse kierrätyskin kemikaaleineen on melkoisen saastuttavaa toimintaa, joka sekin on maista riippuen melkoisen villiä länttä.

        Valitettavasti aidon ekologista autoa ei vielä olla edes innovoitu.


    • Anonyymi

      Suurin tyhmyys oli hätäiset päästörajojen leikkaaminen ja se johti kaikkeen huijaamiseen ja surkeisiin ratkaisuihin auton valmistajilta.
      Kaikki huijasivat jotenkin päästörajoissa ja ohjelmilla kierrettiin niitä ja surkeita hybridejä tuli markkinoille.
      Mutta niillä mennään mitä osaamattomat päättää.

    • Anonyymi

      Hyvin pitkin hampainhan autoteollisuu on kolossalisten kustannuksien s-autoja ruennut valmistamaan.

      * Autojätin toimitusjohtaja varoittaa sähköautojen päästökuormasta – "Sähköistämistä ei valinnut autoteollisuus, vaan poliitikot"

      * Toimitusjohtaja Carlos Tavares toteaa Stellantis-konsernin brändien etenevän sähköistämisessä "koska muuta vaihtoehtoa ei autoteollisuudelle enää näytä jäävän".

      - https://www.ksml.fi/teemat/4448139

      Stellantis: https://en.wikipedia.org/wiki/Stellantis

      ***

      Stellantis aloitti juuri vety-pakujen sarjatuotannon, joita myydään ainakin alkuun Saksan ja Ranskan markkinoilla.

      Aika sitten näyttää josko joskus tulevaisuudessa laajentavat tuon teknologian myös henkilöautoihin ... mutta ensin tavittaisiin se taloudellisestikin haastava vihreän vedyn verkosto, sekä hallituksien poliittiset linjaukset, eli ei liene aivan huomisen asia jos on toteutuakseen.

      "Hydrogen Fuel Cell Technology"

      "The mid-size Citroën Jumpy, Peugeot Expert and Opel Vivaro vans were chosen as the launch models for this technology, enabling rapid adaptation of the technology itself and rapid integration with our existing production processes."

      "These models will be produced at the Opel Special Vehicles facility in Rüsselsheim, Germany - where development also took place - and delivery of the first units in Europe is expected before the end of 2021."

      "For development of the two main systems - hydrogen storage and fuel cell stacks - Stellantis worked in strategic partnership with Faurecia and Symbio who have best-in-class capability in these technologies." 

      - https://www.stellantis.com/en/company/technology/hydrogen-fuel-cell-technology

    • Anonyymi

      Suomessakin on rajallisesti omavaraista sähköä tarjolla, joten kaasua ja klapia tarttis laittaa pesään?🤡🤡

    • Anonyymi

      Ennen käytiin kaupassa, ostettiin ja maksettiin tavarat ja lähdettiin kotiin. Nyt mennään kauppaan, istutaan pari tuntia autossa odottaen auton latautumista ja sitten lähdetään kotiin. Kehitys kehittyy. Tuohon en ikinä alistu.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      257
      2486
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      186
      1592
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1406
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1136
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1129
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      219
      993
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      710
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    Aihe